ranking
RAPOWO-POPOWE KOLABORACJE, O KTÓRYCH WARTO WIEDZIEĆ

W Polsce jak wiadomo, wszelkie, niepopularne odstępstwa od normy w kwestiach muzycznych karane są falą hejtu, krytyką i wypominaniem faktu przez długi czas w przyszłości.
Nagrywasz płyty w klimatach klasycznych i chcesz skręcić w nieco bardziej nowoczesną stronę, której nie dotykałeś wcześniej? Nie ma szans kolego, to będzie oznaczało, że robisz coś pod publiczkę i ślepo podążasz za trendami. Po bardziej świeżych i nowoczesnych projektach, chcesz wrócić ponownie do brzmień z lat 90-tych? Daruj sobie, to w ogóle nie ma tego klimatu, jak rzeczy, które wypuszczałeś kiedyś. A może zrobisz małą odskocznię i nagrasz z jakąś osobą znajdującą się na nieco innym biegunie muzycznym? Może z jakimś popowym artystą? No z tym to też będzie problem. A to komercja, a to gówniana wokalistka, a to zwrotka beznadziejna, w ogóle ten kawałek to jakiś chujowy jest.
W Stanach, nagrywki pomiędzy raperami, a gwiazdami muzyki pop pojawiają się na tyle często, że nie wzbudza to już tyle kontrowersji, jak na naszym rodzimym podwórku. Czyżby wpajana świadomość, że raperzy nie dogrywają takich zwrotek dla idei, tylko dla idących za taką współpracą korzyści przeważała szalę? Nawet jeżeli jakiś numer nie do końca przypasuje słuchaczom lub zwyczajnie nie stoi na zbyt wysokim poziomie, to po powrocie do swoich własnych projektów raperzy dalej robią solidne rzeczy.
Prześledźmy zatem tego rodzaju kolaboracje, które miały miejsce w historii naszej sceny. Nie układałem ich według żadnego specjalnego klucza. Znajdziecie tu takie, które wzbudzały sporo kontrowersji, ale też takie, o których możliwe, że część z Was nie wie, bądź zdążyła już zapomnieć.
Matheo i Edyta Górniak
Moim zdaniem jedno z ciekawszych połączeń. Matheo, uważany według wielu za jednego z najlepszych i najbardziej wszechstronnych polskich producentów w połączeniu z bardzo utalentowaną wokalistką, która ma na swoim koncie wiele komercyjnych sukcesów? To połączenie mogło wypalić. Producent ze Starogardu w 2011 roku przygotował dla Edyty remix jej utworu, który został dodany do cyfrowej wersji ostatniej – jak na razie – płyty artystki zatytułowanej "My". Stworzył też 7 nowych aranżacji jej kawałków przygotowanych na 20 – lecie pracy artystycznej ("Jestem Kobietą", "Dotyk", "One & One", "Impossible", "Jak Najdalej" i "To Co Najlepsze") Współpraca miała pójść dalej i Matheo podobno wyprodukował kilka bitów na jej nową płytę, które miały być bardziej energetyczne niż oferowane do tej pory przez wokalistkę brzmienie, a do tego wzbogacone o – wyeksploatowane już w tym momencie – elementy słowiańskie. Niestety, nie było nam dane poznać dalszych efektów tej współpracy, ponieważ od 2012 roku nie dostaliśmy żadnego nowego albumu Edyty Górniak. Na chwilę obecną zostaje nam do posłuchania remix utworu "Teraz – Tu".
Warto też wspomnieć, że Matheo odpowiada w całości za brzmienie solowej płyty Marysi Starosty "Maryland", a także przygotowuje projekt z inną wokalistką – Anią Karwan.
Buszu i Ania Wyszkoni
Mamy 2009 rok. Mieszkający we Wrocławiu raper Buszu przedstawia się scenie swoim "Demo EP", które z miejsca zbiera pozytywne recenzje i rozbudza apetyty na więcej. Mniej więcej w podobnym okresie, popularna wokalistka, Ania Wyszkoni, po zakończeniu współpracy z zespołem Łzy zdobywa komercyjne listy przebojów swoją pierwszą solową płytą "Pan I Pani". Jednym z singli promujących ten krążek był numer "Graj Chłopaku Graj". Ni stąd ni zowąd, piosenkarka wypuściła remix tego kawałka. Gitarowy podkład oryginału został zamieniony na elektroniczny bit niejakiego Dynamid Disco, a swoją zwrotkę dograł właśnie Buszu. Jak brzmiał efekt tej współpracy? Delikatnie mówiąc, numer "nie zatrybił". Mimo, że nie zrobił on zbyt wielkiego szumu, to opinie i tak były negatywne – skrytykowano sam poziom numeru, bit, Buszowi zarzucono niezbyt wysoki poziom zwrotki, "sprzedanie się" i hipokryzję. Czyli w zasadzie nic nowego na polskiej scenie.
donGURALesko i Katarzyna Klich
Pamiętacie taki radiowy numer "Lepszy Model"? Latało to na stacjach w 2002 roku, latało przez wiele kolejnych lat, lata zapewne od czasu do czasu i teraz. Kawałek na pewno kojarzycie, ale na pytanie kto stoi za tym utworem najpewniej część z Was będzie miała problem z odpowiedzią. Kasia Klich, urodzona w Poznaniu wokalistka, swoje największe sukcesy komercyjne ma już raczej za sobą (chociaż po dłuższej przerwie wróciła w zeszłym roku singlem "W Tobię Tonę", więc kto wie). Na swoim koncie ma 4 krążki, a za wszystkie produkcje odpowiadał wówczas niejaki Yaro (sprawdźcie sobie "Rowery Dwa", jeśli nie do końca wiecie o kim mowa). Na albumie wokalistki "Zaproszenie", pojawił się numer "Kto Uratuje", gdzie gościnnie udzielił się donGURALesko. Słuchacze byli lekko zdziwieni tym połączeniem, i żartowali, że numer "uratuje" zapewne jedynie swoją zwrotką właśnie raper z Poznania. A sam kawałek? Całkiem solidny, przydałby się taki numer w zalewie tej popowej, asłuchalnej papki, którą karmieni jesteśmy od długiego już czasu.
Kolaboracje Liroya
Liroy, jako weteran polskiej sceny rapowej okazuje się, że jest także weteranem jeśli chodzi o nagrywki z popowymi artystami. W trakcie jego kariery rapowej, przeciął się na mikrofonach z przeróżnymi muzykami. Stworzył takie numery jak "Tak Naprawdę" z Kayah, "W Biegu" z Anią Dąbrowską, współtworzył podkład do utworu "Ciemność Oślepia (Cel-A)" Mieczysława Szcześniaka, dograł się do "W Sieci Kłamstw" Katarzyny Skrzyneckiej, pojawił się w "Cosmo" na debiutanckim krążki Moniki Brodki, a w zeszłym roku Iwona Węgrowska opublikowała swój singiel "Atak Serca", gdzie pojawił się właśnie Liroy.
Zatrzymując się jeszcze przy Brodce, to jest ona chyba najbardziej szanowaną polską wokalistką wśród raperów – oprócz Lirorya, nagrała z WSZ i CNE, teksty pisał dla niej Eldo, a Ten Typ Mes w jednym z wywiadów wskazywał, że właśnie z nią chciałby nagrać wspólny numer. W jednym z jej kawałków pojawił się także Red, ale o tym szerzej przeczytajcie poniżej.
Red z Moniką Brodką i Varius Manx
Red jest niewątpliwie jedną z bardziej barwnych postaci na naszej scenie – tworzył i tworzy własne, ciekawe i wyróżniające się projekty, a do tego brał udział przy nagrywaniu numerów dla innych artystów, także tych z przeciwnego bieguna muzycznego. Zaliczył interesującą współpracę z Moniką Brodką, gdzie podobnie jak Liroy, pojawił się na debiutanckim krążku wokalistki "Album". Do tego, nagrał z grupą Varius Manx, co jest jednym z bardziej unikatowych połączeń na scenie. Jak po latach wspomina te numery? Zapytaliśmy go i zdradził nam co nieco szczegółów. Sprawdźcie:
"Libertango (I've Seen That Face Before)"
"Bogdan Kondracki, producent pierwszej płyty Moniki, pracował też równolegle przy mojej płycie "Al-Hub". Dogrywał żywą gitarę i żywy bass. Monika chciała zrobić cover pięknej piosenki Grace Jones i potrzebowała mnie, żebym nawinął parę zdań po francusku. Spotkaliśmy sie w studio. Było profesjonalnie, ale zabawnie. Poszło sprawnie i efektownie. Resztę możecie posłuchać po prostu kawałek. :)"
"Stay In My Heart"
"Nie pamiętam kto, ale ktoś z zespołu Varius Manx zadzwonił do mnie, że chcą ze mną zrobić utwór. Pamiętam, że nagrywaliśmy go na Woronicza w studio Radia Polskiego. Fajnie jako małolat przyglądać się jak Robert Janson pracuje. Jeszcze ta współpraca zaowocowała tym, że zagrałem z nimi parę dużych koncertów oraz na opolskim festiwalu emitowany przez TVP."
Fokus i Doda
Jeden z najświeższych z przedstawionych tu numerów, a także jeden z tych, które wzbudzały najwięcej emocji. Doda, przygotowując swój album "7 Pokus Głównych" zamarzyła sobie featuring rapera, jak tłumaczyła później, jest znany, ma charyzmę i szacunek na scenie. Padło na Fokusa, który położył swoje zwrotki w kawałku "Fuck It", a do tego wystąpił w klipie. Kawałek wzbudził masę kontrowersji, raper został rozsmarowany bez litości przez słuchaczy, chociaż dalekoidących za tym negatywnych skutków raczej nie było. Fokus wraz z Rahimem po tym numerze, nagrali dwie wspólne płyty "Rekontakt" i "Reversal", gdzie obie pokryły się złotem. Wydaje się jednak, że jedna z twarzy Pokahontaz od jakiegoś czasu zdystansowała się do całej sceny i otoczki jej towarzyszącej. Możliwe, że jednym z powodów była właśnie burza wokół "Fuck It".
Tede i Natalia Kukulska
Temat tego numeru oczywiście przewałkowany do bólu i odmieniany przez wszystkie możliwe przypadki, ale w takim zestawieniu zwyczajnie nie mogło tego połączenia zabraknąć. "Kamienie" okazały się kamieniami milowymi w polskim rapie. To Tede jako pierwszy przetarł szlaki reszcie kolegów z branży na tego typu połączenia, nagrywając numer z Natalią Kukulską. To on jako pierwszy zebrał masę negatywnej krytyki i hejtu za wyjście przed szereg. Gdy tłumaczył sens wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu, nie silił się na dorabianie do tego pseudoideii, a wprost mówił o chęci spróbowania czegoś nowego i zwyczajnego zarobienia pieniędzy.
Naturalnie Warszawiak nie zraził się po krytyce i dalej dość często nagrywa z wokalistami, pracującymi na co dzień nad muzyką bardziej radiową, częściej jednak korzystając ze śpiewu artystów przy własnych nagraniach. Niech za potwierdzenie tego posłużą kawałki "Jak Żyć?", "Jakby Jutra Miało Nie Być" czy masa numerów z Setą. Nawet na ostatnim krążku "Vanillahajs" znajdziemy takie właśnie kawałki. Wspomógł także młodych artystów, którzy błysnęli w programie Fabryka Gwiazd, gdzie Tede był jednym z jurorów – na jego albumach pojawiali się Agata Malcherek, Piotr Dymała i Mateusz Krautwurst. Numer "Glam Rap" z płyty o tym samym tytule zasiliła też Natalia Lesz, a w ramach ciekawostek warto wspomnieć, że na "Ścieżce Dźwiękowej" miała pojawić się Kayah, co ostatecznie niestety nie miało miejsca.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

ranking
Mężczyźni słuchają najczęściej Diho, a kobiety Bambi – ranking
Lista najchętniej słuchanych artystów z podziałem na płeć.

Mężczyźni słuchają najczęściej raperów, a kobiety raperek – wynika z zestawienia opublikowanego przez profil „Obliczenia i analizy w rapie”.
Na szczycie męskiej playlisty znalazł się Diho, a tuż za nim Sentino i Belmondo. Damska widownia wybiera najchętniej Bambi, Oliwkę Brazil i Dziarmę.
jak podają autorzy zestawienia, analiza została przeprowadzana za pomocą programu, który uwzględnia nie tylko statystyki ze wszystkich platform streamingowych, ale również ogólny ruch internetowy w podziale na płeć we wszystkich innych aplikacjach.
Najczęściej słuchani raperzy wśród mężczyzn
- Diho – 90,6% (odsetek męskich słuchaczy)
- Sentino – 87,4%
- Belmondo – 85,8%
- Louis Villain – 85,6%
- Gruby Mielzky – 84,8%
- Alcomindz – 84,6%
- Asster – 84,5%
- Rusina – 82,0%
- Kaz Bałagane – 79,8%
- Tomb – 79,9%
Najczęściej słuchani raperzy wśród kobiet
- Bambi – 77,3% (odsetek damskich słuchaczy)
- Oliwka Brazil – 69,5%
- Dziarma – 69,7%
- Eryk Moczko – 64,3%
- Smolasty – 63,6%
- Sobel – 62,8%
- Kacperczyk – 62,1%
- Taco Hemingway – 59,5%
- B.R.O. – 58,0%
- Quebonafide – 55,0%
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Najlepiej sprzedające się trasy rapowe 2024 roku
To najlepszy rok w historii i największy udział kobiet.

To najlepszy rok na scenie amerykańskiego hip-hopu w historii – informuje Billboard, publikując zestawienie najlepiej sprzedających się rapowych tras koncertowych.
Artyści rapowi mieli udział 5.7% w rynku, biorąc pod uwagę 100 najlepiej sprzedających się tras koncertowych w 2024 roku. To najwyższy wynik w historii. W 2023 roku było to 2.7%, a w 2022 3.4%.
Znacznie większą rolę w tym roku odegrały też kobiety. Na liście 10 najlepiej sprzedanych tras mamy aż 4 raperki. Kiedyś nie było ich więcej niż jedna.
10 najlepiej sprzedających się tras rapowych 2024
10. Childish Gambino
- Przychód: $23.4M
- Sprzedanych biletów: 197,000 biletów
- Ilość koncertów: 18
9. Future
- Przychód: $27.9M
- Sprzedanych biletów: 233,000 biletów
- Ilość koncertów: 21
8. Rod Wave
- Przychód: $28.7M
- Sprzedanych biletów: 244,000 biletów
- Ilość koncertów: 19
7. Megan Thee Stallion
- Przychód: $40.2M
- Sprzedanych biletów: 336,000 biletów
- Ilość koncertów: 26
6. Missy Elliott
- Przychód: $41.8M
- Sprzedanych biletów: 304,000
- Ilość koncertów: 29
5. Doja Cat
- Przychód: $46M
- Sprzedanych biletów: 382,000
- Ilość koncertów: 31
4. 50 Cent
- Przychód: $63.7M
- Sprzedanych biletów: 553,000
- Ilość koncertów: 47
3. $uicideboy$
- Przychód: $65.9M
- Sprzedanych biletów: 621,000
- Ilość koncertów: 60
2. Nicki Minaj
- Przychód: $99.8M
- Sprzedanych biletów: 712,000
- Ilość koncertów: 62
1. Travis Scott
- Przychód: $168.1M
- Sprzedanych biletów: 1.4M
- Ilość koncertów: 69
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Polski rap nie podbija świata. Najczęściej słuchani artyści poza krajem – 2024
Na liście nie ma ani jednego polskiego rapera.

Spotify Wrapped 2024 podkreśla rosnący wpływ polskiej muzyki na światową scenę. Artyści tacy jak kets4eki i Nosgov zdobywają uznanie dzięki unikalnym brzmieniom hyperpopu, sigilcore i phonku, które podbijają międzynarodową publiczność. Polska staje się kluczowym graczem w kształtowaniu globalnych trendów muzycznych – od przebojów viralowych po kinowe pejzaże dźwiękowe, łącząc tradycję z nowoczesną kreatywnością.
Polska muzyka podbija świat
Na szczycie listy globalnych ambasadorów znajduje się kets4eki, którego hyperpopowe utwory, takie jak „Hands up!” i „party addict” osiągnęły łącznie ponad 100 milionów odtworzeń poza Polską. Z kolei Tribbs, plasujący się na drugim miejscu, redefiniuje muzykę klubową i festiwalową, łącząc elektroniczne brzmienia z melodyjnymi refrenami.
Polska obecność w muzyce filmowej i gamingowej również jest zauważalna. Marcin Przybyłowicz i P.T. Adamczyk, odpowiedzialni za kompozycje do “Cyberpunka 2077” i “Wiedźmina”, zajmują odpowiednio 5. i 7. miejsce, udowadniając, że polskie ścieżki dźwiękowe potrafią wzruszyć odbiorców na całym świecie. Artyści tacy jak Maestro Chives i ConKi, łączący różne gatunki, stali się synonimami polskiej kreatywności muzycznej na arenie międzynarodowej.
Międzynarodowe przeboje
Polskie utwory zdobywają serca słuchaczy na całym świecie. LET’S GET FCKED UP Aloka stało się imprezowym hymnem globalnej publiczności, a Royalty (#2) Egzoda, Maestro Chivesa i Neoniego łączy hymnologiczną energię z emocjonalną głębią. kets4eki z utworem party addict (#4) potwierdza, że hyperpop to gatunek o uniwersalnym zasięgu.
Zaskoczeniem na listach okazał się także Jann, uczestnik Eurowizji, z Gladiatorem oraz Let You Down Dawida Podsiadło promujący serial Netflixa „Cyberpunk: Edgerunners”. Innowacyjne podejście polskich artystów do globalnych trendów umacnia ich pozycję na światowej scenie.
Najczęściej słuchani polscy artyści za granicą
- kets4eki
- Tribbs
- Maestro Chives
- ConKi
- Marcin Przybyłowicz
- Dawid Podsiadło
- P.T. Adamczyk
- Rnbstylerz
- Hania Rani
- Abel Korzeniowski
Najczęściej odtwarzane polskie utwory za granicą
- Alok, Mondello’G, CERES, Tribbs – LET’S GET FCKED UP
- Egzod, Maestro Chives, Neoni – Royalty
- 6arelyhuman, kets4eki – Hands up!
- kets4eki – party addict
- Rnbstylerz – Like Wooh Wooh – Radio Edit
- Jann – Gladiator
- ConKi, Rolipso, Runforrest – Sleep
- Dawid Podsiadło – Let You Down
- ConKi – Life
- ConKi, B.R.T., Shiah Maisel – The World is Mine
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Poznań słucha Bambi, a reszta Polski Taco Hemingwaya
2024: Najczęściej słuchani artyści w największych miastach Polski.

W ramach długo wyczekiwanego Wrapped 2024, Spotify prezentuje zestawienie najpopularniejszych artystów i utworów w największych polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Łodzi i Poznaniu. Chociaż Taco Hemingway niezmiennie króluje na listach przebojów w większości miast, w Poznaniu w tym roku na szczycie znalazła się bambi.
Dominacja na listach przebojów
Taco Hemingway, podobnie jak w latach poprzednich, utrzymuje tytuł najczęściej słuchanego artysty w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku i Łodzi, potwierdzając swoją stałą popularność. W Poznaniu jednak tegoroczne podium należy do bambi, która prześcignęła Taco Hemingwaya, umacniając swoją pozycję jako wschodząca gwiazda. Na czołowych miejscach w każdym z wymienionych miast znalazł się również Gibbs, który dzięki swoim sukcesom w 2024 roku był jednym z najważniejszych artystów polskiej sceny.
Najpopularniejsze utwory 2024 roku
Utwór i like the way you kiss me Artemasa zdobył serca słuchaczy w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Wrocławiu, zajmując pierwsze miejsce w tych miastach. W Łodzi i Poznaniu dominowała jednak Woda Księżycowa Kubiego Producenta, bami, Fukaja i stickxra. Na top listach pojawiły się także inne hity, takie jak Chyba że z Tobą zespołu MODELKI, które cieszyły się dużą popularnością w całej Polsce.
Rap wciąż na szczycie
Rap pozostaje najpopularniejszym gatunkiem muzycznym w Polsce, co odzwierciedla jego wiodącą rolę w krajowej kulturze muzycznej. Artyści tacy jak Young Leosia, Oki czy PRO8L3M utrzymują swoją pozycję w ścisłej czołówce, śmiało konkurując z międzynarodowymi gwiazdami, w tym Taylor Swift i Travisem Scottem.
Najczęściej odtwarzane utwory w Warszawie
- Artemas – i like the way you kiss me
- Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
- Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
- Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
- HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
- Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
- Vixen – Ne Rozumiju
- BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
- Beautiful Things – Benson Boone
- B012 – Bletka
Najczęściej słuchani artyści w Warszawie
- Taco Hemingway
- Gibbs
- bambi
- Oki
- sanah
- Young Leosia
- Travis Scott
- PRO8L3M
- Taylor Swift
- White 2115
Najczęściej odtwarzane utwory w Krakowie
- Artemas – i like the way you kiss me
- Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
- Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
- Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
- Vixen – Ne Rozumiju
- HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
- Beautiful Things – Benson Boone
- Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
- Plaster – Deemz, Szpaku
- B012 – Bletka
Najczęściej słuchani artyści w Krakowie
- Taco Hemingway
- Gibbs
- bambi
- sanah
- Oki
- White 2115
- Taylor Swift
- Szpaku
- PRO8L3M
- Travis Scott
Najczęściej odtwarzane utwory we Wrocławiu
- Artemas – i like the way you kiss me
- Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
- Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
- Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
- Vixen – Ne Rozumiju
- Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
- HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
- Beautiful Things – Benson Boone
- BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
- Lose Control – Teddy Swims
Najczęściej słuchani artyści we Wrocławiu
- Taco Hemingway
- Gibbs
- Oki
- bambi
- sanah
- Travis Scott
- Young Leosia
- PRO8L3M
- Szpaku
- @atutowy
Najczęściej odtwarzane utwory w Gdańsku
- Artemas – i like the way you kiss me
- Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
- Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
- Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
- Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
- HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
- BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
- Vixen – Ne Rozumiju
- B012 – Bletka
- Beautiful Things – Benson Boone
Najczęściej słuchani artyści w Gdańsku
- Taco Hemingway
- Gibbs
- bambi
- Oki
- sanah
- Young Leosia
- Travis Scott
- PRO8L3M
- Mata
- @atutowy
Najczęściej odtwarzane utwory w Łodzi
- Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
- Artemas – i like the way you kiss me
- Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
- Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
- Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
- HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
- BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
- Vixen – Ne Rozumiju
- B012 – Bletka
- Te numery – PG$, Young Leosia, bambi, francis
Najczęściej słuchani artyści w Łodzi
- Taco Hemingway
- bambi
- Gibbs
- Oki
- Young Leosia
- sanah
- White 2115
- PRO8L3M
- Bedoes 2115
- Chivas
Najczęściej odtwarzane utwory w Poznaniu
- Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
- Artemas – i like the way you kiss me
- Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
- Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
- Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
- HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
- BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
- Vixen – Ne Rozumiju
- Plaster – Deemz, Szpaku
- B012 – Bletka
Najczęściej słuchani artyści w Poznaniu
- bambi
- Taco Hemingway
- Gibbs
- Oki
- Young Leosia
- White 2115
- Travis Scott
- sanah
- Mata
- Szpaku
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Taco Hemingway znalazł się na szczycie listy najpopularniejszych artystów w Polsce. Spotify Wrapped 2024 podsumowuje mijający rok.
Lokalny rap utrzymał swoją dominację
Polskie utwory zdominowały pierwszą dziesiątkę, a tylko jeden zagraniczny kawałek znalazł się w zestawieniu. bambi, ambasadorka Spotify EQUAL Polska oraz artystka programu RADAR Polska, zajęła trzecie miejsce na liście najczęściej słuchanych artystów w Polsce i została liderką w grupie wiekowej 18-24 lata. W zestawieniu top 10 obok bambi pojawiły się także sanah i Young Leosia, co odzwierciedla rosnącą rolę kobiet w polskiej muzyce: w tym roku trzy z dziesięciu najpopularniejszych artystów to kobiety, podczas gdy w 2023 roku była to zaledwie jedna. Co więcej, sześć z dziesięciu najczęściej odtwarzanych utworów wykonują artystki, w porównaniu z pięcioma w roku poprzednim.
Lokalny rap również utrzymał swoją dominację, coraz śmielej łącząc się z popem i muzyką taneczną. Nieoczywiste gatunkowe połączenia, takie jak współprace Kiza i Bletki, Roxie Węgiel i Maty, Kubiego Producenta oraz Livki, na nowo definiują mainstreamową muzykę.
Maty słuchaliśmy szczególnie w okresie matur
Polacy precyzyjnie dobierają muzykę do momentów, które przeżywają w danej chwili. Od Deszczu na betonie Taco Hemingwaya, zwiastującego koniec lata, po 100 dni do matury Maty — którego popularność wzrosła w okresie matur — słuchanie muzyki pozostaje ściśle splecione z tym, czym aktualnie żyjemy. Co więcej, playlisty, które celebrują różne święta w ciągu roku, takie jak Halloween, Walentynki czy Majówka, pozostają jednymi z najczęściej streamowanych przez Polaków.
Wiralowy Tymek
Na lokalnym podwórku ciekawymi przykładami wiralowych historii są kawałki Sophia Loren Tymka oraz Długość dźwięku samotności Myslovitz. Pierwszy, choć wydany 3 lata temu, dopiero teraz zdobył szczyt list przebojów. Drugi to hit, który w 2024 utrwalił status klasyka polskiej muzyki, zdobywając przy tym nowych młodych fanów.
Sampling i remiksowanie to kolejny trend, który zyskał na popularności, a hity takie jak taneczny remiks Pedro do utworu Raffaelli Carrà oraz reinterpretacja Dragostea Din Tei autorstwa Davida Guetty i OneRepublic zdominowały letnie playlisty.
Najczęściej słuchani artyści w Polsce
- Taco Hemingway
- Gibbs
- bambi
- Oki
- White 2115
- sanah
- Young Leosia
- Mata
- Szpaku
- Travis Scott
Najczęściej słuchane utwory w Polsce
- Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr – Woda Księżycowa
- Artemas – i like the way you kiss me
- Gibbs, Opał, Jonatan, 4Money – Drive
- MODELKI, Vlodarski – Chyba że z Tobą
- Young Leosia, bambi, PG$, francis – Przester
- Kizo, Bletka, clearmind, papablessbeatz – HERO
- Vix.n – Ne Rozumiju
- bambi, Young Leosia, PG$, @atutowy – BFF
- Bletka – B012
- Szpaku, Deemz – Plaster
Najczęściej słuchane albumy w Polsce
- Oki – ERA47
- Gibbs – SAFE
- sanah – Kaprysy
- Taco Hemingway – 1-800-OŚWIECENIE
- PRO8L3M – PROXL3M
- Guzior – PLEŚŃ
- Billie Eilish – HIT ME HARD AND SOFT
- Otsochodzi – TTHE GRIND
- Travis Scott – UTOPIA
- bambi – in real life
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Rynek muzyczny w Polsce 2024 – duży wzrost sprzedaży, znamy liczby
Kupujemy coraz więcej nośników fizycznych.

Rynek muzyczny w Polsce podwoił dynamikę wzrostu. Wartość sprzedaży w pierwszym półroczu 2024 r. wzrosła o 31,6%
Związek Producentów Audio Video podsumował pierwsze sześć miesięcy 2024 r. Po raz kolejny rynek muzyczny notuje znaczące wzrosty i tym razem jest to dwukrotnie wyższy wzrost niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Łączna sprzedaż muzyki przekroczyła 392 mln zł, przy wzroście o 31,6%. To prawie o 100 mln więcej niż w pierwszym półroczu 2023 r.
Dane rynkowe
Istotną zauważalną zmianą w dotychczasowej tendencji jest jednoczesny wzrost sprzedaży cyfrowej i fizycznej. Tradycyjny już generator wzrostów w branży muzycznej, muzyka cyfrowa, która stanowi ponad 80% rynku, przekroczyła poziom 314,3 mln zł i wzrosła w porównaniu do roku ubiegłego o 31,4%. Muzyka w formatach fizycznych nie ustępowała jej jednak w dynamice wzrostu, przekraczając wartości 78,2 mln zł i notując wzrost o 32% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

To pierwszy od wielu lat tak istotny wzrost sprzedaż fizycznej, który pozwolił jej utrzymać prawie 20-procentowy udział w rynku.

Najpopularniejszą formą sprzedaży muzyki pozostaje streaming. Od stycznia do czerwca tego roku wygenerował 312,7 mln zł przychodu, odpowiadając już za 99,5% sprzedaży cyfrowej oraz 79,7% sprzedaży całkowitej.
Płyty CD w pierwszym półroczu odnotowały wzrost o 40,1%, generując przychód na poziomie 48,7 mln. To oznacza, że nośnik ten odpowiada obecnie za 12,4% całości sprzedaży. Istotny wzrost odnotowały także płyty winylowe. Przy wzroście o 20,4% wypracowały 28,8 mln zł przychodu, stanowiąc 7,3% rynku sprzedaży muzyki.

Oficjalne listy ZPAV
Półroczne podsumowania zestawień prezentujących najpopularniejszą muzykę w Polsce po raz kolejny przynoszą dobre wyniki twórcom krajowym. Ich produkcje zajmują większość pozycji na Oficjalnych Listach Sprzedażowych ZPAV.

W zestawieniu, które prezentuje dane singli w serwisach streamingowych – OLiS Single w Streamie – 66 na 100 pozycji należy do rodzimych twórców, przy czym w pierwszej dziesiątce znalazła się tylko jedna zagraniczna produkcja i jest to przebój i like the way you kiss me Artemasa, który uplasował się na pozycji 5. Najpopularniejsi w streamingach byli Kizo i Bletka z utworem Hero, którzy zajmują pierwszą pozycję zestawienia. Za nimi uplasowali się: Gibbs, Opał, Jonatan i 4Money z singlem Drive, Modelki i Vłodarski z hitem Chyba że z Tobą zajęli pozycję 3.

W zestawieniu stu najpopularniejszych płyt OLiS – Albumy, obejmującym zarówno sprzedaż cyfrową, jak i fizyczną, 65 pozycji należy do polskich twórców. W top 10 także tylko jedna pozycja przypadła zagranicznym artystom: na miejscu 6. uplasowała się Billie Eilish z albumem Hit Me Hard and Soft. Podium zestawienia należy do hip-hopowców. Na miejscu pierwszym znalazł się Chivas z albumem Deathcore, miejsce drugie należy do KęKę i jego ósmego studyjnego albumu 04:01, pozycję trzecią zajmuje Gibbs z wydawnictwem, które ukazało się w październiku ubiegłego roku – Safe.

Na liście OLiS – Albumy w Streamie, prezentującej wyniki poszczególnych albumów w streamingu, do pierwszej dziesiątki dotarły albumy siedmiu polskich artystów, zaczynając do epki PG$, przygotowanej przez Young Leosię i bambi. Na miejscu drugim uplasował się Gibbson z wydawnictwem Safe. Miejsce trzecie należy do Guziora i płyty Pleśń. W top 100 łącznie 62 pozycje należą do polskich twórców.
Na liście prezentującej sprzedaż tradycyjnych nośników fizycznych OLiS – Albumy Fizycznie także przeważają krajowi artyści. Listę otwiera KęKę z albumem 04:01, a kolejne cztery pozycje także należą do polskich twórców: Chivas z Deathcore zajmuje miejsce 2., Oki z ERA47 plasuje się na pozycji 3., miejsca 4. i 5. zajmuje sanah z produkcjami Kaprysy i Bankiet u sanah. Łącznie w top 10 osiem albumów należy do polskich twórców, a w top 100 jest ich 67.
Na Oficjalnej Liście Airplay (OLiA), gdzie prezentowane są najczęściej odtwarzane utwory w polskich stacjach radiowych, jest trochę odmienna sytuacja. W top 100 polscy artyści zajęli jedynie 31 miejsc, jednak warte podkreślenia jest to, że w pierwszej dziesiątce należy do nich 5 pozycji. Zestawienie otwiera Cyril z przebojem Stumblin’ In, a polscy twórcy uzupełniają pierwszą trójkę: Sylwia Grzeszczak z singlem Motyle zajmuje miejsce 2., Vixen z Ne Rozumiju – miejsce 3.
Związek Producentów Audio Video
Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News5 dni temu
Czarne chmury nad Sokołem. Czy Narratora czeka fala hejtu?
-
News2 dni temu
Klub Pona na Chmielnej upadł. Przewidzieliśmy to
-
News3 dni temu
Belmondo wskazał najlepszy klip w polskim rapie. Jest bardzo niszowy
-
News2 dni temu
Kendrick Lamar zezłomował Drake’a podczas Super Bowl
-
News4 dni temu
Josef Bratan vs Ferrari – zwycięstwo przez dyskwalifikację
-
News4 dni temu
Kanye West i bulwersujące tweety przez 12h. Wiemy już, po co to zrobił
-
News4 dni temu
Wu-Tang Clan – powrót z płytą po 8 latach
-
Wywiad3 dni temu
Tau o Słoniu: „Nie poważam jego rapu, nie słucham” – wywiad