News
Fryderyk 2020: Nominacje do Albumu Roku Hip-Hop
O statuetkę powalczy pięciu hip-hopowców.
ZPAV podał nominowanych do tegorocznych Fryderyków. W najbardziej interesującej nas kategorii Album Roku Hip-Hop pojawiły się wydawnictwa O.S.T.R.-a, Pezeta, PRO8L3M-u, Sokoła i Taco Hemingwaya.
Ogłoszone dziś nominacje do Fryderyków 2020 w dziewiętnastu kategoriach muzyki rozrywkowej i trzech kategoriach jazzowych to wynik głosowania Akademii Fonograficznej – grona ponad 1400 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy muzycznych i przedstawicieli branży fonograficznej. Laureatów nagród poznamy 14 marca podczas otwartej dla publiczności Gali Muzyki Rozrywkowej i Jazzu, która odbędzie się już po raz drugi w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Następnego dnia, 15 marca, odbędzie się druga edycja FRYDERYK Festiwal. Na scenie w MCK-u zagrają artyści reprezentujący różne konwencje i style, m.in. Ørganek, Daria Zawiałow, Król, Natalia Przybysz (nominowana w kategorii Album roku pop z płytą Jak malować ogień oraz Najlepsze nowe wykonanie za piosenkę Krakowski spleen), KęKę i Baranovski (nominacja w kategoriach: Autor roku, Album roku pop za płytę Zbiór oraz Utwór roku za Czułe miejsce). W Katowicach zadebiutuje również Scena Nowego Rapu, na której wystąpią: OKI, Koza, Trill Pem, Miętha i Gverilla.
– Cieszymy się, że w tym roku publiczność po raz kolejny będzie mogła uczestniczyć w ceremonii wręczenia najważniejszych nagród muzycznych w Polsce. – mówi Marek Staszewski, szef Związku Producentów Audio Video, organizatora FRYDERYK Festiwal.
– Otwarcie formuły wydarzenia pozwoliło artystom przeżywać ten wyjątkowy wieczór wspólnie z fanami, których wsparcie jest przecież tak ważne dla muzyków. – dodaje.
Album roku hip-hop
O.S.T.R. – „Instrukcja obsługi świrów”
Pezet – „Muzyka współczesna”
PRO8L3M – Widmo
Sokół – „Wojtek Sokół”
Taco Hemingway – „Pocztówka z WWA, lato ’19”
Fonograficzny debiut roku
Ania Karwan
Hania Rani
sanah
schafter
Viki Gabor
Teledysk roku
Daria Zawiałow – „Szarówka”
Dawid Podsiadło – „Trofea”
Ero – „Przerwa techniczna”
Syny – „Nag Champa”
Viki Gabor – „Superhero”
Utwór roku
Baranovski – „Czułe miejsce”
Daria Zawiałow – „Hej, hej”
Król – „Te smaki i zapachy”
Muniek – „Pola”
Viki Gabor – Superhero
Najlepsze nowe wykonanie
Karaś/Rogucki – „1996”
Mela Koteluk – „Odprowadź” (piano version)
Męskie Granie Orkiestra 2019 – „Zazdrość” (wersja live)
Natalia Przybysz – „Krakowski spleen”
sanah – „projekt nieznajomy nie kłamie”
Producent muzyczny roku
Bartosz Dziedzic
Dominic Buczkowski-Wojtaszek / Patryk Kumór
Hania Rani
Michał Kush
Ralph Kaminski
Autor roku
Baranovski
Błażej Król
Daria Zawiałow
Dominic Buczkowski-Wojtaszek / Patryk Kumór
Zygmunt Staszczyk
Kompozytor roku
Błażej Król
Daria Zawiałow / Michał Kush
Dawid Podsiadło / Olek Świerkot
Dominic Buczkowski-Wojtaszek / Patryk Kumór / Małgorzata Uściłowska
Hania Rani
Artysta roku
Adam Bałdych
Jazz Band Młynarski-Masecki
Marek Napiórkowski
Maciej Obara
Kuba Więcek
Fonograficzny debiut roku
Andrzej Kowalski Quartet
Kamila Drabek
Michał Zaborski Music
Natalia Kordiak Music
Szymon Sutor
Album roku rock
Lion Shepherd – „III”
Mazolewski / Porter – „Philosophia”
Muniek – „Syn miasta”
Sonbird – „Głodny”
Voo Voo – „Za niebawem”
Album roku metal
Batushka – „Hospodi”
Black River – „Humanoid”
Hunter – „Arachne”
Jelonek – „Classical Massacre”
Nocny Kochanek – „Randka w ciemność”
Album roku alternatywa
Hania Rani – „Esja”
Łąki Łan – „Raut”
Mary Komasa – „Disarm”
Piernikowski – „The best of moje getto”
Ralph Kaminski – „Młodość”
Album roku pop alternatywny
Daria Zawiałow – „Helsinki”
Fisz Emade Tworzywo – „Radar”
Król – „Nieumiarkowania”
sanah – „ja na imię niewidzialna mam”
Stanisław Soyka – „Muzyka i słowa”
Album roku pop
Baranovski – „Zbiór”
Margaret – „Gaja Hornby”
Mrozu- „Aura”
Natalia Przybysz – „Jak malować ogień”
Roksana Węgiel – „Roksana Węgiel Deluxe”
Album roku elektronika
Mery Spolsky – „Dekalog Spolsky”
Natalia Nykiel – „Origo”
Novika – „Bez cukru”
Stachursky – „2K19”
Zamilska „Uncovered”
Album roku blues
Agata Karczewska – „I’m Not Good At Having Fun”
Jamal – „Czarny motyl”
Natalia Sikora – „Ailatan”
Różni wykonawcy – „Chce się śpiewać (artyści niewidomi śpiewają utwory Sławka Wierzcholskiego)”
Sosnowski – The Hand Luggage Studio
Album roku muzyka dziecięca i młodzieżowa
4Dreamers – „nb.”
Czesłąw Mozil i Grajkowie Przyszłości – „Kiedyś to były Święta”
Joanna Dark, Małgorzata Kożuchowska, Szymon Majewski – „Wyspa dzieci. Piosenki babci i dziadka”
Karimski Club Dla Dzieci – „Kolory Świąt”
Małe TGD – „Wyspa skarbów”
Album roku muzyka ilustracyjna
Daniel Bloom feat. Leszek Możdżer „Dolce Fine Giornata”
Daniel Spaleniak – „Burning Sea”
Leszek Możdżer – „Ikar”
Miro Kępiński – „In This Gray Place”
Teatr Muzyczny ROMA / Jakub Lubowicz – „Przypadki Robinsona Crusoe”
Album roku muzyka poetycka
Janerka / Świetlicki / Nika / Pablopavo / Szubrycht / Waglewski / Nosowska – „Janerka na basy i głosy”
Maja Kleszcz – „Osiecka De Luxe”
Marek Dyjak – „Piękny instalator”
Mikromusic – „Mikromusic z dolnej półki”
Piotr Machalica – „Mój ulubiony Młynarski”
Album roku muzyka świata
Eleni – „Statek do Pireusu”
Hańba! – „1939”
Laboratorium Pieśni – „Rasti”
Provinz Posen – „Provinz Posen”
Żywiołak – „Wendzki sznyt”
Muzyka jazzowa
Album roku:
Adam Bałdych Quartet – „Sacrum Profanum”
Agnieszka Wilczyńska & Andrzej Jagodziński – „Wilcze jagody”
Algorhythm – „Termomix”
Maciej Obara Quartet – „Three Crowns”
Marek Napiórkowski – „Hipokamp”
Fryderyki to nagrody przyznawane przez Akademię Fonograficzną, czyli powołane przez Związek Producentów Audio Video jury, w skład którego wchodzi ponad 1400 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów branży fonograficznej. Nominowani do Fryderyków wyłaniani są w drodze tajnego głosowania wszystkich członków Akademii podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej. Członkowie Akademii mogą należeć wyłącznie do jednej sekcji i tylko w jej obrębie mają prawo głosu. Dzięki temu każdy ma szansę wypowiedzieć się w tej dziedzinie muzyki, która jest mu najbliższa.
W tegorocznej edycji Fryderyków zarejestrowano rekordową w historii konkursu liczbę ponad 1800 zgłoszeń, w tym 356 albumów z muzyką rozrywkową, 108 albumów jazzowych, 411 utworów i 362 teledyski. O nominację w kategorii Fonograficzny Debiut Roku ubiegało się łącznie 118 artystów.
– Rekordowa w tym roku i rosnąca z każdą edycją liczba zgłoszeń potwierdza dobrą kondycję polskiego rynku fonograficznego i pokazuje, że nagroda Fryderyk ma dla branży muzyczne bardzo duże znaczenie. – podkreśla Marek Staszewski.
Na ceremonii 14 marca wręczone zostaną także nagrody specjalne Akademii Fonograficznej za całokształt osiągnięć artystycznych – ZŁOTE FRYDERYKI. Wiemy już, że te szczególne wyróżnienia trafią do ogłoszonych wcześniej laureatów: zespołu Perfect (muzyka rozrywkowa), Tomka Lipińskiego (muzyka rozrywkowa) i Czesława Bartkowskiego (jazz).
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
The Game w rozmowie z Shannonem Sharpe’em bez wahania ogłosił się numerem jeden z Compton.
Podczas wizyty w programie Club Shay Shay raper wrócił do starej, ale zawsze gorącej dyskusji o hierarchii muzycznej swojego miasta. The Game postawił sprawę jasno i bez półśrodków:
– Zdecydowanie jestem najlepszym raperem z Compton – powiedział wprost, a chwilę później poszerzył tę tezę na całe Zachodnie Wybrzeże.
Raper przekonywał, że jego pozycja wynika z połączenia warsztatu i ulicznego doświadczenia:
– Nikt nie jest w stanie mnie przegadać. Każdy, kto się zna, to wie.
Game podkreślił technikę i autentyczność jako fundament swojej twórczości. Na koniec dorzucił jeszcze jedno zdanie, które tylko podgrzało atmosferę: – Jestem najlepszym raperem w tym mieście.
Fragment rozmowy szybko obiegł sieć po tym, jak udostępnił go DJ Akademiks na Instagramie. W komentarzach momentalnie pojawiło się nazwisko Kendricka Lamara, a fani podzielili się na obozy. Jedni bronili legendy Kendricka, inni przyklaskiwali Game’owi, część próbowała godzić oba światy.
Jeden z komentarzy zwrócił uwagę na ponadczasowość twórczości Lamara. – Kendrick jest najlepszy, a jego muzyka przetrwa, bo mówi o realnych sprawach, a nie tylko rzuca wyzwiskami – napisał fan. Pojawiły się też głosy, że choć The Game ma prawo do takiego zdania, wpływ Kendricka na tożsamość Compton jest nie do podważenia.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Kobik o Bedoesie: „Ma lepsze teksty niż większość raperów w Polsce”
Krakowski raper zwrócił się do rapowych legend, które sieją nienawiść wobec Młodego Borka.
Kobik bardzo pozytywnie wypowiada się na temat Bedoesa, któremu kibicuje od samego początku.
Krakowski raper został zapytany przez jednego z fanów o szczerą opinię na temat szefa 2115. Kobik postanowił szerzej wypowiedzieć się na temat Bedoesa i wbić szpilę wszystkim, którzy go hejtują.
– Kozak. Nigdy nie zrozumiem hejtu na jego osobę. Kibicuję odkąd miał naście lat i rapował do kamerki w swoim pokoju. Ma lepsze wyczucie, flow i teksty niż większość raperów w Polsce. To jest rap 21 wieku. Jak wyszedł kilka temu na scenę i powiedział na koncercie, że kto nie jest z nimi to ssie, to pomyślałem sobie że o to chodzi i to było mega rapowe – wielki props za to. Z tego co pamiętam, chyba nawet za to przepraszał, choć nigdy nie powinien. Wszystkie rapowe legendy, które sieją nienawiść dookoła tego człowieka moim zdaniem powinny się wstydzić za siebie. Mi byłoby wstyd mieć +/-40 lat i się tak zachowywać – napisał.
Bedoes mocno polaryzuje słuchaczy. Jednią uważają go za ważny głos pokolenia, a inni zarzucają populistyczne zagrywki.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Wczoraj ukazała się nowa płyta Slums Attack „Slug”. W jednym z numerów Rychu wspomina Gohę Magical, mamę popularnego patostreamera.
W utworze „Hierarchia wartości” Peja bierze na celownik współczesną popkulturę i jej idoli, zestawiając dawnych bohaterów z dzisiejszymi internetowymi symbolami bylejakości. Raper jest rozczarowany tym, jak bardzo zmieniły się punkty odniesienia kolejnych pokoleń:
„Zmiana hierarchii wartości jakbyś mnie o to pytał. Kiedyś Tata Kazika, dzisiaj mama Magical. Co tu się odpi*rdala? Dawno przestałem wnikać. Nie mój świat, do swojego ja nie wpuszczam toxica” – nawija.
W refrenie Peja jeszcze mocniej dokręca śrubę, komentując obsesję na punkcie pieniędzy, zasięgów i pustych wizerunków.
„Ludzie nie chcą już empatii, pragną tylko nowe Lambo. Wpatrzeni w ameby, w ich wizerunek i banknot” – rapuje.
Numer jest częścią świeżo wydanego albumu „Slug” Slums Attack. Całość jest już dostępna do odsłuchu na YouTube.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
„Nie chodzi o to, czy ktoś go lubi” – Bedoes o numerze Żabsona z Wizem Khalifą
Szef 2115 podkreśla, że to historyczne wydarzenie.
Współpraca Żabsona z Wizem Khalifą wywołała spore poruszenie. Głos w sprawie zabrał też Bedoes 2115, który powiedział o „historycznym wydarzeniu”.
Bedoes odniósł się do numeru „Klasyk”, który Żabson nagrał z jednym z największych graczy amerykańskiego rapu. Choć relacje między nimi bywały w przeszłości napięte, tym razem raper z Bydgoszczy jasno zaznaczył, że osobiste sympatie nie mają tu żadnego znaczenia. Liczy się skala wydarzenia i jego symbolika dla całej sceny.
– Nie rozmawiajmy o tym czy Żabson jest w kogoś typie, czy ktoś go lubi czy nie, tylko rozmawiajmy o tym, co się wydarzyło, bo to jest historyczne. Gdyby ktoś małolatowi z Opoczna, który siedzi i słucha non stop Wiz Khalify powiedział: „Gościu, kiedyś polecisz do studia do Los Angeles i nagrasz z nim numer”… To jest historyczne, całym sercem wspieram.
W dalszej części wypowiedzi Bedoes poszerzył kontekst i podkreślił, że taka kolaboracja powinna być impulsem motywacyjnym nie tylko dla artystów, ale też dla fanów i młodych ludzi z mniejszych miejscowości. Zwrócił uwagę na to, że pochodzenie czy zaplecze rodzinne nie muszą zamykać drogi do największych celów.
– Uważam, że jako Polacy powinniśmy się wspierać. Nieważne skąd jesteś, z jakiego miasta, dużego czy małego, jaka jest twoja sytuacja rodzinna, bo wielu raperów pochodzi z rozbitych rodzin i małych miast, nigdy nie przestawaj gonić swoich marzeń i wierzyć w to. Ten numer jest na to największym dowodem, żeby mierzyć jak najwyżej i nigdy nie przestawać wierzyć.
Wspólny numer Żabsona i Wiza Khalify od piątku jest szeroko komentowany jako jedna z największych międzynarodowych kooperacji w historii polskiego rapu.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Sokół ma pomysł, jak zabezpieczyć finansowo córkę Pona
Pierwszy wywiad z raperem po śmierci kolegi.
Sokół udzielił pierwszego wywiadu po śmierci Pona. Narrator był gościem wspólnika Bonusa RPK, Janusza Schwertnera na kanale Goniec. Jeden z pierwszych wątków rozmowy dotyczył Misi i wiemy już, że ZIP Skład nie pozostawi jej bez wsparcia.
Przedwczesne odejście twórcy marki Wizjoner kryje za sobą wiele tajemnic i dram, ze słynną zrzutką na czele. Raper miał skomplikowaną sytuację życiową i materialną, przez co teraz rykoszetem dostaje się jego córce oraz byłej partnerce. Jednak na horyzoncie pojawiła się właśnie realna szansa na zabezpieczenie materialne dziecka, którego nie był w stanie zapewnić lekkomyślny Pono.
Deklaracja w tej sprawie padła ze strony Sokoła. Raper wyjawił, że poczyniono już pierwsze kroki, żeby wesprzeć Misię.
– Mamy jakieś pomysły, wiesz, które się nie dzieją z dnia na dzień, dlatego nie chcemy o nich mówić, dopóki nie będziemy pewni, że to jest już na tyle poukładane, że można oznajmiać światu. Mamy bardzo poważne pomysły jako grupa, żeby po pierwsze go upamiętnić, a po drugie zabezpieczyć jego córkę. No wiesz, a co innego możesz zrobić naprawdę? – wyjawił Narrator w trakcie rozmowy ze wspólnikiem Bonusa RPK.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News5 dni temuPono nie zostawił żadnego majątku, tylko długi. Matka córki rapera zabrała głos
-
News23 godziny temuSokół ma pomysł, jak zabezpieczyć finansowo córkę Pona
-
ranking4 dni temuMata przejął największe polskie miasta, a Pezet stworzył ogólnopolski hymn
-
News2 dni temuPopek odpiął wrotki – przemiana była chwilowa i wrócił do starych nawyków
-
News3 dni temuJeden z największych sklepów streetwear ogłosił upadłość
-
News3 dni temuWściekły Bastek odpowiada na komentarze, żeby poszedł do pracy
-
News4 dni temuBonus RPK stanął po stronie córki Pona. Ośmieli tym Sokoła?
-
News4 dni temuDoda obejrzała dokument 50 Centa o Diddym: „Zboczeniec”