News
„Wojtek Sokół” najchętniej kupowaną płytą półrocza 2019
Półroczne zestawienia z polskiego rynku muzycznego.

Związek Producentów Audio Video przygotował półroczne podsumowanie Oficjalnej Listy Sprzedaży (OLiS) oraz zestawienie najpopularniejszych utworów w polskich stacjach radiowych – AirPlay.
Najchętniej kupowanym albumem fizycznym w pierwszym półroczu br. była płyta Wojtek Sokół, autorstwa Sokoła, która od dnia premiery – 15 lutego – nieprzerwanie utrzymuje się na liście. Natomiast w stacjach radiowych królował remiks utworu Freed From Desire, przygotowany przez pochodzącego z Portugali DJ-a Drenchilla oraz Indiianę.
Na OLiSie rządzi hip-hop
Już tradycyjnie polscy artyści są zdecydowanie lepiej widoczni na listach sprzedaży niż na playlistach radiowych. W półrocznym zestawieniu OLiS na 100 pozycji 70 przypadło polskim twórcom. Tylko w pierwszej dziesiątce 8 albumów należy do rodzimych artystów, z czego 5 albumów to albumy hip-hopowe: oprócz Sokoła w top 10 pojawili się O.S.T.R. z albumem „Instrukcja obsługi świrów” na miejscu 3., Pro8L3M i „Widmo” na miejscu 4., Dawida Podsiadły „Małomiasteczkowy” na miejscu 6., „Blur” Małpy na miejscu 7., Kali/Magiera i „Chudy chłopak” na miejscu 8., Męskie Granie 2018 na miejscu 9. i Pawła Domagały 1984 na miejscu 10.
TOP 50 na OLiS w pierwszym półroczu 2019
- Sokół – Wojtek Sokół
- Muzyka filmowa – A Star is Born
- O.S.T.R. – Instrukcja obsługi świrów
- PRO8L3M – Widmo
- Queen – The Platinum Collection – Greatest Hits I, II & III
- Dawid Podsiadło – Małomiasteczkowy
- Małpa – Blur
- Kali/Magiera – Chudy chłopak
- Różni wykonawcy – Męskie Granie 2018
- Paweł Domagała – 1984
- Paluch – Czerwony dywan
- Zbigniew Wodecki – Dobrze, że jesteś
- Kortez – Mini dom
- Różni wykonawcy – Smooth Jazz Cafe 18
- Leonard Cohen – The Essential Leonard Cohen
- donGURALesko & Matheo – Miłość, szmaragd i krokodyl
- Andrea Bocelli – Vivere. The Best of
- Nocny Kochanek – Randka w ciemność
- Różni wykonawcy – Siesta XIV. Prezentuje Marcin Kydryński
- Michael Buble – Crazy Love
- Kortez – Mój dom
- BTS – Map of the Soul. Persona
- Billie Eilish – When We All Fall Asleep, Where Do We Go?
- Muzyka filmowa – Bohemian Rhapsody
- Rammstein – Rammstein
- Szpaku – Atypowy
- Daria Zawiałow – Helsinki
- Fisz Emade Tworzywo – Radar
- Kizo – Pegaz
- Zbigniew Wodecki – The Best. Zacznij od Bacha
- Maanam – Złota kolekcja – Kocham cię kochanie moje (reedycja 2019)
- Tede & Sir Mich – Karmagedon
- ABBA – Gold. Greatest Hits
- donGURALesko – Latające ryby
- Ariana Grande – thank you, next
- Nosowska – Poeci polskiej piosenki. Jeśli wiesz, co chcę powiedzieć
- Jan-rapowanie & NOCNY – Plansze
- Różni wykonawcy – Mój Empik – moja muzyka. Duety
- Jano – Inna wizja
- Różni wykonawcy – Mój Empik – moja muzyka. 90’s
- Stanisława Celińska – Malinowa…
- Różni wykonawcy – Mój Empik – moja muzyka. 80’s
- PlanBe – MODA
- Kamil Bednarek – MTV Unplugged. Bednarek
- Roksana Węgiel – Roksana Węgiel
- Alvaro Soler – Mar De Colores
- Kafar & Rest – BSNT. Braci się nie traci
- Mrozu – Aura
- Coma – Sen o 7 szklankach
- Różni wykonawcy – The Best of 2018
Stacje radiowe promują muzykę zagraniczną
W półrocznym zestawieniu AirPlay pierwszy polski artysta pojawił się dopiero na pozycji 11. i jest to Marcin Sójka ze swoim debiutanckim singlem Zaskakuj mnie. Kolejni rodzimi twórcy na playlistacji radiowych to: C-Bool z remiksem Rumors na pozycji 14. oraz Krzysztof Zalewski z utworem Kurier na pozycji 18. W całym zestawieniu AirPlay na 100 pozycji polskim twórcom przypadło 29 miejsc.
Na przykładzie list OLiS i Airplay możemy zobaczyć ogromny dysonans między tym, jakie płyty kupują Polacy, a co jest promowane w stacjach radiowych. Pierwsze zestawienie pokazuje, że wybieramy przede wszystkim polskie produkcje i na nie wydajemy pieniądze. Stacje radiowe promują jednak głównie zagranicznych artystów.
TOP 50 na Airplay w pierwszym półroczu 2019

TOP 20 polskich artystów na Airplay w pierwszym półroczu 2019
Chociaż polskie albumy hip-hopowe sprzedają się najlepiej wśród wszystkich innych gatunków w Polsce, raperów próżno szukać w stacjach radiowych. Nawet na liście 20 polskich artystów najczęściej puszczanych w radiach nie znalazł się żaden raper.

Co to Airplay?
Airplay to zestawienie najpopularniejszych utworów granych w polskich stacjach radiowych przygotowywane przez firmę MicroBe na zlecenie Związku Producentów Audio Video. System MicroBe jest zbudowanym od podstaw w Polsce, nowoczesnym narzędziem do automatycznego monitorowania i analizy strumieni audio/video w oparciu o autorskie algorytmy rozpoznawania utworów. Na mocy umowy pomiędzy ZPAV i MicroBe monitorowane są 74 stacje radiowe (lokalne i ogólnopolskie) oraz 14 telewizyjnych kanałów muzycznych.
Co to OLiS?
OLiS to cykliczne zestawienie najlepiej sprzedających się płyt w Polsce w formacie fizycznym, opracowane na podstawie danych ze sprzedaży detalicznej z sieci największych sklepów muzycznych w Polsce. Lista jest kompilowana co tydzień przez Instytut TNS.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News
Nowator: „Polski rap jest chorągiewką”
Nagrywał z Pihem, Mesem, Onarem i Donatanem, a później został wyklęty przez środowisko.

Nowator był kiedyś prężnie działającym raperem, który nagrywał z całą śmietanką sceny. Przez to, że kładł fundamenty pod lżejszą odmianę rapu, musiał mierzyć się później z dużą krytyką.
„Moja panienka” zniszczyła rapową karierę Nowatora?
Nowator w rozmowie z Bartoszem Boruciakiem dla Tygodnika Solidarność, mówi, że on nie doświadczył tak mocno wyobcowania ze środowiska, chociaż po numerze „Moja panienka” wrzucono go do worka hip-hopolo.
– Bardzo mocno znaliśmy się ze środowiskiem hiphopowym. Lerek nagrywał bardzo dużo refrenów dla raperów. Wielokrotnie supportowałem przed O.S.T.R., DJ-em Feel-Xem z Kalibra 44. Cały czas uczestniczyłem w hip-hopie. „Moja panienka” wydobywała się z każdego kąta. Non stop leciała w Vivie Polska. Ten Typ Mes był na mojej płycie, a potem wypowiadał się w „Ślizgu”, że nagrywał ze mną, bo miałem same rapowe piosenki. A potem wyskoczyłem z lżejszym kawałkiem. Prawda jest taka, że jak mu puszczałem moje inne utwory, to mu się podobały i powiedział, że są hitowe (…) – mówi artysta.
Na pytanie Boruciaka, że polscy raperzy boją się teraz udzielać wywiadów, żeby czegoś nie palnąć, ten odpowiedział krótko: „Polski rap jest chorągiewką. Dziś mówimy tak, jutro mówimy tak”.
Śpiewane refreny i krytyka sceny
Według Nowatora krytyka pod jego adresem i mu podobnym, którzy mieli bardziej śpiewane kawałki wynikała z tego, że uliczni raperzy nie potrafili śpiewać, a też chcieli mieć nośne refreny.
– Jeden z największych hitów polskiego rapu ma wysamplowany fragment piosenki Czesława Niemena „Sen o Warszawie”. Wiele największych hitów w amerykańskim rapie ma śpiewane fragmenty – tłumaczy.
Skąd była ta krytyka wobec śpiewanych refrenów? – Bo nie potrafili zrobić tego, co my robiliśmy. To była zazdrość. Znałem raperów, którzy nagrywali zwrotkę przez trzy godziny – dorzuca.
„Pezet nie zdążył się dograć”
Nowator opowiedział także, jak z jego perspektywy wyglądało odejście z rapu na rzecz środowiska tanecznego.
– Nigdy się nie szufladkowałem. Na debiutanckiej płycie młodego chłopaka z Opoczna byli Pih, Ten Typ Mes, Onar, nie zdążył się dograć Pezet. Pojawiłem się na składance O$ki, gdzie była cała śmietanka polskiej sceny rapowej. Natomiast później skręciłem w inną stronę. Tłumaczyłem ludziom, że raperzy w USA robią podobnie, spójrz na przykład na Snoop Dogga – mówi.
– W Polsce było przeświadczenie i do dziś jest, że to jest rap, a to nie jest rap. To było dla mnie śmieszne, jak w Polsce mamy decydować, co jest rapem, a co nie jest. W mojej muzyce zawsze była melodia. Jak grałem supporty, to wychodziłem ze swoimi piosenkami – dodaje.
W tym roku kawałek „Moja panienka” kończy 20 lat. Nowator nie wie jeszcze czy odświeży swój największy hit, bo niczego nie chce robić na siłę. Mówi też, że nie da się wyżyć z jednego przeboju i musi grać do tego koncerty. A jeżeli ktoś nazywa go disco-polowcem, nie obraża się za to. Cała rozmowa jest dostępna na stronie tysol.pl.

Sarius i Juras swój świąteczny przekaz wzmocnili pokazując się z całą rodziną. W przypadku rapera z Częstochowy, to pierwsze takie doświadczenie w życiu.
– Z cyklu maraton pierwszych razów: pierwsze święta wielkanocne. Wszystkiego dobrego dla Was i Waszych rodzin! Dużo spokoju. PS do zobaczenia na koncertach w maju! – napisał Sarius, który niedawno został ojcem.
– Wiosna rozkwitła w pełni świeżością i ciepłem a więc Wesołych Świąt! Alleluja i do przodu! – dodał Juras, który także pokazał się z żoną i synem.

W świątecznym okresie Peja zdecydował się na krótki przekaz do fanów utrzymany w tonie religijnym.
– Tak więc bądź w pokoju z Bogiem, cokolwiek myślisz i czymkolwiek się zajmujesz i jakiekolwiek są twe pragnienia: w zgiełku ulicznym, zamęcie życia, zachowaj pokój ze swą duszą. Z całym swym zakłamaniem, znojem i rozwianymi marzeniami ciągle jeszcze ten świat jest piękny. Bądź uważny, staraj się być szczęśliwy – napisał weteran sceny.
News
Z bloku Belmondo kobieta wyskoczyła przez okno
„Z tego piętra skoczyła” – mówi na nagraniu raper.

Będący w ostatnich dniach w nie najlepszej formie psychicznej Belmondziak, był świadkiem niebezpiecznej sytuacji. Kobieta z jego bloku wyskoczyła przez okno.
Belmondo przebywa obecnie w Krakowie, skąd streamuje i upublicznia niepokojące filmy. Jest przestraszony i myśli, że ktoś go śledzi. Jest to wynikiem przyjmowania przez rapera różnych psychoaktywnych substancji. Jakby tego było mało, jego sąsiadka z Anglii postanowiła wyskoczyć z okna.
– Jestem sąsiadem i widziałem jak ta pani wyskoczyła. Z tego piętra skoczyła. Wygląda na naćpaną – mówi na nagraniu Młody G w kierunku osoby, która przyszła pomóc leżącej na ziemi kobiecie.
Kobieta wije się i jęczy, ale jak przekonuje raper, raczej nic się jej nie stało, bo nie spadła z wysoka.
Poniżej wideo:
News
Tysiąc zł za minutę. Cena za prywatny koncert Smolastego
Wiemy, za jaką kwotę artysta zagra na urodzinach.

Rapowe gwiazdy nie ograniczają się do występów na koncertach i festiwalach. Oferują także granie na prywatnych imprezach. Wiemy, ile Smolasty bierze za taki występ.
Smolasty to obecnie jeden z najpopularniejszych artystów w Polsce, którego na Spotify słucha miesięcznie ponad 1 mln osób. Jeżeli chcielibyście, żeby wystąpił on np. na waszych urodzinach jest to zrobienia, ale za odpowiednią stawkę. 35 minutowy występ Smoły na prywatnej imprezie kosztuje 35 tysięcy złotych.
Nie są to jedyne koszty, jakie trzeba ponieść, bo nawet na prywatnych imprezach obowiązuje rider. Wymaga on m.in. wynajęcie profesjonalnego sprzętu nagłośnieniowego, co generuje dodatkowe koszty.
Tysiąc złotych za minutę koncertu Smolastego. Dajcie znać, czy to według was wygórowana kwota.
-
News5 dni temu
Z bloku Belmondo kobieta wyskoczyła przez okno
-
News4 dni temu
Białas dissuje Bedoesa. Linijki wymierzone w byłego podopiecznego
-
News4 dni temu
Wstydu już nie ma. Bydgoszcz docenił Pawbeatsa
-
teledysk4 dni temu
Gural: „Kiedy było mi źle, wjeżdżała gruda i było grubo”
-
News4 dni temu
Wini o Grzegorzu Braunie: „To nie do przyjęcia, że można wygłaszać takie opinie”
-
News9 godzin temu
Jongmenowi anulowali paszport. Chcą ściągnąć rapera z Dubaju
-
News2 dni temu
Kaczy świętował historyczną wygraną Legii na Stamford Bridge
-
News5 dni temu
Dizkret podał kwotę, jaką zarobił w rapie