Sprawdź nas też tutaj

News

OLiS.pl – nowa strona i uwzględnianie streamingu

Nowe odsłona OLiSu z pięcioma listami sprzedażowymi.

Opublikowany

 

olis logo

Związek Producentów Audio Video zaprezentował nowe listy bestsellerów muzycznych oraz nowy serwis OLiS. Po raz pierwszy w historii Oficjalna Lista Sprzedaży (OLiS) została uzupełniona o dane z serwisów streamingowych. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu unikalnej metodologii IFPI (Międzynarodowej Federacji Przemysłu Muzycznego), która uwzględnia zarówno wielkość, jak i wartość streamingu.

OLiS – pięć list sprzedażowych

Od 12 stycznia na stronie olis.pl można w cyklach cotygodniowych sprawdzić zestawienia najpopularniejszych singli i albumów w streamie, a także łączne zestawienie albumów, które obejmuje zarówno sprzedaż fizyczną, jak i cyfrową. Łącznie na stronie prezentowanych jest pięć list sprzedażowych:

  • Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy – obejmująca streaming albumów cyfrowych oraz sprzedaż albumów fizycznych
  • Oficjalna Lista Sprzedaży – single w streamie – prezentująca wyniki poszczególnych utworów w streamingu
  • Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy w streamie – prezentująca wyniki poszczególnych albumów w streamingu
  • Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy fizycznie – prezentująca wyniki sprzedaży albumów na wszystkich nośnikach fizycznych
  • Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy – winyle – prezentująca wyniki sprzedaży albumów na płytach winylowych.

Kabe i Miszel na otwarcie

Pierwszą w historii listę kompilującą sprzedaż fizyczną i cyfrową OLiS albumy otwiera wydawnictwo Złote przeboje przygotowane przez Kabe i Miszela. Jak podkreślają twórcy albumu, jest to kompilacja charakterystycznych stylów dwóch raperów w odniesieniu do kultowych hitów z lat 80. i 2000.

2115 Gang tworzy historię singli w streamie

Pierwsze miejsce na pierwszej w historii liście OLiS single w streamie należy do utworu Dresscode, przygotowanego przez 2115 Gang, tj. Bedoesa 2115 i White’a 2115, we współpracy z Taco Heminwayem.

YouTube dołącza do tworzenia list sprzedaży

Wszystkie listy przygotowywane są na zlecenie ZPAV. Za gromadzenie i analizowane danych streamingowych odpowiada niezależna brytyjska firma Ranger. Obejmują one najważniejsze serwisy streamingowe w Polsce: Spotify, YouTube, Apple Music, Deezer. Dane dotyczące sprzedaży fizycznej są gromadzone przez firmę Kantar Polska, do której raportują zarówno sklepy sieciowe (np. Empik, Media Markt, Świat Książki), jak i sklepy niezależne, sklepy firmowe wytwórni fonograficznych, a także sklepy internetowe i prowadzące sprzedaż na koncertach.

Polska jest kolejnym rynkiem, na którym serwis YouTube będzie uczestniczył w tworzeniu tygodniowych list sprzedaży, w ramach globalnego porozumienia zawartego pomiędzy YouTube i IFPI. Na listach uwzględniane będą odtworzenia pochodzące zarówno z bezpłatnej witryny wspieranej reklamami, jak i serwisów opartych na płatnych subskrypcjach, takich jak YouTube Music i YouTube Premium. Do list nie będą kwalifikowały się wyświetlenia krótsze niż 30 sekund, zgodnie z zasadami przyjętymi przez inne serwisy streamingowe, jak również treści wideo tworzone przez użytkowników, w których ścieżka muzyczna nie jest głównym przedmiotem uwagi.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że w końcu możemy prezentować cotygodniowe kompletne zestawienia bestsellerów sprzedażowych. Streaming jest obecnie największym kanałem sprzedaży muzyki, odpowiedzialnym za dwie trzecie przychodów, umożliwiając rozwój rynku i gwarantując przychody dla artystów i wytwórni. Nie ma pełnego obrazu zestawień najpopularniejszych albumów i singli bez danych streamingowych – podkreśla Andrzej Puczyński, przewodniczący zarządu ZPAV.

Słuchacze wybierają streaming

Streaming odpowiada już za ponad 76% przychodów z muzyki, stając się najpopularniejszą formą jej dystrybucji, sukcesywnie zastępując sprzedaż fizyczną. Według raportu IFPI „Engaging with Music 2022”, ze streamingu muzycznego wideo korzysta w Polsce już blisko 89% badanych (82% globalnie), a ze streamingu audio – 61% (74% globalnie). Powodem popularności tej formy dystrybucji jest w przypadku słuchacza: łatwość natychmiastowego dostępu do milionów utworów, a w przypadku artysty: możliwość szybkiego dotarcia do ogromnej rzeszy odbiorców, co podnosi konkurencyjność na rynku muzycznym.

Artyści więcej zarabiają

Rosnące przychody ze streamingu to stała tendencja, która przekłada się także na wzrost zarobków artystów wykonawców. Liczba muzyków, których katalog na Spotify wygenerował tantiemy powyżej 50 tys. dolarów, od 2017 r. wzrosła o 120% (źródło: „Spotify Loud and Clear 2022”).

Warto też podkreślić, że w latach 2016-2021 wysokość wynagrodzenia wypłacanego artystom wykonawcom przez największe światowe wytwórnie z tytułu wykorzystania ich muzyki na różnych polach eksploatacji wzrosła o 96%, a w tym samym okresie przychody wytwórni zwiększyły się o 63% (źródło IFPI).

OLiS.pl

Nowo powstały serwis olis.pl uzupełniony jest także o dodatkowe zestawienia przygotowywane przez ZPAV. Na stronie znalazł się ranking najpopularniejszych utworów granych w polskich stacjach radiowych – Oficjalna Lista Airplay (OLiA) – która przygotowywana jest przez firmę MicroBe z wykorzystaniem narzędzi do automatycznego monitorowania i analizy strumieni audio-wideo w oparciu o autorskie algorytmy rozpoznawania utworów. Serwis prezentuje także Oficjalną Listę Wyróżnień (OLiW), gdzie można sprawdzić albumy i single, które otrzymały wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.

ZPAV

Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.

Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

News

50 Cent zaprzecza, że Fat Joe planował jego zabójstwo

Tego typu oskarżenia pojawiły się w pozwie sądowym.

Opublikowany

 

fat joe 50 cent

Fat Joe miał planować zabójstwo 50 Centa, kiedy ci mieli konflikt. Takie oskarżenia pojawiły się pod adresem rapera, na które zareagował sam Fifty.

W nowym pozwie złożonym przeciwko Fat Joe, były hypeman rapera – Terrance „T.A.” Dixon – oskarża go m.in. o przemoc psychiczną, finansowe oszustwa i wykorzystywanie seksualne. Wśród licznych zarzutów pojawił się również ten, że Joe miał rzekomo planować zabójstwo 50 Centa w czasie ich konfliktu na początku lat 2000.

W pozwie czytamy: „Fat Joe zaangażował się w zaplanowany i przemyślany spisek mający na celu zamordowanie rapera Curtisa Jacksona. Jednak 50 Cent miał ochronę typu „Navy Seals”, więc zamach został odwołany.”

Raper z Queens zareagował na doniesienia na Instagramie, pisząc:

– Te bezpodstawne oskarżenia nie są wiarygodne. Szkoda, że Joe musi znosić publiczne napiętnowanie i szkody dla swojej reputacji. (…) wielu życzyło mi śmierci, ale Fat Joe nie był wśród nich.

Fat Joe skwitował to komentarzem z emotką „💯”.

Czytaj dalej

News

Tyler, The Creator popiera gatekeeping. Co to w ogóle jest?

Raper jest zwolennikiem… ograniczeń.

Opublikowany

 

tyler

Tyler, The Creator otwarcie przyznał, że jest zwolennikiem gatekeepingu – czyli świadomego ograniczania dostępu do niektórych przestrzeni czy doświadczeń.

Tyler: „Uwielbiam gatekeeping”

– Nie wszystko musi być dla wszystkich i to jest OK. Ludzie muszą przestać chcieć być zapraszani wszędzie. To cool, to chill – powiedział raper w rozmowie z magazynem The Cut.

Jak podkreślił, o ile nie popiera ograniczania dostępu do muzyki, to w przypadku jedzenia, mody czy marek sytuacja wygląda inaczej.

– Gatekeeping muzyki jest trochę dziwny, ale kiedy chodzi o firmy, restauracje i ubrania – to już co innego. Niektóre restauracje mogą zostać zrujnowane, bo ktoś wrzuci filmik na TikToka i nagle wszystko się wyprzedaje. Coś wyjątkowego staje się nagle dostępne dla wszystkich. I wtedy mówię: nie, pieprzyć to, chroń swoją restaurację – stwierdził.

Raper chce być unikalny

Tyler zaznaczył, że prywatność i unikatowość w stylu to dla niego coś więcej niż moda – to wyraz osobowości.

– Kiedy ludzie pytają: „Skąd to masz?”, mówię: „Nie musisz wiedzieć”. ID na coś Tylera? Nie, dzięki. Pozwól mi mieć coś swojego – może ty nie będziesz w tym wyglądać dobrze.

Nowy album Tylera i światowa trasa

Aktualnie Tyler koncertuje w ramach światowej trasy „Chromakopia: The World Tour”, promującej album „Chromakopia” – w pełni napisany, wyprodukowany i zaaranżowany przez niego samego. Na płycie pojawiają się m.in. Lil Wayne, Schoolboy Q, GloRilla, Daniel Caesar, Doechii i Sexyy Red.

Czytaj dalej

News

Malik pokazał się z trójką swoich dzieci

To wszystko z okazji Dnia Ojca.

Opublikowany

 

Przez

malik montana

Z okazji dzisiejszego Dnia Ojca, Malik Montana pochwalił się potomstwem, po raz pierwszy publikując takie zdjęcie.

Ile dzieci ma Malik

Raper pokazywał się już w towarzystwie syna na zdjęciach, ale nigdy wcześniej nie pozował z trójką swoich dzieci. Najstarszy jest Ilyas. W 2020 roku raperowi urodziła się córka Eliana, a trzy lata później powitał on na świecie drugiego syna.

Raper dba o anonimowość swoich dzieci

Wprawdzie Malik opublikował zdjęcie ze swoimi dziećmi, ale postanowił zakryć ich twarze, dbając o ich bezpieczeństwo.

– Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Ojca dla wszystkich ojców, co dbają o swoje skarby – napisał pod zdjęciem.

malik dzieci

Czytaj dalej

News

Yungblud Twoim nowym rockowym idolem, który pojawi się w Polsce

„Idols” to najbardziej ambitny album w dotychczasowej karierze artysty.

Opublikowany

 

Przez

Yungblud

Doceniony na całym świecie, niepowtarzalny brytyjski gwiazdor rocka Yunglud wydał swój wyczekiwany czwarty album zatytułowany „Idols”.

Artysta ruszy wkrótce w światową trasę koncertową, która obejmie także Polskę. 18 października artysta wystąpi w warszawskiej hali COS Torwar. W miniony weekend Yungblud wystąpił na drugiej edycji BludFestu, którego jest organizatorem

„Idols” to najbardziej ambitny album w dotychczasowej karierze artysty, a jednocześnie pierwsza część podwójnego wydawnictwa (druga część ukaże się później). Krążek ukazuje ewolucję 27-letniego Brytyjczyka, którego dwa poprzednie albumy trafiły na szczyt UK Charts, pojawiły się na Billboard 200 i zgromadziły ponad 6 mld streamów na całym świecie.

Premierze albumu towarzyszy publikacja klipu do znakomitego wykonania „Ghosts” na żywo. Poruszająca fortepianowa ballada jest jednym z najlepszych wokalnych występów w karierze artysty.

– Napisałem ją, spacerując nad Tamizą i myśląc o wszystkich, którzy szli tym samym brzegiem i o tym, co czuli. Znikamy w mgnieniu oka, życie jest krótkie. Nie zapominajcie go przeżyć. Outro „Ghosts” to kawałek inspirowany operą, konkretnie dziełem „Król i ja”. Gdy o tym mówiłem w kontekście rockowej płyty, wszyscy byli przekonani, że zwariowałem, ale pieprzyć to – to „Idols” – komentuje muzyk.

Złożone z 12 utworów „Idols” było nagrywane niedaleko rodzinnych stron artysty w północnej Anglii. Nad produkcją czuwał Matt Schwartz, wspierany przez Boba Bradleya. W nagraniach uczestniczył gitarzysta Adam Warrington. Pierwszym singlem było dziewięciominutowe „Hello Heaven, Hello”, które zdobyło dużą popularność w Stanach Zjednoczonych. O kolejnej piosence, „Lovesick Lullaby” BBC pisało, że to „połączenie sarkazmu Liama Gallaghera z harmoniami Beach Boys”. Kolejnym singlem było „Zombie”, któremu towarzyszył teledysk z udziałem Florence Pugh.

Na „Idols” Yungblud eksploruje temat kultu jednostki, tego jak szukamy uznania u innych, stawiając ich ponad własne życie. – Zwracamy się ku innym w poszukiwaniu tożsamości, zanim zwrócimy się ku sobie. Wiara w siebie, odzyskanie siebie, ewolucja i zmiana. Gdy dorastamy, tracimy wiarę w magię i tajemnicę. Zaczynamy wszystko racjonalizować. Wokół nas wyrastają ściany klatek. Zanim zjemy śniadanie, porównujemy się do piętnastu różnych osób – zauważa artysta.

Tuż przed premierą „Idols” Yunblud zawitał do BBC Radio 1, by wystąpić w „Live Lounge”. Artysta zaprezentował wówczas „Zombie”, a także – wspierany przez samego Richarda Ashcrofta – zagrał przejmującą wersję „Bitter Sweet Symphony”.

„Idols” ukazało się w wersji cyfrowej, na CD oraz w czterech wersjach winylowych – standardowej czarnej, limitowanej „Distant Smoke” z autografem, przygotowanej z myślą o niezależnych sklepach srebrnej „Supermoon”, dostępnej w empiku magenta „Wishing Well” oraz dwukolorowej „Hell and Back”, którą będzie można nabyć w sklepie Spotify. Każdy winyl zawiera czterostronicową książeczkę z tekstami oraz jedną z sześciu kolekcjonerskich, dwustronnych litografii – unikatowej dla każdego wariantu. Po zebraniu całego zestawu litografie złożą się w krzyżowy układ graficzny.

Tracklista

  1. Hello Heaven, Hello
  2. Idols Pt I
  3. Lovesick Lullaby
  4. Zombie
  5. The Greatest Parade
  6. Change
  7. Monday Murder
  8. Ghosts
  9. Fire
  10. War
  11. Idols Pt II
  12. Supermoon

Czytaj dalej

News

Saful Dixon37 reklamuje chińską markę aut

„To naprawdę dobry samochód” – przekonuje raper.

Opublikowany

 

saful byd polska

Saful, członek grupy Dixon37 zaangażował się w promocję chińskiej marki samochodów BYD. Na swoim Instagramie podzielił się wrażeniami z jazdy testowej modelem Seal 5 DM, który określił jako „nowego gracza” na rynku.

Saful – nowy ambasador chińskiej motoryzacji?

– Pojawił się nowy gracz… Seal 5 DM od BYD Polska, którego ostatnio testowałem, to średni sedan, który wcale nie jest średniakiem. To naprawdę dobry samochód, który ma ambicje opanować polskie ulice i wyznacza nowe standardy” – napisał Saful w poście promującym markę.

BYD (skrót od „Build Your Dreams”) to chiński koncern motoryzacyjny założony w 2003 roku, z siedzibą w Shenzhen. Firma specjalizuje się w produkcji samochodów osobowych, użytkowych oraz autobusów, a na rynku europejskim zdobywa coraz większą popularność dzięki rozwojowi elektromobilności.

saful byd polska

Raper z doświadczeniem reklamowym

To nie pierwsza współpraca reklamowa Safula z branżą motoryzacyjną. W przeszłości był ambasadorem salonu Lexus Warszawa-Wola. Obecnie współpracuje również z marką zegarków Eberhard oraz promował kosmetyki Old Spice Polska.

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: