News
OLiS.pl – nowa strona i uwzględnianie streamingu
Nowe odsłona OLiSu z pięcioma listami sprzedażowymi.

Związek Producentów Audio Video zaprezentował nowe listy bestsellerów muzycznych oraz nowy serwis OLiS. Po raz pierwszy w historii Oficjalna Lista Sprzedaży (OLiS) została uzupełniona o dane z serwisów streamingowych. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu unikalnej metodologii IFPI (Międzynarodowej Federacji Przemysłu Muzycznego), która uwzględnia zarówno wielkość, jak i wartość streamingu.
OLiS – pięć list sprzedażowych
Od 12 stycznia na stronie olis.pl można w cyklach cotygodniowych sprawdzić zestawienia najpopularniejszych singli i albumów w streamie, a także łączne zestawienie albumów, które obejmuje zarówno sprzedaż fizyczną, jak i cyfrową. Łącznie na stronie prezentowanych jest pięć list sprzedażowych:
- Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy – obejmująca streaming albumów cyfrowych oraz sprzedaż albumów fizycznych
- Oficjalna Lista Sprzedaży – single w streamie – prezentująca wyniki poszczególnych utworów w streamingu
- Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy w streamie – prezentująca wyniki poszczególnych albumów w streamingu
- Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy fizycznie – prezentująca wyniki sprzedaży albumów na wszystkich nośnikach fizycznych
- Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy – winyle – prezentująca wyniki sprzedaży albumów na płytach winylowych.
Kabe i Miszel na otwarcie
Pierwszą w historii listę kompilującą sprzedaż fizyczną i cyfrową OLiS albumy otwiera wydawnictwo Złote przeboje przygotowane przez Kabe i Miszela. Jak podkreślają twórcy albumu, jest to kompilacja charakterystycznych stylów dwóch raperów w odniesieniu do kultowych hitów z lat 80. i 2000.

2115 Gang tworzy historię singli w streamie
Pierwsze miejsce na pierwszej w historii liście OLiS single w streamie należy do utworu Dresscode, przygotowanego przez 2115 Gang, tj. Bedoesa 2115 i White’a 2115, we współpracy z Taco Heminwayem.

YouTube dołącza do tworzenia list sprzedaży
Wszystkie listy przygotowywane są na zlecenie ZPAV. Za gromadzenie i analizowane danych streamingowych odpowiada niezależna brytyjska firma Ranger. Obejmują one najważniejsze serwisy streamingowe w Polsce: Spotify, YouTube, Apple Music, Deezer. Dane dotyczące sprzedaży fizycznej są gromadzone przez firmę Kantar Polska, do której raportują zarówno sklepy sieciowe (np. Empik, Media Markt, Świat Książki), jak i sklepy niezależne, sklepy firmowe wytwórni fonograficznych, a także sklepy internetowe i prowadzące sprzedaż na koncertach.
Polska jest kolejnym rynkiem, na którym serwis YouTube będzie uczestniczył w tworzeniu tygodniowych list sprzedaży, w ramach globalnego porozumienia zawartego pomiędzy YouTube i IFPI. Na listach uwzględniane będą odtworzenia pochodzące zarówno z bezpłatnej witryny wspieranej reklamami, jak i serwisów opartych na płatnych subskrypcjach, takich jak YouTube Music i YouTube Premium. Do list nie będą kwalifikowały się wyświetlenia krótsze niż 30 sekund, zgodnie z zasadami przyjętymi przez inne serwisy streamingowe, jak również treści wideo tworzone przez użytkowników, w których ścieżka muzyczna nie jest głównym przedmiotem uwagi.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że w końcu możemy prezentować cotygodniowe kompletne zestawienia bestsellerów sprzedażowych. Streaming jest obecnie największym kanałem sprzedaży muzyki, odpowiedzialnym za dwie trzecie przychodów, umożliwiając rozwój rynku i gwarantując przychody dla artystów i wytwórni. Nie ma pełnego obrazu zestawień najpopularniejszych albumów i singli bez danych streamingowych – podkreśla Andrzej Puczyński, przewodniczący zarządu ZPAV.
Słuchacze wybierają streaming
Streaming odpowiada już za ponad 76% przychodów z muzyki, stając się najpopularniejszą formą jej dystrybucji, sukcesywnie zastępując sprzedaż fizyczną. Według raportu IFPI „Engaging with Music 2022”, ze streamingu muzycznego wideo korzysta w Polsce już blisko 89% badanych (82% globalnie), a ze streamingu audio – 61% (74% globalnie). Powodem popularności tej formy dystrybucji jest w przypadku słuchacza: łatwość natychmiastowego dostępu do milionów utworów, a w przypadku artysty: możliwość szybkiego dotarcia do ogromnej rzeszy odbiorców, co podnosi konkurencyjność na rynku muzycznym.
Artyści więcej zarabiają
Rosnące przychody ze streamingu to stała tendencja, która przekłada się także na wzrost zarobków artystów wykonawców. Liczba muzyków, których katalog na Spotify wygenerował tantiemy powyżej 50 tys. dolarów, od 2017 r. wzrosła o 120% (źródło: „Spotify Loud and Clear 2022”).
Warto też podkreślić, że w latach 2016-2021 wysokość wynagrodzenia wypłacanego artystom wykonawcom przez największe światowe wytwórnie z tytułu wykorzystania ich muzyki na różnych polach eksploatacji wzrosła o 96%, a w tym samym okresie przychody wytwórni zwiększyły się o 63% (źródło IFPI).
OLiS.pl
Nowo powstały serwis olis.pl uzupełniony jest także o dodatkowe zestawienia przygotowywane przez ZPAV. Na stronie znalazł się ranking najpopularniejszych utworów granych w polskich stacjach radiowych – Oficjalna Lista Airplay (OLiA) – która przygotowywana jest przez firmę MicroBe z wykorzystaniem narzędzi do automatycznego monitorowania i analizy strumieni audio-wideo w oparciu o autorskie algorytmy rozpoznawania utworów. Serwis prezentuje także Oficjalną Listę Wyróżnień (OLiW), gdzie można sprawdzić albumy i single, które otrzymały wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
ZPAV
Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl


Sokół już jakiś czas temu zasygnalizował, że szykuje coś muzycznie z Fiszem i Emade. Na światło dzienne wyszedł właśnie jego cover utworu „Dziewczyny” Kazika. „Dziewczyny to nic więcej jak tylko kłopoty” – tak Narrator podpisał fragment, który zamieścił na Facebooku i zrobił to dosłownie kilkanaście godzin po tym, gdy jego własna dziewczyna doświadczyła traumatycznej wizyty w szpitalu.
Partnerka Sokoła, Kinga Kożuch, zrobiła dużo w temacie nagłośnienia dramatycznej sytuacji polskiej służby zdrowia. Jej gorzkie refleksje zacytowało wiele portali: od informacyjnych po plotkarskie. Zapaść, która dzieje się przy dużej dawce obojętności obozu władzy, przyjaznych mu mediów i elit, będzie miała długoterminowe skutki społeczne. Istnieje realna obawa, że trzeba się wkrótce liczyć z odwoływaniem planowych zabiegów – NFZ wykorzystał już 80% budżetu, jaki miał zaplanowany na 2025 rok.
– Wojtek Sokół w rozpaczy. Jego partnerka trafiła do szpitala – tak pobyt Kingi Kożuch na SOR relacjonował portal Kozaczek. Dziś wiemy już, że twórca Prosto szybko doszedł do siebie. Dosłownie dzień po stresującym przeżyciu raper wystąpił na festiwalu Zorza w Poznaniu w towarzystwie Fisza i Emade. Sokół wrzucił fragment setu na Facebooka i okazał się nim refren piosenki „Dziewczyny”. Pytaniem otwartym jest to, czy Narrator udźwignął wykonanie bangera Kazika i czy pomógł on nim ukoić traumę Kindze Kożuch, po bolesnych doświadczeniach, jakich zafundował jej kontakt ze służbą zdrowia.
News
„Rośnie nam Hołownia polskiego rapu”. Bartek Wasyl i potężny hejt
Zwycięzca „Mam Talent” nie udźwignął kariery rapera?

Bartek Wasyl, który wygrał w 2024 roku program „Mam talent” próbuje wybić się na rapowej scenie. Niestety, na razie idzie mu kiepściutko.
Zwycięzcy programów muzycznych mają to do siebie, że często nie wykorzystują swojej pozycji i bardzo szybko znikają z radaru. Różnego rodzaju programy dały nam mnóstwo tego typu przykładów. Czy tak samo jest z Bartkiem Wasylem, który wygrał „Mam Talent”?
Niespełna 15-letni raper Bartek Wasilewski dał się poznać w 2024 roku jako skromny i emocjonalny chłopak. Wygrał 300 tys. zł i właśnie ruszył z własnym kanałem na Youtube. Mimo pomocy profesjonalistów z branży, jak Błażej Jankowiak, który stworzył klip oraz Oer odpowiadający za muzykę, Wasyl spotkał się z falą negatywnych ocen. Słuchaczom nie spodobała się przewózka 15-latka, który dał się poznać z zupełnie innej strony. Oto kilka najpopularniejszych komentarzy spod jego klipu.
- Rośnie nam Hołownia Polskiego rapu.
- Jak można mieć 16 lat w 2025 i nawinąć takie oldschoolowe gówno.
- Każdy kto dołożył cegiełkę do tego gówna ma ujemny SWAG i nie zmyje tej plamy do końca życia.
- Ja nie kumam jak można sobie tak zjebac szansę życia ale widać że ziomek nie kmini totalnie muzyki, w mam talent proste barsy (nic się nie zmieniło) które kupiły jedynie starszych dziadków przed tv (bo kto inny to ogląda xd). Dziwne że ziomek wygrał tyle siopy i wywala ją w studio, realizatorów i wieśniackie klipy a nikt między czasie go nie sprowadził na ziemię i nie powiedział że z tym „fresh” to troche odleciał bo to totalne gówno xd. Znała go cała Polska a spadł w sekundę na kilka tysięcy dziadków z dobrą pamięcią przez telewizorem. To chyba już gorzej niż underground.
- Strasznie słabe.
- Bardziej generycznego rapu dawno nie słyszałem. Flow kompletnie bez życia, jakbyś recytował tekst z kartki bez emocji. Beat bez jakiejkolwiek duszy, brzmi jak każdy darmowy z yt. Tekst powierzchowny, pełen wyświechtanych frazesów o tym, że „wszyscy mówili, że się nie uda” — jakby to nie był 2025 rok, tylko 2010, zero charakteru. Dostałeś szansę po wygranej Mam talent na którą według mnie kompletnie nie zasłużyłeś (każdy wie jak działają takie programy – nie ważne czy masz talent, ważne że masz historię, która kupi widzów i jurorów) i kompletnie ją zmarnowałeś, czekałeś rok żeby wydać pierwszy teledysk. Miałem nadzieje że pokażesz coś cielawego, a zamiast tego dostaliśmy coś, co brzmi jak nieudana kopia dziesięciu innych raperów z TikToka. Nawet teledysk wygląda jak kolejna kopia wszystkiego co już było. Widać inspirację „Ameryczką”.

Teledysk nie zdobył uznania wśród fanów i połowa ocen pod klipem jest negatywna. Sam klip po 6 dniach od premiery wygenerował zaledwie 18 tys. wyświetleń.
News
Mata nie zostanie pierwszym prezydentem z tatuażami
Cóż za pech. Karol Nawrocki przekreślił marzenia rapera.

Mata twierdził, że chce zostać pierwszym w Polsce prezydentem, który ma tatuaże. Marzenia rapera przekreślił Karol Nawrocki.
Przeszło dwa lata temu, w numerze „Młody Paderewski” Mata snuł wizje swojej prezydentury w 2040 roku:
„Chcę być prezydentem, pierwszym co ma tatuaże” – nawinął.
Jeżeli nawet za 15 lat Młodemu Matczakowi udałoby się objąć najważniejszy urząd w państwie, to nie będzie on pierwszym prezydentem z tatuażami. Obecny prezydent-elekt Karol Nawrocki, którego wybraliśmy kilka dni temu w drugiej turze wyborów ma liczne tatuaże.
– Mówimy o mojej skórze. Tak, mam tatuaże i nigdy tego nie ukrywałem – powiedział sam Nawrocki w wywiadzie.
Przyszły prezydent ma dziarę m.in. z Lechią Gdańsk. Miał on też ogromny herb Chelsea na klatce piersiowej, ale w jednym z wywiadów przyznał, że na jego skórze go już nie ma.
News
Edzio na antenie TVN-u wspiera rodziny zastępcze
Edzio nagrał z innym raperem hymn dla rodzin zastępczych.

Edzio i Tau nagrali utwór „Wdzięczność” z okazji Ogólnopolskiego Dnia Rodzin Zastępczych. Ten pierwszy promował nagranie w Dzień Dory TVN.
Utwór został stworzony we współpracy z Fundacją Niezastąpieni, której ambasadorem jest Edzio. To utwór, który przypomina, jak łatwo w codziennym pędzie przeoczyć to, co naprawdę ważne.
– Ten utwór chciałem, żeby był moim wyrazem wdzięczności, za to, że mi nic z tych podstawowych rzeczy do życia nie brakuje. Mam normalnym dom, mam co jeść, w co się ubrać, mam kochających bliskich. My goniąc za pozornie większymi rzeczami, zapominamy o podstawach, za które możemy być wdzięczni. Skupiamy się na problemach i troskach, a jak spojrzymy sobie na te proste błogosławieństwa dnia codziennego, to ich jest znacznie więcej, niż tych trosk – powiedział raper.
Edzio wykonał w programie śniadaniowym wspomniany kawałek.

Polska służba zdrowia przez wiele lat pozostawała niedofinansowana i źle zarządzana. Jednak chyba jeszcze nigdy w historii nie było z nią tak źle, jak pod rządami Donalda Tuska. Przekonała się o tym właśnie partnerka Sokoła, Kinga Kożuch. Jej refleksje są smutnym odzwierciedlaniem dramatu, jakiego doświadczają codziennie tysiące Polaków.
Obóz władzy, którego zaprzyjaźnione media nazywają szumnie „demokratycznym”, szedł do wyborów w 2023 roku z zapowiedziami poprawy stanu służby zdrowia. – Każdy z was będzie miał lekarza odpowiedzialnego, w którego interesie będzie dzwonić do was i sprawdzać, czy jesteście zdrowi – przekonywał w kampanii Szymon Hołownia. Dziś już wiemy, że były to nie tylko czcze obietnice, a sytuacja się wręcz pogorszyła. Dane dotyczące długości kolejek są bezwględne dla „demokratów”, sytuacja jest najgorsza od 2012 roku, kiedy po raz pierwszy pojawił się raport fundacji WHC, zajmującej się analizą dostępności do lekarzy.
O tym, jak w praktyce wygląda sytuacja w szpitalach przekonała się dziewczyna Sokoła. Kinga Kożuch potrzebowała pilnej pomocy i miała 8 godzin na obserwację od środka. – Polska służba zdrowia to jest jakiś żart. 8 godzin czekania na rezonans na sorze. I to jak traktowani są starsi ludzie… mi się łamie serce – napisała. Chwilę później dowiedzieliśmy się, że na szczęście nie jest jej nic poważnego. – A Wam życzę dużo zdrowia i uważajcie na siebie – dodała.

-
News2 dni temu
„Rośnie nam Hołownia polskiego rapu”. Bartek Wasyl i potężny hejt
-
News2 dni temu
Sokół coveruje utwór Kazika. Wyszło niezręcznie?
-
News4 dni temu
Dziewczyna Sokoła trafiła do szpitala. Niepokojące, co tam zobaczyła
-
News4 dni temu
Kara dostanie pomoc od Sokoła? „Należy się jej kariera”
-
News3 dni temu
Young Leosia w ciąży?
-
News3 dni temu
Dlaczego Paluch ma tak kiepską pozycję na OLiSie? Raper wyjaśnił
-
News4 dni temu
Karol Nawrocki ujawnił ksywki polskich raperów, których słucha
-
News2 dni temu
Karol Nawrocki chciał przed laty walczyć z Popkiem. Raper przyjął wyzwanie