Sprawdź nas też tutaj

Felieton

ROZKMINA: Hity Internetu

Opublikowany

 

Internet pełen jest wywołujących skrajne różne – tak negatywne, jak i pozytywne – emocje filmików dotyczących bezpośrednio lub pośrednio kultury hip-hopowej. Zapraszam do przyjrzenia się im z bliska.

Kiedy w 2003 roku genialny Rosyjski matematyk, Grigorij Pelerman, udowodnił słuszność hipotezy Poincarego nad którą głowiły się całe generacje naukowców w ciągu minionych 100 lat, nie zanosiło się raczej na to, żeby na świcie pojawiło się coś, co będzie w stanie zrozumieć tak znikoma garstka ludzi jak to miało się właśnie w przypadku rozwikłanej przez niego łamigłówki. Taki stan rzeczy szybko jednak uległ zmianie, kiedy niespełna 4 lata później Lech Roch Pawlak nagrał jednak i zamieścił w serwisie YouTube swój kultowy już freestyle po Chińsku, którego treść pozostaje zagadką po dziś dzień, i nie zanosi się na to, by miało się to zmienić – raper nie zdecydował się na zamieszczenie spolszczenia tekstu swojej nawijki, a zresztą nawet gdyby tego dokonał, musielibyśmy mu wszyscy wierzyć na słowo. Kto wie, może Lech Roch dokonał lirycznego, artystycznego arcydzieła, na którego zrozumienie wszyscy jesteśmy po prostu za głupi? Może za jakiś czas któryś z poważnych instytutów zaoferuje – jak w przypadku udowodnienia hipotezy Poincarego – milion dolarów za przetłumaczenie słów freestyleu wyżej wymienionego, i zmienią one masowo ludzką świadomość na bardziej sprzyjającą rozwojowi i podtrzymaniu życia na naszej planecie?

 

4-3--49132769W czasach mojej wczesnej młodości, kiedy zasłuchiwałem się w muzyce czarnoskórych MC’s ucząc się dopiero języka angielskiego, spotykałem się z zarzutami, że lubię ich, chociaż nie wiem, o czym rapują. Mimo wszystko dziwniejsza jest jednak chyba dzisiejsza moda na śmianie się z czegoś, czego się nie rozumie, i przede wszystkim zrozumieć wcale się nie chce.

Jakiś czas temu furorę zrobił filmik, na którym raper Eldo wypowiadał się negatywnie na temat Eminema, w programie ”Rower Błażeja” emitowanym kilkanaście lat temu. Warszawki raper wypowiadał się w nim zbulwersowanym tonem wielkiego intelektualisty, a wyszedł na pospolitego kretyna. Najpoważniejszym zarzutem ze strony Eldo było jakoby słynny MC dla potrzeby sprzedania się zmyślał regularnie w swoich utworach własny życiorys oraz wstydził się pochodzenia z Detroit. Na oba zarzuty istnieje prosta odpowiedź: po pierwsze, Eminem często z premedytacją posuwał się do mówienia rzeczy, które nie miały nigdy miejsca, jednocześnie jednak wyolbrzymiając je na tyle, żeby ludzie mogli odróżnić rzeczywistość od fikcji – zabieg taki miał oczywisty charakter komediowy, i tylko ludzie zupełnie pozbawieni dystansu mogli rozpatrywać jego teksty wyłącznie w sztywnym schemacie prawda-fałsz.

 

Widocznie stylistyka Comedy rapu była zbyt trudna do ogarnięcia dla świadomości młodego Eldoki. Stwierdzenie, ze Eminem robił z siebie West Coast’owca, jest tak zabawne, że nie wymaga nawet komentarza – ale powiedzmy śmiało, że przecież na żadnej ze swoich płyt nie powiedział on czegoś podobnego. Raper Kobra również nie omieszkał się dosadnie wyrazić na temat głoszonych przez Eldokę ”Mądrości”, pisząc na swoim profilu Fb m. in.: ”Niezbyt często wypowiedzi kolegów ze sceny wywołują we mnie mdłości i zażenowanie i również niezbyt często je komentuję. Ostatnio przytoczyłem wypowiedź Eldo na temat Eminema bo była skrajnie idiotyczna.” W 2010 roku Eldo inaczej wypowiadał się na temat Eminema w jednym z wywiadów udzielonych po premierze swojego albumu ”Zapiski Z 1001 Nocy”: ”(…) 2 dni temu, oglądając najnowszy teledysk Eminema wymyśliłem dokładnie co chcę zrobić na nowej płycie. Nie wiem kiedy się takowa ukaże, wszystko zależy od tego ile czasu pochłonie nam sfinalizowanie projektu Parias. Mam jednak już koncepcję kolejnego krążka. Ten biały chudzielec, który ledwo wydostał się z heroiny i jest teraz na odwyku zrobił niesamowitą płytę. Pod względem lirycznym to jest jakaś bajka. Chciałbym kiedyś zbliżyć się do takiego poziomu. Nie chodzi mi o flow, ponieważ Eminem zjada 99 procent raperów na świecie i nie jestem nawet w promilu tak dobry jak on. Jeżeli chodzi o lirykę i sposób pisania gramy jednak w tej samej lidze, w podobny sposób podchodzimy do tematu.”.

 

Chociaż Eldo tym razem oddał swoją wypowiedzią hołd Eminemowi, po raz kolejny strzelił niewybaczalną gafę – tym razem stwierdzając, ze mają takie same patenty na opracowanie tekstów swoich piosenek, że ich twórcze podejście jest niemalże bliźniacze. Eminem dopracowuje swoje teksty w najdrobniejszych szczegółach całymi miesiącami, minuta w minutę, porusza w swojej muzyce skrajnie odmienne tematy, oraz zamieszcza w wersach horrendalnie większe ilości rymów niż jego warszawski kolega po fachu. Bardzo utalentowany, ale jednak nie genialny Eldo zaś sam przyznaje się w wywiadzie: ”Kiedyś pokażę ludziom jak wyglądają moje teksty, tam prawie nie ma skreśleń. Gdy siadam do pierwszego zdania to stawiam kropkę przy ostatnim. Nie piszę tekstów po kawałku. Potrafię nie pisać 2 miesiące, po czym jednej nocy może ich postać 6 czy nawet 7. Nie mam z tym problemu. Wypluwam je literka po literce. Działam jak zepsuta małpa.”.

 

Ciekawej parodii z ręki właścicieli kanału na Facebook Parodie TVv doczekał się utwór Molesty z Jamalem na featuringu pt. ”Tak Miało Być”. Wersja komiczna nosi tytuł Nie Taki Sos Miał Być i opowiada o… zamiłowania MC’s do jedzenia kebabów! Utwór jest bardzo zabawny i trzyma bardzo przyzwoity poziom wykonania. Ludzie znający na pamięć oryginał będą podczas jego odsłuch bawić się jeszcze lepiej porównując zmiany w treściach wersów. Kiedy Pelson rapuje: ”Te wersy piszę jako Pelson, bo Pele już nie żyje/Choć nie skoczył z okna/I nie założył pętli na szyję, jest jeden ważny szczegół/Odszedł w samotności, bez kolegów, bez pogrzebu/Nie było grobów, frezji, nie było zniczy/Odszedł, gdy przyszedł czas się rozliczyć/To był chłodny, styczniowy wieczór/Przeżył życie, jakby na społecznym zapleczu”, koleś rapujący zamiast niego w parodii nawija: ”Te wersy piszę jako grubas bo strasznie przytyłem/Kebaby zamówiłem długów sobie zarobiłem/Jest jeden ważny szczegół, jadłem w samotności, bo nie miałem już kolegów/Nie było kasy, odszedłem, gdy przyszedł czas się rozliczyć/To był chłodny styczniowy wieczór, kiedy znowu wpierdalałem, kebaba na zapleczu”. Przykłady równie wesołe można by mnożyć. Przeróbka zachwyciła lwią część ludzi którym dany był jej odsłuch, o czym najlepiej chyba świadczy lawina pozytywnych komentarzy pod nią zamieszczona.

 

W internecie aż roi się od osób żywo zainteresowanych teorią spiskową dotyczącą Iluminatów – rzekomo istniejącego tajnego, elitarnego stowarzyszenia zrzeszającego najbardziej wpływowych i bogatych ludzi, którzy chcą przejąć władzę nad ziemią i jej mieszkańcami ustanawiając Tzw. Nowy Światowy Porządek – co zakładać ma redukcję populacji poprzez sprowokowanie konfliktu zbrojnego na skalę globalną, a potem ustanowienie rządu światowego i jednej wspólnej dla wszystkich wirtualnej waluty, którą miało by się posługiwać przy pomocy czipów wszczepionych w dłoń (kiedy ktoś stawałby się niewygodny z jakiegoś powodu dla systemu, władze po prostu odłączałyby go od sieci, uniemożliwiając mu dokonywanie transakcji; dokładnie tak, jak opisał to święty Jan w Biblijnej Apokalipsie, wedle ukazanej mu przez Boga wizji czasów ostatecznych: ”I  sprawia [tj. Bestia ] ,że wszyscy mali i wielcy, bogaci i biedni, wolni i niewolnicy otrzymają znamię na prawą rękę lub na czoło i że nikt nie może kupić ni sprzedać, kto nie ma znamienia – imienia Bestii lub liczby jej imienia. Tu jest [potrzebna] mądrość. Kto ma rozum, niech liczbę Bestii przeliczy: liczba to bowiem człowieka. A liczba jego: sześćset sześćdziesiąt sześć.”). Teoria taka wydaje się przekonująca; Ladislau Dolbor we wstępie do swojej książki pt. ”Demokracja Ekonomiczna” napisał: ”Tylko 2% rodzin skupia w swoich rękach połowę bogactwa światowego; na biedniejszą połowę ludności przypada zaledwie 1% bogactwa planety. Tylko osoby nieświadome lub powodowane złą wiarą nie zdają sobie sprawy z szerzącego się dramatu.”.

 

Na Youtube zamieszczony jest filmik pt. ”Illuminatus Tede”, którego autor przedstawia dowody świadczące o… właśnie przynależności tytułowego rapera do tejże organizacji! Koronnymi przesłankami mającymi dowieść takiego właśnie stanu rzeczy są fragmenty tekstów utworów Tedego potencjalnie nawiązujące do wyznawanego przez iluminatów przywiązania do wartości materialnych, oraz odniesienia do Illuminackiej symboliki zawarte na treściach graficznych wydań fizycznych jego albumów. Chociaż oczywiście raczej nikt na poważnie nie wiąże osoby Tedego z Iluminatami, część z wysuniętych w filmiku tez oraz postawionych w nim pytań jest ekstremalnie prowokująca, znajdują się tam też jednak lekkie nadinterpretacje mające wyraźne zabarwienie humorystyczne.

Wielkim zaskoczeniem było przyznanie się przez Tedego do samodzielnego zmontowania tego filmiku – w utworze ”Nie Banglasz” ze swojej ostatniej płyty ”Elliminati” przyznaje: ”Cała rap gra woli, żebym nic nie nagrał/Masakra, mam pentagram od diabła/Widziałeś ten film, też dałeś się nabrać/Sam go zmontowałem przecież, taka prawda/Iluminatus Tede, Elliminati”.

 

Filmik na YouTube pt. ”Polski „HIPHOP” vs YOUTUBE” który dobił już do ponad 100 tysięcy wyświetleń, stanowi kompilację zabawnych, bardzo umiejętnie spreparowanych scenek. Pierwsza – i chyba najlepsza z nich – jest żywcem wyjęta z filmu ”8 Mila” opowiadającego o życiu Eminema; przedstawia freestyleową potyczkę pomiędzy właśnie nim, a Papa Doc z tym, że zamiast wolnostylowej nawijki Slim Shady’ego usłyszymy osławiony fristajl Eldo którego zresztą twarz została zabawnie nałożona na tę słynnego na cały świat MC. Efekt jest wprost komiczny, zaś jego kulminacyjny moment następuje, kiedy prowadzący bitwy Proof zaczyna w przypływie ekscytacji wykrzykiwać słynne ”Łooooooo!” Reda. Lekki uśmiech na twarzy mogą wywołać również sparodiowane wywiady z Pikejem i Mezem, oraz rapowe teledyski pod których ścieżkę audio podłożono popularne, nie mające nic wspólnego z kulturą hip-hopową piosenki.

Z bardzo dużym zainteresowaniem – bo aż pół milionowym – spotkał się utwór pt. ”Pismo Święte’ nagrany przez księdza (!!!) Jakuba Bartczaka. Do piosenki (promującej mający ukazać się w tym roku album duchownego pt. ”Powołanie”) zrealizowano również prosty, pozytywny teledysk. W utworze autor zachęca do lektury Pisma Świętego, szukania w nim właśnie odpowiedzi zarówno na pytania głębokie, egzystencjalne, jak i te prostsze. Opublikowanie klipu wywołało duże zainteresowanie jego osobą ze strony mediów, udzielił on w nich wielu wywiadów, w których dał się poznać jako człowiek inteligentny i świadom tego, co chce przekazać ludzkości. ”Miałem i mam zajawkę, żeby nagrać sobie epkę, czyli tę krótszą płytę. Wystarczyłoby osiem kawałków, takich tłustych, wypasionych, żeby były na poziomie. Ten, który jest w Internecie wcale nie jest taki najlepszy. Mam naprawdę kilka fajnych patentów i dobre beaty. A jeszcze później? Pewnie całe życie będę rymował, ale nie wiem czy będę nagrywał. To musi mieć sens duszpasterski. Inaczej nie ma po co. Bo to jest moje życie i w tym chcę się realizować. Chcę ludziom przekazywać Pana Boga.” – powiedział, a potem na pytanie, czy jego muzyka nie będzie razić nudą, odparł: ”Właśnie nie. Kumple też się dziwili, że ja mogę nawijać tyle na ten temat. Ale każda piosenka jest o czym innym. Jest tyle różnych patentów, że można o tym w nieskończoność. Bóg to jest temat rzeka, którego nie da się wyczerpać.”. Generalnie utwór spotkał się z niezwykle pozytywnym odbiorem; ”Powołanie” zapewne również zostanie ciepło przyjęte, i spotka się z szerokim zainteresowaniem, także ciekawością osób mających odmienne poglądy religijne bądź niewierzącymi, których z dnia na dzień przybywa.

 

Internet – a jakby inaczej! – stanowi istną kopalnię podobnych perełek, wystarczy się za nimi tylko trochę rozejrzeć. Większość z nich – jak wspomniane parodie – stanowi póki co zaledwie produkt uboczny kultury hip-hopowej, ale zanosi się na to, ze wkrótce stanie się jej nieodłączną częścią. Z pożytkiem dla nas wszystkich – bo nie ma nic zdrowszego od dystansu! Uczmy się go więc oglądając je.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

Felieton

„Sentino przejął majówkę”. Kupionymi wyświetleniami czy botami od komentarzy? – felieton

Scamerski duet postanowił wypromować nowy numer i merch.

Opublikowany

 

Sentino przeżywa drugą młodość, przejmuje majówkę w Polsce – informują rapowe media. Tymczasem to kolejny scam spod szyldu Sentino x Trueman i jego brzydka promocja.

Konflikt Sentino z Truemanem sprzed kilku tygodni był prawdopodobnie tylko sprytnym planem marketingowym dla kilku nagłówków. Chociaż wiemy, jaki jest Sebastian, to przemycanie przez Truemana co chwila informacji o „Casablance”, kiedy są pokłóceni od samego początku źle pachniało. Minęły zaledwie dwa tygodnie, a duet rusza z grubą promocją: nowego numeru, płyty i merchu! W tak krótkim czasie udało się to wszystko zorganizować czy może było to przygotowane już wcześniej? Teraz śmierdzi już tak, jakby w domu zaparkowała ci śmieciarka, a to dalej nie wszystko.

Większość ostatnich numerów Sentino po miesiącu od publikacji ma ok. 150 tys. wyświetleń na Youtube. Nagle pojawia się kawałek „Casablanca”, który otwiera promocję płyty „King Sento 2” i merchu z koszulkami. Po dwóch dniach ma prawie pół miliona odsłon. Dziwne, ale wystarczy spojrzeć do komentarzy, żeby poznać prawdę o tej promocji.

Trapstar i jego wątpliwości

Numer od samego początku jest pompowany przez boty, które piszą także pod nim komentarze dla zwiększenia zasięgu poprzez interakcje. Nie są to tzw. wpisy premium pochodzące z Polski, bo te są kilka razy droższe od tych „turecko-azjatyckich”. To losowe komentarze po angielsku, które co kilka minut pojawiają się masowo pod klipem. Najczęściej powtarzające się to:

  • „You just earned a new subscriber”
  • „I can t stop smiling watching this”
Kupione komentarze pod klipem Sentino

Sentino jak Skolim?

Idziemy dalej. Za produkcje nowego numeru Sentino odpowiada Crackhouse. Bardzo bliscy współpracownicy Skolima, któremu Young Multi zarzucił niedawno, że kupił sobie karierę milionowymi wyświetleniami pod klipami. Dorzucamy do tego Truemana jako menagera i mamy scamerską drużynę marzeń.

Fani porównujący sytuację z Sentino do Skolima

Mimo tego, że nowy numer Sebastiana śmierdzi jak zgniłe jaja, laurka w zaprzyjaźnionych mediach musi się zgadzać:

Przy okazji polecam tekst na temat działalności Sentino i Truemana: Sentino spadł Truemanowi jak z nieba. Uwiarygadnia scamy.

Czytaj dalej

Felieton

GSP „Wars-Sawa” – felieton

„Kim oni są? – krzyczy policjant przesłuchujący Mahatmę”.

Opublikowany

 

Przez

gsp

Warszawa, miasto, gdzie to nie hajs był problemem, tylko do której dziwki pojechać na noc. Gdzie nowe perspektywy, przybierając kształt rysunkowych gwiazdek na nocnym niebie, wlewały się falami światła do naszych spojówek.

Było głośne, niespokojne, niebezpieczne, i choć w tamtym momencie wydawało się nam domem, było właściwie miejscem, by oddychać. Oddychać, ale nie tak zwyczajnie… Oddychać smogiem pełnym konopnego dymu i wydychać rap wypełniony marzeniami o luksusie

Pustelnik, poszukujący spokoju, mógłby go tu odnaleźć jedynie pośród gwaru, wśród szumu dostrzegając linie wewnętrznej ciszy oplatającej jego skronie jak bluszcz… Czemu wcześniej nie dostrzegłeś jej zasięgu? Spoglądał w dal!

A jego oczy? Jakby z bólu utkane, jakby z opalu wykute, wykształcone, by móc wyczuć to, co ukryte, jak opuszki niematerialnych palców, delikatnie muskające kształty pokoju, w którym leżała nago…

Ta, była idealna. Zawsze wolał drogie swemu sercu przyjaciółki od tanich dziwek z Mokotowa i proste towarzystwo złodziei z Woli, od lewackiej młodzieży w kolorowych strojach, towarzystwo starych gangsterów — zawsze uważał, że w pewnym sensie to zagrożenie, ale byli też tacy, których szanował. Na ogół trzeba się ich wystrzegać…

Naprawdę… Okradną was, zabiją, zniszczą wam życie — możecie być pewni. No chyba że macie jakieś w sobie to coś… Takie coś specjalnego, co oni też mają, ale nie wszyscy, którzy to mają, muszą być jak oni… Oni to nie my… My to nie oni…

– Kim oni są? – krzyczy policjant przesłuchujący Mahatmę. A ten tylko, uśmiechając się delikatnie, mówi tonem ledwie głośniejszym od szeptu:

– A kim są „Oni”?

Kondukt pogrzebowy, niczym strumień łez, niosąc z prądem kilkadziesiąt pękniętych serc, wlewał się przez bramę cmentarza.

Większa część osób wyszła zaraz po ceremonii — my jednak zostaliśmy.

Żadne z nas nie mogło się pogodzić, że postanowił odejść.

Zostawił po sobie pustkę, którą jak dziura w płucach do dziś dławi czasem mój oddech.
Żaden opis nie jest w stanie wyrazić cierpienia na obliczu jego matki, gdy zamykano trumnę

Ani wyrazu spojrzenia starego bandziora, gdy zrozumiał, że widzi go ostatni raz…

Dzwony zaczęły uderzać miarowo, a wiatr wybrzmiewał smutną pieśń…

Stary grabarz patrzał bez wyrazu na górę ziemi, którą trzeba było przysypać trumnę…

Za kilka dni postawią tam pomnik… Taki z prawdziwego zdarzenia…

Ale dziś wbili krzyż i położyli na nim kwiaty, by osłonić nagi kurchanik przed wzrokiem przechodniów.

Pomyślałem sobie, że chyba nawet kamieniarz nie przewidział takiego obrotu spraw…

Utwór i krótkie wyjaśnienie:

– Utwór dedykuje moim zmarłym przyjaciołom. Chciałem jeszcze raz zobaczyć was takich jak kiedyś, chciałem by wasze imiona nie poszły w zapomnienie, chciałem by to, że tak młodo odeszliście stało się lekcją dla moich słuchaczy. Lekcją, by cenić życie, a w nim to, co najważniejsze, czyli miłość i przyjaźń… Rest in Peace Bracia [*]… – komentuje GSP, publikując utwór „Wars-Sawa”.

Czytaj dalej

Felieton

Tede i Young Leosia – kolaboracja, która się nie udała?

„Najlepiej brzmi wyciszone” – brzmi jeden z wielu krytycznych komentarzy.

Opublikowany

 

tede young leosia

Tede postanowił na nową płytę „Vox Veritatis” zaprosić same kobiety, wśród których usłyszymy Bambi, Modelki i Young Leosię. Singiel z tą ostatnią ukazał się kilka dni temu i już możemy go podsumować, a właściwie zrobili to słuchacze.

Zarzuty w stronę Tedego i Young Leosi

Zazwyczaj, gdzie się nie pojawi Young Leosia, tam mamy murowany hit z repeat value. Niestety, nie w tym przypadku. Po trzech dniach kawałek z Tede „Więcej miejsca” ma skromne jak na taki duet niecałe 50 tys. wyświetleń klipu. Wynik kiepski i trzeba to otwarcie przyznać. Widać to też po odbiorze: 2 tys. łapek w górę i 400 w dół daje pogląd na to, że coś jest na rzeczy. Po wejściu w komentarze już jest wszystko jasne.

Słuchacze zarzucają Tedemu i Leosi, że nie wykorzystali potencjału współpracy. Numer nie buja tak jak powinien, trudno jest cokolwiek zrozumieć. Pojawiają też wątpliwości co do dobrze zrealizowanego numeru pod względem technicznym, w szczególności do mixu. Teledysk także się większości nie spodobał.

Statystyki klipu

Krytyka w kierunku „Możesz więcej” Tedego i Leosi

Oto kilka najczęściej lajkowanych komentarzy pod wspólnym singlem Tedego i Sary. Duet raczej nie będzie z nich zadowolony:

  • Szczerze, ale to jest chu**we, klip to już żenada całkowita.
  • Stary chłop i nie potrafi nagrać ani jednego kawałka bez wspomnienia o wyimaginowanych hejterach. Rent free.
  • Najlepiej brzmi wyciszone.
  • Szkoda zmarnowanego potencjału na kolabo, jakoś bez wyrazu ten kawałek. Taki po prostu poprawny. Bit też nudny. Z sentymentu włączyłem sobie „Szpanpan” dla porównania i realizacyjnie, dykcyjnie, tekstowo, bitowo – przepaść.
  • Mimo najszczerszych chęci, niewiele rozumiem z części Tedego. Mix w tym kawałku oraz w TSTMF położony. Zapowiada się interesujący album z nawet niezłym replay value, ale niestety niedopracowany technicznie.
  • nie rozumiem ani jednego słowa z tego utworu poza refrenem
  • Kawałek na max dwa przesłuchania. Tedzik top1 dla mnie ale niektóre jego ostatnie kawałki to wielkie iks de.

Propsów jest niewiele

Pozytywnych wpisów na temat kawałka jest niewiele i są to raczej pojedyncze pozycje, które nie cieszą się zbyt dużą popularnością:

  • Ale ta różnica w skillach to jest przepaść.
  • Tede xYL jest Moc. banger. banger.
  • Moja ulubiona piosenka musi być hitem.
  • Super. zajebiste. Mam nadzieję, że kiedyś spotkam TDF-a jeden z ”NIELICZNYCH” Polskich Raperów, których na co dzień słucham.

Z Bambi poszło lepiej, ale też bez fajerwerków

Niedawno sporych echem odbiło się przekazanie przez Tedego „dziedzictwa melanżu” Bambi, czego efektem było nagranie przez tę dwójkę remixu kultowego numeru „Drin za drinem”. Ta wiadomość poszła szeroko w środowisku i spolaryzowała słuchaczy. Kiedy później ukazał się już wspomniany kawałek na kanale Baila Ella, nie wykręcił on jednak spektakularnych liczb. Ponownie obyło się bez viralowości, chociaż potencjał był duży.

Jak zauważył ktoś w komentarzach, to sympatyczne, że nowe pokolenie słuchaczy będzie bawiło się pod ten sam bit, co wiele pokoleń wstecz. Brakuje jednak tych szczytów list przebojów.

Statystyki kooperacji Bambi i Tedego

Czytaj dalej

Felieton

Dwa Sławy – czy dobrze już było? – felieton

Zabawa formą vs wielowymiarowe metafory.

Opublikowany

 

dwa sławy

Od premiery najnowszej płyty Dwóch Sławów minęły już dwa miesiące. Zdążyłam się z nią solidnie osłuchać i dowiedzieć, co dobrze by było opisać. Opinie o projekcie – wprost mówiąc – nie są najlepsze, co duet wziął już na klatę. Moje zdanie jest jednak nieco inne więc zapraszam na łyżkę miodu w beczce dziegciu.

Kryzys wieku średniego?

Zacznę prosto z mostu – uwielbiam ten duet. Na ich wielowymiarowe metafory trzeba kupić drukarkę 3D. Zabawa słowem, luz i humor to cechy, które niewątpliwie muszę im przypisać i wcale nie muszą nikogo do tego przekonywać. Ale, co w sytuacji, gdy masz za sobą dziesięć lat punchline’ów, wszechobecnej beki i hashtagów, a fani czekają? Jasne, możesz zrobić kolejny taki sam album, który i tak nie ma podjazdu do debiutu. Stąd najnowszy projekt Astka i Rada jest totalnie zrozumiały – dajmy im działać i się rozwijać. Kryzys wieku średniego i te sprawy.

Zabawa formą

A tak serio – spodziewaliście się kiedyś, że łódzki duet mógłby zagrać swoje numery na imprezie Świętego Bassu albo zrobi manifest polityczny, który będziecie podśpiewywać pod prysznicem? Chcecie starych Sławów – włączcie „Ludzi Sztosów”, proste. I oczywiście – jak większość z Was – analizowałam ten album na Genusie, łapiąc się za głowę po wytłumaczeniu kolejnego wersu. Jednak… to było dekadę temu. Nikogo zatem nie powinno dziwić, że przyszedł u panów czas na zabawę formą, poniekąd wyniesioną z projektu club2020.

Najwyżej będzie stójka lub parter

Czy „Dobrze by było” jest krążkiem bez treści? Złośliwi powiedzieliby, że tak. Ale obiektywnie patrząc – numery „Myślałem, że będzie gorzej” czy wcześniej wspomniany bez nazwy „To nie jest kraj dla kabrioletów”, mają to, co tygryski lubią najbardziej. Jest więcej śpiewów, autotune’ów i wtyczek niż kiedykolwiek. I dobrze by było trochę odpuścić, wychillować i zaakceptować ten wytwór, spięty słuchaczu. A, że krążek buja i na żywo miałam okazję sama się przekonać na trasie – a jakże! – „Dobrze by było Tour”. Już 4 kwietnia w ich mothership (czytaj w Łodzi) zagrają finałowy koncert więc jeśli w domowym zaciszu denerwują Cię te chłopy, daj im szansę. Najwyżej będzie stójka lub parter.

Czytaj dalej

Felieton

Drugi koncert Quebonafide na Narodowym. Czy to jawne oszustwo? – felieton

Na pewno zachowanie nie po koleżeńsku.

Opublikowany

 

quebonafide

Organizacja pożegnalnego koncertu Quebonafide przypomina zabawę w kotka i myszkę. Na pewno jest brakiem poszanowania dla słuchaczy, którzy kupili bilet i właśnie się dowiedzieli, że ostatni koncert rapera będzie miał kilka dat.

Wyobraźmy sobie sytuację, że kupujemy limitowaną płytę artysty za 200 zł, który deklaruje, że nakład tysiąca sztuk nie będzie nigdy wznawiany. Tymczasem zamiast cieszyć się z „białego kruka” w domu dowiadujemy się jeszcze w dniu zakupu, że z powodu dużego zainteresowania płytą postanowiono dotłoczyć drugi tysiąc egzemplarzy. Podobne do tej sytuacje już się zdarzały, ale płyty były dotłaczane po kilku latach. Tym niemniej, mamy tu do czynienia ze złamaniem umowy między artystą a słuchaczem, czyli ze zwykłym oszustwem.

Pierwszy, drugi… i trzeci – „ostatni koncert” Quebonafide

Podobnie jest z koncertem Quebonafide. W przeciągu bardzo krótkiego czasu, słuchacze mogą czuć się oszukani i to aż dwukrotnie. Za pierwszym razem, kiedy „Ostatni koncert Quebonafide” miał się odbyć online. Po kilku tygodniach, kiedy wykupiono bilety na wydarzenie, dowiedzieliśmy się, że wcale nie będzie to ostatni koncert, bo ostatni odbędzie się dzień później na PGE Narodowym. Kombinacje alpejskie, przesuwanie startu sprzedaży zakupu biletu to temat na zupełnie oddzielny wątek, ale to co się dzisiaj wydarzyło i jak zostały potraktowane osoby, które kupiły bilety na wydarzenie online powinno skończyć się co najmniej bojkotem ze strony odbiorców.

To jednak nie koniec kpin ze słuchaczy.

Pierwszy, drugi i trzeci – „ostatni koncert” Quebonafide

Oszustwo na drugi koncert?

W czwartek, w zaledwie parę godzin bilety na ostatni koncert Quebonafide na Narodowym zostały wyprzedane. Jeżeli ktoś miał szczęście, to po kilku godzinach walki z systemem bileterii i zacinającej się stronie kupił bilety. To nic, że będzie siedział gdzieś za przysłowiowym filarem, w ósmym rzędzie z daleka od sceny. Miał świadomość i satysfakcję, że warto było się pomęczyć, bo miało to być jedyne takie wydarzenie – unikalne, tak przynajmniej go zapewniano. Więc zamiast wcisnąć „Esc” postanowił wziąć nawet to najsłabsze miejsce, bo będzie częścią historii. Nic bardziej mylnego.

Po kilku godzinach ogłoszono, że „ostatni koncert” Quebonafide będzie miał jeszcze jedną datę. Dzień wcześniej raper zagra jeszcze jeden koncert. Dzień wcześniej! Przecież to brzmi jak absurd. Tuż po zakupie biletu, zmieniane są zasady gry i umowy między raperem a słuchaczem. Wygląda to jak celowe działanie i wprowadzenie kupującego bilety w błąd. Który koncert więc będzie tym ostatnim. Ten 27 czy 28 czerwca?

Quebonafide z ostatniego koncertu robi sobie trasę koncertową, choć przy zakupie biletu z nikim się na to nie umawiał. Ba, sugerował unikalne i jedyne tego typu wydarzenie. Tymczasem osoby, które walczyły dzisiaj o bilety będą musiały pocieszyć się zmęczonym artystą po występie dzień wcześniej i zleakowanym koncertem na TikToku.

Opinie słuchaczy
Opinie słuchaczy
Opinie słuchaczy

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: