Sprawdź nas też tutaj

ranking

PODSUMOWANIE 2013: Pośmiewiska roku

Opublikowany

 

Podsumowując rok 2013, nie sposób nie wspomnieć o postaciach-maskotkach, które zaznaczyły swoją obecność w rap grze fatalną strategią marketingową, gafami, niskiej jakości twórczością, niezamierzonym błaznowaniem w wywiadach, etc. Osoby te robiąc z siebie pośmiewisko zapewniły rozrywkę dziesiątkom, a może nawet setkom tysięcy internautów, i zasługują na oddanie im hołdu w postaci umieszczenia ich na liście właśnie pośmiewiska roku 2013.

 

**********

 

Miejsce 1 – Bonus BGC.
Kiedy jest się kobietą, żeby zaistnieć dla samego zaistnienia, wystarczy pokazać w odpowiednim miejscu swoje wdzięki. Ale co zrobić, żeby przebić się jakoś do świadomości internautów, będąc pozbawionym talentu i inteligencji młodzieńcem płci brzydkiej?

 

Odpowiedzi na to pytanie dostarczają poczynania Bonusa BGC – osobnika stanowiącego żywe przeciwieństwo Człowieka Renesansu, kompletny antytalent, zamieniający w kał wszystko, czego się tylko dotknie. Począwszy od prezentowania przez niego technik wchodzących rzekomo w użycie podczas walk MMA – technik wynalezionych prawdopodobnie przez niego samego – aż po rap z flow płynącym nie niczym łosoś w górę rzeki, a najwyżej jak plankton w odmętach oceanu. Bonus BGC wyskoczył z impetem znikąd, i teraz nieświadomie zmierza w to samo miejsce, tylko dłuższą, okrężną drogą, ku uciesze gawiedzi. Mawia się, że brzydko jest zarabiać na cudzym nieszczęściu, ale co jeśli ktoś czerpie zyski ze swoich własnych ułomności, jak to ma miejsce w przypadku rzeczonego celebryty, do czego przyznał się w rozmowie z Tede? Można mu zapewne tylko współczuć podwójnie. Bonus BGC stał się ofiarą powtarzanej modlitewnie sentencji, jakoby wszelka krytyka pochodziła od ludzi nie potrafiących samodzielnie zrobić czegokolwiek konstruktywnego ze swoim życiem. Bezmyślna, ślepa wiara w to prowadzi jak widać tylko i wyłącznie ku zgubie. Konsekwencją takiego toku rozumowania są coraz to zabawniejsze, popełniane przez niego gafy. Dzisiaj, po kilku długich miesiącach trwania popularności Bonusa BGC nie ma już złudzeń: każdemu zdrowemu psychicznie człowiekowi po tak gigantycznej na niego nagonce już dawno przemknęłoby przez myśl pytanie: ''A może jednak coś w tym jest? Może jednak rap nie jest moim powołaniem? Może pójdę zarabiać na budowę? Przecież Polsce potrzeba dobrych budowniczych, a nie słabych MC's!''. Nie ulega też wątpliwości, że Bonus dostarczy nam jeszcze hektolitrów dobrej beki w następnym, 2014 roku – zapowiedział już przecież nagranie w styczniu dissowego utworu pod adresem Tedego, który obraźliwie wypowiadał się o nim w wywiadzie dla 40KiloVinyli. Kto wie, może z czasem przyjdzie nam też zobaczyć go na ringu, albo usłyszeć jego długogrający album?

 

W grudniu Bonus BGC, pod wpływem tsunami krytyki pod adresem swoim i swej niechlubnej twórczości, usunął fanpage na portalu społecznościowym facebook. Zaraz potem pojawiła się tam druga jego oficjalna strona, zrzeszająca powoli ludzi pasjonujących się w obserwacji jego stopniowego upadku. Część z nich sama podjudza Bonusa do dalszego kompromitowania się, inni otwarcie krytykują go. Tak czy siak, stanowi to dla niego siłę napędową – w końcu powtarzaną od zawsze prawdą w świecie polskiego rapu jest, że zawistny jest tylko ten, komu w życiu nie wyszło, zaś przy tak kolosalnej nagonce każda pochwała stanowi balsam dla skołatanej duszy. Warto sobie postawić pytanie: czym skończy się jego historia? Bo jakoś przecież musi. Czy z biegiem czasu zostanie zwyczajnie zapomniany, jak reszta podobnych mu hip-hopowych maskotek, dzięki nowej, jeszcze barwniejszej postaci, czy też nigdy nie spocznie na laurach? Trzeba przyznać, że Bonus BGC niebezpiecznie zbliża się w swoich poczynaniach do punktu, w którym żeby utrzymać się ze swojego ilorazu inteligencji zmuszony będzie zapłacić nie tylko reputacją… Łacińskie powiedzenie: ''Co mnie żywi, niszczy mnie'', pasuje do jego osoby jak ulał.

 

**********

 

Miejsce 2 – PeKay.
W dobie powszechnego dostępu do internetu, sprzętu do nagrywania wokali oraz programów do tworzenia podkładów muzycznych, słabi MC's są dla odbiorców muzyki rap chlebem powszednim – stykamy się z nimi i popełnianym przez nich chłamem codziennie, wertując czeluści sieci w poszukiwaniu twórczości wartościowej. Na ogół słabi twórcy nie wzbudzają jednak skrajnych emocji – wysłuchawszy ich gniotów po prostu usuwa się je i przechodzi do kolejnego artysty, zapominając z miejsca o niesmaku jaki wywołał. Inaczej jednak dzieje się, kiedy na rynku stara się zaistnieć ktoś, kto nie posiada wprawdzie talentu muzycznego, ale jest za to bogaty i ma w rodzinie uznanych muzyków. Kimś takim jest Piotr Kukulski znany szerzej jako PeKay – syn kompozytora Jarosława Kukulskiego i piosenkarki Moniki Borys, oraz brat Natalii Kukulskiej, znanej wszystkim Polakom wokalistki w jednym. Wielkie nazwisko z miejsca przyciągnęło uwagę mediów i społeczności internetowej – PeKay właściwie od razu stał się celebrytą. Ten pozytywny, kochający muzykę młody człowiek dysponujący pozostawioną mu w spadku po ojcu fortuną miał wspaniałe warunki do opracowania znakomitego rapowego albumu – stać było go na współpracę z najlepszymi producentami, zwrotki gościnne MC's zza granicy – o takim zapleczu na samym starcie swojej przygody z muzyką niemalże wszyscy Polscy raperzy mogą tylko śnić i marzyć. PeKay nie miał trudnego dzieciństwa, nie zaznał ubóstwa, nie wywodzi się z marginesu społecznego, w życiu nie miał pod górkę. Ludowe porzekadło mówi, że ''z prądem to wszystko popłynie, a pod prąd tylko szlachetna ryba''. Niestety, PeKayowi nie udało się nawet popłynąć z prądem tak doskonałych warunków. Jego kariera została źle poprowadzona od samego początku, kiedy to zdecydował się na podsycanie wokół siebie szumu medialnego zanim jeszcze zdołał opracować porządny materiał. Na wskutek tego szybko przylgnęła do niego etykietka błazna, i niemalże nikt nie brał już na poważnie jego muzyki ani planów.

 

PeKay przez długich kilka miesięcy był jak baśniowy Piotruś Pan – chłopiec, który nie potrafi dorosnąć, woląc pozostać dzieckiem goniącym za nierealnymi marzeniami, w tym przypadku o zostaniu uznanym twórcą muzyki rap. Wydawało się już, że hejterzy właściwie zrujnowali jego marzenia – raper już po wydaniu trzeciego singla promującego swój, mający pierwotnie ukazać się w tym roku, album, rzekomo zrezygnował z planów zrobienia kariery w Polsce, blokując swój fanpage na Facebook rodzimym komentatorom, co okazało się blefem. Chociaż faktem jest, że PeKay przez obraną już na samym starcie fatalną strategię promowania swojej osoby i twórczości odebrał sobie szanse na uznanie społeczności hip-hopowej i słuchaczy, a potem nie zdołał opracować żadnego rapowego materiału na naprawdę wysokim poziomie którym mógłby na to uznanie sobie zapracować, nie ulega wątpliwości, że internetowi komentatorzy jego poczynań zapędzili się za mocno w robieniu sobie z niego żartów. Wszędobylska krytyka wyrażana pod jego adresem przez niemalże cały czas była zupełnie jałowa, pozbawiona argumentów, brak było w niej konstruktywności, na podstawie której ten MC wannabe mógłby wyciągnąć wnioski na przyszłość i uczynić swoją twórczość lepszą. Zaszczytem jest mieć odbiorców, których rzeczowe opinie na temat swojej twórczości można rozważyć i wziąć pod uwagę ku jej poprawie. Pekay stanowi koronny dowód na to, że nie wszystko można kupić za pieniądze. Na pewno nie szacunek fanów. Jakby nie było, jego ostatnie posunięcia promocyjne były dość intrygujące, a świąteczny singiel ''Haters Generation'' i obrazujący go teledysk trzymał dużo wyższy poziom od wszystkiego, co PeKay opracował do tej pory. Myślę, że wiele osób po kryjomu trzyma za niego kciuki, ale hejtowanie go stało się tak modne, że ludzie Ci boją się wychylić ze swoim pozytywnym zdaniem o nim nawet pod przykrywką anonimowego nicku.

 

**********

 

Miejsce 3 – Kaen.
Na podium nie mogło zabraknąć Kaena – postaci zupełnie bezprecedensowej w Polskiej rap grze, bo kserującej styl muzyczny i wizerunkowy globalnej sławy artysty, Eminema.

 

Z całej trójki wymienionych na niechlubnym podium osobistości Kaen zasługuje na największe napiętnowanie w środowisku. PeKay oraz Bonus BGC to postaci które rzeczywiście zbłaźniły się promując swoją osobę i muzykę w sposób zupełnie chybiony, zachowały jednak przy tym uczciwość artystyczną oraz szacunek dla odbiorców. Kaen masę razy okłamywał swoich młodszych słuchaczy, wmawiając im, że wszystkie tak charakterystyczne dla niego elementy wizerunkowe jak na przykład maska, oraz styl muzyczny stanowią owoc jego postępującej dojrzałości artystycznej. Wykorzystywał bezczelnie ich nieznajomość twórczości Eminema, żeby zarobić pieniądze oraz zyskać rozgłos. Zrobił idiotów z tych, którzy mu zaufali, wzbogacił się na ich naiwności i niewiedzy. I czyni to nadal, a nabici w butelkę fani zaciekle bronią swojego idola na forach dyskusyjnych, awanturując się z odbiorcami Eminema, że Kaen jest postacią oryginalną.

 

Do czasu zaistnienia na rynku muzycznym Kaena, nasi rodzimi MC's byli ludźmi łasymi na pieniądze, ale była to forsa raczej w pełni zasłużona, bowiem okupiona uczciwą pracą twórczą, wyrażaniem siebie, itd. Raperzy promowali w tekstach bycie sobą, wydawało się, że są wyczuleni na punkcie uczciwości twórczej, gotowi na bezwzględne napiętnowanie każdego, kto ośmieliłby się przekroczyć granicę przyzwoitości i zaczął budować swoją karierę na najsubtelniejszym chociażby plagiacie, tymczasem… Sokół zajął się jego wydawnictwem i promocją, a współpracę na płaszczyźnie muzycznej nawiązali z nim tacy MC's, jak: Słoń, Pih, Bezczel, Fu, Wigor, Juras, czy Eripe, z których tylko ten ostatni miał potem odwagę przyznać się, że popełnił błąd udzielając się razem z nim w utworze ''86'' z albumu Słonia i Miksera ''Demonologia 2''. Kaen w moim osobistym odczuciu stanowi żywy symbol upadku zasad sceny hip-hopowej w Polsce. Rzygać chce mi się na myśl o tym, że szanowani niegdyś MC's zapewniają mu wsparcie na tak wielu frontach, pomagając mu (i samym sobie) w zbijaniu fejmu i pieniędzy na nieświadomych jego zakłamania i chałtury słuchaczach. Jego obecność była jednak w pewnym sensie potrzebna – obnażyła bowiem doskonale wątłość moralnej kondycji sceny rap w Polsce – to, kto jest w rap grze kim, i na czym komu w niej zależy. Tak więc życzę mu powodzenia w dalszej działalności – niech utrzymuje się na powierzchni rap gry jak najdłużej, pokazując, kto też jeszcze schowa swoje zasady do kieszeni i połasi się na nagranie z nim muzyki w celu zyskania rozgłosu, zebrania nowych fanów, i wzbogacenia się na nich. Wszystko to odbywa się przecież na koszt nie mój, a jego naiwnych fanów.

 

Przy wszystkich omawianych, niewybaczalnych posunięciach Kaena, nie można mu odmówić jednak konkretnego talentu. Szkoda tylko, że marnuje go na udawanie kogoś, kim nie jest. Co bardziej osłuchanym pozostaje – żeby nie denerwować się zbytnio jego obecnością w rap grze – przymknąć oko na jego wybryki, i uznać, że to kolejne, po Slim Shadym oraz Eminemie alter ego Marshalla Mathersa, które wyróżnia się na tle pierwszych dwóch tym, że zmaterializowało się jakimś nie-cudem, i zaczęło żyć własnym życiem.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

ranking

Bedoes 2115 najbardziej angażującym polskim raperem 2025

W zestawieniu znalazło się czterech hip-hopowców.

Opublikowany

 

bedoes 2115
fot. kadr z wideo / 2115

W polskim internecie znów rządzą muzyczne nazwiska. IMM sprawdził, kto w 2025 roku najskuteczniej przyciągał publikę w socialach. W zestawienu znalazło się dwóch raperów.

Instytut Monitorowania Mediów przygotował coś w rodzaju lokalnego Spotify Wrapped, tylko zamiast utworów pod lupę poszły reakcje, komentarze i udostępnienia. W zestawieniu uwzględniono Facebook, Instagram i TikToka. Wnioski są dość jednoznaczne. Na podium znalazły się trzy osoby, które przez cały rok trzymały fanów krótko i nie dawały im odetchnąć.

Największy ruch wokół siebie wygenerowała Doda. Uzbierała 21,5 miliona interakcji i znów udowodniła, że w mediach społecznościowych potrafi wywołać zamieszanie szybciej niż niejeden viral. Za jej plecami uplasowała się Justyna Steczkowska z wynikiem 14 milionów.

Trzecie miejsce przypadło Bedoesowi 2115, który w tym roku wykręcił 12,2 miliona interakcji. Raper zyskał na otwartym, bezpośrednim stylu rozmowy z fanami. Jego społeczność od dawna podkreśla, że potrafi reagować na bieżące wydarzenia bez celebryckiego dystansu.

– Spośród muzyków z czołówki zestawienia IMM w tegorocznym TOP 10 Spotify Wrapped znaleźli się jedynie raperzy: Bedoes 2115 i Mata. Co ciekawe, drugi z nich był najczęściej słuchanym artystą w Polsce, mimo że w naszym rankingu zajął siódmą pozycję. Pokazuje to, że popularność w streamingu nie zawsze idzie w parze z aktywnością wokalistów w social mediach. Sukces oraz rozpoznawalność marki osobistej twórcy w branży muzycznej nie zależy dzisiaj wyłącznie od wyników słuchalności, ale też od umiejętności angażowania i budowania relacji z fanami – podkreśla Tomasz Lubieniecki z IMM.

Najbardziej angażującymi raperami są także: Malik Montana i Kizo, który zamyka stawkę na 10 miejscu.

Najbardziej angażujący polscy artyści w 2025 roku

  1. Doda – 21 546 416
  2. J. Steczkowska – 14 018 674
  3. Bedoes 2115 – 12 177 912
  4. Malik Montana – 10 139 230
  5. Skolim – 9 153 951
  6. Julia Wieniawa – 7 790 625
  7. Mata – 6 968 964
  8. R. Węgiel-Mglej – 6 145 772
  9. Ewa Farna – 6 037 096
  10. Kizo – 5 469 468

TOP 3 najbardziej angażujące posty polskich artystów

  1. TikTok – Doda – 899 tys. interakcji
  2. TikTok – Bedoes 2115 – 787 tys. interakcji
  3. TikTok – Ewa Farna – 746 tys. interakcji

Analiza objęła dostępne publicznie posty opublikowane w okresie styczeń–listopad 2025 r. na oficjalnych profilach artystów na Instagramie, Facebooku i TikToku. Stan na 3 grudnia 2025 r.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

ranking

Spotify Wrapped 2025 – Rap rządzi: Mata, Oki i Sobel

Najpopularniejsi raperzy i albumy 2025 roku.

Opublikowany

 

Przez

mata spotify wrapped 2025

Jak co roku, Spotify Wrapped tworzy kulturową mapę doświadczeń słuchaczy – od najważniejszych premier i viralowych momentów, po nostalgiczne powroty i zupełnie nieoczekiwane odkrycia. Wrapped prezentuje utwory, artystów i trendy, które kształtowały muzyczne gusta Polaków w minionym roku. A trzeba dodać, że rok 2025 był wyjątkowy.

Polscy artyści na szczycie

W ostatnich latach lokalna muzyka naprawdę podbiła serca słuchaczy Spotify, a ten rok nie był wyjątkiem. Tylko w 2025 słuchalność polskich utworów wzrosła o 10 procent, co wyraźnie widać w tegorocznych zestawieniach. Wszyscy najpopularniejsi artyści to Polacy, 9 z 10 najczęściej odtwarzanych utworów to piosenki polskich twórców, a 10 najpopularniejszych albumów roku również zostało nagrane przez lokalnych muzyków.

Rap znów rządzi

W 2025 roku rap nie tylko dominował, ale wręcz zdefiniował mainstream. Mata powrócił na podium po 4 latach, stając się najczęściej słuchanym artystą i bezsprzecznym liderem sceny rapowej w 2025 roku. Najczęściej odtwarzanym utworem był Dom Nad Wodą autorstwa Pezeta i Auera. Wydany w 2022 roku utwór został odkryty przez słuchaczy i stał się jednym z najbardziej charakterystycznych momentów muzycznych 2025 roku.

Zaobserwowaliśmy powrót do klasycznego oldschoolowego rapu i boom bapu, napędzanego przez weteranów takich jak Pezet z Domem Nad Wodą oraz Bedoes 2115 z Hit ’Em Up samplującym Tupaca, a także przez nowych artystów – Huberta. i BSK. Lokalny trap także przeżywał odrodzenie dzięki HOLLYWOOD SMILE Żabsona oraz rosnącej popularności nowych twarzy, takich jak vkie, Młody West i Okekel.

Ten rok przyniósł także nietypowe, międzypokoleniowe i międzygatunkowe współprace. Mata i Maryla Rodowicz, Mata i Skolim, Kuban i Zalia czy PRO8L3M i Anita Lipnicka – wszyscy otworzyli się na zupełnie nowe grupy odbiorców, jednocześnie znacząco zwiększając viralowy potencjał swoich utworów.

– Tegoroczne Wrapped pokazuje, że słuchacze w Polsce wybierają muzykę, która bezpośrednio odpowiada ich doświadczeniom, emocjom i codziennym realiom. Świetnym tego przykładem jest hitu roku – Dom nad Wodą od Pezeta – jego sukces definiuje trend, w którym dla słuchaczy data premiery kawałków nie ma już znaczenia. Katalogowe utwory wracają na szczyt, gdy znów trafią w emocje. Rap – w każdej swojej formie – stał się ścieżką dźwiękową roku 2025: od najważniejszych premier po viralowe hity, od odkryć z undergroundu po międzypokoleniowe współprace. Najbardziej wyróżnia się to, jak silnie polscy artyści rezonują z lokalną publicznością. Nie tylko dominują na listach przebojów – oni tworzą kulturowe momenty, napędzają dyskusje i łączą ludzi poprzez historie, które czujemy jako autentycznie nasze – komentuje Mateusz Smółka, Editorial Lead w Spotify.

Rok letnich hitów

W tym roku piosenki, które ukształtowały nasze lato, zostają z nami na dłużej. Kilka utworów znajdujących się na szczycie Wrapped – w tym Kamikaze, Casablanca, CAŁE LATO i dopóki się nie znüdzisz – to hity lata, nasycone energią, która natychmiast przywołuje ciepłe dni. Klasyczne letnie przeboje stały się całorocznymi faworytami, udowadniając, że polscy słuchacze chętnie sięgają po utwory pełne pozytywnego nastroju.

Co jeszcze działo się w minionym muzycznym roku? Przyniósł on także organiczny, niespodziewany wzrost słuchalności disco polo. Utwory takie jak Mandacik Łobuzów, Akcentu i Zenka Martyniuka oraz TAK TO LATA Bungee i Tuszola stały się ulubieńcami letnich playlist – ich wpadająca w ucho, beztroska, imprezowa energia w wyraźny sposób wpłynęła na trendy streamingowe w całej Polsce.

Najczęściej słuchani artyści w Polsce w 2025 roku

  1. Mata
  2. Oki
  3. francis
  4. Sobel
  5. Taco Hemingway
  6. White 2115
  7. Gibbs
  8. PRO8L3M
  9. Kaz Bałagane
  10. Bedoes 2115

Najczęściej słuchane utwory w Polsce w 2025 roku

  1. Pezet, Auer – Dom Nad Wodą
  2. Sobel, francis, Deemz – KOCHASZ?
  3. MIÜ, Zalia, Koder, Leon Krześniak – dopóki się nie znüdzisz
  4. Sentino, BNP – CASABLANCA
  5. Mata, Skolim, Khaid – KAMIKAZE
  6. Sobel, francis – CAŁE LATO
  7. Kaz Bałagane, Oskar83 – Multisport
  8. Alex Warren – Ordinary
  9. Mata – up! up! up!
  10. Sobel, SHDØW, francis – CHA CHA

Najczęściej słuchane albumy w Polsce w 2025

  1. Sobel – NAPISZ JAK BĘDZIESZ
  2. Otsochodzi – TTHE GRIND
  3. Oki – ERA47
  4. Mata – 100 dni do matury
  5. Bedoes2115, Lanek – Opowieści z Doliny Smoków
  6. bambi – TRAP OR DIE
  7. Mata – Młody Matczak
  8. Kuban, Favst – FUGAZI
  9. Pezet – Muzyka Komercyjna
  10. Sentino, BNP – King Sento 2

Najczęściej słuchane podcasty w Polsce w 2025:

  1. Żurnalista – Rozmowy bez kompromisów
  2. Kryminatorium
  3. Przemek Górczyk Podcast
  4. WojewódzkiKędzierski
  5. Piąte: Nie zabijaj
  6. Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka
  7. Cyprian Majcher
  8. 7 metrów pod ziemią
  9. Imponderabilia – Karol Paciorek
  10. Besties

Najczęściej słuchani artyści na świecie w 2025:

  1. Bad Bunny
  2. Taylor Swift
  3. The Weeknd
  4. Drake
  5. Billie Eilish
  6. Kendrick Lamar
  7. Bruno Mars
  8. Ariana Grande
  9. Arijit Singh
  10. Fuerza Regida

Najczęściej słuchane utwory na świecie w 2025:

  1. Lady Gaga, Bruno Mars – Die With A Smile
  2. Billie Eilish – BIRDS OF A FEATHER
  3. ROSÉ, Bruno Mars – APT
  4. Alex Warren – Ordinary
  5. Bad Bunny – DtMF
  6. sombr – back to friends
  7. HUNTR/X, EJAE, AUDREY NUNA, REI AMI, KPop Demon Hunters Cast – Golden
  8. Kendrick Lamar, SZA – luther (with sza)
  9. Gracie Abrams – That’s So True
  10. Billie Eilish – WILDFLOWER

Jak sprawdzić Spotify Wrapped 2025?

​Sprawdź swoje muzyczne podsumowanie roku! Wystarczy zalogować się do aplikacji lub odwiedzić stronę www.spotify.com/pl/wrapped/.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

ranking

Pezet, Kuban i Sobel to ulubieńcy stacji radiowych

Lista najczęściej odtwarzanych utworów w 2025 w polskim radiu.

Opublikowany

 

kuban

Związek Producentów Audio Video pokazał właśnie półroczne zestawienie Oficjalnej Listy Airplay (OLiA) – czyli ranking kawałków, które w pierwszej połowie 2025 roku najczęściej przewijały się w polskich stacjach radiowych. Wyniki jasno pokazują: w eterze rządzi miks międzynarodowych hitów i polskich premier.

Najwyżej notowanym polskim trackiem jest „Pięknie płyniesz” od Dawida Podsiadły, który już od grudnia 2024 utrzymuje świetną passę. W topce znajdziemy też świeże premiery 2025 roku – „Zanim spadnie deszcz” od Kubana, Mroza i Favsta, a także „Co noc” Oskara Cymsa.

Na dalszych miejscach możemy zobaczyć także kawałki Pezeta, Sobla, a nawet pod koniec listy Eminema.

Zestawienie pokazuje też ciekawą tendencję – wśród TOP 100 aż 32 kawałki to produkcje polskich artystów. To delikatny wzrost w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej (31). Mocno wybijają się też premiery – 35 utworów z listy to numery wydane w 2025 roku, w tym 16 polskich i 19 zagranicznych.

Polska scena coraz odważniej walczy o przestrzeń w radiu, a to półrocze tylko potwierdza, że lokalne premiery potrafią konkurować z globalnymi hitami.

Najczęściej odtwarzane utwory w radiu – I półrocze 2025

  1. Felix Jaehn, Shouse – Walk With Me
  2. Alan Walker, MEEK – Dancing in love
  3. Lola Young – Messy
  4. Dawid Podsiadło – Pięknie płyniesz
  5. Kuban, Mrozu, Favst – zanim spadnie deszcz
  6. Oskar Cyms – Co noc
  7. Sobel, francis, Deemz – KOCHASZ?
  8. Lady Gaga – Abracadabra
  9. Damiano David – Next Summer
  10. Mosimann – Underneath The Blue (feat. Joe Cleere)
  11. Enrique Iglesias x Pitbull x IAmChino – Tamo Bien
  12. Ed Sheeran – Azizam
  13. David Guetta, Alphaville & Ava Max – Forever Young
  14. Rosé & Bruno Mars – APT.
  15. Damiano David – Born With a Broken Heart
  16. Wiktor Dyduła, Kasia Sienkiewicz – Nie mówię tak, nie mówię nie
  17. Pezet, Auer – Dom Nad Wodą
  18. Alex Warren – Ordinary
  19. Sanah, Krzysztof Zalewski – Eviva l’arte! (K. Przerwa-Tetmajer)
  20. Daria Zawiałow – Ballada o Niej
  21. David Guetta & Sia – Beautiful People
  22. Kygo, Sandro Cavazza – Hold On Me
  23. Luna – A może
  24. Coldplay, Little Simz, Burna Boy, Elyanna & TINI – WE PRAY
  25. Dawid Kwiatkowski, Kayah – Proszę tańcz
  26. Igo – Wiatr
  27. Benson Boone – Sorry I’m Here For Someone Else
  28. Dominik Dudek – Hold The Light
  29. Carla Fernandes – Co, jeśli?
  30. Myles Smith – Nice To Meet You
  31. sombr – undressed
  32. Maciej Skiba – Chcę Ciebie częściej
  33. Shouse – Call My Name
  34. Tribbs, Klara Hammarström – Can’t Get Enough (Dr. Feelgood)
  35. Gracie Abrams – That’s So True
  36. Chappell Roan – Good Luck, Babe!
  37. Teddy Swims – Bad Dreams
  38. Igor Herbut & Wani – Było miło
  39. Igo – Cud
  40. Jonatan, Bletka, Gibbs – Róż
  41. Artemas – i like the way you kiss me
  42. Wiktor Dyduła – Szybkie tempo
  43. Wiktoria Kida, Księga Żywiołów – Oj, dziewczyno!
  44. Dennis Lloyd – Mad World
  45. Sylwia Grzeszczak – Latawce
  46. Doechii – Anxiety
  47. Switch Disco, Charlotte Haining, Felix – I FOUND YOU
  48. Daria Zawiałow, Artur Rojek – Dziwna (feat. Artur Rojek)
  49. Miley Cyrus – End of the World
  50. R3HAB, Michael Patrick Kelly, Shaggy – Rebellion
  51. ATB, Dopamine – Don’t Stop (I Wanna Know)
  52. Sanah – Miłość jest ślepa
  53. Cyril – Stumblin’ In
  54. Kaśka Sochacka – Szum
  55. Alex Warren feat. Joe Jonas – Burning Down
  56. Rosé – toxic till the end
  57. The Kolors – ITALODISCO
  58. Billie Eilish – BIRDS OF A FEATHER
  59. Sabrina Carpenter – Busy Woman
  60. Kleks, Sobel, Sanah – Wynalazek Filipa Golarza
  61. ConKi x Drenchill x Albert RCB – I Don’t Know (feat. Brandon Chase)
  62. Dua Lipa – Houdini
  63. CHRYSTAL, NOTION – The Days
  64. Wizthemc & Bees & Honey – Show Me Love
  65. Kaeyra – Sour
  66. Sanah, Kasia Kowalska – Kiedy umrę kochanie (H. Poświatowska)
  67. Hozier – Too Sweet
  68. Alok, Kylie Minogue – last night i dreamt i fell in love
  69. Ofenbach feat. Norma Jean Martine – Overdrive
  70. CYRIL, maryjo – Still Into You
  71. Imany – Don’t Be So Shy (Filatov & Karas Remix)
  72. Sylver – Lay All Your Love On Me
  73. Dawid Podsiadło, Kaśka Sochacka, ZORZA – samoloty
  74. Karol G – Si Antes Te Hubiera Conocido
  75. Miley Cyrus – Flowers
  76. Eurythmics – Sweet Dreams (Are Made of This)
  77. Feel, Damian Skoczyk – W blasku słońca
  78. Purple Disco Machine, Kungs – Substitution
  79. Purple Disco Machine & Sophie and the Giants – Hypnotized
  80. Sylwia Grzeszczak – och i ach
  81. Mark Ambor – Belong Together
  82. Sonny Fodera & Clementine Douglas – Tell Me
  83. Zalia – diament
  84. Lost Frequencies – Love Is The Only Thing
  85. Eminem – Houdini
  86. The Kolors – Un Ragazzo Una Ragazza
  87. Loreen – Tattoo
  88. Margaret – Tak musiało być
  89. Bill Medley & Jennifer Warnes – (I’ve Had) The Time Of My Life (Remastered 2003)
  90. Rihanna – Only Girl (In The World)
  91. Oskar Cyms – No co Ty
  92. Dua Lipa – Training Season
  93. Whitney Houston – I Wanna Dance with Somebody (Who Loves Me)
  94. Sarsa – Puch
  95. Latto feat. LU KALA – Lottery
  96. Sabrina Carpenter – Espresso
  97. Lucenzo feat. Don Omar – Danza Kuduro
  98. FAST BOY, Topic – Forget You
  99. Alan Walker, Ina Wroldsen – Barcelona
  100. Harry Styles – As It Was


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

ranking

Pezet zdominował OLiS w pierwszym półroczu 2025

Krajowi twórcy zwiększają swój udział na listach sprzedażowych.

Opublikowany

 

pezet
fot. Magda Makowska

„Dom nad wodą” najczęściej streamowanym singlem, Billie Eilish na szczycie wśród albumów.

Związek Producentów Audio Video opublikował dane podsumowujące pierwsze sześć miesięcy 2025 roku na Oficjalnych Listach Sprzedaży. Najchętniej słuchanym utworem był viralowy hit Pezeta i Auera „Dom nad wodą”, natomiast w kategorii albumów pierwsze miejsce zdobyła Billie Eilish ze swoim krążkiem Hit Me Hard and Soft.

Dominacja polskich artystów w streamingu singli

W zestawieniu najpopularniejszych utworów w serwisach streamingowych aż 7 z 10 pozycji zajmują polskie produkcje. Pierwsze miejsce bezapelacyjnie należy do Pezeta i Auera – ich utwór „Dom nad wodą”, choć wydany jeszcze w 2022 roku, zyskał drugie życie dzięki TikTokowi. Viralowa popularność przełożyła się również na wysoką rotację w stacjach radiowych.

Na kolejnych miejscach uplasowali się Sobel z singlem „Kochasz?” oraz duet Rosé i Bruno Mars z kawałkiem „APT”.

W całym TOP 100 znalazło się aż 69 utworów polskich wykonawców – to wzrost względem ubiegłego roku, gdy takich utworów było 66. Co ciekawe, międzynarodowi artyści również zaznaczyli silniejszą obecność – w TOP 10 znalazły się trzy zagraniczne produkcje, wobec tylko jednej w 2024 roku.

Billie Eilish numerem jeden wśród albumów

W kategorii najczęściej odtwarzanych albumów triumfuje Billie Eilish. Jej płyta Hit Me Hard and Soft, wydana w maju 2024 roku, awansowała z piątego miejsca na sam szczyt zestawienia.

Na podium towarzyszą jej dwaj polscy raperzy: Sobel z albumem Napisz jak będziesz oraz Otsochodzi z krążkiem Tthe Grind. W pierwszej dziesiątce znalazły się również albumy bambi i Young Leosi, Maty, Kaśki Sochackiej i Oki.

Spośród dziesięciu najlepiej streamowanych albumów aż osiem to polskie produkcje. Co ważne – trzy z nich powróciły do TOP 10 po raz kolejny: PG$, Pleśń Guziora oraz wspomniany Tthe Grind Otsochodzi. W całym zestawieniu TOP 100 ujęto 65 polskich wydawnictw – o trzy więcej niż rok wcześniej.

ZPAV: Polscy artyści budują trwałe relacje i katalogi

– Polscy artyści nie tylko zdobywają coraz więcej odtworzeń, ale także z sukcesem utrzymują się na szczytach list przez długie miesiące. Powroty albumów do TOP 10 świadczą o silnych relacjach między artystami a fanami, a także o jakości i trwałości ich repertuaru. To sygnał, że polska scena potrafi budować prawdziwe, silne katalogi muzyczne – komentuje Anna Ceynowa, dyrektorka komunikacji ZPAV.

Również Bogusław Pluta, dyrektor zarządzający ZPAV, podkreślił znaczenie dominacji rodzimych wykonawców:

– Sytuacja, w której krajowi artyści stanowią niemal 70% najczęściej streamowanych utworów w Polsce, pokazuje, że dzisiaj to oni wyznaczają kierunki i wpływają na gust słuchaczy. Pełny obraz tych zmian zaprezentujemy podczas wrześniowej konferencji ZPAV 'Muzyka, Biznes, Technologia. Konferencja Fryderyka Festiwal 2025′. Już teraz serdecznie zapraszam do udziału.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

ranking

Raperzy sprzedający najwięcej płyt fizycznych w Empiku – lista

Mamy dane za pierwsze półrocze 2025.

Opublikowany

 

Przez

opał gibbs
fot. Natalia Gocek

Fizyczne wydania albumów wciąż mają się dobrze. Empik opublikował listę najchętniej kupowanych płyt w pierwszym półroczu 2025 roku. Numerem jeden w rapie jest album Opał & Gibbs – „Połączenia 2”.

Jak co roku, hip-hop pozostaje najbardziej dynamiczną kategorią. Artyści polskiej sceny regularnie wymieniają się miejscami w TOP 5, a wyrównane wyniki sprzedaży dają przestrzeń na kolejne roszady. W tym gatunku trudno mówić o „pewniakach” – fani szybko reagują na nowości, a niemal każda premiera ma szansę znaleźć się na podium.

W pierwszym półroczu największym zainteresowaniem cieszył się duet Opał x Gibbs. Tuż za nim uplasował się Kendrick Lamar, a dalsze pozycje zajęli White 2115, Sobel i Kuban – potwierdzając, że polski hip-hop z powodzeniem rywalizuje zarówno na lokalnej scenie, jak i z zagranicznymi gwiazdami.

Najlepiej sprzedające się płyty rapowe w I półroczu 2025

  • Opał & Gibbs – Połączenia 2
  • Kendrick Lamar – GNX
  • White 2115 – ROCKST4R
  • Sobel – Napisz jak
  • Kuban – Fugazi

*Na podstawie danych sprzedaży z salonów Empik i Empik.com za okres 01.01–30.06.2025 r. Zestawienie obejmuje albumy wydane w 2025 roku na wszystkich nośnikach (CD, winyl).

Najlepiej sprzedające się płyty CD

  • sanah – Dwoje ludzieńków
  • Dawid Podsiadło & Kaśka Sochacka – tylko haj.
  • Genzie – ONLINE
  • Kaśka Sochacka – Ta druga
  • Lisa – Alter Ego

Najlepiej sprzedające się płyty winylowe

  • Billie Eilish – Hit Me Hard and Soft
  • Pink Floyd – At Pompeii
  • Myslovitz – Miłość w czasach popkultury
  • Myslovitz – Sun Machine
  • Lady Pank – Lady Pank

Na podstawie danych sprzedaży z salonów Empik i Empik.com za okres: 01.01–30.06.2025 r.

Muzyczna mapa Polski – numer 1 w każdym województwie

  • dolnośląskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • kujawsko-pomorskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • lubelskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • łódzkie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • małopolskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • mazowieckie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • opolskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • podkarpackie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • podlaskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • pomorskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • śląskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • świętokrzyskie: Lisa – Alter Ego
  • warmińsko-mazurskie: Dawid Podsiadło & Kaśka Sochacka – tylko haj.
  • wielkopolskie: Dawid Podsiadło & Kaśka Sochacka – tylko haj.
  • zachodniopomorskie: Dawid Podsiadło & Kaśka Sochacka – tylko haj.

Na podstawie danych sprzedaży z salonów Empik za okres: 01.01–30.06.2025 r. Zestawienie obejmuje albumy z 2025 roku w różnych wydaniach, na wszystkich nośnikach (CD, winyl).


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: