Sprawdź nas też tutaj

Wywiad

JHN: „Mogę wyprodukować muzykę w każdym klimacie |WYWIAD

Opublikowany

 

Nasz cykl producencki rozkręcił się na dobre. Tym razem przepytaliśmy JHN'a, producenta-rapera z Bielska-Białej.

Sprawdzajcie co miał do powiedzenia, bo w paru kwestiach na pewno was zaskoczy.

 

Kiedy podjąłeś decyzję żeby na poważnie zająć się produkcją muzyki?

JHN: Pierwsze przygody z rapem zaczynały się od nawijania, gdzieś w 2k11, z racji tego, że pod kradzione bity było przypałowo nagrywać, a moi koledzy producenci byli jakby to powiedzieć zamuleni i ciężko było się z nimi dogadać w tej sprawie, to stwierdziłem, że sam zacznę produkować. Traktowałem to na poważnie od początku swojej drogi.

 

Kto był dla Ciebie największą inspiracją na początku twojej producenckiej drogi?

JHN: Teraz tak po ksywkach, ciężko sobie przypomnieć. Wtedy nie patrzyło się na to, kto wyprodukował bit, tylko jarało się po prostu tymi numerami, słuchałem dużo takich ciężkich, dirty southowych brzmień wiesz, wolne tempo, bujająca mocna perka w połączeniu z uliczną braggą.   

 

W jakim programie rozpoczynałeś swoją przygodę z muzyką, a z czego korzystasz obecnie?

JHN: (śmiech) zacząłem od klasycznego Hip Hop Ejay'a, dobry ziomek zawsze mnie namawiał, żebym się przerzucił na FL Studio, ale jakoś nie mogłem się przekonać, bo używanie gotowych loopów i partii melodyjnych, wydawało mi się wtedy lepsze, łatwiejsze, niż własnoręczne odgrywanie melodii, układanie perkusji, miksowanie etc. na skomplikowanym i nieznanym mi wtedy interfejsie. Nie wiem co miałem wtedy w głowie, ale dzięki Bogu posłuchałem ziomeczka i do dzisiaj trzaskam we Fruity Loopsie.  

 

Masz jakieś wykształcenie muzyczne czy raczej wszystko wynika z zajawki?

JHN: Wszystko wynika z zajawy, jakoś zawsze byłem samoukiem i na początku prócz kilku rad od ziomków nie wiedziałem nic. Do wszystkiego musiałem dojść sam poprzez m.in. trening, a z czasem, analizę numerów, którymi się jarałem.

 

Pochodzisz z B-B, jest tam kilku dobrych raperów, a jak sprawa ma się z producentami?

JHN: Wydaje mi się, że raczej więcej tu raperów, niż beatmakerów. Jest paru podziemnych producentów, jak m.in Jeremy, Bart, Michos, Ditrox  jak i zarówno parę bardziej znanych ksywek jak Młody z Meridialu (który miał okazję ostatnio współpracować z KRS-One'em), Alien, który jest również  inżynierem i realizatorem dźwięku, Señor Fresh, Adecki czy też NoTime.

 

Z czego czerpiesz inspiracje podczas tworzenia bitu?

JHN: Tak typowowo hip-hopowo to jaram się zagranicznym rapem, oryginalne i świeże numery jakie tam powstają mają spory wpływ na moją twórczość, ale jestem otwarty na muzykę i czasem lubię sobie posłuchać dla odmiany czegoś innego niż rap, od rock'a przez muzykę lat 70, 80, po synthwave czy dark wave i przyznam, że daje mi to niezłego kopa w kwestii inspiracji.  

 

Wymień twoje największe wady i zalety jako producenta.

JHN: Do zalet mógłbym na pewno zaliczyć umiejętność stworzenia każdego podkładu, jestem wszechstronny i nie ma dla mnie ograniczeń, co mogę przypisać również do wad, bo zdarza mi się czasem przesadzić właśnie przez ten brak ograniczenia. Rzadko, ale jednak.

 

Gdybyś miał przedstawić się jako producent osobie, która nie zna twoich brzmień jakbyś scharakteryzował swój styl?

JHN: Ciężko było by opisać setkę elementów, które wchodzą w skład tego co tworzę. Myślę, że charakteryzuje mnie na pewno brak monotonii w tym co robię, jakość, czy tez świeżość, ogólnie jestem w stanie wyprodukować wszystko, tj. produkcję w każdym klimacie, od ciężkich brzmień, po różnego typu soundtracki, przez syntetyki, samplowanie, do psychodelicznych, nietypowych klimatów. Określenie, a raczej definiowanie swojego stylu jest moim zdaniem zamykaniem się w ramach, poza które nie można wyjść, aby poszerzać wachlarz możliwości. Staram się by każda moja nowa produkcja nie przypominała żadnej poprzedniej, by była unikatowa, jedyna w swoim rodzaju, sporo eksperymentuje i trzymam się raczej tego, by nie powielać schematów tylko za każdym razem tworzyć coś nowego.

 

Jaki jest według Ciebie przepis na dobry bit?

JHN: Wiesz co, znowu ciężko określić, bo na ten przepis składa się ogromna ilość składników. W skrócie, myślę że kluczem do 50 % sukcesu jest m.in. oryginalna melodia i klimat, reszta jest juz kwestia techniczna, jak: ułożenie odpowiedniego loopu, dobranie odpowiednich instrumentów czy też miks i mastering.

 

Wolisz produkować  muzykę spokojną, działającą na emocje czy raczej bardziej odpowiada Ci bengerowe brzmienie?

JHN: Widzisz, ja np. umiejscawiam emocje poprzez każde brzmienia i nie musi to być wcale muzyka spokojna, by działała na emocje, m.in. agresja, która występuje często w moich bitach jest też jakimś rodzajem emocji. Uwielbiam ciężkie klimaty, ale uważam, że harmonia w produkowaniu jest również ważna, więc przymierzam się  powoli, czy też może dojrzewam do czegoś spokojniejszego i mam nadzieję, że się uda, bo mam parę naprawdę fajnych patentów na to.

 

Największy grzech producentów?

JHN: Niewykorzystanie potencjału, minimalizm.

 

Najbardziej irytująca rzecz wśród raperów, którzy korzystają z twoich produkcji?

JHN: Rzadko kiedy przytrafiają mi się irytujące rzeczy przy pracy, jak już występują, to jest to właśnie ta ingerencja w produkcje, ale przesadna i paradoksalna, czasem zdarza mi się natrafić na osobę, która próbuje mi wmówić, że jak zmienię daną rzecz w bicie na gorsze, to będzie lepiej, mimo, iż jest to nielogiczne z muzycznego punktu widzenia

 

Z którym raperem pracowało Ci się najlepiej i dlaczego?

JHN: Tak stricte to z każdym raperem raczej, z którym współpracowałem było git. Z Penxem np. mi się spoko pracuje, jest angaż, wiemy co mamy robić, on potrafi wytłumaczyć mi co chce uzyskać, ja potrafię to stworzyć, sprawna, produktywna praca, a to ważne, bo kiedy nie umiesz mi nakreślić tego jaka produkcja Cię interesuje, to mi ciężko dogodzić Twoim oczekiwanią. Prosta sprawa, niestety niektórych czasem przerasta.

 

Dla kogo nigdy nie zrobiłbyś bitu, a kto jest spełnieniem twoich producenckich marzeń?

JHN: Na ta chwilę, myślę że na pewno nie zrobiłbym bitu komuś, kto nie potrafi pod niego dobrze polecieć – oczywiste. Producenckich marzeń jako takich raczej nie mam, widzę się bardziej w roli rapera. Natomiast jeśli miałbym wyprodukować bit, dla jakiegoś prze chuja ze Stanów, wiesz, np. dla takiego Mgk'a, Tech N9ne'a, Kendricka czy Eminema − byłoby jaranko w opór, mógłbym się czuć wtedy w jakimś stopniu spełniony.

 

Gdybyś miał możliwość współpracy z muzykiem, z innego klimatu niż rap, to z kim najchętniej połączyłbyś siły?

JHN: Obecnie z poza rapu, sprawdzam najczęściej synthwave, wiec idąc tym torem, gdybym miał możliwość to z przyjemnością popracowałbym z takim np. Kavinskym.

 

Myślisz, że producenci otrzymują odpowiednie finanse za swoją pracę?

JHN: Wiesz, myślę że jest to zbyt uogólnione pytanie, jak w każdej branży, jest kilku producentów typowo mainstreamowych, którzy zgarniają sobie dosyć fajną sumkę, natomiast jeśli nie ma "twojej" ksywki na płytach na oficjalnej liście sprzedaży, to raczej nie masz za dużej szansy na kokosy. Chyba, że jesteś naprawdę dobry w tym co robisz i faktycznie rozpierdalasz mózgi tym ludziom, to jesteś w stanie wyciągnąć z tego dość przyzwoitą flotę. Przy odpowiednich zabiegach promocyjnych oczywiście.

 

Na koniec może kilka słów do fanów twojego brzmienia?

JHN: Śmiało mogę powiedzieć, że cały czas posuwam się do przodu, poszerzam horyzonty, rozwijam się, działam – nie zawiodę. Obecnie realizuję płytę, na swoich bitach, na której udzieliło się paru dobrych graczy takich jak m.in Ero z JWP i kilku innych, o których dowiecie się niebawem, przy kolejnych etapach promocji płyty i odkrywania gości. Ogólnie będzie mocne pierdolnięcie i wierzę, że narobimy trochę hałasu tym materiałem, a więc stay tuned mordki.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

Wywiad

Benito: „Będą grube strzały w najbliższym czasie” – wywiad

Rozmawiamy m.in. o Bałagane i Riccim.

Opublikowany

 

benito

Ścianka Popkillerów to niesamowite miejsce, łączące wszelakie uniwersa (co najlepiej pokazuje różnorodność naszych gości). Gdzie indziej znajdziemy obok siebie Bambi, Łonę i Adiego Nowaka na raz? Tym razem jednak skupimy się na połączeniu Najniższej Polskiej Dziennikarki o włoskim pochodzeniu z kimś, kto niewątpliwie kojarzy się z Półwyspem Apenińskim i wygrał loterię genów, patrząc na jego wysokość.

Kolejnym rozmówcą przed GlamRapową kamerą w trakcie szóstej edycji Popkillerów był Benito, połowa Tuzza Globale. Raper i restaurator zdradził nam, które określenie bardziej do niego pasuje. Padła też poważna deklaracja.

– Muzyki robię bardzo dużo. Będą grube strzały w najbliższym czasie. Kocham to robić i będę to robił.

Nie mogło zabraknąć również pytania o to, gdzie jest Ricci i jaką przyszłość ma przed sobą inspirujący się Włochami duet. Benito w imieniu Bałagane odebrał statuetkę „Hardkorowego Rapera Roku”, którą otrzymał Kazek. Ten wątek oczywiście musieliśmy również poruszyć.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Lordofon: „W kategorii Kacperczycy roku byśmy wygrali” – wywiad

„Ja się porównuję najczęściej… kojarzycie Mickiewicza?”

Opublikowany

 

Echa ostatniej gali rozdania Popkillerów wciąż nie milką. Na naszym kanale sukcesywnie pojawiają się kolejne wywiady, nie tylko z samymi raperami, ale i szeroko pojętymi osobami z branży hip-hopowej. Tym razem w ogniu pytań znalazł się zespół Lordofon.

– Jestem pisarzem, poetą; beaty jakiś chłop robi do tego (…). Ja się porównuję najczęściej… kojarzycie Mickiewicza na przykład? To jest to! – mówi Maciej Poreda zapytany o (pre)nominację w kategorii „Liryczny raper roku”.

To, że panowie mają niesamowite poczucie humoru zobaczycie jeszcze nie raz, zwłaszcza w zestawieniu z najniższą polską dziennikarką (czyli autorką tekstu i poniższego wywiadu). O tym jak być Kacperczykiem i Taco Hemingwayem w jednym, o najlepszym fanbasie i wymarzonej statuetce Chłopa Roku poniżej opowiedzą Wam – wspomniany nieślubny wnuk wieszcza narodowego i Michał Jurek (perkusista na skalę wyprzedania trasy koncertowej).


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Wuwunio ostro do Szalonego Reportera: „Dramat, idź na Jasną Górę po rozum”

Rozmawiamy z twórcą Pal Hajs TV.

Opublikowany

 

Wuwunio to człowiek-orkiestra. Smiało można nazwać go mianem reportera, w wolnych chwilach potrafi coś, nie-coś zarapować, a ponadto jest to także baczny obserwator i aktywny uczestnik naszego polskiego youtube’owego poletka. Nie mogło więc być takiej możliwości, że nie porozmawialiśmy chociażby chwilę na temat jego najbliższych planów, wrażeń z gali oraz… sami zobaczcie.

Od Popkillerów 2024 minie lada chwila już tydzień, a emocje nadal nie opadły. Warto więc nieco podkręcić atmosferę ponieważ nasze ściankowe rozmowy, wywiady wciąż napływają na nasz kanał YouTube, który zdecydowanie warto zasubskrybować.

Z Wuwuniem poruszyliśmy szereg tematów: od sympatii do Rów Babicze przez podejście do Szalonego Reportera aż po najbliższe internetowe plany.

Wuwunio vs Szalony Reporter

Chwilę przed samą galą Popkillerów pisaliśmy o insynuacjach Szalonego Reportera względem Kubańczyka. Wówczas Wuwunio skomentował cały wpis jako „obrzydliwy”.

Podczas naszej rozmowy Wuwunio stwierdził, że nie tylko już nie pójdzie do niego na podcast, ale zaapelował też: „Dramat, idź na Jasną Górę po rozum” – zwrócił się do Szalonego Reportera.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Mateusz Kaniowski: „Nie słucham żeńskiej sceny rapowej” – wywiad

„Odkryciem roku na Popkillerach powinno zostać Rów Babicze”.

Opublikowany

 

kaniowski wywiad

Popkillery 2024 już za nami. Szósta edycja największej hip-hopowej gali to historia. Uczestnicząc na gali przeprowadziliśmy kilka wywiadów. Efekty tej pracy możecie już powoli oglądać na naszym kanale. Na pierwszy ogień naszych dociekliwych pytań idzie jeden z najbardziej popularnych dziennikarzy młodszego pokolenia, czyli Mateusz Kaniowski.

– Ruskiefajki to jedna z nielicznych kobiet, których jestem w stanie słuchać. To, że niektóre osoby są tak popularne z takimi utworami, które nagrywają to mnie po prostu roznosi – mówi w rozmowie z Oskarem Brzostowskim Mateusz Kaniowski.

Czego słucha Kaniowski? Jaki według niego jest singiel roku? Co myśli o Popkillerach? Czy raperzy dalej będą chętnie brać udział we freakfightach? Odpowiedzi na wszystkie pytania znajdziecie poniżej.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Frank Leen o początkach w rapie: „Był taki Adrian, który miał Sony Xperia K800i” – wywiad

Bitowo wychowałem się na Young Leanie i Sad Boys.

Opublikowany

 

frank leen

Dożyliśmy pięknych czasów różnorodności w rapie. I chociaż zagorzali ultrasi zakręcą głową, wyleją piwo i krzykną, że „to nie jest hip-hop”, powinniśmy się cieszyć z każdej formy docenienia naszych branżowych kolegów. Na 30. jubileuszowej gali Fryderyków w kategorii „Fonograficzny debiut roku” został nominowany Frank Leen za swój album „Miłość w czasach”. Statuetki nie udało się niestety zdobyć jednak artysta miał okazję wystąpić na scenie gliwickiej areny. Następnie mieliśmy okazję zamienić parę słów.

Dostałeś nominację w kategorii Debiut Roku, chociaż to nie Twój pierwszy rok na rapowej scenie. Jakie to uczucie?

Fajne to uczucie ponieważ ktoś mnie dostrzegł i jestem z tego mega dumny. Cieszę się, że tak wyszło. Jestem trochę starszy niż wszyscy nominowani, ale mega dumny. Nie wiem, czy odpowiedziałem na twoje pytanie.

Jesteś bardzo wszechstronnym artystą – z jednej strony mamy współpracę z Gibbsem, z drugiej z CatchUpem, za Tobą też współpraca z Okim na SoundClashu. Zdecydowanie należysz do osób znanych w środowisku. Jak to przekłada się na zasięgi i słuchaczy?

Jestem w stu procentach z rapowego świata i próbuję alternatywy ponieważ była bliska mojemu sercu gdy dorastałem. Grałem w różnych zespołach na gitarze, to jest mój główny instrument. Jak to się przekłada na zasięgi? Szczerze – nie wiem, totalnie mnie to nie obchodzi. Cieszę się, że mogę mieszać te światy, bo wydaje mi się, że nadal jest to dzika strefa dla polskich słuchaczy. Chciałbym to normalizować.

Na jakim hip-hopowym wykonawcy wychował się Frank Leen?

Dobre pytanie, jest ich wielu. Na pewno Kendrick Lamar, słuchałem dużo Eminema. A tak beatowo, produkcyjnie to na pewno Young Lean i jego grupa Sad Boys. A z polski to dłuższa historia.

Opowiadaj śmiało!

Grałem w siatkówkę, był tam taki Adrian, który miał telefon Sony Xperia K800i. Ja miałem K750i i stwierdziłem, że ma mega super telefon więc spytałem, czy chciałby się zamienić albo sprzedać. Powiedział żebym dopłacił stówkę i się wymieniliśmy. Wracałem do domu z tym telefonem i na nim był tak: Paluch, Ganja Mafia, Peja… Takie mega klasyczki polskiej sceny rapowej.

Ale nie było Tedego?

Nie, nie było Tedego! Ale lubię Jacka, nie mam nic do tego beefu. Z polskiego rapu później wielu utalentowanych artystów się przewinęło. Zdecydowanie moim ulubionym, chociaż nie inspirował mnie za bardzo, jest Oki. Pokazuje, że da się eksperymentować i nikt nie może go podrobić. Moje brzmienie jest mega oryginalne i to jest rzecz, która nas łączy.

Dzięki za rozmowę!


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Tede przestał pisać, tylko nagrywa. „Odkryłem rap na nowo” – wywiad

Z raperem rozmawiamy m.in. o polityce, Clout MMA, nowej płycie oraz AI.

Opublikowany

 

tede pali papierosa

Mówi się, że muzykę kojarzymy z pewnymi okresami w swoim życiu. Dla wielu fanów premiera od ulubionych artystów jest nawet ważniejsza niż zmieniająca się co roku liczba widniejąca w kalendarzu. Patrząc na ostatnie wydarzenia w rapowej karierze TDF-a można było odnieść wrażenie, że w pewnym sensie jego kalendarz się zatrzymał. Nic bardziej mylnego. 

Wyżej wymieniona teza jaką postawiliśmy przed raperem okazała się zupełnie nietrafiona i zdaje się, że Tede przeżywa drugą młodość nie tylko w mediach. 

– Ja nie napisałem żadnego kawałka po płycie “Hajs, Hajp, Hejt”. Przestałem pisać, tylko nagrywam. Potem spisuje, co nagrałem i nagrywam jeszcze raz. Ta technika nagrywania bez pisania jest świetna, bo od razu masz efekt. (…) I ważna sprawa: bity są od różnych producentów – mówi Tede w rozmowie z Mikołajem Kmiecikiem dla GlamRap.pl.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że Tede podkreśla, że skupia się na flow. – Dzielę tekst partiami. Nagrywam flow od razu, wiesz o co chodzi. Jak piszesz tekst to przy końcu szesnastki już zapominasz jak te dwie pierwsze linijki miały wchodzić – wyjaśnia.

Kiedy premiera albumu dowiecie się z poniższej rozmowy. Pozostałe poruszone w niej wątki to m.in.: Kanał Zero, Clout MMA czy imprezowa czystość.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: