Sprawdź nas też tutaj

News

Jotuze: „Nie mogę całkowicie odciąć się od hip-hopu”

Czy otrzymamy solową płytę rapera, i co z Grammatikiem?

Opublikowany

 

Jotuze / fot. jotuzeofficial

Końcówka minionego roku to szczególna niespodzianka dla wszystkich fanów kultowej formacji Grammatik. Eldo i Jotuze z okazji 20 lecia zespołu nagrali utwór “Moja historia 2”, w którym tym razem zabrakło zwrotki Eldo. Oprócz teledysku otrzymaliśmy też 12 calowy winyl. Wraz z premierą materiału pojawiły się informacje, że to już definitywny koniec Grammatika.

Jakie obecnie miejsce znajduje hip-hop w życiu Jotuze? – Jest mi bliski. To temat, który cały czas pojawia się w moim życiu. Przez wiele lat byłem aktywnym członkiem polskiej sceny, więc nie mogę się od hip-hopu odciąć i wykreślić go z mojego życiorysu. Przyznaję, że obecnie nie jestem na bieżąco z płytami, które trafiają na rynek, wracam raczej do starszych nagrań, choć absolutnie nie neguję muzyki Palucha, Białasa, Żabsona, Quebonafide czy Bedoesa. Na tej scenie jest miejsce dla każdego – mówi raper w rozmowie z Marcinem Misztalskim dla Red Bulla.

Jotuze przyznał też, że miał okazję spotkać się po latach z Ostrym, więc odświeżył sobie jego dyskografię. Na jego głośnikach nie brakuje też Molesty, VNM-a, Włodiego, Te-Trisa, Mesa, Eldoki, Hadesa, a także Palucha.

„Światła Miasta” po latach

W październiku minie 19 lat od premiery jednego z największych klasyków polskiego hip-hopu „Światła Miasta”. Przełomowy materiał dla Grammatika, ale i dla całej sceny ukazał się nakładem wytwórni T1-Teraz Arkadiusza Delisia. Mimo debiutu dopiero na 42. miejscu na krajowej liście Olis, krążek sprzedał się w ponad 30 tys. egzemplarzy. Jak dzisiaj Jotuze wspomina tę płytę? – Potrafię tej płyty dziś słuchać, nie czując wstydu czy zażenowania. Uważam, że to porządny krążek, który broni się po dziś dzień. Nie ma co ukrywać, że płyta osiągnęła taki, a nie inny sukces, między innymi za sprawą nieoczywistych w tamtym czasie podkładów Noona, na których z Leszkiem fajnie się odnaleźliśmy. Byliśmy wtedy kojarzeni, jako przedstawiciele „innej, jasnej sceny hiphopowej”, co też miało wpływ na to, do jakich ludzi krążek docierał. Jest to o tyle ważne, że pod koniec lat 90. w Polsce taki odłam hip-hopu był w mniejszości. Tutaj ta, nazwijmy to, inność zadziałała na plus. Cóż mogę dodać? Bardzo mi miło, że mogłem współtworzyć ten klasyk – mówi.

Eldo pisał Jotuze teksty?

Przez lata na temat warszawskiego składu narosło wiele mitów i plotek. Jednym z nich jest to, że Jotuze nie pisał sam tekstów tylko pomagał mu bardziej uzdolniony Eldo. – Te plotki dotarły także wiele lat temu do mnie. (śmiech) Słuchaj, często pracowaliśmy nad kawałkami wspólnie i mogło się zdarzyć, że niektóre zarapowane przeze mnie wersy napisał Eldo. Tak chyba było w przypadku utworu „Friko”. Prawdą natomiast nie jest to, że Leszek pisał wszystkie moje teksty. Przecież gdyby tak było, to istnienie zespołu Grammatik nie miałoby większego sensu – wyjaśnia raper.

Inna plotką jest to, że album „Podróże” powstał na siłę. Jak tłumaczy Jotuze w ten krążek włożył wiele serca, ale nie powstał on wcale pod przymusem. – Faktem jest, że nie spędzaliśmy z Eldo wspólnie tyle czasu w studiu ile może powinniśmy – twierdzi artysta.

Solowa płyta i powrót Grammatika

Mimo kilkunastu lat na scenie Sokół i Ero wydają w tym roku swoje pierwsze solowe płyty. Jotuze również do dzisiaj nie ma na koncie autorskiego albumu nagranego w pojedynkę. Jak wyjaśnia, zawsze do tego był namawiany przez Eldokę i był nawet przez chwilę taki plan, ale zdawał on sobie sprawę, że jego muzyka nie jest zbyt popularna. Mimo to chciał wydać album własnym sumptem, niestety życie zweryfikowało plany. Czy usłyszymy jeszcze kiedyś solówkę Józka? – Piszę teksty, mam w głowie pomysły i pewien plan, ale czy pojawi się z tego coś większego? Nie mogę tego nikomu obiecać. Ja podchodzę do muzyki hobbystycznie – tłumaczy.

Ewentualna reaktywacja Grammatika też nie jest już brana już raczej pod uwagę, chociaż Jotuze nie wyklucza, że nagra jeszcze kiedyś kawałek z Eldoką.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News

TikTok sprzedany – czy uniknie zamknięcia w USA?

Chińska platforma prawdopodobnie została uratowana.

Opublikowany

 

tiktok

Chiński właściciel TikToka dogadał się z Amerykanami, żeby zablokować groźbę bana w USA od 2026 roku. Kontrola właścicielska ma trafić w amerykańskie ręce, ale algorytm zostaje po stronie Chin.

ByteDance potwierdził porozumienie, na mocy którego większościową kontrolę nad TikTokiem w USA przejmą amerykańscy inwestorzy. Celem jest spełnienie warunków ustawy „sprzedaj albo zablokuj” i uniknięcie całkowitego wyłączenia aplikacji na rynku, z którego korzysta ponad 170 mln użytkowników.

Nowa spółka w USA ma być kontrolowana w 80,1 proc. przez inwestorów z USA i państw sojuszniczych, ale technologia decydująca o tym, co widzą użytkownicy, pozostanie własnością ByteDance i będzie jedynie licencjonowana.

W praktyce oznacza to, że infrastruktura i dane są pod amerykańskim nadzorem, ale algorytm pozostaje chińskim aktywem technologicznym.

Administracja Trumpa utrzymuje, że porozumienie spełnia wymogi ustawy. Część Republikanów otwarcie kwestionuje, czy licencjonowanie algorytmu zamiast jego sprzedaży realnie usuwa zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Young Buck miał już dość i zdissował Fat Joe

Obrywa też Jadakiss.

Opublikowany

 

young buck fat joe

Young Buck odpalił otwarty diss w stronę Fat Joe i zarzuca mu konfabulacje. Chodzi o historię sprzed lat, w której Joe twierdzi, że jego ekipa pobiła rapera z Tennessee. Buck odpowiada wprost: żadnego pobicia nie było, a cała opowieść to bajka pod podcasty.

Young Buck zapowiedział numer w social mediach, a chwilę później wypuścił pełnoprawny diss nagrany na bicie “Went Legit” od G Herbo. W niespełna dwuminutowym kawałku celuje nie tylko w Fat Joe, ale też w Jadakissa. Buck drwi z tego, że weterani rapu zamienili się w duet podcastowy:

„Ci raperzy muszą przestać łączyć siły w podcastach i odstawiać te ich scenki”.

W dalszej części numeru Buck wprost zaprzecza wersji wydarzeń przedstawianej przez Joe. Według niego nikt nikogo nie tknął, a cała historia jest kompletnie zmyślona. Pada też złośliwa linijka, w której raper ironicznie zastanawia się, czy opowieść Joe to jego własne słowa, czy raczej efekt „Ozempicu” (lek na cukrzycę stosowany do szybkiego zbijania wagi).

Cała sprawa zaczęła się od wypowiedzi Joe na podcaście “Joe and Jada”, gdzie raper z Bronksu po raz pierwszy publicznie opowiedział historię rzekomego zajścia sprzed lat. Joe twierdził, że doszło do niego w Chicago, po jednym z festiwali, w czasie gdy konflikt między Terror Squad a ekipą G-Unit był w szczytowej fazie. Według jego relacji Buck miał próbować go „ustawić”, Joe rzucił w jego stronę butelką z wodą i wyzwał go na konfrontację, po czym – jak stwierdził – jego ludzie mieli spuścić Buckowi lanie. – Nigdy wcześniej nikomu tej historii nie opowiadałem – mówił Joe w podcaście.

Diss na bicie G Herbo jest jasnym sygnałem, że Buck nie traktuje tej historii jak żartu, tylko jak bezczelne przeinaczanie faktów i próbę budowania sensacji po latach.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Kizo testuje jedzenie z Bandurą i Mario

Raper pojawił się gościnnie na kanale „Na Hapsa”.

Opublikowany

 

Przez

kizo

Bandura i Mario ze SP. ZOO założyli wspólny kanał z kontentem jedzeniowym. W najnowszym odcinku pojawił się Kizo.

Na kanale „Na Hapsa” Bandura i Mario testują jarmark bożonarodzeniowy w Gdańsku, więc naturalnie gościnnie pojawił się Kizo ze swoją ekipą MTS. Raperzy testują typowe dla tego typu miejsc przekąski: kiełbasy, pierogi czy oscypki.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Płatne streamy lepsze od darmowych? Youtube mówi weto polityce Billboardu

Odsłuchy z Youtube’a „mniej ważne” od tych ze Spotify.

Opublikowany

 

youtube

YouTube wycofuje swoje dane z list Billboardu po zmianach w algorytmie liczenia streamów. Platforma nie zgadza się na dalsze faworyzowanie odsłuchów płatnych kosztem darmowych. Decyzja wejdzie w życie w styczniu 2026 roku i uderzy w sposób tworzenia najważniejszych list muzycznych w USA.

YouTube oficjalnie ogłosił, że przestanie przekazywać dane streamingowe do Billboardu. Powodem jest aktualizacja formuły rankingowej, w której jeszcze większą wagę przypisano płatnym odsłuchom na żądanie, a mniejszą darmowym streamom z reklamami, czyli m.in. tym z YouTube’a. Billboard tłumaczy zmianę tym, że chce „lepiej odzwierciedlać wzrost przychodów ze streamingu i zmieniające się zachowania konsumentów”, jasno dając do zrozumienia, że dziś liczy się przede wszystkim streaming, a nie sprzedaż płyt czy singli.

YouTube uważa jednak, że to podejście jest oderwane od realiów. W opublikowanym wpisie platforma zarzuca Billboardowi stosowanie przestarzałego modelu. – Billboard używa nieaktualnej formuły, która wyżej waży streamy z subskrypcji niż te (darmowe) wspierane reklamami. To nie odzwierciedla tego, jak fani dziś angażują się w muzykę i ignoruje ogromne zaangażowanie słuchaczy bez subskrypcji – czytamy w oświadczeniu. YouTube przypomina też, że streaming odpowiada za 84% przychodów amerykańskiego rynku muzycznego. – Domagamy się po prostu, by każdy stream był liczony uczciwie i równo – niezależnie od tego, czy pochodzi z subskrypcji, czy z reklam, bo każdy fan ma znaczenie i każde odtworzenie powinno się liczyć.

Nowe zasady Billboardu zaczną obowiązywać od notowań publikowanych 17 stycznia 2026 roku i obejmą m.in. Billboard 200 oraz listy gatunkowe. W przypadku Billboard Hot 100 proporcja między odsłuchami płatnymi a darmowymi zostanie ustalona na poziomie 2,5:1. W praktyce oznacza to, że do uznania jednej sprzedaż albumu potrzeba będzie 2 500 darmowych streamów lub 1 000 płatnych. Dotychczas było to odpowiednio 3 750 i 1 250 odtworzeń. Różnica między darmowym a płatnym odsłuchem zostanie więc zmniejszona, ale nie zniknie.

YouTube uznał, że to wciąż za mało. W ramach protestu platforma zapowiedziała, że po 16 stycznia 2026 roku przestanie dostarczać swoje dane Billboardowi. W efekcie odsłuchy z YouTube’a nie będą uwzględniane w oficjalnych rankingach, co może mieć realny wpływ na pozycje artystów i wytwórni. To ryzykowny ruch, bo brak obecności w danych Billboardu może skłonić część branży do ograniczenia priorytetu dla YouTube’a jako kanału dystrybucji.

Sama platforma daje jednak do zrozumienia, że nie zamyka drzwi. – Jesteśmy zaangażowani w osiągnięcie sprawiedliwej reprezentacji na listach i mamy nadzieję, że będziemy mogli współpracować z Billboardem, aby do nich wrócić – podsumowano w komunikacie.

Faworyzowanie streamów np. ze Spotify względem Youtube’a wpisywałoby się poniekąd w pewną mało znaną wśród słuchaczy sytuację na polskim rynku. Spotify potrafi „obrazić się” na artystów, którzy uploadują najpierw swój utwór na Youtube, a dopiero później na Spotify. Platforma chce, żeby to najpierw u nich pojawił się dany kawałek albo chociaż równolegle z innymi serwisami i stara się nie dopuszczać do sytuacji, że utwory są uploadowane u nich dopiero po kilku dniach niż w innych serwisach.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Bungee i Tuszol „Dzyń dzyń dzyń” – świąteczna kolęda

Trochę uśmiechu od Tuszola, Bandury i Dżinolda.

Opublikowany

 

Przez

bungee tuszol

„Dzyń dzyń dzyń” to świąteczny singiel duetu Bungee z gościnnym udziałem Tuszola, który z przymrużeniem oka podchodzi do tradycji bożonarodzeniowych utworów.

Artyści serwują taneczną, nowoczesną kolędę w imprezowym wydaniu, łącząc zimowy klimat z klubową energią i charakterystycznym humorem, z którego słynie Bungee.

Chwytliwy refren, lekka forma i bezpretensjonalny luz sprawiają, że „Dzyń dzyń dzyń” idealnie wpisuje się w grudniowy czas – zarówno na domówki, jak i świąteczne playlisty. To propozycja, która przełamuje schematy klasycznych kolęd, wnosząc świeżość, dobrą energię i uśmiech w okresie świąt.

W grudniu ekipa Bungee rusza w trasę koncertową po największych miastach. Bilety są już dostępne tutaj.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: