News
Parlament Europejski przyjął raport dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki
Raport powstał mimo sprzeciwu ze strony platform streamingowych.

W środę 17 stycznia 2024 roku Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów przyjął raport parlamentarnej Komisji Kultury i Edukacji (CULT) dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki. Raport powstał pomimo dużego sprzeciwu ze strony platform streamingowych oraz mających silny wpływ na rynek wielkich wytwórni muzycznych, które próbowały wywrzeć presję i osłabić zaprezentowane w dokumencie stanowisko.
Branża streamingu muzyki stanowi 67% globalnych przychodów sektora muzycznego, z rocznymi przychodami w wysokości 22,6 mld USD.
Obecne uwarunkowania na rynku streamingu muzyki, zamiast zapewniać autorom i wykonawcom godziwe wynagrodzenie za ich pracę i twórczość, są dla większości z nich źródłem ogromnej niepewności finansowej. Dzieje się to pomimo masowej konsumpcji muzyki online oraz dostępności ponad 100 mln utworów na platformach streamingowych.
Raport podkreśla istotne problemy, z jakimi borykają się autorzy i kompozytorzy na rynku streamingu muzyki, oraz wzywa UE do podjęcia działań politycznych w celu naprawy istniejących nierówności i zapewnienia stabilności rynku.
Dokument potępia nieuczciwe praktyki, oszustwa i manipulacje, które negatywnie wpływają na cały sektor, zwłaszcza na autorów i wykonawców.
Główne wnioski płynące z raportu:
- Platformy streamingowe mają silną pozycję na internetowym rynku muzycznym, ale prawo UE nie przewiduje dla nich szczególnej regulacji.
- Przychody z rynku streamingu muzyki w UE nie są rozdzielane sprawiedliwie.
Autorzy muzyki znajdują się u samego źródła łańcucha wartości sektora muzycznego. Są oni pierwszą i najważniejszą kreatywną siłą napędową całej muzyki dystrybuowanej na platformach streamingowych. - Podział przychodów ze streamingu powinien być bardziej zrównoważony i korzystniejszy dla twórców muzyki. Obecnie większość autorów i wykonawców muzyki nie uzyskuje wystarczających przychodów ze streamingu.
- Prawo UE powinno zapewniać widoczność europejskich utworów i przejrzystość algorytmów.
Kluczową rolę w negocjacjach zbiorowych w imieniu twórców odgrywają organizacje zbiorowego zarządzania, takie jak ZAiKS. - Nowe przepisy powinny mieć na celu zapewnienie odpowiedniego wynagrodzenia za wykorzystanie utworów na rynku streamingu, a także ułatwienie sprawiedliwszego dostępu do rynku i zadbanie o różnorodność kulturową w Unii Europejskiej.
- Konieczne jest wsparcie ze strony Unii Europejskiej dot. lepszej ochrony twórców i wykorzystania chronionych utworów przez sztuczną inteligencję.
W związku z tym Parlament Europejski wzywa Komisję Europejską do:
- podjęcia inicjatyw legislacyjnych i zaproponowania odpowiednich środków prawnych, które zapewnią widoczność, dostępność i wyeksponowanie utworów europejskich twórców na platformach streamingowych w oparciu o badanie, które ma przeprowadzić Komisja Europejska;
- zaproponowania przepisów prawnych w celu zapewnienia przejrzystości algorytmów i systemów rekomendacji treści na wszystkich platformach streamingu muzyki.
Komentarz Ferida Lakhdara – wiceprezesa Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, instrumentalisty, wokalisty, kompozytora i producenta muzycznego:
Dobre wieści napływają z Europy wraz z przyjęciem przez Parlament Europejski raportu dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki! Inicjatywy legislacyjne UE są konieczne, aby zapewnić wysokie standardy w Europie w zakresie przejrzystości algorytmów i różnorodności kulturowej.
Komentarz Macieja Janika – prawnika Stowarzyszenia Autorów ZAiKS:
Platformy streamingowe od lat są głównym kanałem konsumpcji muzyki w internecie. Nadszedł najwyższy czas, aby te platformy stały się godnym, uczciwym i zrównoważonym źródłem dochodów dla autorów i kompozytorów, ponieważ to właśnie oni są podstawą całego rynku. Obecnie większość twórców, nawet tych z setkami tysięcy odtworzeń streamów każdego roku, nie otrzymuje wynagrodzenia odpowiadającego nakładowi pracy oraz roli, jaką ich twórczość realnie odgrywa w działalności biznesowej platform. Oznacza to, że podział przychodów ze streamingu powinien być bardziej zrównoważony i korzystniejszy dla twórców. Konieczne jest również wprowadzenie obowiązujących na terenie całej UE przepisów, które zapewnią przejrzystość algorytmów oraz zwiększą widoczność i dostępność europejskiej twórczości na platformach streamingowych. Jako ZAiKS z zadowoleniem przyjęliśmy raport Komisji CULT Parlamentu Europejskiego, nad którego powstaniem pracowaliśmy wspólnie z naszymi partnerami z GESAC oraz polskimi i zagranicznymi europarlamentarzystami.
Komentarz Mariki Marty Kossakowskiej – wokalistki i autorki tekstów:
Dzięki wyraźnemu uznaniu przez Parlament Europejski kluczowej roli odgrywanej przez twórczynie i twórców na tym dynamicznie rozwijającym się rynku oraz potrzeby lepszego wynagradzania osiągnięto ważny krok w kierunku bardziej sprawiedliwego, przejrzystego i zrównoważonego ekosystemu streamingu muzyki.
Komunikat Parlamentu Europejskiego dot. raportu znajduje się pod linkiem: europarl.europa.eu
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News
Bekaksh i Qbik przerwali trasę koncertową. „Zostałem oszukany”
Jeden z artystów poszedł w cug alkoholowy.

Nieczęsto się zdarza, żeby trasa koncertowa została przerwana w połowie. Tak właśnie się stało w przypadku Alkolove Tour 2025, o czym dowiedzieliśmy się z rozczarowującego fanów wpisu Beki KSH.
Mimo iż do końca planowanej trasy bohaterów tego tekstu zostało jeszcze 6 koncertów, już wiemy, że na pewno się one nie odbędą. Beka jako powód podał problemy z alkoholem swojego kompana, który według jego relacji nie nadaje się w tym momencie do grania, bo wciągnął go cug melanżowy. Kością niezgody mają być też rozliczenia finansowe i brak wzajemnego zaufania.
Beka przedstawił fanom obszerny opis aktualnych relacji z Qbikiem. Wyłania się z nich obraz, który raczej definitywnie przekreśla dalszą możliwość współpracy w przyszłości.
Oddzielną kwestią jest rozliczenie się z fanami, którzy starają się odzyskać pieniądze za niezrealizowane świadczenia. Na naszą skrzynkę kontaktową piszą osoby, które nie otrzymały np. obiecanych płyt, które były w cenie biletu VIP (180 zł) nie wspominając już o braku Qbika na scenie.



Kilka miesięcy temu, zapowiadając płytę producencką, PSR zapewniał, że kilka razy nas zaskoczy. Kolejne single tylko to potwierdzają.
Po połączeniu na bicie Kubańczyka i Bonusa RPK, tym razem multiplatynowy producent wypuści mocarny numer z udziałem Słonia, Hinola i Białasa.
– Białas, Hinol, Słoń moimi gośćmi w nadchodzącym singlu. Premiera we wtorek 29 kwietnia. Co myślicie o takim połączeniu? – pyta PSR.

A$AP Rocky został oficjalnie drugim headlinerem tegorocznego CLOUT Festival presented by JD. Szykujcie się na legendarny występ jednej z rapowych ikon i artysty z gigantycznym wpływem na światową scenę – informują organizatorzy.
Zaczynając od legendarnych collabów z Clamsem Casino oraz początków A$AP Mob po współczesną erę i oczekiwanie na “Don’t Be Dumb”, który ma być najbardziej kompletnym albumem w karierze Rakima Mayersa.
Raper wypuścił kilka singli promujących materiał: viralowy “Tailor Swif” czy “High Jack” i “Ruby Rosary”, na których udzielają się kolejno Jessica Pratt oraz J.Cole. Wśród producentów odpowiedzialnych za beaty na płycie mają znaleźć się m.in. Metro Boomin, The Alchemist, Dean Blunt, Tyler, the Creator, Madlib, Clams Casino czy Mike Dean.
Rocky to artysta łączący oryginalne stilo z pogłębioną liryką, niezwykłą melodyjnością i wyznaczaniem trendów. Impakt albumów “LiveLoveA$AP, “Long.Live.A$AP” czy “TESTING”, które potwierdziły niesamowitą jakość i kreatywną wizję rapera z Harlemu jest niepodważalny
A$AP Rocky to znacznie więcej niż muzyka. Rakim Mayers jest jednym z najbardziej stylowych artystów ever. Od mody przez teledyski po ekskluzywne kampanie
z największymi brandami na świecie. Chodząca legenda hip-hopu
i współczesnej sztuki.
CLOUT Festival presented by JD, 11-12 lipca, Lotnisko Bemowo, Warszawa.

News
Oki głównym zwycięzcą Popkillerów 2025. Pełne wyniki gali
Molesta Ewenement została „Grupą 35-lecia”.

Gala Popkillery 2025 za nami. Największym zwycięzcą czwartkowego wieczoru okazał się być Oki. Statuetki odebrali również Szpaku, Bambi, KęKę czy Sobel.
Najwięcej statuetek – 4 – zdobył Oki. Dwie przypadły Szpakowi, a Bambi triumfowała w kategorii „Raperka Roku”. Grupą 35-lecia została Molesta Ewenement, a Złotego Popkillera otrzymał Marcin „Tytus” Grabski.
Na wydarzeniu zagrali: Adi Nowak, Sobel, Masta Ace czy BSK, a podczas bitwy freestyle zmierzyli się Koro i Recha.
Popkillery 2025 – wyniki gali
KATEGORIE POLSKIE:
Album Roku Nagroda Gremium: Otsochodzi – TTHE GRIND
Album Roku Nagroda Publiczności: OKI – Era47
Próba Czasu (Album Roku 2014, oceniany z perspektywy 10 lat): PRO8L3M – Art Brut
Singiel Roku Nagroda Gremium: Szpaku – Plaster
SingielRoku Nagroda Publiczności: Quebonafide – Futurama 3
Raper Roku Nagroda Gremium: Szpaku
Raper Roku Nagroda Publiczności: OKI
Producent Roku: Kubi Producent
Grupa/Duet 35-lecia: Molesta Ewenement
Złoty Popkiller: Marcin „Tytus” Grabski
Odkrycie Roku: BSK
Grupa/Duet Roku: Rów Babicze
Progres Roku: Sobel
Trendsetter Roku: OKI
DJ Roku: DJ Plash Liryczny
Raper Roku: KęKę
Hardkorowy Raper/Grupa Roku: Rów Babicze
Raperka Roku: Bambi
Klasyczny/Trueschoolowy Album Roku: O.S.T.R. – XX
Alternatywny Album Roku: Hubert. – kolorowe domy
Newschoolowy Album Roku: Vkie – Barbara
Kooperacja Roku: OKI ft. Sobel – Ile lat?
Międzynarodowa Kooperacja Roku: Kanye West x Ty Dolla $ign feat. Playboi Carti, Travis Scott – FUK SUMN (prod. Timbaland, JPEGMafia, SHDOW [PL], Hubi [PL])
Najlepszy Kontakt z Fanami: Young Multi
Nagroda #DoWhatMovesYou: Pat Kustoms za „Iconic” – zdjęcie 150 raperów
Okładka/Wydanie Roku: Gedz – Anatema [M. Lengling, J. Śmigasiewicz, Gedz]
Teledysk Roku: Quebonafide – Futurama 3 [A. Dragan, P. Uznański]
KATEGORIE ZAGRANICZNE:
Złoty Popkiller USA: Masta Ace
Album Roku USA Nagroda Gremium: Tyler, The Creator – Chromakopia
Album Roku USA Nagroda Publiczności: Kendrick Lamar – GNX
Singiel Roku USA Nagroda Gremium: Kendrick Lamar – Not Like Us
Singiel Roku USA Nagroda Publiczności: Kendrick Lamar – Not Like Us
Raper Roku USA: Kendrick Lamar
Odkrycie Roku USA: Doechii
Album Roku Europa Nagroda Gremium: Pa Salieu – Afrikan Alien
Album Roku Europa Nagroda Publiczności: Yung Lean x Bladee – Psykos
Singiel Roku Europa: Central Cee & Lil Baby – BAND4BAND
News
Bambi raperką roku. „Mam nadzieję, że będę doceniana za moje dokonania, a nie za płeć”
Statuetkę raperce wręczyła Gabi Drzewiecka.

Bambi udało się pokonać koleżanki po fachu, takie jak Young Leosia, Oliwka Brazil czy Dziarma i zdobyła nagrodę w kategorii „Raperka Roku” na gali Popkillery 2025.
Bambi chce być doceniana za swoje dokonania
– Ta nagroda mnie ogromnie cieszy i cieszę się, że kolejny rok mogę ją zdobyć. Mam nadzieję, że będę doceniana za moje dokonania, a nie za płeć – powiedziała ze sceny zawodniczka Baila Ella.
Poniżej wideo:
Bambi wygrała z Leosią i Oliwką Brazil
W kategorii „Raperka Roku” nominowane były prawdziwe kobiece tuzy. Oprócz Bambi o statuetkę walczyły:
- Dziarma
- Inee
- Oliwka Brazil
- Ryfa Ri
- Young Leosia
-
News3 dni temu
Wujek o sprzedaży książek na ulicy: „Dowiedziałem się, że to totalny upadek”
-
News4 dni temu
Jongmenowi anulowali paszport. Chcą ściągnąć rapera z Dubaju
-
News2 dni temu
Szpaku odbiera Popkillera za Young Multiego i mówi o Fagacie
-
News4 dni temu
O.S.T.R. nie odwoła swojego festiwalu mimo żałoby narodowej
-
News3 dni temu
Mata ujawnił, dlaczego McDonald’s się od niego odciął
-
News8 godzin temu
Kafara boli serce jak widzi, co robi jego kolega ze sceny
-
News2 dni temu
Mata chce iść do wojska
-
News5 dni temu
Sarius i Juras pokazali się z rodzinami