News
OLiS.pl – nowa strona i uwzględnianie streamingu
Nowe odsłona OLiSu z pięcioma listami sprzedażowymi.
Związek Producentów Audio Video zaprezentował nowe listy bestsellerów muzycznych oraz nowy serwis OLiS. Po raz pierwszy w historii Oficjalna Lista Sprzedaży (OLiS) została uzupełniona o dane z serwisów streamingowych. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu unikalnej metodologii IFPI (Międzynarodowej Federacji Przemysłu Muzycznego), która uwzględnia zarówno wielkość, jak i wartość streamingu.
OLiS – pięć list sprzedażowych
Od 12 stycznia na stronie olis.pl można w cyklach cotygodniowych sprawdzić zestawienia najpopularniejszych singli i albumów w streamie, a także łączne zestawienie albumów, które obejmuje zarówno sprzedaż fizyczną, jak i cyfrową. Łącznie na stronie prezentowanych jest pięć list sprzedażowych:
- Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy – obejmująca streaming albumów cyfrowych oraz sprzedaż albumów fizycznych
- Oficjalna Lista Sprzedaży – single w streamie – prezentująca wyniki poszczególnych utworów w streamingu
- Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy w streamie – prezentująca wyniki poszczególnych albumów w streamingu
- Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy fizycznie – prezentująca wyniki sprzedaży albumów na wszystkich nośnikach fizycznych
- Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy – winyle – prezentująca wyniki sprzedaży albumów na płytach winylowych.
Kabe i Miszel na otwarcie
Pierwszą w historii listę kompilującą sprzedaż fizyczną i cyfrową OLiS albumy otwiera wydawnictwo Złote przeboje przygotowane przez Kabe i Miszela. Jak podkreślają twórcy albumu, jest to kompilacja charakterystycznych stylów dwóch raperów w odniesieniu do kultowych hitów z lat 80. i 2000.

2115 Gang tworzy historię singli w streamie
Pierwsze miejsce na pierwszej w historii liście OLiS single w streamie należy do utworu Dresscode, przygotowanego przez 2115 Gang, tj. Bedoesa 2115 i White’a 2115, we współpracy z Taco Heminwayem.

YouTube dołącza do tworzenia list sprzedaży
Wszystkie listy przygotowywane są na zlecenie ZPAV. Za gromadzenie i analizowane danych streamingowych odpowiada niezależna brytyjska firma Ranger. Obejmują one najważniejsze serwisy streamingowe w Polsce: Spotify, YouTube, Apple Music, Deezer. Dane dotyczące sprzedaży fizycznej są gromadzone przez firmę Kantar Polska, do której raportują zarówno sklepy sieciowe (np. Empik, Media Markt, Świat Książki), jak i sklepy niezależne, sklepy firmowe wytwórni fonograficznych, a także sklepy internetowe i prowadzące sprzedaż na koncertach.
Polska jest kolejnym rynkiem, na którym serwis YouTube będzie uczestniczył w tworzeniu tygodniowych list sprzedaży, w ramach globalnego porozumienia zawartego pomiędzy YouTube i IFPI. Na listach uwzględniane będą odtworzenia pochodzące zarówno z bezpłatnej witryny wspieranej reklamami, jak i serwisów opartych na płatnych subskrypcjach, takich jak YouTube Music i YouTube Premium. Do list nie będą kwalifikowały się wyświetlenia krótsze niż 30 sekund, zgodnie z zasadami przyjętymi przez inne serwisy streamingowe, jak również treści wideo tworzone przez użytkowników, w których ścieżka muzyczna nie jest głównym przedmiotem uwagi.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że w końcu możemy prezentować cotygodniowe kompletne zestawienia bestsellerów sprzedażowych. Streaming jest obecnie największym kanałem sprzedaży muzyki, odpowiedzialnym za dwie trzecie przychodów, umożliwiając rozwój rynku i gwarantując przychody dla artystów i wytwórni. Nie ma pełnego obrazu zestawień najpopularniejszych albumów i singli bez danych streamingowych – podkreśla Andrzej Puczyński, przewodniczący zarządu ZPAV.
Słuchacze wybierają streaming
Streaming odpowiada już za ponad 76% przychodów z muzyki, stając się najpopularniejszą formą jej dystrybucji, sukcesywnie zastępując sprzedaż fizyczną. Według raportu IFPI „Engaging with Music 2022”, ze streamingu muzycznego wideo korzysta w Polsce już blisko 89% badanych (82% globalnie), a ze streamingu audio – 61% (74% globalnie). Powodem popularności tej formy dystrybucji jest w przypadku słuchacza: łatwość natychmiastowego dostępu do milionów utworów, a w przypadku artysty: możliwość szybkiego dotarcia do ogromnej rzeszy odbiorców, co podnosi konkurencyjność na rynku muzycznym.
Artyści więcej zarabiają
Rosnące przychody ze streamingu to stała tendencja, która przekłada się także na wzrost zarobków artystów wykonawców. Liczba muzyków, których katalog na Spotify wygenerował tantiemy powyżej 50 tys. dolarów, od 2017 r. wzrosła o 120% (źródło: „Spotify Loud and Clear 2022”).
Warto też podkreślić, że w latach 2016-2021 wysokość wynagrodzenia wypłacanego artystom wykonawcom przez największe światowe wytwórnie z tytułu wykorzystania ich muzyki na różnych polach eksploatacji wzrosła o 96%, a w tym samym okresie przychody wytwórni zwiększyły się o 63% (źródło IFPI).
OLiS.pl
Nowo powstały serwis olis.pl uzupełniony jest także o dodatkowe zestawienia przygotowywane przez ZPAV. Na stronie znalazł się ranking najpopularniejszych utworów granych w polskich stacjach radiowych – Oficjalna Lista Airplay (OLiA) – która przygotowywana jest przez firmę MicroBe z wykorzystaniem narzędzi do automatycznego monitorowania i analizy strumieni audio-wideo w oparciu o autorskie algorytmy rozpoznawania utworów. Serwis prezentuje także Oficjalną Listę Wyróżnień (OLiW), gdzie można sprawdzić albumy i single, które otrzymały wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
ZPAV
Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Pablo Novacci: „Zostałem oszukany, jestem na dnie i z długami”
Raper skończył 33 lata, ale jak informuje, to najgorsze urodziny w jego życiu.
Raper i producent z Jeleniej Góry podzielił się ze słuchaczami smutnymi wieściami. Novacciemu nie poszło w biznesie – bo jak informuje – zaufał nieodpowiednim ludziom.
– Ogólnie to myślałem, że rok temu (12.12) miałem najgorsze urodziny w życiu, ale w tym roku te przebiją wszystko. Nie odbierajcie tego jako jakieś żalenie się, po prostu to najgorszy rok w moim całym życiu, jestem chodzącym zombie i jestem na samym dnie. Zostałem potężnie oszukany i wpieprzony w długi, w dodatku chcąc dobrze – napisał.
– Chciałem wrzucić numer na moje urodziny jak co roku to robię, ale bez ściemy zamuliłem bo nie miałem siły podnieść się z łóżka, a co dopiero coś tam klikać. Sorry, wrzucę na dniach, więc wyjdzie trochę później na Spotify, a na YouTube to zaraz mogę wrzucić w sumie – dajcie znać czy w ogóle chcecie. Muzyka to ostatnie co mi zostało, tak samo jak słuchacze. Jeszcze raz sorry za tak depresyjny post, ale jest jak jest, koniec z jakąkolwiek ściemą. 33 lata w dupę j*bane – dodał.
Pablo Novacci sporą część swojego życia spędził na Wyspach Brytyjskich. Współpracował ze śmietanką polskiej sceny hip-hopowej, m.in. z Białasem, Bedoesem, Koldim, Sentino, Smolastym, Sponsem, White 2115 czy Young Multim.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
The Game w rozmowie z Shannonem Sharpe’em bez wahania ogłosił się numerem jeden z Compton.
Podczas wizyty w programie Club Shay Shay raper wrócił do starej, ale zawsze gorącej dyskusji o hierarchii muzycznej swojego miasta. The Game postawił sprawę jasno i bez półśrodków:
– Zdecydowanie jestem najlepszym raperem z Compton – powiedział wprost, a chwilę później poszerzył tę tezę na całe Zachodnie Wybrzeże.
Raper przekonywał, że jego pozycja wynika z połączenia warsztatu i ulicznego doświadczenia:
– Nikt nie jest w stanie mnie przegadać. Każdy, kto się zna, to wie.
Game podkreślił technikę i autentyczność jako fundament swojej twórczości. Na koniec dorzucił jeszcze jedno zdanie, które tylko podgrzało atmosferę: – Jestem najlepszym raperem w tym mieście.
Fragment rozmowy szybko obiegł sieć po tym, jak udostępnił go DJ Akademiks na Instagramie. W komentarzach momentalnie pojawiło się nazwisko Kendricka Lamara, a fani podzielili się na obozy. Jedni bronili legendy Kendricka, inni przyklaskiwali Game’owi, część próbowała godzić oba światy.
Jeden z komentarzy zwrócił uwagę na ponadczasowość twórczości Lamara. – Kendrick jest najlepszy, a jego muzyka przetrwa, bo mówi o realnych sprawach, a nie tylko rzuca wyzwiskami – napisał fan. Pojawiły się też głosy, że choć The Game ma prawo do takiego zdania, wpływ Kendricka na tożsamość Compton jest nie do podważenia.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Kobik o Bedoesie: „Ma lepsze teksty niż większość raperów w Polsce”
Krakowski raper zwrócił się do rapowych legend, które sieją nienawiść wobec Młodego Borka.
Kobik bardzo pozytywnie wypowiada się na temat Bedoesa, któremu kibicuje od samego początku.
Krakowski raper został zapytany przez jednego z fanów o szczerą opinię na temat szefa 2115. Kobik postanowił szerzej wypowiedzieć się na temat Bedoesa i wbić szpilę wszystkim, którzy go hejtują.
– Kozak. Nigdy nie zrozumiem hejtu na jego osobę. Kibicuję odkąd miał naście lat i rapował do kamerki w swoim pokoju. Ma lepsze wyczucie, flow i teksty niż większość raperów w Polsce. To jest rap 21 wieku. Jak wyszedł kilka temu na scenę i powiedział na koncercie, że kto nie jest z nimi to ssie, to pomyślałem sobie że o to chodzi i to było mega rapowe – wielki props za to. Z tego co pamiętam, chyba nawet za to przepraszał, choć nigdy nie powinien. Wszystkie rapowe legendy, które sieją nienawiść dookoła tego człowieka moim zdaniem powinny się wstydzić za siebie. Mi byłoby wstyd mieć +/-40 lat i się tak zachowywać – napisał.
Bedoes mocno polaryzuje słuchaczy. Jednią uważają go za ważny głos pokolenia, a inni zarzucają populistyczne zagrywki.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Wczoraj ukazała się nowa płyta Slums Attack „Slug”. W jednym z numerów Rychu wspomina Gohę Magical, mamę popularnego patostreamera.
W utworze „Hierarchia wartości” Peja bierze na celownik współczesną popkulturę i jej idoli, zestawiając dawnych bohaterów z dzisiejszymi internetowymi symbolami bylejakości. Raper jest rozczarowany tym, jak bardzo zmieniły się punkty odniesienia kolejnych pokoleń:
„Zmiana hierarchii wartości jakbyś mnie o to pytał. Kiedyś Tata Kazika, dzisiaj mama Magical. Co tu się odpi*rdala? Dawno przestałem wnikać. Nie mój świat, do swojego ja nie wpuszczam toxica” – nawija.
W refrenie Peja jeszcze mocniej dokręca śrubę, komentując obsesję na punkcie pieniędzy, zasięgów i pustych wizerunków.
„Ludzie nie chcą już empatii, pragną tylko nowe Lambo. Wpatrzeni w ameby, w ich wizerunek i banknot” – rapuje.
Numer jest częścią świeżo wydanego albumu „Slug” Slums Attack. Całość jest już dostępna do odsłuchu na YouTube.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
„Nie chodzi o to, czy ktoś go lubi” – Bedoes o numerze Żabsona z Wizem Khalifą
Szef 2115 podkreśla, że to historyczne wydarzenie.
Współpraca Żabsona z Wizem Khalifą wywołała spore poruszenie. Głos w sprawie zabrał też Bedoes 2115, który powiedział o „historycznym wydarzeniu”.
Bedoes odniósł się do numeru „Klasyk”, który Żabson nagrał z jednym z największych graczy amerykańskiego rapu. Choć relacje między nimi bywały w przeszłości napięte, tym razem raper z Bydgoszczy jasno zaznaczył, że osobiste sympatie nie mają tu żadnego znaczenia. Liczy się skala wydarzenia i jego symbolika dla całej sceny.
– Nie rozmawiajmy o tym czy Żabson jest w kogoś typie, czy ktoś go lubi czy nie, tylko rozmawiajmy o tym, co się wydarzyło, bo to jest historyczne. Gdyby ktoś małolatowi z Opoczna, który siedzi i słucha non stop Wiz Khalify powiedział: „Gościu, kiedyś polecisz do studia do Los Angeles i nagrasz z nim numer”… To jest historyczne, całym sercem wspieram.
W dalszej części wypowiedzi Bedoes poszerzył kontekst i podkreślił, że taka kolaboracja powinna być impulsem motywacyjnym nie tylko dla artystów, ale też dla fanów i młodych ludzi z mniejszych miejscowości. Zwrócił uwagę na to, że pochodzenie czy zaplecze rodzinne nie muszą zamykać drogi do największych celów.
– Uważam, że jako Polacy powinniśmy się wspierać. Nieważne skąd jesteś, z jakiego miasta, dużego czy małego, jaka jest twoja sytuacja rodzinna, bo wielu raperów pochodzi z rozbitych rodzin i małych miast, nigdy nie przestawaj gonić swoich marzeń i wierzyć w to. Ten numer jest na to największym dowodem, żeby mierzyć jak najwyżej i nigdy nie przestawać wierzyć.
Wspólny numer Żabsona i Wiza Khalify od piątku jest szeroko komentowany jako jedna z największych międzynarodowych kooperacji w historii polskiego rapu.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News2 dni temuSokół ma pomysł, jak zabezpieczyć finansowo córkę Pona
-
News2 dni temuPopek odpiął wrotki – przemiana była chwilowa i wrócił do starych nawyków
-
ranking5 dni temuMata przejął największe polskie miasta, a Pezet stworzył ogólnopolski hymn
-
News4 dni temuJeden z największych sklepów streetwear ogłosił upadłość
-
News3 dni temuWściekły Bastek odpowiada na komentarze, żeby poszedł do pracy
-
News5 dni temuBonus RPK stanął po stronie córki Pona. Ośmieli tym Sokoła?
-
News5 dni temuDoda obejrzała dokument 50 Centa o Diddym: „Zboczeniec”
-
News3 dni temuRządzący wykorzystali Matę do uderzenia w Prezydenta – raper komentuje