Sprawdź nas też tutaj

News

Polskie raperki zasługujące na więcej uwagi (2/2)

Subiektywny ranking kobiecego rapu.

Opublikowany

 

Od mojego pierwszego tekstu na temat najlepszych polskich raperek minęło kilka miesięcy. Czy ten czas zmienił cokolwiek w postrzeganiu kobiecego rapu? Nie jestem przekonany.

Przedstawicielki płci pięknej nadal nie mają łatwo na rodzimej scenie. I choć w ostatnim czasie otrzymaliśmy wiele dobrych, rapowanych zwrotek zarówno od raperek, jak i od artystek i wokalistek niebędących stricte raperkami (choćby w akcji charytatywnej #hot16challenge2) to szkodliwy stereotyp o słabej kondycji kobiecego rapu wciąż jest obecny w wielu kuluarowych rozmowach.

Czy posiadana płeć jest skorelowana ze skillsami? Poniższy ranking to najlepsza odpowiedź dla wszystkich nieprzekonanych:

To drugą i ostatnia część mojego subiektywnego rankingu polskich raperek. Pierwszą znajdziecie tutaj.

5. Guova

Większość z Was zapewne kojarzy Guovę od momentu jej charakternej zwrotki na konkurs Stoprocent Pompuj Rap 2. Raperka z Włodawy krytykowała w nim zmieniającą się modę i ubiór płci przeciwnej. Uszczypliwe wersy to jej specjalność. I choć od czasu pamiętnej zwrotki minęło już 8 lat to raperka nadal potrafi wzbudzać kontrowersje swoimi nagraniami. Przykładem niech będzie singiel pt. Grube koleżanki, który dwa lata temu rozpętał prawdziwą dyskusję w Internecie. Odważne teksty w połączeniu z energicznym flow to według mnie główne atuty Guovy dzięki, którym zajmuje miejsce w czołówce polskich raperek.

4. Marianne

Przedstawicielka zdecydowanie najmniej tradycyjnego brzmienia w całym zestawieniu. Muzyka Marianny to mix rapu i popu co słychać właściwie w każdym nagraniu. Dużo pewności siebie i solidne umiejętności wokalne to moim zdaniem jej główne atuty. Związek z raperem TKM-em otworzył jej nowe muzyczne drogi i sam jestem ciekawy jak to wykorzysta. Dla niektórych czwarte miejsce to być może za wysokie progi, ale jestem przekonany, że raperka z czasem będzie celować w jeszcze lepsze pozycje.

3. Dziarma

Charyzma dosłownie wylewa się z każdego zarapowanego przez nią wersu. Świeże rapowe brzmienie, jeszcze większa pewność siebie niż u poprzedniczek i przemyślana wizja na własny wizerunek. Dziarma na pewno nie bierze jeńców i celuje w sam szczyt polskiej i nie tylko polskiej rapgry. Czas pokaże czy jej się to uda. Póki co współprace z raperami takimi jak Malik Montana, Adi Nowak czy Żabson potwierdzają jej status na rodzimej scenie.

2. Adma

Mam wrażenie, że Adma jest najbardziej kontrowersyjną polską raperką w ostatnich latach. Śmiało idzie po swoje realizując pasje i cele nagrywając coraz to kolejne numery. Głosy krytyki? Pojawiają się z wielu stron, ale raperka zdaje się nimi nie przejmować. Wyrazisty, rażący wielu wizerunek w połączeniu z muzycznymi umiejętnościami to broń która góruje nad wieloma koleżankami i kolegami z polskiej rapowej sceny. Dowodem na uznanie w środowisku niech będzie otrzymanie nominacji do #hot16challenge2 od Peji.

1. Ryfa Ri

Człowiek hip-hop. Od tańca aż po rap. Ryfa nie daje się wrzucić w żadną szufladę częstujac słuchaczy tradycyjnym brzmieniem i tekstami z przekazem. Jej skillsy są potwierdzane w praktycznie każdym numerze, czy to solowym czy z resztą składu WCK. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że rap Ryfy nie będzie podobać się każdemu, ale dla osób preferujących oldschoolowe brzmienie bez wątpienia nie ma innej królowej w tym rankingu.

A teraz czas na kilka postaci, których przez swoją nieświadomość nie uwzględniłem kilka miesięcy temu. Uważam jednak, że bez nich taki materiał byłby niepełny i należą się im słowa uznania:

Bronx7

Młoda raperka z Krakowa, która dopiero daje się poznać szerszemu gronu odbiorców. Od jakiegoś czasu możemy sprawdzać jej nowe nagrania na kanale Guovy. Z pewnością ma potencjał na dorównanie tej raperce, a kto wie, być może uczennica prześcignie mistrzynie.

Angie

Gdyby Angie nagrywała częściej na pewno pojawiłaby się w regularnym zestawieniu. Jej zwrotka rzucona na pierwszą edycję akcji #hot16challenge to najlepsza reklama jej umiejętności. Niestety przez ostatnie kilka lat było o niej cicho. Dopiero współpraca z Metrowym oraz druga edycja #hot16challenge pozwoliła jej przypomnieć o ogromnych skilkach. Mam nadzieję, że tym razem wykorzysta swoją szansę.

Kara

To bez wątpienia odkrycie ostatnich miesięcy. Coraz odważniejsze ruchy, najpierw na krakowskiej scenie, później dołączenie do akcji SBM Starter, gościnny udział na H8ME5 u Białasa aż po pogłoski o dołączeniu do Stoprorap. Kara to nie jest rap, który spodoba się każdemu. Jej styl przypadnie do gustu słuchaczom raczej ulicznego rapu. Jak potoczy się jej kariera? Przekonamy się wkrótce…


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

News

Piwnica pełna karabinów. Kulisy powstania „Delirium” Mei i Faziego

„Łooo panie! Ale się podjarałem”.

Opublikowany

 

mei fazi

W oczekiwaniu na wspólną EP-kę Mei i Faziego, duet opublikował pierwszy odcinek vloga z kulis prac nad mini albumem. Możemy w nim zobaczyć m.in. piwnicę pełną broni.

Za kulisami prac nad „Delirium” Mei zabrała nas do studia nagraniowego 3/4 UDGS. Możemy poznać tam m.in. wokalistkę Wiki Zdziarską, która pojawia się w większości utworów na EP-ce. W piwnicy pod studiem znajduje się też magazyn broni, do którego również została zabrana kamera. – Łooo panie! Ale się podjarałem – mówi podekscytowany Fazi, od razu łapiąc za karabin.

Fazi otrzymał też od Mei prezent z pewnej okazji, co możecie zobaczyć poniżej:

Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu Mei opublikowała wyczekiwany teledysk z Włoch i Nowego Jorku „Stockholm Syndrome”, w którym pojawił się legendarny amerykański raper.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Klasyczny rap ma się dobrze. Małach i Rufuz przed Young Leosią i Bambi

Cotygodniowe zestawienie sprzedaży płyt w kraju.

Opublikowany

 

małach rufuz

Małach i Rufuz debiutują na krajowej liście OLiS na podium. „Materiał’ warszawskiego duetu znalazł się na drugiej pozycji.

Klasyczny hip-hop wciąż dobrze się sprzedaje. Dowodem może być najnowsza płyta Małacha i Rufuza „Materiał”, której single notują milionowe wyświetlenia, a sam krążek debiutuje na drugim miejscu OLiSu. Na podium znaleźli się również reprezentanci newschoolu: Otsochodzi oraz Young Leosia & Bambi.

TOP 10 OLiS (5-11 kwietnia)

1 – Otsochodzi – TThe Grind
2 – Małach, Rufuz – Materiał
3 – Young Leosia, bambi, PG$ – PG$
4 – Gibbs – Safe
5 – Ariana Grande – eternal sunshine
6 – Chivas – Deathcore
7 – Guzior – Pleśń
8 – Conan Gray – Found Heaven
9 – PRO8L3M – PROXL3M
10 – Daria Zawiałow – Dziewczyna Pop


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Rynek płyt winylowych w Polsce – raport ZPAV

Płyty winylowe kolejny rok notują wzrost.

Opublikowany

 

Przez

W trzecią sobotę kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Płyty Winylowej. Z tej okazji Związek Producentów Audio Video przygotował raport prezentujący rynek płyt winylowych w Polsce. Choć to streaming święci obecnie triumfy popularności, płyty winylowe kolejny rok notują wzrost, systematycznie zwiększając swój udział w rynku.

W ubiegłym roku kupiliśmy o ponad 24% więcej płyt winylowych niż w roku 2022, co przełożyło się na przychód przekraczający 61,5 miliona złotych. Łącznie czarne krążki stanowią już ponad 40% sprzedaży w formie fizycznej. Przeliczając na liczbę sprzedanych nośników, co siódma kupiona płyta w Polsce jest płytą winylową.

Najchętniej kupowanym winylem w roku 2023 był box zespołu Kult, przygotowany z okazji 41-lecia istnienia zespołu – XLI. Na miejscu drugim uplasował się album nagrany w 1999 r. przez zespół Myslovitz – Miłość w czasach popkultury. Miejsce trzecie rocznego zestawienia najpopularniejszych płyt winylowych należy do najnowszego wydawnictwa grupy Depeche Mode, zatytułowanego Memento Mori.

Tuż za pierwszą trójką uplasował się Dawid Podsiadło z albumem Lata dwudzieste, który w pierwszej dziesiątce ma jeszcze jedno wydawnictwo – debiutancki album Comfort and Happiness na miejscu 7. sanah z płytą sanah śpiewa Poezyje zajmuje pozycję 9. Łącznie w top 10 zestawienia 6 pozycji należy do polskich artystów, a w top 100 krajowi twórcy zajmują 45 miejsc.

Na rynku winylowym tradycyjnie bardzo mocny był tzw. back catalogue, dlatego warte podkreślenia jest także to, że w pierwszej dziesiątce większość stanowią płyty wydane w roku 2023.

Roczne zestawienie listy OLiS Winyle – top 100 dostępne jest tutaj.

Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.

Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

AdMa pierwszy raz mówi otwarcie o śmierci swojego Taty

„Tato, nie było nam dane by lepiej się poznać”.

Opublikowany

 

Przez

AdMa podzieliła się z fanami pełnym emocji wpisem na temat swojego taty, który odszedł, kiedy była jeszcze dzieckiem.

Chełmska raperka ujawniła także, że na nadchodzącej płycie znajdzie się wyjątkowy numer poświęcony jej ojcu, w którym pojawi się legenda.

„Tato, nie było nam dane by lepiej się poznać… Dużo ostatnio pracuję nad szczerością przed samą sobą, a to też sprawia, że po bardzo wielu latach zamiast pisać metaforycznie jestem gotowa by mówić o śmierci Taty publicznie, prozą, prosto z serca. 25 lat temu, 16 kwietnia, mama zabrała mnie do mojego pokoju i powiedziała, że tata nie żyje.

Przez wiele lat jako dziecko uciekałam od tej smutnej prawdy. I choć byłam na jego pogrzebie wolałam wierzyć we wróżki, czary i inne bajki, które pozwalały mi przeżyć tę traumę. Śmierć taty, dziś już to widzę, zdefiniowała mnie, moją historię i twórczość. Często zastanawiałam się czy Tata nie cierpiał na zespół zamknięcia, ponieważ ostatnie 9 miesięcy życia spędził na OIOM-ie nie mówiąc, a tylko przewracając wymownie oczami. Czasami zagryzał wargę, a po jego twarzy ściekała krew. To doświadczenie zmieniło mnie, zmieniło moją mamę. Całą rodziną przez wiele miesięcy walczyliśmy o życie taty. Kilka razy dziennie jeździła do szpitala. W domu gotowała posiłki dla taty , które później miksowała razem z babcią by mogły mu być podane przez sondę. Załatwiała rehabilitantów i znachorów, którzy niejednokrotnie czerpali zyski z naszej naiwności.

Babcia zalecała mi się gorliwie modlić. Mówiła, że wtedy może Bóg nas wysłucha i zdarzy się cud. Byłam bardzo bogobojnym dzieckiem, a nawet był moment, że odpowiedzialność za to wzięłam na siebie, że niby byłam „niegrzeczna” i to pewnie dlatego to nieszczęście.

Napisałam dla Taty wiele wierszy, nagrałam wiele piosenek. Te wszystkie „Plankty” mniej i bardziej metaforyczne to głos prosto z moich trzewi, to uczucia małej Ady, która choć pozornie była bardzo silna, nigdy nie pogodziła się z tą stratą.

Na nową płytę, też nagrałam numer dla Taty i dograła mi się do niego legenda. Dosłownie kilka dni temu przed 25-leciem Twojego odejścia. „Bez Łez” napisałam równo w 20-lecie. Bardzo Cię Kocham.” – napisała AdMa.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Bedoes 2115 nie zagra w Płocku, w Sławie ani na Openerze – dlaczego?

Raper nie zagra na żadnym dużym festiwalu.

Opublikowany

 

bedoes
fot. Tomek Karwiński

Już niedługo zaczniemy sezon plenerowych festiwali, a organizatorzy największych wydarzeń co rusz bombardują nas ogłoszeniami nowych artystów. I chociaż na social mediach pojawiają się coraz to większe gwiazdy, w tym roku na żadnej ze scen nie zobaczymy Bedoesa 2115. Raper podzielił się z fanami tą decyzją i od razu ją uargumentował.

Ostatnie lata to zdecydowanie czas 2115. Wielki sukces „Rodzinnego biznesu”, wielkie hity od Blachy czy nieskończona ilość osiągnięć Bedoesa to jedynie wierzchołek góry lodowej. Borys stale jest osobą aktywną w social mediach i zaangażowaną w wiele akcji społecznych i reklamowych. Niedawno został ogłoszony twarzą Porsche (o czym pisaliśmy tutaj), co jest niewątpliwym sukcesem. Mimo wielu zapytań fanów i próśb organizatorów, raper odrzuca propozycje koncertów na największych wydarzeniach. Dlaczego?

Na początku roku raper podzielił się niesamowicie smutną informacją jaką była śmierć jego ukochanego dziadka. Udostępnił on wtedy długi i emocjonalny post opisujący jak wiele zmienił on w jego życiu i jak ważna była to postać. Z racji tego, że Borys wciąż pozostaje w żałobie, podjął decyzję o ominięciu tegorocznych letnich koncertów. Poprosił również fanów o zrozumienie i uszanowanie jego decyzji.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Malik Montana do Majki Jeżowskiej: „Wyjaśniłaś polski rap”

Wokalistka tańczy w studiu GM2L.

Opublikowany

 

Przez

malik jeżowska

Majka Jeżowska, czyli weteranka sceny, która zasłynęła piosenkami dla dzieci pojawiła się w studiu Malika Montany i zaczęła przed nim tańczyć. Wtedy raper wypalił, że wokalistka… wyjaśniła polski rap.

Malik udostępnił nagranie z Majką Jeżowską, która tańczy i tłumaczy mu, jakie muzyczne problemy mają nasi rodacy. – Generalnie Polacy nie czują synkop. A synkopa to jest wartość dodana w rytmie, która powoduje, że organizm zaczyna się bujać – mówi.

– Maja, ty wyjaśniłaś właśnie polski rap – rzucił raper. – Polacy nie mają swingu. Wyjaśniłaś właśnie to, co ja przez tyle lat próbowałem ludziom tłumaczyć, dlaczego tak kwadratowy jest polski rap – dodał.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: