Sprawdź nas też tutaj

Recenzja

RECENZJA: Eminem – ”The Marshall Mathers LP 2”

Opublikowany

 

Za napisanie recenzji ostatniego albumu Eminema chciałem zabrać się już wcześniej, ale trudno było napisać na gorąco coś sensownego o sequelu klasycznej pozycji sprzed ponad dekady, zestawić rzetelnie jeden album z drugim. Od momentu ukazania się ostatniego albumu króla rapu (tak, tak!) minęło zaledwie kilka miesięcy, które chociaż nie stanowią szczególnie długiego okresu czasu, dały mi już na tyle jasne pojęcie o nim, bym zdecydował się zabrać głos.

Już otwierający album klimatyczny utwór pt. ''Bad Guy'' stanowi kontynuację piosenki ''Stan'' promującej ''The Marshall Mathers LP'' – piosenki stanowiącej fikcyjną opowieść o obsesyjnym fanie rapera, który w celu zwrócenia na siebie jego uwagi morduje swoją ciężarną dziewczynę i popełnia samobójstwo. Zarapowany jest z perspektywy brata tragicznie zmarłego bohatera poprzedniego hitu, który po latach życia w cieniu tragedii rodzinnej decyduje się na pozbawienie życia obwinianego o nią rapera. Z emocjonujących wywodów Mitchela, bo takie imię nosi chłopak, wyłania się fascynujący i wyraźny portret psychologiczny młodego, niezrównoważonego emocjonalnie człowieka, absolutnie sfiksowanego na punkcie pomszczenia śmierci bliskiej osoby. Nawija: ''Myślałeś, że minęło zbyt dużo czasu i już zapomniałem? Zapomnij o tym!/To ty doprowadziłeś do ruiny moją rodzinę/Oczekujesz, że pogodziłem się z jego stratą?/Chcesz żebym udawał, że nigdy nie istniał?/Może już odszedł, ale nie zapomnę o nim nigdy/Mimo że już dawno go nie ma na naszych zdjęciach''. Wyrównawszy swoje rachunki z raperem, chłopak przemawia jako ucieleśnione zło konieczne, stając w obronie wszystkich skrzywdzonych przez Eminema w ciągu jego życia ludzi: ''Weź łyka wody, lecz ja będę tą tabletką/Która będzie zbyt wyszczerbiona, by ją połknąć/Jestem tymi gnębicielami, których nienawidzisz/Ty też stałeś się jednym z nich, po tym jak masakrowałeś każdego geja/Jestem też każdą kobietą, którą zraniłeś''. Wciągnięcie się w opowieść nie wymaga od słuchacza wysiłku woli, nadzwyczajnego skupienia, a wręcz przeciwnie – jest ona na tyle porywająca, że sama automatycznie nastraja jego atencję na rejestry wymagające wychwycenia wszystkich niuansów fabularnych. Odbiorca utworu staje się jakby niemym świadkiem tragedii w niej przedstawionej, co jest dość upiornym i bardzo ekscytującym doświadczeniem.

''The Marshall Mathers LP'' był albumem przesyconym rozliczeniami z przeszłością rapera oraz bliskimi mu ludźmi z którymi łączyły go skomplikowane relacje – matką, ojcem oraz byłą żoną Kim. Rozrachunki te były przeprowadzane przez rapera bardzo ofensywnie, bez poszanowania prywatności oraz godności drugiej strony konfliktu, wręcz na tyle ostro, że można powiedzieć z czystym sumieniem, iż padły one ich ofiarą. W tytułowym dla poprzedniego albumu utworze wprost nazwał swoją matkę ''pieprzoną dziwką'', kontynuując szerzej temat jej osoby oraz ciężkiego dzieciństwa które przeszedł w związku z jej zaniedbaniami w singlowym utworze ''Cleanin Out My Closet'' z albumu ''Eminem Show'' wydanego rok później. Niespodziewanie dla chyba wszystkich swoich fanów, na recenzowanym albumie raper zmienił o 180 stopni podejście do tej, jak mawia porzekadło, pierwszej kobiety w swoim życiu. W utworze ''Headlights'', Eminem – uwaga – przeprasza swoją matkę za wcześniejsze obrażanie jej w piosenkach, i opisuje wspomnienia trudnego dzieciństwa już z perspektywy dojrzałego mężczyzny świadomego faktu, że ludzie częściej są TYLKO, a nie AŻ ludźmi. Taka muzyczna próba zainicjowania pojednania się po latach waśni, jakżeby inaczej, chwyta za serce i stanowi inspirujące tło dla własnych introspekcji, nie przestając być przy tym muzyką doskonałą samą w sobie.


Antykobiece utwory, jak i pojedyńcze tego rodzaju wersy były jednymi z najbardziej charakterystycznych (i kontrowersyjnych) z zawartych na ''The Marshall Mathers LP''. Raper nie tylko obrażał swoją matkę, popowe gwiazdki, byłą żonę, Kim, ale wręcz wszystkie przedstawicielki płci pięknej, w utworze ''Kill You'' snując makabryczne fantazje na temat zabijania ich, okaleczania, gwałcenia, poniżania. Tak ekstremalne natężenie spaczonej, seksualnej przemocy wobec kobiet, uprzedmiotawiania ich na sequelu albumu wprawdzie nie występuje, ale i tutaj pojawia się utwór pełen agresywnych emocji opowiadający o relacjach damsko męskich, zawodach związanych z relacjami z kobietami, żywionych do nich przez rapera sprzecznych uczuć. Zatytułowany jest ''So Much Better'', traktuje o złowrogim podejściu rapera do kobiety, która złamała mu serce. Eminem opowiada o kolejnych fazach radzenia sobie po męsku z byciem porzuconym: ''Wracam do moich kurw do jebania/Z zupełnie nową nienawiścią do blondynek, że to niby odchylenie?/Nienawidzę całego tego kurestwa tak samo, kochanie, daj spokój''. Dalej nawija już nieco spokojniej: ''Bo kobieta złamała mi ser-ce, tak, powiedziałem ser-ce/Bo złamała mi je na dwie częś-ci i wyrzuciła do śmie-ci/Kim ty myślisz że jesteś, ździro?/Sądzę, że najwyższy czas dla mnie, bym otrzepał kurz/I podniósł się z dywanu''. Końcowe wersy utworu są zaś śmiertelnie jadowite, i zdradzają, że intencją w której pisał utwór było doprowadzenie do zgonu swej niegdysiejszej wybranki serca: ''Mam 99 problemów, i ta dziwka jest niejednym/Jest każdym z 99 z nich, potrzebuję pistoletu maszynowego, by się ich pozbyć/Mam nadzieję, że usłyszysz tą piosenkę/Zaznasz stanu przedzawałowego, dostaniesz ataku serca/I po prostu padniesz trupem, a ja urządzę potem pierdoloną imprezę''. Taki muzyczny zamach na życie niewiernej kobiety dokonany przez genialnego rapera brzmi rewelacyjnie, także z uwagi na perfekcyjnie dobrany do tekstu, dramatyczny podkład muzyczny. Eminem w takim wydaniu brzmi znakomicie, i szkoda bardzo, że można go usłyszeć w nim na niewielu utworach składających się na album.

Z bardzo mieszanymi komentarzami słuchaczy rapu spotkał się singlowy utwór ''The Monster'' z Rihanną. Odbiorcy zarzucali raperowi próbę powielenia schematu znanego z hitowego kawałka ''Love The Way You Lie'' nagranego z wokalistką na jego poprzedni album, ''Recovery''. Są to kalekie kalumnie, bowiem raper z Detroit podszedł do współpracy dużo bardziej ambitnie niż poprzednim razem, i napisał utwór traktujący nie o miłości, a o stawianiu czoła samemu sobie, swej wymykającej się łatwo spod kontroli, drugiej, pławiącej się gdzieś w otchłani podświadomości mrocznej stronie. Melodyjny refren, dynamiczny, najeżony rozmaitymi przejściami podkład, oraz emocjonujące wokale duetu stanowią o tym, że ''The Monster'' jest perfekcyjnym materiałem na przebój. To utwór, który niczym genialne dziecko od samego poczęcia skazany jest na sukces. Nie ma zresztą nic złego w serwowaniu słuchaczowi tego, co ma się do powiedzenia w sposób przystępny, uniwersalny, jeśli tylko zachowuje się przy tym wysoki poziom. Dodam, zupełnie naturalnie bez taniej prowokacji, że w moim odczuciu pomiędzy duetem panuje tak wyczuwalna chemia na płaszczyźnie muzycznej, że z wielką przyjemnością usłyszałbym ich wspólną EP-kę.

Flow rapera z Detroit jest absolutnie bezbłędne, nie jestem także w stanie zarzucić niczego jego śpiewanym wokalizacjom, natomiast chwilami drażni silnie zbyt agresywne wypowiadanie przez niego wersów, w szczególności w utworze ''Rhyme or Reason''. Prawdopodobnie zabieg taki miał na celu większe zabarwienie emocjonalnie utworu, jednak zdecydowanie doszło do przedobrzenia. Kwestią sporną natomiast jest, czy na dobre wyszła albumowi ilość damskich wokali, które chociaż sugestywne i nastrojowe, pojawiają się aż w 6 z 15 piosenek na albumie (dla porównania – ''The Marshall Mathers LP'' w tylko 2, a w krytykowanym za komercyjny ton ''Recovery'' – w 5), przez co brzmieć może dla niektórych nazbyt popowo. Osobiście, zważywszy jednak na to, jak wiele rapowanych wersów pada w poszczególnych utworach (Eminem nie bawi się w 16-sto wersowe zwrotki), nie widzę w tym wady.


Od strony produkcji mamy do czynienia z wieloma sławami w tej materii, żeby wymienić chociażby Ricka Rubina (odpowiedzialnego m. in. za zachwycające, oldschoolowe brzmienie singlowego ''Berzerk''), Frequency (szlagierowy ''The Monster''), DJ Khalil z którym współpracę Eminem rozpoczął ze znakomitym skutkiem na swoim poprzednim albumie ''Recovery'' (tutaj odpowiedzialny za ''Survival''), podobnie jak z Emile Haynie, producentem muzycznym stojącym za sukcesem zamieszczonych na albumie intymnych, nastrojowych utworów ''Legacy'' i ''Headlights''. Sam Eminem również przyłożył rękę do aż 7 utworów, nie znajdziemy tutaj jednak akcentów od Dr. Dre, mającego bardzo duży wkład w warstwę muzyczną klasycznego ''The Marshall Mathers LP''. Większość z bitmajstrów których efekty pracy możemy podziwiać na albumie wykonała kawał świetnej roboty – podkłady brzmią bardzo zróżnicowanie, odstają od siebie przyjemnie pod względem nastroju, czy zastosowanych w nich rozwiązań (tu i ówdzie sample, gdzie indziej – elektronika, czy gitarowe riffy z pazurem), ale trafiły się także słabsze dokonania, jak chociażby pozbawiony uderzenia ''Asshole'' popełniony przez Alex Da Kid czy ''Evil Twin'' spod ręki duetu producenckiego Sid Roams, które to utwory są w moim odczuciu jednocześnie zdecydowanie najsłabszymi punktami albumu.

Teksty utworów na albumie różnią się od siebie znacznie tematyką. W kawałku ''Rhyme or Reason'' raper opowiada o swojej nienawiści do ojca, w ''Legacy'' snuje retrospekcje dotyczące swego trudnego dzieciństwa, pełnego niepowodzeń dorastania oraz odosobnienia, w zabawnym ''So Far'' opisuje słodko-kwaśne perypetie których przysparza mu rozpoznawalność, w głównie śpiewanym ''Stronger Than I Was'' opowiada z punktu widzenia swojej byłej żony, Kim, o ich burzliwym związku. ''Rap God'' to popis jego oszałamiających umiejętności liryczno wokalnych, zaś nagrany wraz z Kendrickiem Lamarem (jedyny MC pojawiający się gościnnie na albumie) ''Love Game'' traktuje o relacjach damsko męskich z dużą dozą niewybrednego humoru. ''Berzerk'' to kunsztowny banger, zdecydowanie nie mający sobie podobnych w dotychczasowym dorobku muzycznym Eminema, ''Survival'' stanowi utwór motywujący do działania, a ''Brainless'' złowieszczo przypomina o drzemiącej w raperze grozie… Tylko z obowiązku napomknę, że
w każdym z tracków Eminem wyrzuca z siebie ruzgocące kanonady słów rymujących się ze sobą na wielu poziomach, dewastując podkłady. Jego technika rymowania słów stanowić powinna wzór dla wszystkich twórców muzyki rap chcących eksploatować ten gatunek muzyczny jakościowo jak najlepiej.

Nie śmiem stawiać rzeczonego albumu na równi z jego diamentowym prequelem sprzed ponad dekady już choćby z racji niebywałego wprost do niego sentymentu, zaryzykować mogę jednak śmiało stwierdzeniem, że jest w moim odczuciu zdecydowanie zbyt łagodny lirycznie na jego pełnoprawną, drugą część, i z tego już powodu powinien zostać zatytułowany raczej ''The Eminem Show 2''. Albumem jestem zachwycony, kilka z zawartych w nim utworów zamieściłbym nawet na swojej prywatnej liście ulubionych 25 piosenek rapera, ale nadanie mu tytułu nawiązującego do wspomnianego klasyka stanowi raczej chwyt marketingowy. Warstwa tekstowa albumu (muzyczna również, chociaż w znacznie mniejszej ilości) zawiera odniesienia do niego, które z całą pewnością zaznajomieni z nim słuchacze wyłapią z uśmiechem na twarzy, nawiązuje do niego treścią kilku piosenek, ale jest to stanowczo za mało by pretendował on do jego następcy. Ocena: 4/6


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

Recenzja

Biografia Sentino „Tatuażyk” – przedpremierowa recenzja

„Wszyscy bliscy albo umierali, albo odchodzili bez słowa”.

Opublikowany

 

sentino biografia recenzja

Przeczytałem autobiograficzną książkę Sentino… i dzisiaj Wam o niej opowiem. 

Ustalmy to jednak na samym początku. Ja nie wierzyłem, że to wydanie kiedykolwiek ujrzy światło dzienne. Brałem ten projekt pod uwagę równie poważnie co szlugi Alvarezy, napój Midas, wódkę Tatuażyk, high-endową markę Sicarios Culture z dresami po 200 euro i całą rzeszę innych pomysłów na komercjalizację postaci Sentino. Jaka była więc szansa na powodzenie tego projektu? A jednak fizyczny egzemplarz biografii Sentence trafił w końcu do mojej ręki. Prosto z drukarni, prosto z rąk Truemana na Złotej 44, prosto do czytelników portalu GlamRap, aby jako pierwsi dowiedzieli się co skrywa w sobie “Tatuażyk”.

Technicznie jest to wywiad rzeka. Sentino naprowadzany pytaniami swojego rozmówcy opowiada o tym, co, gdzie, kiedy, z kim zrobił. Przez większość książki idą oni całkiem chronologicznie, aby pod koniec już stricte wyrywkowo rozwijać najbardziej intrygujące kwestie. Sebastian zaczyna swój wywód od bardzo szczegółowego omówienia swojego dzieciństwa i aspektów, które ukształtowały go jako człowieka. To właśnie tutaj pierwszy raz publicznie opowiada on więcej o swojej rodzinie i wychowaniu. Uważni słuchacze Alvareza od razu wyłapią fragmenty pasujące treścią do konkretnych zwrotek w twórczości rapera. Pojawiają się też tematy nigdzie wcześniej nie poruszane. Dowiecie się z tej lektury między innymi szczegółów pierwszego stosunku seksualnego Sentino oraz rozstania jego rodziców.

Po omówieniu młodzieńczych lat zaczyna się kwestia buntu, która towarzyszy nam do samego końca lektury. Sebastian zdaje się postacią niezmiennie idącą na przekór otaczającym go standardom. Dotknięty specyficznymi sytuacjami za młodu, emigrując z kraju do kraju, nauczył się żyć w niezmiernie specyficzny sposób. I ten lifestyle towarzyszy mu od 16 roku życia, aż po dziś dzień. Tylko że on go nie wybrał a mimowolnie zaczął w nim funkcjonować. Chociaż ewidentnie Sentence przechodzi przez różne etapy życia, które ta książka umiejętnie dzieli kolejnymi rozdziałami, to wciąż pozostaje on tą samą osobą. Zresztą tyczy się to również jego wyglądu. I tutaj pojawia się bardzo ważna kwestia. Bo ogromną zaletą “Tatuażyka” są zawarte w nim materiały z prywatnych zbiorów rodziny Sentino. Fotografie, rysunki, skany rękopisów, które to razem z kodami QR (stanowiącymi odnośniki do konkretnych utworów muzycznych) stały się fenomenalnym uzupełnieniem książki. To w pewien sposób nadało biografii charakteru i bardziej urzeczywistnionego zarysu.

Mam też parę dotkliwych uwag co do “Tatuażyka”. Po omówieniu dzieciństwa zaczyna się istny fabularny rollercoaster. Niektóre lata życia naszego bohatera zawarte są w paru zdaniach. Sentence nie raz stawia w losowym momencie zdecydowaną kropkę, odmawiając kontynuowania danego tematu. Rzecz jasna wynika to z dotkliwości wspomnień do jakich musi on na potrzebę wywiadu wracać. Nie dziwi więc wzmianka o butelce alkoholu towarzyszącej Sentino w trakcie rozmowy. Jednak te urywane kwestie szkodzą książce jako biografii. Ostatecznie “Tatuażyk” to 220 stron tekstu, napisanego bardzo dużą czcionką, wraz z wielkimi odstępami między akapitami. Lektura na jeden wieczór. A szkoda, bo potencjał był tu zdecydowanie na dłuższe dzieło. Brakuje mi też uwzględnienia wielu postaci. Rozmówca dopytuje się co prawda o różne nazwiska ze świata showbiznesu, jak Malik, Mata, Diho, Kaz Bałagane, TPS i Paluch, jednak to stanowczo za mało. Wiele osób jak chociażby Raff Smirnoff zostało niestety pominiętych. A no i jeszcze jedna rzecz, wielokrotnie pojawia się błąd zapisu liczbowego. Zamiast 40 tysięcy mamy “40 000 tysięcy”. To powinna akurat korekta wyłapać.

Wbrew pozorom nie jest to wesoła lektura pełna pięknych opowieści na temat kradzieży małp z Gibraltaru i rzucaniu talerzami w restauracjach z latynoskimi kobietami u boku. Dużo w niej bólu i walki o lepsze dzisiaj, bo „jutro” zdaje się dla Sebastiana mniej ciekawe niż obecna chwila. Sentino z pewnością prezentuje się w „Tatuażyku” jako jedna z najciekawszych person w polskim przemyśle muzycznym jednak nie zawsze w ten sposób, w jaki sam by sobie życzył. Zawód poczują także czytelnicy ciekawi historii Sentence z “ulicy”, nad czym w posłowiu ubolewa sam autor książki. Nadal nie wiemy co wiązało tego polsko-niemieckiego rapera z Hellsami. Zawarta prywata raczej usatysfakcjonuje fanów, chcących, chociaż troszkę lepiej poznać swojego idola. Słowem podsumowania tego tekstu niech będzie poniższy cytat z posłowia, z którym to Was zostawię.

”W jego otoczeniu od zawsze był brak jakiejkolwiek osoby, której mógłby zaufać. W koło tylko k*rwy i gangsterzy. Wszyscy bliscy albo umierali, albo odchodzili bez słowa”.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Recenzja

Sapi Tha King „Wado Loco”: Odklejenia korposzczura – recenzja

Próg wejścia do rap-gry to nieśmieszny żart.

Opublikowany

 

Każda recenzja wymaga ode mnie przynajmniej kilkukrotnego przesłuchania ocenianego materiału. Nieraz kilkunastokrotnego. W międzyczasie sporządzam notatki i spisuję luźne myśli. Naturalnie rzecz biorąc, pierwszy odsłuch daje mi ich najwięcej. Chociaż najbardziej wnikliwe obserwacje przychodzą dopiero z kolejnymi godzinami. No i tak sobie spoglądam na moje notatki po czterech pierwszych numerach „Wado Loco”: Seplenienie, gubienie rytmu, udawanie, że potrafi śpiewać + problemy z tempem i tonacją. Wiem już, że to będzie uciążliwa recenzja. Przed wami debiutant. Sapi Tha King.

“Jebać stare baby, jebać stare baby, jebać stare baby.
U u a a po co dzwoniłaś na psy, kurwa?”

Może Sapi ma problemy z prawie każdym aspektem muzycznym, ale za to porywa głęboką liryką. Nie no, żartuję. Jest taki numer jak „Zamknij ryj”, w którym Sapi zapewnia, że żadne komentarze go nie bolą. Totalnie nie obchodzą. Żadne. Dlatego pełen emocji nagrywa numer, gdzie obraża osoby, którym nie podoba się jego muzyka. Rzuca przy tym pełną gamą obelg i wyzwisk. Skoro tak bardzo ma to w poważaniu to, z jakiego powodu tak sfrustrowany o tym nagrywa? Pytanie retoryczne, wszyscy znamy odpowiedź. Jednak najbardziej mnie zaintrygowały wspomnienia z pracy w korporacji IT. Na przykład w kawałku „Baba z HR” nasz bohater recenzji żali się, że chcieli go zwolnić za przychodzenie pijanym do pracy. Poważnie. Dziwi się on też temu, że na spotkaniach integracyjnych ludzie pozwalają sobie na zabawę, a w zakładzie pracy to już niezbyt. Innym razem pojawia się temat wyzysku i pracy na czarno. To akurat są tematy z kategorii poważnych. Jednak budowanie wokół siebie otoczki korposzczura z ilością odklejeń na poziomie Malika Montany, zupełnie rujnuje sens podejmowania takiej problematyki.

“I k*rwa teraz siedzisz taki sfrustrowany, że my mamy takie durne wersy.
K*rwa nie masz roboty, siedzisz u matki.
Jedyne co jej dorzucasz to k*rwa pranie do pralki.
Ty j*bana parówo, śmieciu. Jesteś nikim”

Techniką Sapi też nie grzeszy. Wiele rymów jest do przewidzenia, jeszcze zanim padną z ust rapera. Zupełna amatorszczyzna. A są jakieś plusy albumu „Wado Loco”? Znajdą się. Utwór „Królowa manipulacji” porusza arcy ważny temat współczesnych relacji w geocentrycznym świecie. Wiecie – mężczyzna zły, kobieta dobra. Nigdy na odwrót. Jakbyście czytali Onet i w jakimś kosmicznym otępieniu stwierdzili, że jego pseudoredaktorzy mogą mówić z sensem. To właśnie o takiej nowoczesnej patologii traktuje ten numer. Z kilometra też czuć od Sapiego mocne przywiązanie do miejsca wychowania. Wplątywanie swojego pochodzenia między wersami, zawsze jest mile widziane w rapie. Nie można też raperowi odmówić charyzmy, która to konsekwentnie buduje autentyczność wokół jego persony. O i jeszcze dwa słowa. Kubi Producent. Bo to on podjął się wyprodukowania wszystkich bitów na ten album. Świetna robota. Gościnne zwrotki położyli natomiast Fukaj i Kizo. No i tutaj chciałbym zwrócić uwagę na tego pierwszego pana. Chłopak, który jest moim zdaniem autorem najgorszego albumu wydanego nakładem SBM Label, nagrał zaskakująco porządną zwrotkę. Prawdopodobnie najlepszą w swojej dotychczasowej karierze. Jeszcze może coś z niego być. Kibicuję.

„Robiłem strony internetowe, configi portów i także grafiki
I cały czas darłeś mordę, straszyłeś brakiem pensji, zamiast zachęcić
Myślałeś, że mając monopol w tym mieście, możesz swoich podwładnych tępić
Chuj ci do mordy, ty stary chamie, jeśli teraz dziwko to słyszysz”

Poziom polskiego rapu leży. Rok 2023 jest wyjątkowo felerny pod tym kątem. Popularność takich person jak Sapi Tha King jest jedynie tego smutnym potwierdzeniem. Gdzie jest biuro ochrony rapu, kiedy jest naprawdę potrzebne? Próg wejścia do rap-gry to nieśmieszny żart. Szczerze, to z coraz większym zaniepokojeniem obserwuję takie ekscesy. Mam spore obawy przed tym, aby takie albumy miały być codziennością na scenie. To nie jest żaden performens wychodzący przed szereg. To wymizerowany produkt. Jednak nie skreślałbym jeszcze Sapiego. Tha King pomimo tego, że aktualnie kuleje w tworzeniu muzyki — przynajmniej próbuje iść własną drogą. W przyszłości mu to zapewne zaowocuje. Ale patrząc na “Wado Loco”… to zdecydowanie w tej dalszej przyszłości.

“Byłaś największą brudaską, jaką poznałem
Stawałem na końcu chuja, a w zamian chuja dostałem
Tyle razy myślałem, że sam odwiedzę Ostrawę
I pojadę na kurwy, jeszcze przed karnawałem”

Ps: A myślałem, że po „Kici Meow” Reto i Leosi już nic gorszego nie usłyszę.

Ocena płyty Sapi Tha King „Wado Loco”:

3.7 Ocena redakcji
2.2 Ocena słuchaczy (4 głosy)
Teksty1
Bity8
Flow2
  Zaloguj się, żeby ocenić
Sort by:

 

Verified

Show more
{{ pageNumber+1 }}

Tracklista

  1. Nawet jeśli nie wyjdzie mi z rapem
  2. Jestem młody
  3. To wszystko dała mi branża IT
  4. 10K20K
  5. 200km/h (Unreleased)
  6. Baba z HR (Unreleased)
  7. Terabajt
  8. Mimo że dzwonisz
  9. Zamknij ryj (Unreleased)
  10. Chcę mi się pić (Unreleased)
  11. Królowa Manipulacji
  12. Pytasz mnie czy zaufam? (Unreleased)
  13. Służbistka


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Recenzja

Chivas „młody say10”: tylko hity – recenzja

W zaledwie rok raper zrobił progress jaki większości artystów zająłby pięć lat i z trzy wydane albumy.

Opublikowany

 

chivas młody say

Znacie to uczucie, kiedy polski rap was pozytywnie zaskakuje? Ja też niezbyt. Natomiast każdy taki eksces warty jest naszej uwagi. Z tego właśnie powodu spotykamy się dzisiaj w ramach recenzji albumu Chivasa. Fakt, rzadko kiedy tak z góry narzucam moje odczucia przy pisaniu opinii o danym krążku. “Młody say10” jednak jest dla mnie zupełnym przełomem w postrzeganiu postaci jego autora. Stąd recenzja być może nacechowana będzie moją sympatią już od początku, taki wyjątek.

Wyjdę sobie na dwór, bo mieszkam sam
Spotkam kogoś, kto mnie słucha i kojarzy twarz
Jest podobna do Jezusa, to trochę pojebane
Bo nie jestem jego fanem, ale fajnie, gdyby był

Chivasowi nigdy nie można było odmówić zdolności stricte wokalnych. Niestety obrany przez niego styl, zdawał się nie do końca przemyślany czy opanowany przez samego artystę. Tak jak doskonale rozumiałem fenomen podopiecznego Szpaka przy okazji debiutu, daleko mi było do propsowania “nauczyłem się przeklinać”. Co się zmieniło? W zaledwie rok raper zrobił progress jaki większości artystów zająłby z trzy longplaye. “Młody say10” pozbawiony jest chaosu, pomimo dużej dynamiki. Muzyk bezbłędnie lawiruje klimatami popu, rocka, punka i rapu, nie dając nawet na sekundę odlecieć myślami odbiorcy. Materiał płynie, jakby był zaledwie jednym utworem. Dawno nie spotkałem się z taką spójnością.

I się zastanawiam cały czas, czy jej kupić gaz?
Czy ona mnie kocha, czy chce się tylko pieprzyć?
I tak cały czas, czy jej kupić gaz?

“Młody say10” zawiera jedenaście pozycji na trackliście, a co za tym idzie album trwa jedynie 26 minut. Bez gościnnych wokali. Jednak wbrew pozorom, płyta nie pozostawia po sobie odczucia niedosytu. Dlaczego? Materiał skrojony został na miarę z każdej strony. Z pewnością pomocnym w tym aspekcie był fakt, że za wyprodukowanie wszystkich bitów odpowiedzialny jest sam Chivas. Dalej. Podopieczny Szpaka rapuje o emocjach jakie spotyka przy dobitnie życiowych sytuacjach. Bez wyniosłości. Bez bawienia się w wieszcza. Przebijają się przede wszystkim negatywne myśli, nie raz wypowiedziane w sposób bardzo prosty. Nie doszukiwałbym się jednak legendarnie złożonych zwrotek. Co więcej, ten album wcale taki nie musi taki być, aby pozostać wybitnym dziełem. Poprzez odpowiednią zmianę tempa i akcentu, utwory pozostają prawidłowo skonstruowane bez zmuszania się do pisania wersów pod stałą liczbę sylab.

Moja pierwsza dziewczyna udawała, że ma raka
Dawno temu, no i wcale nie umarła

To nie jest gatunek rapu jaki będę sobie słuchał w wolnym czasie. Jednak docenić muszę jakim ewenementem na naszej scenie jest “młody10”. To świerzość jakiej nie podrobisz. Styl wykreowany przez Chivasa jest unikalny w polskich realiach i pozostawia po sobie wrażenie jeszcze sporego potencjału do wydobycia. Przyjemnie mi jest jeszcze czasem się zaskoczyć słuchając polskiego rapu.

Przez siedem lat adorowałem głupią szmulę 
Nie chodzi o D–, ani K–, ani Zuzię, ta pierwsza to zrozumie 
A w sumie szczerze niezbyt chciałem gadać o tej drugiej 
(Czemu? Czemu?) To ta od raka

Ocena płyty Chivas „młody say10”: 9.3/10

9.3 Ocena redakcji
3.4 Ocena słuchaczy (3 głosy)
Teksty9
Bity9
Flow10
  Zaloguj się, żeby ocenić
Sort by:

 

Verified

Show more
{{ pageNumber+1 }}

Tracklista

  1. anyżowe żelki
  2. narcyz
  3. koleżanko mojej byłej
  4. drzewko
  5. to ostatni raz gdy jadę nad bałtyk
  6. miałem kolegę bartka
  7. kupić jej gaz czy torebkę?
  8. jesteś najlepszy/najlepsza
  9. mam chyba za drogie auto
  10. prevka na płytę może (młody say10)


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Recenzja

DeNekstBest „Młyn”: Czarny koń – recenzja

W pełni wykorzystany potencjał przyjętego formatu krążka.

Opublikowany

 

DeNekstBest Młyn

Denekstbest odżyło. Poczynając od kontynuacji mixtapeu z 2016 roku, przez fenomenalny debiut Szymona_C i opus magnum w twórczości Sebastiana Fabijańskiego. Ku mojemu zaskoczeniu, chwilę po tych premierach pojawia się już kolejny projekt pod szyldem DNB. “Młyn” to album nagrany w całości podczas pięciodniowej sesji zrealizowanej na wspólnym wyjeździe artystów związanych z wytwórnią. Koncept równie banalny, co wszystkim dobrze w ostatnich latach znany. Zobaczmy co z tego się narodziło.

Kiedyś się jak zombie kręciliśmy po blokach wkoło 
Kilka lat minęło, coś tam się udało paru ziomom 
Chłop mnie podał na psach, po pół roku odwołał zeznania 
Płakała mama, kiedy pocztą przychodziły wezwania

Domeną takich projektów jest spektakularny luz i porywające linie melodyczne. Odcięci od codziennych bodźców, a tym samym niewychodzący z melanżu artyści płodzą najefektywniejsze bengery. Gorzej już niestety z samą liryką przez nich prezentowaną. Stąd nie jestem zbytnim entuzjastą takiego formatu. Przy czym ekipa DeNekstBest okazuje się wyjątkiem potwierdzającym powyższą regułę. “Młyn” porywa nie tylko świetnymi top line’nami, a również nadzwyczajną błyskotliwością muzyków. Podopieczni VNMa wraz z nim samym, zadbali o to, aby każdy pojedynczy numer posiadał określony zamysł. Coś więcej niż “impreza i używki” oraz “używki i impreza”. To właśnie ta pomysłowość stanowi największą zaletę “Młynu” jednocześnie wyróżniając go na tle konkurencji.

Zostanie wilczy bilet nam
Nie chce został nawet chwilę sam
Za to na chodniku wylewam
Nie wierzę w 21 gram

Udział w zamieszaniu wzięli: VNM, Fontam, Szymon_C, Gverilla, K-Leah, Toster, Veri, Emil Blef, Niko oraz Tomson. Bity wyprodukowali dla nich DrySkull, PMBTZ, Janga oraz SurfAir’a. Pojawiły się również scratche od Dj’a Chederac’a. W tym zespole przygotowali nam łączenie dwanaście utworów, oddając w nasze ręce ponad czterdzieści minut muzyki. Dominuje pozytywny vibe i letni klimat, chociaż pojawiają się bardziej sentymentalne fragmenty. Daleko im jednak do HuczuHucza, ewidentnie artystom z DNB udzielił się letni klimat. A co do naszych bohaterów, widać po nich liczne próby wygimnastykowania wokalu. Raz wychodzące lepiej, raz gorzej. Z pewnością jednak nie pozwalają takimi działaniami na nudę w trakcie odsłuchu. To też dla nich idealne miejsce na takie ekscesy, gdzie nie zostaną tak surowo ocenieni, jak na typowych studyjnych longplayach.

Po co pierdolić, jeśli chuja się znasz
Boli mnie fakt poziom rozprawy
to superexpress czy fakt jak w tabloidzie
Chętnie wyczyściłbym ci pamięć tak jak w androidzie

Od czasu “Molzy” to najlepszy wyjazdowy materiał jaki słyszałem. Masa luzu i przyjemnych linii melodycznych spotkała się tutaj z myślącymi głowami, które potrafiły przełożyć swoją narrację w spójną całość. Artyści wykorzystali do cna potencjał przyjętego formatu, dodając do niego swoje autorskie aspekty. Przyznam, jestem miło zaskoczony. To przecież może być rok DeNekstBestu. Czyżby czarny koń 2022 roku?

Miałem ją robić od przodu
ale miała na tył napęd
cały czas gonimy za tym trapem

Ocena płyty DeNekstBest „Młyn”

8.5 Ocena redakcji
3.2 Ocena słuchaczy (3 głosy)
Teksty9
Bity8
Flow8.5
  Zaloguj się, żeby ocenić
Sort by:

 

Verified

Show more
{{ pageNumber+1 }}

Tracklista

  1. Krzywe miny prod. Janga, Szymon_C (1 SINGIEL)
  2. Nie robimy kroku w tył prod. PMBTZ (4 SINGIEL)
  3. Wrak prod. Dryskull, Tomson, Gverilla (5 SINGIEL)
  4. Andromeda prod. Janga (3 SINGIEL)
  5. Mam dość prod. Dryskull (2 SINGIEL)
  6. Cool story bro prod. SurfAir
  7. Trap Skoda prod. PMBTZ (6 SINGIEL)
  8. Odmienne prod. Dryskull
  9. Żyć jak chce prod. Dryskull
  10. Mamo nie krzycz plz prod. Dryskull
  11. Las prod. Niko


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Recenzja

L1.PA „Nie, dziękuję”: świeżość na tle obskurnie cuchnącej sceny – recenzja

Nie trzeba być Sentino, aby dostać 10/10 za teksty.

Opublikowany

 

lipa nie dziękuję

Słucham wszystkiego. Dosłownie każdej polskojęzycznej płyty z gatunku rap. Brzmi jak sroga kara, a w rzeczywistości jest jeszcze gorzej. Mamy dopiero marzec, a ja już się nacierpiałem w objęciach generycznego trapu i nietrafiających w bit pseudo uliczników. Po co to w takim razie robię? Przede wszystkim, chcę być na bieżąco z całą sceną, aby nie ominęła mnie żadna perełka. Także dzisiaj mam dla was jedną z nich. Przed wami L1.PA. Nie, nie ten Lipa z Biura Ochrony Ksera, który jako jedyny utrzymuje w nim poziom. Po prostu L1.PA.

Jadę przed siebie, nawet kiedy czerwone na semaforach
A tak szczerze no to poznasz mnie po tych metaforach
Się nie wywiniesz z tego nawet jak masz ojca senatora
Odetnę raz na zawsze spekulacje za pomocą sekatora

Sebastian Fabijański w zeszłym roku zdefiniował rap, jako rymowaną anatomię prawdy. Niby rzecz oczywista, że słowa w hip-hopie powinny sięrymować, a nadal pół mainstreamu tego nie ogarnęła. A to przecież główny wyznacznik jakości w tym gatunku. L1.PA przy tekstach posiedział i dał nam materiał wypełniony, jednym z trudniejszych sposobów na składania wersów. Co więcej, umiejętnie ciągnie na jednym układzie brzmieniowym całą zwrotkę. No i żeby za łatwo nie było, to żadnej sylaby nie upuści po drodze. Tak proszę państwa, wygląda dobrze napisany tekst rapowy. Wszystko w akompaniamencie całkiem nieprzeładowanych bitów i wolnych BMPów, dodatkowo wyostrzając każdy z wyrazów. Przez dziesięć numerów, dających nam prawie pół godziny czystej muzyki.

Za dwa lata to będę miał trzydziestkę
A nigdy nie szedłem bardziej niż teraz konsekwentnie
Polecam zacząć zmieniać przestarzałą percepcję
Tu żeby coś osiągnąć musisz mieć jebaną obsesję

Tematyka? L1.PA rozwodzi się nad nieoczywistymi aspektami życia. Raczej z perspektywy osoby dorosłej i tu nie mylić z pojęciem persony pełnoletniej. Pojawiają się kwestie obycia w systemie społecznym, podejścia do rzeczywistości oraz bezsensownych nawyków. Bez small talku, raper poddaje ostrej krytyce co mu się akurat narzuci. Największe wrażenie wyparł na mnie utwór „Pocztówka”, gdzie L1.PA z nostalgicznym podkładem spowiada się z patologii młodości. Wydźwięk kłócący się z treścią utworzył absurdalnie przyjemny w odsłuchu oksymoron. Dalej. Bity na „Nie, dziękuję” wyprodukowali: Highself, Eeryskies, Marow, Beatowski, Uzeeebeats, Falak, Balance Cooper, JCHL, oraz Phil Tyler z Chubeats. Na jednym numerze ukazały się gościnne wersy, nawinięte przez Loko, Cart I Zbycha. Nic nadto wartego uwagi.

Niedługo potem paliliśmy jointy w gimnazjum
Niedługo potem handlowałem tym dla hajsu
Nie minął moment miałem wpisy już do aktów
Młody Al Capone dostał kuratora nadzór

“Nie, dziękuję” okazało się dla mnie swoistym powiewem świeżości, na tle obskurnie cuchnącej sceny. Spory paradoks, bo samo brzmienie albumu jest do bólu klasyczne. To, że takie osoby nie są doceniane w naszym kraju, jest świetnym wyznacznikiem wartości tych wszystkich cyferek kupowanych przez wasze ulubione wytwórnie. Abstrahując, jak widać, nie trzeba być Sentino, aby dostać 10 za teksty na Glamrapie.

Stara szkoła, nowa szkoła, odwieczny dysonans
Gram tak aby zgadzał się wewnętrzny rezonans
Skręca wewnątrz, jak na majku widzę te pizdy
Bo przez nich bycie raperem to zwrot pejoratywny

Ocena płyty FracTalle „Alert”: L1.PA „Nie, dziękuję”:

lipa nie dziekuje
7.7 Ocena redakcji
7.7 Ocena słuchaczy (1 głosy)
Teksty10
Bity7
Flow6
  Zaloguj się, żeby ocenić
Sort by:

 

Verified

Show more
{{ pageNumber+1 }}

Tracklista

  1. Rick i Morty (prod.Highself)
  2. Głód tworzenia (prod. Eeryskies)
  3. Atrapa (prod. Marow)
  4. Oktagon (prod. Beatowski)
  5. Droga (feat.Loko, Cart, Zbych prod. Uzeeebeats)
  6. Zero oczekiwań (prod. Falak)
  7. Pocztówka (prod. Balance cooper)
  8. Epiktet (bit: instumental)
  9. Matryca (prod. JCHL)
  10. Rezonans (feat.Antyk prod. Phil Tyler & Chubeats)


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Recenzja

FracTalle „Alert”: to nie jest rap dla młodych ludzi – recenzja

Niepodważalny klimat.

Opublikowany

 

Mam dzisiaj dla Was coś ciekawego. Gdańsko-rzeszowsko-warszawski skład, który łączy starą szkołę rapu z elektroniką. Brzmi ciekawie? Tektyw, Bereu i Aras Dobrado muzykę tworzą od przełomu zeszłego wieku, jednak jako zespół Fractalle przedstawiają się od zaledwie dwóch lat. Ze skrajności w skrajność, przeskoczmy od recenzowania mainstreamowych albumów, aż do kompletnego podziemia.

Kto pije i pali, ten nie ma robali
Ja nie pije, bo piłem jak pojebany

Parafrazując tytuł filmu Andrzeja Gajewskiego, to nie jest rap dla młodych ludzi. Zresztą tworzą go muzycy, ze stażem dłuższym od życia statystycznego słuchacza polskiego rapu. Przez co nie raz bywa boomersko. Panowie mają własny świat, który łączą pomimo różnych miast. Twardo sprzeciwiają się niepasującym im aspektom aktualnej rzeczywistości. Mierzą się z szarością, którą kolorują rapem. To perspektywa raperów doświadczonych życiowo. Czy ma to swój klimat? Niepodważalny. Jeśli jednak macie 20 lat, to nie będzie muzyka dla Was. Jeśli jednak twoje dziecko jest w tym wieku, szybciej bym sięgnął po “Alert”.

Maski na mordach i rozpierdolka
Wymyślili se wirus żeby wszystkich nas kitrać do worka

Jedno trzeba przyznać. Panowie potrafią nawijać, jednak gorzej już z samymi tekstami. Rymy się gubią nieraz razem z sylabami. Nie tyczy się to całego trio, bo różnice poziomu między nimi są wyraźnie zauważalne. Momentami to boli. Ciężko też doszukiwać się rewolucyjnego flow. Bity na płytę wyprodukowali: NWRbeatz, self made beats, Marcin Sokollo Beats, Andrzej Bez Struktury Dybiec, Liberthez Ireneusz Praczuk, a nawet sam Tektyw. Na wyróżnienie zasługuje Bez Struktury, ścisła topka w Polsce. Na “Alercie” gościnnie udzielili się: H35ed, Aulkan, Mupens, Dezinte, Zaginiony, Kuba Klasiik Walczak, Nieuk alboalbo, Angelika Irauth, Stopaatentów, Order LG, Ziemba i Najduch. Całkiem spora gromada. Trochę dzisiaj wam chłopaki ksywek wymyślili.

Zdążyłem pomóc jeszcze tej starszej pani
Rozmowę miałem aż do końca przejażdżki
20 minut, nie dała mi przenieść się na słuchawki

Zdecydowanie za młody jestem na takie albumy. Jednak osobom ciut starszym ode mnie, mógłbym Fractalle odpalić. Szczególnie jeśli nie oczekujecie rewolucji muzycznej, a po prostu klasycznego polskiego rapu, z nutką brzmienia elektronicznego. Podkreślę, że z nutką, bo nadal “Alert” to stricte rapowy album. Jeszcze jedno. Bity na tej płycie są fenomenalne. Chociażby dla nich warto sprawdzić ten międzymiastowy kolektyw.

Bereu, Tektyw i Aras
Nie po to by słyszeć brawa

Ocena płyty FracTalle „Alert”: 7/10

7 Ocena redakcji
7.2 Ocena słuchaczy (1 głosy)
Teksty5
Bity9
Flow7
  Zaloguj się, żeby ocenić
Sort by:

 

Verified

Show more
{{ pageNumber+1 }}

Tracklista

  1. Algorytm
    Tektyw, Aras Dobrado, Bereu – prod. NWRbeatz
  2. Nietrafiony przelot
    Tektyw, Aras Dobrado, Bereu – prod. self made beats
  3. Psy szczekają
    Bereu, Tektyw, Ziemba, Najduch, Aras Dobrado – prod. Marcin Sokollo Beats
  4. Nadzieja
    Tektyw, Order LG , Mupens , Bereu, Aras Dobrado – prod. Marcin Sokollo Beats
  5. Kończy się dzień
    Tektyw, ADE, Bereu – prod. Marcin Sokollo Beats
  6. Serwus
    Tektyw, Rico, Symono – prod. Andrzej Bez Struktury Dybiec
  7. Siedem minut
    Tektyw, Mupens, Bereu, Aras Dobrado – prod. Marcin Sokollo Beats
  8. Maskrada
    Tektyw, Mupens, Bereu, Aras Dobrado – prod. Marcin Sokollo Beats
  9. Usłysz muzykę swej duszy
    Tektyw, Stopaatentów – dawne 7 łez, Dezinte – prod. Andrzej Bez Struktury Dybiec
  10. Twardonanienaniewygodnym
    Tektyw, Zaginiony, Kuba Klasiik Walczak, Nieuk alboalbo, Angelika Irauth – prod. Andrzej Bez Struktury Dybiec
  11. Online i offset
    Aras Dobrado, Tektyw, Dezinte, Bereu – prod. Liberthez Ireneusz Praczuk
  12. Nie nadążąm za światem
    Tektyw, Mupens, Aras Dobrado – prod. Tektyw
  13. Polimetria


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: