Sprawdź nas też tutaj

News

Jak zachowują się słuchacze muzyki? Raport od IFPI

Czego słuchają Polacy, z jakich urządzeń i ile godzin tygodniowo?

Opublikowany

 

Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI), reprezentująca światowy przemysł muzyczny, opublikowała raport pt. „Music Listening 2019”, który zawiera analizę zachowań i preferencji konsumentów w wieku 16-64 lat na 21 najważniejszych rynkach muzycznych na świecie, w tym w Polsce.

Główne wnioski raportu

  • Coraz więcej czasu spędzamy na słuchaniu muzyki. Respondenci słuchają muzyki średnio 18 godzin tygodniowo. To więcej niż w roku ubiegłym, gdy średnia wynosiła 17,8 godziny. Odpowiada to 2,6 godziny słuchania muzyki dziennie lub wysłuchaniu 52 trzyminutowych utworów w ciągu dnia. W Polsce słuchamy muzyki średnio 21,8 godziny tygodniowo.
  • Większość badanych (54%) uznaje się za „osoby kochające muzykę” lub osoby będące „fanatykami muzyki”. Wśród 16-24-latków odsetek ten rośnie do 63%. W Polsce jest to odpowiednio 53 % i 61%.
  • Starsze grupy wiekowe coraz częściej korzystają z serwisów streamingowych audio. Serwisy te cieszą się popularnością na całym świecie, a w ostatnim miesiącu korzystało z nich 64% wszystkich respondentów – jest to wzrost o około 7% w stosunku do roku 2018. Najwyższy wskaźnik wzrostu zaangażowania dotyczy osób w wieku 35-64 lat: 54% tej grupy korzystało z serwisu streamingowego audio w ostatnim miesiącu (wzrost o 8% w stosunku do 2018 r.). W Polsce z serwisów streamingowych audio w ostatnim miesiącu skorzystało 52 % badanych, a w grupie wiekowej 35-64 – 42 %.
  • Korzystanie z muzyki z naruszeniem prawa pozostaje wyzwaniem dla muzycznego ekosystemu. 27% badanych korzystało z nielegalnych sposobów słuchania lub pozyskiwania muzyki w minionym miesiącu, a 23% korzystało z nielegalnych usług zgrywania strumieni – wiodącej formy muzycznego piractwa. Wśród respondentów z Polski te wyniki wynoszą odpowiednio 36 % i 29%.

Tegoroczny raport przedstawia ekscytującą historię coraz większego zaangażowania fanów w odbiór muzyki. W czasie, gdy wiele mediów walczy o ich uwagę, nie tylko decydują się spędzać więcej czasu na słuchaniu muzyki i angażowaniu się w nią, ale robią to w coraz bardziej różnorodny sposób.Trwałe partnerstwo między wytwórniami fonograficznymi a artystami stanowi podstawę, na której zbudowany jest ten rozwijający się, ekscytujący świat pasjonatów muzyki. Wytwórnie współpracują ze swoimi artystami, aby pomóc im dotrzeć do fanów na całym świecie. Raport podkreśla również, że dostępność muzyki za pomocą nielicencjonowanych metod lub naruszanie praw autorskich pozostaje realnym zagrożeniem dla ekosystemu muzycznego. Praktyki takie jak zgrywanie strumieni są nadal powszechne i nic nie przynoszą tym, którzy tworzą i inwestują w muzykę. Nadal prowadzimy działania na całym świecie, aby rozwiązać ten problem. – mówi Frances Moore, dyrektor generalny IFPI.

Polski rynek muzyczny

Z raportu wynika, że Polacy słuchają średnio 21,8 godziny muzyki tygodniowo. Ponad 40% z nas robi to za pośrednictwem radia. Kolejne medium w kolejności to Youtube (22%), a na trzecim miejscu znalazły się płyty przez nas kupione (10%). Polska jest krajem, w którym słuchanie radia deklaruje największa liczba badanych.

W ostatnim miesiącu 52% konsumentów słuchało muzyki korzystając z serwisu streamingowego, a 86% z nas zadeklarowało, że wykorzystywało do tego serwis Youtube.

Ulubione gatunki muzyczne Polaków

Z raportu dowiadujemy się także, czego najczęściej słuchają nasi rodacy. Na pierwszym miejscu mamy Pop (66,3%), później Rock (59%), Dance (36,6%), Disco-polo (32,8%), Muzykę filmową (27,9%) i dopiero na piątym miejscu Hip-hop/Rap (27,2%). Stawkę zamyka Metal z 19%.

Metodologia badania

IFPI w kwietniu i maju 2019 r. przeprowadziła globalne badanie, którego celem było poznanie zachowań i preferencji konsumentów w zakresie korzystania z muzyki w licencjonowanych i nielicencjonowanych serwisach muzycznych.

Badanie zostało zrealizowane na demograficznie reprezentatywnej próbie użytkowników Internetu w grupie wiekowej 16-64 lat w następujących krajach: Argentyna, Australia, Brazylia, Kanada, Francja, Niemcy, Włochy, Japonia, Meksyk, Holandia, Nowa Zelandia, Polska, Rosja, Republika Południowej Afryki, Korea Południowa, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Badaniem zostały objęte również rynki w Chinach i Indiach, ale wyniki badania w tych dwóch krajach nie zostały uwzględnione w danych „globalnych” raportu. Badane terytoria stanowiły 92,6% przychodów światowego rynku nagrań muzycznych w 2018 r.

W sumie w badaniu uczestniczyło 34 tys. użytkowników Internetu, przy uwzględnieniu większej liczby użytkowników na większych rynkach. Ogólnokrajowe reprezentatywne próby kwotowe pomiędzy 1 tys. a 3 tys. respondentów zostały ustalone zgodnie z wielkością populacji internetowej i strukturą demograficzną, według najnowszych danych ze spisu ludności na każdym terytorium. Dzięki temu w danych uzyskano standardowy poziom błędu +/- 3%, przy poziomie zaufania sięgającym 95%. Projekt, konstrukcja i analiza wyników badania zostały opracowane przez IFPI. Badanie wśród respondentów zostało przeprowadzone przez AudienceNet.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News

50 Cent chce wciągnąć Eminema do nowego „Street Fightera”

Luźna propozycja czy coś jest już na rzeczy?

Opublikowany

 

50 cent eminem street fighter

Fifty zapowiedział, że chce wciągnąć Eminema do pracy nad muzyką do nadchodzącego filmu „Street Fighter”, w którym sam wciela się w Balroga.

Raper rzucił temat publicznie i jasno dał do zrozumienia, że celuje w nowy numer sygnowany przez duet znany z czasów Aftermath.

Jego pomysł pojawił się na Instagramie. – Załatwię Eminemowi, żeby zrobił muzykę do filmu „Street Fighter”. Nowa muzyka w drodze! – napisał 50 Cent. Na ten moment nie ma żadnego oficjalnego potwierdzenia, że Eminem faktycznie dołączył do projektu, ale biorąc pod uwagę ich wspólną historię i zaplecze u Dr. Dre, taka opcja nie brzmi wcale jak fantazja rzucona w próżnię.

Zapowiedź nowej muzyki zbiegła się w czasie z intensywnym medialnie okresem dla 50 Centa. Raper jest obecnie jednym z głównych tematów dyskusji wokół głośnego i skrajnie ocenianego serialu dokumentalnego Netfliksa „Sean Combs: The Reckoning”, który uderza w Diddy’ego.

Mimo wieloletniego konfliktu z Combsem, 50 Cent dystansuje się od zarzutów o osobistą vendettę. W rozmowie z GQ podkreślił: – Ja nie zrobiłem tego dokumentu. Zatrudniłem najlepszych możliwych ludzi do jego realizacji, dlatego podczas oglądania nie czuć niczyjego punktu widzenia.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

30 lat Jeża Jerzego – jak powstał komiks ze „Ślizgu?”

Rozmowa z twórcami.

Opublikowany

 

Przez

jeż jerzy wywiad

Jeż Jerzy, jeden z najpopularniejszych bohaterów polskiego współczesnego komiksu, przez lata towarzyszył czytelnikom pisma „Ślizg”. W tym roku świętuje swoje 30. urodziny.

Z tej okazji specjalny wywiad z ojcami Jerzego, Tomaszem Leśniakiem i Rafałem Skarżyckim, przeprowadził Tomasz Kołodziejczak, gospodarz vloga „Otwarte Komiksy”, a wcześniej wydawca serii (Egmont).

Autorzy opowiadają o kulisach powstania kolczastego bohatera i innych wspólnych projektach. Wspominają lata 90-te, mówią o relacjach na linii autor-wydawca, pieniądzach w branży komiksowej, swoich projektach filmowych. Wspólnie z Tomaszem Kołodziejczakiem po raz pierwszy publicznie zdradzają tajemnicę przejechania (na desce) Jeża Jerzego z Egmontu do Kultury Gniewu. To wywiad nostalgiczny, zabawny, sympatyczny.

Co z Jerzym mają wspólnego Sokół, Ero i Bilon pisaliśmy tu: Jeż Jerzy ma 30 lat.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Bastek planował się ogarnąć? Wymowny wpis krakowskiej legendy

Współzałożyciel Intoksynatora przeżywa teraz ciężki okres.

Opublikowany

 

bastek

Czy Bastek jest jeszcze w stanie wydostać się z odmętów dna życiowego? Bezdomny weteran przechodzi teraz ciężki okres, ale jego najnowszy wpis mógł sugerować podjęcie odpowiedzialnych decyzji wobec swojej przyszłości.

Najprawdopodobniej nie tak wyobrażał sobie kiedyś Bastek miejsce, w którym się aktualnie znalazł. Melanżowy tryb życia doprowadził go do sytuacji, gdy nie może być on pewny nawet tego, co będzie za tydzień – w jego przypadku każdy dzień to wyzwanie i ogromna niewiadoma. Bass przyznał szczerze, że kilkukrotnie groziło mu nawet zamarznięcie i gdyby nie wpłaty od fanów na hostel w ostatniej chwili, moglibyśmy o nim mówić jedynie w czasie przeszłym.

Bastek wyjawił również, że jego zauroczenie alkoholem wynosi ponad 30 lat. Efekty są widoczne, ale jak na taki staż, to na pierwszy rzut oka mogłoby być z nim gorzej. Krakowska legenda jest świadoma sytuacji, bo to najczęściej poruszany temat w komentarzach na jego profilu. Fani lidera Intoksynatora wielokrotnie zachęcali go do ogarnięcia się i pójścia do pracy. Niedawno Bass opublikował wymowny wpis, który mógł oznaczać planowaną przemianę.

– Idę – wyjawił raper, prezentując historię życiową Jerzego Górskiego, narkomana, który rzucił heroinę i zajął się sportem, osiągając w nim olbrzymie sukcesy.

Niedługo później jeden z fanów dopytał Bastka, czy post oznacza plan pójścia na odwyk. – Idź!!! – odpisał mu wymownie Bass, co może oznaczać, że jednak nie chodziło mu o porzucenie destrukcyjnego trybu życia lub szybko zmienił zdanie w temacie.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Adrian Younge i Michał Urbaniak. „Dziękuję za twoją pracę, legendo”

Amerykański kompozytor spotkał się z polskim kompozytorem.

Opublikowany

 

Przez

Adrian Younge Michała Urbaniak

Adrian Younge zagrał w Warszawie koncert promujący album „Something About April III”. Na widowni pojawił się Michał Urbaniak, którego amerykański kompozytor po występie specjalnie uhonorował.

Younge opublikował na Instagramie wspólne zdjęcie z polskim muzykiem, podkreślając, jak ważny był to dla niego moment:

– To był prawdziwy zaszczyt spotkać Michała Urbaniaka na moim show w Warszawie. Dziękuję za twoją pracę, legendo – napisał artysta.

Urbaniak od dekad funkcjonuje jako punkt odniesienia dla twórców ze świata hip-hopu i soulu po drugiej stronie Atlantyku. Jego brzmienie było wykorzystywane przez czołowych producentów i raperów amerykańskiej sceny w tym A Tribe Called Quest, J Cole’a czy Madliba. Dla Younga, który konsekwentnie buduje most między soulem, jazzem i hip hopem, takie spotkanie nie było więc przypadkiem, a symbolicznym zderzeniem dwóch muzycznych światów.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

50 Cent o Diddym: „Ekspresowo się postarzał”

„Wygląda jak szop pracz”.

Opublikowany

 

diddy więzienie postarzał się

50 Cent znów uderza w Diddy’ego, komentując jego wygląd po aresztowaniu i pierwszych wizytach w sądzie.

W rozmowie z Us Weekly Curtis raper wrócił do momentu, w którym po raz pierwszy zobaczył materiały z udziałem Seana Combsa po zatrzymaniu. Jak przyznał, najbardziej zapadły mu w pamięć szkice z sali sądowej.

– Postarzał się w ekspresowym tempie – stwierdził. – Poszedł do więzienia, włosy miał kruczoczarne jak moje. A następnego dnia wyglądał już kompletnie inaczej. Widziałem tylko te rysunki z sali sądowej. Jak go narysowali, wyglądał jak szop pracz. Pomyślałem wtedy: kiedy to się stało? – dodał.

Wypowiedź padła przy okazji rozmowy o serialu dokumentalnym Netflixa „Sean Combs: The Reckoning”, którego 50 Cent jest producentem wykonawczym. Produkcja skupia się na narastającej liczbie oskarżeń oraz problemach prawnych twórcy Bad Boy Records. Choć temat jest poważny, Jackson nie odmówił sobie kolejnej publicznej szpileczki wbitej w wieloletniego rywala.

@usweekly 50 Cent gives his reaction to Diddy's shocking transformation from the courtroom to prison in an exclusive Us Weekly #coverstory ♬ original sound – Us Weekly

Raper odniósł się również do krążących spekulacji wokół samego dokumentu. Wspomniał między innymi o osobach z branży, które jego zdaniem powinny się w nim pojawić, oraz o pogłoskach dotyczących potencjalnego udziału członków rodziny Diddy’ego. Podkreślił też, jak szerokie konsekwencje dla całego środowiska mają obecne zarzuty wobec Combsa.

Jednym z najbardziej kontrowersyjnych wątków „The Reckoning” okazało się użycie niepublikowanych wcześniej nagrań z udziałem Diddy’ego. Do sprawy odniósł się jego wieloletni osobisty operator Michael Oberlies w rozmowie z Rolling Stone.

– Przez ponad dwa lata pracowaliśmy nad projektem poświęconym Diddy’emu. Materiały, o których mowa, nie zostały udostępnione przeze mnie ani przez nikogo upoważnionego do zarządzania archiwum Seana Combsa. Zrobiła to osoba trzecia, która zastępowała mnie przez trzy dni, gdy byłem poza stanem.

Oberlies zaznaczył również, że sytuacja nie miała związku z żadnym sporem kontraktowym, a wykorzystanie nagrań określił wprost jako „nieetyczne i nie do zaakceptowania”.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: