News
T.I. W KLIPIE IGGY AZALEA (VIDEO)

T.I. wystąpił gościnnie w najnowszym teledysku Iggy Azalea.
Raperka udostępniła w sieci wspólny klip z T.I., zrealizowany do utworu „Change Your Life”, który promuje jej nadchodącą płytę „The New Classic”.
Premiera albumu jeszcze w tym roku.
Iggy Azalea Ft T.I. – Change Your Life
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl


Oki podrzucający zielone jabłko w reklamie marki Miss Ti to nie przypadek. Do sklepów trafił nowy smak japońskich ciastek Quebonafide.
Quebonafide zatrudnił Okiego do reklamy swojej marki Miss Ti. Raperzy wypuścili nowy smak mochi – jabłkowy. Zmieniła się także grafika pudełka, nawiązująca do Jeżyka.
Mochi to tradycyjne japońskie ciastka z kleistego ryżu. W pudełku znajduje się 6 sztuk. jabłkowa wersja smakowa w kooperacji z Okim kosztuje 22,99 zł.

News
Abel komentuje spotkanie Wałęsy z Willem Smithem, pisząc o „Bolku”
Raper nawiązuje żartobliwie do przeszłości byłego prezydenta Polski.

Aktor Will Smith spotkał się w Polsce z Lechem Wałęsą. Ich spotkanie żartobliwie skomentował Abel ze Smagalaz.
Will Smith przybył do Polski z okazji wydarzenia charytatywnego Top Charity 2025. Opublikował też kilka zdjęć ze spotkania z Wałęsą
– Jestem przekonany, że po raz pierwszy spotykam osobę, o której uczyłem się w szkole – napisał na „X”. – Dziękuję prezydentowi i laureatowi Pokojowej Nagrody Nobla Lechowi Wałęsie za poświęcony czas podczas mojej pierwszej podróży do Polski – dodał.
Ich spotkanie skomentował Abel:
– Bardzo się cieszę, że Netflix wziął na warsztat legendę i postanowił nakręcić nowy film. Nie mogę się doczekać. BOLEK I LOLEK „Na Dzikim Wschodzie” – napisał.

Wypowiedź reprezentanta Smagalaz nawiązuje do pseudonimu Lecha Wałęsy „Bolek”. W połowie maja były prezydent przegrał proces z prof. Cenckiewiczem. Twierdził on, że dokumenty dotyczące jego współpracy ze Służbą Bezpieczeństwa zostały sfabrykowane. W sądzie wykazano, że dokumenty zostały w sporej części odręcznie podpisane przez Wałęsę.
– Wśród nich znalazły się m.in. odręcznie napisane zobowiązanie do współpracy, pokwitowania odbioru pieniędzy i doniesienia, wszystkie podpisane pseudonimem „Bolek” – podała niecały miesiąc temu Rzeczpospolita.

Sujbitron nie jest zadowolony ze zwycięstwa Karola Nawrockiego w wyborach. Swoją złość postanowił przekierować m.in. na jego 7-letnią córkę w niewybrednych słowach ją obrażając.
7-letnia Kasia Nawrocka stała się obiektem hejtu za swoje naturalne i dziecięce zachowanie podczas wieczoru wyborczego. Osoby nie sympatyzujące z prezydentem-elektem postanowiły ją zaatakować w sieci przeróżnymi obelgami. Wśród napastników znalazł się też znany z branży rapowej Suja THS Klika.
– Jakieś niedorozwinięte dziecko – napisał pod materiałem Super Expressu. – Ch*j jej w ryj – dodał niewybrednie.
Sujbitron wdał się w dyskusję z innymi użytkownikami, którzy próbowali ostudzić jego emocje, ale na nic się to zdało. Wyborca Rafała Trzaskowskiego nic nie robił sobie z tego, kiedy zwracano mu uwagę, że to tylko niewinne dziecko.



Hemp Gru zaprasza na jubileuszowe XX-lecie Diil Gangu, które odbędzie się 16 października 2025 na warszawskim Torwarze.
Mistrzem Ceremonii wydarzenia będzie nie kto inny, jak Kasta – uduchowiony kapłan rapu, kopalnia mądrości i hip-hopowy pasterz, który poprowadzi publiczność przez emocjonujący wieczór pełen niezapomnianych koncertów i wyjątkowej atmosfery.
Na jednej scenie wystąpią:
HEMP GRU | PALUCH | MAŁACH & RUFUZ | POLSKA WERSJA | HAŁASTRA | SLUMS ATTACK | VAVAMUFFIN | KALI | KACZY I NIZIOŁ | O.S.T.R. | WCK | PRO8L3M | KASTA | C.D.N.
Bilety są dostępne na www.biletomat.pl
Ten wieczór to obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego prawdziwego fana rapu!

News
ZAiKS wypłacił rekordowe wynagrodzenia raperom i twórcom
Wypłatę otrzymało ponad 212 tys. osób.

Ostatni rok to kolejne sukcesy ZAiKS-u poparte wynikami finansowymi. Organizacja rozliczyła między uprawnionych rekordową kwotę ponad 611 mln złotych wynagrodzeń autorskich. Dynamicznie rosną szczególnie przychody z internetu, choć – biorąc pod uwagę zyski platform streamingowych – powinny być one zdecydowanie wyższe. 9 czerwca odbyło się coroczne Sprawozdawcze Zebranie Delegatów Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, na którym omówione zostały nie tylko osiągnięcia ostatniego roku, ale także wyzwania stojące przed organizacją w latach kolejnych.
Kluczowe dane z działalności ZAiKS-u w 2024 roku:
- Rekordowa kwota 611 mln zł wypłacona twórczyniom i twórcom z tytułu wynagrodzeń autorskich.
- 121 mln zł przychodów z internetu.
- Ponad 212 tysięcy twórczyń i twórców otrzymało wynagrodzenie od ZAiKS-u.
Polski repertuar kluczowy dla ZAiKS-u
Tylko w ostatnim roku ZAiKS zidentyfikował ponad 55 000 000 utworów wykorzystywanych na rynku i wypłacił wynagrodzenia ponad 212 000 uprawnionym z tytułu autorskich praw majątkowych. Jeśli chodzi o rozliczenia utworów wykorzystanych cyfrowo, gdzie dla wysokości wynagrodzenia ważna jest liczba odsłuchań każdego utworu, organizacja przetwarza dane idące w miliardy rekordów. Polski repertuar jest dla ZAiKS-u kluczowy: Stowarzyszenie odnotowuje użycie polskich utworów online nie tylko w naszym kraju, ale też w większości państw Unii Europejskiej i w Wielkiej Brytanii. To możliwe dzięki umowom wieloterytorialnym z platformami cyfrowymi – czyli bezpośrednim licencjom, na podstawie których umożliwia korzystanie z polskiego repertuaru na wielu terytoriach równocześnie. W efekcie twórcy reprezentowani przez ZAiKS otrzymują precyzyjne rozliczenia z serwisów streamingowych, a ich utwory, nawet jeśli miały relatywnie niewielką liczbę odsłuchów, są rzetelnie rozliczane z dokładnością co do grosza. To dzięki ZAiKS-owi utwory te nie wpadają do tak zwanego „long tail”, czyli nie są zaliczane do utworów zbyt mało popularnych, by zarobiły jakiekolwiek kwoty z platform streamingowych.
Rozwój technologiczny wspiera walkę z muzyczną „szarą strefą”
Aby to wszystko było możliwe, ZAiKS nieustannie rozwija swoje rozwiązania technologiczne i zaplecze informatyczne, między innymi dzięki nowej inicjatywie ZAiKS Lab otwierającej przestrzeń do współpracy ze start-upami, firmami technologicznymi i środowiskiem akademickim. Aby zwiększyć jakość analizy i matchingu danych, Stowarzyszenie testuje i wdraża rozwiązania oparte o AI, technologie MRT wykorzystujące fingerprinting, a także przeszukiwanie internetu i social mediów. Wszystko to wspiera procesy licencjonowania i przyczynia się do likwidacji szarej strefy korzystania z muzyki mając istotny wpływ na ochronę twórców i ich praw.
Jako część światowej sieci organizacji zbiorowego zarządzania ZAiKS stosuje rozwiązania informatyczne zgodne ze standardami międzynarodowymi, co pozwala na wymianę danych i rozliczanie wynagrodzeń między organizacjami zbiorowego zarządzania na świecie (czyli w efekcie pozwala skutecznie realizować zbiorowy zarząd prawami autorskimi). Jest to istotne, bo ZAiKS reprezentuje na terytorium Polski cały światowy repertuar muzyczny – ma ponad 160 umów o reprezentacji z organizacjami praktycznie z całego świata.
W kontekście wysokich międzynarodowych standardów poszanowania prawa autorskiego może dziwić, że ZAiKS wciąż prowadzi spory z niektórymi polskimi nadawcami (telewizyjnymi, internetowymi) wykorzystującymi repertuar bezumownie. Na szczęście to przypadki incydentalne, ale dobitnie pokazują, że nawet w XXI wieku wciąż można się spotkać z przekonaniem – i to wśród nadawców – że twórczość można wykorzystywać bez opłacania wynagrodzeń autorskich. Z tym ZAiKS zdecydowanie walczy i – jak pokazują liczby – robi to coraz skuteczniej.
Internet rośnie najszybciej, choć nadal niewystarczająco
Wynagrodzenia z internetu po raz kolejny rosły najszybciej, ich wartość osiągnęła 121 mln zł w 2024 roku (co daje wzrost o 31,8 mln zł w stosunku do roku poprzedniego). Należy jednak pamiętać, że ze względu na ogromną skalę wykorzystania twórczości w internecie ta kwota powinna być wyższa – proporcjonalna do zysków samych platform streamingowych. „ZAiKS ma podpisane umowy ze znakomitą większością platform funkcjonujących na rynku. Co istotne: cały czas negocjujemy lepsze warunki dla twórców. Umowy podpisywaliśmy jeszcze przed wdrożeniem do prawa polskiego dyrektywy o prawie autorskim, która, choć implementowana w Polsce dramatycznie późno, zdecydowanie wzmocniła pozycję negocjacyjną organizacji zbiorowego zarządzania w UE” – powiedział Miłosz Bembinow, prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
AI wyzwaniem dla sektora kreatywnego
Niezbędne jest też wypracowanie modelu prawego, który zapewni, że rozwój sztucznej inteligencji będzie odbywał się z zachowaniem zasad przejrzystości, odpowiedzialności i należytego wynagrodzenia dla osób, których dorobek AI wykorzystuje. I to jest główne wyzwanie stojące nie tylko przed ZAiKS-em i innymi organizacjami zbiorowego zarządzania na świecie, ale przede wszystkim przed politykami i prawodawcami.
„Prawo powinno rozwiewać w tej kwestii wszelkie wątpliwości. Firmy dostarczające narzędzi generatywnej AI nie mogą wykorzystywać utworów objętych prawem autorskim bez odpowiedniego i proporcjonalnego wynagrodzenia dla twórców” – powiedział Miłosz Bembinow. W ZAiKS-ie działa grupa ekspercka ds. AI, która zajmuje się prawnymi i praktycznymi aspektami korzystania ze sztucznej inteligencji w obszarze kreatywnym.
ZAiKS liderem obsługi „jednego okienka”
W ubiegłym roku ZAiKS zreformował i skonsolidował swoje struktury terenowe. Dzięki nowemu podziałowi terytorialnemu zespoły obejmują spójne obszary o wyższym i niższym potencjale ekonomicznym. Pozwala to na bardziej efektywne zarządzanie, planowanie działalności inkasowej oraz łatwiejsze dotarcie do podmiotów korzystających z twórczości. Reforma struktur terenowych połączona z prowadzoną od kilku lat edukacją użytkowników twórczości przynosi kilkudziesięcioprocentowe wzrosty inkasa terenowego i czyni z ZAiKS-u najsilniejszego kandydata do obsługi tak zwanego jednego okienka, czyli jednego punktu licencjonowania muzyki publicznie odtwarzanej w barach, restauracjach, sklepach i różnych punktach usługowych.
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS zdecydowanie popiera postulat „jednego okienka”. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownicy nie musieliby zawierać dwóch umów, opłacać dwóch faktur, żeby odrębnie rozliczyć się za prawa autorskie i za prawa pokrewne. „Wielokrotnie w przeszłości kierowaliśmy do organizacji reprezentujących prawa pokrewne propozycje, żeby wprowadzić to rozwiązanie. Ograniczyłoby to koszty po stronie uprawnionych, ułatwiłoby funkcjonowanie użytkownikom i usprawniłoby sprzedaż praw na publiczne odtwarzanie utworów. ZAiKS nadal jest gotowy do rozpoczęcia takiej współpracy, także w interesie przedsiębiorców, którym korzystanie z muzyki dobrej jakości może ułatwić przyciągnięcie i utrzymanie klientów w sklepach, restauracjach, barach. Wśród organizacji zbiorowego zarządzania w Polsce nie widzę innych liderów obsługi jednego okienka” – mówił Karol Kościński, dyrektor generalny Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Już od jakiegoś czasu na stronie muzykadlabiznesu.pl ZAiKS zachęca przedsiębiorców do prostego zawarcia licencji online i pokazuje, co daje firmie dobrze dobrana muzyka. „Oferujemy znakomity repertuar, który zdecydowanie przewyższa jakością tak zwaną free music, męczącą nie tylko dla klientów, ale też dla pracowników. Konkurujemy jakością i zamierzamy jeszcze wyraźniej pokazywać to podmiotom na rynku” – dodał Karol Kościński.
Zmiany nie robią się same
W przestrzeni działań społecznych ZAiKS niezmiennie stawia na edukację i wsparcie procesów twórczych. Główne inicjatywy rozwijane przez Stowarzyszenie w tym zakresie to ZAiKS Akademia, ZAiKS Edu, ZAiKS Mentoring-Inkubator, ZAiKS Music Camp i Tekstmisja. Do uczestnictwa w tych programach zgłaszają się setki chętnych, co samo w sobie dowodzi potrzeby prowadzenia takich inicjatyw.
Pozytywne zmiany, którymi może pochwalić się Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, nie dokonują się same. Są efektem intensywnej pracy Zarządu, który rozpoczął swoją kadencję 3 lata temu, a także biura Stowarzyszenia działającego pod nowym kierownictwem.
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS to największa w Polsce organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Zrzesza kompozytorów, autorów tekstów, scenarzystów, dramatopisarzy, tłumaczy, plastyków, choreografów i twórców z innych dziedzin sztuki, a także wydawców muzycznych. ZAiKS pobiera i przekazuje twórcom (oraz innym uprawnionym, np. wydawcom lub spadkobiercom) tantiemy należne za korzystanie z przysługujących im praw autorskich. Wypracowuje, promuje oraz wdraża w życie rozwiązania, które wspierają prawnie, materialnie i organizacyjnie twórców i proces tworzenia. Chroni ponad 812 tys. utworów polskich i ponad 112 mln utworów zagranicznych na mocy umów międzynarodowych o wzajemnej reprezentacji
-
News4 dni temu
„Rośnie nam Hołownia polskiego rapu”. Bartek Wasyl i potężny hejt
-
News4 dni temu
Sokół coveruje utwór Kazika. Wyszło niezręcznie?
-
News4 dni temu
Karol Nawrocki chciał przed laty walczyć z Popkiem. Raper przyjął wyzwanie
-
News2 dni temu
Śliwa wrócił cały na biało. Fani ciepło go przyjęli: „Ch*j ci na szczękę”
-
News2 dni temu
Pih komentuje odejście Lewandowskiego z kadry
-
News1 dzień temu
20-lecie Diil Gangu poprowadzi kapłan rapu
-
News4 dni temu
Mata nie zostanie pierwszym prezydentem z tatuażami
-
teledysk2 dni temu
Po obecności na „Hotelu Maffija 3”, Bungee atakują nas „Warum?”