Sprawdź nas też tutaj

News

Nowe badania: Polacy słuchają popu i disco-polo. Co z rapem?

Muzyka to stały element życia Polaków.

Opublikowany

 

Grupa Havas oraz Universal Music Polska przeprowadziły nową falę badania Fans.Passions.Brands. Jego celem było zrozumienie nawyków, przekonań i postaw Polaków w obszarze muzyki, a następnie przełożenie ich na korzyści dla marek. Wynika z nich m.in., że Polacy słuchają najczęściej popu i disco-polo. Muzyka rapowa jest dopiero na trzecim miejscu.

Polacy kochają muzykę

Muzyka to stały element życia zdecydowanej większości Polaków. Aż 9 na 10 młodych ludzi, w wieku 18-24 lata, słucha muzyki codziennie. Co ciekawe stała obecność muzyki w życiu nie jest charakterystyczna tylko dla młodych i dotyczy także 85% osób w wieku 25-34, 80% osób w wieku 45-54 oraz 71% osób w wieku 54 lata i starszych. Nie dziwi więc fakt, że muzyka jest także częstym tematem rozmów, aż 74% całej badanej próby deklaruje, że przynajmniej od czasu do czasu, rozmawia o muzyce z przyjaciółmi/znajomymi, przy czym w młodej grupie odsetek ten wynosi aż 81%.

Młodzież wybiera hip-hop

Rzecz jasna poszczególne grupy wiekowe różnią się preferencjami w zakresie ulubionych gatunków i wykonawców. Najmłodsi badani (18-24 lata) ludzie najbardziej lubią hip-hop i rap, a wśród ulubionych artystów wymieniają takie postacie jak Taco Hemingway, Paluch czy Kali. Ci trochę starsi (25-34 lata) najczęściej wybierają pop i muzykę taneczną, a artystką najczęściej wskazywaną jako ulubiona jest Sylwia Grzeszczak. Co ciekawe najstarszy badany segment stosunkowo najczęściej wskazuje disco polo jako preferowany gatunek muzyczny, jednak jednocześnie w tej grupie ulubieni polscy artyści to Budka Suflera, Czesław Niemen oraz Maryla Rodowicz. Młodzi inspirację związaną z muzyką, częściej niż inne grupy, czerpią z koncertów i festiwali, zaś starsi z reklam telewizyjnych i programów związanych z muzyką. Dla osób w każdym wieku ważnym źródłem nowych brzmień są muzyczne talent show. Pomimo tych różnic jednak, zgodnie z wynikami badania, muzyka to jedno z najlepiej postrzeganych przez Polaków, narzędzi komunikacji marek z ludźmi.

Marketing przez muzykę

Zaangażowanie marek w muzykę jest bardzo pozytywnie oceniane przez wszystkie segmenty konsumenckie, w tym przez te najmłodsze, z którymi nawiązanie relacji jest dziś najtrudniejsze. Az 93% osób z grupy w wieku 18-24 pozytywnie ocenia angażowanie się marek w muzykę. Warto jednak podkreślić, że muzyczna aktywność marek jest także bardzo dobrze odbierana przez osoby ze starszego segmentu, dobrze ocenia ją aż 85% osób z tej grupy. Ogólna pozytywna ocena muzycznego zaangażowania marki, to jednak dopiero początek korzyści, związanych z tym obszarem.

Muzyczne aktywacje mają bardzo duży potencjał budowania zarówno świadomości, jak i wizerunku marki. Wzmacniają także markę we wszystkich kluczowych KPI związanych z zakupem, takim jak rozważenie, chęć zakupu, chęć ponownego zakupu oraz polecenie znajomym. Muzyka oprócz wszystkich funkcji społecznych i kulturowych, które pełni, okazuje się być też świetnym narzędziem marketingowym – mówi Anna Kuropatwa, Insights and Strategy Director Havas Media Group.

Realne korzyści dla marek

Od wielu lat obserwujemy coraz większe zainteresowanie marek w używaniu muzyki w strategiach marketingowych. Muzyka daje realne korzyści markom, a przeprowadzone przez nas badania wraz z Havas Group są tego realnym dowodem­ – komentuje Magda Likus, New Business Director w Universal Music Polska.

W badaniu zidentyfikowano kilka kluczowych dla marek korzyści związanych z aktywnością i zaangażowaniem w muzykę. Ponad 58% Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że muzyka odróżnia markę od konkurencji (przy czym z tym stwierdzeniem zgadza się aż 67% badanych z grupy 25-34 lata, 65% z grupy najmłodszej, 18-24 lata oraz 63% badanych kobiet). Marka zaangażowana w muzykę poprawia także swój wizerunek (59% wskazań w całej grupie, najwięcej, bo 65% w grupie osób 18-24, 64% w grupie 35-34 oraz 63% w grupie kobiecej). Używanie muzyki w marketingu pozwala na zmniejszenie dystansu pomiędzy marką a człowiekiem, ponad 50% całej badanej grupy deklaruje, że zaangażowanie marki w muzykę sprawia, że dana marka staje się mi bliższa) najwięcej tych wskazań obserwujemy, co ciekawe, w przedziale wiekowym 34-45 lat, gdzie zdecydowanie zgadza się z tym stwierdzeniem 58% osób oraz w grupie kobiecej, 59% wskazań). Powyższe deklaracje są związane także z faktem, że chętniej rozważamy i kupujemy marki zaangażowane w muzykę. Wpływ muzyki na decyzję przy półce najczęściej deklarują kobiety (52%) oraz osoby w wieku 25-34 lata (54%), najrzadziej konsumenci trochę starsi w wieku 45-54. Jeśli chodzi o różne rodzaje zaangażowania marek w muzykę to Polacy najbardziej doceniają aktywność, w której marki wspierają rozwój młodych talentów (67% w całej grupie, ale aż 73% wskazań w grupie kobiecej i 70% w grupie 25-34), kiedy organizują własne wydarzenia muzyczne (62% w całej grupie, oraz odpowiednio 66% i 65%, w grupach wiekowych 25-34 i 35-44), a także kiedy są sponsorami już istniejących festiwali i eventów muzycznych (62% wskazań w całej grupie, 68% w grupie kobiecej oraz powyżej 60% we wszystkich segmentach wiekowych poniżej 45 roku życia).

Badanie zostało przeprowadzone przez Grupę Havas oraz Universal Music Polska w maju 2019 r. na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18+. N = 1018, metodologia CAWI.

Havas Media Group

Agencja mediowa specjalizująca się w tworzeniu strategii komunikacji marek w oparciu o filozofię Meaningful Brands. W jej skład wchodzą niezależne domy mediowe Havas Media, Arena Media i Fullsix Media, wspierane przez wyspecjalizowane jednostki: Affiperf (programmatic trading desk), Ecselis (agencja multichannel performance realizująca cele biznesowe marek), DBI (data driven marketing), LuxHub (strategie komunikacji marek luksusowych i premium), Socialyse (butik kreatywny wykorzystujący siłę content marketingu i mediów społecznościowych) oraz Havas X (dedykowane rozwiązania łączące trendy w mediach i technologii). W ramach grupy działa także Havas Sports & Entertainment – jednostka wyspecjalizowana w budowaniu zaangażowania marek w obszarze sportu i rozrywki oraz dział badań Intelligence Team. Od 2013 roku polskim oddziałem Havas Media Group zarządza Małgorzata Węgierek.

 
39 komentarzy

39
Dodaj komentarz

1500
najnowszy najstarszy oceniany
KOKOJUMBO

I CO TEN ARTYKUŁ WNIÓSŁ DO RAPU? LOKOWANIE PRODUKTU PO CAŁOŚCI, JEBAĆ

Odb

Nowe badania: Polacy słuchają popu i disco-polo. Co z hiphopolo?

Dani a Dani

Nie jesteś w formie ostatnio

rypka Plum
Trystydycymyt!

Oczywiście Rocka i Metalu nikt nie słucha. Tak samo jak Housu i ogólnie pojętej elektroniki.
Z pizdy te badania jakieś!

Kurczak PKS

XD

Ropień odbytowo-odbytniczy

Bede to wstawial poki na glamrapie nie bedzie mozliwosci wstawiania gifow i obrazkow. Skurwysyny jak mogliscie to wylaczyc skoro na tym portalu powstala wlasna subkultura, memy byly jedna z ekspersji artystycznych uzytkownikow jest ich od zajebania, sa zabawne i szly dalej w internet. To tutaj sie decydowalo z kim jest jechane, tfu na administracje

░░░░█─────────────█──▀──

░░░░▓█───────▄▄▀▀█──────

░░░░▒░█────▄█▒░░▄░█─────

░░░░░░░▀▄─▄▀▒▀▀▀▄▄▀──────

░░░░░░░░░█▒░░░░▄▀───────

▒▒▒░░░░▄▀▒░░░░▄▀──────

▓▓▓▓▒░█▒░░░░░█▄───────

█████▀▒░░░░░█░▀▄───────

█████▒▒░░░▒█░░░▀▄─────
███▓▓▒▒▒▀▀▀█▄░░░░█──────

▓██▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒█░░░░█─────

▓▓█▓▒▒▒▒▒▒▓▒▒█░░░░░█────

░▒▒▀▀▄▄▄▄█▄▄▀░░░░░░░█

Wasz ziom

Wypierdalaj kmiocie z tymi kutasami. Starego obsrany nie wystarczy ?

Borek

To prawda, dopiero pozniej jakos sie to oslabilo, pojawily sie bezbeki a dopiero potem przyszla, zapewne z poczatku majaca na celu trolowanie portalu, fala homoseksualizmu…

Victorino Oladipo

Ludzie myślą, że homoseksualizm, penisy są śmieszne. Co w tym śmiesznego do chuja, że ktoś po prostu ma preferencję seksualną inną od tej normalnej? Chyba, że kogoś śmieszy wizerunek kutasa, to gratuluję dojrzałości.

ProfesoorNauk

W porównaniu z moim to Wasze kutasy na pewno są śmieszne a wręcz żałosne.

Victorino Oladipo

I powiedzcie mi, że nie jesteśmy narodem wieśniaków. Disco Polo? Nawet na weselu czy innej bibie jest mi wstyd jak ktoś puszcza to jebane gówno.

Przez twe oczy twe oczy

Ale to normalne, w Niemczech tez masz cos takiego – taka muzyka do zabawy.

Worms WMD

w Niemczech słuchają Folku, a nie disco polo 😀

Kurczak PKS

Same shit different bunch of idiots

Bad boy

Te badania to pic na wodę.Ja mam prawie 40 lat i slucham rapu jak większość moich znajomych i nie spedalone bedoesy białasy taco itp.lata 90 początek 21 w.

Victorino Oladipo

Wiesz każdy jest inny. To, że masz 40 lat akurat jakoś nie stoi w przeciwieństwie do słuchania muzyki lat 90. Wręcz przeciwnie, masz z nią pewną więź emocjonalną i do niej wracasz. To też nie znaczy, że każdy z rocznika 99+ jest skazany na słuchanie jakichś bedoesów itp. Z mojego doświadczenia takiej muzyki słucha młodzież 8-18 lat.

Tomuś

Tato nie komentuj na glamrapie plz bo koledzy sie ze mnie smieją

PacjentDymek

„Najmłodsi badani (18-24 lata) ludzie najbardziej lubią hip-hop i rap”
Od kiedy hip-hop jest gatunkiem muzycznym?

Co go nie Najon

Ja pierdole dobrze że napierdalam punk

Real HH 90

Najmłodsi badani (18-24 lata) ludzie najbardziej lubią hip-hop i rap, a wśród ulubionych artystów wymieniają takie postacie jak Taco Hemingway, Paluch czy Kali no Kurwa wiecie młodzi nie znają się na temacie słuchają tylko polskiego rapu owszem ja też słucham go ale najczęściej jest u mnie Stany tam gdzie narodziła się Kultura HH Wiedza Się KURWA Liczy dzieci komórek i internetu.

Ropień odbytowo-odbytniczy

Przeciez teraz jebane oskarki gdy chca posluchac sobie „rapu” to odpalaja Tymka, bro i reszte gowna wiec slusznie zalicza pod disko i pop

Worms WMD

POP + DISCO-POLO = RAP

EJ TY KOLO

JEBAĆ WAS KURWY POLSKIE WIEŚNIAKI WY ZAJEDZIECIE NA TYM DISCKO I POPIE KURWA CO NAJWYŻEJ DO MOPSU I KURWA PO KREDYT W KASIE STEFCZYKA WY JEBANE BLAZNY ŻYCIOWE NIEUDACZNIKI AHHAHAHAHA

EJ TY KOLO

JA PIERDOLE ZNOWU PISAŁEM BZDURY BO NIE BRALEM TABLETEK
ZA KARE DAM SIE WYRUCHAC STAREMU W DUPSKO, POTEM POJDE NA KOLANACH DO SIEDZIBY GLAMRAPU I TAM BEDE SIE CHŁOSTAŁ 3 DNI I 3 NOCE

Odb

ALE KAŻDY WIE ŻE JA TO PROFESORNAUK, ZALOGOWANY I NIE, LUCZJANO, SYN TEDEGO, WKURWIONY HUJ, HUJ, PAN PANOWIEK, ODB, INNERTIA, TRYSCYDYMYCYT, I INNE KURWISYNY.

Odb

EJ TY KOLO, ANALNY, CYDŻY, ROPIEŃ ODBYTOWO-ODBYTNICZY, SMOCZY HUJ, BESTIA Z WADOWIC I INNE KURWISYNY TO TEŻ JEDNA I TA SAMA OSOBA.

Wiesiu

Hej redaktorki, nauczyliście się już odmieniać słowo Kali

Adikson3232
...

XD

Dawid

Rap to już pop. Nawet nie czytam artykułu bo nie ma sensu.

Abraham Chujewicz

Jebac rap, glamrap i polakow.
spierdalam stad chce mi sie zygac jak o was pomysle

Scrapy

Super dziunie to kogo teraz sluchacie ? Ja wiem ze chill jest lepszy od hejtu , Tede , Pokahontaz , Wlodi, Pelson ? Posluchajcie a potem tych co teraz sluchacie i poczujecie roznice

Prawda

Opublikowany 11 godzin temu / 1 Wrzesień 2019 Przez Mariusz Jop

CiasnyOdbytek

Nowe badania: Polacy słuchają popu i hipopolo. Co z rapem?

Wasz ziom

Ameryke odkryli…

Z rapu w Polsce to pozostał jedynie Ero. Reszta ssie fiuta… nawet sokóľ i problem jeżdźą po festivalach i grają na jednek scenie z tą całą spierdoliną z taco na czele…

Worms WMD

W POLSCE TYLKO LSO!

E.J JOHNSON

TYLKO LSD

falcone1988

Rap mieści się w pojęciu disco polo 🙂

Popularne