Sprawdź nas też tutaj

News

OLiS: Najpopularniejsze single i albumy roku 2023

Roczne podsumowanie Oficjalnych List Sprzedaży OLiS.

Opublikowany

 

olis

Związek Producentów Audio Video przygotował roczne podsumowanie Oficjalnych List Sprzedaży OLiS. Polscy artyści dominują w ścisłym topie zestawień, a niekwestionowanym liderem jest Dawid Podsiadło. Jego produkcje trafiły do pierwszej piątki każdej listy, zaś album Lata dwudzieste zajmuje pierwsze miejsce zarówno w podsumowaniu albumów w serwisach streamingowych, jak i zestawieniu łączącym wyniki w streamingu ze sprzedażą fizyczną.

OLiS – albumy

Najbardziej kompleksowe zestawienie, łączące sprzedaż fizyczną i cyfrową albumów muzycznych, otwiera płyta Lata dwudzieste Dawid Podsiadły, która miała swoją premierę w październiku 2022 r. Na miejscu drugim uplasował się Kuban z albumem spokój. Płyta ukazała się na rynku 24 marca 2023 r., debiutując na pierwszym miejscu cotygodniowej listy OLiS Albumy. PROXL3M – czwarty studyjny album duetu PRO8L3M, który miał swoją premierę 1 grudnia 2023 r., zamyka podium zestawienia. Do pierwszej piątki trafiła jeszcze sanah z płytą sanah śpiewa Poezyje oraz Avi z wydawnictwem Mały Książę.

OLiS – albumy w streamie

Pierwsze miejsce na liście najpopularniejszych albumów w streamingu – OLiS albumy w streamie – także należy do Dawida Podsiały i jego płyty Lata dwudzieste. Na miejscu drugim uplasowało się wydawnictwo Guziora z 2020 r. – Pleśń – gdzie do współpracy raper zaprosił m.in. Kukona, Favesta i Szpaka. Kuban z albumem spokój. tym razem zajmuje miejsce trzecie. Tuż za podium uplasował się zespół Arctic Monkeys z albumem, który miał premierę ponad 10 lat temu – AM. Miejsce piąte zajmuje OKI z płytą wydaną w 2022 r. – PRODUKT47.

Olis – albumy fizycznie

Na nośnikach fizycznych najchętniej kupowaliśmy wydawnictwo 1-800-OŚWIECENIE Taco Hemingwaya. Zaraz za nimi uplasował się hip-hopowy duet PRO8L3M z płytą PROXL3M. Podium zamyka Dawid Podsiadło z albumem Lata dwudzieste. Miejsce 4. zestawienia OLiS albumy fizycznie należy do sanah z wydawnictwem Lsanah śpiewa Poezyje. Na pozycji piątej uplasował się Avi z płytą Mały Książe.

OLiS – single w streamie

Najpopularniejszym utworem w serwisach streamingowych był singiel Taxi przygotowany przez Kiza z udziałem nowej na rynku wokalistki – Bletki. Na miejscu drugim uplasował się światowy przebój Miley Cyrus – Flowers. Pierwszą trójkę zamyka Zeamson z utworem 5 influencerek. Tuż za podium znalazł się Dawid Podsiadło z utworem mori, który pochodzi z albumu Lata dwudzieste. Miejsce piąte należy do Dody i Smolastego w przeboju Nim zajdzie słońce.

OLiS – albumy winyle

Najchętniej kupowanym winylem w roku 2023 był box zespołu Kult, przygotowany z okazji 41-lecia istnienia zespołu – XLI. Na miejscu drugim uplasował się album nagrany w 1999 r. przez zespół Myslovitz – Miłość w czasach popkultury. Miejsce trzecie rocznego zestawienia najpopularniejszych płyt winylowych należy do najnowszego wydawnictwa grupy Depeche Mode, zatytułowanego Memento Mori. Tuż za pierwszą trójką uplasował się Dawid Podsiadło z albumem Lata dwudzieste. Miejsce piąte, podobnie jak w przypadku listy prezentującej łączną sprzedaż fizyczną, zajmuje zespół Metallica i album 72 Seasons.

Warty podkreślenia jest fakt, że polscy artyści stanowią większość w ścisłej czołówce wszystkich zestawień. Na liście łączącej sprzedaż fizyczną i cyfrową albumów – OLiS albumy – pierwszy zagraniczny album pojawia się dopiero na miejscu 14. i jest to wydawnictwo włoskiego zespołu Måneskin, zatytułowane Rush!. Łącznie w top 100 do polskich twórców należą 72 albumy.

Nośniki fizyczne tylko dwa miejsca w pierwszej dziesiątce oddały zagranicznym twórcom: na miejscu piątym uplasowała się Metallica z 72 Seasons oraz na miejscu ósmym Depeche Mode – Memento Mori. W całym zestawieniu prezentującym pierwsze sto pozycji – 71 zajmują płyty polskich artystów.

W zestawieniach streamingowych 9 na 10 pierwszych utworów i albumów to produkcje krajowych twórców, a w top 100 należy do nich 68 utworów i 67 albumów.

Jedynie zestawienie płyt winylowych daje lekką przewagę artystom zagranicznym – należy do nich 55 pozycji w całym zestawieniu, jednak w top 10 już tylko cztery miejsca zostały oddane twórcom spoza Polski.

OLIS, czyli Oficjalne Listy Sprzedaży ZPAV publikowane są co tydzień na stronie olis.pl. Serwis prezentuje także roczne podsumowania, na które składa się sto pierwszych pozycji poszczególnych list.

Łącznie na stronie prezentowanych jest pięć list sprzedażowych:

  • Oficjalna Lista Sprzedaży – OLiS albumy

obejmująca streaming albumów cyfrowych oraz sprzedaż albumów fizycznych

  • Oficjalna Lista Sprzedaży – OLiS single w streamie

prezentująca wyniki poszczególnych utworów w streamingu

  • Oficjalna Lista Sprzedaży – OLiS albumy w streamie

prezentująca wyniki poszczególnych albumów w streamingu

  • Oficjalna Lista Sprzedaży – OLiS albumy fizycznie

prezentująca wyniki sprzedaży albumów na wszystkich nośnikach fizycznych

  • Oficjalna Lista Sprzedaży – OLiS albumy – winyle

prezentująca wyniki sprzedaży albumów na płytach winylowych.

Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.

Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 
Kliknij i skomentuj
Subscribe
Powiadom o

News

„Jestem Bogiem” Paktofoniki zostało przerobione na disco-polo

Wszystko za sprawą sztucznej inteligencji.

Opublikowany

 

Przez

Jeden z największych hip-hopowych szlagierów, czyli „Jestem Bogiem” Paktofoniki został przerobiony na wersję disco-polo. Wykorzystano do tego AI.

Część artystów zwraca uwagę, że sztuczna inteligencja to zagrożenie dla ich twórczości i własności intelektualnej. Trudno im się dziwić, kiedy wykorzystując nową technologię można tworzyć nagrania podszywające się pod znanych autorów. Najnowszym tego typu przykładem jest przeróbka „Jestem Bogiem”, która przypadnie do gustu w szczególności osobom sympatyzującym z gatunkiem tanecznym.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Western pogonił Sentino z Poznania w 24 godziny

„Sentino jest geniuszem jeśli chodzi o teksty i totalnym odklejeńcem”.

Opublikowany

 

western sentino

Sentino może ambiwalentnie wspominać swój pobyt w Polsce. Musiał uciekać z Warszawy, musiał uciekać z Poznania, niejednokrotnie szukał pomocy w ramionach policji. Dzięki Westernowi poznaliśmy właśnie kulisy jego wyjazdu ze stolicy Wielkopolski. Legenda poznańskiego półświatka przestępczego opowiedziała o powodach 24 godzinnego ultimatum, jakie dostał Sentino.

Czy Sentino wróci jeszcze kiedykolwiek do Polski? Póki co nic na to nie wskazuje. Raperowi ciężko było się odnaleźć w naszym kraju, poniekąd na własne życzenie. Życie zweryfikowało, że to nie „pies zatrzymuje, nawet nie chce już dowodu”, tylko Sento haltował przejeżdżające patrole i błagał o pomoc funkcjonariuszy. Narobił sobie przez to problemów, ale zanim do tego doszło zdążył jeszcze poznać kilku nieprzypadkowych weteranów podziemia kryminalnego. Jeden z nich, który spędził prawie 30 lat w zakładach karnych – Western, wyjawił, jak wyglądała krótka znajomość z Alvarezem.

– Chciałem jeszcze wypowiedzieć się na temat Sentino. (…) Moim zdaniem Sentino jest geniuszem jeśli chodzi o teksty. Temu chyba nikt nie zaprzeczy. Ale jest totalnym rozj*buńcem, totalnym odklejeńcem, jeżeli chodzi o swoje życie normalne. Mafie albańskie, mafie sycylijskie, mafie tureckie i tak dalej. Ja się z nim przeciąłem raz w Poznaniu. Też poszedłem z nim na miasto. Wtedy pomyślałem, że pi*rdoli bzdury, ch*j nie zwracałem na to uwagi. Ale nad ranem, w pewnym 5-gwiazdkowym hotelu, doskoczył do konsjerża i straszył go, że przebije mu gardło i tak dalej. Wtedy ja interweniowałem. Wjechałem do jego pokoju i powiedziałem: „słuchaj, leśny przygłupie – masz 24 godziny na opuszczenie Poznania. I tak zakończyłem jego przejmowanie Poznania – wspomina Western.

Wideo z wypowiedzią Westerna możecie obejrzeć poniżej, klikając strzałkę w prawo.

Sentino odpowiedział na film Westerna mając zupełnie inne zdanie na ten temat. – Pogoda i brak możliwości nagrywania w wielkim penthousie mnie pogoniły z Poznania i nikt inny. To, że pana kolega mnie chciał okraść pod wpływem alkoholu to ryzyko zawodowe celebryty – napisał raper. Z całą jego wypowiedzią zapoznacie się poniżej.

Sentino odpowiada

Aktualizacja:

Western ustosunkował się do wypowiedzi Alvareza: Legenda półświatka odpowiada Sentino i nazywa go wioskowym idiotą


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Gabi, była partnerka Chady żałuje, że go zdissowała

„Też się uzależniłam, gdy chciałam go ratować”.

Opublikowany

 

Przez

gabi

Związek Gabi i Tomka Chady był burzliwy i zakończył się beefem. Po latach Gabriela Gawryszewska wspomina konflikt z raperem.

– Gdybym mogła cofnąć czas, to nie odpowiedziałabym na Tomka diss. W ogóle bym w to nie weszła. Dziś też widzę swoje wady charakteru, że ja też zawiodłam. Chociaż ja bardzo chciałam go ratować. Wtedy też się uzależniłam, gdy chciałam go ratować. Chciałam, żeby wyszedł z nałogu, żeby trzeźwiał – mówi raperka.

– Jak Tomek robił pierwszą płytę, często używał na niej sformułowań terapeutycznych albo z jakichś mityngów AA czy chociażby z programu 12 kroków. Ja wtedy tego nie rozumiałem o czym on nawija, choćby w „Obrachunku moralnym”. Dziś rozumiem, że to było wołanie o pomoc – dodaje.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Gural zarzuca polskim raperom kalkulację. „No k*rwa, co to w ogóle jest?”

„To nieprzyjemny trend wśród raperów”.

Opublikowany

 

fot. Krzysztof TlenFoto

Z okazji zbliżającej się premiery albumu „Miejskie ptaki”, Gural udzielił wywiadu, w którym powiedział otwarcie, że nie podoba mu się, jak polscy raperzy w istotnych sprawach nabierają wody w usta, bo boją się, że spadną im zasięgi.

– Ja jestem raperem – tylko i aż. Robię co chcę i mam do tego prawo. Uważam, że jak na rapera moje zachowania są dość zdroworozsądkowe. W ogóle zauważam taki nieprzyjemny trend wśród raperów, że nie zajmują stanowiska w sprawach, które mogłyby im uszczknąć odrobinę z pieczołowicie wypracowanej popularności. Wypowiadają się na tematy w stylu: “K*rwa, ale dzisiaj zimno. Ch*jowo jak jest zimno. Wolałbym, żeby było ciepło. Co Wy na to?”. To jest wypowiedź na poziomie polskiego rapera. Albo: “Jestem szlachetny i wspaniały, nie lubię jak ktoś jest nieszlachetny. Kto jest ze mną, niech da palec pod budkę”. No k*rwa, co to w ogóle jest? Ja rozumiem, że być może to działa, że wtedy algorytm cię promuje i że jesteś super ziomem, ale mnie po prostu nie interesuje taki sposób wypowiedzi – mówi DGE w rozmowie z Jakubem Sommerfeldem dla Blenderrap.pl.

– Życie jest skomplikowane, nie chcę się wypowiadać na każdy temat. Są tacy raperzy, którzy wypowiadają się ciągle, bo może im to przysporzyć dużo lajków i uznanie. Ja się tak naprawdę na niczym nie znam, ledwo potrafię sklecić rym w egzotycznym języku – żeby to się rymowało i żeby czasami miało sens. To dziwna umiejętność, dość niszowa. Nie mam wiedzy na wiele tematów, ale czasem coś powiem, bo po prostu nie mogę już słuchać tych bzdur. Co do szczepionki – jak widzisz, wypowiedziałem się dopiero po trzech latach. Zrobiłem to w kawałku, po rapersku. Nie kłócę się z tłumem, nie chcę mi się. Nie będę odpisywał w komentarzu: “Jasiu z 3C nie ma racji, to nie ja ukradłem kredki Kasi”, bo jestem na to za stary – dodaje.

Kolejna solowa płyta Gurala „Miejskie ptaki” ukaże się 17 maja.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Marcin Miller: „Połowa raperów robi lepsze disco polo, niż discopolowcy”

Lider Boysów podzielił się swoimi przemyśleniami na temat rapu.

Opublikowany

 

Przez

marcin miller

Marcin Miller, który w ubiegłym roku nagrał wspólny numer z Tede, wypowiedział się na temat rapu i disco-polo, porównując oba gatunki.

– Połowa raperów robi lepsze disco polo, niż discopolowcy. Jak słucham tych kolaboracji, jakiś Kizo, choć wiadomo że to nie jest raper. Smolastego poznałem, Kubańczyka poznałem i to są bardzo mili, sympatyczni ludzie. Ale wiesz, jak zobaczyłem Kizo (z MIGiem), tam 500 tys. wyświetleń po dwóch dniach. W disco polo naprawdę trzeba się trochę napocić, żeby zrobić taki wynik – ocenił lider zespołu Boys w rozmowie z Żurnalistą.

Rok temu Sir Michu udostępnił wspólny singiel z Tede i Marcinem Millerem „Figgo Faggo”. Teledysk zdobył do dzisiaj blisko 3 mln wyświetleń.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Tede i Hemp Gru pogodzeni po naliczeniu w 2009 roku

„Byłem zdziwiony”.

Opublikowany

 

tede hemp gru

Relacje Tedego z Hemp Gru pokazują, jak bardzo pogmatwane potrafią być zażyłości na polskiej scenie rapowej. Z jednej strony TDF musiał im becelować 10 tysięcy za ukradziony bit, z drugiej Hemp Gru niedługo później poległo w beefie z Afrojaxem, który przez lata niemiłosiernie poniżał Bilona. Okazuje się, że mimo złej krwi w przeszłości ich niesnaski poszły na bok i bohaterowie tego tekstu biją teraz żółwie, gdy się spotykają na koncertach.

Tede i Numer Raz boleśnie przekonali się, że nie warto brać cudzych bitów bez pytania. Właściwie to bardziej TDF, bo to on wyłożył pieniądze za kolegę z Warszafskiego Deszczu, które do tej pory nie zostały zwrócone. – Okazuje się, że tajemnicą jest to, że Numer Raz zapomniał, że od 9 lat wisi mi hajs. Rok temu go zapytałem i udawał zdziwionego. Od dokładnie 28 marca 2018 nie mam z nim kontaktu. Jego ostatnia wiadomość, którą otrzymałem, brzmiała: oddam ci te pieniądze i nie chcę mieć z tobą nic wspólnego. Nie oddał… – przekazał Tede w rozmowie z Marcinem Misztalskim w 2019 roku.

Okazuje się, że czas leczy rany i TDF schował do kieszeni urazę, wynikającą z ulicznego ZAiKS-u. Obecnie nie ma on już żalu do mokotowskiego składu, choć pewną ironią losu jest to, że chwilę później podobna przygoda spotkała Wilka, co przypłacił zdrowiem. Natomiast obecna relacja HG i Tedego została omówiona na kanale Tedenovela.

– Gdzie to było? Na tym dużym Jimku chyba w Chorzowie? To byłem zdziwiony, bo to był pierwszy raz, kiedy Wilku się ze mną przywitał od dwudziestu lat… Nie od dwudziestu, bo jeszcze się raz ze mną przywitał jak uliczny ZAIKS był. (…) Ludzie się zmieniają jak widać in plus, to miłe, to budujące – podsumował TDF.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: