News
10 lat Spotify w Polsce: rap najchętniej streamowany
W TOP10 najbardziej streamowanych artystów jest 9 raperów.

W lutym 2023 roku Spotify świętuje dziesięciolecie obecności na polskim rynku. Przez cały ten czas marka kształtowała gusta muzyczne Polaków i znacząco przyczyniła się do wzrostu popularności rodzimych artystów zarówno w Polsce, jak i za granicą. Dowodem na to jest m.in. top lista artystów, którą wypełniają wyłącznie polscy twórcy.
Z roku na rok popularność polskiej muzyki wzrasta. W samym 2022 polskie piosenki na Spotify zostały odtworzone na świecie aż 17 miliardów razy, co stanowi imponujący wynik w porównaniu z 179 milionami odtworzeń na koniec roku 2013. Ten trend pokazuje, że konsumpcja lokalnej muzyki miała znaczący wpływ na listy przebojów. W pierwszym roku działalności Spotify w Polsce na liście przebojów Top 100 znajdowało się zaledwie 5 utworów lokalnych twórców. W 2022 roku liczba ta wzrosła do 76.
Przyglądając się bliżej szczytom list popularności, w latach 2013-2017 najczęściej streamowanymi artystami w Polsce były zagraniczne gwiazdy, a dopiero w 2017 zaczęliśmy widzieć polskich twórców wśród Top 5 artystów roku. Punktem zwrotnym był rok 2018, kiedy to czterech z pięciu najczęściej streamowanych artystów na polskim Spotify stanowili Polacy: Taco Hemingway, Quebonafide, TACONAFIDE i Dawid Podsiadło. W pierwszej piątce najczęściej streamowanych polskich artystek ostatniej dekady znalazły się: sanah, Daria Zawiałow, Margaret, Young Leosia i Brodka.
Prawdziwy “boom” na polską muzykę rozpoczął się między 2017 a 2018 rokiem, kiedy liczba polskich piosenek na playlistach zwiększyła się z 9 do aż 43, i od tamtej pory sukcesywnie wzrasta.

Coraz więcej polskich artystów jest również streamowanych poza Polską. Na 10 lat po starcie Spotify, utwory rodzimych twórców z edytorskich playlist serwisu są słuchane poza naszym krajem 700% częściej niż miało to miejsce w roku 2013.
Jeżeli chodzi o polskojęzyczne podcasty na Spotify znajdziemy ich obecnie blisko 20 tysięcy. Rok do roku obserwujemy też prawie 30-procentowy wzrost liczby programów tworzonych przez polskich podcasterów.
Od rocka po hip hop: jak zmieniały się gusta muzyczne Polaków
Na przestrzeni ostatnich 10 lat gusta muzyczne Polaków bardzo się zmieniły. W momencie startu Spotify na polskim rynku najpopularniejszym gatunkiem muzycznym wśród Polaków był rock. Obecnie Polacy najchętniej wybierają polski hip hop i polski trap. Jeżeli jednak mowa o młodszym pokoleniu, podchodzi ono do muzyki z dużo większą swobodą, nie przywiązuje aż tak dużej wagi do daty wydania danego utworu czy klasyfikacji pod kątem gatunkowym.
– Od ponad 10 lat Spotify z powodzeniem wspiera lokalny rynek muzyczny i przyczynia się do wzrostu zainteresowania polską muzyką zarówno w kraju, jak i na całym świecie. Z fascynacją obserwowaliśmy wzrost popularności lokalnej muzyki, przejście od słuchania głównie międzynarodowych wykonawców oraz rocka do całkowitego oddania dla polskich artystów i naszego hip hopu – podsumowuje Mateusz Smółka, Spotify Music Team Lead na Europę Wschodnią.
Nostalgiczna podróż przez listę najpopularniejszych piosenek i artystów ostatnich 10 lat w Polsce jest już dostępna tu i tu.
10 lat Spotify w Polsce
Spotify rozpoczął swoją przygodę w Polsce w lutym 2013 roku. Od samego początku działalności na polskim rynku marka konsekwentnie prowadziła działania mające na celu wspieranie polskiej muzyki, artystów, a także, od pewnego momentu, lokalnych podcasterów.
· Już w 2013 roku wsparcie Spotify dla polskich artystów przyniosło pierwsze rezultaty. W czerwcu Dawid Podsiadło stał się pierwszym polskim artystą, który osiągnął pułap 500 tysięcy odtworzeń miesięcznie.
· W maju 2015 roku na Spotify pojawił się pierwszy polskojęzyczny podcast. W 2022 roku ich liczba wyniosła prawie 20 tysięcy.
· W grudniu 2015 użytkownicy mogą cieszyć się po raz pierwszy Spotify Wrapped, które powstaje pod nazwą “Year in Music”.
· W kwietniu 2017 roku Spotify wprowadził narzędzie Spotify for Artists (Spotify dla Artystów), pomagające polskim twórcom w jeszcze bardziej efektywnym docieraniu do słuchaczy.
· W tym samym roku, w październiku, Spotify przedstawił pierwsze edytorskie playlisty w Polsce, wspierając odkrywanie nowych artystów, ze szczególnym uwzględnieniem tych lokalnych.
· W kwietniu 2021 roku Spotify uruchomił program EQUAL Polska, którego celem jest wspieranie polskich artystek. Do tej pory w inicjatywie wzięło udział ponad 20 lokalnych gwiazd, w tym Kaśka Sochacka, Luna czy Sara James.
· Zaledwie dwa miesiące później, w czerwcu 2021 roku, Spotify uruchomił kolejny ważny program – RADAR Polska, wspierający wschodzących polskich artystów w budowaniu kariery i promocji ich utworów. Porównując rok przed i po dołączeniu do programu, 10 lokalnych muzyków, w tym Marissa oraz Zalia, zanotowały imponujący wzrost streamów: w przypadku Marissy wyniósł on aż 2500%, a w przypadku Zalii – ponad 140%.
· W lutym 2022 roku Spotify przedstawił następny strategiczny program Fresh Finds Polska służący wspieraniu karier polskich artystów niezależnych. Po roku działalności, Spotify pomógł rozwinąć skrzydła aż 465 lokalnym wykonawcom, którzy znacząco zwiększyli liczbę miesięcznych słuchaczy, a użytkownicy platformy dokonali aż 2 milionów muzycznych odkryć.
10 najbardziej streamowanych artystów w Polsce od 2013 roku stanowią wyłącznie polscy artyści:
- Taco Hemingway
- Mata
- White 2115
- Bedoes 2115
- Quebonafide
- Lanek
- sanah
- Young Igi
- Malik Montana
- Żabson
Najczęściej streamowane utwory w Polsce od 2013 (wszystkie poza jednym należą do polskich artystów):
- Mata, Pedro, francis – Kiss cam
- White 2115 – California
- Kizo – Disney
- Mata, Trooh Hippi – Szafir
- Sobel – Impreza
- Quebonafide, Duit, Zawiałow – BUBBLETEA
- Smolasty, francis, Pedro, Tribbs – Duże Oczy
- Tymek, Big Scythe – Język ciała
- Guzior, Favst – BLUEBERRY
- The Weeknd – Blinding Lights

-
News5 dni temu
Co słychać u Wujka Samo Zło? „Sprzedaje na ulicy książki, by opłacić rachunki”
-
News2 dni temu
Grande Connection zdissowany!
-
News9 godzin temu
Malik wszedł butami na blat do wydawania posiłków w McDonald’s
-
News2 dni temu
PRO8L3M zmienia się w PROXL3M
-
News16 godzin temu
Grande Connection odpowiada na diss youtubera
-
News5 dni temu
Drogie bluzy Maty krytykuje też Peja
-
News3 dni temu
Oliwka Brazil i Warner oskarżeni o kradzież przez Remika z MyMusic
-
News4 dni temu
GSP odciął się od Petera Gang PP. „Papiery są na niego”
2 ped8alow i jakaś typiara stylizująca się na starą pudernicę-to jest koszmar co jest na topie w Polsce.
O ile tych typów nie znam bo nie słucham ch\/jovvego rapu to sanah robi dobry pop smieciu, mogę tobie zrobić poop na klatę jak chcesz
Polski rap to „muzyka” dla 13 latek ta lista tylko to potwierdza
W 100% się zgadzam. Polski rap/trap to muzyka dla bananowych dzieciaczków. Prawdziwy rap to ten zza oceanu, zarówno jeśli chodzi o old school jak i o new school.
Nie istnieje coś takiego jak polski rap
Dodać nalezy, 13 latek już zdegenerowanych.
Co byście nie mówili w tym top10, oprócz Taco, Quebo i Guziora, to Rapu nie ma. Reszta to
śpiewane wypociny, już sanah popowa jest bardziej autentyczna od tej reszty
POLSKI RAP – OD DEBILI DLA DEBILI
Szokujące! Tylu ludzi słucha rapera White2115!
Ostatnio odkryliśmy, że w Polsce istnieje ogromna liczba fanów rapera White2115. Przerażające jest to, że tak wielu ludzi słucha jego muzyki, która w naszej opinii jest po prostu straszna. Teksty pełne przekleństw i agresywnych wulgaryzmów, a muzyka to jedynie bezsensowne bicie w tle.
Co się dzieje z naszą młodzieżą, żeby słuchać takiego czegoś? Czy to właśnie tak wygląda teraźniejszość i przyszłość naszego kraju? Czy nie powinniśmy bardziej zadbać o kulturę słowa i muzyki?
Nie możemy pojąć, jak można słuchać takiej agresywnej muzyki, która nie niesie ze sobą żadnej wartości ani przesłania. Co nasze dzieci uczą się słuchając takiej muzyki?.
Jesteśmy zaniepokojeni i mam nadzieję, że ludzie zaczną wybierać bardziej odpowiedzialnie swoją muzykę i zwracać uwagę na to, co właśnie słuchają. Słuchanie muzyki to nie tylko rozrywka, ale także sposób na przekazywanie wartości i idei. Dlatego ważne jest, aby wybierać mądrze i odpowiedzialnie.
Ładnie rodzice płacą sanah i macie za payolę. Poczytajcie o tym. Dowiecie się jak się nakręca popularność piosenek. Zwłaszcza w przypadku takich industry plants jak sanah imata
Bo rap rządzi w Polsce i na świecie
Oprócz que to nie ma tam raperów
Zgadza się. Z tej listy to tylko właśnie Quebonafide oraz The Weekend to raperzy. Reszta to łaki i pozerzy. A za umieszczenie tam Kizo to ten kto robił tę listę, powinien dostać dożywocie.
Zupełnie to nie dziwi, zważywszy, jak prymitywne i płaskie odbieranie muzyki jest narzucane młodym słuchaczom poprzez media cyfrowe. Ot, jak muzyka do windy. Obcowanie z płytą winylową, a nawet CD to zupełnie co innego. Oprawa graficzna, cały zamysł estetyczny, wydźwięk, etc. Większości dziś absolutnie nie obchodzi co głębiej, poruszać dópką do rytmu, i puścić następne prymitywne gunwo. Dlatego te wydukane, tanecznd produkcje, bełkotliwe mumble i inne wykwity konsumpcjonizmu dla plebsu cieszą się takim powodzenie. łatwo, szybko, przyjemnie, bezrefleksyjnie. Puścilibyście sobie RUN DMC z winyla, to by was chyba powaliło na glebę.
Przecież te dzieci słuchające Jang Multich i Bedoesow nie wiedzą kto to Pezet, a myślisz, że będą wiedzieli kto to Run DMC. A słowo winyl jest dla nich tak obce jak dla Polaków język chiński. Oni nawet nie wiedzą co to płyty kompaktowe, bo wychowani są w erze laptopów i sr.aj.tfonow, gdzie muzykę się ściąga z neta i dlatego nie kupują już płyt.
na szczęście wciąż są ludzie słuchający muzykę jak należy. odwiedziłem niedawno kumpla po paru latach bez kontaktu. m kilka tauzenów winyli. rap, new york hard core, metal, jazz … dwa gramofony, wzmacniacze na lampach .. jezu jak to brzmi !
misiek po naszej ostatniej przygodzie pod bity j dilla zawarliśmy pakt spermy, miales nikomu nie mowic
Sam nadal słucham CD, kaset, winyli, ale nie bądźmy już tacy elitystyczni. To że nie każdemu chce się wydawać kiłka tysięcy na audiofilski gramofon i woli cyfrę to nic złego.sam wiele lat słuchałem tylko mp3 i mój gust na tym nie ucierpiał. A czym się różni mp3 od spotify
Antoniego Józefa Madalińskiego 42dziwne bo pod tym adresem redakcji jest tez biznes internetowy analLove zarejestrowany hmm RA RA RA SALUTENSSSS BIMBROWNICY Z PODLASIA
Wiedziałem, że polska łakgra jest w tragicznym stanie, ale nie wiedziałem, że aż tak. Jak patrzę na tę listę z najbardziej stremowanymi utworami w Polsce od 2013 roku, to widzę tam same piosenki dla 13-letnich dzieci. O ile rozumiem, że takie utwory też są potrzebne, bo z dwojga złego lepiej jest puścić na imprezie jakąś rytmiczną papkę niż przekminiony lirycznie kawałek, ale nie wiedziałem, że to aż taka skala tego jest. Tragedia.
Mam 42 lata, rap to był Liroy, Peja, NAS, to była muzyka blokowisk, a nie 23 latków o wyglądzie chłopców, ubranych w metroseksualne ciuszki.
zamknij morde dziadu, boomerze, ciebie już ziemia woła
„Miarą naszych lat jest lat siedemdziesiąt lub gdy jesteśmy mocni lat osiemdziesiąt” – tyle na temat wieku.
A co do rapu, to koleś ma rację – prawdziwy raper, to ktoś kto nie leci na autotunie.
„Prawdziwy “boom” na polską muzykę rozpoczął się między 2017 a 2018 rokiem”
Jakoś przypadkowo akurat wtedy zaczął się upadek polskiego rapu.
Klasycznie: rap: od debili, dla debili.