News
LIL WAYNE CHCE ZAKOŃCZYĆ KARIERĘ!

Lil Wayne twierdzi, że po wydaniu „Tha Carter V” zakończy karierę.
19 lutego Weezy zamierza wydać długo oczekiwany album „I Am Not a Human Being II”, jednak mimo tej dobrej wieści o nowym krążku, raper mówi o przerwaniu swojej kariery muzycznej.
W niedawnym wywiadzie dla MTV, Lil Wayne powiedział, że po wydaniu „Tha Carter V” planuje wycofać się z muzyki, bo jego pasja do nagrywania utworów jest coraz słabsza:
– „Carter V będzie moim ostatnim albumem. Rapuję od 8 roku życia, a mam już 30 lat i jest to kawał czasu” – powiedział Weezy.
Raper swój pierwszy kontrakt podpisał w wieku 11 lat, a platynową płytę zdobył gdy miał lat 14.:
– „Dzięki Bogu od tamtego czasu nie schodzę poniżej poziomu i nie wydałem płyty, która nie zdobyłaby przynajmniej platyny. Nie jestem chciwy, tylko staram się, aby moja muzyka była jak najlepsza.” – dodał.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl


Sujbitron nie jest zadowolony ze zwycięstwa Karola Nawrockiego w wyborach. Swoją złość postanowił przekierować m.in. na jego 7-letnią córkę w niewybrednych słowach ją obrażając.
7-letnia Kasia Nawrocka stała się obiektem hejtu za swoje naturalne i dziecięce zachowanie podczas wieczoru wyborczego. Osoby nie sympatyzujące z prezydentem-elektem postanowiły ją zaatakować w sieci przeróżnymi obelgami. Wśród napastników znalazł się też znany z branży rapowej Suja THS Klika.
– Jakieś niedorozwinięte dziecko – napisał pod materiałem Super Expressu. – Ch*j jej w ryj – dodał niewybrednie.
Sujbitron wdał się w dyskusję z innymi użytkownikami, którzy próbowali ostudzić jego emocje, ale na nic się to zdało. Wyborca Rafała Trzaskowskiego nic nie robił sobie z tego, kiedy zwracano mu uwagę, że to tylko niewinne dziecko.



Hemp Gru zaprasza na jubileuszowe XX-lecie Diil Gangu, które odbędzie się 16 października 2025 na warszawskim Torwarze.
Mistrzem Ceremonii wydarzenia będzie nie kto inny, jak Kasta – uduchowiony kapłan rapu, kopalnia mądrości i hip-hopowy pasterz, który poprowadzi publiczność przez emocjonujący wieczór pełen niezapomnianych koncertów i wyjątkowej atmosfery.
Na jednej scenie wystąpią:
HEMP GRU | PALUCH | MAŁACH & RUFUZ | POLSKA WERSJA | HAŁASTRA | SLUMS ATTACK | VAVAMUFFIN | KALI | KACZY I NIZIOŁ | O.S.T.R. | WCK | PRO8L3M | KASTA | C.D.N.
Bilety są dostępne na www.biletomat.pl
Ten wieczór to obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego prawdziwego fana rapu!

News
ZAiKS wypłacił rekordowe wynagrodzenia raperom i twórcom
Wypłatę otrzymało ponad 212 tys. osób.

Ostatni rok to kolejne sukcesy ZAiKS-u poparte wynikami finansowymi. Organizacja rozliczyła między uprawnionych rekordową kwotę ponad 611 mln złotych wynagrodzeń autorskich. Dynamicznie rosną szczególnie przychody z internetu, choć – biorąc pod uwagę zyski platform streamingowych – powinny być one zdecydowanie wyższe. 9 czerwca odbyło się coroczne Sprawozdawcze Zebranie Delegatów Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, na którym omówione zostały nie tylko osiągnięcia ostatniego roku, ale także wyzwania stojące przed organizacją w latach kolejnych.
Kluczowe dane z działalności ZAiKS-u w 2024 roku:
- Rekordowa kwota 611 mln zł wypłacona twórczyniom i twórcom z tytułu wynagrodzeń autorskich.
- 121 mln zł przychodów z internetu.
- Ponad 212 tysięcy twórczyń i twórców otrzymało wynagrodzenie od ZAiKS-u.
Polski repertuar kluczowy dla ZAiKS-u
Tylko w ostatnim roku ZAiKS zidentyfikował ponad 55 000 000 utworów wykorzystywanych na rynku i wypłacił wynagrodzenia ponad 212 000 uprawnionym z tytułu autorskich praw majątkowych. Jeśli chodzi o rozliczenia utworów wykorzystanych cyfrowo, gdzie dla wysokości wynagrodzenia ważna jest liczba odsłuchań każdego utworu, organizacja przetwarza dane idące w miliardy rekordów. Polski repertuar jest dla ZAiKS-u kluczowy: Stowarzyszenie odnotowuje użycie polskich utworów online nie tylko w naszym kraju, ale też w większości państw Unii Europejskiej i w Wielkiej Brytanii. To możliwe dzięki umowom wieloterytorialnym z platformami cyfrowymi – czyli bezpośrednim licencjom, na podstawie których umożliwia korzystanie z polskiego repertuaru na wielu terytoriach równocześnie. W efekcie twórcy reprezentowani przez ZAiKS otrzymują precyzyjne rozliczenia z serwisów streamingowych, a ich utwory, nawet jeśli miały relatywnie niewielką liczbę odsłuchów, są rzetelnie rozliczane z dokładnością co do grosza. To dzięki ZAiKS-owi utwory te nie wpadają do tak zwanego „long tail”, czyli nie są zaliczane do utworów zbyt mało popularnych, by zarobiły jakiekolwiek kwoty z platform streamingowych.
Rozwój technologiczny wspiera walkę z muzyczną „szarą strefą”
Aby to wszystko było możliwe, ZAiKS nieustannie rozwija swoje rozwiązania technologiczne i zaplecze informatyczne, między innymi dzięki nowej inicjatywie ZAiKS Lab otwierającej przestrzeń do współpracy ze start-upami, firmami technologicznymi i środowiskiem akademickim. Aby zwiększyć jakość analizy i matchingu danych, Stowarzyszenie testuje i wdraża rozwiązania oparte o AI, technologie MRT wykorzystujące fingerprinting, a także przeszukiwanie internetu i social mediów. Wszystko to wspiera procesy licencjonowania i przyczynia się do likwidacji szarej strefy korzystania z muzyki mając istotny wpływ na ochronę twórców i ich praw.
Jako część światowej sieci organizacji zbiorowego zarządzania ZAiKS stosuje rozwiązania informatyczne zgodne ze standardami międzynarodowymi, co pozwala na wymianę danych i rozliczanie wynagrodzeń między organizacjami zbiorowego zarządzania na świecie (czyli w efekcie pozwala skutecznie realizować zbiorowy zarząd prawami autorskimi). Jest to istotne, bo ZAiKS reprezentuje na terytorium Polski cały światowy repertuar muzyczny – ma ponad 160 umów o reprezentacji z organizacjami praktycznie z całego świata.
W kontekście wysokich międzynarodowych standardów poszanowania prawa autorskiego może dziwić, że ZAiKS wciąż prowadzi spory z niektórymi polskimi nadawcami (telewizyjnymi, internetowymi) wykorzystującymi repertuar bezumownie. Na szczęście to przypadki incydentalne, ale dobitnie pokazują, że nawet w XXI wieku wciąż można się spotkać z przekonaniem – i to wśród nadawców – że twórczość można wykorzystywać bez opłacania wynagrodzeń autorskich. Z tym ZAiKS zdecydowanie walczy i – jak pokazują liczby – robi to coraz skuteczniej.
Internet rośnie najszybciej, choć nadal niewystarczająco
Wynagrodzenia z internetu po raz kolejny rosły najszybciej, ich wartość osiągnęła 121 mln zł w 2024 roku (co daje wzrost o 31,8 mln zł w stosunku do roku poprzedniego). Należy jednak pamiętać, że ze względu na ogromną skalę wykorzystania twórczości w internecie ta kwota powinna być wyższa – proporcjonalna do zysków samych platform streamingowych. „ZAiKS ma podpisane umowy ze znakomitą większością platform funkcjonujących na rynku. Co istotne: cały czas negocjujemy lepsze warunki dla twórców. Umowy podpisywaliśmy jeszcze przed wdrożeniem do prawa polskiego dyrektywy o prawie autorskim, która, choć implementowana w Polsce dramatycznie późno, zdecydowanie wzmocniła pozycję negocjacyjną organizacji zbiorowego zarządzania w UE” – powiedział Miłosz Bembinow, prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
AI wyzwaniem dla sektora kreatywnego
Niezbędne jest też wypracowanie modelu prawego, który zapewni, że rozwój sztucznej inteligencji będzie odbywał się z zachowaniem zasad przejrzystości, odpowiedzialności i należytego wynagrodzenia dla osób, których dorobek AI wykorzystuje. I to jest główne wyzwanie stojące nie tylko przed ZAiKS-em i innymi organizacjami zbiorowego zarządzania na świecie, ale przede wszystkim przed politykami i prawodawcami.
„Prawo powinno rozwiewać w tej kwestii wszelkie wątpliwości. Firmy dostarczające narzędzi generatywnej AI nie mogą wykorzystywać utworów objętych prawem autorskim bez odpowiedniego i proporcjonalnego wynagrodzenia dla twórców” – powiedział Miłosz Bembinow. W ZAiKS-ie działa grupa ekspercka ds. AI, która zajmuje się prawnymi i praktycznymi aspektami korzystania ze sztucznej inteligencji w obszarze kreatywnym.
ZAiKS liderem obsługi „jednego okienka”
W ubiegłym roku ZAiKS zreformował i skonsolidował swoje struktury terenowe. Dzięki nowemu podziałowi terytorialnemu zespoły obejmują spójne obszary o wyższym i niższym potencjale ekonomicznym. Pozwala to na bardziej efektywne zarządzanie, planowanie działalności inkasowej oraz łatwiejsze dotarcie do podmiotów korzystających z twórczości. Reforma struktur terenowych połączona z prowadzoną od kilku lat edukacją użytkowników twórczości przynosi kilkudziesięcioprocentowe wzrosty inkasa terenowego i czyni z ZAiKS-u najsilniejszego kandydata do obsługi tak zwanego jednego okienka, czyli jednego punktu licencjonowania muzyki publicznie odtwarzanej w barach, restauracjach, sklepach i różnych punktach usługowych.
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS zdecydowanie popiera postulat „jednego okienka”. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownicy nie musieliby zawierać dwóch umów, opłacać dwóch faktur, żeby odrębnie rozliczyć się za prawa autorskie i za prawa pokrewne. „Wielokrotnie w przeszłości kierowaliśmy do organizacji reprezentujących prawa pokrewne propozycje, żeby wprowadzić to rozwiązanie. Ograniczyłoby to koszty po stronie uprawnionych, ułatwiłoby funkcjonowanie użytkownikom i usprawniłoby sprzedaż praw na publiczne odtwarzanie utworów. ZAiKS nadal jest gotowy do rozpoczęcia takiej współpracy, także w interesie przedsiębiorców, którym korzystanie z muzyki dobrej jakości może ułatwić przyciągnięcie i utrzymanie klientów w sklepach, restauracjach, barach. Wśród organizacji zbiorowego zarządzania w Polsce nie widzę innych liderów obsługi jednego okienka” – mówił Karol Kościński, dyrektor generalny Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Już od jakiegoś czasu na stronie muzykadlabiznesu.pl ZAiKS zachęca przedsiębiorców do prostego zawarcia licencji online i pokazuje, co daje firmie dobrze dobrana muzyka. „Oferujemy znakomity repertuar, który zdecydowanie przewyższa jakością tak zwaną free music, męczącą nie tylko dla klientów, ale też dla pracowników. Konkurujemy jakością i zamierzamy jeszcze wyraźniej pokazywać to podmiotom na rynku” – dodał Karol Kościński.
Zmiany nie robią się same
W przestrzeni działań społecznych ZAiKS niezmiennie stawia na edukację i wsparcie procesów twórczych. Główne inicjatywy rozwijane przez Stowarzyszenie w tym zakresie to ZAiKS Akademia, ZAiKS Edu, ZAiKS Mentoring-Inkubator, ZAiKS Music Camp i Tekstmisja. Do uczestnictwa w tych programach zgłaszają się setki chętnych, co samo w sobie dowodzi potrzeby prowadzenia takich inicjatyw.
Pozytywne zmiany, którymi może pochwalić się Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, nie dokonują się same. Są efektem intensywnej pracy Zarządu, który rozpoczął swoją kadencję 3 lata temu, a także biura Stowarzyszenia działającego pod nowym kierownictwem.
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS to największa w Polsce organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Zrzesza kompozytorów, autorów tekstów, scenarzystów, dramatopisarzy, tłumaczy, plastyków, choreografów i twórców z innych dziedzin sztuki, a także wydawców muzycznych. ZAiKS pobiera i przekazuje twórcom (oraz innym uprawnionym, np. wydawcom lub spadkobiercom) tantiemy należne za korzystanie z przysługujących im praw autorskich. Wypracowuje, promuje oraz wdraża w życie rozwiązania, które wspierają prawnie, materialnie i organizacyjnie twórców i proces tworzenia. Chroni ponad 812 tys. utworów polskich i ponad 112 mln utworów zagranicznych na mocy umów międzynarodowych o wzajemnej reprezentacji

Kanał Step Records na YouTube ma już cztery miliony subów – poinformowała opolska wytwórnia.
– Pierwsza publikacja na naszym kanale pojawiła się 5 stycznia 2009 roku. Od tamtego czasu na youtube’owym koncie SR opublikowanych zostało niemal 3 tysiące filmów, które wygenerowały łącznie blisko 5 miliardów wyświetleń. Cztery miliony zgromadzonych subskrypcji sprawiają, że pod tym kątem jesteśmy największym kanałem muzycznym w Polsce. Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do tego wyniku. Bez Was nie byłoby nas!
Z okazji zdobycia 4 milionów subskrypcji na YT, otrzymaliśmy materiały, z których dowiedzieć można się o kilku ciekawostkach na temat kanału, a także jakie teledyski na nim są najpopularniejsze.
News
Suja nie może się pogodzić z wyborczą kleską Rafała Trzaskowskiego
Sujbitron wylewa gorzkie żale.

Co łączy Suję, Romana Giertycha, Lecha Wałęsę i redakcję „Gazety Wyborczej”? Wszyscy oni bardzo ciężko przyjęli informację o wyniku wyborów prezydenckich w Polsce. Porażkę globalisty najgorzej ze sceny rapowej odchorował Sujbit, czemu kilkukrotnie dał wyraz we wpisach na socialach.
Mimo iż od wyborów minął już ponad tydzień, spory procent społeczeństwa dalej nie zaakceptował demokratycznego rozstrzygnięcia. Ze świata celebrytów przodują w tym: Marcin Gortat, Lech Wałęsa, Tomasz Lis i Suja THS. „Polski młot” sugerował, żeby mieszkańcy wsi i mniejszych miejscowości przestali mieć możliwość wpływu na kształt Polski. – Trzeba interweniować. Nie możemy sobie na to pozwolić – rzucił Gortat w wywiadzie u Wojewódzkiego i Kędzierskiego. O krok dalej poszedł Lech Wałęsa, żądając powtórki metod stosowanych w Berezie Kartuskiej.
Porażka Trzaskowskiego komplikuje euroentyzjastycznemu „obozowi demokratycznemu” plany utrzymania władzy, bo na horyzoncie są jeszcze unijny pakt migracyjny i ETS2, którego wdrożenie obciąży polskie społeczeństwo o co najmniej 500 miliardów złotych.
Gorzkie żale po porażce Rafała Trzaskowskiego wylewa również Sujbitron. Gocławski weteran focusuje się przede wszystkim na obrażaniu wyborców, którzy przesądzili o porażce lewicowego kandydata. – Więcej w tym kraju jest zje**w niż normalnych ludzi – skwitował decyzję Polaków niedługo po ogłoszeniu wyników. Kilkukrotnie drwił też z elektoratu Karola Nawrockiego, uderzając w kwestie wykształcenia i pochodzenia.

-
News4 dni temu
„Rośnie nam Hołownia polskiego rapu”. Bartek Wasyl i potężny hejt
-
News3 dni temu
Sokół coveruje utwór Kazika. Wyszło niezręcznie?
-
News5 dni temu
Young Leosia w ciąży?
-
News4 dni temu
Karol Nawrocki chciał przed laty walczyć z Popkiem. Raper przyjął wyzwanie
-
News2 dni temu
Śliwa wrócił cały na biało. Fani ciepło go przyjęli: „Ch*j ci na szczękę”
-
News4 dni temu
Mata nie zostanie pierwszym prezydentem z tatuażami
-
News2 dni temu
Pih komentuje odejście Lewandowskiego z kadry
-
News22 godziny temu
20-lecie Diil Gangu poprowadzi kapłan rapu