News
OLiS.pl – nowa strona i uwzględnianie streamingu
Nowe odsłona OLiSu z pięcioma listami sprzedażowymi.
Związek Producentów Audio Video zaprezentował nowe listy bestsellerów muzycznych oraz nowy serwis OLiS. Po raz pierwszy w historii Oficjalna Lista Sprzedaży (OLiS) została uzupełniona o dane z serwisów streamingowych. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu unikalnej metodologii IFPI (Międzynarodowej Federacji Przemysłu Muzycznego), która uwzględnia zarówno wielkość, jak i wartość streamingu.
OLiS – pięć list sprzedażowych
Od 12 stycznia na stronie olis.pl można w cyklach cotygodniowych sprawdzić zestawienia najpopularniejszych singli i albumów w streamie, a także łączne zestawienie albumów, które obejmuje zarówno sprzedaż fizyczną, jak i cyfrową. Łącznie na stronie prezentowanych jest pięć list sprzedażowych:
- Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy – obejmująca streaming albumów cyfrowych oraz sprzedaż albumów fizycznych
- Oficjalna Lista Sprzedaży – single w streamie – prezentująca wyniki poszczególnych utworów w streamingu
- Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy w streamie – prezentująca wyniki poszczególnych albumów w streamingu
- Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy fizycznie – prezentująca wyniki sprzedaży albumów na wszystkich nośnikach fizycznych
- Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy – winyle – prezentująca wyniki sprzedaży albumów na płytach winylowych.
Kabe i Miszel na otwarcie
Pierwszą w historii listę kompilującą sprzedaż fizyczną i cyfrową OLiS albumy otwiera wydawnictwo Złote przeboje przygotowane przez Kabe i Miszela. Jak podkreślają twórcy albumu, jest to kompilacja charakterystycznych stylów dwóch raperów w odniesieniu do kultowych hitów z lat 80. i 2000.
2115 Gang tworzy historię singli w streamie
Pierwsze miejsce na pierwszej w historii liście OLiS single w streamie należy do utworu Dresscode, przygotowanego przez 2115 Gang, tj. Bedoesa 2115 i White’a 2115, we współpracy z Taco Heminwayem.
YouTube dołącza do tworzenia list sprzedaży
Wszystkie listy przygotowywane są na zlecenie ZPAV. Za gromadzenie i analizowane danych streamingowych odpowiada niezależna brytyjska firma Ranger. Obejmują one najważniejsze serwisy streamingowe w Polsce: Spotify, YouTube, Apple Music, Deezer. Dane dotyczące sprzedaży fizycznej są gromadzone przez firmę Kantar Polska, do której raportują zarówno sklepy sieciowe (np. Empik, Media Markt, Świat Książki), jak i sklepy niezależne, sklepy firmowe wytwórni fonograficznych, a także sklepy internetowe i prowadzące sprzedaż na koncertach.
Polska jest kolejnym rynkiem, na którym serwis YouTube będzie uczestniczył w tworzeniu tygodniowych list sprzedaży, w ramach globalnego porozumienia zawartego pomiędzy YouTube i IFPI. Na listach uwzględniane będą odtworzenia pochodzące zarówno z bezpłatnej witryny wspieranej reklamami, jak i serwisów opartych na płatnych subskrypcjach, takich jak YouTube Music i YouTube Premium. Do list nie będą kwalifikowały się wyświetlenia krótsze niż 30 sekund, zgodnie z zasadami przyjętymi przez inne serwisy streamingowe, jak również treści wideo tworzone przez użytkowników, w których ścieżka muzyczna nie jest głównym przedmiotem uwagi.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że w końcu możemy prezentować cotygodniowe kompletne zestawienia bestsellerów sprzedażowych. Streaming jest obecnie największym kanałem sprzedaży muzyki, odpowiedzialnym za dwie trzecie przychodów, umożliwiając rozwój rynku i gwarantując przychody dla artystów i wytwórni. Nie ma pełnego obrazu zestawień najpopularniejszych albumów i singli bez danych streamingowych – podkreśla Andrzej Puczyński, przewodniczący zarządu ZPAV.
Słuchacze wybierają streaming
Streaming odpowiada już za ponad 76% przychodów z muzyki, stając się najpopularniejszą formą jej dystrybucji, sukcesywnie zastępując sprzedaż fizyczną. Według raportu IFPI „Engaging with Music 2022”, ze streamingu muzycznego wideo korzysta w Polsce już blisko 89% badanych (82% globalnie), a ze streamingu audio – 61% (74% globalnie). Powodem popularności tej formy dystrybucji jest w przypadku słuchacza: łatwość natychmiastowego dostępu do milionów utworów, a w przypadku artysty: możliwość szybkiego dotarcia do ogromnej rzeszy odbiorców, co podnosi konkurencyjność na rynku muzycznym.
Artyści więcej zarabiają
Rosnące przychody ze streamingu to stała tendencja, która przekłada się także na wzrost zarobków artystów wykonawców. Liczba muzyków, których katalog na Spotify wygenerował tantiemy powyżej 50 tys. dolarów, od 2017 r. wzrosła o 120% (źródło: „Spotify Loud and Clear 2022”).
Warto też podkreślić, że w latach 2016-2021 wysokość wynagrodzenia wypłacanego artystom wykonawcom przez największe światowe wytwórnie z tytułu wykorzystania ich muzyki na różnych polach eksploatacji wzrosła o 96%, a w tym samym okresie przychody wytwórni zwiększyły się o 63% (źródło IFPI).
OLiS.pl
Nowo powstały serwis olis.pl uzupełniony jest także o dodatkowe zestawienia przygotowywane przez ZPAV. Na stronie znalazł się ranking najpopularniejszych utworów granych w polskich stacjach radiowych – Oficjalna Lista Airplay (OLiA) – która przygotowywana jest przez firmę MicroBe z wykorzystaniem narzędzi do automatycznego monitorowania i analizy strumieni audio-wideo w oparciu o autorskie algorytmy rozpoznawania utworów. Serwis prezentuje także Oficjalną Listę Wyróżnień (OLiW), gdzie można sprawdzić albumy i single, które otrzymały wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
ZPAV
Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Snoop Dogg twierdzi, że „Not Like Us” jednoczy nawet gangi
„Pozwólcie, że powiem, co ten kawałek zrobił”.
Kawałek „Not Like Us” wymierzony w Drake’a, którym Kendrick Lamar zmiótł swojego rywala z planszy, według Snoop Dogga zjednoczył nie tylko środowisko hip-hopowe, ale nawet gangi.
Snoop Dogg o Kendricku Lamarze: „Król Zachodu”
Podczas wydarzenia ComplexCon, Snoop Dogg w rozmowie z Dr. Dre nazwał Kendricka Lamara „Królem Zachodu” i takimi słowami podsumował numer „Not Like Us”:
– Pozwólcie, że powiem, co ten kawałek zrobił. Zjednoczył Zachód. Może był trochę niegrzeczny, ale to jest hip-hop, to jego element. Nie opowiadałem się po żadnej stronie, bo to był pojedynek dwóch dorosłych mężczyzn. Ale to, co się stało, to prawdziwe zjednoczenie Zachodu. Ludzie zaczęli patrzeć na siebie przez pryzmat miłości i wzajemnego szacunku.
Rozejm w gangach
Snoop powiedział nawet, że według jego informacji kawałek K.Dota przyczynił się do pojednania między gangami.
– Bloods zawarli traktat pokojowy. Pewne grupy Crips zbliżyły się do siebie, stając się przyjaciółmi zamiast wrogami. Ten kawałek wiele zmienił dla nas na Zachodnim Wybrzeżu, jeśli chodzi o jedność, i powinniśmy o tym mówić – ocenił weteran sceny.
Snoop Dogg nigdy nie stanął po żadnej ze stron konfliktu między Kendrickiem a Drakiem.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Jestem Ciuki: śnił mu się Peja, a Waco obiecał mu numer z Avim
Podziemny raper wyjaśnia m.in., dlaczego zdissował Waco.
W ubiegłym roku ukazał się diss na Waco, za który odpowiada jego były współpracownik. Poznaliśmy genezę konfliktu i wiele dodatkowych smaczków.
Jestem Ciuki zaatakował Waco numerem, rzucając w jego kierunku poważne oskarżenia. – To przekręt – mówił. Teraz w wywiadzie ujawnił, że producent obiecywał mu m.in. wspólny numer z Avim.
– Z Avim miałem nagrywać, ale on o tym nie wie. Waco tylko o tym wie i mi próbował wmówić, że będę z nim nagrywał. Drugiego dnia już pytał, z kim chce mieć kawałek. Mówię: „Z Avim”. A on: „Nie ma problemu”. Był już plan na scenariusz, że we Włoszech powstanie teledysk – mówi Ciuki w rozmowie z Pomysł na siebie Podcast.
Podziemny raper opowiada w wywiadzie, jak śnił mu się Peja, przed którym miał okazję grać koncert. W rozmowie padają takie ksywki jak: Białas, Kali, TPS, Śliwa, Pezet, KęKę i Hemp Gru. Nie brakuje też ciężkich tematów jak alkoholizm i uzależnienie.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Wrocławską Halą Stulecia znów zatrzęsie hip-hop: Chivas, Kukon, Żabson, Otsochodzi i inni
Na scenie także: Paluch, Guzior i Young Multi.
Na Dolnym Śląsku sezon festiwali muzycznych jeszcze się nie skończył. 22 listopada czeka nas jeszcze Wrocław Hip Hop Festival, czyli koncerty czołówki sceny rapowej z odjechaną oprawą wizualną.
Końcówka roku to dobra okazja, by jeszcze raz wybrać się na występ ulubionego rapera, szczególnie po okresie letnio-jesiennych nowości wydawniczych. W tym roku Wrocław Hip Hop Festival proponuje jedenaście koncertów i sporo świeżego materiału. W tym od Palucha, który obecnie promuje siódmy solowy krążek „Najlepszego Życia Diler”, wydany dekadę po premierze przełomowego albumu „Lepszego Życia Diler”. Po kilkumiesięcznej przerwie z nowymi singlami wrócił też Żabson, a Young Multi wypuścił nowy utwór „AK47”, który ma zapowiadać wyczekiwany przez fanów album.
Otsochodzi i Young Igi zagrali na wrocławskim wydarzeniu już w 2021 jako członkowie składu OIO, a tym razem zagrają swoje solowe koncerty. Obaj wydali w tym roku nowe albumy: Otsochodzi – „TThe Grind”, Young Igi – „Ekskluzywny Głód”. Do wielkich powrotów z pewnością można zaliczyć występ Guziora, który na nową muzykę kazał czekać ponad trzy lata i obecnie jest w trasie promującej następcę „Pleśni” – wydany w pierwszej połowie roku album „G”. I do tego ulubieńcy festiwalowej publiczności z ostatnich edycji wrocławskiej imprezy – Kukon i Chivas. Ten pierwszy ma na swoim koncie jedną z najbardziej oczekiwanych rapowych płyt roku – „Organic Human”, ten drugi jeden z największych hitów tego lata – utwór „5 milionów influencerek”. W składzie znalazł się jeszcze Vkie, dumny Ślązak, fan Pezeta, który swój ostatni album „BARBARA” poświęcił babci. Festiwal otworzy koncert Arne, który zadebiutował w 2021 roku numerem „Poranna Rosa”. Tradycyjnie swoje show zaprezentuje również DJ Soina, nie zabraknie twerkujących tancerek z Candiez i Mad Boss Army, a całość poprowadzi Yurkosky.
Wrocław Hip Hop Festival (22 listopada): Chivas, Young Multi, Żabson, Paluch, Kukon, Otsochodzi, Guzior, Young Igi, Vkie, DJ Soina, Arne.
Bilety są dostępne na stronie Biletomat.pl
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Zwrotka podziemnego rapera robi furorę 3 lata po premierze
„Co to za wrocławsko-legnickie uniwersum”.
Czy rapowy utwór może dostać drugie życie 3 lata po publikacji? Okazuje się, że tak! Gdy dodamy, że jest to numer nieznanej szerszemu gronu Dolnośląskiej Koalicji, sprawa wygląda jeszcze bardziej nietypowo. Wszystko za sprawą zwrotki wymierzonej w kibiców Zagłębia Lubin, niepozbawionej cienia kontrowersji ze względu na jej autora.
Relacje kibicowskie na linii Zagłębie Lubin – Śląsk Wrocław/Miedź Legnica, mają bogate tradycje. Mimo iż Lubin jest nieporównywalnie mniejszym miastem, to w przeszłości niejednokrotnie utarł „malinowego nosa” wrocławianom i ich sojusznikom. Nie ma co się dziwić, że wzajemna nienawiść przełożyła się również na twórczość rapową, o czym świadczy nagrany 3 lata temu uliczny utwór „Zjednoczeni”.
Jedna ze zwrotek, gdzie padają wersy „je**ć cygańskie Zagłębie”, stała się właśnie hitem sieci. Słuchacze zarzucają jej autorowi hipokryzję, ze względu na to, że sam ma… cygańskie korzenie.
– Co to za wrocławsko-legnickie uniwersum – komentuje jeden ze słuchaczy, którego post na X przekroczył 200 tysięcy wyświetleń. – Cygan ciśnie Lubin od cygańskich miast, a sam jest z miasta, które słynie na całą Polskę, że pełno tam Cyganów – wtóruje mu kolejna osoba.
Cygański konflikt na linii Lubin – Legnica trwa już co najmniej kilkanaście lat. W przeszłości dochodziło do tak absurdalnych sytuacji jak wstawianie twarzówek z wyjazdów na socialach. – Przedstawiamy Siwaka i jego kompana z cygańskiego taboru, który w dniu wczorajszym odwiedził legnicki stadion wraz z kibicami Zagłębia Lubin – czytamy w poście profilu Ultras Miedź Legnica z 26 marca 2014 roku.
Wspomniany utwór cieszy się sporym zainteresowaniem fanów rapu i przebił granicę 5 milionów odtworzeń na YouTube.
Cygan śpiewa "jebac cyganskie Zaglebie"
— Stach 1910 (@stach_1910) November 17, 2024
Co to za wroclawsko-legnickie uniwersum😆 pic.twitter.com/PmddMS8XXc
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Paluch uważa, że Szpaku to najlepszy raper w Polsce. Na jego słowa zareagował sam zainteresowany.
– Dla mnie Szpaku jest lirycznie, emocjonalnie, jeśli chodzi o formę, o to, jak to jest podane, o wszystko razem wzięte. Zaczęliśmy tę przygodę razem przez debiut, ale on cały czas konsekwentnie napi***ala. Robi to. Jest dobry – powiedział Palec w rozmowie dla Daily Grind.
Słowa uznania dotarły do Szpaka, który tak zareagował na wypowiedź Palucha:
– Dzięki za wszystko – napisał, oznaczając szefa BOR Records.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Piotr Cartman „Plaga” – płyta, która nie wpisuje się w trendy. Gościnnie Słoń i Bonson
Album jest już dostępny.
„Plaga” to kolejna solowa płyta Piotra Cartmana, osadzona w charakterystycznej dla niego stylistyce. Wśród gości pojawili się m.in. Słoń i Bonson.
Album naszpikowany jest bezkompromisowymi tekstami oraz fuzją brzmień, o którą zadbali m.in. Ereb, Senso, Nobodyinfact czy Jordan. Na albumie udzielili się gościnnie: Słoń, Deadmen Crew, Młody Zgred, Chłopiec i Bonson.
Krążek został wydany przez StyxBottledWater x Brain Dead Familia. Odsłuch jest dostępny w serwisach streamingowych.
Okładka
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News3 dni temu
Gangster, który pobił Wilka z Hemp Gru, opowiedział o tym przed kamerą
-
News1 dzień temu
Ostatni koncert Quebonafide – wyciekła dokładna data
-
teledysk3 dni temu
Oliwka Brazil: „Dziewczyny z branży mają chcice jak zwierzęta”
-
News4 dni temu
Dlaczego Suja nie pracuje? Znamy odpowiedź
-
News3 dni temu
Bambi w dwa lata została rap superstar. Przegoniła nawet swoją szefową
-
News4 dni temu
Onet pisze o Jongmenie ukrywającym się w Dubaju przed polską policją
-
News4 dni temu
„Hip-hop umarł” – twierdzi znany polski producent
-
News2 dni temu
Bonus RPK: „Na tym mikrofonie Gabi nagrała diss na Chadę”