Sprawdź nas też tutaj

News

Parlament Europejski przyjął raport dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki

Raport powstał mimo sprzeciwu ze strony platform streamingowych.

Opublikowany

 

W środę 17 stycznia 2024 roku Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów przyjął raport parlamentarnej Komisji Kultury i Edukacji (CULT) dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki. Raport powstał pomimo dużego sprzeciwu ze strony platform streamingowych oraz mających silny wpływ na rynek wielkich wytwórni muzycznych, które próbowały wywrzeć presję i osłabić zaprezentowane w dokumencie stanowisko.

Branża streamingu muzyki stanowi 67% globalnych przychodów sektora muzycznego, z rocznymi przychodami w wysokości 22,6 mld USD.

Obecne uwarunkowania na rynku streamingu muzyki, zamiast zapewniać autorom i wykonawcom godziwe wynagrodzenie za ich pracę i twórczość, są dla większości z nich źródłem ogromnej niepewności finansowej. Dzieje się to pomimo masowej konsumpcji muzyki online oraz dostępności ponad 100 mln utworów na platformach streamingowych.

Raport podkreśla istotne problemy, z jakimi borykają się autorzy i kompozytorzy na rynku streamingu muzyki, oraz wzywa UE do podjęcia działań politycznych w celu naprawy istniejących nierówności i zapewnienia stabilności rynku.

Dokument potępia nieuczciwe praktyki, oszustwa i manipulacje, które negatywnie wpływają na cały sektor, zwłaszcza na autorów i wykonawców.

Główne wnioski płynące z raportu:

  • Platformy streamingowe mają silną pozycję na internetowym rynku muzycznym, ale prawo UE nie przewiduje dla nich szczególnej regulacji.
  • Przychody z rynku streamingu muzyki w UE nie są rozdzielane sprawiedliwie.
    Autorzy muzyki znajdują się u samego źródła łańcucha wartości sektora muzycznego. Są oni pierwszą i najważniejszą kreatywną siłą napędową całej muzyki dystrybuowanej na platformach streamingowych.
  • Podział przychodów ze streamingu powinien być bardziej zrównoważony i korzystniejszy dla twórców muzyki. Obecnie większość autorów i wykonawców muzyki nie uzyskuje wystarczających przychodów ze streamingu.
  • Prawo UE powinno zapewniać widoczność europejskich utworów i przejrzystość algorytmów.
    Kluczową rolę w negocjacjach zbiorowych w imieniu twórców odgrywają organizacje zbiorowego zarządzania, takie jak ZAiKS.
  • Nowe przepisy powinny mieć na celu zapewnienie odpowiedniego wynagrodzenia za wykorzystanie utworów na rynku streamingu, a także ułatwienie sprawiedliwszego dostępu do rynku i zadbanie o różnorodność kulturową w Unii Europejskiej.
  • Konieczne jest wsparcie ze strony Unii Europejskiej dot. lepszej ochrony twórców i wykorzystania chronionych utworów przez sztuczną inteligencję.

W związku z tym Parlament Europejski wzywa Komisję Europejską do:

  • podjęcia inicjatyw legislacyjnych i zaproponowania odpowiednich środków prawnych, które zapewnią widoczność, dostępność i wyeksponowanie utworów europejskich twórców na platformach streamingowych w oparciu o badanie, które ma przeprowadzić Komisja Europejska;
  • zaproponowania przepisów prawnych w celu zapewnienia przejrzystości algorytmów i systemów rekomendacji treści na wszystkich platformach streamingu muzyki.

Komentarz Ferida Lakhdara – wiceprezesa Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, instrumentalisty, wokalisty, kompozytora i producenta muzycznego:

Dobre wieści napływają z Europy wraz z przyjęciem przez Parlament Europejski raportu dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki! Inicjatywy legislacyjne UE są konieczne, aby zapewnić wysokie standardy w Europie w zakresie przejrzystości algorytmów i różnorodności kulturowej.

Komentarz Macieja Janika – prawnika Stowarzyszenia Autorów ZAiKS:

Platformy streamingowe od lat są głównym kanałem konsumpcji muzyki w internecie. Nadszedł najwyższy czas, aby te platformy stały się godnym, uczciwym i zrównoważonym źródłem dochodów dla autorów i kompozytorów, ponieważ to właśnie oni są podstawą całego rynku. Obecnie większość twórców, nawet tych z setkami tysięcy odtworzeń streamów każdego roku, nie otrzymuje wynagrodzenia odpowiadającego nakładowi pracy oraz roli, jaką ich twórczość realnie odgrywa w działalności biznesowej platform. Oznacza to, że podział przychodów ze streamingu powinien być bardziej zrównoważony i korzystniejszy dla twórców. Konieczne jest również wprowadzenie obowiązujących na terenie całej UE przepisów, które zapewnią przejrzystość algorytmów oraz zwiększą widoczność i dostępność europejskiej twórczości na platformach streamingowych. Jako ZAiKS z zadowoleniem przyjęliśmy raport Komisji CULT Parlamentu Europejskiego, nad którego powstaniem pracowaliśmy wspólnie z naszymi partnerami z GESAC oraz polskimi i zagranicznymi europarlamentarzystami.

Komentarz Mariki Marty Kossakowskiej – wokalistki i autorki tekstów:

Dzięki wyraźnemu uznaniu przez Parlament Europejski kluczowej roli odgrywanej przez twórczynie i twórców na tym dynamicznie rozwijającym się rynku oraz potrzeby lepszego wynagradzania osiągnięto ważny krok w kierunku bardziej sprawiedliwego, przejrzystego i zrównoważonego ekosystemu streamingu muzyki.

Komunikat Parlamentu Europejskiego dot. raportu znajduje się pod linkiem: europarl.europa.eu


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 
Kliknij i skomentuj
Subscribe
Powiadom o

News

LL Cool J wskazał najważniejszego rapera w historii

Powiedzieć, że będziecie zaskoczeni, to jak nic nie powiedzieć.

Opublikowany

 

Przez

LL Cool J

LL Cool J w rozmowie z Apple Music wskazał najważniejszego rapera w historii. Kogo? Samego siebie, bo jak twierdzi jest rapowym trendsetterem od kilkudziesięciu lat.

LL Cool J to najważniejszy raper w historii

Bez fałszywej skromności, LL Cool J uważa, że to do niego należy tytuł tej najważniejszej postaci w hip-hopie.

– Powiem to z pokorą, ale naprawdę tak uważam. Myślę, że pewnego dnia ludzie obudzą się i zrozumieją, że LL Cool J to najważniejszy raper w historii. Naprawdę wierzę, że pewnego dnia tak właśnie powiedzą – mówi.

„Zrobiłem dla tej kultury tak wiele”

LL Cool J uważa, że to on zmienił oblicze rapu, wprowadzając wiele nowości.

– Kiedy spojrzą na biżuterię, powiedzą: „To jest ten człowiek, który wprowadził diamenty, lód, biżuterię i szampana”. Gdy pomyślą o piosenkach miłosnych, stwierdzą: „To ten, który zapoczątkował całą tę miłosną stylistykę – tłumaczy.

– Zrobiłem dla tej kultury tak wiele, że aż trudno to sobie wyobrazić. Każdy artysta, którego możesz wymienić, najwięksi miliarderzy-artyści, zaczynali w wytwórni, od której ja zacząłem. Mówię to z miłością, nie próbuję być arogancki. Kiedy patrzę na epicentrum tego wszystkiego… to prawie niewyobrażalne – dodaje.

Raper podkreślił również, że to on jako pierwszy użył skrótu G.O.A.T., który był tytułem jego płyty sprzed 24 lat.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Sentino wyjawił, kto jest jego największym bratem w polskim rapie

„Koniec tematu, nie ma w ogóle dyskusji”.

Opublikowany

 

sentino

Wydawać by się mogło, że po tym co przeszedł Sentino z Malikiem, trudno będzie mu zabliźnić ranę na psychice. Jednak właśnie dowiedzieliśmy się, że jego przyjaźń jest w stanie wybaczyć wyjątkowo dużo. Sento wyjawił, że ciągle traktuje Malika jak swojego największego brata w polskim rapie, czym mógł zaskoczyć niejednego słuchacza.

– Zostawcie mnie! Malik, zostaw mnie! Halo, policja! – ostatnie spotkanie Sentino i Malika na pewno zapadło na długo w pamięci Seby. Nic fajnego zostać przekopanym i zmuszonym do pilnej ewakuacji z miejsca zamieszkania. W jego przypadku bardziej od przyjętych butów musiał boleć fakt, kto je wypłacał. Nie będzie chyba wielką przesadą stwierdzenie, że mógł się poczuć jakby dostał nóż w plecy.

Wychodzi jednak na to, że w przypadku bohatera tego tekstu potwierdziła się prawdziwość porzekadła „czas leczy rany”. Sentino odniósł się do ich obecnych relacji w trakcie transmisji na Instagramie. – To jest mój, Malik, największy brat w polskim rapie. A ten co nas stworzył to jest Diho. I koniec tematu, nie ma w ogóle dyskusji. I mamy czasem też wśród braci kłótnie i też głupoty czasem. Ale brat jest bratem. (…) To jest mój brat, rodzina – podsumował Malika Alvarez.

@glamrap Sentino wyjawił kto jest dla niego prawdziwym bratem. #sentino #glamrap #malikmontana #diho #gm2l ♬ dźwięk oryginalny GlamRap.pl


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Paktofonika rusza w trasę po klubach. Fokus i Rahim wydadzą też płytę

„To jest nasza obietnica”.

Opublikowany

 

rahim fokus paktofonika

Paktofonika zagra w 2025 roku trasę po klubach. Rahim i Fokus ogłosili nową trasę koncertową po miejscowościach, w których nie grali oraz zapowiedzieli wydanie wspólnej płyty.

Paktofonika „Tyle, co na bilet” – trasa koncertowa 2025

Paktofonika zagrała w tym roku kilka dużych koncertów z materiałem z kultowej płyty „Kinematografia”. 2025 rok również przyniesie nam występy na żywo Fokusa i Rahima. Ogłosili oni nową trasę koncertową „Tyle, co na bilet”.

Ma to być trasa po mniejszych miejscowościach oraz tych miastach, których Paktofonika nie odwiedziła w tym roku.

– Jedziemy w Polskę (i nie tylko) żeby pojawić się w końcu tam, gdzie wcześniej nie daliśmy rady. Jedziemy do Was, do klubów by być bliżej Was i dać Wam koncerty pełne emocji – informuje zespół.

Lista miast:

  • 18.01 Zabrze
  • 07.02 Piła
  • 08.02 Poznań
  • 09.02 Toruń
  • 14.02 Leeds, UK
  • 15.02 Gomunice
  • 21.02 Koszalin
  • 22.02 Szczecin
  • 23.02 Zielona Góra
  • 28.02 Bedford, UK
  • 01.03 Southampton, UK
  • 02.03 Gdańsk
  • 09.03 Rzeszów
  • 15.03 Bielsko Biała
  • 22.03 Łódź
  • 23.03 Skarżysko-Kamienna
  • 28.03 Przybysławice
  • 29.03 Kraków
  • 04.04 Opole
  • 05.04 Oborniki Śląskie
  • 06.04 Wolimierz
  • 11.04 Lublin
  • 12.04 Białystok

Rahim i Fokus wydadzą nowe Pokahontaz

Po pięciu latach od „Renesansu”, Fokus i Rahim zamierzą wydać kolejna płytę Pokahontaz. Raperzy deklarują, że jej premiera odbędzie się w przyszłym roku.

– Cieszy nas też to, że tak bardzo czekacie na nowe Pokahontaz. Płyta się pisze i na pewno wyjdzie w 2025! I to jest nasza obietnica dla Was, bo to Wy ciągle motywujecie nas do działania – zapewniają.

Także do przyszłorocznego kalendarza premier płytowych możemy dopisać również nowy album Pokahontaz.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Małpa o swojej płycie 15 lat po premierze: „To zaj***sty album”

„Wielokrotnie byłem dla tej płyty zbyt surowy”.

Opublikowany

 

Przez

Pod koniec listopada 2009 roku ukazał się album „Kilka numerów o czymś” Małpy. Autor kultowego krążka, po 15 latach podzielił się z fanami pewną refleksją.

– Dokładnie 15 lat temu, 27 listopada 2009 swoją premierę miał mój debiutancki album pod tytułem, który wszyscy dobrze znacie. Odświeżam go ostatnio regularnie przygotowując się do jubileuszowej trasy koncertowej i za każdym razem mam ciary. Przyznaję również, że wielokrotnie byłem dla tej płyty zbyt surowy, bo to zajebisty album, pod każdym względem. Dziękuję Wam, słuchając mojej muzy dajecie mi możliwość przeżywania pięknej przygody jaką jest granie muzyki – napisał toruński raper.

Poniżej przypominamy naszą niedawną rozmowę z Małpą, w której poruszono m.in. takie wątki jak:

  • Czy Małpa inspirował się włoskimi artystami?
  • „Kilka numerów o czymś” powstało we Włoszech na Erasmusie.
  • Praca na stacji benzynowej
  • Dlaczego Małpa zniknął na 6 lat?
  • Żona Małpy ma rapowe tatuaże
  • Lil Konon i jego zakola
  • Otsochodzi kupuje winyl za 12 tys. zł


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Edzio oszukany przez gangsta raperów z Chicago

Dalszy ciąg przygód rapera w USA.

Opublikowany

 

edzio

Edzio chciał nagrać numer z gangsta raperami z Chicago. Cała akcja okazała się ściemą, a polski raper musiał wszystko opłacić.

Edzio przekręcony na hajs

Będąc w Chicago Edzio złapał przez znajomego kontakt z gangsta raperami, którzy flexowali się drogimi samochodami, gotówką i biżuterią. Otrzymał on ostrzeżenie, żeby na siebie uważać.

Nowi znajomi polskiego rapera przyjechali do niego.. starą , posklejaną taśmą Hondą. Na początek udali się do knajpy coś zjeść. Nowi koledzy Edzia dobrze pojedli i kilka dań wzięli na wynos dla kolegów, a polskiemu raperowi kazali zapłacić rachunek. Jeszcze ciekawiej zrobiło się, kiedy poszli do studia. Zamiast nagrywać, zaczęli melanżować, a raper, z którym Edzio miał zrealizować numer zasnął po syropie na kanapie.

Edzio nie nagrał więc żadnego numeru i musiał zapłacić też za studio.

Gangsta klip z O’Block

Sporo zamieszania zrobiła niedawno informacja, że Edzio nagrał klip na osiedlu O’Block, które uchodzi za jedno z najniebezpieczniejszych. Efekty jego współpracy z lokalsami będziemy mogli zobaczyć w najbliższą środę, 4 grudnia – wtedy będzie premiera teledysku.

Edzio chwali się, że nikt w polskim rapie jeszcze nie był na O’Block.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Recha Mistrzem WBW 2024. Zgarnął sporą sumę gotówki

Koro oddał pas nowemu mistrzowi.

Opublikowany

 

Przez

recha wbw 2024

Po pięciu latach WBW zalicza powrót na freestyle’ową mapę Polski. Wielki Finał w warszawskiej Stodole wygrał Recha. Mistrzowski pas po 5 latach oddał mu Koro.

– Ogromne gratulacje dla Rechy, który jako 15. mistrz dołączył do grona zwycięzców WBW! Jego wzruszenie na scenie było dla nas największym komplementem – takie historie przypominają, dlaczego ta scena jest wyjątkowa – podsumowali wydarzenie organizatorzy.

Recha wygrał w finale z Manu i zgarnął nagrodę w wysokości 25 000 zł. Poniżej pełna drabinka zawodów.

FAZA GRUPOWA

Grupa A

  • Wawrzyn vs Cybuch → Cybuch
  • Cerber vs Barti → Cerber
  • Cerber vs Cybuch → Cerber
  • Wawrzyn vs Barti → Wawrzyn
  • Wawrzyn vs Cerber → Cerber
  • Barti vs Cybuch → Cybuch

Tabela Grupy A:

  • 1.Cerber – 3 pkt
  • 2.Cybuch – 2 pkt
  • 3.Wawrzyn – 1 pkt
  • 4.Barti – 0 pkt

Grupa B

  • Manu vs Matis → Manu
  • Jaskier vs Recha → Recha
  • Manu vs Recha → Manu
  • Jaskier vs Matis → Jaskier
  • Manu vs Jaskier → Manu
  • Recha vs Matis → Recha

Tabela Grupy B:

  • 1.Manu – 3 pkt
  • 2.Recha – 2 pkt
  • 3.Jaskier – 1 pkt
  • 4.Matis – 0 pkt

PÓŁFINAŁY

  • Cerber vs Recha → Recha
  • Cybuch vs Manu → Manu

FINAŁ

  • Recha vs Manu → Recha


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: