News
Sokół „Wojtek Sokół” – szczegóły płyty
Znamy wielkość sprzedaży preorderu oraz tracklistę i okładkę.

Ponad 10 tysięcy egzemplarzy nadchodzącej płyty Sokoła słuchacze kupili nie wiedząc o niej nic – nie znając żadnych szczegółów, ani jednego singla, nawet tytułu. Ogromny kredyt zaufania od fanów spowodował, że płyta o której nic nie wiadomo, z miejsca stała się bestsellerem. Dopiero dziś, Sokół odkrywa karty, publikując okładkę, tracklistę oraz tytuł swojego pierwszego solowego wydawnictwa. Premiera już 15 lutego.
Pierwsza solowa płyta
Preorder wersji limitowanej solowej płyty Sokoła ruszył bez zapowiedzi. Na początku można było dowiedzieć się o nim jedynie z plakatów, które zawisły w największych polskich miastach. Tysiące fanów zamówiło album znając jedynie datę premiery. Będzie to pierwsza solowa płyta artysty. Sokół pierwsze muzyczne formacje współtworzył już pod koniec lat dziewięćdziesiątych – TPWC, ZIP Skład i WWO – oraz ich ówczesne produkcje, raz na zawsze określiły kanon polskiego hip-hopu. Na koncie ma cztery złote i dwie platynowe płyty. Jednak po przeszło dwudziestu latach obecności na scenie, dopiero teraz wydaje album samodzielnie.
Bonusowe utwory
Rok 2019 Sokół rozpoczyna od ujawnienia kluczowych szczegółów na temat swojego „debiutanckiego” wydawnictwa. Na płycie usłyszymy trzynaście całkowicie premierowych utworów oraz gości stanowiących pierwszą ligę i przekrój współczesnej muzyki rozrywkowej, alternatywnej oraz oczywiście – hip-hopowej. Czternastym, bonusowym utworem będzie “Chcemy być wyżej”, singiel który w 2018 szturmem zdobył YouTube i platformy streamingowe. Wersja limitowana albumu, którą zamówić można tylko do 12 lutego (albo do wyczerpania zapasów), będzie zawierała również single “Rób to, w co wierzysz” oraz “Świadomy sen”. Oczywiście to nie jedyny wyróżnik tej wersji wydawnictwa, ale inne dodatki pozostają na ten moment tajemnicą.
Różnorodność
Sokół stawia na różnorodność pod każdym względem – od grona zaproszonych do współpracy producentów i ich muzycznej stylistyki, po klimat każdego z utworów. Do tego – jakość, liryczna pomysłowość i nieprzewidywalność narracji, do której przez lata przyzwyczaił publiczność Sokół. Taco Hemingway, PRO8L3M i Hewra – to goście płyty reprezentujący hip-hopową część sceny. W refrenach utworów usłyszymy najciekawsze głosy młodego pokolenia muzyki rozrywkowej takie jak: Igo znany z zespołu Clock Machine i duetu z Bass Astral, Lena Osińska z zespołu Sonar czy finalista The Voice of Poland – Mateusz Krautwurst. Na płycie znajduje się również utwór z wykorzystaniem głosu zmarłego tragicznie w 1991 roku legendarnego polskiego wokalisty Andrzeja Zauchy. Grono producentów zaproszonych do stworzenia albumu łączy reprezentantów sceny elektronicznej i alternatywnej. Usłyszymy takich artystów jak Pejzaż (Bartosz Kruczyński, znany z duetu Ptaki) czy Duit. Tuż obok znajdą się przedstawiciele współczesnej sceny rapowej jak Steez83 czy WOWO, a także berliński duet producencki Broke Boys i legendy takie jak Magiera czy DJ B.
Okładka

„Wojtek Sokół”
„Wojtek Sokół” – bo taki, przewrotny w swojej prostocie, tytuł nosić będzie debiutancki solowy album Sokoła, to podróż po obszarach rapowych i muzycznych zamiłowań artysty. Tak samo jak jazdy bez trzymanki i ostrych zakrętów należy spodziewać się prostych dróg. Nigdy jednak, jak w całej dotychczasowej działalności Sokoła, dróg na skróty. Premiera albumu już 15 lutego.
Tracklista
- Hybryda
Produkcja: WOWO
Cuty: Steez83 - Lepiej jak jest lepiej feat. Mateusz Krautwurst
Produkcja: Magiera - Pluszowy
Produkcja: Lutosław Granat - Pomyłka feat. Andrzej Zaucha
Produkcja: Pejzaż
Cuty: DJ Kebs - Sprytny Eskimos feat. Igo
Produkcja: Magiera - I Tak I Nie feat. Hewra
Produkcja: ₪ - Za Ręce
Produkcja: Duit - Nie Da Na Da feat. Marcin Pyszora
Produkcja: Broke Boys - Napad Na Bankiet feat. PRO8L3M, Taco Hemingway
Produkcja: Steez83 - Z Tobą
Produkcja: DJ B - Skażony
Produkcja: Emowski - MC Hasselblad
Produkcja: Dryskull - Koniec Gatunku feat. Lena Osińska
Produkcja: WOWO
Bonus track wersja standardowa:
- Chcemy Być Wyżej
Produkcja: Zeppy Zep
Cuty: Steez83
Bonus tracks wersja limitowana:
- Rób To W Co Wierzysz
Produkcja: Duit - Świadomy Sen feat. Dawid Podsiadło
Produkcja: Dryskull - Chcemy Być Wyżej
Produkcja: Zeppy Zep
Cuty: Steez83
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News
Z bloku Belmondo kobieta wyskoczyła przez okno
„Z tego piętra skoczyła” – mówi na nagraniu raper.

Będący w ostatnich dniach w nie najlepszej formie psychicznej Belmondziak, był świadkiem niebezpiecznej sytuacji. Kobieta z jego bloku wyskoczyła przez okno.
Belmondo przebywa obecnie w Krakowie, skąd streamuje i upublicznia niepokojące filmy. Jest przestraszony i myśli, że ktoś go śledzi. Jest to wynikiem przyjmowania przez rapera różnych psychoaktywnych substancji. Jakby tego było mało, jego sąsiadka z Anglii postanowiła wyskoczyć z okna.
– Jestem sąsiadem i widziałem jak ta pani wyskoczyła. Z tego piętra skoczyła. Wygląda na naćpaną – mówi na nagraniu Młody G w kierunku osoby, która przyszła pomóc leżącej na ziemi kobiecie.
Kobieta wije się i jęczy, ale jak przekonuje raper, raczej nic się jej nie stało, bo nie spadła z wysoka.
Poniżej wideo:
News
Tysiąc zł za minutę. Cena za prywatny koncert Smolastego
Wiemy, za jaką kwotę artysta zagra na urodzinach.

Rapowe gwiazdy nie ograniczają się do występów na koncertach i festiwalach. Oferują także granie na prywatnych imprezach. Wiemy, ile Smolasty bierze za taki występ.
Smolasty to obecnie jeden z najpopularniejszych artystów w Polsce, którego na Spotify słucha miesięcznie ponad 1 mln osób. Jeżeli chcielibyście, żeby wystąpił on np. na waszych urodzinach jest to zrobienia, ale za odpowiednią stawkę. 35 minutowy występ Smoły na prywatnej imprezie kosztuje 35 tysięcy złotych.
Nie są to jedyne koszty, jakie trzeba ponieść, bo nawet na prywatnych imprezach obowiązuje rider. Wymaga on m.in. wynajęcie profesjonalnego sprzętu nagłośnieniowego, co generuje dodatkowe koszty.
Tysiąc złotych za minutę koncertu Smolastego. Dajcie znać, czy to według was wygórowana kwota.

Gdy Belmondo zaczyna relację na Instagramie we wczesnych godzinach porannych, już na starcie mniej więcej wiadomo, czego można się spodziewać. Nie inaczej było dziś, podczas relacji Belmondziaka z okazji pobytu w Krakowie.
Młody G konsekwentnie tworzy kontent, który wywołuje szerokie komentarze co do przypuszczalnych powodów jego zachowania. Głośnym echem odbił się film, gdy zakrwawiony biegał po ulicy. Poruszenie wywołało również zatrzymanie przez policję, gdy zabarykadował się w domu. Belmondziak musi się mierzyć z narkotycznymi demonami, co ewidentnie odbija się na jego stanie psychicznym.
Raper rozpoczął dzień od transmisji na krakowskim balkonie. Algidziak bał się wejść do środka mieszkania, bo obawiał się obecności osób, które słyszał na klatce schodowej. Belmondo nie czuł się bezpiecznie, dlatego podał adres nieruchomości z prośbą do fanów o pomoc. Finalnie dał się uprosić właścicielce mieszkania i wszedł do środka. W późniejszej części transmisji doszedł do siebie i mogliśmy usłyszeć jego refleksje m.in. na tematy religijne.
Poniżej wideo:

Związek Producentów Audio Video przygotował podsumowanie 2024 r. na polskim rynku muzycznym. Sprzedaż muzyki wygenerowała w ubiegłym roku ponad 850 mln zł przychodu, co stanowi wzrost w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym o 26%. Ten wynik pozwolił na utrzymanie 18. miejsca w rankingu największych rynków muzycznych świata.
DANE RYNKOWE 2024 – POLSKA
Wartość całego rynku dynamicznie rośnie głównie dzięki wynikom sprzedaży cyfrowej, która przekroczyła ponad 80% udziału w rynku. W roku 2024 na muzykę w formatach cyfrowych wydaliśmy o prawie jedną trzecią (31%) więcej niż w roku ubiegłym, co przełożyło się na 685 mln zł przychodu.

Przy obecnej dynamice wzrostu sprzedaży muzyki, już w pierwszej połowie obocznego roku powinniśmy awansować na 17. lokatę, wyprzedzając Szwajcarię – komentuje Bogusław Pluta dyrektor zarządzający ZPAV.
Wzrosty zanotowała także sprzedaż fizyczna. Zarówno stabilizujące już swoją dynamikę sprzedaży płyty winylowe, które w ubiegłym roku odnotowały wzrost o 3,1%, generując prawie 64 mln zł przychodu, jak i płyty CD. Tradycyjny nośnik wzrósł rok do roku o 17,4%, przekraczając poziom 100 mln zł przychodu.
Jest to już drugi rok z rzędu, kiedy sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych odnotowuje wzrost – dodaje Anna Ceynowa, dyrektorka komunikacji ZPAV.
Dominującą formą sprzedaży muzyki pozostaje streaming, który po raz kolejny umocnił swoją pozycję na rynku, notując wzrost rok do roku o 31%. W 2024 roku wygenerował ponad 682 mln zł przychodu, odpowiadając już za 99,6% sprzedaży cyfrowej oraz 80,2% sprzedaży całkowitej. Wzrost ten został odnotowany przy rosnącym udziale płatnych subskrypcji, które w roku ubiegłym przyniosły prawie 437 mln zł przychodu, stanowiąc już 63,8% przychodów ze streamingu.
Płyty CD w 2024 r. stanowiły 11,8% całości sprzedaży, zaś płytom winylowym przypadło 7,5% rynku.


DANE RYNKOWE 2024 – ŚWIAT
Globalne przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły w 2024 r. 29,6 mld dolarów, co stanowi wzrost rok do roku o 4,8% jak podaje Międzynarodowa Federacja Przemysłu Muzycznego (IFPI).
Największym motorem światowego wzrostu był streaming oparty na płatnych subskrypcjach. Przychody z tego tytułu wzrosły o 9,5%, a liczba użytkowników subskrypcji wzrosła o 10,6% do 752 milionów na całym świecie.
W roku 2024 przychody ze streamingu po raz pierwszy przekroczyły 20 miliardów dolarów (20,4 mld USD), co stanowiło 69% całkowitych przychodów z muzyki. Dla porównania: 20 mld USD to więcej niż wynosiły roczne przychody przemysłu fonograficznego w okresie od 2003 do 2020 roku.
Przychody ze sprzedaży nośników fizycznych spadły o 3,1%, jednak sprzedaży winyli nadal rosły w 2024 roku – o 4,6% – co oznacza osiemnasty rok wzrostu sprzedaży czarnych płyt z rzędu.
Co ważne, odnotowano wzrost przychodów we wszystkich regionach świata. Trzy z siedmiu regionów świata odnotowały dwucyfrowe wzrosty: Bliski Wschód i Afryka Północna, Afryka Subsaharyjska oraz Ameryka Łacińska. Bliski Wschód i Afryka Północna (MENA) były najszybciej rosnącym regionem, ze wzrostem na poziomie 22,8%.
Europa, stanowiąc ponad jedną czwartą globalnych przychodów (29,5%), po wzroście na poziomie 8,3% utrzymała pozycję drugiego największego regionu na świecie pod względem przychodów z muzyki w 2024 roku.
OFICJALNE LISTY ZPAV – 2024
W rocznym podsumowaniu oficjalnych list ZPAV już tradycyjnie w serwisach streamingowych królują polscy artyści, a radio pozostaje zdominowane przez artystów zagranicznych.
W zestawieniach sprzedażowych, polscy artyści stanowią większość zarówno w ścisłej czołówce, jak i w stu pierwszych pozycjach poszczególnych list. Na liście OLiS albumy sumującej sprzedaż fizyczną i cyfrową, w pierwszej dziesiątce polscy artyści pozostawiając tylko jedno miejsce twórcom zagranicznym. Łącznie w top 100 zestawienia zajmują 68 pozycji.
Odwrotna sytuacja ma miejsce na playlistach radiowych, gdzie przewagę stanowią artyści z zagranicy. W top 100 zestawienia Oficjalnej Listy Airplay (OLiA) 39 pozycji należy do krajowych twórców, a do pierwszej dziesiątki dotarły tylko cztery polskie utwory. Jest to jednak o prawie 30% lepszy wynik polskiego repertuaru niż przed rokiem.
News
„Abracadabra” Malika Montany z gościem + remix. Dobry dzień dla fanów rapera
Malik Montana z dokładką po nowym singlu.

Wtorek obfity jest w nową muzykę od Malika Montany. Wypuścił on nie tylko remix kawałka „Hac A Dos”, ale także całkiem nowy singiel z udziałem Konesera.
„Hac A Dos” w nowej odsłonie
„Hac A Dos” w kompletnie nowej wersji autorstwa pieruuna. Jest to zdecydowanie świeże i nietypowe dla polskiej sceny rapowej brzmienie. Malik przyzwyczaił słuchaczy, że robi rzeczy po swojemu i nie zawodzi.
„Abracadabra” z Koneserem
Wraz z publikacją remixu, artysta niespodziewanie dorzucił kompletnie nowy utwór „Abracadabra” z gościnnym udziałem Konesera. Jest to kolejna kolaboracja artystów, którzy doskonale uzupełniają się klimatem. Za naprawdę szalony podkład odpowiadają Olek i RYGOR.
-
News3 dni temu
Z bloku Belmondo kobieta wyskoczyła przez okno
-
News3 dni temu
Białas dissuje Bedoesa. Linijki wymierzone w byłego podopiecznego
-
News5 dni temu
Spanikowany Belmondo znowu prosił o pomoc fanów nad ranem
-
News3 dni temu
Wstydu już nie ma. Bydgoszcz docenił Pawbeatsa
-
teledysk2 dni temu
Gural: „Kiedy było mi źle, wjeżdżała gruda i było grubo”
-
News5 dni temu
Tysiąc zł za minutę. Cena za prywatny koncert Smolastego
-
News4 dni temu
Red dostał nową pracę. Fala krytyki pod adresem rapera
-
News4 dni temu
Naćpany Belmondo pouczał dyspozytora pogotowia jak wymówić jego nazwisko