Sprawdź nas też tutaj

News

Parlament Europejski przyjął raport dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki

Raport powstał mimo sprzeciwu ze strony platform streamingowych.

Opublikowany

 

W środę 17 stycznia 2024 roku Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów przyjął raport parlamentarnej Komisji Kultury i Edukacji (CULT) dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki. Raport powstał pomimo dużego sprzeciwu ze strony platform streamingowych oraz mających silny wpływ na rynek wielkich wytwórni muzycznych, które próbowały wywrzeć presję i osłabić zaprezentowane w dokumencie stanowisko.

Branża streamingu muzyki stanowi 67% globalnych przychodów sektora muzycznego, z rocznymi przychodami w wysokości 22,6 mld USD.

Obecne uwarunkowania na rynku streamingu muzyki, zamiast zapewniać autorom i wykonawcom godziwe wynagrodzenie za ich pracę i twórczość, są dla większości z nich źródłem ogromnej niepewności finansowej. Dzieje się to pomimo masowej konsumpcji muzyki online oraz dostępności ponad 100 mln utworów na platformach streamingowych.

Raport podkreśla istotne problemy, z jakimi borykają się autorzy i kompozytorzy na rynku streamingu muzyki, oraz wzywa UE do podjęcia działań politycznych w celu naprawy istniejących nierówności i zapewnienia stabilności rynku.

Dokument potępia nieuczciwe praktyki, oszustwa i manipulacje, które negatywnie wpływają na cały sektor, zwłaszcza na autorów i wykonawców.

Główne wnioski płynące z raportu:

  • Platformy streamingowe mają silną pozycję na internetowym rynku muzycznym, ale prawo UE nie przewiduje dla nich szczególnej regulacji.
  • Przychody z rynku streamingu muzyki w UE nie są rozdzielane sprawiedliwie.
    Autorzy muzyki znajdują się u samego źródła łańcucha wartości sektora muzycznego. Są oni pierwszą i najważniejszą kreatywną siłą napędową całej muzyki dystrybuowanej na platformach streamingowych.
  • Podział przychodów ze streamingu powinien być bardziej zrównoważony i korzystniejszy dla twórców muzyki. Obecnie większość autorów i wykonawców muzyki nie uzyskuje wystarczających przychodów ze streamingu.
  • Prawo UE powinno zapewniać widoczność europejskich utworów i przejrzystość algorytmów.
    Kluczową rolę w negocjacjach zbiorowych w imieniu twórców odgrywają organizacje zbiorowego zarządzania, takie jak ZAiKS.
  • Nowe przepisy powinny mieć na celu zapewnienie odpowiedniego wynagrodzenia za wykorzystanie utworów na rynku streamingu, a także ułatwienie sprawiedliwszego dostępu do rynku i zadbanie o różnorodność kulturową w Unii Europejskiej.
  • Konieczne jest wsparcie ze strony Unii Europejskiej dot. lepszej ochrony twórców i wykorzystania chronionych utworów przez sztuczną inteligencję.

W związku z tym Parlament Europejski wzywa Komisję Europejską do:

  • podjęcia inicjatyw legislacyjnych i zaproponowania odpowiednich środków prawnych, które zapewnią widoczność, dostępność i wyeksponowanie utworów europejskich twórców na platformach streamingowych w oparciu o badanie, które ma przeprowadzić Komisja Europejska;
  • zaproponowania przepisów prawnych w celu zapewnienia przejrzystości algorytmów i systemów rekomendacji treści na wszystkich platformach streamingu muzyki.

Komentarz Ferida Lakhdara – wiceprezesa Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, instrumentalisty, wokalisty, kompozytora i producenta muzycznego:

Dobre wieści napływają z Europy wraz z przyjęciem przez Parlament Europejski raportu dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki! Inicjatywy legislacyjne UE są konieczne, aby zapewnić wysokie standardy w Europie w zakresie przejrzystości algorytmów i różnorodności kulturowej.

Komentarz Macieja Janika – prawnika Stowarzyszenia Autorów ZAiKS:

Platformy streamingowe od lat są głównym kanałem konsumpcji muzyki w internecie. Nadszedł najwyższy czas, aby te platformy stały się godnym, uczciwym i zrównoważonym źródłem dochodów dla autorów i kompozytorów, ponieważ to właśnie oni są podstawą całego rynku. Obecnie większość twórców, nawet tych z setkami tysięcy odtworzeń streamów każdego roku, nie otrzymuje wynagrodzenia odpowiadającego nakładowi pracy oraz roli, jaką ich twórczość realnie odgrywa w działalności biznesowej platform. Oznacza to, że podział przychodów ze streamingu powinien być bardziej zrównoważony i korzystniejszy dla twórców. Konieczne jest również wprowadzenie obowiązujących na terenie całej UE przepisów, które zapewnią przejrzystość algorytmów oraz zwiększą widoczność i dostępność europejskiej twórczości na platformach streamingowych. Jako ZAiKS z zadowoleniem przyjęliśmy raport Komisji CULT Parlamentu Europejskiego, nad którego powstaniem pracowaliśmy wspólnie z naszymi partnerami z GESAC oraz polskimi i zagranicznymi europarlamentarzystami.

Komentarz Mariki Marty Kossakowskiej – wokalistki i autorki tekstów:

Dzięki wyraźnemu uznaniu przez Parlament Europejski kluczowej roli odgrywanej przez twórczynie i twórców na tym dynamicznie rozwijającym się rynku oraz potrzeby lepszego wynagradzania osiągnięto ważny krok w kierunku bardziej sprawiedliwego, przejrzystego i zrównoważonego ekosystemu streamingu muzyki.

Komunikat Parlamentu Europejskiego dot. raportu znajduje się pod linkiem: europarl.europa.eu


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News

„Smalec, kiełbasa i disco-polo” – Dziarma o swoim weselu

Raperka nagrała swoje wesele na kasecie VHS.

Opublikowany

 

dziarma wesele

Dziarma ogłosiła, że wzięła ślub i zrobiła to w stylu kompletnie innym niż dzisiejsze instagramowe standardy.

Kilka dni temu raperka ujawniła, że powiedziała sakramentalne tak, a na sobie miała suknię pożyczoną od teściowej, a po ceremonii udali się do pobliskiego baru z tajskimi fast foodami.

Sama Dziarma opisała ten dzień jasno i bez lukru:

– Najpiękniejszy dzień w moim życiu, najpiękniejsze życie z moim mężem. Już niestety nie pokażemy nic więcej z wesela i ze ślubu, bo zostawiamy to dla siebie i dla naszych gości. Nie było to duże wesele, nie był to duży ślub. Nie było to wesele i ślub typu Las Vegas, że poznaliśmy się wczoraj. Mało pokazuję z tej części mojego życia w internecie. Bardzo się kochamy. Na weselu była kiełbasa, smalec, disco polo, były oczepiny, bardzo wieśniackie. Bukiet i muszkę złapała para (…), tańczyliśmy do Elvisa. O 2 w nocy tańczyłam w Birkenstockach. No, najpiękniejsza chwila w moim życiu. Jestem z siebie dumna, że ogarnęłam to wesele. Wszystko jest nagrane VHS, z audio, bez ścieżki dźwiękowej, co było moim ogromnym marzeniem. Inspirowaliśmy się latami 80., 90., maksymalizmem. No, było idealnie, mordy.

Zamiast modnych loftów i ceremonii jak z katalogu młodzi postawili na klimat rodem z domówek naszych rodziców. Swojskie jedzenie, stara szkoła weselnych zabaw i maksymalizm wyjęty z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Dziarma podkreśliła, że celowo nie chce robić z tego internetowego reality show i woli zachować większość wspomnień poza siecią.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Fani Filipka atakują mamę Przemka Fergusona. Ten wypuszcza drugi diss

„Przeprosisz jak Avi Tuptusia”.

Opublikowany

 

Przez

przemek filipek

„Książę Hipokrytów” to drugi diss Przemka Fergusona na Filipka.

Przemek Ferguson potrzebował kilkunastu godzin na odpowiedź na diss Filipka „Start up”.

– Przemek zamyka temat stricto muzyczny Filipka Marcinka. Sprawa jednak nie pozostaje wyjaśniona biorąc pod uwagę, iż Pani Bożena (Mama Przemka) atakowana jest przykrymi wiadomościami ze strony fanów Filipka. W związku z zarzutami wobec Przemka, że diss nagrany był w celu szukania atencji, jego geneza wyjaśniona jest w wywiadzie z Przemkiem, który opublikowaliśmy parę dni temu na naszym kanale – czytamy pod dissem na kanale Gun Talk Music.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Avi podwoił sprzedaż nowej płyty w kilka tygodni

Kolejne wyróżnienie dla „WPR”.

Opublikowany

 

Przez

avi

Trzy tygodnie temu Avi informował, że album „WPR” pokrył się złotem. Dzisiaj dowiedzieliśmy się, że krążek podwoił sprzedaż.

Avi ogłosił dzisiaj, że jego nowy album uzyskał status platynowej płyty. To oznacza, że sprzedał się on w 30-tysięcznym nakładzie. Do sprzedaży wliczają się wersje fizyczne albumu + streaming. W przypadku streamingu 20 złotych przychodu jest przyjmowane jako sprzedaż jednego albumu.

– WPR pokryła się platyną. Dziękuję – napisał.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Malik Montana zagra na „Sylwestrze z Dwójką”

Rapera będziemy mogli zobaczyć na antenie TVP.

Opublikowany

 

Przez

malik montana sylwester

W tym roku na sylwestrowej scenie Sylwestra z Dwójką zobaczymy Malika Montanę.

Telewizja Polska ogłosiła, że tegoroczny Sylwester z Dwójką odbędzie się przed katowickim Spodkiem i ma być jedną z największych imprez ostatnich lat. W line-upie wylądował Malik Montana. Raper zebrał już pierwsze gratulacje, m.in. od Diho, który nie krył zadowolenia z udziału kolegi w telewizyjnym show.

Stacja zapowiada wydarzenie jako ogólnopolskie widowisko z mocnym zestawem wykonawców. Start programu zaplanowano na środę 31 grudnia o 19.50. Imprezę będzie można oglądać na żywo na antenie TVP2 oraz w streamie na TVP VOD.

– Malik Montana już niedługo na największej imprezie sylwestrowej w Polsce – informuje stacja.

Raperowi już pogratulowali Diho i 730Huncho:

Ponadto zagrają:

  • Ich Troje
  • Maryla Rodowicz
  • DODA
  • Justyna Steczkowska
  • Kayah
  • Piersi
  • Piotr Kupicha i Feel
  • Oskar Cyms
  • Roxie
  • Viki Gabor
  • CLEO
  • Kuba Badach
  • Margaret
  • Michał Szpak
  • Dawid Kwiatkowski


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Film 50 Centa o Diddym na polskim Netflixie. Raper oskarża platformę

Prawnicy Combsa mają m.in. problem z tym, że za produkcję odpowiada Fifty.

Opublikowany

 

diddy

Nowy dokument Netfliksa o Diddym wywołał potężną burzę zanim w ogóle zdążył się rozkręcić. Ekipa rapera zarzuca platformie nielegalne wykorzystanie prywatnych nagrań.

Ledwo „Sean Combs: Rozliczenie” pojawił się 2 grudnia również w polskim Netfliksie, a przedstawiciele Diddy’ego zaczęli walić obuchem w drzwi platformy. W ich ocenie projekt to nie dokument, tylko celowy atak, zrealizowany wbrew prawu i wbrew artyście.

W oświadczeniu, które trafiło do mediów, reprezentanci Combsa stwierdzają, że Netflix oparł serial na materiałach, które nie miały prawa dostać się do publicznego obiegu.

– Netflix przedstawia ten materiał jako dokument, ale to haniebny atak. Dzisiejszy zwiastun potwierdza, że Netflix korzysta z nagrań, które zostały pozyskane bezprawnie. Sean Combs od 19. roku życia gromadził materiały, by opowiedzieć swoją historię na własnych zasadach. To niesprawiedliwe i nielegalne, że platforma przywłaszcza sobie jego pracę.

– Netflix desperacko próbuje sensacyjnie pokazać każdą minutę życia pana Combsa, ignorując prawdę i jedynie nakręcając medialną nagonkę. Gdyby zależało im na faktach albo na jego prawach, nie wyciągaliby prywatnych nagrań z kontekstu – w tym rozmów z prawnikami, które nigdy nie miały ujrzeć światła dziennego. Żadne prawa do tych materiałów nie zostały przekazane Netflixowi ani żadnej innej firmie.

Film o Diddym na polskim Netfliksie

W tle konflikt z 50 Centem

Produkcja powstała z udziałem Curtisa „50 Centa” Jacksona, który od lat jedzie po Diddym przy każdej możliwej okazji. Ludzie Combsa nie ukrywają oburzenia:

– To szokujące, że Netflix oddał kreatywną kontrolę nad tym projektem osobie, która od lat publicznie atakuje pana Combsa.

Netflix odbija piłeczkę

Platforma nie zamierza brać ciosów na klatę. W odpowiedzi przytoczono stanowisko reżyserki Alexandrii Stapleton, która zapewnia, że wszystko zostało zrobione zgodnie z prawem:

– Nagrania trafiły do nas legalnie i mamy do nich stosowne prawa. Zrobiliśmy wszystko, by chronić tożsamość twórcy tych materiałów. Sean Combs od dekad obsesyjnie nagrywa siebie i swoje otoczenie. Próbowaliśmy też wielokrotnie uzyskać od jego prawników komentarz oraz zaprosić go do udziału w projekcie, ale nie otrzymaliśmy odpowiedzi.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: