News
Oto 5 najbardziej życiowych kawałków wydanych pod szyldem Prosto Label
Warszawska wytwórnia odcisnęła ogromne piętno w polskim rapie.
Prosto Label to wytwórnia, której tradycja opiewa na blisko dwie dekady. W ciągu tych lat pod banderą labelu ukazało się mnóstwo, ale to mnóstwo wartościowych utworów, z których słuchacz może wynieść cenne lekcje. Wybraliśmy 5 najbardziej charakterystycznych spośród nich.
Prosto i ich wkład w rozwój polskiej kultury hip-hop
Na dzisiejsze standardy, połączenie działalności wydawniczej z produkcją ubrań wśród przedsiębiorstw muzycznych to standardowa praktyka. Postawcie się jednak w pozycji fana hip-hopu z początku millennium. Rap jest gatunkiem w Polsce jeszcze raczkującym, hip-hop jako kultura dopiero nieśmiało zaczyna pukać nam do drzwi. Są jednak ludzie, którzy przytomnie wyczuwają w nim ogromny potencjał – trochę handlowy, a przede wszystkim obyczajowy. Zdają sobie sprawę, że stoją przed szansą stworzenia czegoś niezwykle ważnego dla kształtu rodzimej popkultury.
I wtedy Sokół podejmuje się okrutnie odważnego zadania, zakładając w 2003 Prosto Wear. Dzięki marce każdy, kto identyfikował się z tytułową kulturą uzyskał możliwość wyrażania tego poprzez swój ubiór. O ile pierwsze zalążki wspomnianej subkultury pojawiły się u nas już w latach 90-tych, o tyle Prosto w późniejszych latach sprawiło, że przestała ona w naszym kraju być odległym marzeniem. Stała się realna, namacalna. Świętowaliśmy upadek komunizmu i w końcu zaczęliśmy mieć dostęp do zachodnich dóbr, takich jak najświeższe modowe trendy. Narrator i jego współpracownicy dzielnie zapewniali coraz liczniejszym odbiorcom rapu niezbędnych środków do podkreślenia swojego oddania tej muzyce, coraz popularniejszej, coraz łatwiej dostępnej.
Więc korzystamy. Cieszymy się muzyką, promujemy ją wszystkimi możliwymi środkami przekazu. Wyglądem, sztukami wizualnymi, przynależnym jej tańcem, kreatywnymi rozwiązaniami. Nigdy nie tracimy czujności, dzięki czemu dostosowujemy się do trendów, które zmieniają się szybko. Dlatego nawet teraz, po tak długim stażu Prosto Wear, każdy, niezależnie od swojego położenia, może być na bieżąco ze stylem. Pod tym adresem znajdziecie nową kolekcję sygnowaną logiem warszawskiej firmy, a więc gwarancją jakości. Śmiało korzystajcie!
5 utworów od Prosto, które uczyły życia
Przy okazji debiutu nowej kolekcji Prosto zdecydowaliśmy się wybrać 5 wyjątkowych kawałków, które wyszły nakładem wytwórni. Znajdziecie tu bogaty przelot przez różnorodne muzyczne klimaty, z jednym tylko wspólnym mianownikiem – wszystkie utwory będą miały w swoim tekście coś cennego, bo Sokół od początku swojej muzycznej drogi właśnie na przekaz w rapie stawiał. Co nie oznacza, że w naszym zestawieniu brakuje imprezowych bangerków – Prosto daje przykład, że muzyka, przy której można się bawić i muzyka, w której zawarta jest jakaś wiadomość nie wykluczają się wzajemnie. Zresztą sprawdźcie sami!
Prosto Label – Juras, Białas, KęKę, Kokot, Parzel, Rufuz, Głowa, Koras, Diox, Żyto, KaeN, Ńemy, 2sty, VNM i HuczuHucz – Intro: Za 15 Lat
We wstępie do Prosto Mixtape Cztery spotkało się aż pięciu raperów. Kawałek pokazuje, że istotne jest zastosowanie szerszej perspektywy niż krótkowzroczna, skoncentrowana na zwykłej codzienności. Każdy z nas powinien mieć na uwadze swoją przyszłość i stale pracować na to, by wraz z upływem czasu znaleźć w lepszym miejscu. Artyści na tracku nie boją się wyrażać śmiałych, górnolotnych marzeń, jednocześnie zapewniając, że ich plany nie są czczymi fantazjami – są gotowi również przełożyć swoje pragnienia na konkretne działania, niezbędne do ich spełnienia. Utwór pomaga dzielnie spojrzeć w przyszłość, bez obaw, a z determinacją i walecznością. Stanowi to ogromną inspirację dla słuchacza.
Numer opisujący doświadczenie, niestety, ogromnej części reprezentantów polskiego społeczeństwa, czyli ludzi, którzy dorastali w domu alkoholowym. Jest o tyle mądry, że opisuje przykre zjawisko, które często u takich osób można zaobserwować – zjawisko bezwiednego zbaczania na drogę, którą kroczyli ich rodzice. KęKę poszedł w ślady swojego ojca i popadł w alkoholizm, z którą to chorobą wygrał walkę – jest dziś abstynentem od 7 lat. Smutek to utwór, który nie tylko zapewnia Dorosłym Dzieciom Alkoholików poczucie, że nie są sami w swoim problemie. To również piosenka, która może im uświadomić prawidłowość wspomnianego bezwiednego naśladowania rodziców i sprawić, że w porę się przed tym wystrzegą.
Prosto Label: Sokół/Pono – Dwie Kochanki
W tym numerze raperom udało się dokonać niezwykle trudnej sztuki – stworzyć piosenkę z bardzo istotnym przekazem, w której nie ma jednak ani odrobiny nachalności czy moralizatorstwa. Traktuje ona o używkach, lecz brak tu często spotykanego w polskim hip-hopie piętnowania ich. Artyści nie boją się przyznać, że mieli do nich ogromną słabość, że zapewniły im one wyjątkowe doświadczenia w życiu. Punktem kulminacyjnym kawałka jest mocne i stanowcze oddzielenie się narratorów od przeszłości pełnej substancji psychoaktywnych. W utworze dokonują bilansu zysków i strat wynikających z korzystania używek i wyraźnie podkreślają, że tych drugich jest zdecydowanie więcej.
Prosto Label: Felipe, VNM, Jędker, Pezet, Sokół, Brahu, Numer Raz, Eldo – I Żeby Było Normalnie
Bo w hip-hopie bardzo istotna jest prostota przekazu. Choć gdzieniegdzie w kawałku spotykamy się z metaforami, frazeologizmami czy innymi środkami stylistycznymi, to jednak przesłanie jest banalnie proste – brzmi tak, jak brzmi tytuł piosenki. Większość z nas ma swoje, często wzniosłe, marzenia, lecz podstawowym pragnieniem człowieka jest porządek w życiu i stabilizacja. Czynniki szczególnie istotne dla tych, którzy doświadczyli w swojej historii utraty wspomnianych. Dzieci odchować, kobiety szanować, skromnym zostać. Proste, a jednocześnie niezwykle ważne.
Numer od jednej z najbarwniejszych postaci w historii polskiego hip-hopu. Artysta, który bardzo długo był niesamowicie pogubiony, wydał nakładem Prosto Label fenomenalny album, po premierze którego zniknął z rapowego świecznika na wiele lat. Mocą kawałka Tarapaty jest fakt, że bardzo łatwo się z nim utożsamić, szczególnie gdy czujemy się, jakbyśmy utracili kontrolę nad swoim życiem. To jest i była świeżość w katalogu warszawskiej wytwórni – nie mamy tu do czynienia z prawilnymi rapsami, które mają za zadanie nas czegoś nauczyć. Zamiast tego otrzymujemy… naturalność, pełnokrwistość i ludzkość, ze wszystkimi jej cieniami i słabościami. Jestem teraz nieogarnięty – rapuje Żyto i nie sposób mu nie oddać, że w jego nawijce jest ogromna prawdziwość, tak ważna w hip-hopie.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
3 kraje wycofują się z Eurowizji z powodu Izraela. Co z Polską?
Kolejne państwa również są bliskie bojkotu.
Hiszpania, Irlandia i Holandia wypadają z Eurowizji 2026 po tym, jak EBU otworzyła drzwi dla Izraela. Kilka kolejnych państw grozi tym samym.
Decyzja zapadła podczas czwartkowego zebrania Europejskiej Unii Nadawców w Genewie. EBU uznała, że nie będzie żadnego głosowania w sprawie dopuszczenia Izraela, co automatycznie daje temu krajowi zielone światło na występ w Wiedniu w 2026 roku.
Hiszpański nadawca publiczny nie czekał długo. RTVE opublikowało komunikat o wyjściu z konkursu, podkreślając:
– RTVE ogłosiło wycofanie się Hiszpanii z konkursu Eurowizji po głosowaniu, które odbyło się podczas 95. walnego zgromadzenia EBU w Genewie.
Rząd w Madrycie od miesięcy ostro krytykuje działania izraelskiego wojska w Strefie Gazy, podobnie jak znacząca część hiszpańskiej opinii publicznej.
Reuters podał, że do Hiszpanii dołączają Irlandia oraz Holandia. Oba kraje uznały, że nie zamierzają firmować decyzji EBU, która ignoruje protesty związane z konfliktem w Gazie.
Jeszcze zanim zapadła czwartkowa decyzja, Słowenia i Islandia dawały sygnały, że również mogą odpuścić Eurowizję, jeśli Izrael pojawi się na liście uczestników.
W Polsce sytuacja wygląda inaczej. Telewizja Polska już w listopadzie potwierdziła udział w konkursie i zapowiedziała, że nazwisko reprezentanta poznamy w połowie lutego.
Lol. Konkurs Eurowizji poświęcił trzy europejskie kraje, by Izrael, kraj nie leżący w Europie i DOKONUJĄCY LUDOBÓJSTWA mógł w nim pozostać. Mam nadzieję, że bojkot ich położy. pic.twitter.com/K8TjeT4gVC
— bruxa03 (@bruxa031) December 4, 2025
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
„Kanapki z hajsem” – Dorota Masłowska i absurdalne oskarżenia o kradzież
Była reprezentantka SBM Label twierdzi, że to ona wymyśliła tę frazę.
Dorota Masłowska, była zawodniczka SBM Label oskarżyła 25-letnią wokalistkę, że ukradła jej frazę „Kanapki z hajsem”, bo to ona ją wymyśliła. A tak naprawdę za tym tekstem stoi Kaz Bałagane.
Krótko po debiucie muzycznym Heli, szerzej kojarzonej jako Helena Englert, w sieci zrobiło się głośno. 25-latka wrzuciła numer „Pani domu” i w tekście rzuciła mocne hasło o tym, że prawdziwa pani domu robi „kanapki z hajsem”.
Nie wszystkim się to spodobało. Dorota Masłowska, autorka projektu Mister D i płyty „Społeczeństwo jest niemiłe” z 2014 roku, uznała, że ten fragment to jej własna fraza. Pisarka zażądała natychmiastowego usunięcia jej słów z utworu „Pani domu”.
Dorota Masłowska oskarża o kradzież
Oficjalne oświadczenie Mister D:
– HALO ŻĄDAM NATYCHMIASTOWEGO USUNIĘCIA MOJEJ FRAZY Z UTWORU „Pani domu” Helena Englert. Nie wiem, jak to zrobicie, chyba musicie cofnąć czas. Ale chcę by było jasne: to jest ordynarna kradzież. *”kanapki z hajsem” były błyskotliwe 10lat temu. Albo wcale. Jednak to ja je zrobiłam. Specyfika tego co piszę jest taka, że te różne frazy stosunkowo często trafiają do obiegu języka potocznego i artystycznego. Najczęściej jestem szczęśliwa i dumna, gdy młode artystki i artyści przetwarzają dalej moją sztukę swoją wyobraźnią. Niestety w tym wypadku tak nie jest. Już taka bida, że trzeba brać czyjeś i podawać jako swoje? – napisała Masłowska.
Hela odpowiada
Pani Doroto,
Przede wszystkim pragnę zaznaczyć, że pałam do Pani ogromnym szacunkiem. W związku z czym, żadne działanie z mojej strony nie ma prawa być wymierzone przeciwko Pani. Na celu miałam – proszę wybaczyć patetyzm – oddanie Pani hołdu. Byłam przekonana, że jako (o ile dobrze rozumiem Pani twórczość) fanka pastiszu, obrazoburczości i polskiego absurdu zrozumie to Pani.
Czerpanie z tego co kultowe i kulturotwórcze jest, moim zdaniem, nieodzowną częścią powstawania sztuki. Sztuki zaprzyjaźnionej z tym co wielkie, z tym co nadaje kolejny poziom interpretacyjny dla co poniektórych, bardziej obytych odbiorców. To ją wzbogaca, czyni nie tylko zabawną ale też świadomą, może nawet mądrą.
Niemniej, nie śmiałabym przypisywać sobie cudzych dokonań. Nie po to, to wszystko. Dlatego, jak mogła Pani zauważyć – przy każdej, czy to zdalnej czy też tete a tet sposobności – nagminnie zaznaczam, że to Pani jest matką popkulturowego sukcesu, funkcjonującej uprzednio w popkulturze frazy, o którą wszystko się rozchodzi. Nie pragnę Pani tego odbierać. Nie twierdzę, że jestem tą pierwszą. To miało być DLA Pani, nie przeciwko niej.
Przesyłam wiele miłości i życzliwości. Jest mi niezmiernie miło – bez względu na okoliczności – że mogłam do Pani napisać.
Helena
Frazy „Kanapki z hajsem używali” wcześniej Kaz Bałagane i Belmondo
Management Heli wystosował tez oficjalny komunikat do mediów:
– Mój utwór „Pani Domu” jest świadomym odniesieniem i hołdem dla Artystki, którą zawsze podziwiałam i szanowałam. Nie ukradłam „kanapek z hajsem”. Pisałam o tym w notce prasowej wypuszczonej przez moją wytwórnię, czyli Universal Music Polska. Fraza „Kanapki z hajsem” nie jest niczyją własnością. Już wcześniej używali jej inni, powszechnie szanowani (również przeze mnie) twórcy: Kaz Bałagane i Belmondo, a „money sandwich” od lat funkcjonuje w popkulturze. Zostawiając na chwilę merytorykę – włożyłam ogrom serca w mój debiut i jest mi po prostu po ludzku przykro, że jestem zmuszona go teraz bronić przed kimś, kogo tak bardzo szanuję.
Kto ukradł?
Wygląda na to, że pani Dorota Masłowska wpadła we własne sidła. W styczniu 2014 roku Kaz Bałagane i Belmondo wypuścili oficjalnie album „Sos, ciuchy i Borciuchy”, na którym pojawił się numer „Ayn Rand” (pierwsza publikacja rok 2013) z frazą „kanapka hajsu”. Dorota Masłowska numer „Hajs” z tą sama frazą umieściła na płycie „Społeczeństwo jest niemiłe” z lutego 2014, a wspomniany singiel ukazał się w marcu tego samego roku.
Wychodzi więc na to, że to Mister D zaczerpnęła jako pierwsza inspirację od Kazka.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Kazik Staszewski po komplikacjach pooperacyjnych trafił do szpitala.
W czwartek pojawiły się doniesienia o nagłym pogorszeniu zdrowia Kazika. Muzyk sam ujawnił, że problemy wynikają z nieudanej procedury związanej z usunięciem wyrostka. Jak przekazał, konsekwencje tamtego zabiegu doprowadziły do ponownej hospitalizacji, a lekarze rozważają kolejny zabieg chirurgiczny.
– Źle wykonano mi zabieg usunięcie wyrostka. Zostawili jakiś farfocel na końcu. Leżę na Oiomie w szpitalu na Teneterce z rozpoznaniem Ropowicy. Zostaję zatrzymany w szpitalu na Sorze. Sprawa jest poważniejsza. Mówią coś o sepsie. Ten ból czułem już w Łodzi. Było źle już wtedy, ale trzeba było zakończyć. Próbowałem ratować się jak mogłem, a gówno mogłem. Wygląda , że koncerty teneryfskie za zakończą obu tras. Wolę żyć. Pozdrwawiam. To znaczy nie zakończą – napisał muzyk.
Oświadczenie Kultu
Przed chwilą pojawiło się również oświadczenie zespołu Kult:
– Dwie godziny temu wylądowaliśmy na Teneryfie. Na miejscu zastała nas wiadomość o tym, że Kazik trafił do szpitala. Jego stan jest poważny, choć stabilny, i w tej chwili przebywa na OIOM-ie.
Jesteśmy głęboko zatroskani o jego zdrowie i z całego serca wierzymy, że Kazo szybko wróci do pełni sił. Niestety, jego udział w dwóch, najbliższych koncertach jest niemożliwy.
Mając na uwadze plany i zaangażowanie blisko dwóch tysięcy osób, które poświęciły swój czas i pieniądze, żeby być tu teraz z nami, postanowiliśmy podjąć wyzwanie i zagrać jutro normalny, pełny koncert – choć bez naszego lidera.
Nad koncertem akustycznym wciąż myślimy. Bardzo liczymy na Waszą obecność i dobrą energię. Wierzymy, że może to być wyjątkowy, poruszający wieczór – również dla Kazika, który bardzo potrzebuje teraz naszego i Waszego wsparcia.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Anna-Maria Żukowska stanęła w obronie Malika Montany
Pojawiają się pierwsi krytykanci obecności rapera na sylwestrze w TVP.
Sylwester z TVP2 dopiero przed nami, a już robi większy hałas niż fajerwerki. Wszystko przez Malika Montanę, którego obecność na imprezie budzi emocje.
TVP, które od końcówki 2023 roku działa w formalnej likwidacji, ogłosiło, że w tym roku stawia także na rapowe wykonania. Według organizatorów obecność Malika Montany ma „wzmocnić ofertę dla młodszych widzów i podkreślić zwrot TVP w stronę bardziej współczesnych, rapowych brzmień w wieczór sylwestrowy”.
Problem w tym, że nawet część elektoratu sympatyzującego z obecną władzą uznała ten wybór za dziwny eksperyment. Dominika Długosz z „Newsweeka” skomentowała to ostro na X:
– Malik Montana będzie gwiazdą Sylwestra z Dwójką. Wam ta likwidacja na łeb padła co nie?
W obronie rapera z miejsca stanęła Anna Maria Żukowska, szefowa klubu Lewicy, która odbiła piłeczkę:
– Same zalety: młodzi się przykleją do telewizora, a rodzice z dziadkami wreszcie się dowiedzą, co to są jagodzianki – napisała.
Malik Montana od lat budzi skrajne emocje m.in. ze względu na wypowiedzi o feministkach, „nazywając feminizm choroba psychiczną”.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
The Nitrozyniak dissuje Boxdela, Gimpera i Wardęgę
„Gdyby nie afery, to nic by nie zarobił Wardęga Sylwester”.
Nitrozyniak to nie tylko streamer, ale także próbujący swoich sił w muzyce początkujący raper, a nawet disco-polowiec. Właśnie zdissował popularnych influencerów.
Streamer nagrał wspólny numer z Paramaxilem „Diss na influencerów”, w którym atakują Boxdela, Gimpera i Sylwestra Wardęgę. Zaczepiony delikatnie został też Marcin Dubiel, prywatnie dobry znajomy Nitro.
Kawałek pojawił się początkowo na kanale Paramaxila, który wypuścił go bez zgody streamera, więc ten udostępnił numer na youtube’owym kanale swojego shotera Serhito, bo sam od kilku lat ma bana na Youtube.
Najpopularniejszym kawałkiem Nitrozyniaka jest „Trójkąt Bermudzki” z Boxdelem i Sentino (36 mln na Spotify), z którymi już mu nie po drodze. W 2022 roku ukazał się jego numer z Natsu „Szpilki”, oraz disco-polowy track „Wielki Podryw”.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News4 dni temuZnany muzyk ujawnił mroczne kulisy śmierci Pona
-
News5 dni temuKto z ZIP Składu nagłośnił zbiórkę dla córki Pona? Odpowiedź zaskakuje
-
News3 dni temuPeja zaskakuje – zdjęcie z Pelsonem i Doniem. „Spotkanie po latach”
-
News5 dni temuDiddy zrobił obiad dla 1000 współwięźniów. Gangsterów zagonił do garów
-
Felieton4 dni temu„Kutas Records” – żart Kuqe 2115 to tak naprawdę spory problem – felieton
-
News2 dni temuPrzemek Ferguson dissuje Filipka!
-
News1 dzień temuBezdomny Bastek dostał propozycję pracy. Jak zareagował?
-
News5 dni temuPo bójce z Żabsonem, Bedoes ma bliznę na głowie
