Sprawdź nas też tutaj

ranking

Najbardziej perspektywiczni polscy freestyle’owcy |RANKING

Opublikowany

 

Do internetu wleciały już wszystkie filmy z mającej miejsce niecały miesiąc temu Bitwy o Pitos, teraz czeka nas parę mniejszych freestyle’owych imprez, a już wraz z początkiem jesieni startuje kolejna edycja WBW. W tym roku najprawdopodobniej rządzić będą na niej zawodnicy, którzy przeciętnemu odbiorcy rapu zupełnie nie dali się jeszcze poznać. Milan? Toczek? Bober? – mówią wam cokolwiek te ksywki?

Jeśli nie, to znaczy jedynie tyle, że nie należycie do zaszczytnego grona wiernych fanów battle’owej sceny i to raczej nie jest powód do wstydu. Jednak zważywszy na to, że freestyle od około dwóch lat zdecydowanie przeżywa swoisty renesans, nawiązując do czasów dawnej świetności, stwierdziłem, że chyba warto o jego najbardziej perspektywicznych przedstawicielach mówić jak najwięcej. I to sposób zupełnie pozytywny, bo bitewna scena wcale nie wygląda dziś tak źle, jak jest w modzie się o niej wypowiadać.

 

W poniższy rankingu znajdziecie niemal wszystkich obecnie najlepszych i najbardziej aktywnych freestyle’owców. Za kryterium ich uplasowania wziąłem sobie to, ile w mojej ocenie każdy z nich ma szansę osiągnąć w najbliższej przyszłości, a zastrzec muszę jedynie fakt, iż jest to zestawienie na wskroś subiektywne. Bez dwóch zdań znajdujących się w nim zawodników można by – wedle gust i opinii – dowolnie zamieniać pozycjami, a znalazłoby też się paru, o których bezczelnie i być może niesłusznie zdecydowałem się w ogóle nie napominać.

 

10.Spartiak

Zaczynamy od gościa, którego – z całym szacunkiem – poza najbardziej zagorzałymi fanami wolnego stylu chyba nie kojarzy zupełnie nikt. Nie znaczy to jednak, że Spartiak nie miał na freestyle’owej scenie dotychczas żadnych osiągnięć. Pochodzący z Wrocławia raper, którego rozpoznamy po krzykliwym flow (czy jak kto woli jego braku) oraz nieźle przekminianych i niemal zawsze spontanicznych punchline’ach ma ostatnio na battle’ach naprawdę przyzwoitą passę. Przed paroma tygodniami awansował do finału bitwy w Giżycku, zwyciężył w Bitwie o Wrocław, a na imprezie w Opolu okazał się gorszy jedynie od jednego z najznakomitszych bitewnych freestyle’owców ostatnich lat, Szydercy.

Spartiak to wciąż zawodnik sprawiający wrażenie nieco nieokiełznanego na scenie, lecz też należący do tych, którzy z każdą kolejną bitwą prezentują się co raz pewniej i śmielej. Jeśli opanuje swoje sceniczne wrzaski, poprawi technikę i nabierze jeszcze większej ogłady w sprawnym składaniu punchline’ów (a wszystko wskazuje na to, że tak właśnie się stanie), to już przed końcem tego roku możemy zacząć słyszeć o nim równie często, co o zawodnikach, którzy zajmują w tym zestawieniu czołowe pozycje.

 

9. Pueblos

Skoro już przywołałem walkę, w której startował jeden z najlepiej rapujących polskich freestyle’owców, to wypada też ­- mimo niewątpliwych wątpliwości – umieścić go w tym rankingu i poświęcić choćby parę ciepłych słów. Pueblos pokazał się szerszej freestyle’owej publiczności dwa lata temu, kiedy to triumfował na eliminacjach do finału WBW 2014 w Łodzi. Wtedy zawodnik z Bielska był zaskakująco dobrze rapującym odkryciem wolnostylowej sceny, a teraz?

 

Dziś jest już po wydaniu paru studyjnych, solowych projektów, które to niestety – mimo niewątpliwie wysokiej jakości muzycznej i bardzo pozytywnych recenzji – przeszły bez większego echa w pełnej spopularyzowanego syfu polskiej rapgrze. Pewnie właśnie i z powodu braku studyjnego sukcesu freestyle’owiec z Bielska nie zaprzestał jeżdżenia po bitwach i choć ostatnimi czasy najczęściej wracał z nich na przysłowiowej tarczy, to wciąż zdaje się mieć nadzieje na to, by wreszcie się odkuć i udowodnić, że w wolnym stylu nie liczą się jedynie punchline’y.

 

Pueblos triumfował przed tygodniem w Bitwie o Nowy Sącz, a przecież i na Pitosie pokazał się z zupełnie przyzwoitej strony. Dobrze by było, żeby akurat ten gracz jeszcze choć  trochę pojeździł po bitwach i urozmaicał nam ich obraz swoimi niemałymi umiejętnościami czysto rapowymi.

 

8. Przemek

Wielki wygrany szybko przegrywanych bitew – taki tytuł bez dwóch zdań można by nadać freestyle’owcowi z Giżycka. Na największych imprezach, na których się pojawiał zawsze odpadał w pierwszej walce, tyle, że dziwnym trafem akurat ta walka za każdym razem okazywała się być jedną z bitew wieczoru.

 

Na pierwszej edycji Bitwy o Pitos przegrał w 1/8 finału z późniejszym finalistą Szydercą, a na drugiej edycji na tym samym etapie uległ końcowemu zwycięzcy Filipkowi. Przegrywał także dwukrotnie w Trójmieście – pod koniec zeszłego roku po kontrowersyjnym werdykcie z Edziem na Bitwie o Stocznie oraz przed paroma miesiącami z Kazem na Bitwie o Trójmiasto (obaj jego rywale ostatecznie triumfowali w całych imprezach).

 

Jeśli tylko Przemek zechce częściej ruszać dupę na duże bitwy i pokusi się chociażby o występ na większej ilości imprez eliminacyjnych WBW, już wkrótce może być o nim naprawdę głośno. Bo jest to gość, który bardziej niż progresu potrzebuje już w tej chwili systematyczności, bardziej niż pracy nad nieco kulawym flow, częstych wyjazdów na najważniejsze eventy. W jego wypadku chyba naprawdę wystarczą już tylko chęci, bo wszystko inne zdaje się być na miejscu.

 

7. Milan

Zawodnik, do którego określenie „perspektywiczny” zdaje się pasować zdecydowanie najlepiej ze wszystkich znajdujących się w tym zestawieniu freestyle’owców. Pochodzący z Ozorkowa  raper to najmłodszy z wymienianych tu graczy i być może również mający spośród nich wciąż najwięcej do nauczenia.

 

W ogóle określenia „raper” używam w kontekście freestyle’owców głównie w celu uniknięcia powtórzeń, bo w gruncie rzeczy zdaje się być to zazwyczaj sporym nadużyciem. Tak też jest w przypadku Milana- ten chłopak to młody, notabene bardzo utalentowany bitewny freestyle’owiec, który to jednak z byciem raperem – ze względu na brak niemal jakichkolwiek „muzycznych” skillsów – wiele wspólnego nie ma.

 

Tyle, że – jak powszechnie wiadomo – żeby być najlepszym we freestyle’u, w rapie można być zupełnym żółtodziobem. Tego oczywiście Milanowi nie życzę i wciąż mam nadzieje, że choć trochę rozwinie także i techniczne aspekty swojej wolnostylowej nawijki. Wówczas naprawdę mogą być z niego ludzie.

 

6.Ryba

Z niego z kolei ludzie mieli być, a nawet chyba już i byli, lecz ostatnimi czasy trochę nam się to wszystko posypało. A chodzi mi rzecz jasna jedynie o freestyle’owe bitwy, na których to największa rewelacja i półfinalista zeszłorocznej edycji WBW zaczął prezentować się znacznie gorzej niż jeszcze przed paroma miesiącami.

 

Swego rodzaju zwieńczeniem jego lekkiej obniżki formy był okraszony dużą ilością alkoholu występ na eliminacjach Bitwy o Pitos, którego to Ryba najprawdopodobniej do dziś niespecjalnie pamięta. W sumie nie było tak źle, ale pamiętając jaką formę freestyle’owiec z Radomia prezentował zeszłej jesieni, możemy, a nawet musimy mieć nadzieję, że za parę miesięcy będzie dużo, ale to dużo lepiej.

 

Jeśli nie wierzycie, że w przed rokiem Ryba nawijał przekozacko, sprawdźcie chociażby tę walkę:

 

5.Babinci

Kolejna rewelacja finału WBW 2015, gość, który swoją stylówką i pomysłowością wejść mega urozmaicił opartą przede wszystkim na schematycznych punchline’ach rywalizację o miano najlepszego freestyle’owca w Polsce. Było to niemal roku temu, a od tego czasu Babinci notuje ciągły, bardzo zauważalny progres.

 

Co raz bardziej dba o swego czasu niechlujne flow, co raz lepiej przyśpiesza, a nauczył się też składać naprawdę kreatywne punchline’y. Dziś Babinci może nie jest jeszcze freestyle’owcem kompletnym, lecz naprawdę niewiele już mu do tego brakuje. A ma on w sobie jeszcze wiele więcej – pomysłowość, oryginalność i jeszcze raz oryginalność. Battle’owa scena zdecydowanie potrzebuje takich „freaków” jak Babinci.

 

4.Toczek

Gdyński MC, który od czasu przeprowadzki do Warszawy i rozpoczęcia regularnych występów na ustawkach WLW (Warszawskiej Ligi Wolnostylowej) wszedł na poziom freestyle’owej nawijki, który wcześniej był mu zupełnie obcy. Toczka na większych bitwach mogliśmy oglądać już i trzy lata temu, lecz tak naprawdę dopiero w tym roku mógł on zwrócić na siebie uwagę przeciętnego obserwatora.

 

Półfinał w Trójmieście, finał na Bitwie o Koziołki i triumf w Ciechanowie –  to jego największe sukcesy , jakie mogliśmy oglądać w minionych miesiącach. Wraz z nimi przyszła również duża aktywność studyjna, która pokazuje, że także zawodnik z Gdyni zdecydowanie wyrywa się ze schematu nie potrafiącego rapować freestyle’owca. Jeśli zarówno na bitewnej scenie, jak i w studio Toczek pójdzie za ciosem i będzie progresował z każdym miesiącem, to przy odrobinie szczęścia może czekać go w rapie naprawdę świetlana przyszłość.

 

3.Milu

Można by się zastanawiać, czy gościa, który został rozstawiony przez Dużego Pe na Bitwie o Pitos II wciąż możemy we freestyle’u nazywać perspektywicznym, lecz w mojej ocenie zdecydowanie tak. Milu nie osiągnął bowiem jeszcze połowy tego, ile jest w stanie osiągnąć na bitewnym podwórku. Ledwie 20 lat na karku, brak ambicji studyjnych (chyba) i ogromny talent do napierdalania się rymami na scenie – jestem więcej niż przekonany, że wrocławski freestyle’owiec przez najbliższe parę lat będzie wręcz jedną z ikon wolnego stylu.

 

Co prawda na zeszłorocznym finale WBW odrobinę zawiódł, odpadając już po rywalizacji w grupie, lecz zdaje się, że już za parę miesięcy może być go nadzwyczaj ciężko zatrzymać. Jeśli nie awansuje do najlepszej ósemki będzie to mega sensacją, a jeśli po raz kolejny się w niej znajdzie…tytuł nieoficjalnego mistrza Polski w bitewnym freestyle’u z dużą dozą prawdopodobieństwa padnie jego łupem.

 

2.Bober

Największy wygrany bitewnych awantur i „skandali”, a przy tym naprawdę świetny i mega perspektywiczny freestyle’owiec (kto wie może i raper). Podobno jeszcze dwa lata temu nie miał pojęcia, czym jest WBW, a ledwie na parę miesięcy przed startem zeszłorocznej edycji debiutował na bitewnej scenie… Jednak o tym, że uczy się niezwykle szybko, zdołał już nas wszystkich dawno i bardzo dobitnie przekonać.

Bober wciąż nie może szczycić się długim stażem na battle’owej scenie, lecz trzeba powiedzieć, że podczas swoich walk, wygląda jakby na bitwy jeździł od urodzenia. Ten gość ma w sobie to „coś” – coś co mieli najlepsi przed nim i czego wytrenować po prostu się nie da. U każdego wolnostylowca ta cecha wygląda rzecz jasna nieco inaczej, a u Bobera jest to chyba swoista bezczelność, charyzmatyczność i mega duża sceniczna pewność siebie. Bielskiego rapera można nie lubić, lecz obojętnie raczej obok niego nie przejdziemy. Jego postawa poza sceną może być odbierana różnie, lecz już na niej samej Bober zawsze pokazuje klasę.

 

1.Kaz

Tak naprawdę pierwszą, bezsprzecznie najlepszą trójkę tego zestawienia można by uplasować w sposób dowolny, jednak bardzo zależało mi na tym, by na jej czele widniała ksywka Kaza. Dlaczego? Bo mega chciałbym, by właśnie zawodnicy tacy jak on stanowili przyszłość polskiego freestyle’u.

 

Rapuje nie gorzej od Pueblosa, a punchline’y składa nie mniej krwawe od Mila. Jeśli Babinci jest freestyle’wocem niemalże kompletnym, to Kazowi do kompletności nie brakuje już ani kroku. Serio, zachwycać się tym gościem naprawdę nie jest trudno, a jestem więcej niż przekonany, że da nam on do tego w najbliższym czasie mnóstwo nowych powodów swoimi występami na bitwach…

 

Bo staż ma na nich – podobnie jak Bober – zaskakująco krótki i aż strach pomyśleć, jak bardzo może się jeszcze rozwinąć. Od czasu złotej ery polskiego free nie było na scenie tak kompletnego zawodnika (może z wyjątkiem Czeskiego) i choć chciałoby się rzecz, że jeszcze długo nie będzie, to ja mam jednak nadzieję, że znajdzie się ich w najbliższych latach co najmniej paru.

 

Na tę chwilę mamy Kaza i to już naprawdę coś!


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

News

Najlepiej sprzedające się trasy rapowe 2024 roku

To najlepszy rok w historii i największy udział kobiet.

Opublikowany

 

fot. Rich Storry/Getty Images

To najlepszy rok na scenie amerykańskiego hip-hopu w historii – informuje Billboard, publikując zestawienie najlepiej sprzedających się rapowych tras koncertowych.

Artyści rapowi mieli udział 5.7% w rynku, biorąc pod uwagę 100 najlepiej sprzedających się tras koncertowych w 2024 roku. To najwyższy wynik w historii. W 2023 roku było to 2.7%, a w 2022 3.4%.

Znacznie większą rolę w tym roku odegrały też kobiety. Na liście 10 najlepiej sprzedanych tras mamy aż 4 raperki. Kiedyś nie było ich więcej niż jedna.

10 najlepiej sprzedających się tras rapowych 2024

10. Childish Gambino

  • Przychód: $23.4M
  • Sprzedanych biletów: 197,000 biletów
  • Ilość koncertów: 18

9. Future

  • Przychód: $27.9M
  • Sprzedanych biletów: 233,000 biletów
  • Ilość koncertów: 21

8. Rod Wave

  • Przychód: $28.7M
  • Sprzedanych biletów: 244,000 biletów
  • Ilość koncertów: 19

7. Megan Thee Stallion

  • Przychód: $40.2M
  • Sprzedanych biletów: 336,000 biletów
  • Ilość koncertów: 26

6. Missy Elliott

  • Przychód: $41.8M
  • Sprzedanych biletów: 304,000
  • Ilość koncertów: 29

5. Doja Cat

  • Przychód: $46M
  • Sprzedanych biletów: 382,000
  • Ilość koncertów: 31

4. 50 Cent

  • Przychód: $63.7M
  • Sprzedanych biletów: 553,000
  • Ilość koncertów: 47

3. $uicideboy$

  • Przychód: $65.9M
  • Sprzedanych biletów: 621,000
  • Ilość koncertów: 60

2. Nicki Minaj

  • Przychód: $99.8M
  • Sprzedanych biletów: 712,000
  • Ilość koncertów: 62

1. Travis Scott

  • Przychód: $168.1M
  • Sprzedanych biletów: 1.4M
  • Ilość koncertów: 69


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Polski rap nie podbija świata. Najczęściej słuchani artyści poza krajem – 2024

Na liście nie ma ani jednego polskiego rapera.

Opublikowany

 

Przez

kets4eki
kets4eki

Spotify Wrapped 2024 podkreśla rosnący wpływ polskiej muzyki na światową scenę. Artyści tacy jak kets4eki i Nosgov zdobywają uznanie dzięki unikalnym brzmieniom hyperpopu, sigilcore i phonku, które podbijają międzynarodową publiczność. Polska staje się kluczowym graczem w kształtowaniu globalnych trendów muzycznych – od przebojów viralowych po kinowe pejzaże dźwiękowe, łącząc tradycję z nowoczesną kreatywnością.

Polska muzyka podbija świat

Na szczycie listy globalnych ambasadorów znajduje się kets4eki, którego hyperpopowe utwory, takie jak „Hands up!” i „party addict” osiągnęły łącznie ponad 100 milionów odtworzeń poza Polską. Z kolei Tribbs, plasujący się na drugim miejscu, redefiniuje muzykę klubową i festiwalową, łącząc elektroniczne brzmienia z melodyjnymi refrenami.

Polska obecność w muzyce filmowej i gamingowej również jest zauważalna. Marcin Przybyłowicz i P.T. Adamczyk, odpowiedzialni za kompozycje do “Cyberpunka 2077” i “Wiedźmina”, zajmują odpowiednio 5. i 7. miejsce, udowadniając, że polskie ścieżki dźwiękowe potrafią wzruszyć odbiorców na całym świecie. Artyści tacy jak Maestro Chives i ConKi, łączący różne gatunki, stali się synonimami polskiej kreatywności muzycznej na arenie międzynarodowej.

Międzynarodowe przeboje

Polskie utwory zdobywają serca słuchaczy na całym świecie. LET’S GET FCKED UP Aloka stało się imprezowym hymnem globalnej publiczności, a Royalty (#2) Egzoda, Maestro Chivesa i Neoniego łączy hymnologiczną energię z emocjonalną głębią. kets4eki z utworem party addict (#4) potwierdza, że hyperpop to gatunek o uniwersalnym zasięgu.

Zaskoczeniem na listach okazał się także Jann, uczestnik Eurowizji, z Gladiatorem oraz Let You Down Dawida Podsiadło promujący serial Netflixa „Cyberpunk: Edgerunners”. Innowacyjne podejście polskich artystów do globalnych trendów umacnia ich pozycję na światowej scenie.

Najczęściej słuchani polscy artyści za granicą

  1. kets4eki
  2. Tribbs
  3. Maestro Chives
  4. ConKi
  5. Marcin Przybyłowicz
  6. Dawid Podsiadło
  7. P.T. Adamczyk
  8. Rnbstylerz
  9. Hania Rani
  10. Abel Korzeniowski

Najczęściej odtwarzane polskie utwory za granicą

  1. Alok, Mondello’G, CERES, Tribbs – LET’S GET FCKED UP
  2. Egzod, Maestro Chives, Neoni – Royalty
  3. 6arelyhuman, kets4eki – Hands up!
  4. kets4eki – party addict
  5. Rnbstylerz – Like Wooh Wooh – Radio Edit
  6. Jann – Gladiator
  7. ConKi, Rolipso, Runforrest – Sleep
  8. Dawid Podsiadło – Let You Down
  9. ConKi – Life
  10. ConKi, B.R.T., Shiah Maisel – The World is Mine


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Poznań słucha Bambi, a reszta Polski Taco Hemingwaya

2024: Najczęściej słuchani artyści w największych miastach Polski.

Opublikowany

 

Przez

bambi taco hemingway

W ramach długo wyczekiwanego Wrapped 2024, Spotify prezentuje zestawienie najpopularniejszych artystów i utworów w największych polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Łodzi i Poznaniu. Chociaż Taco Hemingway niezmiennie króluje na listach przebojów w większości miast, w Poznaniu w tym roku na szczycie znalazła się bambi.

Dominacja na listach przebojów

Taco Hemingway, podobnie jak w latach poprzednich, utrzymuje tytuł najczęściej słuchanego artysty w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku i Łodzi, potwierdzając swoją stałą popularność. W Poznaniu jednak tegoroczne podium należy do bambi, która prześcignęła Taco Hemingwaya, umacniając swoją pozycję jako wschodząca gwiazda. Na czołowych miejscach w każdym z wymienionych miast znalazł się również Gibbs, który dzięki swoim sukcesom w 2024 roku był jednym z najważniejszych artystów polskiej sceny.

Najpopularniejsze utwory 2024 roku

Utwór i like the way you kiss me Artemasa zdobył serca słuchaczy w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Wrocławiu, zajmując pierwsze miejsce w tych miastach. W Łodzi i Poznaniu dominowała jednak Woda Księżycowa Kubiego Producenta, bami, Fukaja i stickxra. Na top listach pojawiły się także inne hity, takie jak Chyba że z Tobą zespołu MODELKI, które cieszyły się dużą popularnością w całej Polsce.

Rap wciąż na szczycie

Rap pozostaje najpopularniejszym gatunkiem muzycznym w Polsce, co odzwierciedla jego wiodącą rolę w krajowej kulturze muzycznej. Artyści tacy jak Young Leosia, Oki czy PRO8L3M utrzymują swoją pozycję w ścisłej czołówce, śmiało konkurując z międzynarodowymi gwiazdami, w tym Taylor Swift i Travisem Scottem.

Najczęściej odtwarzane utwory w Warszawie

  1. Artemas – i like the way you kiss me
  2. Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
  3. Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
  4. Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
  5. HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
  6. Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
  7. Vixen – Ne Rozumiju
  8. BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
  9. Beautiful Things – Benson Boone
  10. B012 – Bletka

Najczęściej słuchani artyści w Warszawie

  1. Taco Hemingway
  2. Gibbs
  3. bambi
  4. Oki
  5. sanah
  6. Young Leosia
  7. Travis Scott
  8. PRO8L3M
  9. Taylor Swift
  10. White 2115

Najczęściej odtwarzane utwory w Krakowie

  1. Artemas – i like the way you kiss me
  2. Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
  3. Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
  4. Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
  5. Vixen – Ne Rozumiju
  6. HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
  7. Beautiful Things – Benson Boone
  8. Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
  9. Plaster – Deemz, Szpaku
  10. B012 – Bletka

Najczęściej słuchani artyści w Krakowie

  1. Taco Hemingway
  2. Gibbs
  3. bambi
  4. sanah
  5. Oki
  6. White 2115
  7. Taylor Swift
  8. Szpaku
  9. PRO8L3M
  10. Travis Scott

Najczęściej odtwarzane utwory we Wrocławiu

  1. Artemas – i like the way you kiss me
  2. Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
  3. Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
  4. Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
  5. Vixen – Ne Rozumiju
  6. Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
  7. HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
  8. Beautiful Things – Benson Boone
  9. BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
  10. Lose Control – Teddy Swims

Najczęściej słuchani artyści we Wrocławiu

  1. Taco Hemingway
  2. Gibbs
  3. Oki
  4. bambi
  5. sanah
  6. Travis Scott
  7. Young Leosia
  8. PRO8L3M
  9. Szpaku
  10. @atutowy

Najczęściej odtwarzane utwory w Gdańsku

  1. Artemas – i like the way you kiss me
  2. Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
  3. Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
  4. Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
  5. Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
  6. HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
  7. BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
  8. Vixen – Ne Rozumiju
  9. B012 – Bletka
  10. Beautiful Things – Benson Boone

Najczęściej słuchani artyści w Gdańsku

  1. Taco Hemingway
  2. Gibbs
  3. bambi
  4. Oki
  5. sanah
  6. Young Leosia
  7. Travis Scott
  8. PRO8L3M
  9. Mata
  10. @atutowy

Najczęściej odtwarzane utwory w Łodzi

  1. Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
  2. Artemas – i like the way you kiss me
  3. Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
  4. Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
  5. Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
  6. HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
  7. BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
  8. Vixen – Ne Rozumiju
  9. B012 – Bletka
  10. Te numery – PG$, Young Leosia, bambi, francis

Najczęściej słuchani artyści w Łodzi

  1. Taco Hemingway
  2. bambi
  3. Gibbs
  4. Oki
  5. Young Leosia
  6. sanah
  7. White 2115
  8. PRO8L3M
  9. Bedoes 2115
  10. Chivas

Najczęściej odtwarzane utwory w Poznaniu

  1. Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
  2. Artemas – i like the way you kiss me
  3. Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
  4. Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
  5. Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
  6. HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
  7. BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
  8. Vixen – Ne Rozumiju
  9. Plaster – Deemz, Szpaku
  10. B012 – Bletka

Najczęściej słuchani artyści w Poznaniu

  1. bambi
  2. Taco Hemingway
  3. Gibbs
  4. Oki
  5. Young Leosia
  6. White 2115
  7. Travis Scott
  8. sanah
  9. Mata
  10. Szpaku


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Spotify Wrapped 2024: najczęściej słuchani raperzy

Lokalny rap utrzymał swoją dominację.

Opublikowany

 

Przez

spotify wrapped 2024

Taco Hemingway znalazł się na szczycie listy najpopularniejszych artystów w Polsce. Spotify Wrapped 2024 podsumowuje mijający rok.

Lokalny rap utrzymał swoją dominację

Polskie utwory zdominowały pierwszą dziesiątkę, a tylko jeden zagraniczny kawałek znalazł się w zestawieniu. bambi, ambasadorka Spotify EQUAL Polska oraz artystka programu RADAR Polska, zajęła trzecie miejsce na liście najczęściej słuchanych artystów w Polsce i została liderką w grupie wiekowej 18-24 lata. W zestawieniu top 10 obok bambi pojawiły się także sanah i Young Leosia, co odzwierciedla rosnącą rolę kobiet w polskiej muzyce: w tym roku trzy z dziesięciu najpopularniejszych artystów to kobiety, podczas gdy w 2023 roku była to zaledwie jedna. Co więcej, sześć z dziesięciu najczęściej odtwarzanych utworów wykonują artystki, w porównaniu z pięcioma w roku poprzednim.

Lokalny rap również utrzymał swoją dominację, coraz śmielej łącząc się z popem i muzyką taneczną. Nieoczywiste gatunkowe połączenia, takie jak współprace Kiza i Bletki, Roxie Węgiel i Maty, Kubiego Producenta oraz Livki, na nowo definiują mainstreamową muzykę.

Maty słuchaliśmy szczególnie w okresie matur

Polacy precyzyjnie dobierają muzykę do momentów, które przeżywają w danej chwili. Od Deszczu na betonie Taco Hemingwaya, zwiastującego koniec lata, po 100 dni do matury Maty — którego popularność wzrosła w okresie matur — słuchanie muzyki pozostaje ściśle splecione z tym, czym aktualnie żyjemy. Co więcej, playlisty, które celebrują różne święta w ciągu roku, takie jak Halloween, Walentynki czy Majówka, pozostają jednymi z najczęściej streamowanych przez Polaków.

Wiralowy Tymek

Na lokalnym podwórku ciekawymi przykładami wiralowych historii są kawałki Sophia Loren Tymka oraz Długość dźwięku samotności Myslovitz. Pierwszy, choć wydany 3 lata temu, dopiero teraz zdobył szczyt list przebojów. Drugi to hit, który w 2024 utrwalił status klasyka polskiej muzyki, zdobywając przy tym nowych młodych fanów.

Sampling i remiksowanie to kolejny trend, który zyskał na popularności, a hity takie jak taneczny remiks Pedro do utworu Raffaelli Carrà oraz reinterpretacja Dragostea Din Tei autorstwa Davida Guetty i OneRepublic zdominowały letnie playlisty.

Najczęściej słuchani artyści w Polsce

  1. Taco Hemingway
  2. Gibbs
  3. bambi
  4. Oki
  5. White 2115
  6. sanah
  7. Young Leosia
  8. Mata
  9. Szpaku
  10. Travis Scott

Najczęściej słuchane utwory w Polsce

  1. Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr – Woda Księżycowa
  2. Artemas – i like the way you kiss me
  3. Gibbs, Opał, Jonatan, 4Money – Drive
  4. MODELKI, Vlodarski – Chyba że z Tobą
  5. Young Leosia, bambi, PG$, francis – Przester
  6. Kizo, Bletka, clearmind, papablessbeatz – HERO
  7. Vix.n – Ne Rozumiju
  8. bambi, Young Leosia, PG$, @atutowy – BFF
  9. Bletka – B012
  10. Szpaku, Deemz – Plaster

Najczęściej słuchane albumy w Polsce

  1. Oki – ERA47
  2. Gibbs – SAFE
  3. sanah – Kaprysy
  4. Taco Hemingway – 1-800-OŚWIECENIE
  5. PRO8L3M – PROXL3M
  6. Guzior – PLEŚŃ
  7. Billie Eilish – HIT ME HARD AND SOFT
  8. Otsochodzi – TTHE GRIND
  9. Travis Scott – UTOPIA
  10. bambi – in real life


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Rynek muzyczny w Polsce 2024 – duży wzrost sprzedaży, znamy liczby

Kupujemy coraz więcej nośników fizycznych.

Opublikowany

 

Przez

Rynek muzyczny w Polsce podwoił dynamikę wzrostu. Wartość sprzedaży w pierwszym półroczu 2024 r. wzrosła o 31,6%

Związek Producentów Audio Video podsumował pierwsze sześć miesięcy 2024 r. Po raz kolejny rynek muzyczny notuje znaczące wzrosty i tym razem jest to dwukrotnie wyższy wzrost niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Łączna sprzedaż muzyki przekroczyła 392 mln zł, przy wzroście o 31,6%. To prawie o 100 mln więcej niż w pierwszym półroczu 2023 r.

Dane rynkowe

Istotną zauważalną zmianą w dotychczasowej tendencji jest jednoczesny wzrost sprzedaży cyfrowej i fizycznej. Tradycyjny już generator wzrostów w branży muzycznej, muzyka cyfrowa, która stanowi ponad 80% rynku, przekroczyła poziom 314,3 mln zł i wzrosła w porównaniu do roku ubiegłego o 31,4%. Muzyka w formatach fizycznych nie ustępowała jej jednak w dynamice wzrostu, przekraczając wartości 78,2 mln zł i notując wzrost o 32% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

dane estymowane ZPAV

To pierwszy od wielu lat tak istotny wzrost sprzedaż fizycznej, który pozwolił jej utrzymać prawie 20-procentowy udział w rynku.

dane estymowane ZPAV

Najpopularniejszą formą sprzedaży muzyki pozostaje streaming. Od stycznia do czerwca tego roku wygenerował 312,7 mln zł przychodu, odpowiadając już za 99,5% sprzedaży cyfrowej oraz 79,7% sprzedaży całkowitej.

Płyty CD w pierwszym półroczu odnotowały wzrost o 40,1%, generując przychód na poziomie 48,7 mln. To oznacza, że nośnik ten odpowiada obecnie za 12,4% całości sprzedaży. Istotny wzrost odnotowały także płyty winylowe. Przy wzroście o 20,4% wypracowały 28,8 mln zł przychodu, stanowiąc 7,3% rynku sprzedaży muzyki.

dane estymowane ZPAV

Oficjalne listy ZPAV

Półroczne podsumowania zestawień prezentujących najpopularniejszą muzykę w Polsce po raz kolejny przynoszą dobre wyniki twórcom krajowym. Ich produkcje zajmują większość pozycji na Oficjalnych Listach Sprzedażowych ZPAV.

dane estymowane ZPAV

W zestawieniu, które prezentuje dane singli w serwisach streamingowych – OLiS Single w Streamie – 66 na 100 pozycji należy do rodzimych twórców, przy czym w pierwszej dziesiątce znalazła się tylko jedna zagraniczna produkcja i jest to przebój i like the way you kiss me Artemasa, który uplasował się na pozycji 5. Najpopularniejsi w streamingach byli Kizo i Bletka z utworem Hero, którzy zajmują pierwszą pozycję zestawienia. Za nimi uplasowali się: Gibbs, Opał, Jonatan i 4Money z singlem Drive, Modelki i Vłodarski z hitem Chyba że z Tobą zajęli pozycję 3.

dane estymowane ZPAV

W zestawieniu stu najpopularniejszych płyt OLiS – Albumy, obejmującym zarówno sprzedaż cyfrową, jak i fizyczną, 65 pozycji należy do polskich twórców. W top 10 także tylko jedna pozycja przypadła zagranicznym artystom: na miejscu 6. uplasowała się Billie Eilish z albumem Hit Me Hard and Soft. Podium zestawienia należy do hip-hopowców. Na miejscu pierwszym znalazł się Chivas z albumem Deathcore, miejsce drugie należy do KęKę i jego ósmego studyjnego albumu 04:01, pozycję trzecią zajmuje Gibbs z wydawnictwem, które ukazało się w październiku ubiegłego roku – Safe.

dane estymowane ZPAV

Na liście OLiS – Albumy w Streamie, prezentującej wyniki poszczególnych albumów w streamingu, do pierwszej dziesiątki dotarły albumy siedmiu polskich artystów, zaczynając do epki PG$, przygotowanej przez Young Leosię i bambi. Na miejscu drugim uplasował się Gibbson z wydawnictwem Safe. Miejsce trzecie należy do Guziora i płyty Pleśń. W top 100 łącznie 62 pozycje należą do polskich twórców.

Na liście prezentującej sprzedaż tradycyjnych nośników fizycznych OLiS – Albumy Fizycznie także przeważają krajowi artyści. Listę otwiera KęKę z albumem 04:01, a kolejne cztery pozycje także należą do polskich twórców: Chivas z Deathcore zajmuje miejsce 2., Oki z ERA47 plasuje się na pozycji 3., miejsca 4. i 5. zajmuje sanah z produkcjami Kaprysy i Bankiet u sanah. Łącznie w top 10 osiem albumów należy do polskich twórców, a w top 100 jest ich 67.

Na Oficjalnej Liście Airplay (OLiA), gdzie prezentowane są najczęściej odtwarzane utwory w polskich stacjach radiowych, jest trochę odmienna sytuacja. W top 100 polscy artyści zajęli jedynie 31 miejsc, jednak warte podkreślenia jest to, że w pierwszej dziesiątce należy do nich 5 pozycji. Zestawienie otwiera Cyril z przebojem Stumblin’ In, a polscy twórcy uzupełniają pierwszą trójkę: Sylwia Grzeszczak z singlem Motyle zajmuje miejsce 2., Vixen z Ne Rozumiju – miejsce 3.

Związek Producentów Audio Video

Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.

Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

ranking

W radiu polski rap nie istnieje. Tylko dwóch raperów na liście – podsumowanie 2023

Radiowe przeboje – podsumowanie Oficjalnej Listy Airplay.

Opublikowany

 

Przez

bro
fot. @mikolaj_jedrys

Związek Producentów Audio Video przygotował roczne podsumowanie najpopularniejszych utworów odtwarzanych w polskich stacjach radiowych. Na liście znalazło się tylko dwóch polskich raperów.

W ubiegłym roku radiowe playlisty podbił światowy przebój Flowers Miley Cyrus, który promuje jej ósmy studyjny album Endless Summer Vacation. Singiel ten był również drugim najczęściej streamowanym utworem ubiegłego roku w Polsce. Na miejscu drugim zestawienia OLiA uplasowali się bracia Fast Boy, którzy w utworze Forget You połączyli siły z chorwacko-niemieckim DJ-em Topic. Podium zamyka amerykańska raperka Latto, która wspólnie z pochodzącą z Konga kanadyjską piosenkarką Lu Kala podbiła serca radiowców singlem Lottery.

Do pierwszej dziesiątki rocznego zestawienia dotarły dwa polskie utwory. Na miejscu 5. uplasował się singiel Supermoce Męskie Granie Orkiestra 2023, czyli Igo, Mrozu i Vito Bambino, oraz na miejscu 10. przebój Dody i Smolastego Nim zajdzie słońce. Łącznie w pierwszej setce najczęściej odtwarzanych utworów w polskich stacjach radiowych tylko 29 pozycji należy do krajowych twórców. Jest to spadek w porównaniu do roku 2022, w którym w top 100 znalazło się 35 utworów z udziałem polskich artystów.

W zestawieniu sumującym słuchaczy wszystkich utworów danego artysty, polscy wykonawcy mogą pochwalić się trochę lepszymi wynikami. Choć nadal top 10 wykonawców jest zdominowana przez zagranicznych twórców to otwiera je Dawid Podsiadło. Na miejscu drugim uplasowała się ubiegłoroczna liderka tego zestawienia, sanah. Miejsce trzecie należy do włoskiej grupy Måneskin, a zaraz za podium mamy kolejną dwójkę polskich artystów: Oscara Cymsa na miejscu 4. i Darię Zawiałow na pozycji 5.

TOP 10 wykonawcy

Oficjalna Lista Airplay (OLiA) to zestawienie utworów emitowanych w radiach, przygotowane na podstawie sumarycznej liczby słuchaczy wskazanych utworów w monitorowanych stacjach radiowych.

Raperzy w radiu prawie nie istnieją

Stacje radiowe nigdy nie były zbyt łaskawe dla raperów i tak też zostało do dzisiaj. Nieliczni pojawiają na playlistach, a jeżeli już na nich są, to oczywiście z typowo „radiowymi” kawałkami.

Najwyższą pozycję wśród raperów zaliczył Smolasty – 10 miejsce. I nie ma co ukrywać, że tylko dlatego, że połączył siły z Dodą, bo takie miejsce zajął numer „Nim zajdzie słońce”. Reprezentant Warner Music zawsze miał radiowy potencjał i możemy go zobaczyć jeszcze raz w zestawieniu. Na 35 pozycji znalazł się jego numer „Herbata z imbirem”.

Drugim wspomnianym raperem, który także pojawił się w rocznym zestawieniu radiowych przebojów jest B.R.O., który z numerem „Jeszcze będzie pięknie” zajął 85 lokatę.

I to by było na tyle.

Radiowe przeboje – podsumowanie Oficjalnej Listy Airplay (OLiA) – 2023

Podsumowanie roczne – Olia (1-30)
Podsumowanie roczne – Olia (31-60)
Podsumowanie roczne – Olia (61-90)
Podsumowanie roczne – Olia (90-100)

Lista jest przygotowywana na zlecenie ZPAV przez firmę MicroBe. Na mocy umowy pomiędzy ZPAV a MicroBe monitorowanych jest 80 stacji radiowych – lokalnych i ogólnopolskich.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: