Sprawdź nas też tutaj

Wywiad

CHONABIBE: „ALBUM TO NASZA WIZYTÓWKA NA ROK 2014”

Opublikowany

 

Choć skład Chonabibe na polskiej scenie muzycznej jest już od wielu lat, to dopiero w tym roku doczekał się debiutanckiego albumu. Nietuzinkowe i oryginalne „Migracje” swoją premierę miały 8 marca. Jak sami artyści twierdzą, albumu nie da się zaszufladkować. O debiucie i m.in. o Festiwalu Chonabibe w poniższej rozmowie.  

 

Patrycja: Na scenie muzycznej macie już wyrobioną swoją pozycję od kilku ładnych lat. Jak to się stało, że dopiero w 2014 roku wypuściliście debiutancki krążek?

Jahdeck: Potrzebowaliśmy czasu, żeby nadać temu zespołowi taką formę jaką sobie wyobraziliśmy. Mamy niekonwencjonalny skład i musieliśmy się nauczyć jak ze sobą grać i tworzyć.

Czekol: Pierwszym wydawnictwem był Chonabibe Mikstejp, który był kompilacją utworów artystów goszczących w Dyskotece Chonabibe. Zajęło to trochę czasu ale było warto. Dopiero po wydaniu mikstejpu zaczęliśmy kompletować autorski materiał na nasz debiut płytowy.

Fat Matthew: Kiedy w 2010 roku zakładaliśmy band nie wiedzieliśmy jak to ma w ogóle wyglądać. Każdy z nas ma różne inspiracje i chciał dołożyć coś od siebie do tego projektu. Musieliśmy się ograć ze sobą i połączyć nasze zajawy, dlatego tyle to trwało. Najważniejsze, że to już jest za nami.

 

Patrycja: W 2011 pojawił się „Mikstejp Chonabibe”, po trzech latach wychodzą „Migracje”. Trudniejsza jest praca nad materiałem pełnoprawnym, który przechodzi przez konkretną wytwórnię?

Czekol: Mikstejp to zbiorowe wydawnictwo, gdzie większość produkcji to nadesłane bity i teksty, które układaliśmy w całość. Przy tworzeniu “Migracji” podejście było znacznie bardziej osobiste, a każdy utwór traktowaliśmy indywidualnie i dużo bardziej szczegółowo.

Jahdeck: To były dwa zupełnie inne projekty. Mikstejp był podsumowaniem naszej działalności w latach 2006-2011 w rozmaitych projektach i z różnymi ludźmi. Największą misją było dopilnowanie by zebrać kawałki od gości, za co olbrzymi szacun należy się naszemu żołnierzowi Kylasowi. Z kolei nagrywając “Migracje” zmierzyliśmy się ze stworzeniem albumu autorskiego co wiąże się z problemami natury twórczej. Fakt, że do legalnego obiegu wprowadza go wytwórnia bardzo dużo ułatwia w sensie organizacyjnym, ale nie ma żadnego wpływu na proces powstawania płyty.

Fat Matthew: Na “niezależny” mikstejp zbieraliśmy różnych artystów, sami też coś dołożyliśmy. W przypadku “Migracji” pojawia się autorski-osobisty materiał, który wymaga innego podejścia i więcej czasu, dochodzą do tego kwestie wydawnicze.

V-tech: Praca nad pełnoprawnym materiałem wymaga moim zdaniem takiego samego poświęcenia co praca nad płytą wydaną własnym sumptem. Czy była trudniejsza, to moim zdaniem zależy od podejścia i zaangażowania. Jeżeli daje ci to frajdę samoczynnie się nakręcasz i dajesz max z siebie.

 

Patrycja: Teraz jesteśmy miesiąc po premierze, album znajduje się na 20 miejscu w notowaniu OLiS. Czego tak naprawdę spodziewaliście się po wypuszczeniu krążka w obieg?

Fat Matthew: Nie spodziewałem się w sumie niczego szczególnego. Życzyłem sobie i nadal życzę, aby ta płyta dotarła do jak największego grona słuchaczy, nie tylko z naszego środowiska.

Jahdeck: Spodziewałem się, że dziennikarze muzyczni będą mieli ciężki orzech do zgryzienia przy próbach szufladkowania naszej muzy. Liczyłem też, że zainteresujemy tym materiałem słuchaczy z różnych muzycznych światów i to się udaje, co mnie bardzo cieszy.

Czekol: Spodziewaliśmy się pojawienia nowych głosów. Część osób czekała dłuższy czas na to, aż materiał ujrzy światło dzienne lecz chyba wszyscy byli ciekawi reakcji szerszego gremium. Osobiście trudno powiedzieć czego można się spodziewać wydając debiut. Zawsze to jest ten pierwszy raz.

V-tech: Zgadzam się z przedmówcami

 

Patrycja: Album jest inny, specyficzny, który łączy w sobie kilka klimatów. Ciężko go zaszufladkować, a jednak na półce w chociażby Empiku, powinien leżeć w jakiejś kategorii. Jak więc trafić w odpowiedni gatunek?

Jahdeck: Najlepiej pasuje półka z napisem “Muzyka polska”.

Matthew: Albo “Muzyka relaksacyjna”. 😉

 

Patrycja: Są artyści, którzy układają w głowie wizję odbioru materiału, zarysowują sobie klucz interpretacji, w który starają się trafić recenzenci. W przypadku Waszego albumu, klucz ten jest dużą zagadką. Czy Wy potrafilibyście stworzyć jeden taki klucz do analizowania tego co dzieje się na albumie?

Czekol: Nie mieliśmy jednego czytelnego klucza. Sam sposób ułożenia utworów na trackliście pomaga przyswoić materiał jako całość również tym odbiorcom, którzy poruszają się w obrębie zamkniętych gatunków. Trzeba jedynie dać się zabrać w tą podróż.

Jahdeck: Kluczem jest otwartość. Najlepiej nie skupiać się na tym jak to nazwać, albo co nam mogło przyświecać, tylko po prostu posłuchać i czerpać przyjemność z muzyki i słów o ile powodują u słuchacza takie odczucia.

Patrycja: Co więc daje debiut zespołowi, który ma spore zaplecze muzyczne, ogarniętą ekipę, swój festiwal itd.?

Czekol: Ważnym aspektem jak nasza osobista satysfakcja. Trzymając fizycznie krążek w dłoni ma się odczucie tego, że zamknęło się pewien etap pracy, a płyta jest jego odzwierciedleniem.

Jahdeck: Album to nasza wizytówka na rok 2014. Dzięki niemu możemy grać koncerty, na czym nam bardzo zależy. Cieszymy się też, że możemy oddać słuchaczom coś więcej niż pojedyncze single, dzięki temu mogą nas lepiej poznać.

Fat Matthew: Naszą siłą są koncerty. Dzięki albumowi możemy pokazać Polsce i nie tylko na co nas stać. Poza tym debiut daje satysfakcję z dobrze wykonanej pracy i możliwość cieszenia się fizyczną wersją z hologramem. 

V-tech: Radość jest duża jak masz w ręku coś co pochłonęło mentalnie i myślowo twoje ostatnie 2 lata życia. W końcu można ukazać muzykę słuchaczom i to jest piękne.

 

Patrycja: Jak dla mnie, Wasz zespół jest idealny na festiwale, wszelakie juwenalia czy open plener’y. Sami też swój festiwal macie. Czy koncerty w klubie, z ograniczoną przestrzenią, wymagają od artysty większego zaangażowania?

Matthew: Nie ma to żadnego znaczenia czy koncert jest plenerowy czy klubowy. Zawsze dajemy z siebie 110 procent.

Czekol: Dbamy oto aby nasze koncerty były swoistym wydarzeniem, dlatego prawie każdy z nich jest aranżowany pod konkretne wydarzenie. Jeśli chodzi o wykonania utworów większość z nich gramy tak samo na wielkich eventach na powietrzu jak na małych klubowych scenach.

Jahdeck: Każdy koncert wymaga zaangażowania. Bez względu na to czy gramy dla 20 osób w małej miejscowości czy dla kilku tysięcy na juwenaliach, dajemy z siebie maksimum, bo wiemy, że nawet wśród tej garstki suchaczy może być kilka osób, którym bardzo zależało na usłyszeniu i zobaczeniu naszego koncertu.

V-tech: Na naszych koncertach zawsze jest moc. Nie ważne czy w plenerze czy w klubie. Chcemy żeby było najlepiej. Motywacja i zaangażowanie przed wejściem na scenę jest takie same.

 

Patrycja: Przy okazji festiwalu, w tym roku również Chonabibe Festiwal w Opolu Lubelskim. Jakie nowości, czego możemy się spodziewać?

Jahdeck: Już wiadomo, że oprócz nas zagrają Junior Stress i Jamal. Lada dzień zaczniemy odkrywać kolejne, tym razem bardziej rapowe karty. To piąta edycja, więc będzie grubo! 15-16 sierpnia rezerwujcie sobie czas na Chonabibe Festiwal w Opolu Lubelskim.

 

Patrycja: Co jest najtrudniejsze przy organizacji tego wydarzenia?

Jahdeck: Namówienie ludzi do ruszenia tyłka sprzed komputera po to by przeżyli w życiu coś fajnego. Każdego roku głowimy się nad tym jak opisać klimat panujący w Opolu Lubelskim tak, by ludzie zrozumieli, że to wyjątkowy festiwal, nie podobny do żadnego innego. Tym razem przygotowaliśmy kawałek, który opowiada o tych dwóch magicznych dniach.

 

Patrycja: Wzięliście udział w konkursie Skoda Auto Muzyka. Uważacie, że tego typu konkursy są dobrym sposobem na promocję materiału i przy okazji uzyskanie nowych słuchaczy? 

Jahdeck: Wrzuciliśmy “Sami na nocnej trasie” bo ten numer jest stworzony do jazdy samochodem. Tak, konkursy są ok, pod warunkiem, że pozwalają Ci zachować niezależność artystyczną i prywatną.
Czekol: Trudno mówić o tym jaki sposób promocji naszej działalności muzycznej jest dobry i przynosi korzyści. To tylko kanał, którym udostępniam nasz kontent lub coś co nas dotyczy. Jeśli chcemy zadbać o nowych słuchaczy musimy być otwarci.
Fat Matthew: Nie spinamy się na konkursy… To był luźny ruch z naszej strony, ważne dla nas jest to, żeby ten materiał trafił do wszystkich. Akurat tak się złożyło, że “Sami na nocnej trasie” pasuje do konkursu na muzykę samochodową idealnie. Stąd decyzja.

 

Patrycja: Każda osoba tworząca Chonabibe, jest postacią niewątpliwie ciekawą. Tak pół żartem pół serio – kto z Was ma decydujący głos, kto jest największym leniem, a kto pracuje ponad normę?

Czekol: Dyrektorem artystycznym z założenia jest Hubert. Na szczęście nasz dyrektor szanuje zdanie reszty zespołu. Nie ma chyba sensu wyliczać kto pracuje więcej, a kto mniej. Każdy z nas angażuje się w takim wymiarze na jaki pozwala czas.

Jahdeck: Ja trochę szeryfuję. Cieszę się, że mam ze sobą taką ekipę. Chłopaki dają mi olbrzymią swobodę i do każdego pomysłu angażują się ze swoją oryginalną energią.
V-tech: Robimy ile możemy:)

 

Patrycja: Na zakończenie, parę informacji – gdzie w najbliższym czasie będzie można Was posłuchać, spotkać, podpisać płyty itp.?

Jahdeck: Sprawdzajcie na bieżąco nasz profil Chonabibe na Facebook’u. Trąbimy o wszystkim co się dzieje, gdzie gramy i gdzie przybijamy piątki. Jeśli spodobały Wam się nasze kawałki, koniecznie przyjdźcie do nas na koncert, nie zawiedziemy Was!


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

Wywiad

Benito: „Będą grube strzały w najbliższym czasie” – wywiad

Rozmawiamy m.in. o Bałagane i Riccim.

Opublikowany

 

benito

Ścianka Popkillerów to niesamowite miejsce, łączące wszelakie uniwersa (co najlepiej pokazuje różnorodność naszych gości). Gdzie indziej znajdziemy obok siebie Bambi, Łonę i Adiego Nowaka na raz? Tym razem jednak skupimy się na połączeniu Najniższej Polskiej Dziennikarki o włoskim pochodzeniu z kimś, kto niewątpliwie kojarzy się z Półwyspem Apenińskim i wygrał loterię genów, patrząc na jego wysokość.

Kolejnym rozmówcą przed GlamRapową kamerą w trakcie szóstej edycji Popkillerów był Benito, połowa Tuzza Globale. Raper i restaurator zdradził nam, które określenie bardziej do niego pasuje. Padła też poważna deklaracja.

– Muzyki robię bardzo dużo. Będą grube strzały w najbliższym czasie. Kocham to robić i będę to robił.

Nie mogło zabraknąć również pytania o to, gdzie jest Ricci i jaką przyszłość ma przed sobą inspirujący się Włochami duet. Benito w imieniu Bałagane odebrał statuetkę „Hardkorowego Rapera Roku”, którą otrzymał Kazek. Ten wątek oczywiście musieliśmy również poruszyć.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Lordofon: „W kategorii Kacperczycy roku byśmy wygrali” – wywiad

„Ja się porównuję najczęściej… kojarzycie Mickiewicza?”

Opublikowany

 

Echa ostatniej gali rozdania Popkillerów wciąż nie milką. Na naszym kanale sukcesywnie pojawiają się kolejne wywiady, nie tylko z samymi raperami, ale i szeroko pojętymi osobami z branży hip-hopowej. Tym razem w ogniu pytań znalazł się zespół Lordofon.

– Jestem pisarzem, poetą; beaty jakiś chłop robi do tego (…). Ja się porównuję najczęściej… kojarzycie Mickiewicza na przykład? To jest to! – mówi Maciej Poreda zapytany o (pre)nominację w kategorii „Liryczny raper roku”.

To, że panowie mają niesamowite poczucie humoru zobaczycie jeszcze nie raz, zwłaszcza w zestawieniu z najniższą polską dziennikarką (czyli autorką tekstu i poniższego wywiadu). O tym jak być Kacperczykiem i Taco Hemingwayem w jednym, o najlepszym fanbasie i wymarzonej statuetce Chłopa Roku poniżej opowiedzą Wam – wspomniany nieślubny wnuk wieszcza narodowego i Michał Jurek (perkusista na skalę wyprzedania trasy koncertowej).


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Wuwunio ostro do Szalonego Reportera: „Dramat, idź na Jasną Górę po rozum”

Rozmawiamy z twórcą Pal Hajs TV.

Opublikowany

 

Wuwunio to człowiek-orkiestra. Smiało można nazwać go mianem reportera, w wolnych chwilach potrafi coś, nie-coś zarapować, a ponadto jest to także baczny obserwator i aktywny uczestnik naszego polskiego youtube’owego poletka. Nie mogło więc być takiej możliwości, że nie porozmawialiśmy chociażby chwilę na temat jego najbliższych planów, wrażeń z gali oraz… sami zobaczcie.

Od Popkillerów 2024 minie lada chwila już tydzień, a emocje nadal nie opadły. Warto więc nieco podkręcić atmosferę ponieważ nasze ściankowe rozmowy, wywiady wciąż napływają na nasz kanał YouTube, który zdecydowanie warto zasubskrybować.

Z Wuwuniem poruszyliśmy szereg tematów: od sympatii do Rów Babicze przez podejście do Szalonego Reportera aż po najbliższe internetowe plany.

Wuwunio vs Szalony Reporter

Chwilę przed samą galą Popkillerów pisaliśmy o insynuacjach Szalonego Reportera względem Kubańczyka. Wówczas Wuwunio skomentował cały wpis jako „obrzydliwy”.

Podczas naszej rozmowy Wuwunio stwierdził, że nie tylko już nie pójdzie do niego na podcast, ale zaapelował też: „Dramat, idź na Jasną Górę po rozum” – zwrócił się do Szalonego Reportera.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Mateusz Kaniowski: „Nie słucham żeńskiej sceny rapowej” – wywiad

„Odkryciem roku na Popkillerach powinno zostać Rów Babicze”.

Opublikowany

 

kaniowski wywiad

Popkillery 2024 już za nami. Szósta edycja największej hip-hopowej gali to historia. Uczestnicząc na gali przeprowadziliśmy kilka wywiadów. Efekty tej pracy możecie już powoli oglądać na naszym kanale. Na pierwszy ogień naszych dociekliwych pytań idzie jeden z najbardziej popularnych dziennikarzy młodszego pokolenia, czyli Mateusz Kaniowski.

– Ruskiefajki to jedna z nielicznych kobiet, których jestem w stanie słuchać. To, że niektóre osoby są tak popularne z takimi utworami, które nagrywają to mnie po prostu roznosi – mówi w rozmowie z Oskarem Brzostowskim Mateusz Kaniowski.

Czego słucha Kaniowski? Jaki według niego jest singiel roku? Co myśli o Popkillerach? Czy raperzy dalej będą chętnie brać udział we freakfightach? Odpowiedzi na wszystkie pytania znajdziecie poniżej.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Frank Leen o początkach w rapie: „Był taki Adrian, który miał Sony Xperia K800i” – wywiad

Bitowo wychowałem się na Young Leanie i Sad Boys.

Opublikowany

 

frank leen

Dożyliśmy pięknych czasów różnorodności w rapie. I chociaż zagorzali ultrasi zakręcą głową, wyleją piwo i krzykną, że „to nie jest hip-hop”, powinniśmy się cieszyć z każdej formy docenienia naszych branżowych kolegów. Na 30. jubileuszowej gali Fryderyków w kategorii „Fonograficzny debiut roku” został nominowany Frank Leen za swój album „Miłość w czasach”. Statuetki nie udało się niestety zdobyć jednak artysta miał okazję wystąpić na scenie gliwickiej areny. Następnie mieliśmy okazję zamienić parę słów.

Dostałeś nominację w kategorii Debiut Roku, chociaż to nie Twój pierwszy rok na rapowej scenie. Jakie to uczucie?

Fajne to uczucie ponieważ ktoś mnie dostrzegł i jestem z tego mega dumny. Cieszę się, że tak wyszło. Jestem trochę starszy niż wszyscy nominowani, ale mega dumny. Nie wiem, czy odpowiedziałem na twoje pytanie.

Jesteś bardzo wszechstronnym artystą – z jednej strony mamy współpracę z Gibbsem, z drugiej z CatchUpem, za Tobą też współpraca z Okim na SoundClashu. Zdecydowanie należysz do osób znanych w środowisku. Jak to przekłada się na zasięgi i słuchaczy?

Jestem w stu procentach z rapowego świata i próbuję alternatywy ponieważ była bliska mojemu sercu gdy dorastałem. Grałem w różnych zespołach na gitarze, to jest mój główny instrument. Jak to się przekłada na zasięgi? Szczerze – nie wiem, totalnie mnie to nie obchodzi. Cieszę się, że mogę mieszać te światy, bo wydaje mi się, że nadal jest to dzika strefa dla polskich słuchaczy. Chciałbym to normalizować.

Na jakim hip-hopowym wykonawcy wychował się Frank Leen?

Dobre pytanie, jest ich wielu. Na pewno Kendrick Lamar, słuchałem dużo Eminema. A tak beatowo, produkcyjnie to na pewno Young Lean i jego grupa Sad Boys. A z polski to dłuższa historia.

Opowiadaj śmiało!

Grałem w siatkówkę, był tam taki Adrian, który miał telefon Sony Xperia K800i. Ja miałem K750i i stwierdziłem, że ma mega super telefon więc spytałem, czy chciałby się zamienić albo sprzedać. Powiedział żebym dopłacił stówkę i się wymieniliśmy. Wracałem do domu z tym telefonem i na nim był tak: Paluch, Ganja Mafia, Peja… Takie mega klasyczki polskiej sceny rapowej.

Ale nie było Tedego?

Nie, nie było Tedego! Ale lubię Jacka, nie mam nic do tego beefu. Z polskiego rapu później wielu utalentowanych artystów się przewinęło. Zdecydowanie moim ulubionym, chociaż nie inspirował mnie za bardzo, jest Oki. Pokazuje, że da się eksperymentować i nikt nie może go podrobić. Moje brzmienie jest mega oryginalne i to jest rzecz, która nas łączy.

Dzięki za rozmowę!


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Tede przestał pisać, tylko nagrywa. „Odkryłem rap na nowo” – wywiad

Z raperem rozmawiamy m.in. o polityce, Clout MMA, nowej płycie oraz AI.

Opublikowany

 

tede pali papierosa

Mówi się, że muzykę kojarzymy z pewnymi okresami w swoim życiu. Dla wielu fanów premiera od ulubionych artystów jest nawet ważniejsza niż zmieniająca się co roku liczba widniejąca w kalendarzu. Patrząc na ostatnie wydarzenia w rapowej karierze TDF-a można było odnieść wrażenie, że w pewnym sensie jego kalendarz się zatrzymał. Nic bardziej mylnego. 

Wyżej wymieniona teza jaką postawiliśmy przed raperem okazała się zupełnie nietrafiona i zdaje się, że Tede przeżywa drugą młodość nie tylko w mediach. 

– Ja nie napisałem żadnego kawałka po płycie “Hajs, Hajp, Hejt”. Przestałem pisać, tylko nagrywam. Potem spisuje, co nagrałem i nagrywam jeszcze raz. Ta technika nagrywania bez pisania jest świetna, bo od razu masz efekt. (…) I ważna sprawa: bity są od różnych producentów – mówi Tede w rozmowie z Mikołajem Kmiecikiem dla GlamRap.pl.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że Tede podkreśla, że skupia się na flow. – Dzielę tekst partiami. Nagrywam flow od razu, wiesz o co chodzi. Jak piszesz tekst to przy końcu szesnastki już zapominasz jak te dwie pierwsze linijki miały wchodzić – wyjaśnia.

Kiedy premiera albumu dowiecie się z poniższej rozmowy. Pozostałe poruszone w niej wątki to m.in.: Kanał Zero, Clout MMA czy imprezowa czystość.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: