News
Franek Toeplitz: Nazwę „Ślizg” wymyślił mój tata
Fragment wywiadu z książki „To nie jest hip-hop. Rozmowy V”.

To z pewnością najbardziej zaskakujący bohater piątego tomu książki „To nie jest hip-hop. Rozmowy”. Starsi słuchacze pamiętają Franka ze Stereofonii i kultowych „Dźwięków stereo” z pierwszej płyty Volta, ale już mało kto wie, że to również on był pomysłodawcą… „Ślizgu”. Przybliżający wiele rapowych smaczków z lat dziewięćdziesiątych wywiad będzie można przeczytać od 30 września, natomiast z fragmentem można zapoznać się już teraz na stronie wydawnictwa No Dayz Off.
Wywiad z Frankiem Toeplitzem został przeprowadzony w lutym w Łomiankach i trwał blisko sześć godzin, co przełożyło się na aż 30-stronicowy materiał o objętości ponad 65 000 znaków. Warto zaznaczyć, że jest to najbardziej obszerny wywiad w całej historii „TNJHH. Rozmowy”. Podczas spotkania Franek opowiedział Jackowi Balińskiemu między innymi o tym, jak doszło do koncertów, które grał w 1995 roku m.in. w Harendzie czy Stodole, jakim odbiorem cieszyły się początkowo „Dźwięki stereo”, o latach świetności „Ślizgu” oraz o występie z Borixonem na benefisie swojego ojca, świętej pamięci Krzysztofa Teodora Toeplitza.
Tata wymyślił nazwę „Ślizg”
– Jako nastolatek prosiłem rodziców, by kupowali mi zagraniczne magazyny o deskorolce, takie jak »Transworld Skateboarding« czy »Trasher«. Były one cholernie drogie, a przy tym cholernie ważne – pozwalały nie tylko zobaczyć tamten świat, ale też nauczyć się tricków… Raz na jakiś czas dostawałem jedną z wymarzonych gazet, która później przechodziła z rąk do rąk; aż okładka odpadała. Marzyłem o tym, by coś takiego robić. Tata o tym wiedział, a przy okazji orientował się, że takie czasopisma są w różnych krajach wydawane i zyskują popularność. Nie przypomnę sobie, czy to ja zasugerowałem ojcu, żeby zrobić u nas podobną gazetę, czy tylko ciągle gadałem, że fajnie byłoby coś takiego zrobić, a ostatecznie inicjatywa wyszła od niego… Wydaje mi się, że to drugie. Na pewno tata wymyślił nazwę »Ślizg«. Pamiętam za to dzień, kiedy już zostało postanowione, że działamy i że musimy znaleźć autorów tekstów” – przytacza genezę legendarnego magazynu Franek Toeplitz.
To nie jest hip-hop. Rozmowy V
Z pełną treścią rozmowy będzie można zapoznać się już 30 września, kiedy to odbędzie się premiera „To nie jest hip-hop. Rozmowy V”. Do książki zaproszone zostało bardzo zasłużone, zróżnicowane i esencjonalne grono twórców – raperów, producentów, DJ-ów oraz tak zwanych szarych eminencji – z których większość debiutowała jeszcze w latach 90. Rekordowo długie spotkania (łącznie ponad 75 godzin nagrań!) dały rezultat w postaci pasjonującej lektury, pozwalającej szczegółowo poznać przebieg życia i kariery jej bohaterów.
Lista rozmówców V tomu: Bisz / Deszczu Strugi / Dwa Sławy / Hans / DJ Ike / Kixnare / Mr Krime / Lukasyno / Obywatel MC / Onar / Praktik / Pyskaty / Siwers / Franek Toeplitz / Vienio
Lista rozmówców wszystkich tomów: 600V | Abradab | Ajron | Avi | Bilon | Bisz | Bonson | Czarny HIFI | Deszczu Strugi | DJ Decks | Dizkret | donGURALesko | Dwa Sławy | Eldo | Emade | Eprom | Ero | Falcon1 | Forin | Rafał Grobel | Groh | Gruby Mielzky | Hans | Holak | DJ Ike | Mateusz Jędrzejewicz | Juras | Kali | Kasta | KęKę | Kixnare | Kuba Knap | Kosi | Staszek Koźlik | Mr Krime | Jakub i Paweł Krok | Lukasyno | Łajzol | Łona | Magiera | Małpa | Matheo | Ment XXL | Witek Michalak | Miuosh | Marta Nizio-Siara | NOON | Obywatel MC | Onar | Oskar (PRO8L3M) | Otsochodzi | Paluch | Peja | Pezet | Pih | Anna Plaskota | Jan Porębski | Praktik | Pyskaty | Rahim | Ras | The Returners | Sarius | Siwers | Słoń | Sobota | Solar/Białas | Soulpete | Spisek Jednego | Stasiak | Steez83 | Taco Hemingway | Franek Toeplitz | Ten Typ Mes | Tymon | Tytus | Vienio | VNM | Bartłomiej Walczuk | Wilku WDZ | Wini | Włodi | Tomek Woźniak | Żabson | Żyto
Franek Toeplitz – bio
Raper i autor tekstów. Na scenie aktywny w latach 1995–2002; jedyną płytę wydał po długiej przerwie w 2012 roku. Pomysłodawca i współtwórca magazynu „Ślizg”, którego był również redaktorem naczelnym w latach 2000–02. (Współ)prowadził kilka wytwórni płytowych. Zawodowo od 2004 roku pracuje w branży reklamowej jako copywriter oraz dyrektor kreatywny. W przeszłości współwłaściciel kilku spółek; obecnie współprowadzi agencję reklamową Endless. Pracuje również jako freelancer i ghostwriter. Studiował afrykanistykę, socjologię i romanistykę. Żonaty, ma dwójkę dzieci.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl


Przez lata słuchacze rapu kpili z uzębienia Wilka z Hemp Gru. Faktycznie pozostawiało ono wiele do życzenia. W końcu się to zmieniło.
Wilku bez zębów. „Rodzice się mną nie interesowali”
Braki w uzębieniu i brzydki zgryz na każdym możliwym kroku były wytykane raperowi przez komentatorów. Na dobre przylgnęło do niego też hasło „Wilku bez zębów kilku”. Złośliwi pisali czasami także „Wilku zjadł na rapie zęby”.
Raper podzielił się osobistą historią, dlaczego miał braki uzębienia.
– Problemem było to, że nikt nie dbał o moje zęby jako dziecko. Rodzice się mną nie interesowali. Takie były wtedy czasy – ujawnił.
Raper z nowymi zębami
Po latach reprezentant Hemp Gru w końcu postanowił zrobić porządek ze swoim uzębieniem. Skorzystał z pomocy profesjonalistów z Dental Fraternity.
– Zmieniło się moje życie. Spójrzcie na ten piękny uśmiech – mówi Wilku, uśmiechając się do kamery.
Nowe uzębienia rapera może wpłynąć na jego mowę, a co za tym idzie flow. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze numery nagrane z nowym uśmiechem.
Poniżej wideo:
News
Paluch zawalił sprawę z Olisem. Jedynki nie będzie?
Dzisiejsze zestawienie nie pozostawia złudzeń.

Paluch nie dopilnował spraw papierkowych i prawdopodobnie może już pożegnać się z jedynką na Olisie. Dobre wieści są takie, że kończy kolejny projekt.
Tydzień temu Paluch zajął z albumem „PCC 2.5” dopiero 9 miejsce w zestawieniu najlepiej sprzedających się płyt. To duże zaskoczenie, bo tak słabego miejsca raper nie miał od kilkunastu lat. Szybko też otrzymaliśmy wyjaśnienie, dlaczego tak się stało.
– GlamRap przypomniał o istnieniu OLiS za fizyk. Właśnie zgłosiłem sprzedaż albumu, bo zapomniałem – poinformował Palec.
W tym tygodniu pozycja Palucha na Olisie się poprawiła, ale nie na tyle, żeby był z tego zadowolony. Jego wspólny album z Chrisem Carsonem jest teraz na miejscu szóstym. Mało prawdopodobne jest, że duetowi uda się jeszcze wskoczyć na pierwszą pozycję.
Poniżej zestawienie łączące sprzedaż fizyczną + streaming (30.05.2025 – 05.06.2025).
OLiS – TOP 10
- Hubert. – kolorowe domy
- Hubert. – dzieci śmieci
- Sobel – NAPISZ JAK BĘDZIESZ
- Billie Eilish – HIT ME HARD AND SOFT
- sanah – Dwoje ludzieńków
- Paluch, Chris Carson – PCC 2.5
- Miley Cyrus – Something Beautiful
- Oliver Olson, DOPEHOUSE – To i tak nic nie zmieni
- Damiano David – FUNNY little FEARS
- Żabson – HOLLYWOOD SMILE
Z dobrych wieści, Paluch jest na końcowym etapie z kolejnym albumem, o czym poinformował na Insatstories:

News
Tak wyglądało dzieciństwo Tupaca: „Matka uczyła go kreatywności”
Mamy fragmenty autoryzowanej biografii rapera, która trafiła do Polski.

W książce „Tupac Shakur. Autoryzowana biografia” autorstwa Staci Robinson, wydanej nakładem SQN, poznajemy nieznane oblicze jednej z największych ikon kultury XX wieku. Autorka przenosi nas m.in. do czasów dzieciństwa Tupaca – epoki kartonowych bazook, domowych teatrzyków i telewizyjnych inspiracji. W świecie pełnym chaosu i braku stabilizacji jego matka, Afeni, tworzyła przestrzeń wypełnioną wyobraźnią, wolnością i ideami. To właśnie wtedy Tupac kształtował się jako artysta, rewolucjonista i człowiek głęboko zakorzeniony w swojej tożsamości.
Fragment książki:
– Ciągle się gdzieś przenosiliśmy – wspomina kuzyn Tupaca, Bill. – Co pół roku, czasami częściej. To było wariatkowo. Ja umiałem sobie z tym radzić, bo byłem starszy od reszty. Zwróciłem się ku ulicy. Moi bracia, siostry, a także Tupac i Sekyiwa nie mieli na to sposobu.
Dopiero po prawie trzech miesiącach Afeni mogła znów się przenieść, tym razem z powrotem do budynku przy Morningside Avenue, gdzie kiedyś mieszkała z Mutulu. W pokoju Tupaca i Sekyiwy prawie nie było mebli, stały w nim tylko łóżka i lampka. Wystrój był skromny, ale Afeni dbała o to, by mieli pod dostatkiem pożywek dla wyobraźni. Sekyiwa bawiła się kolekcją lalek – każdej dała to samo imię, jej ulubione, Nzingha – a Tupac figurkami komandosów z bajki G.I. Joe, bohaterów Gwiezdnych wojen i zestawem samochodzików Hot Wheels. Matka uczyła go kreatywności, by umiał wykorzystywać to, co miał, więc budował: robił bazooki ze styropianu, kartonowych tub i taśmy klejącej. Polem bitwy na te bazooki był salon zastawiony namiotami, które udawały forty. Mieli też małą biblioteczkę.
– Tupac miał wszystkie książeczki z serii o historii czarnych dla dzieci – wspomina Scott, jego starszy kuzyn.
Szczególnie lubił dziecięcą wersję Autobiografii Malcolma X, jedną z pierwszych książek o sprawach, które stawały mu się coraz bliższe: o czarnym nacjonalizmie, separatyzmie i czarnej dumie.
Nocami Tupac i Sekyiwa tańczyli do piosenek z małego radyjka, które mieli przy łóżku, na przykład do Baby, Come to Me Patti Austin i Jamesa Ingrama. Sekyiwa zapamiętała, że śpiewali i pląsali, jakby byli „profesjonalnymi tancerzami”. Dni zaś spędzali na tworzeniu wymyślonych światów, które stawały się arenami ich kłótni i nieprzejednanej rywalizacji – Tupac bardzo lubił dokuczać siostrzyczce.
Po szkole biegli do domu, by zasiąść przed telewizorem. Na jedenastce leciały wszystkie ulubione programy Tupaca: Tom i Jerry, The Three Stooges, Heckle and Jeckle, Wyspa Gilligana, The Magilla Gorilla Show i serial komediowy Diff’rent Strokes. Był aktywnym widzem, chłonął odcinki, jakby sam w nich występował, czynił tamte światy swoim. „Oglądałem tych wszystkich ludzi w tych zmyślonych rzeczywistościach – wspominał wiele lat później – i wiedziałem, że też mogę się w nich znaleźć, jeśli tylko to zagram. Na przykład jak w Diff’rent Strokes pojawiał się Arnold […], patrzyłem i naśladowałem te sceny. Myślałem, że jeśli będę aktorem i będę imitował te postacie, może zaznam trochę ich radości. Jeśli będę grał, jakbym miał dużą rodzinę, nie będę czuł się samotnie”.
Mniej więcej wtedy, kiedy Mutulu pokazał mu sztuki walki, Tupac obejrzał swój pierwszy film z Bruce’em Lee. Wsiąkł. Przemieniał się w legendarnego aktora i grał we własnym wyimaginowanym filmie.
– Zeskakiwał z naszych piętrowych łóżek i wykonywał kopnięcia w powietrzu – wspomina Bill. – Łaził po okolicy w trzewikach do karate i myślał, że jest gość.
Czasami wcale nie musiał żyć w świecie fikcyjnych bohaterów z Hollywood. Podczas częstych wycieczek do zatoki San Francisco Afeni pokazywała dzieciom prawdziwy heroizm. Spędzały całe dnie – aż do wieczora – bawiąc się cicho na podłodze kancelarii przy Valencia Street, a Afeni demaskowała kolejne kłamstwa prokuratora oskarżającego Geronima Pratta. „Walka o wolność”, „niesłuszne uwięzienie”, „więzień polityczny” – takie słowa padały wtedy z ust dorosłych i leciały wprost do uszu Tupaca. Przejęty, z otwartymi szeroko oczami, razem z demonstrującymi domagał się wolności dla Pratta:
Geronimo Pratt
Bądź jak on
I ciągle walcz
O wolność swą
Więcej informacji o książce „Tupac Shakur. Autoryzowana biografia” znajdziesz >>TUTAJ


Oki i Quebonafide zaczęli współpracować. Niespodziewanie dołączył do nich Sitek. Czego możemy się spodziewać?
W tym tygodniu do sklepów trafiło jabłkowe mochi marki Miss Ti, która należy do Quebonafide. Twarzą nowego smaku japońskich ciasteczek został Młody Jeżyk. Być może oprócz biznesów panowie uraczą nas też jakimś wspólnym numerem i to w rozszerzonym składzie.
Sitek udostępnił krótkie nagranie jak przemierza ulice z mochi w ręku razem z Quebo i Okim. Tego typu spotkania raczej nie są przypadkowe, więc oczekujemy w niedalekiej przyszłości jakiegoś kollabo. Tym bardziej, że wrocławski raper pracuje nad nowym projektem.
News
6 lat po śmierci Leha, otrzymujemy archiwalne materiały
Nowy numer i wideo z procesu powstawania „Dorosłości”.

Znajomi i rodzina podtrzymują pamięć o Lehu, raperze, który w 2019 roku zginął tragicznie w wypadku samochodowym w Gdyni.
Na oficjalnym kanale Leha pojawił się jego archiwalny utwór „Błędy młodości”. Został on nagrany prawdopodobnie, kiedy raper miał 14 lat. Ponadto do sieci trafiło archiwalne wideo z procesu powstawania kawałka „Dorosłość”.
– Tak powstawał jeden z najlepszych utworów Leha „Dorosłość”. Utwór tworzył w mieszkaniu na Chwarznie w Gdyni – czytamy pod wideo.
Wart odnotować, że w ubiegłym roku wyszedł numer Kierasa „LWK”, w którym oddaje on hołd Lehowi, Walusiowi i Kotkinsowi.
-
News4 dni temu
Sokół coveruje utwór Kazika. Wyszło niezręcznie?
-
News5 dni temu
Karol Nawrocki chciał przed laty walczyć z Popkiem. Raper przyjął wyzwanie
-
News3 dni temu
Śliwa wrócił cały na biało. Fani ciepło go przyjęli: „Ch*j ci na szczękę”
-
News2 dni temu
20-lecie Diil Gangu poprowadzi kapłan rapu
-
News3 dni temu
Pih komentuje odejście Lewandowskiego z kadry
-
News1 dzień temu
Jędker zagra covery ZIP Składu, chociaż został usunięty ze składu
-
News1 dzień temu
Wspólny produkt Okiego i Quebonafide trafił do sklepów
-
News1 dzień temu
Suja sięgnął dna? Atakował w sieci dziecko