News
Polskie raperki zasługujące na więcej uwagi (2/2)
Subiektywny ranking kobiecego rapu.

Od mojego pierwszego tekstu na temat najlepszych polskich raperek minęło kilka miesięcy. Czy ten czas zmienił cokolwiek w postrzeganiu kobiecego rapu? Nie jestem przekonany.
Przedstawicielki płci pięknej nadal nie mają łatwo na rodzimej scenie. I choć w ostatnim czasie otrzymaliśmy wiele dobrych, rapowanych zwrotek zarówno od raperek, jak i od artystek i wokalistek niebędących stricte raperkami (choćby w akcji charytatywnej #hot16challenge2) to szkodliwy stereotyp o słabej kondycji kobiecego rapu wciąż jest obecny w wielu kuluarowych rozmowach.
Czy posiadana płeć jest skorelowana ze skillsami? Poniższy ranking to najlepsza odpowiedź dla wszystkich nieprzekonanych:
To drugą i ostatnia część mojego subiektywnego rankingu polskich raperek. Pierwszą znajdziecie tutaj.
5. Guova
Większość z Was zapewne kojarzy Guovę od momentu jej charakternej zwrotki na konkurs Stoprocent Pompuj Rap 2. Raperka z Włodawy krytykowała w nim zmieniającą się modę i ubiór płci przeciwnej. Uszczypliwe wersy to jej specjalność. I choć od czasu pamiętnej zwrotki minęło już 8 lat to raperka nadal potrafi wzbudzać kontrowersje swoimi nagraniami. Przykładem niech będzie singiel pt. Grube koleżanki, który dwa lata temu rozpętał prawdziwą dyskusję w Internecie. Odważne teksty w połączeniu z energicznym flow to według mnie główne atuty Guovy dzięki, którym zajmuje miejsce w czołówce polskich raperek.
4. Marianne
Przedstawicielka zdecydowanie najmniej tradycyjnego brzmienia w całym zestawieniu. Muzyka Marianny to mix rapu i popu co słychać właściwie w każdym nagraniu. Dużo pewności siebie i solidne umiejętności wokalne to moim zdaniem jej główne atuty. Związek z raperem TKM-em otworzył jej nowe muzyczne drogi i sam jestem ciekawy jak to wykorzysta. Dla niektórych czwarte miejsce to być może za wysokie progi, ale jestem przekonany, że raperka z czasem będzie celować w jeszcze lepsze pozycje.
3. Dziarma
Charyzma dosłownie wylewa się z każdego zarapowanego przez nią wersu. Świeże rapowe brzmienie, jeszcze większa pewność siebie niż u poprzedniczek i przemyślana wizja na własny wizerunek. Dziarma na pewno nie bierze jeńców i celuje w sam szczyt polskiej i nie tylko polskiej rapgry. Czas pokaże czy jej się to uda. Póki co współprace z raperami takimi jak Malik Montana, Adi Nowak czy Żabson potwierdzają jej status na rodzimej scenie.
2. Adma
Mam wrażenie, że Adma jest najbardziej kontrowersyjną polską raperką w ostatnich latach. Śmiało idzie po swoje realizując pasje i cele nagrywając coraz to kolejne numery. Głosy krytyki? Pojawiają się z wielu stron, ale raperka zdaje się nimi nie przejmować. Wyrazisty, rażący wielu wizerunek w połączeniu z muzycznymi umiejętnościami to broń która góruje nad wieloma koleżankami i kolegami z polskiej rapowej sceny. Dowodem na uznanie w środowisku niech będzie otrzymanie nominacji do #hot16challenge2 od Peji.
1. Ryfa Ri
Człowiek hip-hop. Od tańca aż po rap. Ryfa nie daje się wrzucić w żadną szufladę częstujac słuchaczy tradycyjnym brzmieniem i tekstami z przekazem. Jej skillsy są potwierdzane w praktycznie każdym numerze, czy to solowym czy z resztą składu WCK. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że rap Ryfy nie będzie podobać się każdemu, ale dla osób preferujących oldschoolowe brzmienie bez wątpienia nie ma innej królowej w tym rankingu.
A teraz czas na kilka postaci, których przez swoją nieświadomość nie uwzględniłem kilka miesięcy temu. Uważam jednak, że bez nich taki materiał byłby niepełny i należą się im słowa uznania:
Bronx7
Młoda raperka z Krakowa, która dopiero daje się poznać szerszemu gronu odbiorców. Od jakiegoś czasu możemy sprawdzać jej nowe nagrania na kanale Guovy. Z pewnością ma potencjał na dorównanie tej raperce, a kto wie, być może uczennica prześcignie mistrzynie.
Angie
Gdyby Angie nagrywała częściej na pewno pojawiłaby się w regularnym zestawieniu. Jej zwrotka rzucona na pierwszą edycję akcji #hot16challenge to najlepsza reklama jej umiejętności. Niestety przez ostatnie kilka lat było o niej cicho. Dopiero współpraca z Metrowym oraz druga edycja #hot16challenge pozwoliła jej przypomnieć o ogromnych skilkach. Mam nadzieję, że tym razem wykorzysta swoją szansę.
Kara
To bez wątpienia odkrycie ostatnich miesięcy. Coraz odważniejsze ruchy, najpierw na krakowskiej scenie, później dołączenie do akcji SBM Starter, gościnny udział na H8ME5 u Białasa aż po pogłoski o dołączeniu do Stoprorap. Kara to nie jest rap, który spodoba się każdemu. Jej styl przypadnie do gustu słuchaczom raczej ulicznego rapu. Jak potoczy się jej kariera? Przekonamy się wkrótce…
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News
Spotify bije rekord: dla branży muzycznej w 2024 roku wypłacono 10 miliardów dolarów
Już ponad 200 artystów przekracza próg 5 mln dolarów wypłat rocznie.

Spotify, wiodący na świecie serwis streamingowy, ponownie wyznaczył nowy standard w branży muzycznej, wypłacając w 2024 roku ponad 10 miliardów dolarów właścicielom praw. To historyczne osiągnięcie zwiększa łączną kwotę wypłat Spotify do niemal 60 miliardów dolarów.
Przełomowy rok dla streamingu
Płatność w wysokości 10 miliardów dolarów w 2024 roku to największa roczna kwota, jaką kiedykolwiek wypłacił pojedynczy sprzedawca w branży muzycznej. Dla porównania jest to ponad dziesięć razy więcej, niż to, co zapłacił największy sklep muzyczny w szczytowym okresie popularności płyt CD.
Wpływ streamingu wciąż napędza odrodzenie przemysłu muzycznego. W latach 2014–2024 roczne wypłaty Spotify wzrosły z 1 miliarda do ponad 10 miliardów dolarów. W tym samym okresie globalna wartość przemysłu muzycznego wzrosła ponad dwukrotnie – z 13 miliardów dolarów w 2014 roku do ponad 28 miliardów dolarów w 2023 roku (IFPI).
Wsparcie dla artystów na każdym etapie kariery
Dane Spotify pokazują, że artyści na wszystkich szczeblach kariery zarabiają więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Od 2017 roku liczba artystów generujących roczne dochody na każdym poziomie – od 1 000 do 10 milionów dolarów – co najmniej się potroiła.
- W 2014 roku najlepiej zarabiający artysta na Spotify wygenerował nieco ponad 5 milionów dolarów. W 2024 roku ponad 200 artystów przekroczyło ten próg.
- Artysta zajmujący 100 000. miejsce w rankingu Spotify zwiększył swoje roczne wynagrodzenie dziesięciokrotnie – z mniej niż 600 dolarów w 2014 roku do prawie 6 000 dolarów w 2024 roku.
- Artysta zajmujący 10 000. miejsce odnotował niemal czterokrotny wzrost – z 34 000 dolarów w 2014 roku do 131 000 dolarów w 2024 roku.
Te kwoty pochodzą wyłącznie z wypłat Spotify. Biorąc pod uwagę dodatkowe źródła przychodów z nagrań, faktyczne zarobki artystów są prawdopodobnie znacznie wyższe.
Globalny zasięg streamingu
Spotify umożliwia artystom dotarcie do odbiorców daleko poza ich rynkami macierzystymi. W 2024 roku:
- Ponad połowa artystów zarabiających powyżej 1 000 dolarów na Spotify uzyskała większość swoich dochodów od słuchaczy spoza swojego kraju.
- Prawie jedna trzecia z nich wygenerowała ponad 75% swoich przychodów z międzynarodowej publiczności.
- Ponad dwóch na trzech artystów zarabiających 1 000+ dolarów współpracowało z przynajmniej jednym artystą z innego kraju, a prawie 90% artystów zarabiających 100 000+ dolarów miało międzynarodowe kolaboracje.
Dodatkowo różnorodność języków w muzyce generującej wysokie dochody stale rośnie. W 2024 roku artyści zarabiający co najmniej 1 milion dolarów na Spotify nagrywali muzykę w 17 różnych językach – ponad dwukrotnie więcej niż w 2017 roku. Z kolei artyści zarabiający ponad 100 000 dolarów tworzyli w ponad 50 językach.
Wzrost niezależnych artystów
Niezależni artyści i wytwórnie nadal dynamicznie rozwijają się w erze streamingu. W 2024 roku niezależna muzyka wygenerowała ponad 5 miliardów dolarów z Spotify, co stanowi prawie połowę wszystkich wypłat platformy.
Podczas gdy Spotify reprezentuje około jednej trzeciej globalnego rynku streamingu (IFPI), to odpowiada za ponad 50% przychodów ze streamingu niezależnych artystów (MIDiA), co pokazuje, że platforma w unikalny sposób wspiera twórców niezależnych.
Przyszłość muzyki to streaming
Spotify nieprzerwanie napędza rozwój globalnej gospodarki muzycznej, a artyści, autorzy piosenek i producenci odnoszą finansowe korzyści ze streamingu na niespotykaną dotąd skalę. Dzięki poszerzaniu publiczności, zwiększaniu dochodów i wspieraniu międzynarodowej współpracy, Spotify pozostaje zaangażowane w pomaganie twórcom w budowaniu długotrwałych i udanych karier.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Redman opowiedział, jak Eminem zareagował na jego płytę
„Wymienialiśmy wiadomości przez 3 godziny”.

Ciekawy smaczek od Redmana, który ujawnił w wywiadzie, jak Eminem zareagował na jego płytę „Muddy Waters Too”, która ukazała się pod koniec minionego roku.
Redman i Xzibit wzięli udział w odcinku „The Listening Party” serwisu Ambrosia For Heads. Podczas rozmowy padło wiele ciekawostek, a także zleakowano utwór „Higher” z udziałem Redmana i B-Reala. Reggi opowiedział także anegdotę związana z Marshallem.
– Pewnego dnia wymienialiśmy z Eminemem wiadomości przez trzy godziny – bez przerwy. Pisał do mnie, kiedy byłem na siłowni czy w drodze na spotkanie. Słuchał mojego albumu i komentował każdy utwór, przesyłając wiadomości po każdej piosence. To było niesamowite! Powiedziałem mu: „Em, wiesz, że jesteś dla mnie jak młodszy brat”, bo właśnie tak to czuję. Jego reakcje dodały mi ogromnej energii – pisał: „Serio to nawinąłeś? Wychodzę!” – to było dla mnie potwierdzenie, że robię dobrą robotę. Szczerze mówiąc, właśnie tego wtedy potrzebowałem – powiedział.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Po pierwszym pilotażowym odcinku naszego komediowego talk show, po raz drugi spotkamy się z Wami w warszawskim Warmucie. Tym razem rozmówcami będą postacie skrajnie różne, co idealnie wyważy show. Kogo tym razem będziecie mogli zobaczyć?
Już jutro (13.03) Maks Rosa oraz moja skromna osoba (Luiza Di Felici), zestawimy ze sobą świat stand-up’u i hip-hopu. Na kanapie zasiądą Kosma Król, Jasiek Borkowski i Piotr Kasprowicz (tak, mamy bardzo długą kanapę). Pierwszy z nich to postać, w której wielu ekspertów widzi przyszłość polskiego rapu. Drugi zaś to komik z doświadczeniem niemalże równym z wiekiem Kosmy. Wisienką na torcie będzie ostatni z nich – znana warszawska tuza, prowadząca niejeden klub i organizująca niejeden event.
Bilety dostaniecie na bramce, ale jeżeli nie uda Wam się pojawić na żywo – przygotowaliśmy na to rozwiązanie! Z racji naszej współpracy ze Stand-Up No Limits, wydarzenie będzie rejestrowane, a nagranie trafi na Kanał Komediowy.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Popularny TikToker Gawronek, którego możemy kojarzyć ze współpracy z Malikiem Montaną, wydał nowy singiel. Rapuje w nim Travis Scott, a uściślając, ktoś za niego przebrany.
TikToker, który wybił się w ekipie Teenz ma na koncie remix kawałka „Grill u Gawrona” z oficjalną zwrotką Malika Montany. Próbujący zostać raperem influencer poszedł teraz o krok dalej. Przebrał swojego kolegę za Travisa Scotta i przy użyciu AI wygenerował głos amerykańskiego rapera i nagrał z nim numer zatytułowany po prostu…. „Travis Scott”.
Kawałek nagrany dla żartu? Nic bardziej mylnego. Gawronek w pełni na poważnie rapuje o tym, jak w życiu miał ciężko i gra na emocjach słuchacza. Absurd i nonsens – jakby powiedział Łona.
Poniżej wideo:
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

W trwającym aktualnie poranku w Kanale Zero, Tede jest ubrany w t-shirt nawiązujący do Bambi. Identyczny jak ten, który miał na sobie Oki podczas wrocławskiego koncertu raperki.
Tede: „Bambi kocha mój swag”
Tede i Piotr Połać z Braci Figo Fagot są prowadzącymi dzisiejsze pasmo poranne w Kanale Zero. Duet zbiera same pozytywy i jak możemy zauważyć idealnie się uzupełnia. Naszą uwagę zwrócił t-shirt Tedego, który jest zaskakujący.
TDF występuje w czarnej koszulce z dużymi białymi napisami: „Bambi loves my swag”. Identyczny t-shirt miał na sobie Oki podczas wrocławskiego koncertu Bambi. Warto dodać, że takie koszulki były oficjalnie sprzedawane przez wytwórnię Baila Ella za 150 zł, a obecnie są niedostępne.
Przypomnijmy, że Tede i Bambi bardzo dobrze się znają, a weteran przekazał niedawno młodszej koleżance „dziedzictwo melanżu” nagrywając z nią remix kultowego numeru „Drin za drinem 2”.



Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News5 dni temu
Quebonafide na Narodowym: ceny biletów i wstrzymana sprzedaż
-
teledysk5 dni temu
Malik Montana: „Nie zadaję się z raperami, tylko z mafią”
-
News3 dni temu
Snoop Dogg rujnuje hip-hop – uważa legenda
-
News4 dni temu
Travis Scott w numerze polskiego TikTokera. Żenujący ruch
-
News4 dni temu
Małolat K2 w ciężkim stanie po zachorowaniu na nowy wariant Covid
-
News4 dni temu
Sanah fanką KęKę – śpiewa utwór rapera
-
News3 dni temu
Redman opowiedział, jak Eminem zareagował na jego płytę
-
News4 dni temu
Tede w programie na żywo w koszulce nawiązującej do Bambi