Sprawdź nas też tutaj

ranking

BARDZIEJ I MNIEJ ZNANE KOOPERACJE POLSKA – USA (CZ.1/2)

Opublikowany

 

Na YouTube można znaleźć bardzo wymowny filmik, w którym kilku przypadkowo spotkanych na ulicy Amerykanów odpowiada na pytania dotyczące Polski. Koleżka przeprowadzający sondę porusza tematy odnośnie wciąż obecnego problemu konieczności posiadania wiz przez Polaków, gdy chcą oni dostać się do Stanów, pyta też co o Polsce wiedzą,  z czym się im kojarzy i najważniejsze – gdzie ta Polska się w ogóle znajduje. Okazuje się, że żadna z przepytanych osób nie za bardzo miała pomysł którą część Europy wskazać, a co dopiero konkretne granice naszego kraju. Nie wiadomo oczywiście, czy Ci obywatele USA nie mieliby podobnego problemu z pokazaniem na mapie Czech czy Finlandii, ale widzimy, że w świadomości ludzi stanowiących o sile czołoweg państwa świata, Polacy nie są kojarzeni ani znani tak naprawdę z czegokolwiek. Potęgą gospodarczą nie jesteśmy, międzynarodowych przedsiębiorstw nie posiadamy (no chyba, że coś mi umknęło), a i muzycznie także nie jesteśmy raczej najlepszym rynkiem zbytu.

Artyści zza Oceanu cały czas nie do końca chyba mają świadomość, że można rapować w jakimś innym języku niż angielski, a z drugiej strony Polacy konsekwentnie twierdzą, że muzycznie jesteśmy dobrą dekadę za Stanami, a międzynarodowe kolaboracje – mimo, że obecnie jest ich coraz więcej – to ciągle nie są na porządku dziennym i wzbudzają masę emocji i dyskusji. W związku z tym postanowiłem prześledzić numery, które powstały pomiędzy artystami na linii PolskaUSA i które, jak sami zresztą zobaczycie, nie do końca wzbudziły odpowiednie zainteresowanie i uznanie słuchaczy, ale znajdą się też takie, które spora część z Was będzie znała. Sprawdźcie część pierwszą naszego zestawienia.

 

Ka-meal i Bones.

Ten młody producent zyskuje w ostatnim czasie coraz więcej rozgłosu czy to wśród słuchaczy, czy w środowisku, jednak tak naprawdę niewiele na jego temat wiadomo. Wyszedł z założenia, że lepiej zrobi mu oddzielenie życia prywatnego od tego artystycznego i zdecydował na nieujawnianie swojej twarzy i zbyt wielu informacji na swój temat. Wiadomo jednak, że na imię ma Kamil, ma 23 lata, mieszka nieopodal Torunia w miejscowości Grębocin. Kojarzyć go można ze współpracy z Troomem, Guziorem czy Quebonafide, ale ma na swoim koncie także zagraniczną kolaborację z raperem ze Stanów ZjednoczonychBonesem. Bones może być dla niektórych nieco anonimowy, jednak faktem jest, że zebrał on wokół siebie sporą grupkę oddanych fanów, którzy regularnie – nawet kilka razy w roku – sprawdzają jego nowe mixtape'y. Uwagę przykuwa oryginalnym klimatem prezentowanym na krążkach, a ostatnio udało mu się wpaść w ucho dla A$AP-a Rocky'ego, co zaowocowało trafieniem na jego ostatni solowy krążek "At.Long.Last.A$AP". Ale wracając już do Ka-meala, którego muzyczny klimat zbiega się z tym, czym zajmuje się aktualnie Bones, to postanowił on podesłać jedną ze swoich produkcji raperowi. Producent długo nie otrzymywał odpowiedzi, a nawet tak długo, że ostatecznie pokazał swój bit Troomowi, który podobno bardzo się zajarał, co przełożyło się na powstanie kawałka "Camel Toe". Co się później okazało, Bones potrzebował nieco więcej czasu, by stworzyć z bitu Ka-meala swój numer, jednak stało się i na mixtapie "DeadBoy" mogliśmy usłyszeć szalenie klimatyczne "WhiteLinenSheets". Świetny kawałek.

 

Romański i Lil B, Xavier Wulf, Bones.

Wcześniej był Ka-meal, który trafił na mixtape Bonesa, a teraz jest Romański, który także współpracował z tym artystą, a do tego także z kilkoma innymi mniej lub bardziej znanymi ksywkami z zachodu. Swoją drogą, prawdopodobnie ma na swoim koncie więcej zrobionych bitów dla raperów z zza Oceanu niż dla rodaków. Romański nie jest do końca zainteresowany zaistnieniem na polskim podwórku i większy potencjał widzi we współpracy z Amerykanami (swoją drogą ciężko odmówić mu racji), chociaż do tej pory w Polsce działał m.in. z Kościeyem czy ks. Jakubem Bartczakiem. Wracając jednak do tematu tego tekstu, to oprócz nagrywki z Bonesem, do Mateusza odzywali sie także m.in. Xavier Wulf, który znany jest też z bliskiej współpracy z wcześniej wspomnianym rodakiem. Chyba jednak największą jak dotąd zagraniczną kolaboracją Romańskiego jest ta z Lil B, w ramach której powstał numer "Rides Of Hope". The Based God jest zdecydowanie jedną z barwniejszych i bardziej oryginalnych postaci na rapowej scenie – jeżeli będziecie mieli chwilę wolnego czasu, to sprawdźcie jego… wykłady motywacyjne, które prowadzi. Za współpracę z Lil B trzeba Romańskiego docenić, ponieważ nie jest to anonimowa postać – numery z Tony Yayo, Dannym Brownem, Lil' Wayne'm, Fredo Santaną czy Gucci Mane, a także nominacja na Freshmena magazynu XXL w 2011 roku mówi samo za siebie.

 

Robert M, Matheo i Akon.

Robert M to bardziej klubowa strona Rozbójnika Alibaby, która została przysłonięta ostatnio nieco przez "Bal Maturalny" i "Królów Życia", więc może część z Was zdążyła już zapomnieć, że znany producent ma także na swoim koncie międzynarodową kolaborację. I to naprawdę nie z byle kim, bo ze znanym prawdopodobnie w każdym zakątku świata Akonem. Oczywiście, ktoś powie, że przez ostatnie lata mocno o nim ucichło, że ostatni jego album miał premierę w 2008 roku, ale to wciąż artysta, który ma na swoim koncie dziesiątki wielkich hitów nagranych czy to z popowymi artystami jak np. Gwen Stefani, Kardinal Offisiall, David Guetta, Pitbull, The Lonely Island, czy też rapowymi – większość chyba zna jego kawałki z Eminemem, Dr. Dre, Three 6 Mafią, Pliesem, Snoop Doggiem czy DJ-em Khaledem. Naturalnie, Akon nie dograł się Robertowi M ot tak po prostu i jego wokale z pewnością sporo kosztowały, jednak środki udało się uzyskać z wytwórni Magic Records / Universal Music, której spodobał się pomysł Alibaby i Matheo  (krakowski producent nawiązał wówczas współpracę z członkiem Stoprocent) zaproszenia do numeru kogoś pokroju Akona. "Famous" może niespecjalnie wybijał się spośród rzeczy sygnowanych ksywką Roberta M, jednak gościnka Akona na wyróżnienie zasługuje.

 

P.A.F.F. i Major Lazer.

Kolejna po Robercie M postać, której bliżej jednak do brzmień elektronicznych niż rapu. P.A.F.F. kilka lat temu zdobywał coraz szerszy rozgłos w środowisku hip hopowym dzięki produkcjom tworzonym dla Firmy, a później na solowe projekty poszczególnych członków grupy. W międzyczasie został też dostrzeżony przez Tedego i dostał możliwość zaistnienia w Wielkie Joł m.in. dzięki zremixowaniu jego numerów, w wyniku czego w 2013 roku powstał krążek "Paffistotedes". W pewnym momencie doszedł jednak do wniosku, że woli nieco odciąć się od rapu i skupić się w pełni na gatunkach elektronicznych. Okazuje się, że było to bardzo dobre posunięcie, ponieważ Paweł wyszedł poza granice naszego kraju i pokazał się światu jako bardzo utalentowany młody producent przed którym wiele muzycznych sukcesów do osiągnięcia. Jego kariera na zachodzie ruszyła dość niepozornie, bo od zremixowania utworu "Burn" Jady Pinkett Smith, który dotarł także do samej autorki kawałka i spodobał się jej na tyle, że poleciła to swoim fanom w mediach społecznościowych. Remix przypadł do gustu nie tylko Pani Smith, ale także jej mężowi… Willowi (tak, to ten Will Smith), który także puścił utwór w świat. Całkiem obiecujący początek, prawda? Dalej było już tylko lepiej, bo P.A.F.F. nawiązał kontakty z bardzo znaną grupą Major Lazer. Zaczęło się od tego, że jeden z członków kolektywu – Jillionaire – natknął się na muzykę produkowaną przez Pawła i w jednym ze swoich setów umieścił numer Polaka. Później trafiło to do lidera Major Lazer i jednocześnie jednego z najlepszych i najbardziej wszechstronnych obecnie producentów na świecie – Diplo (a jest to gość mający na swoim koncie albumy ze Skrillexem, Snoop Doggiem – Lionem i numery z Sią, Lil' Wayne'em, 2 Chainzem, Madonną czy Usherem) – który także się zajarał i zaczął grywać produkcje P.A.F.F. – a w BBC Radio 1. Chłopaki postanowili przekonać się "na własnej skórze" co potrafi polski producent i zaproponowali mu zremixowanie ich utworu "Jet Blue Jet", następnie Major Lazer i P.A.F.F. połączyli siły i stworzyli własną wersję utworu "Stampede", a dalsze wspólne projekty stały się jedynie kwestią czasu. Za dodatkowe potwierdzenie tego, że Paweł jest na zachodzie faktycznie uznawany za bardzo utalentowanego artystę, niech poświadczy fakt, że wydał swój singiel "Rudebwoy" w wytwórni Kontor Records. Jeśli jest to dla Was nieco enigmatyczna nazwa, to dodam, że ten założony w Hamburgu label skupia wokół siebie takich artystów jak Scooter, DJ Antoine, Fedde Le Grand, czy nawet ATB.

 

Young Ravisu i Chief Keef.

W okolicach 2012 roku Chief Keef był jedną z najgorętszych ksywek na amerykańskiej scenie – numery z Kanye Westem, Wiz Khalifą, 50 Centem czy Frenchem Montaną mogą chyba wystarczyć za potwierdzenie, a kawałek "I Don't Like" stał się niemal z miejsca jego największym hitem i szlagierem, który buja tak samo także do tej pory. Na debiutanckie "Finally Rich" czekało wielu i wielu też się nie zawiodło. Krążek sprzedał się w ponad 200 000 egzemplarzy, co jest dość sporym osiągnięciem dla rozpoczynającego poważną przygodę z rapem młodziutkim wówczas Chief Keefem. Okazuje się, że małą cegiełkę do tego sukcesu dołożył także polski producent o niepolskiej ksywce – Young Ravisu. Radosław Sobieraj to pochodzący z Gliwic bitmejker, który swoją karierę rozpoczął od zrobienia bitu do numeru z edycji deluxe "Finally Rich" zatytułowanego "Citgo". Mało tego, do numeru powstał klip, który na ten moment ma kilkanaście milionów wyświetleń. Jak doszło do współpracy? Do młodego Polaka odezwał się manager reprezentanta Chicago, który znalazł wspomniany bit na youtube'owym kanale Radka. Współpraca miała rozszerzyć się do nagrywek z innymi uznanymi artystami ze Stanów – przewijały się ksywki Wiz Khalify, B.o.B, czy innych raperów z Chicago. Niestety na chwilę obecną o tym cisza, jednak plotki mówią, że Young Ravisu trzyma się całkiem dobrze.

 

L-Pro i Fabolous.

Jedna z największych, jeśli nie największa kolaboracja na linii PolskaUSA. Trzeba przedstawiać komuś Fabolousa? Jedna z ważniejszych postaci reprezentująca wschodnią część Stanów Zjednoczonych w 2009 roku wydała album "Loso's Way", który promowany był wcześniej przez singiel "A Toast To The Good Life". A pod produkcją tego numeru podpisany był młody wówczas producent ze Stargardu  – Mateusz Łapot, bardziej znany pod pseudonimem L Pro. Swoją drogą, początku jego kariery pozazdrościłby mu niejeden raczkujący producent – w wieku 17 lat dostał kontrakt do Tedego, co zrobiło z niego najmłodszego bitmejkera w historii polskiego rapu, związanego legalną umową z wytwórnią, a 2 lata później udało mu się trafić na płytę międzynarodowej gwiazdy. Na wyróżnienie zasługuje też sposób w jaki nawiązał współpracę – Mateusz stwierdził prawdopodobnie, że przebijanie się przez różnego rodzaju agentów i managerów artysty ograniczy szanse sukcesu młodego i kompletnie nieznanego na amerykańskim rynku producenta do niemal zera. L Pro więc podszedł do sprawy inaczej i dotarł do… znajomych Fabolousa. Natrafił na zdjęcie, gdzie była oznaczona grupa osób łącznie z raperem i postanowił skontaktować się po kolei z każdą, oferując połowę ewentualnego wynagrodzenia w przypadku, gdy Fabolous zdecyduje się na wykupienie produkcji od L Pro. Okazało się to strzałem w dziesiątkę, ponieważ bit trafił do rapera – a po załatwieniu formalności związanych z prawami do skorzystania z sampla światło dzienne ujrzał "A Toast To The Good Life". Numer promował nie tylko "Loso's Way", ale także film dołączony do albumu, a finalnie powstał też do tego klip. Cóż, był to z pewnością ogromny sukces i wielkie wyróżnienie dla L Pro, a mało tego, producent w jednym z wywiadów zdradził wówczas, że ma nagrany kolejny numer z Fabolousem. Podejmował też próby dotarcia do Rihanny czy Ne-Yo, jednak do tej pory chyba nie udało mu się zrealizować tych numerów. Zapowiadał także, że na jego – wciąż niewydanej – płycie producenckiej znajdą się mniej lub bardziej poważni goście z USA, a po premierze krążka w planach ma wyjazd na stałe do Stanów, więc możliwe, że wtedy powróci z głośnymi kolaboracjami.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

ranking

Bedoes 2115 najbardziej angażującym polskim raperem 2025

W zestawieniu znalazło się czterech hip-hopowców.

Opublikowany

 

bedoes 2115
fot. kadr z wideo / 2115

W polskim internecie znów rządzą muzyczne nazwiska. IMM sprawdził, kto w 2025 roku najskuteczniej przyciągał publikę w socialach. W zestawienu znalazło się dwóch raperów.

Instytut Monitorowania Mediów przygotował coś w rodzaju lokalnego Spotify Wrapped, tylko zamiast utworów pod lupę poszły reakcje, komentarze i udostępnienia. W zestawieniu uwzględniono Facebook, Instagram i TikToka. Wnioski są dość jednoznaczne. Na podium znalazły się trzy osoby, które przez cały rok trzymały fanów krótko i nie dawały im odetchnąć.

Największy ruch wokół siebie wygenerowała Doda. Uzbierała 21,5 miliona interakcji i znów udowodniła, że w mediach społecznościowych potrafi wywołać zamieszanie szybciej niż niejeden viral. Za jej plecami uplasowała się Justyna Steczkowska z wynikiem 14 milionów.

Trzecie miejsce przypadło Bedoesowi 2115, który w tym roku wykręcił 12,2 miliona interakcji. Raper zyskał na otwartym, bezpośrednim stylu rozmowy z fanami. Jego społeczność od dawna podkreśla, że potrafi reagować na bieżące wydarzenia bez celebryckiego dystansu.

– Spośród muzyków z czołówki zestawienia IMM w tegorocznym TOP 10 Spotify Wrapped znaleźli się jedynie raperzy: Bedoes 2115 i Mata. Co ciekawe, drugi z nich był najczęściej słuchanym artystą w Polsce, mimo że w naszym rankingu zajął siódmą pozycję. Pokazuje to, że popularność w streamingu nie zawsze idzie w parze z aktywnością wokalistów w social mediach. Sukces oraz rozpoznawalność marki osobistej twórcy w branży muzycznej nie zależy dzisiaj wyłącznie od wyników słuchalności, ale też od umiejętności angażowania i budowania relacji z fanami – podkreśla Tomasz Lubieniecki z IMM.

Najbardziej angażującymi raperami są także: Malik Montana i Kizo, który zamyka stawkę na 10 miejscu.

Najbardziej angażujący polscy artyści w 2025 roku

  1. Doda – 21 546 416
  2. J. Steczkowska – 14 018 674
  3. Bedoes 2115 – 12 177 912
  4. Malik Montana – 10 139 230
  5. Skolim – 9 153 951
  6. Julia Wieniawa – 7 790 625
  7. Mata – 6 968 964
  8. R. Węgiel-Mglej – 6 145 772
  9. Ewa Farna – 6 037 096
  10. Kizo – 5 469 468

TOP 3 najbardziej angażujące posty polskich artystów

  1. TikTok – Doda – 899 tys. interakcji
  2. TikTok – Bedoes 2115 – 787 tys. interakcji
  3. TikTok – Ewa Farna – 746 tys. interakcji

Analiza objęła dostępne publicznie posty opublikowane w okresie styczeń–listopad 2025 r. na oficjalnych profilach artystów na Instagramie, Facebooku i TikToku. Stan na 3 grudnia 2025 r.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

ranking

Spotify Wrapped 2025 – Rap rządzi: Mata, Oki i Sobel

Najpopularniejsi raperzy i albumy 2025 roku.

Opublikowany

 

Przez

mata spotify wrapped 2025

Jak co roku, Spotify Wrapped tworzy kulturową mapę doświadczeń słuchaczy – od najważniejszych premier i viralowych momentów, po nostalgiczne powroty i zupełnie nieoczekiwane odkrycia. Wrapped prezentuje utwory, artystów i trendy, które kształtowały muzyczne gusta Polaków w minionym roku. A trzeba dodać, że rok 2025 był wyjątkowy.

Polscy artyści na szczycie

W ostatnich latach lokalna muzyka naprawdę podbiła serca słuchaczy Spotify, a ten rok nie był wyjątkiem. Tylko w 2025 słuchalność polskich utworów wzrosła o 10 procent, co wyraźnie widać w tegorocznych zestawieniach. Wszyscy najpopularniejsi artyści to Polacy, 9 z 10 najczęściej odtwarzanych utworów to piosenki polskich twórców, a 10 najpopularniejszych albumów roku również zostało nagrane przez lokalnych muzyków.

Rap znów rządzi

W 2025 roku rap nie tylko dominował, ale wręcz zdefiniował mainstream. Mata powrócił na podium po 4 latach, stając się najczęściej słuchanym artystą i bezsprzecznym liderem sceny rapowej w 2025 roku. Najczęściej odtwarzanym utworem był Dom Nad Wodą autorstwa Pezeta i Auera. Wydany w 2022 roku utwór został odkryty przez słuchaczy i stał się jednym z najbardziej charakterystycznych momentów muzycznych 2025 roku.

Zaobserwowaliśmy powrót do klasycznego oldschoolowego rapu i boom bapu, napędzanego przez weteranów takich jak Pezet z Domem Nad Wodą oraz Bedoes 2115 z Hit ’Em Up samplującym Tupaca, a także przez nowych artystów – Huberta. i BSK. Lokalny trap także przeżywał odrodzenie dzięki HOLLYWOOD SMILE Żabsona oraz rosnącej popularności nowych twarzy, takich jak vkie, Młody West i Okekel.

Ten rok przyniósł także nietypowe, międzypokoleniowe i międzygatunkowe współprace. Mata i Maryla Rodowicz, Mata i Skolim, Kuban i Zalia czy PRO8L3M i Anita Lipnicka – wszyscy otworzyli się na zupełnie nowe grupy odbiorców, jednocześnie znacząco zwiększając viralowy potencjał swoich utworów.

– Tegoroczne Wrapped pokazuje, że słuchacze w Polsce wybierają muzykę, która bezpośrednio odpowiada ich doświadczeniom, emocjom i codziennym realiom. Świetnym tego przykładem jest hitu roku – Dom nad Wodą od Pezeta – jego sukces definiuje trend, w którym dla słuchaczy data premiery kawałków nie ma już znaczenia. Katalogowe utwory wracają na szczyt, gdy znów trafią w emocje. Rap – w każdej swojej formie – stał się ścieżką dźwiękową roku 2025: od najważniejszych premier po viralowe hity, od odkryć z undergroundu po międzypokoleniowe współprace. Najbardziej wyróżnia się to, jak silnie polscy artyści rezonują z lokalną publicznością. Nie tylko dominują na listach przebojów – oni tworzą kulturowe momenty, napędzają dyskusje i łączą ludzi poprzez historie, które czujemy jako autentycznie nasze – komentuje Mateusz Smółka, Editorial Lead w Spotify.

Rok letnich hitów

W tym roku piosenki, które ukształtowały nasze lato, zostają z nami na dłużej. Kilka utworów znajdujących się na szczycie Wrapped – w tym Kamikaze, Casablanca, CAŁE LATO i dopóki się nie znüdzisz – to hity lata, nasycone energią, która natychmiast przywołuje ciepłe dni. Klasyczne letnie przeboje stały się całorocznymi faworytami, udowadniając, że polscy słuchacze chętnie sięgają po utwory pełne pozytywnego nastroju.

Co jeszcze działo się w minionym muzycznym roku? Przyniósł on także organiczny, niespodziewany wzrost słuchalności disco polo. Utwory takie jak Mandacik Łobuzów, Akcentu i Zenka Martyniuka oraz TAK TO LATA Bungee i Tuszola stały się ulubieńcami letnich playlist – ich wpadająca w ucho, beztroska, imprezowa energia w wyraźny sposób wpłynęła na trendy streamingowe w całej Polsce.

Najczęściej słuchani artyści w Polsce w 2025 roku

  1. Mata
  2. Oki
  3. francis
  4. Sobel
  5. Taco Hemingway
  6. White 2115
  7. Gibbs
  8. PRO8L3M
  9. Kaz Bałagane
  10. Bedoes 2115

Najczęściej słuchane utwory w Polsce w 2025 roku

  1. Pezet, Auer – Dom Nad Wodą
  2. Sobel, francis, Deemz – KOCHASZ?
  3. MIÜ, Zalia, Koder, Leon Krześniak – dopóki się nie znüdzisz
  4. Sentino, BNP – CASABLANCA
  5. Mata, Skolim, Khaid – KAMIKAZE
  6. Sobel, francis – CAŁE LATO
  7. Kaz Bałagane, Oskar83 – Multisport
  8. Alex Warren – Ordinary
  9. Mata – up! up! up!
  10. Sobel, SHDØW, francis – CHA CHA

Najczęściej słuchane albumy w Polsce w 2025

  1. Sobel – NAPISZ JAK BĘDZIESZ
  2. Otsochodzi – TTHE GRIND
  3. Oki – ERA47
  4. Mata – 100 dni do matury
  5. Bedoes2115, Lanek – Opowieści z Doliny Smoków
  6. bambi – TRAP OR DIE
  7. Mata – Młody Matczak
  8. Kuban, Favst – FUGAZI
  9. Pezet – Muzyka Komercyjna
  10. Sentino, BNP – King Sento 2

Najczęściej słuchane podcasty w Polsce w 2025:

  1. Żurnalista – Rozmowy bez kompromisów
  2. Kryminatorium
  3. Przemek Górczyk Podcast
  4. WojewódzkiKędzierski
  5. Piąte: Nie zabijaj
  6. Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka
  7. Cyprian Majcher
  8. 7 metrów pod ziemią
  9. Imponderabilia – Karol Paciorek
  10. Besties

Najczęściej słuchani artyści na świecie w 2025:

  1. Bad Bunny
  2. Taylor Swift
  3. The Weeknd
  4. Drake
  5. Billie Eilish
  6. Kendrick Lamar
  7. Bruno Mars
  8. Ariana Grande
  9. Arijit Singh
  10. Fuerza Regida

Najczęściej słuchane utwory na świecie w 2025:

  1. Lady Gaga, Bruno Mars – Die With A Smile
  2. Billie Eilish – BIRDS OF A FEATHER
  3. ROSÉ, Bruno Mars – APT
  4. Alex Warren – Ordinary
  5. Bad Bunny – DtMF
  6. sombr – back to friends
  7. HUNTR/X, EJAE, AUDREY NUNA, REI AMI, KPop Demon Hunters Cast – Golden
  8. Kendrick Lamar, SZA – luther (with sza)
  9. Gracie Abrams – That’s So True
  10. Billie Eilish – WILDFLOWER

Jak sprawdzić Spotify Wrapped 2025?

​Sprawdź swoje muzyczne podsumowanie roku! Wystarczy zalogować się do aplikacji lub odwiedzić stronę www.spotify.com/pl/wrapped/.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

ranking

Pezet, Kuban i Sobel to ulubieńcy stacji radiowych

Lista najczęściej odtwarzanych utworów w 2025 w polskim radiu.

Opublikowany

 

kuban

Związek Producentów Audio Video pokazał właśnie półroczne zestawienie Oficjalnej Listy Airplay (OLiA) – czyli ranking kawałków, które w pierwszej połowie 2025 roku najczęściej przewijały się w polskich stacjach radiowych. Wyniki jasno pokazują: w eterze rządzi miks międzynarodowych hitów i polskich premier.

Najwyżej notowanym polskim trackiem jest „Pięknie płyniesz” od Dawida Podsiadły, który już od grudnia 2024 utrzymuje świetną passę. W topce znajdziemy też świeże premiery 2025 roku – „Zanim spadnie deszcz” od Kubana, Mroza i Favsta, a także „Co noc” Oskara Cymsa.

Na dalszych miejscach możemy zobaczyć także kawałki Pezeta, Sobla, a nawet pod koniec listy Eminema.

Zestawienie pokazuje też ciekawą tendencję – wśród TOP 100 aż 32 kawałki to produkcje polskich artystów. To delikatny wzrost w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej (31). Mocno wybijają się też premiery – 35 utworów z listy to numery wydane w 2025 roku, w tym 16 polskich i 19 zagranicznych.

Polska scena coraz odważniej walczy o przestrzeń w radiu, a to półrocze tylko potwierdza, że lokalne premiery potrafią konkurować z globalnymi hitami.

Najczęściej odtwarzane utwory w radiu – I półrocze 2025

  1. Felix Jaehn, Shouse – Walk With Me
  2. Alan Walker, MEEK – Dancing in love
  3. Lola Young – Messy
  4. Dawid Podsiadło – Pięknie płyniesz
  5. Kuban, Mrozu, Favst – zanim spadnie deszcz
  6. Oskar Cyms – Co noc
  7. Sobel, francis, Deemz – KOCHASZ?
  8. Lady Gaga – Abracadabra
  9. Damiano David – Next Summer
  10. Mosimann – Underneath The Blue (feat. Joe Cleere)
  11. Enrique Iglesias x Pitbull x IAmChino – Tamo Bien
  12. Ed Sheeran – Azizam
  13. David Guetta, Alphaville & Ava Max – Forever Young
  14. Rosé & Bruno Mars – APT.
  15. Damiano David – Born With a Broken Heart
  16. Wiktor Dyduła, Kasia Sienkiewicz – Nie mówię tak, nie mówię nie
  17. Pezet, Auer – Dom Nad Wodą
  18. Alex Warren – Ordinary
  19. Sanah, Krzysztof Zalewski – Eviva l’arte! (K. Przerwa-Tetmajer)
  20. Daria Zawiałow – Ballada o Niej
  21. David Guetta & Sia – Beautiful People
  22. Kygo, Sandro Cavazza – Hold On Me
  23. Luna – A może
  24. Coldplay, Little Simz, Burna Boy, Elyanna & TINI – WE PRAY
  25. Dawid Kwiatkowski, Kayah – Proszę tańcz
  26. Igo – Wiatr
  27. Benson Boone – Sorry I’m Here For Someone Else
  28. Dominik Dudek – Hold The Light
  29. Carla Fernandes – Co, jeśli?
  30. Myles Smith – Nice To Meet You
  31. sombr – undressed
  32. Maciej Skiba – Chcę Ciebie częściej
  33. Shouse – Call My Name
  34. Tribbs, Klara Hammarström – Can’t Get Enough (Dr. Feelgood)
  35. Gracie Abrams – That’s So True
  36. Chappell Roan – Good Luck, Babe!
  37. Teddy Swims – Bad Dreams
  38. Igor Herbut & Wani – Było miło
  39. Igo – Cud
  40. Jonatan, Bletka, Gibbs – Róż
  41. Artemas – i like the way you kiss me
  42. Wiktor Dyduła – Szybkie tempo
  43. Wiktoria Kida, Księga Żywiołów – Oj, dziewczyno!
  44. Dennis Lloyd – Mad World
  45. Sylwia Grzeszczak – Latawce
  46. Doechii – Anxiety
  47. Switch Disco, Charlotte Haining, Felix – I FOUND YOU
  48. Daria Zawiałow, Artur Rojek – Dziwna (feat. Artur Rojek)
  49. Miley Cyrus – End of the World
  50. R3HAB, Michael Patrick Kelly, Shaggy – Rebellion
  51. ATB, Dopamine – Don’t Stop (I Wanna Know)
  52. Sanah – Miłość jest ślepa
  53. Cyril – Stumblin’ In
  54. Kaśka Sochacka – Szum
  55. Alex Warren feat. Joe Jonas – Burning Down
  56. Rosé – toxic till the end
  57. The Kolors – ITALODISCO
  58. Billie Eilish – BIRDS OF A FEATHER
  59. Sabrina Carpenter – Busy Woman
  60. Kleks, Sobel, Sanah – Wynalazek Filipa Golarza
  61. ConKi x Drenchill x Albert RCB – I Don’t Know (feat. Brandon Chase)
  62. Dua Lipa – Houdini
  63. CHRYSTAL, NOTION – The Days
  64. Wizthemc & Bees & Honey – Show Me Love
  65. Kaeyra – Sour
  66. Sanah, Kasia Kowalska – Kiedy umrę kochanie (H. Poświatowska)
  67. Hozier – Too Sweet
  68. Alok, Kylie Minogue – last night i dreamt i fell in love
  69. Ofenbach feat. Norma Jean Martine – Overdrive
  70. CYRIL, maryjo – Still Into You
  71. Imany – Don’t Be So Shy (Filatov & Karas Remix)
  72. Sylver – Lay All Your Love On Me
  73. Dawid Podsiadło, Kaśka Sochacka, ZORZA – samoloty
  74. Karol G – Si Antes Te Hubiera Conocido
  75. Miley Cyrus – Flowers
  76. Eurythmics – Sweet Dreams (Are Made of This)
  77. Feel, Damian Skoczyk – W blasku słońca
  78. Purple Disco Machine, Kungs – Substitution
  79. Purple Disco Machine & Sophie and the Giants – Hypnotized
  80. Sylwia Grzeszczak – och i ach
  81. Mark Ambor – Belong Together
  82. Sonny Fodera & Clementine Douglas – Tell Me
  83. Zalia – diament
  84. Lost Frequencies – Love Is The Only Thing
  85. Eminem – Houdini
  86. The Kolors – Un Ragazzo Una Ragazza
  87. Loreen – Tattoo
  88. Margaret – Tak musiało być
  89. Bill Medley & Jennifer Warnes – (I’ve Had) The Time Of My Life (Remastered 2003)
  90. Rihanna – Only Girl (In The World)
  91. Oskar Cyms – No co Ty
  92. Dua Lipa – Training Season
  93. Whitney Houston – I Wanna Dance with Somebody (Who Loves Me)
  94. Sarsa – Puch
  95. Latto feat. LU KALA – Lottery
  96. Sabrina Carpenter – Espresso
  97. Lucenzo feat. Don Omar – Danza Kuduro
  98. FAST BOY, Topic – Forget You
  99. Alan Walker, Ina Wroldsen – Barcelona
  100. Harry Styles – As It Was


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

ranking

Pezet zdominował OLiS w pierwszym półroczu 2025

Krajowi twórcy zwiększają swój udział na listach sprzedażowych.

Opublikowany

 

pezet
fot. Magda Makowska

„Dom nad wodą” najczęściej streamowanym singlem, Billie Eilish na szczycie wśród albumów.

Związek Producentów Audio Video opublikował dane podsumowujące pierwsze sześć miesięcy 2025 roku na Oficjalnych Listach Sprzedaży. Najchętniej słuchanym utworem był viralowy hit Pezeta i Auera „Dom nad wodą”, natomiast w kategorii albumów pierwsze miejsce zdobyła Billie Eilish ze swoim krążkiem Hit Me Hard and Soft.

Dominacja polskich artystów w streamingu singli

W zestawieniu najpopularniejszych utworów w serwisach streamingowych aż 7 z 10 pozycji zajmują polskie produkcje. Pierwsze miejsce bezapelacyjnie należy do Pezeta i Auera – ich utwór „Dom nad wodą”, choć wydany jeszcze w 2022 roku, zyskał drugie życie dzięki TikTokowi. Viralowa popularność przełożyła się również na wysoką rotację w stacjach radiowych.

Na kolejnych miejscach uplasowali się Sobel z singlem „Kochasz?” oraz duet Rosé i Bruno Mars z kawałkiem „APT”.

W całym TOP 100 znalazło się aż 69 utworów polskich wykonawców – to wzrost względem ubiegłego roku, gdy takich utworów było 66. Co ciekawe, międzynarodowi artyści również zaznaczyli silniejszą obecność – w TOP 10 znalazły się trzy zagraniczne produkcje, wobec tylko jednej w 2024 roku.

Billie Eilish numerem jeden wśród albumów

W kategorii najczęściej odtwarzanych albumów triumfuje Billie Eilish. Jej płyta Hit Me Hard and Soft, wydana w maju 2024 roku, awansowała z piątego miejsca na sam szczyt zestawienia.

Na podium towarzyszą jej dwaj polscy raperzy: Sobel z albumem Napisz jak będziesz oraz Otsochodzi z krążkiem Tthe Grind. W pierwszej dziesiątce znalazły się również albumy bambi i Young Leosi, Maty, Kaśki Sochackiej i Oki.

Spośród dziesięciu najlepiej streamowanych albumów aż osiem to polskie produkcje. Co ważne – trzy z nich powróciły do TOP 10 po raz kolejny: PG$, Pleśń Guziora oraz wspomniany Tthe Grind Otsochodzi. W całym zestawieniu TOP 100 ujęto 65 polskich wydawnictw – o trzy więcej niż rok wcześniej.

ZPAV: Polscy artyści budują trwałe relacje i katalogi

– Polscy artyści nie tylko zdobywają coraz więcej odtworzeń, ale także z sukcesem utrzymują się na szczytach list przez długie miesiące. Powroty albumów do TOP 10 świadczą o silnych relacjach między artystami a fanami, a także o jakości i trwałości ich repertuaru. To sygnał, że polska scena potrafi budować prawdziwe, silne katalogi muzyczne – komentuje Anna Ceynowa, dyrektorka komunikacji ZPAV.

Również Bogusław Pluta, dyrektor zarządzający ZPAV, podkreślił znaczenie dominacji rodzimych wykonawców:

– Sytuacja, w której krajowi artyści stanowią niemal 70% najczęściej streamowanych utworów w Polsce, pokazuje, że dzisiaj to oni wyznaczają kierunki i wpływają na gust słuchaczy. Pełny obraz tych zmian zaprezentujemy podczas wrześniowej konferencji ZPAV 'Muzyka, Biznes, Technologia. Konferencja Fryderyka Festiwal 2025′. Już teraz serdecznie zapraszam do udziału.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

ranking

Raperzy sprzedający najwięcej płyt fizycznych w Empiku – lista

Mamy dane za pierwsze półrocze 2025.

Opublikowany

 

Przez

opał gibbs
fot. Natalia Gocek

Fizyczne wydania albumów wciąż mają się dobrze. Empik opublikował listę najchętniej kupowanych płyt w pierwszym półroczu 2025 roku. Numerem jeden w rapie jest album Opał & Gibbs – „Połączenia 2”.

Jak co roku, hip-hop pozostaje najbardziej dynamiczną kategorią. Artyści polskiej sceny regularnie wymieniają się miejscami w TOP 5, a wyrównane wyniki sprzedaży dają przestrzeń na kolejne roszady. W tym gatunku trudno mówić o „pewniakach” – fani szybko reagują na nowości, a niemal każda premiera ma szansę znaleźć się na podium.

W pierwszym półroczu największym zainteresowaniem cieszył się duet Opał x Gibbs. Tuż za nim uplasował się Kendrick Lamar, a dalsze pozycje zajęli White 2115, Sobel i Kuban – potwierdzając, że polski hip-hop z powodzeniem rywalizuje zarówno na lokalnej scenie, jak i z zagranicznymi gwiazdami.

Najlepiej sprzedające się płyty rapowe w I półroczu 2025

  • Opał & Gibbs – Połączenia 2
  • Kendrick Lamar – GNX
  • White 2115 – ROCKST4R
  • Sobel – Napisz jak
  • Kuban – Fugazi

*Na podstawie danych sprzedaży z salonów Empik i Empik.com za okres 01.01–30.06.2025 r. Zestawienie obejmuje albumy wydane w 2025 roku na wszystkich nośnikach (CD, winyl).

Najlepiej sprzedające się płyty CD

  • sanah – Dwoje ludzieńków
  • Dawid Podsiadło & Kaśka Sochacka – tylko haj.
  • Genzie – ONLINE
  • Kaśka Sochacka – Ta druga
  • Lisa – Alter Ego

Najlepiej sprzedające się płyty winylowe

  • Billie Eilish – Hit Me Hard and Soft
  • Pink Floyd – At Pompeii
  • Myslovitz – Miłość w czasach popkultury
  • Myslovitz – Sun Machine
  • Lady Pank – Lady Pank

Na podstawie danych sprzedaży z salonów Empik i Empik.com za okres: 01.01–30.06.2025 r.

Muzyczna mapa Polski – numer 1 w każdym województwie

  • dolnośląskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • kujawsko-pomorskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • lubelskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • łódzkie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • małopolskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • mazowieckie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • opolskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • podkarpackie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • podlaskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • pomorskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • śląskie: sanah – Dwoje ludzieńków
  • świętokrzyskie: Lisa – Alter Ego
  • warmińsko-mazurskie: Dawid Podsiadło & Kaśka Sochacka – tylko haj.
  • wielkopolskie: Dawid Podsiadło & Kaśka Sochacka – tylko haj.
  • zachodniopomorskie: Dawid Podsiadło & Kaśka Sochacka – tylko haj.

Na podstawie danych sprzedaży z salonów Empik za okres: 01.01–30.06.2025 r. Zestawienie obejmuje albumy z 2025 roku w różnych wydaniach, na wszystkich nośnikach (CD, winyl).


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: