News
Najlepszy hip-hopowy klip 2023 wybrany
Wyniki gali PL Music Video Awards.
Teledysk „Bym poszedł” został wybrany najlepszym klipem 2023 roku w kategorii hip-hop. Wideo promuje płytę składu Łona x Konieczny x Krupa „Taxi”.
6 edycja jedynego w Polsce festiwalu wideoklipów przeszła do historii. Jury w składzie: Bovska, Helena Ganjalyan, Maciej Aleksander Bierut, Filip Załuska i Michał Jankowski zdecydowało, że najlepszym polskim teledyskiem 2023 jest klip autorstwa Nikodema Marka i Kuby Wójcika do utworu FIFI HOLLYWOOD Darii Zawiałow. – Za świetnie zobrazowaną emocję tęsknoty za czymś trudnym do uchwycenia w słowach, podejrzaną okiem kamery
w sposób niewymuszony i lekki, a jednocześnie wciągający. Za świetne zdjęcia, casting
i spójność z muzyką i tekstem.
PL Music Video Awards to jedyne w Polsce wydarzenie w całości poświęcone wideoklipom. – Jesteśmy dumni, że dzięki nam Łódź stała się stolicą polskiego wideoklipu i miejscem spotkań twórców oraz miłośników wideoklipów. Twórcy cieszą się z nominacji i przyznanych przez Jury nagród – mówi Wojtek Augustyniak, organizator festiwalu.
Ta edycja wydarzenia była wręcz rekordowa. A to za sprawą twórców, którzy zgłosili w sumie 963 teledysków, a to oznacza o ponad 400 klipów więcej niż rok temu. Wyniki obrad Jury zostały ogłoszone podczas uroczystej gali w Monopolis prowadzonej przez Paulę Jeronim
i Maxa Kapłona, której motywem przewodnim były lata 90.
Zdobywcy Grand Prix poza statuetką otrzymują również nagrodę o wartości 10 000 zł
w postaci opłacenia części kosztów produkcji kolejnego teledysku. Nagrodę ufundował partner festiwalu firma Film Produkcja.
Zwycięzcy 6. edycji PL Music Video Awards:
● Grand Prix – Nikodem Marek, Jakub Wójcik za teledysk „FIFI HOLLYWOOD” (Daria Zawiałow)
Uzasadnienie jury: Za świetnie zobrazowaną emocję tęsknoty za czymś trudnym do uchwycenia w słowach, podejrzaną okiem kamery w sposób niewymuszony i lekki,
a jednocześnie wciągający. Za świetne zdjęcia, casting i spójność z muzyką i tekstem.
● Alternatywa – Dawid Misiorny & Tymon Nogalski za teledysk „DO WIDZENIA” (ZDECHŁY OSA FEAT. BRODKA)
Uzasadnienie jury: Za oryginalne podejście do narracji wizualnej wykorzystującej motyw upozorowanej filmowej Stopklatki. Za oryginalne pokazanie zderzenia dwóch scenicznych osobowości Brodki i Zdechłego osy — ich estetyk, stylu i podejścia do grania muzyki.
● Dance/Electronic – Mikołaj Rudyk, Jakub Polaczyk za teledysk „My Devils” (naked relaxing)
Uzasadnienie jury: Drapieżność to siła, energia, i moc, której nie można zignorować. Jury doceniło nie tylko oryginalność formy, która ukazuje znane motywy w nowy sposób, ale również aspekt użycia AI, który stanowi integralną część historii, a nie jest tylko efektem. To dzieło, które pulsuje intensywnością i zostaje w pamięci.
● Hip-hop – Krzysztof Kiziewicz za teledysk „BYM POSZEDŁ” (Łona x Konieczny x Krupa)
Uzasadnienie jury: Za wykorzystanie nieszablonowego tematu do gatunku muzycznego, który zwiększa głębię przekazu utworu, za prawdę życia codziennego i ludzkie podejście, za użyczenie sceny i pokierowanie światła reflektorów na tych, którzy są w nim rzadko.
● Pop – Nikodem Marek, Jakub Wójcik za teledysk „FIFI HOLLYWOOD” (Daria Zawiałow)
Uzasadnienie jury: Za uchwycenie czegoś niezwykle ulotnego — momentu bycia poza czasem i miejscem, za zabranie nas do ciekawie utkanego świata, który wzbudza pragnienie bycia tam z bohaterami, pragnienie swobody; za klimat, feeling, zmysłowość, nienachalność i lekkość. Za sznyt operatorski, piękne kolory i dopracowane kadry.
● Rock i Ostre Brzmienia – Dariusz Szermanowicz za teledysk „Once Upon A Pale Horse” (Behemoth)
Uzasadnienie jury: Za bardzo wysoki poziom wizualny, który konsekwentnie realizuje od lat identyfikację wizualną najlepszej grupy heavymetalowej na świecie.
● Extra – Mateusz Miszczyński za teledysk „Don’t break my heart” (hania rani)
Uzasadnienie jury: Za oszczędną, minimalistyczną formę, refleksyjność i pozostawienie przestrzeni dla wyobraźni widza, za czułość względem bohaterki. Za konsekwentnie budowany język reżysera i operatora.
● Mikrobudżet – Gomie The Homie, Kamili Cesarskiej i Weroniki Biniek za teledysk „EJ STOP” (Odys)
Uzasadnienie jury: Za dystans, poczucie humoru, wyczucie stylu i konsekwentną realizację całości, mimo skromnych możliwości finansowych.
● Animacja – Kamil Wójcik za teledysk „Ryż i kurczak” (BLITZED)
Uzasadnienie jury: Za wspaniałe wykorzystanie wymierającego gatunku ręcznie rysowanej animacji i oryginalną estetykę, za błyskotliwe poczucie humoru, które ukazuje się też na drugim i trzecim planie, za kinetyczną energię opowiadanej historii, którą nie ustępuje ani na krok żywiołowej muzyce.
● Ważny Przekaz – Stefan Łazarski za teledysk „Jaguary” (Zero89)
Uzasadnienie jury: Twórcy w filmowej, bardzo realistycznej i niemal dokumentalnej formie pokazali świat funkcjonujący obok nas w ukryciu. Jego brutalność
i bezwzględność. Bolesny obraz pozostający długo w pamięci — bardzo mocny przekaz.
● All Around the World – Gregory Ohrel za teledysk „Nsera feat. Damon” (Fatoumata Diawara)
Uzasadnienie jury: Jury doceniło pracę, w której w nowoczesnej formie, budując sugestywne metafory, twórca ukazuje, że relacje między Afryką i Zachodem, między kulturą masową a rdzenną tradycją pozostają oparte na jawnej i ukrytej przemocy. Trafny dobór środków i wizualne piękno teledysku wyostrza krytyczny przekaz.
● Nagroda Publiczności – Kamil Wójcik za teledysk „Ryż i kurczak” (BLITZED)
Zobacz pełną listę nominowanych!
Masterclass i warszaty w klimacie lat 90.
PL Music Video Awards to też spotkania i panele dyskusyjne z profesjonalistami z branży. Festiwal otworzył panel „Kolorowe sny lat 90. Retro Rewind” Romana i Wojciecha Przylipiaków. Masterclass i warsztaty prowadzili: Bartłomiej Topa, Igor Kaczmarek, Marek Skrzecz, Jarosław Szoda, Konrad Mikołajczyk i Karol Brzeziński z Film Produkcja oraz jurorzy: Maciej Aleksander Bierut, Filip Załuska, Helena Ganjalyan i Bartek Szpak. Tradycyjnie, jak co roku, nie zabrakło też Nocy Polskich Wideoklipów, czyli pokazu nominowanych teledysków. Wstęp na wszystkie wydarzenia był bezpłatny!
Organizatorem festiwalu PL Music Video Awards jest Fundacja Inicjatyw Kulturalnych „Plaster”. Partner główny to Łódzkie Centrum Wydarzeń. Partner miejsca — Monopolis. Partnerzy wydarzenia: ZAiKS Film Produkcja, ASP Łódź, Przestrzeń, Akademickie Centrum Designu, Mitsubishi Motors Polska, PURO Łódź, Mediateka MeMo, ŁOWCY, Niebostan, Przestrzeń, Oxymoron. Festiwal realizowany jest dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Pod Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie stanęła 5-metrowa rzeźba przedstawiająca głowę Maty.
Znamy już wyniki tegorocznego Spotify Wrapped: po 4 latach Mata wrócił na podium, zostając najchętniej słuchanym artystą w Polsce. A że świętować można tylko na dwa sposoby – z rozmachem albo wcale – postanowiliśmy uczcić ten moment w naprawdę spektakularnym stylu – informuje Spotify.
Od 5 do 7 grudnia fani będą mogli wrócić wspomnieniami do letnich hitów tego roku i wejść prosto do świata 2039: ZŁOTE PIASKI. Przez trzy dni kultowy warszawski Pałac Kultury i Nauki zmieni się w miejsce spotkań największych fanów Maty. Odsłonięta zostanie gigantyczna, pięciometrowa rzeźba przedstawiająca głowę artysty, nawiązująca do okładki jego tegorocznej EP-ki, tworząc przyciągający wzrok, surrealistyczny hołd dla Złotych Piasków.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Przy Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie powstaje monumentalna głowa Maty z czerwonymi włosami. Ma to związek ze Spotify Wrapped 2025.
W 2025 roku najczęściej słuchanym artystą w Polsce był Mata. W związku z tym w centrum Warszawy powstaje wielka rzeźba głowy rapera. W czwartek wieczorem robotnicy ustawiali monument przy pomocy rusztowania.

Wielka głowa Maty ma uwydatnić to, kto rządzi obecnie w polskiej muzyce. Krytykancie mogą zaś stwierdzić po fryzurze rapera, że to Michał Wiśniewski sceny hip-hopowej.
Poniżej wideo:
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Słoń kupił psa. Właściciel hodowli okazał się fanem rapera
Poznaniak to wielki miłośnik zwierząt.
Po tym tytule algorytmy wyszukiwarek zgłupieją, ale fakt jest faktem i i należy go odnotować – Słoń kupił psa – Rottweilera.
Z relacji poznańskiego rapera wiemy, że jest on wielkim miłośnikiem psów i kotów, których ma po kilka w swoim domu. Teraz Słoń został także właścicielem małego Salvatore’a z hodowli „Wolf’s Army”.
– Dziś do swojego domku wyjechał SALVATORE Wolf’s Army, synuś VULKANA i FIFI. Życzę Ci maluszku dużo zdrówka i najlepszego życia, abyś dał wiele radości w swojej nowej rodzinie – napisał gospodarz hodowli, który okazał się być fanem rapera.
– To dość dziwne uczucie, kiedy po psa przyjeżdża człowiek tworzący moje playlisty na YouTube. W każdym razie maluch się nasłuchał głosu swojego nowego taty w ramach socjalu – dodał.
Na dniach ukaże się nasza rozmowa z raperem, którą niedawno przeprowadziliśmy.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
3 kraje wycofują się z Eurowizji z powodu Izraela. Co z Polską?
Kolejne państwa również są bliskie bojkotu.
Hiszpania, Irlandia i Holandia wypadają z Eurowizji 2026 po tym, jak EBU otworzyła drzwi dla Izraela. Kilka kolejnych państw grozi tym samym.
Decyzja zapadła podczas czwartkowego zebrania Europejskiej Unii Nadawców w Genewie. EBU uznała, że nie będzie żadnego głosowania w sprawie dopuszczenia Izraela, co automatycznie daje temu krajowi zielone światło na występ w Wiedniu w 2026 roku.
Hiszpański nadawca publiczny nie czekał długo. RTVE opublikowało komunikat o wyjściu z konkursu, podkreślając:
– RTVE ogłosiło wycofanie się Hiszpanii z konkursu Eurowizji po głosowaniu, które odbyło się podczas 95. walnego zgromadzenia EBU w Genewie.
Rząd w Madrycie od miesięcy ostro krytykuje działania izraelskiego wojska w Strefie Gazy, podobnie jak znacząca część hiszpańskiej opinii publicznej.
Reuters podał, że do Hiszpanii dołączają Irlandia oraz Holandia. Oba kraje uznały, że nie zamierzają firmować decyzji EBU, która ignoruje protesty związane z konfliktem w Gazie.
Jeszcze zanim zapadła czwartkowa decyzja, Słowenia i Islandia dawały sygnały, że również mogą odpuścić Eurowizję, jeśli Izrael pojawi się na liście uczestników.
W Polsce sytuacja wygląda inaczej. Telewizja Polska już w listopadzie potwierdziła udział w konkursie i zapowiedziała, że nazwisko reprezentanta poznamy w połowie lutego.
Lol. Konkurs Eurowizji poświęcił trzy europejskie kraje, by Izrael, kraj nie leżący w Europie i DOKONUJĄCY LUDOBÓJSTWA mógł w nim pozostać. Mam nadzieję, że bojkot ich położy. pic.twitter.com/K8TjeT4gVC
— bruxa03 (@bruxa031) December 4, 2025
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
„Kanapki z hajsem” – Dorota Masłowska i absurdalne oskarżenia o kradzież
Była reprezentantka SBM Label twierdzi, że to ona wymyśliła tę frazę.
Dorota Masłowska, była zawodniczka SBM Label oskarżyła 25-letnią wokalistkę, że ukradła jej frazę „Kanapki z hajsem”, bo to ona ją wymyśliła. A tak naprawdę za tym tekstem stoi Kaz Bałagane.
Krótko po debiucie muzycznym Heli, szerzej kojarzonej jako Helena Englert, w sieci zrobiło się głośno. 25-latka wrzuciła numer „Pani domu” i w tekście rzuciła mocne hasło o tym, że prawdziwa pani domu robi „kanapki z hajsem”.
Nie wszystkim się to spodobało. Dorota Masłowska, autorka projektu Mister D i płyty „Społeczeństwo jest niemiłe” z 2014 roku, uznała, że ten fragment to jej własna fraza. Pisarka zażądała natychmiastowego usunięcia jej słów z utworu „Pani domu”.
Dorota Masłowska oskarża o kradzież
Oficjalne oświadczenie Mister D:
– HALO ŻĄDAM NATYCHMIASTOWEGO USUNIĘCIA MOJEJ FRAZY Z UTWORU „Pani domu” Helena Englert. Nie wiem, jak to zrobicie, chyba musicie cofnąć czas. Ale chcę by było jasne: to jest ordynarna kradzież. *”kanapki z hajsem” były błyskotliwe 10lat temu. Albo wcale. Jednak to ja je zrobiłam. Specyfika tego co piszę jest taka, że te różne frazy stosunkowo często trafiają do obiegu języka potocznego i artystycznego. Najczęściej jestem szczęśliwa i dumna, gdy młode artystki i artyści przetwarzają dalej moją sztukę swoją wyobraźnią. Niestety w tym wypadku tak nie jest. Już taka bida, że trzeba brać czyjeś i podawać jako swoje? – napisała Masłowska.
Hela odpowiada
Pani Doroto,
Przede wszystkim pragnę zaznaczyć, że pałam do Pani ogromnym szacunkiem. W związku z czym, żadne działanie z mojej strony nie ma prawa być wymierzone przeciwko Pani. Na celu miałam – proszę wybaczyć patetyzm – oddanie Pani hołdu. Byłam przekonana, że jako (o ile dobrze rozumiem Pani twórczość) fanka pastiszu, obrazoburczości i polskiego absurdu zrozumie to Pani.
Czerpanie z tego co kultowe i kulturotwórcze jest, moim zdaniem, nieodzowną częścią powstawania sztuki. Sztuki zaprzyjaźnionej z tym co wielkie, z tym co nadaje kolejny poziom interpretacyjny dla co poniektórych, bardziej obytych odbiorców. To ją wzbogaca, czyni nie tylko zabawną ale też świadomą, może nawet mądrą.
Niemniej, nie śmiałabym przypisywać sobie cudzych dokonań. Nie po to, to wszystko. Dlatego, jak mogła Pani zauważyć – przy każdej, czy to zdalnej czy też tete a tet sposobności – nagminnie zaznaczam, że to Pani jest matką popkulturowego sukcesu, funkcjonującej uprzednio w popkulturze frazy, o którą wszystko się rozchodzi. Nie pragnę Pani tego odbierać. Nie twierdzę, że jestem tą pierwszą. To miało być DLA Pani, nie przeciwko niej.
Przesyłam wiele miłości i życzliwości. Jest mi niezmiernie miło – bez względu na okoliczności – że mogłam do Pani napisać.
Helena
Frazy „Kanapki z hajsem używali” wcześniej Kaz Bałagane i Belmondo
Management Heli wystosował tez oficjalny komunikat do mediów:
– Mój utwór „Pani Domu” jest świadomym odniesieniem i hołdem dla Artystki, którą zawsze podziwiałam i szanowałam. Nie ukradłam „kanapek z hajsem”. Pisałam o tym w notce prasowej wypuszczonej przez moją wytwórnię, czyli Universal Music Polska. Fraza „Kanapki z hajsem” nie jest niczyją własnością. Już wcześniej używali jej inni, powszechnie szanowani (również przeze mnie) twórcy: Kaz Bałagane i Belmondo, a „money sandwich” od lat funkcjonuje w popkulturze. Zostawiając na chwilę merytorykę – włożyłam ogrom serca w mój debiut i jest mi po prostu po ludzku przykro, że jestem zmuszona go teraz bronić przed kimś, kogo tak bardzo szanuję.
Kto ukradł?
Wygląda na to, że pani Dorota Masłowska wpadła we własne sidła. W styczniu 2014 roku Kaz Bałagane i Belmondo wypuścili oficjalnie album „Sos, ciuchy i Borciuchy”, na którym pojawił się numer „Ayn Rand” (pierwsza publikacja rok 2013) z frazą „kanapka hajsu”. Dorota Masłowska numer „Hajs” z tą sama frazą umieściła na płycie „Społeczeństwo jest niemiłe” z lutego 2014, a wspomniany singiel ukazał się w marcu tego samego roku.
Wychodzi więc na to, że to Mister D zaczerpnęła jako pierwsza inspirację od Kazka.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News4 dni temuZnany muzyk ujawnił mroczne kulisy śmierci Pona
-
News4 dni temuPeja zaskakuje – zdjęcie z Pelsonem i Doniem. „Spotkanie po latach”
-
Felieton5 dni temu„Kutas Records” – żart Kuqe 2115 to tak naprawdę spory problem – felieton
-
News1 dzień temuThe Nitrozyniak dissuje Boxdela, Gimpera i Wardęgę
-
News3 dni temuPrzemek Ferguson dissuje Filipka!
-
News2 dni temuBezdomny Bastek dostał propozycję pracy. Jak zareagował?
-
News4 dni temuBedoes o problemach psychicznych Sentino
-
News4 dni temuBastek jest bezdomny. Kliczu zabrał głos: „Próbowałem…”