Sprawdź nas też tutaj

Felieton

ROZKMINA: Tajniki Songwritingu

Opublikowany

 

Znaczna część słuchaczy muzyki rap w końcu sama chwyta za kartkę oraz długopis, chcąc spróbować własnych sił w tworzeniu muzyki i/lub po prostu żeby wyrazić siebie. Niestety, ze względu na ilość materiału rapowego zalewającego internet oraz sklepowe półki, nawet twórcom ciężko jest przebić się, nawet pomimo dużych umiejętności, do świadomości szerszego grona słuchaczy. W niniejszym artykule chciałbym zastanowić się nad tym, jak stworzyć dobry rapowy numer od podstaw.

Jak pisze się piosenki? Zaczyna się od jednej myśli, emocji, podejmuje się trop, a potem idzie po nitce najeżonej kolejnymi słowami aż do kłębka. Czasami droga wiedzie przez siedem gór, siedem rzek, siedem lasów, ale trud zawsze się opłaca, bo nawet jeśli na końcu trasy nie czeka skarb, w końcu okazuje się nim przeżyta podczas jego poszukiwania przygoda emocjonalna. Tyle piosenek czeka jeszcze do napisania!

Szukanie inspiracji na pierwszy rzut oka wydawać się może trudnym, mozolnym zadaniem, jednak dobry temat można znaleźć o każdej porze dnia i nocy. Podsycaj w sobie twórcze napięcie, trwaj w nim, bądź wyczulony na bodźce z otoczenia, nastaw się na kreatywne myślenie. Dobrze jest założyć sobie zeszyt, w którym zapisywać będziesz notatki na gorąco, luźne myśli, rymy, tytuły, tematy, i gromadzić zapiski, a kiedy uskłada się już ich wystarczająco wiele, należy na spokojnie przerobić je w wersy.

Po jakimś czasie gromadzenia ich zaczniesz zauważać, że pewne z nich do siebie pasują, i złożysz z nich piosenki. Jeśli pisanie w zeszytach uważasz za niewygodne w pewnych okolicznościach, pisz na luźnych kartkach, gromadząc je w teczce lub skoroszycie. Gdy już zdecydujesz się, jaki temat chcesz podjąć, wypisz na kartce słowa z nim związane, a potem wypisuj rymy do nich. Sklej z nich następnie wersy, a z tych stwórz gotowe teksty. Niektórzy wolą pisać od razu pod bit, inni dopiero po skończeniu liryki rapują ją do podkładu nanosząc na nią rozmaite poprawki.

 

Niektórzy preferują pisanie tekstów za jednym zamachem, na spokojnie. Takie podejście ma wielką zaletę – sprawia, że muzyka nabiera emocjonalnej spontaniczności, wyraźnie wyczuwalnej podczas odsłuchu. Każdy musi sam wypróbować rozmaite podejścia do tworzenia, i wyrobić sobie własne. Siadając nad kartką, nie zawsze musisz wiedzieć, co chcesz napisać. Oczywiście czasami będzie kierowało Tobą czyste natchnienie, pojawiające się ni stąd, ni zowąd, ale zapewne znacznie częściej zmuszony będziesz wysilać się próbując wydrzeć z odmętów swojej świadomości treść wartą przekazania. Umiejętność wyciszania się, dokonywania introspekcji i analizowania swoich stanów uczuciowych jest bardzo cenna i warta doskonalenia. Jeśli w jakimś z podjętych tematów dostrzeżesz szczególny potencjał, nie kończ pisania piosenki dopóki nie uznasz, że treść jej oddaje dokładnie to, co czujesz. Używaj wyobraźni, twórz w umyśle wizję tego, jak utwór powinien wyglądać, i podążaj w tym kierunku.

Baw się słowami, żongluj nimi, układaj je mając na uwadze ich podobieństwo brzmieniowe, oraz to, jak się rymują, ale pamiętaj, że to tylko zabawa. Zabawa słowem pisanym i mówionym czasami powinna zostać zepchnięta na dalszy plan, co powinno być naturalnym następstwem obrania przez Ciebie poważniejszego tematycznie pola działań, wymagającego zmiany podejścia językowego na dojrzalsze, pozwalające Ci na trafienie w sedno sprawy bez najmniejszego nawet ryzyka jakiegokolwiek przerostu formy nad treścią. Chcę przez to powiedzieć, że utrzymywać należy balans obu tych czynników poprzez kierowanie się zasadą, że jedno ma być godnym uzupełnieniem drugiego, ale zawsze w takich przypadkach to forma ma bezpośrednio wynikać z treści, a nie odwrotnie. W wyniku nieumiejętnej zabawy słowem dochodzi do przerostu tej pierwszej nad drugą.

 

Wspaniałym przykładem takiego wersu jest chociażby ten zarapowany przez Pezeta w jego utworze pt. ”Spis Cudzołożnic”: ”Nie wiem skąd ona to ma, bo na pierwszy rzut oka wygląda jakby była spokojna/Ale ma kilka rzeczy, o których codziennie faceci marzą w swoich przykładnych domach – 6 rymów w jednej linijce tekstu, przy tym ich rozmieszczenie jest całkowicie naturalnie, treść jest sensowna, a forma zupełnie zadowalająca. Oczywiście to skrajny przykład, ale można wyćwiczyć zdecydowanie większą swobodę w operowaniu słownictwem. Najłatwiej dokonać tego poprzez zrezygnowanie z rymów dosłownych na rzecz asonansowych. Unikatowa lekkość języka jest jednym z najważniejszych cech najlepszych MC’s.

 

Z reguły na początku swojej przygody z tworzeniem rapu jest się zadowolonym ze wszystkiego, co tylko się napisze, skomponuje lub nagra, co z kolei niesie ze sobą chęć podzielenia się ze światem owocami swej pracy, jednak w dobie internetu zalecam powściągliwość w tym, bowiem społeczność internetowa znana jest z tego, że nawet po wielu latach potrafi wywlec na światło dzienne takie pierwociny lżąc bezlitośnie z ich autora. Najlepszym posunięciem jest odczekanie kilku miesięcy, co pozwoli ocenić Ci własną twórczość z perspektywy czasu, przy czym im więcej go upłynie, tym prawdopodobnie lepiej. Jednocześnie należy nagrywać kolejne utwory, których jakość wykonania stanie się potem punktem odniesienia do tej prezentowanych przez wcześniejsze dokonania.

Mówiąc inaczej: jeśli nagrasz kilka kawałków, z których będziesz dumny, stwórz następnych kilka na tyle dobrych, że poprzednie uznasz za mizerne, powtarzając proces kilkukrotnie. Dobrze jest również tworzyć zajawkowe kawałki, tworzone z zamiarem nie publikowania ich, a jedynie nabrania wprawy w pisaniu i nagrywaniu. Kiedy po dłuższym czasie tworzenia stwierdzisz, że masz już materiał którym chciałbyś podzielić się ze światem, zamieść go na kilku portalach internetowych z prośbą o komentarze o i ocenę. Żeby wyciągnąć jakąkolwiek naukę z cudzych komentarzy, koniecznie musisz nauczyć się rozróżniać konstruktywną krytykę od tej hejterskiej. Prawdziwy sukces w tworzeniu muzyki odnosi się wtedy, kiedy kiedy samemu stworzyło się album z którego jest się w pełni zadowolonym, a który spodobał się określonej rzeszy świadomych odbiorców.

 

Nie zrażaj się negatywnymi komentarzami, pamiętając, że po pierwsze nie ma jednej muzyki podobającej się wszystkim, po drugie, że tylko od Ciebie zależy to na jakim poziomie będzie Twoja twórczość – od tego, ile pracy i czasu w nią włożysz. Dobrym rozwiązaniem jest nagrywanie najpierw wersji demonstracyjnych swoich piosenek. Słuchanie ich pomoże Ci nauczyć się na pamięć tekstu w najdrobniejszych detalach (co nie jest łatwe, jeśli dokonuje się w nim zmian w trakcie procesu twórczego), oraz wyrobić sobie właściwą dykcję podczas rapowania go. Takie demo wersje można spokojnie wykonać na tanim, domowym sprzęcie i ogólnodostępnych programach do obróbki dźwięku. Żeby nagrać wersje przeznaczone do odsłuchu dla szerszej publiczności, warto wybrać się do studia nagraniowego, albo zrobić sobie amatorskie studio w domu, inwestując w sprzęt.

Popularność w żadnym wypadku nie jest wyznacznikiem jakości co najwyżej świadczy o tym, że jej temat oraz sposób w jaki został podjęty spotyka się z uznaniem słuchaczy. Skłonny jestem nawet założyć, że większość odbiorców nie jest w stanie docenić wszystkich niuansów składających się na wartość artystyczną danego utworu czy albumu, skupiając się na samym jej przekazie, melodii oraz nastroju, pomijając chociażby techniczne aspekty składające się na jego wyjątkowość.

Nawet najlepszy tekst zarapowany w beznadziejny sposób nie przyciągnie uwagi słuchaczy. Muzyka musi być muzyką, jeśli ktokolwiek uważa, że tekst piosenki jest znacznie ważniejszy niż sposób jego zarapowania lub oprawa muzyczna, powinien zająć się raczej pisaniem wierszy. Myślę że obrazowo można przedstawić to, co mam na myśli pewnym porównaniem: muzyka jest jak fala, a tekst jest jak deska surfingowa, zaś od Twoich umiejętności wokalnych – zarówno tych wrodzonych, jak i nabytych podczas treningu – zależy to, jak dobrze będziesz balansował na fali. Nieumiejętne rapowanie dobrego tekstu na porządnym podkładzie przypomina kiepskie surfowanie na najlepszej desce po pozwalającej Ci się wykazać nie lada umiejętnościami fali (w skrajnych przypadkach rapowanie niektórych przypomina wręcz bieganie z deską surfingową po plaży).

 

Dobry podkład muzyczny odznacza się nie tylko ciekawym brzmieniem, ale również tym, że da się zarapować pod niego coś z naprawdę oryginalnym, ciekawym flow. Polecam gromadzenie wielu bitów i freestyleowanie pod nie, aż do momentu zadowolenia z osiągniętego flow. Najlepsze bity wykorzystaj do nagrania najlepszych swoich tekstów, mając na uwadze to, żeby nastrój liryki pasował do atmosfery podkładu.

Ważne jest rozwijanie swojej inteligencji twórczej, podejmowanie się pisania na rozmaite tematy, nie ograniczanie się do tych sztampowych. Pisząc konsekwentnie dzień po dniu powoli będziesz odnajdywać się coraz bardziej w tym zajęciu, a Twoje umiejętności będą wzrastać. Ucz się na dostrzeżonych z czasem błędach popełnionych w trakcie tworzenia, wypisuj je w osobnym zeszycie i analizuj, a potem naprawiaj przy okazji tworzenia następnych piosenek. Bardzo istotnym zabiegiem jest rozwijanie swojego zasobu słów, czy to poprzez słuchanie muzyki rap, czy to czytanie książek.

 

Słuchaj dużo muzyki, starając się nie koncentrować na jednym wykonawcy. Poznawaj rozmaitych artystów, analizuj ich umiejętności, inspiruj się nimi. Napisz piosenkę w stylu VNM-a, potem Eldo, O.S.T.R.-a, Szada, czy jakiegokolwiek innego wykonawcy którego podziwiasz, nie plagiatując oczywiście, ale wypróbowując ich podejście do tworzenia muzyki na własnej skórze. Stworzysz w ten sposób wypadową ich stylów, czerpiąc od każdego z nich po pierwiastku ich charyzmy i talentu, oraz wyrabiając sobie z czasem własny wkład.

 

Zważywszy na to, że MC’s wyrastają jak grzyby po deszczu, ciężko znaleźć czasami nawet największą perełkę w zalewie grafomańskich wypocin. Poza tym, poziom w polskim mainstreamie jest dość wysoki, i żeby przebić się do świadomości szerszego grona słuchaczy – nie wspominając już nawet o zarabianiu na muzyce – nie wystarczy być po prostu niezłym, trzeba być po prostu znakomitym. Rap jest więc dyscypliną, w której podołać mogą tylko Ci zdający sobie już na samym starcie z tego, chyba, że ktoś tworzy muzykę dla siebie i wąskiego grona znajomych. Nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć powodzenia wszystkim pragnącym osiągnąć sukces twórczy oraz komercyjny w ”robieniu rapu”. Thomas Alva Edison powiedział kiedyś: ”Geniusz to wynik 1 procenta talentu i 99 procent pracy”. Pamiętajcie o tym podczas odnoszenia porażek, i być może podczas świętowania sukcesów!

 
26 komentarzy

26
Dodaj komentarz

1500
najnowszy najstarszy oceniany
das

CZWARTY ;_;

das

GIMBUSY W KOSCIELE HAHAHHA ALE PRZECIEZ JUTRO KARTKÓWKA Z PRZYRODY HAHAHA

WAPNO

PIERWSZY W KOŃCU, WYGRAŁEM ŻYCIE

asddsadasdasdasd

pierwszy kurwy

Słoń

[img]https://zapodaj.net/images/75c7236bb9f12.bmp[/img]

das

[quote name=”WAPNO”]PIERWSZY W KOŃCU, WYGRAŁEM ŻYCIE[/quote]

NO CHYBA WLASNIE PRZEGRAŁEŚ GIMBIE :d

gimbuss

ósmy

hehehe

[img]https://oi47.tinypic.com/35ap1jb.jpg[/img]

RooneyZKlanu.

[img]https://gifowisko.pl/uimages/tmp/tmp_gfs1355041717_v1_output.gif[/img]

TRAFIAM W WERBEL

NIE CZYTAŁEM.

DonGuralErdo

SKORO ZNASZ TAJNIKI SONGWRITINGU TO CZEMU NIC NIE NAGRASZ ?

BEKA

JAN PALONY

LAJKIKE
[img]https://images39.fotosik.pl/1869/a95cc71035346a36.jpg[/img]

TRAFIAM W WERBEL

CHADA ROBI JAK MÓWIĄ: WYPISUJE RYMY NA KARTCE: „MIAŁEM – POZNAŁEM; CHCIAŁBYM – GRAŁBYM; LATAĆ – BRATAĆ” = PRZYKŁADNY RAPER.

Kryminalny Raper

ZA DLUGIE NIE CZYTAM

Brat tedego wieprza

Jeszcze kurwa napiszcie poradnik: tajniki słuchania muzyki.
kurwa…

Słoń

[quote name=”TRAFIAM W WERBEL”]CHADA ROBI JAK MÓWIĄ: WYPISUJE RYMY NA KARTCE: „MIAŁEM – POZNAŁEM; CHCIAŁBYM – GRAŁBYM; LATAĆ – BRATAĆ” = PRZYKŁADNY RAPER.[/quote]

Chada, właściwie Tomasz Chada (ur. 24 wrześniopada 1978 w Warszawie), znany również jako Ciemnej Strefy Zwierzchnik – polski papier. Reprezentuje nurt ulicznego papu, początkowo związany z Grupą Operacyjną.

W 2009 roku ukazała się debiutancka płyta rapera zatytułowana S.P.O.R.T. Wydawnictwo przyniosło wzrost zainteresowania twórczością tego chuja oraz pozytywne recenzje krytyków poligraficznych. Chada współpracował z takimi wykonawcami jak: B.R.O, Bonus RPK, Mezo, Jędker, Popeg, Jan Paweł Drugi czy członkami grupy Jarzębiny.

Teksty wieśniaka traktują o życiu na marginesie społecznym, kłopotach z prawem, próbie przetrwania czy własnej dwulicowości. W swoich utworach powołuje się na wątki homoseksualne, tworząc klimat wiarygodności opowiadanych przez siebie historii. Jego utwory charakteryzuje m.in. brud, smród i ubóstwo.

Prywatnie był w związku partnerskim z raperką Dorotą „Dodą” Alszer, członkinią kolektywu Ciemna Dupa.

Kryminalny Raper

[quote name=”Brat tedego wieprza”]Jeszcze kurwa napiszcie poradnik: tajniki słuchania muzyki.
kurwa…[/quote]
ZALOZ SLUCHAWKI I SLUCHAJ. MAM NADZIEJE ZE POMOGLEM

Kadżka

Kaczkowate (Anatidae) – rodzina ptaków z rzędu blaszkodziobych. Obejmuje gatunki wodne, zamieszkujące cały świat.
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d1/Anas-strepera-001.jpg/240px-Anas-strepera-001.jpg[/img]
Cechy charakterystyczne

Ptaki te charakteryzują następujące cechy:

zróżnicowana wielkość (ptaki średnie i duże) – długość w granicach 28-170 cm, rozpiętość skrzydeł 60-250 cm, ciężar 300 g – 22,5 kg.
dziób posiada dwa rzędy blaszek na brzegach, zazwyczaj jest spłaszczony
szyja średniej długości lub bardzo długa
stosunkowo wąskie, ostro zakończone skrzydła
krótki ogon
nogi krótkie, przesunięte ku tyłowi (zwłaszcza u gatunków nurkujących)
palce spięte błoną pławną
samiec większy od samicy, często bardzo kontrastowo ubarwiony, podczas gdy samica zazwyczaj posiada ubarwienie stonowane
pożywienie zdobywają zazwyczaj w wodzie, choć niektóre również na lądzie. Żywią się zarówno roślinami, jak i małymi zwierzętami.
zasadniczo dobrzy lotnicy, choć są również gatunki nielotne
w zniesieniu od 2 do 20 jaj, pisklęta są zagniazdownikami
wędrowne, wiele gatunków lecąc w stadzie tworzy charakterystyczny klucz w kształcie litery „V”
wiele gatunków udomowiono lub hodowano w stanie półdzikim.
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/30/Flying_mallard_duck_-_female.jpg/250px-Flying_mallard_duck_-_female.jpg[/img]
Systematyka

W obrębie rodziny wyróżnia się podrodziny:

drzewice (Dendrocygninae)
pstrokaczki (Stictonettinae) – jedynym przedstawicielem jest pstrokaczka (Stictonetta naevosa)
bisiorki (Biziurinae) – jedynym przedstawicielem jest bisiorka (Biziura lobata)
sterniczki (Oxyurinae)
gęsi (Anserinae)
kaczki (Anatinae)

Ponadto wyróżnia się trzecią podrodzinę bezpłetwców (Anseranatinae), często jednak klasyfikowaną jako osobna rodzina Anseranatidae.
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Kaczki_nad_stawem.jpg/250px-Kaczki_nad_stawem.jpg[/img]
Ochrona
Samica kaczki krzyżówki w locie
Samiec i samica kaczki krzyżówki

W Polsce wszystkie gatunki kaczkowatych podlegają gatunkowej ochronie ścisłej z wyjątkiem bernikli kanadyjskiej (Brandta canadensis), która jest objęta ochroną częściową, oraz następujących gatunków:

cyraneczka (Anas crecca)
czernica (Aythya fuligula)
gęgawa (Anser anser)
gęś zbożowa (Anser fabalis)
gęś białoczelna (Anser albifrons)
głowienka (Aythya ferina)
krzyżówka (Anas platyrhynchos)

ein

Do 22kilo miazga jebane kaczysko tylle co mój bullterier.. pierdolona

Brat tedego wieprza

[quote name=”Kryminalny Raper”]ZALOZ SLUCHAWKI I SLUCHAJ. MAM NADZIEJE ZE POMOGLEM[/quote]

WYDAJE MI SIE ZE TO NIE JEST KOMPLETNY TUTORIAL BO ZALOZYLEM, ALE NIC NIE GRA NIE WIEM O CO KAMAN!!

sadad

Z tym pezetem to ja tam nie widze 6 rymow..

miszczu

ZNAWCA RAPU SIĘ ZNALAZŁ TECHNIK PIERDOLONY

asd

[img]https://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/539754_340661639343706_1808673394_n.jpg[/img]
STOPAMI TO MI MOŻE GUOVA FOOTJOBA ROBIĆ KURWA

Tej FM
lamusynet

Co wy wicie o śmianiu się!?

Patrzcie ile LAMUSÓW ! Hahahaha
Wchodzcie!! Hahahaah

!!!! https://lamusy.net !!!!

DAWAJ LAJKA LAMUSIE !!

https://www.facebook.com/Lamusynet

[img]https://lamusy.net/banner.png[/img]

odwalciesieodguovy

GUOVA NAJLEPSZA RAPERKA W POLSCE, GUOVA NA PREZYDENTA ! 😀

Popularne