News
SOKÓŁ: „TYLKO 2 RAZY WZIĄŁEM KASĘ ZA ZWROTKĘ”
Warszawski raper o featuringach.
Sokół wyjaśnia dlaczego nie udało mu się dograć gościnnych zwrotek u osób, które zaprosiły go na płytę. Raper wymienia też najlepszych polskich producentów, a także, co może być dla wielu zaskoczeniem nie neguje muzyków, którzy "kopiują ślepo 1:1 USA".
Pełna wypowiedź Sokoła (isownia oryginalna):
Było ostatnio o kilku gościnnych zwrotkach, które nagrałem, chciałem Wam tytułem uzupełnienia napisać, że niestety moje nagrywanie gościnnych zwrotek nie idzie lekko, czasami bardzo żałuję nie nagranych kawałków do których miałem zaproszenie, ale takie jest zycie, nie dał bym rady wszystkiego nagrać gdzie mnie chcą, zwłaszcza, że od zawsze tylko 2 razy wziąłem kasę za nagraną zwrotkę (oba te przypadki miały miejsce ponad 10 lat temu) więc chętnych jest wielu Nagrywam za darmo, dlatego nie ma opcji żeby mnie przekupić, he he he… Albo mi przypasuje i napisze i nagram, albo mi nie leży i nie nagrywam, choć czasem kilka razy nawet próbuję. Do tego dochodzi najbardziej powszednia sprawa, czyli po prostu inne zajęcia, których mam sporo i często nawet jakbym marzył o nagraniu z kimś, a przyjdzie on w trakcie jakiegoś zamieszania w Prosto albo w moim zyciu prywatnym, to nie ma chuja na Mariolę, nie nagram. I tak właśnie nie udało mi się zrealizować zaproszenia na pierwszą płytę Czarnego HIFI, co mam nadzieję udało mi się zrekompensować kawałkiem "Latami" z jego drugiego albumu (to jeden z moich zdecydowanie ulubionych kawałków ostatniego roku), nie udało mi się zrealizować również zaproszenia na poprzedni album Bonusa RPK, co też nadrobiłem ostatnio i usłyszycie mnie na nadchodzącej jego płycie. Miałem więcej zaproszeń od Popka, ale na razie udało mi się dograć jedynie do "Mad house" z wieloma gośćmi, może jeszcze coś wypali, nie udało mi się pomimo zaproszenia nagrać na projekt Noona z Hatti Vatti, czego oczywiście żałuję, bo to będzie na bank ciekawy projekt, zwłaszcza, że ja od lat czaję się na ponowną współpracę z Noonem, ale terminowo nam komletnie nie wyszło po raz kolejny. Nie udało mi się nagrać kawałka na najnowszy krążek Piha, ale byłem na poprzednim, a myślę, że wkrótce coś się wykluje wspólnego na jeszcze inny, cudzy projekt. Nie wykorzystałem zaproszenia na album Żyto, czego żałuję, bo myślę, że razem możemy sieknąć ciekawy track i trzeba to będzie jakoś nadrobić. Nie udało się też nagrać na nowy album Chady. Miałem zaproszenie na album Kaena, tu też się nie udało, myślę, że musimy w końcu przyjebac wspólnie mocny kawałek, po którym jego wszyscy hejterzy się popłaczą Było jeszcze sporo zaproszeń na płyty producenckie i pewnie zapomniałem o kilku ważnych innych, ale za dużo się dzieje, żebym był w stanie wszystko spamiętać. Nie będę Wam pisał o jakichś zaproszeniach z netu, bo mam tego tysiąc, ale nawet nie sprawdzam o co chodzi. Z góry przepraszam wszystkich i chciałbym napisać kilka słów wyjaśnienia:
Nie jestem najmłodszym graczem na scenie, nie mam zamiaru zapraszać gości i korzystać z zaproszeń "z których warto" tylko po to, żeby kręcił się rynek. Robię to, co kocham, zarabiam na tyle ok na koncertach, na prawach autorskich i tantiemach, że nie potrzebuję okłamywać się i bawić w koniunkturalizm. Nagrywam albumy, które odstają od tego, co jest modne i tego czego się oczekuje, ale zawsze po latach wymieniane są jako "klasyka gatunku", "album przełomowy" i określane innymi tego typu patetycznymi gównami. Ja robię to, co czuję, co chcę, to do czego mnie w danej chwili ciągnie. Czy "Teraz pieniadz w cenie" wyprzedził scenę? Czy było tak z "We własnej osobie"? Czy powtórzyło się to przy "Czarnej Białej Magii"? A moze to gówniane płyty, których nie da się słuchać? Nie wiem, nie mi to oceniać. Ja wiem tylko, czy według mnie te płyty są dobre, a odpowiedź jest chyba oczywista, inaczej bym ich nie nagrał i nie wypuścił, są zajebiste a nie dobre, są kurwa najlepsze! He he he.
Jak widzicie nagrywam wciąż z reprezentantami "ulicy". Wywodzę się w prostej linii stamtąd, choć od dawna mam szerszy wachlarz, a do tego kawałki o jebaniu policji nigdy nie były kwiatem mojego repertuaru. Jednak widzę i wciąż doceniam w ulicznym rapie bardzo ważną rzecz: autentyczność. Oczywiście nie u każdego, ale u części jak najbardziej. Ta autentyczność pojawia się o wiele rzadziej w innych nurtach rodzimego hip hopu. Tu często wręcz hołduje się teatralnym zachowaniom i pozom, im mniej naturalnie tym fajniej, co też ma swój klimat, który czasami bardzo lubię, ale ma to swoje granice
Chciałbym teraz wirtualnie przybić piątkę kilku osobom: Jak dla mnie tacy polscy producenci jak Czarny / HIFI, SoDrumatic Productions czy Steez83 to spadkobiercy najlepszych polskich żródeł jak własnie Noon, Waco, Emade czy White House. Mówię o producentach, którzy produkując najlepszy polski hip hop nigdy nie produkowali "tylko" hip hopu, bo niemal każdy ich kawałek wychodził ponad i był po prostu zajebistą muzyką. Mamy też dobrych producentów nie wiem jak ich nazwać, mniej uduchowionych, ale potrafiących wyjebac z trzewików swoimi bitami jak Sir Michu, Matheo czy Lanek. Jest też wielu, wciąż na szczęście niejednolitych, zajebistych raperów. Mamy super zdolnych ludzi od klipów, polska scena ma więc wciąż tą zajebistą stronę, ambitną, bez komleksów, bez oglądania się na innych.
Ale jak zawsze jest też ta druga strona, kopiująca ślepo 1:1 USA, przeliczająca wszystko na fejm, kasę i obciągnięcia. I chuj. Oni tez powinni być, niech rozkręcają grę, niech przemycają rozwiązania, niech motywują tych bardziej ambitnych, żeby czasami też przyjebali coś bardziej komercyjnego. Bo czemu nie?
Ja pewnie nie skorzystam jeszcze z kilku ważnych i ciekawych zaproszeń, bo czas będzie nie ten, a z kolei nagram kilka featów które będą się Wam mogły wydawać błache i niepotrzebne. Może. Taki już jestem, wszystko zależy od chwili i klimatu. Ale zawsze uważam, że najciekawsze wspólne kawałki nagrywają jednak goście z zupełnie różnych klimatów.
Dotrwałeś do końca tego wpisu? Nieźle. Idź do recepcji najbliższego hotelu, na ladzie powinny stać koszyczki, znajdziesz w nich cukierki. Weź se kilka w nagrodę
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Onet cytuje fanów, którzy pytają o pomoc Sokoła dla córki Pono
„Czemu Wojtek Sokół nie pomoże?”.
Zbiórkę dla córki Pono wsparli m.in. Josef Bratan i Bonus RPK. Najbliżsi przyjaciele zmarłego Pono milczą, a Onet cytuje niezadowolonych z tego powodu fanów.
Matka córki Pona ujawniła, że raper nie miał żadnego majątku, zostawił po sobie długi i nie wiadomo czy jego córka przyjmie spadek. Ponadto dziewczynka nie ma prawa do renty po ojcu, bo ten nie był ubezpieczony. W ten sposób matka dziewczynki odpowiada na niezadowolenie jakie wylało się na nią po uruchomieniu zbiórki.
Sprawę poruszył m.in. Onet.pl:
– Informacja o zbiórce wywołała mieszane reakcje wśród internautów, szczególnie na profilach związanych z hip-hopem. Część użytkowników wyraziła swoje oburzenie, twierdząc, że zbiórka jest nieuzasadniona. W komentarzach pojawiły się słowa krytyki wobec matki dziewczynki oraz sugestie, że pomoc powinna nadejść od przyjaciół Pono, takich jak Wojtek Sokół – pisze w swoim artykule Wojciech Płochocki.

Internauci coraz częściej wskazują, ż to najbliżsi powinni pomóc rodzinie Pona:
– No a czemu Wojtek Sokół nie pomoże? Przecież to przyjaciele byli więc powinien teraz pomóc rodzinie, żeby nie musieli zebrać w internecie – napisał jeden ze słuchaczy.

Do tej pory w serwisie Zrzutka.pl zebrano ok. 17 990 zł z docelowych 90 tys. w zbiórce „W hołdzie Pono – wspieramy jego córeczkę Misię”.
Sokół jest obecnie zajęty promocją swojej książki „Wesołych Świąt” i nie komentuje zbiórki, podobnie jak reszta ZIP Składu.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Polska Wersja wraca po 3 latach. Jano i Hinol: „Przygotowaliśmy coś specjalnego”
Wystartował preorder nowej płyty zespołu.
Polska Wersja nieoczekiwanie ruszyła z przedsprzedażą nowej płyty. Raperzy deklarują, że to wyjątkowy projekt.
– Siemano ludzie. Nie słyszeliśmy się od 3 lat, ale nie był to czas zmarnowany – mówi Hinol.
– Długo czekaliśmy na tę chwilę, ponieważ przygotowaliśmy dla was coś specjalnego – dorzuca Jano. – Coś wyjątkowego, co zostanie w waszych sercach na zawsze – kontynuuje Hinol.
Raperzy uruchomili na stronie polskawersja.pl preorder płyty zatytułowanej „PW4EVER”. Projekt owiany jest na razie dużą tajemnicą, bo nie wiemy, co się na nim znajdzie. Poznaliśmy tylko okładkę czwartej płyty PW.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Przed chwilą na naszej skrzynce kontaktowej pojawił się oficjalny komunikat od TVP. Polska nie wycofa się z Eurowizji – ogłoszono.
Telewizja Polska rozesłała do mediów krótkie stanowisko dotyczące startu w przyszłorocznym konkursie. Wbrew spekulacjom i pomimo napiętej atmosfery wokół wydarzenia, Polska nie zamierza rezygnować i wyśle swojego reprezentanta. Decyzja jest ostateczna, choć wielu obserwatorów spodziewało się czegoś zupełnie odwrotnego.
Zamieszanie wokół Eurowizji 2026 podkręciło ostatnie odejście kilku krajów. Irlandia, Holandia i Hiszpania oficjalnie ogłosiły, że nie wezmą udziału w konkursie. Powodem jest dopuszczenie Izraela, co wywołało falę sprzeciwu zarówno na poziomie rządowym, jak i społecznym.
– Jesteśmy świadomi skali napięć, które towarzyszą najbliższej edycji. Rozumiemy emocje i niepokoje. Wierzymy jednak, że Eurowizja ma jeszcze szansę na to, by ponownie stać się przestrzenią, którą wypełnia muzyka. I tylko muzyka. My tę szansę dajemy, tak jak przeważająca większość członków EBU. Pozdrawiamy, Telewizja Polska – czytamy w komunikacie.
Konkurs Eurowizji 2026 zostanie rozegrany w wiedeńskiej Wiener Stadthalle. Zaplanowano dwa półfinały, które odbędą się 12 i 14 maja. Wielki finał przewidziano na 16 maja 2026, wtedy poznamy zwycięzcę całego wydarzenia.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Mata pisze teksty z AI? Maryla Rodowicz „sprzedała” rapera
Diva sceny opowiedziała, jak Młody Matczak ją olał.
W maju ukazał się wspólny numer Maty i Maryli Rodowicz. Piosenkarka ujawniła, że raper pisał tekst przy pomocy sztucznej inteligencji.
Pokoleniowa kooperacja „To tylko wiosna” bardzo dobrze przyjęła się wśród słuchaczy. Klip na Youtube ma już ponad 4 mln wyświetleń. Okazuje się jednak, że Młody Matczak dość olewczo podszedł do współpracy z divą polskiej muzyki.
– On mi powiedział – nie wiem czy to prawda – że ten refren mu napisało AI – ujawniła Rodowiczka w rozmowie z Wojewódzkim i Kędzierskim.
Dodatkowo Pani Maryla zdradziła, że zaproponowała już 5 lat temu Quebo i Macie napisanie jej tekstów na nowy album. Raperzy mieli zwodzić ją przez pół roku, a kiedy się już spotkali, to Mata się do niej nie odzywał, a mówił tylko raper z Ciechanowa.
Poniżej wideo:
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Raper Ghetts potrącił 20-latka, a ten zmarł. Przyznał się do winy
To koniec kariery brytyjskiego rapera?
Brytyjska scena rapu przeżywa wstrząs. Ghetts przyznał się w sądzie do spowodowania śmiertelnego wypadku.
W listopadową noc w Ilford w północno-wschodnim Londynie 20-letni Nepalczyk Yubin Tamang został potrącony na przejściu przez pędzące BMW M5. Auto jechało ponad 100 km/h w strefie ograniczonej do pięćdziesięciu. Kierowca nie zatrzymał się i odjechał. Dwa dni później student zmarł w szpitalu.
Następnego ranka policja pojawiła się pod adresem Ghettsa w Woodford. Czarne BMW należące do rapera było poważnie uszkodzone. W tym samym dniu Clarke-Samuel miał prowadzić ten sam samochód także w Camden, Islington i Hackney w sposób niebezpieczny.
Raper trafił za kraty, a teraz połączył się z sądem z więzienia Pentonville i przyznał się do winy. Chodzi o spowodowanie śmierci przez niebezpieczną jazdę oraz dodatkowy zarzut niebezpiecznej jazdy. Sąd ma ocenić, czy w chwili zdarzenia raper przekroczył dopuszczalny poziom alkoholu. Według śledczych miał w wydychanym powietrzu 0,12 promila.

Wyrok zaplanowano na 12 lutego. Sędzia zapowiedział, że Clarke-Samuel musi liczyć się z karą więzienia i zakazem prowadzenia pojazdów.
Po rozprawie głos zabrał Det Insp Mark Braithwaite z Met Police:
– Ułamki sekund za kierownicą potrafią przynieść katastrofalne, zmieniające życie konsekwencje. Nasze myśli i współczucie kierujemy do rodziny Yubina. Nic nie cofnie ich straty, ale dzisiejsze dwa przyznania się do winy są krokiem w stronę sprawiedliwości. Mamy nadzieję, że przyniesie im to choć odrobinę ukojenia.

Ghetts, znany z kolaboracji ze Stormzym, Edem Sheeranem czy Skeptą, wielokrotnie występował na Glastonbury i trafił nawet do obsady serialu Supacell na Netfliksie. W 2021 roku zgarnął Mobo Award dla najlepszego artysty, a trzy lata później odebrał nagrodę Mobo Pioneer za wkład w brytyjską kulturę czarnoskórych. Teraz jego kariera zatrzymała się nie z powodu muzyki, lecz dramatycznych wydarzeń z londyńskich ulic.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News2 dni temuPono nie zostawił żadnego majątku, tylko długi. Matka córki rapera zabrała głos
-
News4 dni temuBastek ma żal, że Firma mu nie pomaga, gdy został bezdomnym?
-
News3 dni temuLegendy rapu i kina w filmie opartym na wersach Elity Kaliskiej
-
News3 dni temuKlip Bonusa RPK z neonazistą przebił magiczną granicę wyświetleń
-
ranking23 godziny temuMata przejął największe polskie miasta, a Pezet stworzył ogólnopolski hymn
-
News3 dni temuPokrzywdzony jak artysta. Raperzy walczą z AI – proszę się ustawić po zapomogę – felieton
-
News21 godzin temuBonus RPK stanął po stronie córki Pona. Ośmieli tym Sokoła?
-
News3 dni temuŻurom: „Pogodziliśmy się z Peją”