Sprawdź nas też tutaj

Wywiad

Krzysztof Kozak: „Szacunkiem darzę Jacka i Ryśka, bardzo cenię Borixona – to klasyka”

Przy okazji urodzin MegaClubu mieliśmy okazję porozmawiać z Krzyśkiem Kozakiem.

Wiktor Kęska /weszlo.com

Opublikowany

 

Trochę o przeszłości i nowych czasach. Jak zwykle nie zabrakło kontrowersji. Sprawdzajcie nasz wywiad.

 

Jesteś świeżo po jubileuszowym koncercie z okazji 25 urodzin katowickiego MegaClubu. Jak wrażenia?

Krzysztof Kozak: Było zajebiście, bardzo duża frekwencja, około 1000 osób – pełen klub. Dużo znajomych mord, które mogłem spotkać po 15 latach. Pozdro dla IGS’a znanego z 'Alchemii’ i 'Ekspedycji’, którego płyty miałem przyjemność wydać, a poza tym przeżyliśmy razem wiele ciekawych przygód. Na pewno bardzo fajnie było wystąpić przed taką publicznością ze swoim solowym materiałem.

Jak odbiór płyty wśród, jednak młodej, publiczności?

Krzysztof Kozak: Jedne kawałki bardzo dobrze, a inne gorzej. Publiczność na pewno mnie zaskoczyła w paru momentach. Pewnie większość pierwszy raz miała styczność z tym materiałem, ale bardzo szybko łapali refreny. Być może forma 3 zwrotkowych tracków była potrzebą mojego wygadania się. Teraz będę stawiał na krótsze numery. Bardzo fajnie zatrybił numer 'Kto zgarnia fejm’, a poza tym grałem ponad 40 minut więc jestem bardzo zadowolony z koncertu. Forma jest! Myślę, że rap zaciera bariery wiekowe. Wszyscy zwracają się do siebie na Ty. Owszem, odnoszą się do mnie z szacunkiem, ale i tak gadamy na temat muzyki.

Podobno Tede miał dla Ciebie niespodziankę?

Krzysztof Kozak: Jadąc autem do Katowic przejeżdżaliśmy obok parkingu gdzie miała miejsce sławetna historia z kawałka 'Mróz’ z pierwszej płyty TDF’a. Tam właśnie złapała nas policja, a wszystko było związane z naszymi starymi uzależnieniami (śmiech). Zrobiłem zdjęcie tego miejsca, wrzuciłem na FB, Tede nawet to polubił. W ogóle śmieszna sytuacja, bo to zbieg okoliczności, ponieważ Tede przygotowywał ten utwór wiedząc, że będę na koncercie i chciał go wykonać razem ze mną. Dla mnie była to niespodzianka i dopiero w trakcie seta się o tym dowiedziałem. Oczywiście, wykonaliśmy go, ale kiedy wychodziłem na scenę pod koniec koncertu Fiodora, myśląc, że będę grał ten kawałek wszyscy zaczęli grać mój track 'Kto zgarnia fejm’, który z resztą podobno w dziupli leci na repeat’cie. W szok się wbiłem i nigdy takiej niespodzianki nie doświadczyłem.

Ty zresztą też nie byłeś im dłużny.

Krzysztof Kozak: Przed koncertem miałem przygotowany specjalny instrumental, któremu zresztą zmieniłem nazwę żeby DJ nie wiedział co gra. W połowie koncertu zaśpiewałem refren ze 'Zwykłej codzienności’ na bicie Slums Attack z 'Czas przemija’. Dodałem komentarz o tym, że raperzy z którymi zaczynałem, są do teraz na scenie. Szacunkiem darze Jacka i Ryśka, bardzo cenie Borixona – to klasyka. Każdy z nich jest dynamiczny, cały czas coś robi, to cechy liderów, którzy wciąż zgarniają fejm. Nigdy im nie zazdrościłem, jaram się, że im się powodzi. Uśmiecham się pod nosem, gdy widzę jak zaczepiają siebie nawzajem. To gra o dużą stawkę. To nas nakręca i mobilizuje.

Euforii nie było końca i wracając do Warszawy udało wam się oszukać przeznaczenie.

Krzysztof Kozak: Tak się składa, że na koncercie nic nie piłem, był ze mną też mój syn Jakub – teraz jeżdżę ze swoimi dorosłymi dziećmi (śmiech). Pilnują, żebym nie wylądował na „dołku”. O 3 nad ranem na starej trasie gierkowskiej, wpadliśmy w poślizg i odbiliśmy się od barierek kilka razy. Trzeba było ogarnąć motel, auta raczej naprawiać nie będziemy, ale najważniejsze – nikomu nic się nie stało. Taki jest los, lubi płatać figle, ale musimy cieszyć się z tego co mamy, dziękować Bogu mimo naszych wszystkich grzechów, które popełniliśmy. Nasz weekendowy wojaż zakończył się powrotem PKP do Warszawy.

Ja też cieszę się, że dotarłeś tu cały i zdrowy, dzięki czemu możemy teraz rozmawiać.

Krzysztof Kozak: „Bede” grał rap (śmiech). Cały czas.

W takim razie zobaczymy gdzieś Kozaka na scenie z Tede, może wspólna trasa?

Krzysztof Kozak: Gdzie wspólna trasa jak my nawet tracku wspólnego nie mamy (śmiech). Więcej nagrywaliśmy za czasów Gibon Składu, teraz mieszkamy za daleko od siebie (śmiech). Ja mieszkam na Ursusie, a Jacek chyba gdzieś na Kabatach. Nawet numeru aktualnie nie mam do niego. Ale czy w dzisiejszych czasach telefon to jedyna możliwość kontaktu? Znowu dochodzimy do esencji teraźniejszości. INFORMACJA. O to walczymy i to emitujemy.

Wraz z remixem 'Słeg posypany’, Tede powiedział, że za możliwość nagrania swojej wersji wrzuci ci w przyszłości swoje 16 wersów. Zapomniał o tym?

Krzysztof Kozak: Ja miałem zremixować numer 'Ta ostatnia noc’, ale koniec końców zająłem się swoimi rzeczami, żeby grać solowe numery na koncertach. Jakoś temat potem ucichł. Życie pokaże co się wydarzy.

Mamy 2k18, ale wróćmy do tego poprzedniego kiedy to zadebiutowałeś. Jak oceniasz ogólny odbiór 'El Tornado’?

Krzysztof Kozak: Uważam, że każdy rok, który przeżywam kończę wystrzałem z szampana i jest on w pewnym sensie przełomowy. Ten rok dokurwił mi najbardziej. Siadł mi kręgosłup – chodziłem w gorsecie przez pół roku. Na Prima Aprilis dostałem wpierdol z drugim ziomkiem od większej ekipy, po czym wylądowałem w szpitalu ze złamaną szczęką w trzech miejscach. Żadna z tych sytuacji nie przeszkodziła w zaznaniu szczęścia z wydania debiutanckiej płyty. Pozdro OG Broo – bez Twojej muzy bym z miejsca nie ruszył. W dzisiejszych czasach liczy się to, że trzeba coś robić, wymyślać i iść do przodu, a nie martwić się swoim losem bez zamulania. Wygrywa kreatywność i pomysłowość.

Mam rozumieć, że gangsterska przewózka, którą uświadczyliśmy na płycie jest dalej aktualna, skoro takie hardcore’owe akcje mają miejsce.

Krzysztof Kozak: Wiesz co, jak 12 zamaskowanych typów z pałkami wyskakuje na dwóch to o czym tu mówić. Często toczę wojny, których nie wszczynałem. Trudno też liczyć na to, że coś za coś… Generalnie lubię przebywać z tymi, którzy mnie nie wkurwiają – krąg się zawęża (śmiech).

Masz podejrzenia, kto życzy źle Kozakowi?

Krzysztof Kozak: Na tym koncercie było sporo osób z młodej sceny. Jakby ktoś chciał coś powiedzieć o tym incydencie, kto to był, to już dawno trafiłoby to do sieci. Wiesz… człowiek się uczy na własnych błędach. Karma? Jeżeli chodzi o gangsterzenie to ja nie Kozacze. Znam trochę więcej odpowiedzi na pytania niż inni.

A propos tej młodej sceny. Mimo większego przebiegu niż oni, bardzo dobrze odnajdujesz się w nowoczesnych klimatach. Twoja płyta jest w stylu Chicago i tamtejszego drillu. Wszyscy raczej spodziewali się Boom Bap’u.

Krzysztof Kozak: Wiesz co, nie można powiedzieć, że oldschool jest archaiczny. Mi akurat spodobało się podejście do muzyki i wokalu. Parę osób w Polsce gra te rzeczy i ma podobną nawijkę. Może grzechem tej płyty jest to, że nie została ona zmiksowana tak jakbym sobie tego życzył, jeżeli chodzi o wokal, ale nikt się nie chciał tego podjąć. Schodów było sporo. Zaletą jest to, że płyta jednak wyszła. Pokazałem, że rapowy emeryt ma jeszcze siłę poskakać i są pomysły na utwory. Bardziej analizuje formę tej jazdy i tak jak mi ktoś powiedział – coraz lepiej śpiewam.

„Nie pamiętali, kto stawiał koks i sypał wódkę?”

Krzysztof Kozak: Nie chodzi o to żeby mówić, kto nie pamięta, tak na prawdę ja jestem debiutantem. Nie ma to znaczenia, że od razu mam mieć zaplecze przez swoje znajomości czy koneksje. Scena rapowa rządzi się innymi prawami, często trzeba przebijać się na własnych patentach i robić coś samemu. Nie było u mnie czegoś takiego, że ja liczyłem na kogoś żeby w czymś mi pomagał. Ja kocham tę muzykę, całe życie się nią zajmuje, a teraz jeszcze spełniam się za mikrofonem i nie liczę na jakieś lepsze traktowanie. Po prostu to robię, bo tak mi się podoba i dobrze się z tym czuję. Przyznam jednak, że kilka osób mnie zaskoczyło na plus. Wiesz jaka jest recepta na to … ? Ktoś wyciąga dłoń zanim poprosisz o pomoc. Czytanie w myślach.

Jeżeli chodzi o nakład albumu. Jesteś zadowolony?

Krzysztof Kozak: Z nakładu co zrobiłem może została 1/5 całości. Sprzedawałem na allegro czy koncertach, więc jest ok.

Największy grzech tej płyty?

Krzysztof Kozak: Pijesz do swojej recenzji (śmiech). Nie ma zarzutów pod moim adresem, że nie trafiam w tempo czy chujowa muzyka czy niezrozumiałe teksty. Bardziej ludzie nie mogą zrozumieć jak taki oldschoolowiec nawija pod takie nowoczesne brzmienia. Zrobię pewno jakiegoś klasyka, wierzę.

Można powiedzieć, że jesteś freakiem. Masz swój bagaż doświadczeń, ale dalej płynie w tobie młodzieńcza fantazja – jesteś ewenementem.

Krzysztof Kozak: Powiedzmy tak. Jeżeli chodzi o oldschool’owców, Borixon czy Tede robią newschool i potrafią to robić. Dostosowali się, mimo że nie jest tajemnicą, że oni są z innej epoki. Patrz na Stany, weź tu BoosieBadazz’a, wyszedł z pierdla i od razu zaczął z newschoolowcami nagrywać i śpiewać. Rick Ross mimo wieku, cały czas czuje klimat i dalej ma swoją pozycję w rapie. Wracając do koncertu z Kato, jak patrzyłem na Tedego to jakbym widział właśnie Rossa.

Teraz rzeczy bieżące. Peja w Agencie, Popek w Tańcu z Gwiazdami. Kozak gdzie?

Krzysztof Kozak: Ja to chyba pójdę pracować do Step Records, hmm…

Ja słyszałem, że z Tede masz wystąpić w Azja Express (śmiech).

Krzysztof Kozak: Z Jackiem często jeździliśmy na wakacje czy z całą brygadą. Zawsze sympatycznie wspominam te wyjazdy, ale nic mi nie wiadomo o tym co mówisz (śmiech).

A wracając do pierwszej części odnośnie naszych rapowych celebrytów?

Krzysztof Kozak: Powiem tylko tyle. Pewne niektóre zachowania są krytykowane, a później ludzie w jakiś tam sposób sobie tłumaczą, że spróbują swoich sił. Pamiętasz jak Jacek nagrał numer z Kukulską – zalała go wtedy fala hejtu. Teraz Kaen nagrywa z Farną i jest zajebiście. Nie przeszkadza nikomu, że na tej EP’ce są inni reprezentanci ulicznych styli.

Rap stał się bardziej liberalny?

Krzysztof Kozak: Ludzie bardziej zwracają uwagę co może zwiększyć zasięg. Wiesz jak jest z liberalnością. Merkel wpuściła do Raichu uchodźców, a potem prosi o pomoc, bo nie wie o co chodzi i co chwilę coś wybucha.

To co, u nas w Polsce niedługo wybuchnie? Podobają Ci się nowe metody promowania płyt?

Krzysztof Kozak: Dzisiejsze czasy to po prostu całodobowe podpięcie do Internetu. Przepływ danych, co chwilę ktoś coś ściąga, trzeba mieć dobry kontakt z ludźmi i wiedzieć co kto lubi. Tam gdzie jest ciekawiej tam się pojawiają lajki i udostępnienia. Patrz na raperów, Youtuber’ów. Oni wypromowali się w sieci, robili streamingi, rozmawiali z ludźmi, mają kontakt z nimi, wiedzą czego potrzebują, albo jakie mają oczekiwania. Znają swojego odbiorcę i umieją się przebranżowić i w dodatku zachować publiczność. Young Multi to dobry przykład, po drugiej barykadzie są natomiast ci bracia komedianci. A co do metod zwracania na siebie uwagi. Ta płaczliwa akcja Solara, którą wielu łyknęło. To trochę zrobiło z niego ofiarę i to na pewno jest przykład jak nie powinno sie tego robić. Ale tak jest jak raper staje sie wydawcą i ma do ogarnięcia 30 projektów to później zdarzy się, że jakaś akcja będzie nietrafiona. Fakt, nie robisz błędów stojąc w miejscu. Jestem ciekawy, kiedy zacznie się fala hejtu na obecnych wydawców…. Bo gdzieś ta kasa musi spływać. Jak raper pusty to pewno wydawca ma siano. Dlatego obecnie jestem bardziej skłonny komuś coś podpowiedzieć niż zostać jego wydawcą. Już mi się znudziło tłumaczenie, że będzie dobrze. Wierzysz? To tak będzie. Wątpisz? To nie dajesz sobie szansy na zmianę obecnego ładu. YT prawdę Ci powie. Benc.

Wszystko kręci sie wokół mediów społecznościowych, liczy się wizerunek, a gdzieś z boku jest ta treść lub jej nie ma w cale. Nie jest to chyba dobry kierunek, wszystko zaczyna się rozpływać, nie sądzisz?

Krzysztof Kozak: Wiesz, trzeba mieć po prostu ciekawą osobowość, a żeby dobrze ogarniać biznes trzeba umieć słuchać. Jak wiesz czego chcą słuchacze i wiesz jak to wykorzystać, to to robisz. Może dlatego treści są takie, a nie inne. Liczy się lawina lajków i dlatego są takie duże różnice procentowe. Weźmy na przykład uliczny rap, który schodzi do podziemia, są określone zasady, o których się mówi i nie można wychodzić przed szereg. Ulica jest taka bardziej elektryczna, wiesz o co chodzi. Ale z drugiej strony też mi się podobało jak Dixoni sparodiowali tę akcję Solara. Przykręcili beke, ale też pokazali to z lekkim przymrużeniem oka. Natomiast Popkowi jest trudniej się teraz odnaleźć. Raz robi płytę z Borixonem, raz jest sportowcem itp. Najważniejsze, że jest wszędzie. Każdy go zna. I o to chodzi. Przynajmniej masz możliwość sprawdzenia i to robisz. Klikasz w link i patrzysz, słuchasz i albo trafi do Ciebie albo nie tym razem.

Żeby nie przedłużać, na jakie albumy czekasz w tym roku. Oczywiście oprócz twojej kolejnej płyty?

Krzysztof Kozak: Na pewno będę częściej nagrywał i szybciej wrzucał kawałki, a jeżeli chodzi o innych to bardzo czekam na album Malika Montany. Stylowo bardzo mi siedzi, jeszcze dwa lata temu mieli z niego bekę czy go hejtowali i całe GMLL. Wiesz, jeden sam się wykruszył. Ten co przetrwał falę hejtu jest u góry, a trzeci jest po prostu dobrym ziomkiem i wymyśla kultowe wersy. Na kogo jeszcze czekam…? No na pewno na Wiktora z WWA, bardzo zdolny chłopak. Ciekawe co zmontuje na ten rok Wac Toja. Jak się rozwinie Youn Igi czy Kaz Bałagane? Jaką pozycję ataku przyjmie Young Multi? Czy Bedoes poleci jeszcze wyżej? Ważne, że mamy o czym gadać, czego słuchać i co oglądać #mam okulary!

Dzięki za wywiad

Krzysztof Kozak: Pozdro Glamrap!


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

Wywiad

Spektakl „Adam” – losy ekscentrycznych bohaterów w świecie po katastrofie ekologicznej – wywiad

Rozmowa z Feno i Karoliną Czarnecką.

Opublikowany

 

Przez

Warszawska publiczność muzyczna i teatralna już niebawem będzie mogła zobaczyć spektakl “Adam” w teatrze Bohema House. O swoich rolach w tej muzycznej produkcji mówią Feno (Artur Barbachen) i Karolina Czarnecka, którzy wcielili się w ekscentryczną parę bohaterów, szukających swojego miejsca w świecie po apokalipsie. 

BH: Świat w spektaklu jest zniszczony. Nie wiadomo do końca co się stało, A Wy, jako aktorzy, jak sobie to wyobrażacie?

Feno: Doszło do  katastrofy. Możemy przypuszczać, że to ludzka cywilizacja spowodowała zniszczenie środowiska. Przeżyła tylko garstka ludzi. Dookoła jest pustynna sceneria. Tak to sobie wizualizujemy

BH: Spektakl nawiązuje do kinowych produkcji science fiction. Ale nie ma w nim niezłomnych bohaterów, którzy stawiają czoła zagrożeniu, żeby uratować ludzkość.

Feno: No to prawda, nie ma w nim superbohaterów, nie ma Avengersów (śmiech).

BH: Większość postaci zmaga się z osobistymi dramatami, które ich przytłaczają. Na tym tle wyróżniają się Lola i Lolek – postacie grane przez Was. Sprawiają wrażenie, jakby katastrofa oznaczała dla nich tylko ciekawą zmianę scenerii. Utwór “Ruina”, który razem wykonujecie, to bardzo mocna i trochę straszna deklaracja euforii w obliczu zniszczenia.

Feno: Tak naprawdę myślę, że to są postacie tragiczne. No bo cały ten ich sposób bycia, cieszenie się z końca świata, to – ja to tak interpretuję – to jest taka histeria. To jest sposób na wyparcie tego wszystkiego. Sądzę, że to jest skutek traumy, którą przeżyli w związku z tym, co się wydarzyło. Pod wpływem tego po prostu ześwirowali.

Sebastian Fabijański / Próba spektaklu „Adam”

Karolina Czarnecka: Myślę, że ten opis bardzo pasuje do Lolka. Lolek zareagował na sytuację w sposób rozpaczliwy i bardzo skrajny. Natomiast Lola jest bardziej racjonalna, szuka rozwiązania. Loli motywatorem jest znalezienie sposobu, żeby jakoś ocalić ludzkość, jakoś przetrwać, coś zrobić…  Myślę, że to jest ta część idealistyczna, którą ja jej daję – to jest wspólna część moja i tej postaci. Ich dynamika związku jest taka, że jemu odwala, a ona musi trzymać pion, bo wie, że jeśli ona by się rozpadła, to już byłby koniec dla nich obojga. Przy czym oboje są rzeczywiście ekscentryczni, wariaccy, szaleni. Wyrazem tego jest też to, że towarzyszy im robot (grany na scenie przez prawdziwego robota – przyp. BH), który jest częścią rodziny. Widać to też w kostiumach: Lolek i Lola zbierają i noszą ze sobą resztki przedmiotów, które mogą się przydać do budowy czegoś, co poprawi los ludzkości. Pozostałe postaci przeważnie mają swój indywidualny dylemat czy dramat, tymczasem Lolek i Lola są skupieni na całym świecie, myślą o stu rzeczach na raz.

BH: Adam to spektakl muzyczny. Wszyscy aktorzy są artystami, śpiewają piosenki. Feno, ty jesteś jednym z twórców oprawy muzycznej. Mówi się o tym “musical rapowy”. Czy to jest spektakl dla fanów rapu?

Feno: Muzyka jest bardzo różnorodna. To wynika podejrzewam z mojego stylu i ze stylu Sebastiana Fabijańskiego, który jest reżyserem spektaklu, autorem scenariusza i tekstów utworów. Pracujemy razem już drugi rok i wypracowujemy własne, nowe kierunki muzyczne. W zasadzie ani ja, ani Sebastian nie jesteśmy chyba twórcami dla typowego fana rapu, tylko raczej jesteśmy gdzieś z boku tego wszystkiego. To, co robimy, jest trochę bardziej eklektyczne, bardziej artystyczne, trochę bardziej napompowane wszelakim oniryzmem. Ale myślę, że fan rapu też się tu odnajdzie. Przy czym nie jest to muzyka popularna, do tańca, na imprezę, tylko jest to wpisane w jakąś konwencję, więc dla fanów dobrej historii i ambitniejszego brzmienia, powiedziałbym.

BH: Jesteś zadowolony z tego, jak to wyszło?

Feno: Jestem bardzo zadowolony. Uważam, że świetną robotę wykonaliśmy. Tak jak mówiłem, słychać bardzo różnorodne brzmienia. Jest tam np. utwór, który wykonujemy wszyscy wspólnie i nie umiem określić, do jakiego należy gatunku muzycznego. Gra tam siedem oddzielnych harmonii, czyli aktorzy śpiewają na siedem głosów.  Rap jest osią, za którą się trochę łapiemy. Ale wyszliśmy daleko poza ramy rapu. Po prostu bawimy się muzyką w jakiś ciekawy sposób. Poznaliśmy się z Sebastianem dlatego, że obaj trochę rapujemy, ale nie uważam, że jesteśmy raperami. I jestem mega zadowolony, bo te utwory naprawdę wyszły ciekawe. Bity, które dostarczył Mateusz Sumara (Ramzes) to są arcydzieła, a my jeszcze uzupełniliśmy to o kolejny stopień.

BH: Gracie spektakl w teatrze ekologicznym z przesłaniem dla ludzi, żeby szanowali swoje środowisko naturalne, z założenia z konkretnym przekazem. Może się więc pojawić pytanie…

Karolina Czarnecka: Czy nam jako aktorom nie przeszkadza ideologia?

BH: No… tak.

Karolina Czarnecka: Ja właściwie odkąd skończyłam szkołę, to byłam w teatrze, który był bardzo ideologiczny. Ja bym tutaj nie była, gdybym nie wierzyła w to, że trzeba ludziom o tym mówić. Interesują mnie rzeczy ważne. Ważne są dla mnie emocje – o nich mówię głównie w mojej autorskiej twórczości. Ale ważne są też te tematy, które poruszamy tutaj. Gdybym się ideologicznie nie zgadzała z tym przekazem, to nie brałabym udziału w tym projekcie.

Feno: Przekaz, misja, to jest centrum tego wszystkiego. Najpierw mamy przekaz, wokół tego budujemy fabułę, wokół tej fabuły tworzymy muzykę i w ten sposób powstaje takie szkatułkowe dzieło. Aczkolwiek ja znajduję się tu głównie z przyczyn artystycznych, a nie światopoglądowych i z tytułu tego, że uwielbiam pracować przy ambitnych projektach. To jest moim punktem wyjścia. A to, że robimy przy tym coś ładnego, idzie za tym jakaś fajna misja, jakiś przekaz, to mi się podoba. Nie jestem fanem wciskania ludziom jakiegoś przekazu, ale tutaj to jest podane subtelnie. Spektakl nie narzuca jakiejś narracji, tylko pozostawia odbiorcę z polem do własnej interpretacji i refleksji. I to jest super. Nie widzę powodu, dla którego nie mielibyśmy mówić ludziom o tym, że powinniśmy z respektem traktować planetę, na której żyjemy.

Karolina Czarnecka: Poza tym teatr Bohema House gra w namiocie cyrkowym, co dla mnie stanowi dodatkową magię, bo zawsze miałam sentyment do wizji zżytej, trochę rodzinnej trupy cyrkowej. To było dla mnie jakoś ekscytujące. No i dajemy z siebie wszystko, żeby jak najlepiej wypaść muzycznie.

Feno: Myślę, że wyróżniającą cechą spektaklu jest to, iż można podejść do niego jak do koncertu. Oczywiście można oglądać go jak historię, którą uzupełniają piosenki – tak jak zwykle w musicalu. Ale można też podejść odwrotnie. Bo utwory zostały skomponowane w taki sposób, że nawet jeśli oderwiemy je od narracji, to one są samodzielnymi bytami. Wydaje mi się, że najciekawszym sposobem patrzenia na to, jest właśnie taki sposób, że przychodzę na koncert, wokół którego jeszcze jest historia. Więc nawet, gdyby ktoś przespał historię, to będzie ukontentowany jak po dobrym koncercie. A przestrzał muzyczny jest szeroki, mimo że wszystko jest spójne brzmieniowo, to gatunkowo mamy pełną różnorodność – w jednym miejscu śpiewamy chórem, w innym mamy rockowe mocniejsze uderzenie, a jeszcze gdzie indziej rap. Myślę, że nawet jeśli ktoś nie jest fanem teatru, a jest fanem fajnych wydarzeń muzycznych, to jak najbardziej warto.

Spektakl “Adam” będzie miał prapremiery 25 i 26 lipca oraz premierę 27 lipca w Teatrze Ekologicznym Bohema House. Występują w nim: Sebastian Fabijański, Feno, Pono, Karolina Czarnecka, Katarzyna Granecka, Magdalena Dąbkowska/Wiktoria Kostrzewa, Łukasz Gocławski, Arkadiusz Pyć. Muzykę skomponowali Ramzes i Feno. Bilety dostępne są na stronie teatru: https://www.bohemahouse.pl/wydarzenia/adam/


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Syn Młynarza: „Tedego bym usunął ze sceny rapowej i freestyle’owej” – wywiad

Czym warszawski raper zawinił freestyle’owcowi?

Opublikowany

 

syn młynarza tede

Z Synem Młynarza spotkaliśmy się przypadkowo na Bitwie o Wrocław. Spontaniczna rozmowa, która jest preludium do dłuższego wywiadu miała wiele zwrotów akcji, a freestyle’owiec ujawnił m.in., dlaczego usunąłby Tedego ze sceny.

– Tedego bym usunął ze sceny raperskiej. To na pewno, bo strasznie mnie naobrażał. Nie pozdrawiam tego człowieka i koniecznie proszę to puścić. Tedego usunąłbym też ze sceny freestyle’owej – mówi Syn Młynarza w rozmowie z Oskarem Brzostowskim dla GlamRap.pl. – Szkoda, że matka go nie usunęła jak się rodził – dodał.

Syna Młynarza zapytaliśmy m.in. o Grande Connection, a także dowiedzieliśmy się, jak doszło do bitwy z Bandurą podczas słynnego streamu z Kizo.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Hip-hopowcy z Fabijańskim na czele zagrają w apokaliptycznym spektaklu – wywiad

„Adam” to muzyczna wyprawa w mroczną przyszłość.

Opublikowany

 

W lipcu odbędzie się premiera spektaklu Teatru Bohema House o kondycji człowieka w zdegenerowanym środowisku, kryzysie klimatycznym i spektakularnej oprawie muzycznej. W produkcji palce maczają m.in. Feno, Ramzes oraz Sebastian Fabijański, który jest reżyserem i odtwórcą głównej roli.

Spektakl, nad którym pracujesz w Teatrze Ekologicznym Bohema House, dotyka tematu degradacji środowiska i związanego z tym zagrożenia dla ludzkości. Czy to jest dla Ciebie dziś realny problem? Myślisz o kryzysie klimatycznym jako o kluczowym wyzwaniu dla ludzkości?

Sebastian Fabijański: Degradacja środowiska jest dla mnie realnym problemem. Wszyscy widzimy, jak jest. Wydaje mi się, że ludzie w pędzie, w natłoku obowiązków, w walce o przetrwanie, w wyścigu za materialnym bytem czy długowiecznością często tracą z oczu szerszą perspektywę. Nie interesuje ich to, co się dzieje z tą planetą, po której stąpamy. Konsumpcjonizm, koniunkturalizm to są modele życia, które zdominowały dzisiejszy świat. Wartości materialne stały się dla nas najważniejsze. A czy powinny być najważniejsze? Nie wydaje mi się. Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że ciężko się w dzisiejszym świecie odnaleźć ludziom, którzy mówiąc kolokwialnie „olali system” i żyją według zupełnie innych wartości. Myślę, że to jest na większą skalę nierealne, bo trzeba jakoś w tej rzeczywistości się odnaleźć. Ubolewam nad tym, że to tak wygląda. Jest to przerażające. Czy kryzys klimatyczny jest kluczowym wyzwaniem? Kluczowym wyzwaniem dla ludzkości jesteśmy my sami.

Planujesz pokazać niesamowitą futurystyczną wizję w scenerii science fiction. Czy losy bohaterów sztuki są abstrakcyjne i odległe od doświadczeń dzisiejszych ludzi?

Nie są odległe. To, że spektakl opowiada historię, która dzieje się w jakiejś nieokreślonej przyszłości, to służy tylko osadzeniu ludzi w świecie, który jest upadły, którego nikt nie poznaje, który przeszedł apokalipsę. Moim zdaniem, nawet nie operując futurystycznymi wizjami jesteśmy w stanie utożsamić się z takim poczuciem, że świat jest upadły, postapokaliptyczny. Można powiedzieć, że COVID był trochę taką do pewnego stopnia apokalipsą. Chciałem to zmetaforyzować, żeby nie opowiadać o problemach dzisiejszych ludzi poprzez naturalistyczną czy też werystyczną próbę odwzorowania tego na scenie, ponieważ nie uważam tego za interesujące.

Spektakle w Bohema House do tej pory miały klasyczną musicalową oprawę muzyczną. To widowisko będzie podobno wyjątkowe pod tym względem. Jakiej muzyki mogą spodziewać się widzowie?

Warstwa muzyczna to jest moim zdaniem bardzo, bardzo mocna strona “Adama”. Na niej spektakl jest zbudowany. Mateusz Sumara, czyli Ramzes wykonał genialną robotę, która stanowiła dla mnie fundament tego spektaklu. Ja opowiedziałem mu mniej więcej, o czym chcę zrobić ten spektakl. Na tej podstawie on zrobił bity, wysłał mi i ja tak naprawdę do tego pisałem scenariusz. Potem na podstawie scenariusza napisałem do tej muzyki teksty utworów, które się pojawiają w spektaklu i nagrałem je z Arturem Barbachenem czyli z Feno. On też wykonał genialną robotę. Bez niego nie wyglądałoby to tak, jak wygląda. Całościowo warstwa muzyczna naprawdę wydaje się być bardzo mocno wznosząca ten projekt, nawet ponad to, czego się spodziewałem. Jaka to będzie konkretnie muzyka? Dużo tam będzie rapu, ale pojawia się też kilka bardzo mocnych utworów, które są w większości śpiewane, więc nie chciałbym tego jednoznacznie określać. Można powiedzieć, że jest to rapowy musical. Natomiast od razu zaznaczam, że rap nie jest tutaj kluczowy. Kluczowa po prostu jest muzyka sama w sobie.

Plakat spektaklu

Z jakim wnioskiem chcesz pozostawić widza po obejrzeniu sztuki?

Nie mam jednego wniosku, z którym planuję zostawić widzów. Chciałbym, żeby ten spektakl przede wszystkim poruszył, ale postaram się żeby chwilami też przestraszył, zirytował i rozśmieszył. Widz, który będzie wychodził w tego spektaklu, fajnie by było, żeby miał poczucie, że przeżył, w większym bądź mniejszym stopniu, pełne spektrum emocji. Zależy mi też, żeby przez chwile pomyślał o tym, kim jest w tym świecie i dla tego świata.

Co skłoniło Cię do tego, żeby swój debiut reżysera teatralnego zrealizować właśnie w Teatrze Ekologicznym Bohema House?

S.F.: Zainteresował mnie temat tej sztuki i możliwość artystycznej wypowiedzi w tak istotnej sprawie jak kondycja człowieka na tle kondycji świata i naszego środowiska. Ten spektakl pokazuje, jak kryzys świata, który nas otacza, wpływa na losy poszczególnych ludzi i wywołuje indywidualne dramaty. Życzę sobie tego, żeby mój debiut jako reżysera teatralnego przy okazji tego projektu był dla widza niezapomniany, a dla mnie, żeby był kolejnym fascynującym doświadczeniem w moim artystycznym życiu.

Premiera spektaklu „Adam”, na którym pojawią się również przedstawiciele naszej redakcji odbędzie się 27.07 o godzinie 19:00 w Teatrze Bohema House, Warszawa, ul. Smugowa 46A. Wejściówki są dostępne na bohemahouse.pl

Tytuł: Adam
Produkcja: Teatr Bohema House
Reżyseria: Sebastian Fabijański
W roli głównej: Sebastian Fabijański
Muzyka: Ramzes, Feno
Występują: Karolina Czarnecka, Magdalena Dąbkowska/Wiktoria Kostrzewa, Feno, Łukasz Gocławski, Katarzyna Granecka, Arkadiusz Pyć
Prapremiery: 25 i 26 lipca 2024 godz. 19.00
Premiera: 27 lipca 2024 godz. 19.00


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

VNM: „Nowa płyta na milion procent będzie w tym roku” – wywiad

Półtora godzinna rozmowa z Venomem i Gverillą.

Opublikowany

 

vnm wywiad

VNM w ostatnim czasie bardzo mocno ograniczał swoją medialną prezencję – zarówno w social mediach jak i w tych tradycyjnym i branżowych. Tym bardziej cieszy fakt, ze udało się nam porozmawiać z raperem. W maju odwiedziliśmy Venoma w jego studiu na warszawskiej Ochocie.

VNM: „Mam połowę płyty”

Ostatnią solową płytę VNM wydał ponad 3,5 roku temu, a masa komentarzy pod większością wideo z jego udziałem stoi właściwie pod jednym pytaniem: „Kiedy płyta?”. Nie mogliśmy więc nie zapytać o kolejny muzyczny projekt.

– W listopadzie mówiłem, że pierwszy kwartał. W następnym kwartale pewnie mówiłem, że drugi kwartał więc powiem szczerze: mam połowę płyty. Przez zawirowania zawodo-prywatne nagrywanie przesuwa się w czasie. (…) Tematy w większości mam wymyślone. Wystarczy wejść do studia i to nagrać. Nie będę teraz obiecywał żadnej daty, ale na sto… na milion procent będzie to ten rok – mówi Venom w rozmowie z Mikołajem Kmiecikiem dla GlamRap.pl.

Co zmieniło całe życie VNM-a, czy dalej słucha rapu, a także z czego żyje 40-letni raper, który nie wydaje muzyki? To wszystko w poniższej rozmowie.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Pawbeats: „Z Pateckim w ciągu 24 godzin byliśmy na 3 kontynentach” – wywiad

Z naczelnym memiarzem polskiej rapgry rozmawiamy m.in. o Zbigniewie Stonodze, Kubie Pateckim, Pihu, Biszu czy Bedoesie.

Opublikowany

 

pawbeats

Pawbeats, człowiek orkiestra, naczelny memiarz polskiego rapu, instrumentalista i alpinista. Z producentem spotkaliśmy się w Warszawie i poruszyliśmy szereg wątków od Bedoesa i Piha, po niepisane challenge z Kubą Pateckim.

– Kuba Patecki był moim partnerem na Ama Dablam. Zresztą wchodziliśmy na więcej rzeczy, spotykaliśmy się w Tatrach. Wymyśliliśmy sobie taki niepisany challenge, że w ciągu doby chcemy być na trzech kontynentach. I byliśmy w Afryce, Europie i Azji. Oblecieliśmy to tak, żeby wejść jeszcze na Synaj i zobaczyć wschód słońca – mówi producent w rozmowie z Luizą Di Felici dla GlamRap.pl.

W poniższej rozmowie Pawbeats wspomina jak nauczył się grać z nudów na pianinie, a także mówi o pierwszym spotkaniu z Biszem i Pihem, wspomina o bydgoskiej scenie rapowej: Bedoesie, Kloszardach i Emlebmacie. W wywiadzie przewijają się także ksywki: Tedego, Ewy Farny, Rahima, Fagaty, Zbigniewa Stonogi, Lordofonu czy Kizo.

Ponadto podczas rozmowy Luizy Di Felici z Pawbeatsem poruszono takie wątki jak:

  • Nauka gry na pianienie z nudów.
  • ZAIKS poniekąd wymusił na Pawbeatsie nauczenie się nut.
  • Pierwsze spotkanie z Pihem i Biszem.
  • Bydgoska scena rapowa: Bedoes, Kloszardzi i Emblemat.
  • Najcięższe połączenia artystów.
  • Nietypowe połączenia na scenie muzycznej.
  • Ania Dąbrowska, Tede, Ewa Farna, Rahim.
  • Tekst czy melodia.
  • Złoty chłopiec i kreowanie wizerunku.
  • Silne uniwersum Pawbeatsa.
  • Zbigniew Stonoga na scenie.
  • Tajemnicza postać.
  • Proteza nogi za złotą płytę.
  • Lęk przed ostrym jedzeniem, sauną oraz… lęk wysokości.
  • „Usłyszałem, że nigdy nie będę grał na żadnym instrumencie”.
  • Zdobywanie instrumentów podczas podróży.
  • Kuba Patecki, Mount Everest i wspólne szczyty.
  • Beka i bycie śmieszkiem.
  • Fagata, Kizo, Michał Bajor i Ich Troje.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Fazi: „Rap Żabsona i Bedoesa mi nie odpowiada” – wywiad

Rozmawiamy z weteranem sceny, który 30 lat temu kształtował polski rap.

Opublikowany

 

fazi bedoes żabson

Fazi nie przepada za nowoczesnym rapem, a w szczególności za takim, którego reprezentantami są np. Żabson czy Bedoes. W rozmowie ze Spawaczem poruszyliśmy wiele podobnych wątków dotyczących dzisiejszej sceny hip-hopowej.

Z weteranem sceny spotkaliśmy się we Wrocławiu z okazji koncertu Nagłego Ataku Spawacza. Z Fazim poruszyliśmy mnóstwo tematów. Czy Fazi ma szansę przegonić Tedego, czy jego córka zostanie raperką, kogo należy usunąć ze sceny czy kilkuletni odwyk rapera w Bośni i praca w kamieniołomie.

Ponadto podczas rozmowy Oskara Brzostowskiego z Fazim, zahaczono o takie wątki jak:

  • Czy Fazi ma szansę przegonić Tedego?
  • Pobyt w Bośni i praca w kamieniołomie
  • 50 lat i koniec kariery
  • Jego córka zostanie raperką?
  • Czy Fazi dobrze zarobił na rapie i się z niego utrzymuje
  • Współpraca z Mei
  • Najlepsze raperki w kraju
  • Kogo należy usunąć ze sceny?
  • Relacje z Paluchem i Sobotą
  • Josef Bratan czy Alberto?
  • Grande Connection to wybawienie dla sceny?
  • Konflikt z Cypisem
  • Fazi na włoskiej scenie
  • O Liberze i Doniu
  • Antyliroy i sprzedaż 150 tys. płyt


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: