Sprawdź nas też tutaj

News

ZAiKS wypłacił rekordowe wynagrodzenia raperom i twórcom

Wypłatę otrzymało ponad 212 tys. osób.

Opublikowany

 

zaiks logo

Ostatni rok to kolejne sukcesy ZAiKS-u poparte wynikami finansowymi. Organizacja rozliczyła między uprawnionych rekordową kwotę ponad 611 mln złotych wynagrodzeń autorskich. Dynamicznie rosną szczególnie przychody z internetu, choć – biorąc pod uwagę zyski platform streamingowych – powinny być one zdecydowanie wyższe. 9 czerwca odbyło się coroczne Sprawozdawcze Zebranie Delegatów Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, na którym omówione zostały nie tylko osiągnięcia ostatniego roku, ale także wyzwania stojące przed organizacją w latach kolejnych.

Kluczowe dane z działalności ZAiKS-u w 2024 roku:

  • Rekordowa kwota 611 mln zł wypłacona twórczyniom i twórcom z tytułu wynagrodzeń autorskich.
  • 121 mln zł przychodów z internetu.
  • Ponad 212 tysięcy twórczyń i twórców otrzymało wynagrodzenie od ZAiKS-u.

Polski repertuar kluczowy dla ZAiKS-u

Tylko w ostatnim roku ZAiKS zidentyfikował ponad 55 000 000 utworów wykorzystywanych na rynku i wypłacił wynagrodzenia ponad 212 000 uprawnionym z tytułu autorskich praw majątkowych. Jeśli chodzi o rozliczenia utworów wykorzystanych cyfrowo, gdzie dla wysokości wynagrodzenia ważna jest liczba odsłuchań każdego utworu, organizacja przetwarza dane idące w miliardy rekordów. Polski repertuar jest dla ZAiKS-u kluczowy: Stowarzyszenie odnotowuje użycie polskich utworów online nie tylko w naszym kraju, ale też w większości państw Unii Europejskiej i w Wielkiej Brytanii. To możliwe dzięki umowom wieloterytorialnym z platformami cyfrowymi – czyli bezpośrednim licencjom, na podstawie których umożliwia korzystanie z polskiego repertuaru na wielu terytoriach równocześnie. W efekcie twórcy reprezentowani przez ZAiKS otrzymują precyzyjne rozliczenia z serwisów streamingowych, a ich utwory, nawet jeśli miały relatywnie niewielką liczbę odsłuchów, są rzetelnie rozliczane z dokładnością co do grosza. To dzięki ZAiKS-owi utwory te nie wpadają do tak zwanego „long tail”, czyli nie są zaliczane do utworów zbyt mało popularnych, by zarobiły jakiekolwiek kwoty z platform streamingowych.

Rozwój technologiczny wspiera walkę z muzyczną „szarą strefą”

Aby to wszystko było możliwe, ZAiKS nieustannie rozwija swoje rozwiązania technologiczne i zaplecze informatyczne, między innymi dzięki nowej inicjatywie ZAiKS Lab otwierającej przestrzeń do współpracy ze start-upami, firmami technologicznymi i środowiskiem akademickim. Aby zwiększyć jakość analizy i matchingu danych, Stowarzyszenie testuje i wdraża rozwiązania oparte o AI, technologie MRT wykorzystujące fingerprinting, a także przeszukiwanie internetu i social mediów. Wszystko to wspiera procesy licencjonowania i przyczynia się do likwidacji szarej strefy korzystania z muzyki mając istotny wpływ na ochronę twórców i ich praw.

Jako część światowej sieci organizacji zbiorowego zarządzania ZAiKS stosuje rozwiązania informatyczne zgodne ze standardami międzynarodowymi, co pozwala na wymianę danych i rozliczanie wynagrodzeń między organizacjami zbiorowego zarządzania na świecie (czyli w efekcie pozwala skutecznie realizować zbiorowy zarząd prawami autorskimi). Jest to istotne, bo ZAiKS reprezentuje na terytorium Polski cały światowy repertuar muzyczny – ma ponad 160 umów o reprezentacji z organizacjami praktycznie z całego świata.

W kontekście wysokich międzynarodowych standardów poszanowania prawa autorskiego może dziwić, że ZAiKS wciąż prowadzi spory z niektórymi polskimi nadawcami (telewizyjnymi, internetowymi) wykorzystującymi repertuar bezumownie. Na szczęście to przypadki incydentalne, ale dobitnie pokazują, że nawet w XXI wieku wciąż można się spotkać z przekonaniem – i to wśród nadawców – że twórczość można wykorzystywać bez opłacania wynagrodzeń autorskich. Z tym ZAiKS zdecydowanie walczy i – jak pokazują liczby – robi to coraz skuteczniej.

Internet rośnie najszybciej, choć nadal niewystarczająco

Wynagrodzenia z internetu po raz kolejny rosły najszybciej, ich wartość osiągnęła 121 mln zł w 2024 roku (co daje wzrost o 31,8 mln zł w stosunku do roku poprzedniego). Należy jednak pamiętać, że ze względu na ogromną skalę wykorzystania twórczości w internecie ta kwota powinna być wyższa – proporcjonalna do zysków samych platform streamingowych. „ZAiKS ma podpisane umowy ze znakomitą większością platform funkcjonujących na rynku. Co istotne: cały czas negocjujemy lepsze warunki dla twórców. Umowy podpisywaliśmy jeszcze przed wdrożeniem do prawa polskiego dyrektywy o prawie autorskim, która, choć implementowana w Polsce dramatycznie późno, zdecydowanie wzmocniła pozycję negocjacyjną organizacji zbiorowego zarządzania w UE” – powiedział Miłosz Bembinow, prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

AI wyzwaniem dla sektora kreatywnego

Niezbędne jest też wypracowanie modelu prawego, który zapewni, że rozwój sztucznej inteligencji będzie odbywał się z zachowaniem zasad przejrzystości, odpowiedzialności i należytego wynagrodzenia dla osób, których dorobek AI wykorzystuje. I to jest główne wyzwanie stojące nie tylko przed ZAiKS-em i innymi organizacjami zbiorowego zarządzania na świecie, ale przede wszystkim przed politykami i prawodawcami.

„Prawo powinno rozwiewać w tej kwestii wszelkie wątpliwości. Firmy dostarczające narzędzi generatywnej AI nie mogą wykorzystywać utworów objętych prawem autorskim bez odpowiedniego i proporcjonalnego wynagrodzenia dla twórców” – powiedział Miłosz Bembinow. W ZAiKS-ie działa grupa ekspercka ds. AI, która zajmuje się prawnymi i praktycznymi aspektami korzystania ze sztucznej inteligencji w obszarze kreatywnym.

ZAiKS liderem obsługi „jednego okienka”

W ubiegłym roku ZAiKS zreformował i skonsolidował swoje struktury terenowe. Dzięki nowemu podziałowi terytorialnemu zespoły obejmują spójne obszary o wyższym i niższym potencjale ekonomicznym. Pozwala to na bardziej efektywne zarządzanie, planowanie działalności inkasowej oraz łatwiejsze dotarcie do podmiotów korzystających z twórczości. Reforma struktur terenowych połączona z prowadzoną od kilku lat edukacją użytkowników twórczości przynosi kilkudziesięcioprocentowe wzrosty inkasa terenowego i czyni z ZAiKS-u najsilniejszego kandydata do obsługi tak zwanego jednego okienka, czyli jednego punktu licencjonowania muzyki publicznie odtwarzanej w barach, restauracjach, sklepach i różnych punktach usługowych.

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS zdecydowanie popiera postulat „jednego okienka”. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownicy nie musieliby zawierać dwóch umów, opłacać dwóch faktur, żeby odrębnie rozliczyć się za prawa autorskie i za prawa pokrewne. „Wielokrotnie w przeszłości kierowaliśmy do organizacji reprezentujących prawa pokrewne propozycje, żeby wprowadzić to rozwiązanie. Ograniczyłoby to koszty po stronie uprawnionych, ułatwiłoby funkcjonowanie użytkownikom i usprawniłoby sprzedaż praw na publiczne odtwarzanie utworów. ZAiKS nadal jest gotowy do rozpoczęcia takiej współpracy, także w interesie przedsiębiorców, którym korzystanie z muzyki dobrej jakości może ułatwić przyciągnięcie i utrzymanie klientów w sklepach, restauracjach, barach. Wśród organizacji zbiorowego zarządzania w Polsce nie widzę innych liderów obsługi jednego okienka” – mówił Karol Kościński, dyrektor generalny Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Już od jakiegoś czasu na stronie muzykadlabiznesu.pl ZAiKS zachęca przedsiębiorców do prostego zawarcia licencji online i pokazuje, co daje firmie dobrze dobrana muzyka. „Oferujemy znakomity repertuar, który zdecydowanie przewyższa jakością tak zwaną free music, męczącą nie tylko dla klientów, ale też dla pracowników. Konkurujemy jakością i zamierzamy jeszcze wyraźniej pokazywać to podmiotom na rynku” – dodał Karol Kościński.

Zmiany nie robią się same

W przestrzeni działań społecznych ZAiKS niezmiennie stawia na edukację i wsparcie procesów twórczych. Główne inicjatywy rozwijane przez Stowarzyszenie w tym zakresie to ZAiKS Akademia, ZAiKS Edu, ZAiKS Mentoring-Inkubator, ZAiKS Music Camp i Tekstmisja. Do uczestnictwa w tych programach zgłaszają się setki chętnych, co samo w sobie dowodzi potrzeby prowadzenia takich inicjatyw.

Pozytywne zmiany, którymi może pochwalić się Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, nie dokonują się same. Są efektem intensywnej pracy Zarządu, który rozpoczął swoją kadencję 3 lata temu, a także biura Stowarzyszenia działającego pod nowym kierownictwem.

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS to największa w Polsce organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Zrzesza kompozytorów, autorów tekstów, scenarzystów, dramatopisarzy, tłumaczy, plastyków, choreografów i twórców z innych dziedzin sztuki, a także wydawców muzycznych. ZAiKS pobiera i przekazuje twórcom (oraz innym uprawnionym, np. wydawcom lub spadkobiercom) tantiemy należne za korzystanie z przysługujących im praw autorskich. Wypracowuje, promuje oraz wdraża w życie rozwiązania, które wspierają prawnie, materialnie i organizacyjnie twórców i proces tworzenia. Chroni ponad 812 tys. utworów polskich i ponad 112 mln utworów zagranicznych na mocy umów międzynarodowych o wzajemnej reprezentacji


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

News

Wilku, Ważka G21, Karramba, Buczer i Pomidor gośćmi Bosskiego Romana

Reprezentant Firmy zamyka trylogię.

Opublikowany

 

Przez

bosski roman

„Uliczny Przekaz Dla Dobrych Ludzi 3” to zamknięcie ulicznej trylogii najbardziej popularnego wydawnictwa Bosskiego i najprawdopodobniej jego „ostatni taniec” w tej estetyce.

To finałowa cześć trylogii, którą Bosski przygotował razem z charyzmatycznym producentem ze stajni Step Records – Pablem.

Album to wycieczka do klasyki ulicznych brzmień, za którą tęskniło wielu fanów. Dodatkowo szczypta ciężkich trapowych bangerów, pazur, moc przekazu i drumnbassowy finisz. Firmowy rap powraca z nową jakością i sentymentem do minionych lat.

Uliczny Przekaz Dla Dobrych Ludzi 3 okładka
Okładka

Album zaszczyciło obecnością wielu uznanych artystów: Wilku WDZ, Fu, Buczer, Karramba, Emceen, Młody Bosski, Pomidor, Pęku, Cheeba, Sabot, Ważka G21, Warakomski, Lounge03, Ufocore, Przemek DSM, Mati Ważny, Krzychu WWS, Cgn.

Album jest dostępny na wszystkich platformach streamingowych, a ponadto Bosski na swoich social mediach prowadzi sprzedaż ultra limitowanego nakładu kolekcjonerskiego wersji CD albumu.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Zbuku wystąpi na 20-leciu Diil Gangu

Na Torwarze pojawi się czołówka sceny.

Opublikowany

 

Przez

zbuku

Skład jubileuszowego koncertu z okazji XX-lecia Diil Gangu rośnie w siłę! Do wydarzenia, które odbędzie się 16 października 2025 roku na warszawskim Torwarze, dołącza Zbuku – raper, który od lat utrzymuje się w czołówce polskiego rapu i konsekwentnie reprezentuje uliczny styl oraz lojalność wobec swoich korzeni.

Koncert zapowiada się jako wielopokoleniowa rapowa celebracja z udziałem najważniejszych postaci rodzimej sceny. Diil Gang świętuje 20 lat działalności z rozmachem, na który zasługuje cała kultura, którą współtworzyli od początku.

Na jednej scenie wystąpią:

HEMP GRU | PALUCH | MAŁACH & RUFUZ | POLSKA WERSJA | HAŁASTRA | SLUMS ATTACK | VAVAMUFFIN | KALI | KACZY I NIZIOŁ | O.S.T.R. | WCK | PRO8L3M | KASTA | ZBUKU | C.D.N.

Bilety wciąż dostępne na www.biletomat.pl

Rap bez kompromisów. Uliczna energia. Jedno miejsce. Jedna noc.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

11-letni syn Czarnego HiFi odradzał mu współpracę z youtuberami

Producent nie posłuchał rady syna.

Opublikowany

 

czarny hifi

Kostek z Ekipy wydał debiutancki singiel. Czarny HiFi, który jest współtwórcą bitu przyznał, że jego 11-letni syn odradzał mu tej współpracy.

Kostek debiutuje. „Jackpot” to bezkompromisowy manifest

Kostek, znany szerzej jako jedna z najbardziej charakterystycznych postaci Ekipy i projektu Genzie, wkracza na nowy etap swojej kariery. Jego pierwszy solowy singiel „Jackpot” to nie tylko próba sił w świecie muzyki – to szczery i bezpośredni komentarz na temat sławy, oczekiwań i własnych doświadczeń.

Syn Czarnego o muzyce youtuberów: „Disco-polo dla dzieci”

„Jackpot” wyprodukowali Czarny HIFI oraz 2K. Reprezentant HiFi bandy początkowo miał wątpliwości co do tej współpracy, bo odradzał mu jej jego 11-letni syn.

– Jak mój 11-letni syn (raczej fan Biggiego, Ice Cube’a i Eazy-E) dowiedział się, że mam coś zrobić z Kostkiem, powiedział, żebym nie robił rzeczy z jutuberami czy influencerami. Że to jest niepoważne. Że oni robią straszną muzę, najczęściej „disco polo dla dzieci” i generalnie „nie”. Mówię: „wyluzuj młody, poczekaj”. Kilka tygodni później puściłem mu „Jackpot” na moim bicie, który brzmi, jakby urodził się w Queensbridge.

„Damn tato. To Kostek tak poleciał?! Ale biiiit… Nie no, takie to możesz robić” – komentuje Czarny.

Od Ekipy do muzycznej niezależności

Po zwycięstwie w drugiej edycji „Twoje 5 Minut” – wewnętrznego castingu Ekipy na nowe talenty – Kostek dołączył do Genzie, jednej z najpopularniejszych grup internetowych w Polsce. Szybko jednak okazało się, że format ten nie do końca odpowiadał jego charakterowi. „To było dla mnie za grzeczne” – sugerował w rozmowach z fanami.

Z Genzie przeszedł do bardziej niezależnego i kreatywnego projektu – Blond Boys Summer. W ramach tej inicjatywy, razem z Erykiem Moczko, Kinnym Zimmerem i Kapturem, zorganizował trasę koncertową po Polsce, łącząc muzykę z internetowym show, które zyskało spory rozgłos.

Zniknięcie z internetu i powrót z mocnym przekazem

Decyzja o wycofaniu się z udziału w filmie „100 dni do matury”, który osiągnął ogromny sukces komercyjny, wywołała falę komentarzy. Fani nie szczędzili krytyki, zarzucając mu „sodówkę” i brak lojalności wobec środowiska, które pomogło mu się wybić. W odpowiedzi Kostek zniknął z sieci.

Jak się okazało – nie na długo. Czas spędzony z dala od mediów poświęcił na pracę w studiu nagraniowym, przygotowując debiutancki materiał.

kostek
Kostek


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Clipse i Pusha T rozstają się z Def Jam przez zwrotkę Kendricka Lamara

„Nie zamierzałem cenzurować Kendricka”.

Opublikowany

 

clipse

Duet Clipse oraz Pusha T oficjalnie zakończyli współpracę z Def Jam Recordings. Powodem rozstania była odmowa usunięcia kontrowersyjnej zwrotki Kendricka Lamara z nadchodzącego utworu, który znajdzie się na nowej płycie braci Thornton.

Kontrowersyjny utwór z Kendrickiem Lamarem

Nowy album Clipse, zatytułowany „Let God Sort Em’ Out”, miał pierwotnie ukazać się nakładem Def Jam. Na krążku znalazł się utwór „Chains & Whips” z gościnnym udziałem Kendricka Lamara. Problem pojawił się, gdy przedstawiciele wytwórni zażądali edycji, a nawet całkowitego usunięcia zwrotki rapera z Compton, znanego z otwartego konfliktu z Drake’iem — podobnie jak Pusha T.

W rozmowie z magazynem GQ Pusha T przyznał:

– Chcieli, żebym poprosił Kendricka o ocenzurowanie jego zwrotki, czego oczywiście nie zamierzałem robić. Potem chcieli, żebym w ogóle usunął kawałek z płyty. Po miesiącu nierobienia niczego w tej sprawie Steve Gawley, ich prawnik, powiedział: „Po prostu wyrzucimy Clipse.” No, ale to nie mogło się udać, bo ja jestem tam wciąż zakontraktowany jako solowy artysta.

Rozwiązanie kontraktów i nowy dom wydawniczy

W efekcie tarć z wytwórnią Clipse oraz Pusha T podjęli decyzję o rozwiązaniu umów z Def Jam. Artyści nie zgodzili się na ingerencję w artystyczną wizję projektu i postanowili kontynuować działalność pod skrzydłami Roc Nation, gdzie ukaże się nowy album.

Okładka albumu

Premiera płyty już w lipcu

Let God Sort Em’ Out trafi na rynek 11 lipca 2025 roku. Już teraz fani mogą posłuchać pierwszego singla z płyty — „Ace Trumpets”, który zapowiada powrót Clipse w wyrazistym, bezkompromisowym stylu.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Bonus RPK otworzył z żoną hip-hopowy zakład fryzjerski

W promocji pomaga mu Białas i była raperka.

Opublikowany

 

Przez

bonus rpk barber shop
Bonus RPK i Gabi / Białas

Hip-hopowy barber shop – na taki biznes wpadł Bonus RPK, który wraz z żoną wystartował z zakładem fryzjerskim na warszawskiej Woli.

Barber shop Bonusa RPK

W środę 11 czerwca odbyło się wielkie otwarcie zakładu fryzjerskiego rapera. W jednej z relacji Bonus poinformował, że w barber shopie będzie pracować dwóch młodych barberów.

„Tu nie przychodzisz tylko się ostrzyc – tu przychodzisz po klimat. Hip-hop w głośnikach, sztuka na ścianach, konkretne cięcie na głowie. Miejsce, gdzie raperzy z całej Polski wpadają ogarnąć świeży look. Fade, kontur, broda – robimy to jak trzeba” – brzmi opis nowego biznesu BGU.

Gabi i Białas pomagają w promocji

W promocję nowego biznesu Bonusa włączyła się jego wieloletnia przyjaciółka Gabi, którą słuchacze rapu mogą dobrze kojarzyć, bo to była raperka i partnerka Chady. Gabi ostrzygła pierwszych klientów Bonusa w jego lokalu.

W promocję włączył się też Białas, który jako jeden z pierwszych został ostrzyżony.

Barber shop znajduje się na ul. Jana Olbrachta 9, na warszawskiej Woli.

Poniżej wideo:


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: