Sprawdź nas też tutaj

News

Wygrał hip-hop! Za nami pierwsza Akademia Popkillerów – konferencja branży hip-hopowej

Kultura, biznes oraz sposób myślenia i życia całego pokolenia.

Opublikowany

 

fot. @wiechu

Za nami pierwsza konferencja branży hip-hopowej, Akademia Popkillerów. W jej trakcie Wini, Tau, Tomb, Sarius, Floral Bugs oraz wiele innych osób związanych z kulturą hip-hop rozmawiało o jej drodze i kierunku. W swoich prelekcjach odpowiadali m.in. na pytania czy hip-hop da się zdefiniować, jak faktycznie wygląda ghostwriting, dlaczego pierwsi europejscy b-boye malowali sobie trzy paski na nieoryginalnych butach czy jak zaczynał się rap biznes.

22 lutego 2025 r. w warszawskim Domu Kultury Kadr odbyła się Akademia Popkillerów, pierwsza w Polsce konferencja w całości dedykowana kulturze hip-hop. Wydarzenie, zorganizowane przez legendarnego dziennikarza muzycznego Hirka Wronę oraz serwis Popkiller, zgromadziło artystów, managerów, producentów, dziennikarzy, organizatorów, autorów teledysków i wielu innych ekspertów branży muzycznej. Spotkanie miało na celu nie tylko analizę obecnej kondycji hip-hopu, ale przede wszystkim wyznaczenie kierunków jego dalszego rozwoju.

W jego ramach mogliśmy wysłuchać prelekcji, w których poszczególne osoby dzieliły się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami oraz panele dyskusyjne pełne merytoryki dotyczącej takich zagadnień jak zarobki raperów, wartość teledysku w promocji muzyki, zmiany w brzmieniu, tworzenie własnego movementu czy kwestie wsparcia psychologicznego dla osób odnoszących sukces.

– Kiedyś ta kultura nie miała swojego miejsca w mainstreamie. Kiedy na początku XXI w. robiłem Hip-Hop Opola, wszyscy mówili o koncertach wysokiego ryzyka, że to jest kultura obdartusów, która na pewno się nie przyjmie (…). – I tak wygra rock – mówiono. Ja powiedziałem, że wygra hip-hop – wspominał Hirek Wrona podczas swojej prelekcji otwierającej Akademię Popkillerów. Materiał z jego wystąpienia można już obejrzeć na kanale YouTube Akademii Popkillerów.

Od subkultury do popkultury. Najpopularniejszy gatunek muzyki

W ciągu ostatnich dekad hip-hop przestał być postrzegany jako niszowa subkultura – dziś jest jednym z głównych nurtów popkultury. Akademia Popkillerów 2025 podkreśliła, jak głęboko wniknął on w codzienność – od mody, przez biznes, po media i sposób myślenia młodego pokolenia.

Z kolei panel „Przyszłość popkultury – hip-hop jako nośnik trendów” zwrócił uwagę na to, jak rap stał się narzędziem ekspresji i budowania tożsamości. Dyskutowano o jego roli w reklamie, filmach, serialach i mediach społecznościowych, a także o wpływie raperów na marki modowe i sportowe.

Jak wygląda tworzenie rapowego biznesu i dlaczego pisanie tekstów raperom wcale nie jest dla nikogo ujmą?

Wśród prelegentów pojawili się m.in. Wini i Tomb. Ten pierwszy opowiedział o swojej drodze w rapowym biznesie, drugi zaś przekonywał, że pisanie tekstów dla innych raperów nie jest niczym złym. – Każdy kto pisze kawałki wie, że występuje coś takiego, jak napisanie zwrotki, refrenu i zacięcie się. Nie ma już pomysłu, co napisać w drugiej zwrotce. Jeżeli mamy ghostwritera, to taki problem nie powinien wystąpić – tłumaczył.

Kolejnym ważnym tematem był panel „Kupujcie polskie rap ciuchy – produkcja odzieży jako odnoga muzyki”, który pokazał, jak raperzy rozwijają swoje marki odzieżowe czy inwestują w inne segmenty rynku, niż tylko muzyka.

Duże emocje wywołał panel „Media rapowe – czy to czas na pełen profesjonalizm?”, w którym zderzyły się różne perspektywy medialno-biznesowe, a w wypełnionej po brzegi sali połowę publiki stanowili dziennikarze, co sprawiło, że między panelistami a słuchaczami wywiązały się żywe i burzliwe dyskusje.

Koniec ery beefów? Rapowy marketing i zarządzanie kryzysem

Ogromne zainteresowanie wzbudził panel „Zarządzanie kryzysowe – dramy, beefy, hejting”. Tomb, Kamil „Jakuza” Jaczyński, Kamil Migoń i Krzysztof Tietz omawiali w nim nie tylko kwestię beefów i zmianę podejścia do nich, ale także analizowali kultowe starcia, jak choćby Tede vs. Płomień 81.

Sukces Akademii Popkillerów 2025

Na wydarzeniu pojawiło wiele osób ściśle związanych ze społecznością hip-hopową, które chętnie brały udział w dyskusjach i prelekcjach. Jak mówi naczelny portalu popkiller.pl i współorganizator wydarzenia Mateusz Natali, to duży sukces pierwszej edycji Akademii Popkillerów.

– Padło dziś mnóstwo miłych słów, widziałem dużo zaangażowania, raperów siedzących, słuchających prelekcji i paneli, dyskutujących na żywo. Widać, że był głód takiego formatu i że są ludzie zainteresowani tym, żeby poszerzać swoją wiedzę i wymieniać poglądy. Bardzo się z tego powodu cieszę – tłumaczył.

Wszystkie prelekcje oraz panele dyskusyjne zostały zarejestrowane i będą publikowane na kanale YouTube Akademia Popkillerów.

Z kolei w mediach społecznościowych wydarzenia pojawiają się już pierwsze relacje i zdjęcia.

Akademia Popkillerów 2025 udowodniła, że hip-hop to nie tylko muzyka – to kultura, biznes oraz sposób myślenia i życia całego pokolenia. Wnioski z konferencji jasno pokazują, że rap będzie w dalszym ciągu kształtować trendy w modzie, mediach i szeroko pojętej popkulturze.

Pełna lista prelekcji:

1. Czy wygrał hip-hop?

Prelekcja: Hirek Wrona

2. Słowo to ciekawe słowo, czyli rola tekstu w muzyce

Prelekcja: Tau

3. Ewolucja Rap-Biznesu

Prelekcja: Wini

4. Aspekty prawne wykorzystania cudzej twórczości i ochrona wizerunku artysty

Prelekcja: mec. Marta Trapszo-Drabczyńska (kancelaria LSW Laskowski, Leśnodorski, Melzacki i Wspólnicy)

5. Czy manager rapera to praca marzeń?

Prelekcja: DJ Ike

6. Jak odnaleźć się na rynku wydawniczym w 2025?

Prelekcja: Anna Plaskota

7. Melanż wytwórni z dystrybucją

Prelekcja: Jakub Krok

8. GhostwriMng bez tabu

Prelekcja: Tomb

9. Artysta to marka

Prelekcja: Rafał Grobel

10. Czym jest Hip-hop?

Prelekcja: Mateusz Natali

Pełna lista paneli dyskusyjnych:

  1. Taniec – szansa na rozwój czy na karierę? – Anna „YouYa” Jujka, Alkowy Funkowy
  • Płyta producencka i jej wyzwania – czy warto? – Favst, O$ka, Marcin „Tuelv” Natali
  • Freestyle i jego 1000 twarzy – Jakub „Muflon” Rużyłło, Rademenez, Tomasz Biernacki (WBW)
  • Alternatywny rap – jak grać we własnej lidze? – Feno, Ńemy, Igorilla
  • Jak stworzyć swój movement? – Sarius, Floral Bugs, Dawid Mazur (Vibe.co)
  • Zarządzanie kryzysowe – dramy, beefy, hejMng – Tomb, Kamil „Jakuza” Jaczyński, Krzysztof Tietz (Warner Music Poland), Kamil Migoń
  • Wielka moc to wielka odpowiedzialność – jak wspierać młodych słuchaczy – Przemysław Kaca (Hip-Hop Druga Szansa) , Michał Jóźwiak (DK Kadr), Joanna Pruban (psycholog, psychoonkolog)
  • Przyszłość Popkultury – hip-hop jako nośnik trendów – Maks Kabara (Hypetalk, Chaos Gone Global, CLOUT FesNval), Emil „Blef” Wiśniewski (strateg komunikacji), Emil Młodak (Big Idea, CLOUT FesNval, Karol Słuszniak (Iced Stuff)
  • Podziemie – czym dziś jest? Gdzie granica i jaką pełni rolę? – Mada (WCK), Saburrakap (Natura2000), KrysNan Krupiński (Popkiller.pl), Jakub Wojakowicz (eBilet.now, Sajko, Followrap)
  1. Porkel artysty – Na czym zarabiać i kto wychodzi na swoje? – Zbyszek Niedziałek (Starship), Anna Plaskota (Ekipa Music Ent.), Jakub Krok (Step Records, Preorder.pl)
  1. Kupujcie polskie rap ciuchy – produkcja odzieży jako odnoga muzyki – Mazsa (Outsidewear), Tomek Grande (Diamante Wear)
  2. Gdzie się opłaca promować? Media zewnętrzne czy siła fanbase’u? – Adma, Dawid Bartkowski (Goodkid.pl) , MaN Fuczyło (Radio Eska)
  3. FesMwal – łatwy zarobek czy ryzykowny biznes? – Waldi Nowacki (Rap Stacja FesNwal), Marcin Kania (Śląski Rap FesNval), Anna Maria-Żurek (Quilla, ex-Going.)
  4. Ile znaczy rapowy teledysk? Rola i trendy – Maciej Buchwald, Błażej Jajnkowiak (9 LITER FILMY), yungssebv, Piotr Zajączkowski
  5. Media rapowe – czy to czas na pełen profesjonalizm? – Mih Michalski (newonce), Andrzej Cała, Siwydym (Rapnews), Bart Stochmal (RapRiver)
  6. Obraz mówi więcej niż 1000 słów? Znaczenie zdjęć i okładek – Forin, Mr. Osom, nghtlou
  7. Jak to powinno brzmieć? Mix & Mastering – Czarny HIFI, Sir Mich, Janusz Walczuk, Albert Markiewicz (Saska Studio)
  1. Kiedyś fundament, a dziś? Rola DJ-a w Hip-hopie 2025 – DJ Falcon1, DJ Finger, Yarski


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News

Mata: 5 metrowa rzeźba i spotkania z fanami

PKiN zamieni się w miejsce spotkań fanów rapera.

Opublikowany

 

Przez

mata głowa rzeźba

Pod Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie stanęła 5-metrowa rzeźba przedstawiająca głowę Maty.

Znamy już wyniki tegorocznego Spotify Wrapped: po 4 latach Mata wrócił na podium, zostając najchętniej słuchanym artystą w Polsce. A że świętować można tylko na dwa sposoby – z rozmachem albo wcale – postanowiliśmy uczcić ten moment w naprawdę spektakularnym stylu – informuje Spotify.

Od 5 do 7 grudnia fani będą mogli wrócić wspomnieniami do letnich hitów tego roku i wejść prosto do świata 2039: ZŁOTE PIASKI. Przez trzy dni kultowy warszawski Pałac Kultury i Nauki zmieni się w miejsce spotkań największych fanów Maty. Odsłonięta zostanie gigantyczna, pięciometrowa rzeźba przedstawiająca głowę artysty, nawiązująca do okładki jego tegorocznej EP-ki, tworząc przyciągający wzrok, surrealistyczny hołd dla Złotych Piasków.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Wielka głowa Maty przy Pałacu Kultury w Warszawie

Wiemy, o co chodzi.

Opublikowany

 

mata głowa

Przy Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie powstaje monumentalna głowa Maty z czerwonymi włosami. Ma to związek ze Spotify Wrapped 2025.

W 2025 roku najczęściej słuchanym artystą w Polsce był Mata. W związku z tym w centrum Warszawy powstaje wielka rzeźba głowy rapera. W czwartek wieczorem robotnicy ustawiali monument przy pomocy rusztowania.

mata głowa pomnik w warszawie

Wielka głowa Maty ma uwydatnić to, kto rządzi obecnie w polskiej muzyce. Krytykancie mogą zaś stwierdzić po fryzurze rapera, że to Michał Wiśniewski sceny hip-hopowej.

Poniżej wideo:


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Słoń kupił psa. Właściciel hodowli okazał się fanem rapera

Poznaniak to wielki miłośnik zwierząt.

Opublikowany

 

Przez

słoń pies

Po tym tytule algorytmy wyszukiwarek zgłupieją, ale fakt jest faktem i i należy go odnotować – Słoń kupił psa – Rottweilera.

Z relacji poznańskiego rapera wiemy, że jest on wielkim miłośnikiem psów i kotów, których ma po kilka w swoim domu. Teraz Słoń został także właścicielem małego Salvatore’a z hodowli „Wolf’s Army”.

– Dziś do swojego domku wyjechał SALVATORE Wolf’s Army, synuś VULKANA i FIFI. Życzę Ci maluszku dużo zdrówka i najlepszego życia, abyś dał wiele radości w swojej nowej rodzinie – napisał gospodarz hodowli, który okazał się być fanem rapera.

– To dość dziwne uczucie, kiedy po psa przyjeżdża człowiek tworzący moje playlisty na YouTube. W każdym razie maluch się nasłuchał głosu swojego nowego taty w ramach socjalu – dodał.

Na dniach ukaże się nasza rozmowa z raperem, którą niedawno przeprowadziliśmy.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

3 kraje wycofują się z Eurowizji z powodu Izraela. Co z Polską?

Kolejne państwa również są bliskie bojkotu.

Opublikowany

 

fot. Corinne Cumming / EBU/ Materiały prasowe

Hiszpania, Irlandia i Holandia wypadają z Eurowizji 2026 po tym, jak EBU otworzyła drzwi dla Izraela. Kilka kolejnych państw grozi tym samym.

Decyzja zapadła podczas czwartkowego zebrania Europejskiej Unii Nadawców w Genewie. EBU uznała, że nie będzie żadnego głosowania w sprawie dopuszczenia Izraela, co automatycznie daje temu krajowi zielone światło na występ w Wiedniu w 2026 roku.

Hiszpański nadawca publiczny nie czekał długo. RTVE opublikowało komunikat o wyjściu z konkursu, podkreślając:

– RTVE ogłosiło wycofanie się Hiszpanii z konkursu Eurowizji po głosowaniu, które odbyło się podczas 95. walnego zgromadzenia EBU w Genewie.

Rząd w Madrycie od miesięcy ostro krytykuje działania izraelskiego wojska w Strefie Gazy, podobnie jak znacząca część hiszpańskiej opinii publicznej.

Reuters podał, że do Hiszpanii dołączają Irlandia oraz Holandia. Oba kraje uznały, że nie zamierzają firmować decyzji EBU, która ignoruje protesty związane z konfliktem w Gazie.

Jeszcze zanim zapadła czwartkowa decyzja, Słowenia i Islandia dawały sygnały, że również mogą odpuścić Eurowizję, jeśli Izrael pojawi się na liście uczestników.

W Polsce sytuacja wygląda inaczej. Telewizja Polska już w listopadzie potwierdziła udział w konkursie i zapowiedziała, że nazwisko reprezentanta poznamy w połowie lutego.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

„Kanapki z hajsem” – Dorota Masłowska i absurdalne oskarżenia o kradzież

Była reprezentantka SBM Label twierdzi, że to ona wymyśliła tę frazę.

Opublikowany

 

Przez

dorota maslowska

Dorota Masłowska, była zawodniczka SBM Label oskarżyła 25-letnią wokalistkę, że ukradła jej frazę „Kanapki z hajsem”, bo to ona ją wymyśliła. A tak naprawdę za tym tekstem stoi Kaz Bałagane.

Krótko po debiucie muzycznym Heli, szerzej kojarzonej jako Helena Englert, w sieci zrobiło się głośno. 25-latka wrzuciła numer „Pani domu” i w tekście rzuciła mocne hasło o tym, że prawdziwa pani domu robi „kanapki z hajsem”.

Nie wszystkim się to spodobało. Dorota Masłowska, autorka projektu Mister D i płyty „Społeczeństwo jest niemiłe” z 2014 roku, uznała, że ten fragment to jej własna fraza. Pisarka zażądała natychmiastowego usunięcia jej słów z utworu „Pani domu”.

Dorota Masłowska oskarża o kradzież

Oficjalne oświadczenie Mister D:

– HALO ŻĄDAM NATYCHMIASTOWEGO USUNIĘCIA MOJEJ FRAZY Z UTWORU „Pani domu” Helena Englert. Nie wiem, jak to zrobicie, chyba musicie cofnąć czas. Ale chcę by było jasne: to jest ordynarna kradzież. *”kanapki z hajsem” były błyskotliwe 10lat temu. Albo wcale. Jednak to ja je zrobiłam. Specyfika tego co piszę jest taka, że te różne frazy stosunkowo często trafiają do obiegu języka potocznego i artystycznego. Najczęściej jestem szczęśliwa i dumna, gdy młode artystki i artyści przetwarzają dalej moją sztukę swoją wyobraźnią. Niestety w tym wypadku tak nie jest. Już taka bida, że trzeba brać czyjeś i podawać jako swoje? – napisała Masłowska.

Hela odpowiada

Pani Doroto,

Przede wszystkim pragnę zaznaczyć, że pałam do Pani ogromnym szacunkiem. W związku z czym, żadne działanie z mojej strony nie ma prawa być wymierzone przeciwko Pani. Na celu miałam – proszę wybaczyć patetyzm – oddanie Pani hołdu. Byłam przekonana, że jako (o ile dobrze rozumiem Pani twórczość) fanka pastiszu, obrazoburczości i polskiego absurdu zrozumie to Pani.

Czerpanie z tego co kultowe i kulturotwórcze jest, moim zdaniem, nieodzowną częścią powstawania sztuki. Sztuki zaprzyjaźnionej z tym co wielkie, z tym co nadaje kolejny poziom interpretacyjny dla co poniektórych, bardziej obytych odbiorców. To ją wzbogaca, czyni nie tylko zabawną ale też świadomą, może nawet mądrą.

Niemniej, nie śmiałabym przypisywać sobie cudzych dokonań. Nie po to, to wszystko. Dlatego, jak mogła Pani zauważyć – przy każdej, czy to zdalnej czy też tete a tet sposobności – nagminnie zaznaczam, że to Pani jest matką popkulturowego sukcesu, funkcjonującej uprzednio w popkulturze frazy, o którą wszystko się rozchodzi. Nie pragnę Pani tego odbierać. Nie twierdzę, że jestem tą pierwszą. To miało być DLA Pani, nie przeciwko niej.

Przesyłam wiele miłości i życzliwości. Jest mi niezmiernie miło – bez względu na okoliczności – że mogłam do Pani napisać.

Helena

Frazy „Kanapki z hajsem używali” wcześniej Kaz Bałagane i Belmondo

Management Heli wystosował tez oficjalny komunikat do mediów:

– Mój utwór „Pani Domu” jest świadomym odniesieniem i hołdem dla Artystki, którą zawsze podziwiałam i szanowałam. Nie ukradłam „kanapek z hajsem”. Pisałam o tym w notce prasowej wypuszczonej przez moją wytwórnię, czyli Universal Music Polska. Fraza „Kanapki z hajsem” nie jest niczyją własnością. Już wcześniej używali jej inni, powszechnie szanowani (również przeze mnie) twórcy: Kaz Bałagane i Belmondo, a „money sandwich” od lat funkcjonuje w popkulturze. Zostawiając na chwilę merytorykę – włożyłam ogrom serca w mój debiut i jest mi po prostu po ludzku przykro, że jestem zmuszona go teraz bronić przed kimś, kogo tak bardzo szanuję.

Kto ukradł?

Wygląda na to, że pani Dorota Masłowska wpadła we własne sidła. W styczniu 2014 roku Kaz Bałagane i Belmondo wypuścili oficjalnie album „Sos, ciuchy i Borciuchy”, na którym pojawił się numer „Ayn Rand” (pierwsza publikacja rok 2013) z frazą „kanapka hajsu”. Dorota Masłowska numer „Hajs” z tą sama frazą umieściła na płycie „Społeczeństwo jest niemiłe” z lutego 2014, a wspomniany singiel ukazał się w marcu tego samego roku.

Wychodzi więc na to, że to Mister D zaczerpnęła jako pierwsza inspirację od Kazka.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: