Sprawdź nas też tutaj

ranking

10 hitowych premier na zakończenie roku |LISTA

Opublikowany

 

I to nie byle jakiego roku. Już minione 9 miesięcy przyniosły nam na polskiej scenie niezliczoną ilość wielce wyczekiwanych powrotów, debiutów i innego rodzaju rapowych rarytasów. O.S.T.R w świetnym zdrowiu pokazał się po długiej chorobie, Małpa z hukiem przerwał siedmioletnią ciszę, a Łona odezwał się wreszcie po pięcioletnim odpoczynku. Oprócz wyżej wymienionych panów swoje prawdziwe wejście w mainstream zaliczył Białas, po raz kolejny nie zawiódł też platynowy Kękę, a wszystko dopełnił rewolucyjny Bisz. To tak w bardzo dużym skrócie. A co przed nami? Dwa miesiące wręcz naszpikowane rapowymi premierami z najwyższej półki.

Już sam fakt, że potrafimy znaleźć ich aż dziesięć mówi sam za siebie. A przecież uwzględniamy jedynie „hity”, albumy, z których to każdy z najróżniejszych powodów jest przez wielu ludzi niezwykle wyczekiwany. Mes, Peja, Tede, Włodi, Eldo…Nie, to wcale nie lista najbardziej zasłużonych pionierów polskiego hip hopu, a jedynie połowa zestawienia raperów, którzy jeszcze w tym roku uraczą nas wydaniem kolejnych krążków.

Sprawdźmy całość!

 

Ten Typ Mes – Gość, który wyprzedza polską rapgrę…właściwie każdym kolejnym numerem. Z jego jubileuszowego dziesiątego krążka poznaliśmy już aż cztery single, a każdy z nich ze względu na swą wyjątkowość i oryginalność zwiastuje, że będzie to absolutnie nietuzinkowy materiał. „Nieiskotne” to nagrany we współpracy z wokalistką Izą Lach numer o…kotach, „Wiedzą” jest z kolei gorzkim real talkiem opowiadającym o niewdzięcznych wychowankach z wytwórni. Jakby tego było mało, dostaliśmy możliwość wyboru, czyja zwrotka zakończy historię Mesa z kawałka „Czy to ty” (ostatecznie triumfował VNM), a także mogliśmy usłyszeć poruszającą tematy uczuciowe rapową balladę „Jak nikt” nagraną we współpracy z gitarzystą i wokalistą Kortezem. Mes jest w wielkiej formie i to nie ulega żadnej wątpliwości. Zaplanowana na 4 listopada premiera albumu „AŁA” to chyba najbardziej wyczekiwany wydarzenie rapowej jesieni.

 

Włodi – Na płytę legendy warszawskiej sceny czekamy już z kolei od dobrych paru miesięcy. Początkowo najnowszy album Włodka miał ukazać się późną wiosną bądź wczesnym latem, a teraz z tego, co można przeczytać, nie ujrzy raczej światła dziennego przed końcem jesieni. Właściwie na dziś jedyne, co o nim wiemy, to to jaki będzie nosił tytuł, a co za tym idzie, jaka będzie główna tematyka utworów. To że w życiu i muzyce Włodiego „Wszystkie drogi prowadzą do dymu” wiemy od zawsze i pozostaje nam gorąco liczyć na to, by chociaż krajobrazy na tej drodze były wyjątkowo urozmaicone. Myślę, że nie ma co spodziewać się cudów, ale spokojnie możemy liczyć na to, że zobaczymy reprezentanta Molesty w dobrej dyspozycji, niezwykle pewnego siebie i po raz kolejny pokazującego  „gnojkom ich miejsce w szeregu”.

 

Eldo – Dużo więcej niż o najnowszym krążku Włodiego wiemy z kolei o kolejnym solowym materiale, który niebawem ma wyjść spod skrzydeł jego kolegi z ekipy Parias. Eldoka wraca po wyjątkowo dobrze przyjętym „Chi” i to najprawdopodobniej z niemałym przytupem. Wśród gości ukończonego już albumu usłyszymy chociażby Pelsona, Dioxa, Mielzkiego czy Grubsona, a za warstwę muzyczną ma odpowiadać między innymi Noon. „Psi” w odróżnieniu od swojej poprzedniczki ma być ponoć rapowym eksperymentem, a jego autor niemal całkowicie zrywa z nawijaniem pod klasyczne podkłady. Jak na tym wyjdzie? Ciężko orzec, przekonamy się już za około półtora miesiąca.

 

Peja – Pozostając w temacie weteranów, z pewnością wypada powiedzieć parę słów o najnowszym krążku, który także w grudniu ma wyjść spod skrzydeł Rycha Peji.  "1996- "Slums Attack", 2006- "Szacunek ludzi ulicy", 2016- "Remisja" . Co 10 lat musi być uliczna płyta”- tak jeszcze przed rokiem poznański raper zapowiadał nadchodzący album Slums Attack. Po głośnym rozstaniu z DJ Decksem Peja zdecydował się wydać wspomniany krążek solowo, a ze jego warstwę muzyczną ma odpowiadać Brahu. Premiera „Remisji” zaplanowana jest na 2 grudnia, lecz nie wykluczone, że ze względu na problemy zdrowotne rapera zostanie ona przesunięta w czasie.

 

Tede – A byłoby to szczególnie niegłupim rozwiązaniem w dużej mierze ze względu na to, iż również na 2 grudnia premierę swojego najnowszego krążka zapowiedział właśnie ten pan. Tede nie kazał nam długo czekać i już półtora roku po świetnie przyjętym „Vanillahajs” nadchodzi nagrane w całości na podkładach Sir Micha „Keptn”. Warszawski raper zaskakuje- w tytułowym kawałku zamiast bangerowego rozpierdolu mamy spokojną, refleksyjną historię okraszoną popowym refrenem autorstwa Agi Figurskiej. Co prawda drugi singiel pod tytułem „Szampan” bardziej przypomina tracki z poprzednich krążków Tedego, ale już napis na samej okładce ostrzega, iż „płyta może zawierać śladowe ilości przekazu”. „Życiówka” to raczej nie będzie, ale myślę, że możemy śmiało liczyć na parę zaskoczeń.

 

Sitek – Z kolei na dzień przed albumem Tedego na półki sklepowe trafi krążek, na którym to warszawskiego rapera będziemy mogli usłyszeć w jednym z featów. Swoje wreszcie nagrał i zamierza wypuścić także i Sitek. Wrocławski MC od lat błyszczał na okazjonalnie dogrywanych zwrotkach, a 2 grudnia będziemy mogli usłyszeć go już na kilkunastu trackowym albumie pod tytułem „Wielkie Sny”. Pierwszy singiel z płyty- „Chcę tylko moich ludzi” pod każdym względem nieco zawiódł, lecz już drugi numer promujący album- „Chcemy być wyżej” to prawdziwy majstersztyk i jeden z lepszych numerów tego roku w polskim rapie. Teraz czas na wypuszczenie do sieci kawałka z Tede i odliczanie dni do premiery „Wielkich snów”. Z pewnością jest na co czekać!

 

Żary – Po dwunastu latach działalności artystycznej hypeman HG, autor zwrotek na większości najbardziej popularnych kawałków warszawskiej ekipy debiutuje ze swoim solowym materiałem. Być może ciężko nadać temu wydarzeniu rangę hitu, ale myślę, że nie można przejść obok niego obojętnie. Dla każdego fana Hemp Gru będzie to najbardziej wyczekiwana moment tej jesieni. Póki co o nadchodzącym krążku wiemy niewiele- za jego charakter muzyczny odpowiedzialny będzie główny producent Hemp Records Szwed SWD, a wypuszczony do sieci przed paroma dniami singiel utrzymuje nas jedynie w przekonaniu, że najpewniej ponownie będziemy mogli usłyszeć starego dobrego Żarego z HG. Dokładna data premiery krążka ma zostać ogłoszona w najbliższych dniach.

 

Sarius„I żyli krótko i szczęśliwie” to już trzeci długogrający album w dorobku częstochowskiego rapera. Jego tytuł odnosi się ponoć w dużej mierze do grona światowej sławy artystów, którym nie dane było dożyć 30-stki. Na okładce płyty widnieją wizerunki członków tak zwanego klubu 27 (twórców, którzy zmarli tragicznie w wieku 27 lat) między innymi Amy Winehouse, Jimmiego Hendrixa czy Janis Joplin. Jak przystało więc na płytę wydaną nakładem Asfalt Records, będziemy mieli najpewniej nie tylko mnóstwo dobrego rapu, ale i sporo treści do przetrawienia. Album, do którego ponadto dograli się W.E.N.A, Bisz i VNM, ma trafić na półki sklepów już 18 listopada.

 

Bonson x Laikike1 x SoulPete– Samemu nie wierzyłem, że projekt tej kozacko obsadzonej ekipy kiedykolwiek zostanie sfinalizowany. A jednak! Wiele wskazuje na to, że jeszcze w tym roku będziemy mogli usłyszeć bardzo mocno wyczekiwany „Almost famous”. Trzy tygodnie temu Bonson informował, że panom zostały już do nagrania ledwie dwa numery. O nadchodzącym krążku nie wiemy niemalże nic  (łącznie z datą jego pramiery), natomiast ja osobiście jestem pewien, że okaże się on hitem na całej linii. Być może nie dla masowego odbiorcy, ale z pewnością dla etatowych słuchaczy rapu twór wychodzący spod skrzydeł tej ekipy będzie robił za prawdziwy rarytas.

 

Solar/Białas – kończymy na duecie, który to przed paroma tygodniami zupełnie zaskoczył nas ujawnieniem informacji o nadchodzącym albumie. Przecież ledwie parę miesięcy temu do sklepów trafiło rewelacyjnie przyjęte solo Białasa…Panowie zdecydowali się jednak nie zwalniać tempa i już na 25 listopada planują wydanie krążka pod tytułem „Nowa normalność”. Meritum tego materiału ma stanowić ponoć tytułowy kawałek opowiadający o dynamicznie zmieniającym się społeczeństwie i nowych standardach życia- mowa o „zrośniętych z rękami telefonach, ludziach wyglądających jak rzeźby, vlogerach, blogerkach, zagubionych w rzeczywistości trzydziestolatkach czy melanżujących do zgonu gimnazjalistach”. Póki co światło dzienne ujrzał jeden, bardzo typowy dla duetu Solar/Białas singiel „H8ME”.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

News

Najlepiej sprzedające się trasy rapowe 2024 roku

To najlepszy rok w historii i największy udział kobiet.

Opublikowany

 

fot. Rich Storry/Getty Images

To najlepszy rok na scenie amerykańskiego hip-hopu w historii – informuje Billboard, publikując zestawienie najlepiej sprzedających się rapowych tras koncertowych.

Artyści rapowi mieli udział 5.7% w rynku, biorąc pod uwagę 100 najlepiej sprzedających się tras koncertowych w 2024 roku. To najwyższy wynik w historii. W 2023 roku było to 2.7%, a w 2022 3.4%.

Znacznie większą rolę w tym roku odegrały też kobiety. Na liście 10 najlepiej sprzedanych tras mamy aż 4 raperki. Kiedyś nie było ich więcej niż jedna.

10 najlepiej sprzedających się tras rapowych 2024

10. Childish Gambino

  • Przychód: $23.4M
  • Sprzedanych biletów: 197,000 biletów
  • Ilość koncertów: 18

9. Future

  • Przychód: $27.9M
  • Sprzedanych biletów: 233,000 biletów
  • Ilość koncertów: 21

8. Rod Wave

  • Przychód: $28.7M
  • Sprzedanych biletów: 244,000 biletów
  • Ilość koncertów: 19

7. Megan Thee Stallion

  • Przychód: $40.2M
  • Sprzedanych biletów: 336,000 biletów
  • Ilość koncertów: 26

6. Missy Elliott

  • Przychód: $41.8M
  • Sprzedanych biletów: 304,000
  • Ilość koncertów: 29

5. Doja Cat

  • Przychód: $46M
  • Sprzedanych biletów: 382,000
  • Ilość koncertów: 31

4. 50 Cent

  • Przychód: $63.7M
  • Sprzedanych biletów: 553,000
  • Ilość koncertów: 47

3. $uicideboy$

  • Przychód: $65.9M
  • Sprzedanych biletów: 621,000
  • Ilość koncertów: 60

2. Nicki Minaj

  • Przychód: $99.8M
  • Sprzedanych biletów: 712,000
  • Ilość koncertów: 62

1. Travis Scott

  • Przychód: $168.1M
  • Sprzedanych biletów: 1.4M
  • Ilość koncertów: 69


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Polski rap nie podbija świata. Najczęściej słuchani artyści poza krajem – 2024

Na liście nie ma ani jednego polskiego rapera.

Opublikowany

 

Przez

kets4eki
kets4eki

Spotify Wrapped 2024 podkreśla rosnący wpływ polskiej muzyki na światową scenę. Artyści tacy jak kets4eki i Nosgov zdobywają uznanie dzięki unikalnym brzmieniom hyperpopu, sigilcore i phonku, które podbijają międzynarodową publiczność. Polska staje się kluczowym graczem w kształtowaniu globalnych trendów muzycznych – od przebojów viralowych po kinowe pejzaże dźwiękowe, łącząc tradycję z nowoczesną kreatywnością.

Polska muzyka podbija świat

Na szczycie listy globalnych ambasadorów znajduje się kets4eki, którego hyperpopowe utwory, takie jak „Hands up!” i „party addict” osiągnęły łącznie ponad 100 milionów odtworzeń poza Polską. Z kolei Tribbs, plasujący się na drugim miejscu, redefiniuje muzykę klubową i festiwalową, łącząc elektroniczne brzmienia z melodyjnymi refrenami.

Polska obecność w muzyce filmowej i gamingowej również jest zauważalna. Marcin Przybyłowicz i P.T. Adamczyk, odpowiedzialni za kompozycje do “Cyberpunka 2077” i “Wiedźmina”, zajmują odpowiednio 5. i 7. miejsce, udowadniając, że polskie ścieżki dźwiękowe potrafią wzruszyć odbiorców na całym świecie. Artyści tacy jak Maestro Chives i ConKi, łączący różne gatunki, stali się synonimami polskiej kreatywności muzycznej na arenie międzynarodowej.

Międzynarodowe przeboje

Polskie utwory zdobywają serca słuchaczy na całym świecie. LET’S GET FCKED UP Aloka stało się imprezowym hymnem globalnej publiczności, a Royalty (#2) Egzoda, Maestro Chivesa i Neoniego łączy hymnologiczną energię z emocjonalną głębią. kets4eki z utworem party addict (#4) potwierdza, że hyperpop to gatunek o uniwersalnym zasięgu.

Zaskoczeniem na listach okazał się także Jann, uczestnik Eurowizji, z Gladiatorem oraz Let You Down Dawida Podsiadło promujący serial Netflixa „Cyberpunk: Edgerunners”. Innowacyjne podejście polskich artystów do globalnych trendów umacnia ich pozycję na światowej scenie.

Najczęściej słuchani polscy artyści za granicą

  1. kets4eki
  2. Tribbs
  3. Maestro Chives
  4. ConKi
  5. Marcin Przybyłowicz
  6. Dawid Podsiadło
  7. P.T. Adamczyk
  8. Rnbstylerz
  9. Hania Rani
  10. Abel Korzeniowski

Najczęściej odtwarzane polskie utwory za granicą

  1. Alok, Mondello’G, CERES, Tribbs – LET’S GET FCKED UP
  2. Egzod, Maestro Chives, Neoni – Royalty
  3. 6arelyhuman, kets4eki – Hands up!
  4. kets4eki – party addict
  5. Rnbstylerz – Like Wooh Wooh – Radio Edit
  6. Jann – Gladiator
  7. ConKi, Rolipso, Runforrest – Sleep
  8. Dawid Podsiadło – Let You Down
  9. ConKi – Life
  10. ConKi, B.R.T., Shiah Maisel – The World is Mine


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Poznań słucha Bambi, a reszta Polski Taco Hemingwaya

2024: Najczęściej słuchani artyści w największych miastach Polski.

Opublikowany

 

Przez

bambi taco hemingway

W ramach długo wyczekiwanego Wrapped 2024, Spotify prezentuje zestawienie najpopularniejszych artystów i utworów w największych polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Łodzi i Poznaniu. Chociaż Taco Hemingway niezmiennie króluje na listach przebojów w większości miast, w Poznaniu w tym roku na szczycie znalazła się bambi.

Dominacja na listach przebojów

Taco Hemingway, podobnie jak w latach poprzednich, utrzymuje tytuł najczęściej słuchanego artysty w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku i Łodzi, potwierdzając swoją stałą popularność. W Poznaniu jednak tegoroczne podium należy do bambi, która prześcignęła Taco Hemingwaya, umacniając swoją pozycję jako wschodząca gwiazda. Na czołowych miejscach w każdym z wymienionych miast znalazł się również Gibbs, który dzięki swoim sukcesom w 2024 roku był jednym z najważniejszych artystów polskiej sceny.

Najpopularniejsze utwory 2024 roku

Utwór i like the way you kiss me Artemasa zdobył serca słuchaczy w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Wrocławiu, zajmując pierwsze miejsce w tych miastach. W Łodzi i Poznaniu dominowała jednak Woda Księżycowa Kubiego Producenta, bami, Fukaja i stickxra. Na top listach pojawiły się także inne hity, takie jak Chyba że z Tobą zespołu MODELKI, które cieszyły się dużą popularnością w całej Polsce.

Rap wciąż na szczycie

Rap pozostaje najpopularniejszym gatunkiem muzycznym w Polsce, co odzwierciedla jego wiodącą rolę w krajowej kulturze muzycznej. Artyści tacy jak Young Leosia, Oki czy PRO8L3M utrzymują swoją pozycję w ścisłej czołówce, śmiało konkurując z międzynarodowymi gwiazdami, w tym Taylor Swift i Travisem Scottem.

Najczęściej odtwarzane utwory w Warszawie

  1. Artemas – i like the way you kiss me
  2. Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
  3. Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
  4. Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
  5. HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
  6. Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
  7. Vixen – Ne Rozumiju
  8. BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
  9. Beautiful Things – Benson Boone
  10. B012 – Bletka

Najczęściej słuchani artyści w Warszawie

  1. Taco Hemingway
  2. Gibbs
  3. bambi
  4. Oki
  5. sanah
  6. Young Leosia
  7. Travis Scott
  8. PRO8L3M
  9. Taylor Swift
  10. White 2115

Najczęściej odtwarzane utwory w Krakowie

  1. Artemas – i like the way you kiss me
  2. Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
  3. Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
  4. Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
  5. Vixen – Ne Rozumiju
  6. HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
  7. Beautiful Things – Benson Boone
  8. Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
  9. Plaster – Deemz, Szpaku
  10. B012 – Bletka

Najczęściej słuchani artyści w Krakowie

  1. Taco Hemingway
  2. Gibbs
  3. bambi
  4. sanah
  5. Oki
  6. White 2115
  7. Taylor Swift
  8. Szpaku
  9. PRO8L3M
  10. Travis Scott

Najczęściej odtwarzane utwory we Wrocławiu

  1. Artemas – i like the way you kiss me
  2. Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
  3. Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
  4. Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
  5. Vixen – Ne Rozumiju
  6. Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
  7. HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
  8. Beautiful Things – Benson Boone
  9. BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
  10. Lose Control – Teddy Swims

Najczęściej słuchani artyści we Wrocławiu

  1. Taco Hemingway
  2. Gibbs
  3. Oki
  4. bambi
  5. sanah
  6. Travis Scott
  7. Young Leosia
  8. PRO8L3M
  9. Szpaku
  10. @atutowy

Najczęściej odtwarzane utwory w Gdańsku

  1. Artemas – i like the way you kiss me
  2. Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
  3. Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
  4. Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
  5. Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
  6. HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
  7. BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
  8. Vixen – Ne Rozumiju
  9. B012 – Bletka
  10. Beautiful Things – Benson Boone

Najczęściej słuchani artyści w Gdańsku

  1. Taco Hemingway
  2. Gibbs
  3. bambi
  4. Oki
  5. sanah
  6. Young Leosia
  7. Travis Scott
  8. PRO8L3M
  9. Mata
  10. @atutowy

Najczęściej odtwarzane utwory w Łodzi

  1. Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
  2. Artemas – i like the way you kiss me
  3. Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
  4. Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
  5. Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
  6. HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
  7. BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
  8. Vixen – Ne Rozumiju
  9. B012 – Bletka
  10. Te numery – PG$, Young Leosia, bambi, francis

Najczęściej słuchani artyści w Łodzi

  1. Taco Hemingway
  2. bambi
  3. Gibbs
  4. Oki
  5. Young Leosia
  6. sanah
  7. White 2115
  8. PRO8L3M
  9. Bedoes 2115
  10. Chivas

Najczęściej odtwarzane utwory w Poznaniu

  1. Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
  2. Artemas – i like the way you kiss me
  3. Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
  4. Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
  5. Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
  6. HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
  7. BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
  8. Vixen – Ne Rozumiju
  9. Plaster – Deemz, Szpaku
  10. B012 – Bletka

Najczęściej słuchani artyści w Poznaniu

  1. bambi
  2. Taco Hemingway
  3. Gibbs
  4. Oki
  5. Young Leosia
  6. White 2115
  7. Travis Scott
  8. sanah
  9. Mata
  10. Szpaku


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Spotify Wrapped 2024: najczęściej słuchani raperzy

Lokalny rap utrzymał swoją dominację.

Opublikowany

 

Przez

spotify wrapped 2024

Taco Hemingway znalazł się na szczycie listy najpopularniejszych artystów w Polsce. Spotify Wrapped 2024 podsumowuje mijający rok.

Lokalny rap utrzymał swoją dominację

Polskie utwory zdominowały pierwszą dziesiątkę, a tylko jeden zagraniczny kawałek znalazł się w zestawieniu. bambi, ambasadorka Spotify EQUAL Polska oraz artystka programu RADAR Polska, zajęła trzecie miejsce na liście najczęściej słuchanych artystów w Polsce i została liderką w grupie wiekowej 18-24 lata. W zestawieniu top 10 obok bambi pojawiły się także sanah i Young Leosia, co odzwierciedla rosnącą rolę kobiet w polskiej muzyce: w tym roku trzy z dziesięciu najpopularniejszych artystów to kobiety, podczas gdy w 2023 roku była to zaledwie jedna. Co więcej, sześć z dziesięciu najczęściej odtwarzanych utworów wykonują artystki, w porównaniu z pięcioma w roku poprzednim.

Lokalny rap również utrzymał swoją dominację, coraz śmielej łącząc się z popem i muzyką taneczną. Nieoczywiste gatunkowe połączenia, takie jak współprace Kiza i Bletki, Roxie Węgiel i Maty, Kubiego Producenta oraz Livki, na nowo definiują mainstreamową muzykę.

Maty słuchaliśmy szczególnie w okresie matur

Polacy precyzyjnie dobierają muzykę do momentów, które przeżywają w danej chwili. Od Deszczu na betonie Taco Hemingwaya, zwiastującego koniec lata, po 100 dni do matury Maty — którego popularność wzrosła w okresie matur — słuchanie muzyki pozostaje ściśle splecione z tym, czym aktualnie żyjemy. Co więcej, playlisty, które celebrują różne święta w ciągu roku, takie jak Halloween, Walentynki czy Majówka, pozostają jednymi z najczęściej streamowanych przez Polaków.

Wiralowy Tymek

Na lokalnym podwórku ciekawymi przykładami wiralowych historii są kawałki Sophia Loren Tymka oraz Długość dźwięku samotności Myslovitz. Pierwszy, choć wydany 3 lata temu, dopiero teraz zdobył szczyt list przebojów. Drugi to hit, który w 2024 utrwalił status klasyka polskiej muzyki, zdobywając przy tym nowych młodych fanów.

Sampling i remiksowanie to kolejny trend, który zyskał na popularności, a hity takie jak taneczny remiks Pedro do utworu Raffaelli Carrà oraz reinterpretacja Dragostea Din Tei autorstwa Davida Guetty i OneRepublic zdominowały letnie playlisty.

Najczęściej słuchani artyści w Polsce

  1. Taco Hemingway
  2. Gibbs
  3. bambi
  4. Oki
  5. White 2115
  6. sanah
  7. Young Leosia
  8. Mata
  9. Szpaku
  10. Travis Scott

Najczęściej słuchane utwory w Polsce

  1. Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr – Woda Księżycowa
  2. Artemas – i like the way you kiss me
  3. Gibbs, Opał, Jonatan, 4Money – Drive
  4. MODELKI, Vlodarski – Chyba że z Tobą
  5. Young Leosia, bambi, PG$, francis – Przester
  6. Kizo, Bletka, clearmind, papablessbeatz – HERO
  7. Vix.n – Ne Rozumiju
  8. bambi, Young Leosia, PG$, @atutowy – BFF
  9. Bletka – B012
  10. Szpaku, Deemz – Plaster

Najczęściej słuchane albumy w Polsce

  1. Oki – ERA47
  2. Gibbs – SAFE
  3. sanah – Kaprysy
  4. Taco Hemingway – 1-800-OŚWIECENIE
  5. PRO8L3M – PROXL3M
  6. Guzior – PLEŚŃ
  7. Billie Eilish – HIT ME HARD AND SOFT
  8. Otsochodzi – TTHE GRIND
  9. Travis Scott – UTOPIA
  10. bambi – in real life


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Rynek muzyczny w Polsce 2024 – duży wzrost sprzedaży, znamy liczby

Kupujemy coraz więcej nośników fizycznych.

Opublikowany

 

Przez

Rynek muzyczny w Polsce podwoił dynamikę wzrostu. Wartość sprzedaży w pierwszym półroczu 2024 r. wzrosła o 31,6%

Związek Producentów Audio Video podsumował pierwsze sześć miesięcy 2024 r. Po raz kolejny rynek muzyczny notuje znaczące wzrosty i tym razem jest to dwukrotnie wyższy wzrost niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Łączna sprzedaż muzyki przekroczyła 392 mln zł, przy wzroście o 31,6%. To prawie o 100 mln więcej niż w pierwszym półroczu 2023 r.

Dane rynkowe

Istotną zauważalną zmianą w dotychczasowej tendencji jest jednoczesny wzrost sprzedaży cyfrowej i fizycznej. Tradycyjny już generator wzrostów w branży muzycznej, muzyka cyfrowa, która stanowi ponad 80% rynku, przekroczyła poziom 314,3 mln zł i wzrosła w porównaniu do roku ubiegłego o 31,4%. Muzyka w formatach fizycznych nie ustępowała jej jednak w dynamice wzrostu, przekraczając wartości 78,2 mln zł i notując wzrost o 32% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

dane estymowane ZPAV

To pierwszy od wielu lat tak istotny wzrost sprzedaż fizycznej, który pozwolił jej utrzymać prawie 20-procentowy udział w rynku.

dane estymowane ZPAV

Najpopularniejszą formą sprzedaży muzyki pozostaje streaming. Od stycznia do czerwca tego roku wygenerował 312,7 mln zł przychodu, odpowiadając już za 99,5% sprzedaży cyfrowej oraz 79,7% sprzedaży całkowitej.

Płyty CD w pierwszym półroczu odnotowały wzrost o 40,1%, generując przychód na poziomie 48,7 mln. To oznacza, że nośnik ten odpowiada obecnie za 12,4% całości sprzedaży. Istotny wzrost odnotowały także płyty winylowe. Przy wzroście o 20,4% wypracowały 28,8 mln zł przychodu, stanowiąc 7,3% rynku sprzedaży muzyki.

dane estymowane ZPAV

Oficjalne listy ZPAV

Półroczne podsumowania zestawień prezentujących najpopularniejszą muzykę w Polsce po raz kolejny przynoszą dobre wyniki twórcom krajowym. Ich produkcje zajmują większość pozycji na Oficjalnych Listach Sprzedażowych ZPAV.

dane estymowane ZPAV

W zestawieniu, które prezentuje dane singli w serwisach streamingowych – OLiS Single w Streamie – 66 na 100 pozycji należy do rodzimych twórców, przy czym w pierwszej dziesiątce znalazła się tylko jedna zagraniczna produkcja i jest to przebój i like the way you kiss me Artemasa, który uplasował się na pozycji 5. Najpopularniejsi w streamingach byli Kizo i Bletka z utworem Hero, którzy zajmują pierwszą pozycję zestawienia. Za nimi uplasowali się: Gibbs, Opał, Jonatan i 4Money z singlem Drive, Modelki i Vłodarski z hitem Chyba że z Tobą zajęli pozycję 3.

dane estymowane ZPAV

W zestawieniu stu najpopularniejszych płyt OLiS – Albumy, obejmującym zarówno sprzedaż cyfrową, jak i fizyczną, 65 pozycji należy do polskich twórców. W top 10 także tylko jedna pozycja przypadła zagranicznym artystom: na miejscu 6. uplasowała się Billie Eilish z albumem Hit Me Hard and Soft. Podium zestawienia należy do hip-hopowców. Na miejscu pierwszym znalazł się Chivas z albumem Deathcore, miejsce drugie należy do KęKę i jego ósmego studyjnego albumu 04:01, pozycję trzecią zajmuje Gibbs z wydawnictwem, które ukazało się w październiku ubiegłego roku – Safe.

dane estymowane ZPAV

Na liście OLiS – Albumy w Streamie, prezentującej wyniki poszczególnych albumów w streamingu, do pierwszej dziesiątki dotarły albumy siedmiu polskich artystów, zaczynając do epki PG$, przygotowanej przez Young Leosię i bambi. Na miejscu drugim uplasował się Gibbson z wydawnictwem Safe. Miejsce trzecie należy do Guziora i płyty Pleśń. W top 100 łącznie 62 pozycje należą do polskich twórców.

Na liście prezentującej sprzedaż tradycyjnych nośników fizycznych OLiS – Albumy Fizycznie także przeważają krajowi artyści. Listę otwiera KęKę z albumem 04:01, a kolejne cztery pozycje także należą do polskich twórców: Chivas z Deathcore zajmuje miejsce 2., Oki z ERA47 plasuje się na pozycji 3., miejsca 4. i 5. zajmuje sanah z produkcjami Kaprysy i Bankiet u sanah. Łącznie w top 10 osiem albumów należy do polskich twórców, a w top 100 jest ich 67.

Na Oficjalnej Liście Airplay (OLiA), gdzie prezentowane są najczęściej odtwarzane utwory w polskich stacjach radiowych, jest trochę odmienna sytuacja. W top 100 polscy artyści zajęli jedynie 31 miejsc, jednak warte podkreślenia jest to, że w pierwszej dziesiątce należy do nich 5 pozycji. Zestawienie otwiera Cyril z przebojem Stumblin’ In, a polscy twórcy uzupełniają pierwszą trójkę: Sylwia Grzeszczak z singlem Motyle zajmuje miejsce 2., Vixen z Ne Rozumiju – miejsce 3.

Związek Producentów Audio Video

Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.

Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

ranking

W radiu polski rap nie istnieje. Tylko dwóch raperów na liście – podsumowanie 2023

Radiowe przeboje – podsumowanie Oficjalnej Listy Airplay.

Opublikowany

 

Przez

bro
fot. @mikolaj_jedrys

Związek Producentów Audio Video przygotował roczne podsumowanie najpopularniejszych utworów odtwarzanych w polskich stacjach radiowych. Na liście znalazło się tylko dwóch polskich raperów.

W ubiegłym roku radiowe playlisty podbił światowy przebój Flowers Miley Cyrus, który promuje jej ósmy studyjny album Endless Summer Vacation. Singiel ten był również drugim najczęściej streamowanym utworem ubiegłego roku w Polsce. Na miejscu drugim zestawienia OLiA uplasowali się bracia Fast Boy, którzy w utworze Forget You połączyli siły z chorwacko-niemieckim DJ-em Topic. Podium zamyka amerykańska raperka Latto, która wspólnie z pochodzącą z Konga kanadyjską piosenkarką Lu Kala podbiła serca radiowców singlem Lottery.

Do pierwszej dziesiątki rocznego zestawienia dotarły dwa polskie utwory. Na miejscu 5. uplasował się singiel Supermoce Męskie Granie Orkiestra 2023, czyli Igo, Mrozu i Vito Bambino, oraz na miejscu 10. przebój Dody i Smolastego Nim zajdzie słońce. Łącznie w pierwszej setce najczęściej odtwarzanych utworów w polskich stacjach radiowych tylko 29 pozycji należy do krajowych twórców. Jest to spadek w porównaniu do roku 2022, w którym w top 100 znalazło się 35 utworów z udziałem polskich artystów.

W zestawieniu sumującym słuchaczy wszystkich utworów danego artysty, polscy wykonawcy mogą pochwalić się trochę lepszymi wynikami. Choć nadal top 10 wykonawców jest zdominowana przez zagranicznych twórców to otwiera je Dawid Podsiadło. Na miejscu drugim uplasowała się ubiegłoroczna liderka tego zestawienia, sanah. Miejsce trzecie należy do włoskiej grupy Måneskin, a zaraz za podium mamy kolejną dwójkę polskich artystów: Oscara Cymsa na miejscu 4. i Darię Zawiałow na pozycji 5.

TOP 10 wykonawcy

Oficjalna Lista Airplay (OLiA) to zestawienie utworów emitowanych w radiach, przygotowane na podstawie sumarycznej liczby słuchaczy wskazanych utworów w monitorowanych stacjach radiowych.

Raperzy w radiu prawie nie istnieją

Stacje radiowe nigdy nie były zbyt łaskawe dla raperów i tak też zostało do dzisiaj. Nieliczni pojawiają na playlistach, a jeżeli już na nich są, to oczywiście z typowo „radiowymi” kawałkami.

Najwyższą pozycję wśród raperów zaliczył Smolasty – 10 miejsce. I nie ma co ukrywać, że tylko dlatego, że połączył siły z Dodą, bo takie miejsce zajął numer „Nim zajdzie słońce”. Reprezentant Warner Music zawsze miał radiowy potencjał i możemy go zobaczyć jeszcze raz w zestawieniu. Na 35 pozycji znalazł się jego numer „Herbata z imbirem”.

Drugim wspomnianym raperem, który także pojawił się w rocznym zestawieniu radiowych przebojów jest B.R.O., który z numerem „Jeszcze będzie pięknie” zajął 85 lokatę.

I to by było na tyle.

Radiowe przeboje – podsumowanie Oficjalnej Listy Airplay (OLiA) – 2023

Podsumowanie roczne – Olia (1-30)
Podsumowanie roczne – Olia (31-60)
Podsumowanie roczne – Olia (61-90)
Podsumowanie roczne – Olia (90-100)

Lista jest przygotowywana na zlecenie ZPAV przez firmę MicroBe. Na mocy umowy pomiędzy ZPAV a MicroBe monitorowanych jest 80 stacji radiowych – lokalnych i ogólnopolskich.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: