Sprawdź nas też tutaj

News

Jak działa Olis?

Zasady funkcjonowania krajowej listy sprzedaży płyt objaśnia Marcin „Tytus” Grabski.

Opublikowany

 

OLIS - logo lista sprzedaży płyt w Polsce
Logo Olisu

Szef i założyciel wytwórni Asfalt Records – Marcin “Tytus” Grabski był gościem audycji “Ras w Tygodniu” na antenie newonce.radio. Wspólnie z Arkiem Sitarzem (½ Rasmentalism) rozmawiali m.in. o zakończonej niedawno kolejnej edycji Open’er Festival i podsumowali występy asfaltowych artystów na tej imprezie. Tytus opowiedział też o tym, jak to jest prowadzić firmę fonograficzną w Polsce, jaką wytwórnią inspirował się, gdy zakładał Asfalt, oraz jak zaczęła się jego współpraca z O.S.T.R.-em.

Odpowiedział też na inne kluczowe pytania, w tym m.in. o to, z którym raperem chciałby podpisać kontrakt i czy Asfalt w obecnym kształcie jest spełnieniem Jego marzeń. No i na to jedno najważniejsze, które nurtuje ludzi w całym kraju – czy można wierzyć polskiej liście najlepiej sprzedających się płyt?

Jak działa Olis?

W każdy czwartek Związek Producentów Audio i Wideo publikuje zestawienie 50 najlepiej sprzedających się płyt w danym tygodniu. Zestawienie powstaje w oparciu o dane sprzedaży sklepów uczestniczących w projekcie, do którego należą największe sieciówki np. Empik, Saturn i Media Markt, sklepy internetowe oraz sklepy niezależne. Według Tytusa Olis w naszym kraju jest mocno przeceniony. – Zwracam uwagę, że jest to lista względna, to znaczy pierwszego miejsca nie dostaje się za sprzedaż określonej ilości płyt, tylko dostaje się za to, że się sprzedało więcej, niż ten ktoś na drugim miejscu. To tak się ciągnie do 50 miejsca, a potem ciągnie się jeszcze dalej, bo nie wszyscy wiedzą, że jest tzw. Dark Olis  – tłumaczy. Tzw. Dark Olis to druga część zestawiania od 51 do 100 miejsca, która nie jest publikowana. Widzi go jedynie branża muzyczna.

Grabski zwraca uwagę na to, że czasem można sprzedać niewiele płyt i zdobyć pierwsze miejsce w zestawieniu lub sprzedać ich relatywnie dużo i nie zdobyć Olisu. Wszystko zależy od okresu, w którym dany krążek pojawi się w zestawieniu. – Artysta, który wskoczył na pierwsze miejsce w listopadzie, a artysta, który wskoczył w czerwcu, to są zupełnie dwie różne ligi. Można sprzedać bardzo mało płyt i wylądować w topce Olisu w sezonie ogórkowym. A w tym listopadzie przed świętami jest ciężko. Szczególnie, że te składanki świąteczne walczą sztywniutko i mają mocnego handicapa – wyjaśnia wydawca.

„Białe fałszerstwo Olisu”

Szef Asfaltu wspomniał również o tzw. umbrelli. To akcja marketingowa Empiku, która potrafi wypromować dane wydawnictwo nawet do złotej płyty. Mowa tu o polecanych przy kasie pozycjach, które są mocno przecenione. – Białe fałszerstwo polega na tym, że wjeżdża tak zwana umbrella. To jest tool marketingowo-promocyjny Empiku polegający na tym, że podchodzisz do kasy, kupujesz książkę „jak być lubianym”, a pani ci mówi: „a może jeszcze czekoladę z orzechami za 10 zł. A może płytę, nie powiem kogo za 10 zł”. Umbrella polega na tym, że stosuje się strasznie duże zniżki cenowe na wybrane produkty, których Empik chce się pozbyć – tłumaczy Tytus. Według niego, dzięki tego typu promocji w tydzień Empik może sprzedać we wszystkich swoich salonach od 10 do 15 tysięcy płyt.

Jak zauważa Tytus lista Olis mówi niewiele, a pierwsze miejsce nie oznacza wcale dużej sprzedaży. Warto zwrócić uwagę na inne składowe, dzieki którym możemy poznać, który album osiągnął sukces. – Nie patrzcie na to, kto zadebiutował na pierwszym, drugim czy trzecim miejscu Olisu. Patrzcie ile tygodni ktoś się w tym Olisie utrzymuje, bo to jest istotne. To jest wyznacznik. Jeżeli ktoś się trzyma 20-25 tygodni czy nawet 3 miesiące, to znaczy, że tam cały czas ludzie kupują ta płytę i to jest sukces. To są wtedy takie prawdziwe złota fizyczne, prawdziwe platyny fizyczne – wyjaśnia.

Polski hip-hop sprzedaje najwięcej płyt

Każdego tygodnia możemy zobaczyć w zestawieniu najlepiej sprzedających się płyt, co najmniej kilkanaście pozycji rapowych. Zdarzają się nawet okresy, kiedy jest ich nawet ponad 20, a jeden artysta wprowadza na listę nawet 4 swoje płyty w tym samym czasie. – Polski hip-hop sprzedaje najwięcej płyt. Tych płyt wychodzi najwięcej. Jest bardzo dużo artystów i zespołów hip-hopwych. Więcej, niż w innych gałęziach muzyki. Gramy najwięcej koncertów, mamy najwięcej fanów, najwięcej publiczności, więc ten Olis jak gdyby pod nasze dyktando teraz wygląda – uważa Grabski.

Rap rządzi na Olisie, ale nie ma go w radiu

Mimo tendencji rozwojowej, gdzie polski hip-hop jest na topie polskiej fonografii, nie ma go prawie wcale w radiu. – W stacjach radiowych polski hip-hop praktycznie nie istnieje. Grane są tylko te rzeczy, które zostały pobłogosławione przez dyrektorów muzycznych jako hity popowe i to nie jest nic pejoratywnego – mówi Tytus podkreślając, że czasem w Esce możemy usłyszeć utwór „Kochana Polsko” Ostrego. Skąd ten kawałek w mainstreamowej stacji? – Dostał łatkę hitu popowego i na takiej zasadzie jest grany. Ale żaden numer hip-hopowy, czy ambitny, czy intelektualny, czy uliczny tam nie poleci. To jest też część szerszego problemu nie grania rapu w stacjach radiowych na świecie, nie tylko w Polsce – twierdzi wydawca.

Poniżej zapoznacie się z pełnym wywiadem z Marcinem Grabskim. Cotygodniowe wydanie Olisu można  śledzić pod tagiem #Olis

Listen to „Ras w Tygodniu 11.07.2018 + Marcin „Tytus” Grabski” on Spreaker.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

News

Wrócili na scenę po 25 latach, żeby wesprzeć Buddę

Protest song.

Opublikowany

 

Przez

Budda przebywa obecnie w areszcie, a solidaryzuje się z nim kultowy rapowy skład Elita Kaliska. Skład z Gorzkim na czele wspiera motoryzacyjnego influencera.

W okolicach 2000 roku Elita Kaliska była jednym z najbardziej rozpoznawalnych składów na scenie. Po 25 latach wracają na scenę tylko po to, żeby wesprzeć zatrzymanego Buddę, któremu zarzuca się udział w grupie przestępczej.

Członkami zespołu są Gorzki, Dumbo i DJ. Adams. Ten pierwszy obecnie prowadzi fundację Pomaganie Jest Trendy, z którą stworzył pod Kaliszem Aleję Gwiazd Dobroczynności, do której Budda miał przyjechać odbić dłoń. Gorzki również napisał teksty na płyty Marka Torzewskiego, Krzysztofa Krawczyka czy do filmu Quo Vadis, który za 5 dni wejdzie do kin.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Jakim piłkarzem jest Quebonafide? Wyciekły highlightsy jego występów

Dla nas Quebonafide, dla innych „Siwy”.

Opublikowany

 

Quebonafide obrał raczej nietypową ścieżkę w tym środowisku i postawił na sporty drużynowe, zamiast siłowni czy freak-fightów. Raper jest zawodnikiem Mazura Radzymin i regularnie pojawia się m.in. na boiskach warszawskiej A-klasy. Dzięki Kartofliskom mogliśmy zapoznać się z próbką jego umiejętności piłkarskich.

Do tej pory jedynymi aktywnymi raperami, którzy udostępniali nagrania z meczów, byli Sujbit i Mata. Frontman THS Kliki regularnie publikuje filmy z treningów i gierek z kolegami, młody Matczak występuje w Tajfunie Ostrów Lubelski. Sportowy szczebel wyżej od nich znalazł się Quebonafide, który przeplata mecze w pierwszej drużynie i rezerwach radzymińskiego klub. Już na pierwszy rzut oka widać, że trener wyznacza mu zadania ofensywne, co dokumentuje strzelanymi bramkami.

Quebo miał wkład przy niedawnym awansie Mazura do A-klasy. Jak widać, nie była to jedynie chwilowa zajawka, bo bohater tego tekstu występuje w tym klubie już ponad rok. Mimo iż poziom rozrywkowy jest niski, to magnesem do występów jest na pewno to, że kibice Mazura potrafią wystawić ponad 100-osobowy młyn przy dobrych wiatrach. Quebonafide dostał wśród lokalnych kibiców przydomek „Siwy”, a poniżej sami możecie ocenić próbkę jego umiejętności.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Kizo ma swój kebab

„Pierwsze danie serwowane na ciepło”.

Opublikowany

 

Przez

kizo kebab

Podczas czwartkowego eventu w Warszawie, Kizo zaprezentował swój najnowszy produkt – Pita Kizo, czyli kebab stworzony z siecią „Am Am”.

– Pita Kizo to mój najnowszy produkt na rynku spożywczym. Pierwsze danie serwowane na ciepło. Tworząc recepturę dobrałem ulubione składniki. Interesował mnie produkt premium w segmencie fast foodowym, więc możecie się domyślać, że jest grubo – mówi raper.

Kebab Kizo dostępny jest w ok. 130 punktach sieci „Am Am”. Pita Kizo składa się z takich składników jak: bekon, warzywa grillowane, cebula prażona, ogórek kiszony, ser cheddar i czerwona kapusta.

Tym samym raper dołączył do grona ambasadorów sieciówki, wśród których jest Kamil Grosicki i Arkadiusz Wrzosek.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Modelki zarobiły milion zł na jednej piosence

50 milionów wyświetleń na samym Youtube.

Opublikowany

 

Przez

„Chyba że z Tobą” jeszcze przed premierą stało się viralowym hitem. Modelki uzyskały za niego podwójną diamentową płytę, a to oznacza, że zarobiły na nim milion złotych.

Do dziś numer utrzymuje się w TOP 10 najpopularniejszych teledysków na polskim YouTube z łącznym wynikiem 50 mln wyświetleń. Nagranie zostało pokryte teraz podwójnym diamentem. Aby otrzymać takie wyróżnienie wydawca musi udowodnić, że zarobił na piosence konkretną kwotę. W przypadku podwójnego diamentu jest to milion złotych.

Modelki to zespół składający się z trzech dziewczyn: Uli, Agi i Zuzy, które idealnie się dopełniają i bez problemu mieszają rap z energetycznym popem. Za produkcję muzyczną odpowiada Vłodarski, a pomysłodawcą projektu jest Antony Esca. Trio dało się poznać szerszej publiczności dzięki hitowi “Chyba że z Tobą”, który w zaledwie sześć miesięcy został odsłuchany ponad 90 milionów razy w serwisach streamingowych.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Donatan ujawnił pierwszego gościa z płyty „Równonoc 2”

„Poznaliśmy się w czasach pierwszej Równonocy”.

Opublikowany

 

Donatan wraca po 12 latach z albumem „Równonoc 2”. Promocja nabiera coraz większego tempa, a producent ujawnił dzisiaj pierwszego gościa.

– Poznaliśmy się dawno, bo w czasach pierwszej „Równonocy”. Miałem wtedy głowę zaprzątniętą innymi projektami, ale wpadłem na pomysł, by zaprosić Ją do wystąpienia w jednym z ostatnich teledysków, to był akurat klip do „Z Samym Sobą”. Nawet w najśmielszych planach nie zakładałem, jaką karierę zrobi przez ten czas Cleo, a tym bardziej, że po 12 latach przyczyni się do powstania drugiej części tego projektu – napisał Donatan.

– Pewnie nie podjąłbym się prac nad nową muzyką, gdyby mnie do tego nie namówiła. Cleo – jestem Ci za to ogromnie wdzięczny – dodał.

Pierwszy singiel „Jabłonie” ukaże się dokładnie za tydzień, 24 października. Oprócz Cleo w utworze będzie ktoś jeszcze.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

FC Barcelona z Lewandowskim na czele w koszulkach z logiem znanego zespołu

Spotify po raz kolejny łączy legendy ze świata muzyki i piłki nożnej.

Opublikowany

 

Przez

Spotify po raz kolejny łączy kultowe postacie ze świata muzyki i piłki nożnej, nawiązując pierwszą w swoim rodzaju współpracę Coldplay z FC Barceloną. Tym razem na koszulkach pojawi się logo zespołu Coldplay, inspirowane ich 10. albumem Moon Music, który ukazał się 4 października.

Pierwsze w swoim rodzaju partnerstwo Spotify i FC Barcelona łączy muzykę i piłkę nożną jak nigdy dotąd, a Coldplay jest najnowszym twórcą, który pojawił się na kultowej koszulce FC Barcelona ze Spotify. Poprzednio mogliśmy obserwować współprace z takimi artystami jak: KAROL G, The Rolling Stones, ROSALÍA i Drake.

Zawodnicy wystąpią w nowej koszulce podczas meczu El Clásico, w którym FC Barcelona zmierzy się z Realem Madryt już 26 października, a także podczas spotkania FC Barcelona Femení w meczu Liga F przeciwko Eibar, 2 listopada. Podobnie jak FC Barcelona, Coldplay łączy fanów z całego świata. Ten moment celebruje jedność i radość odczuwaną ze wspólnych doświadczeń – czy to meczu piłki nożnej, czy koncertu muzycznego.

Robert Lewandowski w nowej odsłonie koszulek

– Jesteśmy zaszczyceni, że Spotify zdecydowało się umieścić Moon Music na koszulce FC Barcelona. Od wielu lat mamy szczególne relacje z miastem i klubem. Jesteśmy również dumni, że możemy wspierać UNHCR w ich życie na rzecz ochrony uchodźców i przesiedleńców na całym świecie. Serdeczne podziękowania dla Spotify i FC Barcelona za umożliwienie nam tego – powiedział Coldplay.

FC Barcelona udostępni również specjalną edycję popularnej playlisty Barça Matchday na Spotify, zawierającą utwory motywujące zawodników i fanów tuż przed meczem, której twórcą jest Coldplay.

– Coldplay jest jednym z najbardziej lubianych zespołów na świecie na Spotify, a ich historyczne powiązania z Barçą sięgają bardzo głęboko. Cieszymy się, że możemy świętować tę historię z fanami na całym świecie poprzez kultową koszulkę Barçy. Wydanie Moon Music to idealny moment, aby uczcić siłę piłki nożnej i zdolność muzyki do łączenia ludzi – dodał Marc Hazan, wiceprezes ds. partnerstw i marketingu w Spotify.

Koszulka z limitowanej edycji będzie dostępna do nabycia w oficjalnych sklepach Barçy w Hiszpanii i online 18 października, a w przedsprzedaży od 17 października.

Strona będzie oferować specjalną kolekcję 22 świecących w ciemności koszulek – 11 podpisanych przez zawodników drużyny męskiej i 11 podpisanych przez zawodniczek drużyny żeńskiej. Cały dochód netto z limitowanej edycji koszulek zostanie przekazany Agencji ONZ ds. Uchodźców (UNHCR). Partnerstwo między FC Barceloną a UNHCR rozpoczęło się w 2022 roku i ma na celu zwiększanie świadomość fanów piłki nożnej na całym świecie na temat prawdziwych wyzwań stojących przed uchodźcami.

– Cieszymy się, że dzięki naszej współpracy ze Spotify, Coldplay pojawi się na koszulce FC Barcelona na El Clásico. Zespół i klub darzą się wzajemną sympatią, która sięga wielu lat wstecz, od zespołu odwiedzającego sesje treningowe, przez piłkarzy Barçy oglądających Coldplay na żywo w Barcelonie przez lata, aż po muzykę zespołu towarzyszącą niektórym z najlepszych momentów klubu – zakończył Juli Guiu, wiceprezes ds. marketingu FC Barcelona.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: