Sprawdź nas też tutaj

News

10 lat Spotify w Polsce: rap najchętniej streamowany

W TOP10 najbardziej streamowanych artystów jest 9 raperów.

Opublikowany

 

fot. materiały prasowe

W lutym 2023 roku Spotify świętuje dziesięciolecie obecności na polskim rynku. Przez cały ten czas marka kształtowała gusta muzyczne Polaków i znacząco przyczyniła się do wzrostu popularności rodzimych artystów zarówno w Polsce, jak i za granicą. Dowodem na to jest m.in. top lista artystów, którą wypełniają wyłącznie polscy twórcy.

Z roku na rok popularność polskiej muzyki wzrasta. W samym 2022 polskie piosenki na Spotify zostały odtworzone na świecie aż 17 miliardów razy, co stanowi imponujący wynik w porównaniu z 179 milionami odtworzeń na koniec roku 2013. Ten trend pokazuje, że konsumpcja lokalnej muzyki miała znaczący wpływ na listy przebojów. W pierwszym roku działalności Spotify w Polsce na liście przebojów Top 100 znajdowało się zaledwie 5 utworów lokalnych twórców. W 2022 roku liczba ta wzrosła do 76.

Przyglądając się bliżej szczytom list popularności, w latach 2013-2017 najczęściej streamowanymi artystami w Polsce były zagraniczne gwiazdy, a dopiero w 2017 zaczęliśmy widzieć polskich twórców wśród Top 5 artystów roku. Punktem zwrotnym był rok 2018, kiedy to czterech z pięciu najczęściej streamowanych artystów na polskim Spotify stanowili Polacy: Taco Hemingway, Quebonafide, TACONAFIDE i Dawid Podsiadło. W pierwszej piątce najczęściej streamowanych polskich artystek ostatniej dekady znalazły się: sanah, Daria Zawiałow, Margaret, Young Leosia i Brodka.

Prawdziwy “boom” na polską muzykę rozpoczął się między 2017 a 2018 rokiem, kiedy liczba polskich piosenek na playlistach zwiększyła się z 9 do aż 43, i od tamtej pory sukcesywnie wzrasta.

Coraz więcej polskich artystów jest również streamowanych poza Polską. Na 10 lat po starcie Spotify, utwory rodzimych twórców z edytorskich playlist serwisu są słuchane poza naszym krajem 700% częściej niż miało to miejsce w roku 2013.

Jeżeli chodzi o polskojęzyczne podcasty na Spotify znajdziemy ich obecnie blisko 20 tysięcy. Rok do roku obserwujemy też prawie 30-procentowy wzrost liczby programów tworzonych przez polskich podcasterów.

Od rocka po hip hop: jak zmieniały się gusta muzyczne Polaków

Na przestrzeni ostatnich 10 lat gusta muzyczne Polaków bardzo się zmieniły. W momencie startu Spotify na polskim rynku najpopularniejszym gatunkiem muzycznym wśród Polaków był rock. Obecnie Polacy najchętniej wybierają polski hip hop i polski trap. Jeżeli jednak mowa o młodszym pokoleniu, podchodzi ono do muzyki z dużo większą swobodą, nie przywiązuje aż tak dużej wagi do daty wydania danego utworu czy klasyfikacji pod kątem gatunkowym.

– Od ponad 10 lat Spotify z powodzeniem wspiera lokalny rynek muzyczny i przyczynia się do wzrostu zainteresowania polską muzyką zarówno w kraju, jak i na całym świecie. Z fascynacją obserwowaliśmy wzrost popularności lokalnej muzyki, przejście od słuchania głównie międzynarodowych wykonawców oraz rocka do całkowitego oddania dla polskich artystów i naszego hip hopu – podsumowuje Mateusz Smółka, Spotify Music Team Lead na Europę Wschodnią.

Nostalgiczna podróż przez listę najpopularniejszych piosenek i artystów ostatnich 10 lat w Polsce jest już dostępna tu i tu.

10 lat Spotify w Polsce

Spotify rozpoczął swoją przygodę w Polsce w lutym 2013 roku. Od samego początku działalności na polskim rynku marka konsekwentnie prowadziła działania mające na celu wspieranie polskiej muzyki, artystów, a także, od pewnego momentu, lokalnych podcasterów.

· Już w 2013 roku wsparcie Spotify dla polskich artystów przyniosło pierwsze rezultaty. W czerwcu Dawid Podsiadło stał się pierwszym polskim artystą, który osiągnął pułap 500 tysięcy odtworzeń miesięcznie.

· W maju 2015 roku na Spotify pojawił się pierwszy polskojęzyczny podcast. W 2022 roku ich liczba wyniosła prawie 20 tysięcy.

· W grudniu 2015 użytkownicy mogą cieszyć się po raz pierwszy Spotify Wrapped, które powstaje pod nazwą “Year in Music”.

· W kwietniu 2017 roku Spotify wprowadził narzędzie Spotify for Artists (Spotify dla Artystów), pomagające polskim twórcom w jeszcze bardziej efektywnym docieraniu do słuchaczy.

· W tym samym roku, w październiku, Spotify przedstawił pierwsze edytorskie playlisty w Polsce, wspierając odkrywanie nowych artystów, ze szczególnym uwzględnieniem tych lokalnych.

· W kwietniu 2021 roku Spotify uruchomił program EQUAL Polska, którego celem jest wspieranie polskich artystek. Do tej pory w inicjatywie wzięło udział ponad 20 lokalnych gwiazd, w tym Kaśka Sochacka, Luna czy Sara James.

· Zaledwie dwa miesiące później, w czerwcu 2021 roku, Spotify uruchomił kolejny ważny program – RADAR Polska, wspierający wschodzących polskich artystów w budowaniu kariery i promocji ich utworów. Porównując rok przed i po dołączeniu do programu, 10 lokalnych muzyków, w tym Marissa oraz Zalia, zanotowały imponujący wzrost streamów: w przypadku Marissy wyniósł on aż 2500%, a w przypadku Zalii – ponad 140%.

· W lutym 2022 roku Spotify przedstawił następny strategiczny program Fresh Finds Polska służący wspieraniu karier polskich artystów niezależnych. Po roku działalności, Spotify pomógł rozwinąć skrzydła aż 465 lokalnym wykonawcom, którzy znacząco zwiększyli liczbę miesięcznych słuchaczy, a użytkownicy platformy dokonali aż 2 milionów muzycznych odkryć.

10 najbardziej streamowanych artystów w Polsce od 2013 roku stanowią wyłącznie polscy artyści:

  1. Taco Hemingway
  2. Mata
  3. White 2115
  4. Bedoes 2115
  5. Quebonafide
  6. Lanek
  7. sanah
  8. Young Igi
  9. Malik Montana
  10. Żabson

Najczęściej streamowane utwory w Polsce od 2013 (wszystkie poza jednym należą do polskich artystów):

  1. Mata, Pedro, francis – Kiss cam
  2. White 2115 – California
  3. Kizo – Disney
  4. Mata, Trooh Hippi – Szafir
  5. Sobel – Impreza
  6. Quebonafide, Duit, Zawiałow – BUBBLETEA
  7. Smolasty, francis, Pedro, Tribbs – Duże Oczy
  8. Tymek, Big Scythe – Język ciała
  9. Guzior, Favst – BLUEBERRY
  10. The Weeknd – Blinding Lights


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

News

ZAiKS: „To najważniejsza zmiana prawa autorskiego w Polsce”

Sejm i Senat przyjęły implementację dyrektywy DSM.

Opublikowany

 

Przez

zaiks logo

W piątek 26 lipca Sejm przegłosował ustawę o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawy o ochronie baz danych oraz ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi.

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS z ogromnym zadowoleniem przyjmuje wiadomość o przegłosowaniu przez Sejm i Senat ustawy o prawie autorskim w jej obecnym kształcie.

– Jest to najważniejsza zmiana prawa autorskiego w Polsce od 1994 roku, wprowadzająca niezbędne mechanizmy dostosowujące regulacje do współczesnych realiów cyfrowych. Nasze wieloletnie starania i postulaty znalazły odzwierciedlenie w finalnym tekście ustawy.

Karol Kościński, dyrektor ds. licencjonowania, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS:

– Nowelizacja prawa autorskiego została skierowana do podpisu Prezydenta. Jesteśmy szczególnie zadowoleni z uwzględnienia poprawek ZAiKS-u zapewniających twórcom i twórczyniom prawo do godziwego i odpowiedniego wynagrodzenia. Uczestniczyliśmy zarówno w procesie tworzenia, jak i wdrażania dyrektywy DSM, począwszy od prac koncepcyjnych w Parlamencie Europejskim, które rozpoczęły się 10 lat temu. Nasze wieloletnie starania znalazły odzwierciedlenie w finalnym tekście ustawy. Wprowadzane rozwiązania przyczynią się nie tylko do rozwoju rodzimej kultury na rynku krajowym, ale także wzmocnią pozycję polskich twórców i twórczyń na arenie międzynarodowej. Dziękujemy posłom i senatorom, a także wszystkim autorom i autorkom wspierającym dobre i nowoczesne prawo autorskie.
Cieszy nas też perspektywa dalszej współpracy z ministerstwem kultury w obszarach, których obecna reforma prawa autorskiego nie uwzględnia, ale o których już od dawna wiemy, że wymagają nowoczesnej legislacji. To między innymi AI, buy-outy, odpowiednie wynagrodzenia autorskie ze streamingu muzyki, a także czyste nośniki i wzmocnienie ochrony twórców utworów plastycznych i fotograficznych. Te kwestie mamy nadzieję poruszyć podczas wrześniowego Forum Prawa Autorskiego organizowanego przez MKiDN.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Bilon promuje transakcje gotówkowe w Gringo Barze

Raper przeciwstawia się coraz bardziej popularnemu trendowi płatności bezgotówkowych.

Opublikowany

 

Czy wkrótce czeka nas wycofanie gotówki i bycie zależnym od widzimisię globalistów, którzy jednym pstryknięciem guzika będą w stanie nas niej odłączyć, jak podczas protestów w Kanadzie? Kiedyś wydawało się to teorią spiskową, ale już teraz wiele bankomatów ma ustawione groszowe limity wypłat poniżej tysiąca złotych. Obrońcą transakcji gotówkowych okazał się Bilon, który zachęca do ich dokonywania w swojej restauracji.

Z roku na rok ludzie posługujący się gotówką są spychani na margines. Łatwo to sprawdzić, udając się do oddziału pierwszego lepszego banku, gdzie prawdopodobnie odbijemy się od ściany, próbując cokolwiek wpłacić lub wypłacić (chyba, że ktoś ufa w 100% wpłatomatom). Jeszcze kilka lat temu oddziały bezgotówkowe były mniejszością, teraz wszystko idzie w drugą stronę i ze świecą trzeba szukać kasowych odpowiedników. Gdy dodamy do tego coraz bardziej restrykcyjne limity maksymalnych transakcji, kierunek zmian, dający większą kontrolę społeczną, wydaje się jednoznaczny.

Wygląda na to, że zwolennikiem starych, sprawdzonych metod, jest Bilon. Raper reklamuje promkę 25% w Gringo Barze na Mokotowie, ale tylko pod warunkiem płatności gotówką. – Cash is king – napisał w komentarzu jeden z internautów. – Dokładnie tak! – doczekał się w odpowiedzi.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Fabijański reżyseruje bajkę dla dorosłych … i odnosi sukces

Widowisko muzyczne z udziałem czołowych wokalistów.

Opublikowany

 

Przez

Z entuzjastycznym przyjęciem widowni spotkał się spektakl „Adam” w reżyserii Sebastiana Fabijańskiego, którego pokaz przedpremierowy odbył się 25 lipca w warszawskim teatrze Bohema House. Widowisko muzyczne z udziałem czołowych wokalistów z różnych stron sceny muzycznej opowiada o losach garstki osób ocalałych w zniszczonym w wyniku kryzysu klimatycznego postapokaliptycznym świecie.

Pierwszy pokaz przedpremierowy spotkał się z entuzjastycznym odbiorem widzów. Twórcy otrzymali owacje na stojąco.

Teatr Ekologiczny Bohema House znany był do tej pory głównie z autorskich przedstawień dla dzieci. „Adam” jest pierwszą produkcją przygotowaną z myślą o nieco starszej widowni. Przy czym sceny nierealistyczne i symboliczne nadają spektaklowi charakter bajki dla dorosłych.

Na scenie widzimy świat zniszczony w wyniku degradacji środowiska naturalnego. Refleksja przyszła zbyt późno. Ludzkość nie sprostała wyzwaniu, jakim stał się kryzys klimatyczny i degradacja środowiska. Przetrwała zaledwie garstka ludzi, którzy zmagają się z indywidualnymi dramatami.

Spektakl „Adam” w reżyserii Sebastiana Fabijańskiego

Mocną stroną spektaklu są utwory muzyczne autorstwa Ramzesa (Mateusza Sumary) oraz Feno (Artura Barbachena) z tekstami Sebastiana Fabijańskiego. Na scenie wykonują je: Karolina Czarnecka, Wiktoria Kostrzewa, Feno, Łukasz Gocławski, Katarzyna Granecka i Sebastian Fabijański, który jest tautorem zarówno libretta jak i całego scenariusza. Punktem wyjścia dla oprawy muzycznej spektaklu jest rap, ale znajdują się w niej również utwory innych gatunków.

Zobacz wideo do utworu “Kwiat” w wykonaniu Feno i Sebastiana Fabijańskiego.

“Warstwa muzyczna naprawdę wznosi ten projekt, nawet ponad to, czego się spodziewałem. Jest tu dużo rapu, ale pojawia się też kilka bardzo mocnych utworów, które są w większości śpiewane. Mówimy, że jest to musical rapowy, ale rap nie jest tutaj kluczowy. Kluczowa po prostu jest muzyka sama w sobie” – mówi o warstwie dźwiękowej w “Adamie” Sebastian Fabijański.

Utwór „Kwiat”, znany z singla promującego spektakl, na scenie zabrzmiał w wykonaniu Wiktorii Kostrzewy i Sebastiana Fabijańskiego. Jest to przejmujące wyznanie żalu bohaterów postawionych przed tragicznym wyborem – decyzją czy zostać rodzicami w obliczu katastrofalnych warunków życia.

Piosenka „Ruina”, brawurowo wykonana przez Karolinę Czarnecką i Feno to nieco straszny manifest euforii w obliczu zagłady, pod którym kryje się bunt przeciwko niemożliwej do zaakceptowania rzeczywistości, ale też protest przed wyginięciem rodzaju ludzkiego.

Łukasz Gocławski z Katarzyną Granecką rapują i śpiewają w utworze „Bielmo” o kruchości życia i potrzebie czerpania radości nawet z krótkich chwil szczęścia, szczególnie w obliczu ciężkiej choroby nowotworowej.

Zgodnie ze swoją dotychczasową tradycją Teatr Bohema House zrealizował spektakl “Adam” w spektakularnej oprawie multimedialnej i z piękną choreografią w wykonaniu zespołu tancerzy pod kierownictwem Weroniki Fabijańskiej.

Spektakl „Adam” w reżyserii Sebastiana Fabijańskiego

Nowością na scenie jest robot, który bardzo spodobał się publiczności. Odgrywana przez niego postać to robot Bolly – dziecko Loli i Lolka, towarzyszący bohaterom i odgrywający kluczową rolę dla przetrwania gatunku ludzkiego.

Spektakl jest wystawiany w ramach Publicznych Kampanii Edukacyjnych (PKE). Jest to możliwe dzięki firmom, które swój obowiązek prowadzenia działań edukacyjnych realizują poprzez współpracę z firmą Eko Cykl Organizacja Odzysku Opakowań S.A. Ci przedsiębiorcy stają się w ten sposób Ekomecenasami sztuki.

Teatr Ekologiczny Bohema House od lat wystawia spektakle poruszające tematykę kryzysu klimatycznego i wyzwań związanych z degradacją środowiska naturalnego. Do tej pory spektakle inspirowane były klasycznymi opowieści, takie jak “Calineczka”, “Doktor Dolittle”, “Dziewczynka z zapałkami”, “Opowieść wigilijna”. Spektakl “Adam” oparty jest na oryginalnym pomyśle. Scenariusz do niego napisał Sebastian Fabijański. Przedstawiony w nim świat jest dotknięty katastrofą, a ludzie walczą o przetrwanie. Jednak wciąż ważne są indywidualne emocje i wyzwania, związane z rodzicielstwem, miłością, chorobą.

Bohema House jest teatrem autorskim – nie korzysta ze znanych hitów czy z licencji, ale tworzy spektakle od podstaw oraz sam zarządza swoimi prawami autorskimi, co wyróżnia go spośród obecnych na rynku instytucji kultury.

Spektakl „Adam” w reżyserii Sebastiana Fabijańskiego

Premiera spektaklu “Adam” została zaplanowana na 27 lipca o godz. 19.00. Szczegóły i bilety dostępne są na stronie: https://www.bohemahouse.pl/wydarzenia/adam/ 

  • Reżyseria: Sebastian Fabijański
  • W roli głównej: Sebastian Fabijański
  • Występują: Karolina Czarnecka, Wiktoria Kostrzewa, Feno, Pono, Łukasz Gocławski, Katarzyna Granecka, Arkadiusz Pyć
  • Choreografia: Weronika Fabijańska
  • Grupa tancerzy: Ola Sochacka, Rocksee Konofał, Marta Wojda, Krystian Rzymkiewicz, Anastasia Tsershkevich, Michał Gumkowski, Patrycja Smoleń, Ola Krzyżaniak, Natalia Siwek, Marta Jureczko


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Mata w światowym towarzystwie: Pharell Williams, Zinedine Zidane, Pusha T i inni

Zinedine Zidane nie poprowadzi drużyny Maty po awans do okręgówki.

Opublikowany

 

Przez

Jako ambasador Adidasa, Mata spotkał się z innymi współpracownikami tej marki w Paryżu. Na imprezie pojawili się m.in. Pharell Williams, Zinedine Zidane, Pusha T, Jo-Wilfried Tsonga, Mike Maignan czy Djib Cisse.

W Paryżu odbyło się spotkanie ambasadorów Adidasa. Wszystkich uczestników uwieczniono na zdjęciu, na tle Wieży Eiffela. Na spotkaniu nie zabrakło także Maty, który od kilku lat jest ambasadorem niemieckiej marki w Polsce.

Ambasadorzy Adidasa na spotkaniu w Paryżu

Mata spotkał się z Zinedine Zidane

Dzięki współpracy z Adidasem, drużyna Młodego Matczaka LKS Tajfun rozegrała w trakcie Euro 2024 międzynarodowy sparing w strefie kibica w Berlinie. Teraz raper spotkał się w Paryżu z Zinedine Zidane.

Mata i Zinedine Zidane

Wspólne zdjęcie z piłkarską legendą raper okrasił takim komentarzem: – Po długich rozmowach zarządu z francuskim trenerem doszliśmy do wniosku, że Zinedine Zidane nie poprowadzi Tajfuna w tym sezonie po awans do okręgówki.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Macias zaczął odliczanie na www.0081.co – raper nadaje z Japonii

Macias popełnił „Seppuku”.

Opublikowany

 

Przez

macias seppuku

Na kanale YouTube White Widow pojawiły się pierwsze z serii wyjazdowych vlogów zrealizowanych w Japonii, a razem z nimi – garść konkretów dotyczących solowego projektu Maciasa.

Macias „Seppuku” – nowa płyta

– Nagrałem album. Nie bez powodu nazywa się “Seppuku”. Traktuję go jako moje odrodzenie po starym stylu życia i jako pretekst do większej zabawy muzyką – komentuje raper.

Dowiedzieliśmy się, że na trackliście pojawi się kilkoro gości, w tym członkowie White Widow.

Podróż do Japonii

– Od zawsze moim marzeniem było polecieć do Japonii. Udało mi się je spełnić, mało tego, podczas realizacji pierwszego albumu, co jest ku*wa czymś niesamowitym. […] Vlogi, sesje, teledyski, wszystko będzie zrealizowane w Japonii – dodaje.

W ramach ogłoszenia ruszyła specjalna strona 0081.co, gdzie zainteresowani kolejnymi szczegółami projektu mogą zostawić swój e-mail, by być osobiście przez Maciasa poinformowanym o nowościach – zanim dowiedzą się inni.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Pokazał, ile płaci mu Spotify. „Czekam na spektakularny upadek tej platformy”

Nie tylko raperzy narzekają na stawki serwisów streamingowych.

Opublikowany

 

Przez

spotify

Pod koniec minionego roku, Gural i Peja narzekali, że stawki Spotify są zbyt małe. Teraz inny polski muzyk ujawnił, ile dokładnie zarabia za konkretną ilość odsłuchów.

Limboski, wokalista związany z Krakowem może liczyć miesięcznie na 60 tys. słuchaczy na Spotify. Podzielił się on rozliczeniem z ostatniego miesiąca, które wysłała mu platforma. Spotify wypłaciło muzykowi 0,36 euro. Najwięcej udało mu się zarobić na piosence „Wonderful Life” – całe 0,25 euro za 2290 streamów.

– Podczas rozmów ze słuchaczami po koncertach często pojawia się pytanie: „Czy to ok, jeśli słucham twojej muzyki na Spotify?”. No. To jest ok. Ale jeśli chodzi o wynagrodzenie dla artysty wygląda to tak, jak na załączonym zdjęciu. Utwory, które nie osiągają ilości odsłuchań co najmniej kilkunastu tysięcy w miesiącu są zaliczane do gównianych i otrzymuję za nie 0,01 lub 0,00 euro.

– Tak dla rozrywki wrzucam to zdjęcie, bo mnie bawi ono co miesiąc. Ja też używam tej platformy. Artystów, którzy lądują na mojej liście ulubionych, wspieram, kupując ich winyle w internecie. Czekam natomiast na spektakularny upadek tej platformy. Niech ich pokona coś nowego, ktoś jeszcze sprytniejszy. I pamiętajcie. Stowarzyszenie Autorów ZAiKS płaci artystom. Platformy streaming owe – nie. Nie dajcie się zwieść artykułom w prasie i kampaniom sponsorowanym przez BIG TECH, które mówią inaczej – dodaje.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: