Wywiad
FABSTER: „PRODUCENTOM TRUDNIEJ OSIĄGNĄĆ STATUS GWIAZDY”
Fabster to producent z Wyszkowa, który muzyką zajmuje się od 2001 roku. Razem z WTM wydał w podziemiu pięć nielegali (w tym ostatni oficjalny album z 2010 "Cztery części prawdy") oraz legal WTM & CBR "Zgodnie z planem" (2012). W tym roku ukazała się jego pierwsza płyta producencka.
Gościnnie na "Kontrastach" usłyszymy takich graczy jak m.in. A$AP Lotto, Mecca Starr, Bosski Roman (Firma), Buczer (PTP), Brożas (PTP), Buka, Bzyker (PRO EBT/JWP), CBR, Chwedo (Pierwsza Liga), Cira, Czarny Furiat, Diox (Hi-Fi Banda), Emazet, Emilo (CZKA Reprezenta), Ero (JWP), Franek (Stereofonia), Hukos czy Jano (OMP).
Dwa lata pracy i tylko 18 utworów – dużo materiału odpadło w efekcie selekcji?
Fabster: 18 utworów to „tylko”? Uważam, że to sporo numerów. Fakt był moment, że zapowiadało się ich znacznie więcej – nawet na 2 CD, no ale czas wszystko zweryfikował. Niektóre planowane kawałki w ogóle nie powstały, niektóre były niekompletne tzn. bez kilku zwrotek, ale były też takie, w których zmienialiśmy temat i były nagrywane od nowa.
13 lat terminowałeś w rap grze nim pojawił się ten album, nie miałeś momentów zwątpienia, braku wiary w końcowy sukces pracując nad „Kontrastami”?
Fabster: Absolutnie nie miałem momentów zwątpienia. W ogóle zanim doszło do tego, że zacząłem pracować nad „Kontrastami” przez wiele lat udzielałem się producencko na różnych albumach dzięki czemu rozwijałem się i dojrzewałem do takiego albumu. W ostatnich dwóch latach kiedy pracowałem już nad producencką bywały gorsze momenty w postaci przestojów lub nerwów, ale jak widać udało się przez to przebrnąć i wydać album.
Zebrałeś blisko 60 osób na płycie, nie tylko z Polski – czy był ktoś kto nie zdążył, komu musiałeś podziękować w trakcie powstawania albumu?
Fabster: No niestety jest trochę takich osób… Wiesz, jednak jest to zrozumiałe bo każdy ma swoje sprawy i swoje projekty – dla przykładu Pih czy KaeN, którzy równolegle ze mną pracowali nad swoimi projektami. Musieliśmy zrezygnować z ich gościnnych zwrotek ponieważ po prostu zabrakło czasu, a jak wiadomo każdego gonią terminy. Tym bardziej, że praktycznie mijaliśmy się w tym samym studio więc wiedziałem, że faktycznie tak jest. Do tego grona można zaliczyć również Hudego HZD czy Czarnego Furiata – ale co się odwlecze to nie uciecze! Na bank coś jeszcze nagramy!
Bez inspiracji, nie byłoby tej płyty, co Cię natchnęło do zrobienia tak spójnej mimo, rozbieżności muzycznych płyty?
Fabster: Miło mi słyszeć, że płyta jest spójna. Wiesz, nie powiem, że było to łatwe zadanie. Zależało mi jednak na pokazaniu swojej wszechstronności muzycznej. Na co dzień słucham różnej muzyki i automatycznie inspiruję się różnymi stylami. Trudno było mi się zdecydować na jeden styl bo na przestrzeni ostatnich 6-7 lat robiłem bity od true school’u po crunk czy trap. Postanowiłem więc to wszystko wymieszać i spiąć jedną klamrą, którą nazwałem sobie „Kontrasty”.
Słuchając albumu nie znalazłem tam słabego numeru, stylistyka jest różna, jednak od początku do końca płyta wygląda jakby była w pewnym sensie koncept albumem. Też tak to odbierasz?
Fabster: Oczywiście – jest pewnego rodzaju koncept albumem. Ten koncept to jak wspominałem „Kontrasty” czyli ta różnorodność, na której mi tak zależało. Chciałem to pokazać na różnych płaszczyznach – poprzez łączenie na jednym tracku raperów, którzy nigdy ze sobą nie nagrali lub Słuchacze by się ich nie spodziewali razem, czy np. na nietypowych dla danych raperów bitach. Na koniec spoglądając na tracklistę również kontrast jest zauważalny – przekrój raperów z różnych zakątków naszej sceny z zagranicznymi akcentami. Tracklista również nie jest przypadkowo ułożona – na początku płyty wchodzą boom bap’owe i true school’owe bity, po czym z dalszym biegiem płyty zaczynają się pojawiać bardziej nowoczesne brzmienia, np. w stylu ratchet music, po trap.
Tak z boku słuchając tej płyty, można wywnioskować, że opowiada o człowieku w różnych momentach w życiu – chciałeś by to tak wyglądało, czy być może po prostu ja to tak odbieram?
Fabster: To już jest zasługa zaproszonych gości. Jeśli tak to odebrałeś to bardzo dobrze i cieszy mnie również fakt, że jest to zauważalne. Nie o wszystkim należy przecież mówić od razu i zapowiadać. Wiesz, ze względu na tak pokaźną liczbę gości, a zarazem różnych charakterów można znaleźć coś dla siebie. A w życiu jak to w życiu – wzloty i upadki, raz świeci słońce, a raz pada czyli „Kontrasty”.
Wysyłałeś bity do raperów, odsyłali Ci zwrotki, zdarzyło się tak, że powiedziałeś komuś, że Ci się to nie podoba i niech piszą od nowa?
Fabster: Aż tak drastycznie nie było z mojej strony, hehe. Moim zdaniem zaproszeni goście stanęli na wysokości zadania i zaprezentowali się z najlepszej strony. Poprawki w postaci ponownych nagrań owszem były, ale bardziej wynikały np. z perfekcjonizmu i profesjonalizmu zaproszonych gości. Ta samokrytyka bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła i było to zarazem potwierdzenie tego, że gościom również zależy na tym aby wypaść jak najlepiej i dać z siebie wszystko.
Wydajesz w Stojedenaście, nie jest to duża wytwórnia, jakie masz oczekiwania odnośnie sprzedaży, zasięgów tej płyty?
Fabster: Trudno mi mówić o jakichkolwiek oczekiwaniach – jest to pierwszy oficjalny album producencki na moim koncie. Zawsze to było moim marzeniem, spełnieniem swoich muzycznych ambicji i w końcu się udało. Wiadomo, że chciałbym aby album rozszedł się jak najlepiej i skłamałbym gdybym powiedział, że tak nie jest. Mam nadzieję, że album sam się obroni, a słuchacze chętnie sięgną po niego. Kilka lat temu dostałem propozycję od jednej z wytwórni aby nagrać płytę producencką, jednak nie doszło do tego. Ze Stojedenaście było zupełnie inaczej – miałem niesamowity komfort w realizacji projektu, bo zanim rozpocząłem w ogóle prace nad albumem dostałem najpierw propozycję i podpisałem kontrakt. Nie da się ukryć, że takie okoliczności są bardzo motywujące.
Ktoś kiedyś powiedział, że mamy w kraju więcej raperów niż słuchaczy. W dobie internetu itd., każdy może próbować, nawet jeśli robi to bardzo nieudolnie – więc czy jest sens wydawać legalne płyty, nie mając statusu „gwiazdy”?
Fabster: Oczywiście, że jest sens choć wiadomym jest, że branża muzyczna to ciężki biznes. Trzeba próbować bo każdy kto obecnie jest tzw. „gwiazdą” musiał sobie przecież na to zapracować. Pomijam tu tylko kontrowersje, których niektórzy szukają na siłę i w ten sposób są na językach. Moim zdaniem jednak, czy to w Polsce czy zagranicą, producenci mają trudniej osiągnąć status „gwiazdy”. Zwykle stoją za plecami raperów lub są totalnie incognito. Wiadomo, że można wymienić kilku super-producentów, którzy są rozpoznawalni, ale przyrównując ich do liczby popularnych raperów jest to liczba raczej znikoma.
Jesteś producentem, kiedyś było tak, że to raper świecił, dzisiaj w dobie przesytu, nie uważasz, że to producenci mają szansę robić większy kwit w tej branży – w końcu raper bez producenta nie zrobi nic – musi zapłacić, a jego nie muszą kupić.
Fabster: Trudno mi powiedzieć… Każdy ma chyba równe szanse zarobić, choć wydaje się, że raper jednak większe. Przede wszystkim ze względu na koncerty. Z kolei zarobki producentów w Polsce są ogólnie niewielkie i nie są zupełnie współmierne np. do zarobków producentów w USA. Tam nie ma owijania w bawełnę i często dzięki producentowi można zrobić na pewniaka hit np. według „obowiązujących” obecnie trendów. U nas niezbyt często się to zdarza, ale w Stanach zdarzają się fale i hype na danego producenta, np. była fala na Dr. Dre, na Timbalanda, a teraz np. na DJ-a Mustard’a. Poza tym w USA wychodzi też masa mixtape’ów dzięki czemu powstała nowa forma w handlu bitami – leasing. Za „drobną” opłatą producenci udostępniają w HQ swoje bity na różne projekty. U nas o tym nie słyszałem. Reasumując – życzę sobie i innym producentom, abyśmy mieli co robić i żeby chociaż czasami coś skapnęło do portfela.
Zaprosiłeś na płytę również gości anglojęzycznych, opowiedz jak doszło do współpracy – czy był to ciężki orzech do zgryzienia i jak długo musiałeś zabiegać o te zwrotki?
Fabster: Nie było łatwo, jednak doprowadziłem do tego sam. Wachlarz gości zza granicy, których chciałem zaprosić oczywiście był szerszy, no ale niestety nie udało się wszystkiego zrealizować. Jednak jak zauważyłeś kilku z nich pojawiło się na „Kontrastach”. Dodatkowo w kawałku „Rare” obok A$AP Lotto miał pojawić się jeszcze inny reprezentant A$AP Mob – A$AP Ant. Niestety nie udało się tym razem. Mimo to i tak jestem zadowolony, że miałem okazję współpracować z tymi ludźmi. Jako ciekawostkę dodam tylko, że to nie koniec współpracy na linii Polska i A$AP Mob! Ponadto wśród gości zza granicy pojawili się na „Kontrastach” Truck North z The Legendary Roots Crew czyli szerokiego składu The Roots oraz raperka Mecca Starr – znana m.in. ze współpracy z DJ-em Premierem i Bahamadią. Kolejne kolaboracje z zagranicznymi raperami w drodze!
Jak wspomniałem na początku, masz na płycie 60 osób, czy wszystkie drzwi do tych ludzi, były od razu otwarte, czy musiałeś się posiłkować np. wspólnymi znajomymi?
Fabster: Nie. Do wszystkich z zaproszonych gości odzywałem się sam – większość z nich znałem już osobiście, ale do tych co nie znałem szukałem kontaktów na różne sposoby. Najbardziej jestem zadowolony ze skontaktowania się z ludźmi, którzy nie nagrywali nic od wielu lat i zmotywowali się specjalnie na mój projekt, np. Dyha z PWRD, Platoon z Trials-X, Juchas czy DJ Janmarian. Dla reszty oczywiście ślę także ogromne podziękowania!
W erze przesytu, w takim kraju jak Polska – co skusiło Cię do podpisania się z wytwórnią? Na pewno zauważyłeś trend, że raperzy stawiają na siebie, wydają się sami. Np. ostatnio Pih poszedł na swoje, Buczer również. Dużo obowiązków z Twoich barków przejęła wytwórnia?
Fabster: Nie rozpatrywałem nigdy tego w taki sposób, mam za mały staż wydawniczy żeby móc myśleć o własnej wytwórni oraz – co najważniejsze – nie mam na to funduszy. Jednak rozumiem wyżej wspomnianych raperów, każdy z nich dużo wydaje i regularnie więc w ich przypadku zdecydowanie ma to sens. Oczywiście życzę im jak najlepiej i przy okazji pozdrawiam Adama oraz Pawła.
Na koniec powiedz, czy „Kontrasty 2” powstaną, masz jakieś plany na kontynuację albumu, czy być może jedna producencka w portfolio wystarczy?
Fabster: Chyba za wcześnie jest, aby mówić o sequelu „Kontrastów”. Póki co nie mam takiego planu, na razie odpoczywam bo miałem w ostatnim czasie tego za dużo na głowie. Trzeba złapać trochę powietrza w płuca, po czym ze świeżym spojrzeniem ponownie uderzyć. Cały czas przecież produkuję bity na inne projekty więc mam co robić – a czy kiedyś doczekamy się „Kontrastów 2” czas pokaże.
Dzięki za rozmowę.
Fabster: Również dziękuję za rozmowę. Pozdro!
Rozmowa zarejestrowana dnia: 21.11
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Wywiad
Rabo: „Wychowali mnie mama, tata i Wojtek Sokół” – wywiad
Rozmawiamy z raperem, który nagrał płytę inspirowaną znanymi bajkami.
W ubiegłą sobotę ukazał się album Rabo „Życie to nie bajka”. To twórca znanego kanału związanego z filmami animowanymi Disneya, Pixara i DreamWorks. Mieliśmy okazję porozmawiać z byłym dziennikarzem programu „Uwaga!” na temat jego projektu.
Polećmy klasykiem na początek – jak zaczęła się Twoja przygoda z rapem?
Cóż… okres, gdy miałem 9 lat i kolega przyniósł do szkoły Grupę Operacyjną pozwolę sobie pominąć (śmiech). Oficjalnie wszystko zaczęło się rok później, gdy ojczym pożyczył mi swoją empetrójkę, bym się nie nudził w autokarze podczas wycieczki szkolnej. Znajdowała się tam „Droga” od Hemp Gru, którą momentalnie się zachwyciłem. Potem już poszło. Ogólnie jestem z pokolenia dzieciaków, dla których rap był jak łyk świeżego powietrza w świecie przepełnionym smogiem. Gdybym na pewnym etapie nastoletniego życia nie usłyszał, że „Damy radę”, to nie wiem, czy bym dał. Gdybym nie podśpiewywał sobie, że „Bierzemy sprawy w swoje ręce” albo że „Każdą porażkę obracam w sukces”, to też pewnie wszystko wyglądałoby inaczej. Nie bez powodu czasem żartuję sobie, że wychowali mnie mama, tata i Wojtek Sokół (śmiech). I coś w tym jest.
A skąd pomysł, by samemu zacząć rapować?
Od zawsze marzyłem, by być częścią tej kultury. Przez wiele lat prowadziłem kanał na YouTube, gdzie opowiadałem o różnych ciekawostkach, szokujących teoriach i absurdach związanych z filmami animowanymi, głównie ze stajni Disneya, Pixara i DreamWorks i gdy przekroczyłem magiczną barierę 100 000 subów, chciałem przygotować dla widzów coś specjalnego. Uznałem wtedy, że to dobra okazja, by zadebiutować i tak powstał utwór „Sto tysięcy powodów”. Odbiór był pozytywny, więc zacząłem doskonalić swój warsztat i dziś, po 5 latach od tamtego wydarzenia, myślę, że rozwinąłem się już na tyle, by przedstawić się szerszemu gronu słuchaczy.
No właśnie, niedawno do sieci trafiła Twoja EPka „Życie to nie bajka”, oparta na ciekawym patencie. Opowiedz o tym.
Od jakiegoś czasu kiełkował mi w głowie pomysł na płytę związaną z tym, czym zajmowałem się na co dzień. W końcu postanowiłem się za to zabrać i efektem tego jest album inspirowany znanymi animacjami, takimi jak „Toy Story”, „Auta” czy „Król Lew”. Bajki te stanowiły jednak jedynie punkt wyjścia do opowiadanych historii, dzięki czemu mogłem zgrabnie połączyć moje osobiste przeżycia z fabułą wspomnianych filmów. Przykładowo w utworze „Simba” opowiedziałem o swojej drodze do sukcesu, która ciągle trwa, niestety (śmiech). Refren oparłem na słynnej frazie Mufasy „Kiedyś to wszystko będzie Twoje”, którą kojarzy niemal każdy, a której, co ciekawe, Mufasa nigdy do Simby nie wypowiedział. Taki bajkowy efekt Mandeli.
Tu, gdzie jestem, konsekwentnie rządzi prawo dżungli
Walczę mężnie, bo lwie serce w mojej piersi dudni
Wygram ze złem, wsparcie wielkie mam od wiernych kumpli
Dzieło zwieńczę happy endem, będą ze mnie dumni!
Zanim jednak zdecydowałeś się wrócić do ksywki Rabo, wydałeś dwie EP-ki pod innym pseudonimem na osobnym kanale, którego prawie nikt nie zna.
I całe szczęście (śmiech). Faktycznie, w 2020 roku postanowiłem wypuścić pierwszą EP-kę, ale czułem podskórnie, że mimo iż teraz wydaje mi się to cudowne, to za parę lat zapewne będę wolał o tym zapomnieć. I faktycznie – dziś, gdy patrzę na swoje poprzednie projekty, na czele z tym starszym, to widzę, jak wiele rzeczy mógłbym zrobić lepiej. Ale cóż – chyba właśnie na tym polega rozwój. Ostatecznie dobrze mi zrobiło te parę lat w takim klasycznym podziemiu – miałem czas, by spokojnie progresować, a jednocześnie mało kto musiał być tego świadkiem (śmiech).
To teraz trochę z innej beczki – jak YouTuber trafia do redakcji Uwagi! TVN?
Faktycznie, jest to historia dość oryginalna. Niecałe 2 lata temu przechodziłem najgorszy okres mojego życia. To było chwilę po wypuszczeniu EPki „To The Ground”, która zresztą odzwierciedla ówczesny stan mojej psychiki. Z przyczyn niezależnych ode mnie, musiałem odejść jakiś czas wcześniej z YouTube’a, co wywróciło moje życie do góry nogami. Moim planem ₿ na życie był wtedy rynek kryptowalut, który jednak dał mi wielką lekcję pokory i plany bycia kryptomilionerem musiałem odłożyć na później. Ostatecznie znalazłem się w sytuacji, w której byłem bezrobotny, samotny i bez perspektyw. Wysłałem CV do wielu firm, by zaczepić się gdziekolwiek. Odpowiedziały mi dwie – jakieś Call Center i… McDonald’s (śmiech). Wybrałem pracę na słuchawce i – jak się potem okazało – ta jedna decyzja odmieniła moje życie.
Dlaczego? I jak to się łączy z pracą dziennikarza?
Już tłumaczę. W wielkim skrócie firma, w której zacząłem pracować, okazała się być jedną wielką kuźnią oszustów i prężnie działającą machiną okradającą starszych i schorowanych ludzi na grube miliony złotych. Gdy tylko zrozumiałem, w czym biorę udział, chciałem się zwolnić, ale ostatecznie tego nie zrobiłem. Uznałem, że więcej zdziałam, jeśli zostanę tam przez pewien czas, przemęczę się i zdobędę jak najwięcej dowodów na to, co tam się wyprawia. Ostatecznie wyszło lepiej, niż przypuszczałem. Odezwałem się do redakcji Uwagi! opisując całą sprawę i dostarczając im materiały. Podjęli temat i wspólnie zrealizowaliśmy 5-częściowy cykl reportaży o tytule „Szatańska Loża VIP”. Efekt był taki, że po pierwsze – złodziejska firma upadła, po drugie – wielu osobom odpowiedzialnym za ten niemoralny proceder postawiono zarzuty, a po trzecie – dostrzeżono we mnie potencjał i zaproszono do redakcji na staż. Reszta jest już historią. Szaloną, jak całe moje życie.
W takim razie gratuluję, dobra robota.
Dzięki. Swoją drogą na mojej najnowszej EP-ce nawiązuję do tych zdarzeń w kawałku „Pinokio”. Utwór ogólnie opowiada o poczuciu wyobcowania wśród rówieśników, o byciu niepasującym elementem układanki, ale także o potrzebie osiągnięcia wielkiego sukcesu, by mój Gepetto był ze mnie dumny i by nigdy mu niczego nie zabrakło. Myślę, że metafora jest zrozumiała dla wszystkich. Za to sama końcówka drugiej zwrotki jest właśnie o wspomnianej chwilę wcześniej historii. Pamiętam, że wszyscy przestrzegali mnie, bym się w to nie pakował, bo może stać mi się krzywda. Ja jednak miałem przekonanie, że w takich sytuacjach należy działać, nie bacząc na konsekwencje. I tak też zrobiłem. Na razie wszystko ze mną w porządku i mam nadzieję, że tak zostanie. A jeśli nie, to przynajmniej pozostanie po mnie muzyka.
Będę bronił starszych oraz kobiet, cóż
Nawet jak przypłacę to niejedną blizną
Nie chcę być prawdziwym chłopcem już
Od kiedy zostałem prawdziwym mężczyzną
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Wywiad
Małpa: „Moja żona ma tatuaż z okładką płyty Łony” – wywiad
W rozmowie z Małpą padają także ksywki Otschodzi i Lil Konona.
Z okazji pojawienia się na rynku winylowej wersji kultowego albumu „Kilka numerów o czymś”, spotkaliśmy się z Małpą z Warszawie, żeby porozmawiać o jego debiucie, który w większości został napisany we Włoszech.
Chociaż Małpa nigdy tego nie ujawniał, nasza redakcyjna koleżanka opowiedziała podczas rozmowy pewną anegdotę związaną z żoną rapera, która posiada tatuaż z Łoną. – Ma kilka rapowych tatuaży – przyznał raper w rozmowie z Luizą Di Felici. Więcej na ten temat w poniższej rozmowie.
Poruszone wątki w wywiadzie:
- „Kilka numerów o czymś” powstało we Włoszech na Erasmusie.
- Czy Małpa inspirował się włoskimi artystami?
- Lil Konon i jego zakola
- Otsochodzi kupuje winyl za 12 tys. zł
- Praca na stacji benzynowej
- Dlaczego Małpa zniknął na 6 lat?
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Wywiad
Feno: „Young Leosia i Bambi to grzeczna muzyka, która trafia do dzieci” – wywiad
Jak i kiedy modli się Edzio, Pikers GOAT, Grande Connection i monetyzacja konfliktów freakfightami.
Nasza rozmowa z Feno to przede wszystkim tematy rapowe. Czy kobiecy rap w Polsce jest dobry? Tutaj raper wspomina o Bambi, Young Leosi i Oliwce Brazil.
– Mamy Young Leosię i Bambi. To są takie najpotężniejsze postacie. To jest taka grzeczna muzyka, która trafia do dzieci. Sanah i Julka Żugaj to ten sam case – mówi Feno w rozmowie z Oskarem Brzostowskim dla GlamRap.pl.
– Mi rap się kojarzy z lekkim sk***ysyństwem. I takiej damskiej postaci jak Cardi B nie ma. No jest Oliwka i ma te skillsy, ale ewidentnie też jakieś problemy wizerunkowe. Żyjemy w post katolickim kraju, w którym nie ma akceptacji na jakieś jechanie w stylu Oliwki Brazil i obciąganie ku**sów – dodaje.
W rozmowie ponadto:
- Feno spotyka dwie małe dziewczynki, które są fankami Bambi
- Co myśli o Grande Connection
- Jak i kiedy modli się Edzio
- Kacper HTA i monetyzacja konfliktu freakfightami
- 10 tys. pomysłów Sebastiana Fabijańskiego
- Pikers to GOAT
- Najbardziej klimatyczny festiwal rapowy
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Wywiad
Mamy dość technicznego rapu? Koro: „Eripe, Tomb czy Golin wyczerpali tę formułę” – wywiad
Koro mówi o Young Leosi, Bambi, Grande Connection, Szpaku, White Widow i Taazym.
Podczas naszej rozmowy z Koro poruszyliśmy ciekawy wątek kalkulacji i warsztatu w polskim rapie. Czy w dzisiejszych czasach odbiorcy nie chcą słuchać już przekminionych wersów czy liczyć podwójnych i potrójnych rymów?
Koro „To nie rap się zmienia”
Jak twierdzi Koro, to nie rap się zmienia. – To raperzy zaczęli robić inny rodzaj muzyki. To nie chodzi o to, że rap się rozwija, bo on ma proste korzenie i prostą definicję, tylko ludzie otwierają się na coraz więcej rzeczy. W każdą stronę ta granica się przesuwa – mówi Koro w rozmowie z Oskarem Brzostowskim dla GlamRap.pl.
Nie chcemy już słuchać rapu dobrego warsztatowo?
W większości wypadków rap odbił w stronę popu, śpiewanych refrenów i autotune’a. Bardzo nieliczni robią jeszcze rap stawiający na technikę.
– Dzisiaj młodzi raperzy nie muszą być dobrzy warsztatowo. Tacy gracze jak Eripe, Tomb, Quebo, Golin i jeszcze mógłbym wymienić parę ksywek, wyczerpali na tyle tę formułę, że ludzie mają dość. Żyjemy w takich czasach TikTokowych i przebodźcowanych, że ta muzyka ma być takim głaskaniem psychiki, żeby się wyluzować, a nie rozkminiać o co chodziło – twierdzi Koro. Czy to dobrze czy źle? Wśród fanów możemy dostrzec dwa główne obozy. Pierwszy, który krytykuje większość rzeczy wychodzących od młodych twórców i drugi, który jest zafascynowany każdym kawałkiem, którego głównym zadaniem jest wpaść w viral i największą rotację.
W poniższej rozmowie poruszyliśmy takie wątki jak: Young Leosia i Bambi nagrywają w szafie, działalność Grande Connection, dissy i beefy się nie kalkulują, konflikt Szpaka i White Widow, Taazy objawieniem freakfightów, co z walką na Fame MMA, a także, kiedy nowa płyta.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Wywiad
Pueblos (Bitwa o Południe): „Żyję z freestyle’u, to moje główne źródło utrzymania” – wywiad
Rozmawiamy z organizatorem Bitwy o Południe.
Wybraliśmy się na BOP9, gdzie mieliśmy zrobić relacje z wydarzenia, ale jak to z freestylem – zamiast relacji przeprowadziliśmy kilka mocnych wywiadów. Na pierwszy ogień rozmowa z Pueblosem – organizatorem Bitwy o Południe.
– Randomowi ludzie boją się BOP-u i boją się wystąpić. Wiedzą, że można się bardzo łatwo zbłaźnić, jak np. wchodzący teraz bez koszulki Syn Młynarza z flagą Kiribati – mówi w rozmowie z Oskarem Brzostowskim dla GlamRap.pl Pueblos.
Organizator Bitwy o Południe ujawnił przed naszymi kamerami m.in., że jako jedna z nielicznych osób, a może nawet jedyna utrzymuje się z organizowania bitew freestyle’owych. – To moje główne źródło utrzymania – przyznaje.
Z Pueblosem porozmawialiśmy m.in. o aktualnej sytuacji BOP-u i WBW i najbardziej przyszłościowych zawodnikach, którzy jeszcze namieszają we freestyle’u.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Tym razem przed naszymi kamerami zasiadł Sarius, z którym w ponad godzinnym wywiadzie poruszyliśmy mnóstwo tematów, także ten jeden z najbardziej grzejących, czyli niesnaski z Żabsonem.
Kilka tygodni temu między Sariusem z Żabsonem doszło do małego konfliktu, który miał zostać nie do końca zrozumiany przez słuchaczy. Sarius zdecydował się szczegółowo opisać, o co chodziło i dlaczego Żabson miał u niego dług.
Ponadto szef Antihype ujawnił, czy żałuje, że sytuacja z Gibbsem lub Deysem tak się potoczyły.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News2 dni temu
Kali o powrocie Quebonafide: „Błagajcie go na kolanach…”
-
News3 dni temu
Ostatni koncert Quebonafide – wyciekła dokładna data
-
teledysk5 dni temu
Oliwka Brazil: „Dziewczyny z branży mają chcice jak zwierzęta”
-
News2 dni temu
Quebonafide: „Sfingowałem swoją muzyczną śmierć”
-
News22 godziny temu
Sokół kłania się Quebonafide
-
News3 dni temu
Zwrotka podziemnego rapera robi furorę 3 lata po premierze
-
News4 dni temu
Bonus RPK: „Na tym mikrofonie Gabi nagrała diss na Chadę”
-
News4 dni temu
Malik płaci za zwrotki? Raper ujawnia, jak pozyskuje topowych raperów