News
Hirek Wrona organizuje konferencję poświęconą kulturze hip-hop: Akademię Popkillerów
Raperzy opowiedzą o kulisach ich działalności.

Znany dziennikarz muzyczny, dj i aktywista Hirek Wrona przygotowuje konferencję o hip-hopie, który wspiera i promuje niezmiennie od lat 80. Jak zapowiada, będzie to pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce. W zaplanowanej na 22 lutego Akademii Popkillerów udział mają wziąć przede wszystkim osoby aktywnie działające w środowisku: od artystów, przez managerów, po grafików czy realizatorów.
Raperzy opowiedzą o kulisach ich działalności
W wideo zapowiadającym wydarzenie, jego gospodarz (a także dyrektor programowy serwisu Popkiller.pl), Hirek Wrona zauważa, że mimo swojego dominującego charakteru, hip-hop wciąż nie doczekał się rzetelnej analizy w mediach głównego nurtu, a wiele osób nadal posługuje się stereotypami, nie rozumiejąc specyfiki tej kultury.
Tę właśnie lukę ma wypełnić Akademia Popkillerów, będąca próbą wprowadzenia nowej jakości do dyskusji o całej kulturze oraz branży, która z roku na rok stanowi większą część muzycznego rynku.To miejsce, gdzie osoby aktywnie tworzące środowisko hip-hopowe mogą spotkać się, wymieniać poglądy i wspólnie kształtować przyszłość polskiej sceny muzycznej. Do rozmowy zostali zaproszeni nie tylko specjaliści od kultury hip-hop, ale także aktywni uczestnicy całej branży.
– Chcemy opowiedzieć osobom, które nie rozumieją kultury hip-hop o tym, że to turntablism, czyli sztuka miksowania na gramofonach, breaking, graffiB i wreszcie muzyka, czyli rap. Ale najważniejsza jest wiedza i tą wiedzą będą wymieniali się ludzie, którzy tworzą rap biznes –
wyjaśnia Hirek Wrona w opublikowanym wideo zapowiadającym wydarzenie.
Dzięki temu uczestnicy Akademii Popkillerów będą mieli okazję usłyszeć o branży z pierwszej ręki, poznać kulisy tworzenia muzyki, a także zrozumieć społeczny i kulturowy kontekst, w którym powstaje.
Akademia Popkillerów dostępna online
Ze względu na ograniczoną przestrzeń, konferencja będzie miała formę zamkniętą, jednak wydarzenie zostanie w całości zarejestrowane i udostępnione na dedykowanym kanale YouTube, co pozwoli szerokiej publiczności w sposób interaktywny włączyć się w dyskusje.
Hip-hopowe nagrody Popkillery dostają merytoryczną odnogę
Akademia Popkillerów ma być także przestrzenią na merytoryczne uzupełnienie nagród branżowych – Popkillerów. W trakcie paneli dyskusyjnych głos zabierać będą bowiem m.in. członkowie Gremium przyznającego nagrody. To doskonała okazja do przedstawienia swojego
punktu widzenia oraz dogłębnego podsumowania ubiegłego roku w hip-hopie, tuż przed startem głosowań do VII gali Popkillerów, która odbędzie się już 24 kwietnia.
Zapraszamy do śledzenia informacji o Akademii Popkillerów na stronie oraz na naszych kanałach społecznościowych, w tym specjalnym profilu na Instagramie @AkademiaPopkillerow.
Hirek Wrona
Jeszcze w latach 80. grał rap w radiu, potem współtworzył pierwszą hip-hopową wytwórnię w Polsce („B.E.A.T. Records”) i wymyślił oraz organizował pierwszy duży fes`wal rapowy w kraju – Hip-Hop Opole. Znany z radia, telewizji, a przede wszystkim od ponad 30 lat z niesłabnącą pasją walczący o popularyzację dobrej muzyki.
Współpracował m.in. z Programem Trzecim Polskiego Radia, RMF FM, Radiem Plus i Radiem Jazz, założył wytwórnię muzyczną Pink Crow Records, wydając m.in. debiut Mroza. Współprowadził blok muzyczny w programie „Teleexpress” na TVP1, był współtwórcą witryny Empik.com, a także pierwszym oficjalnym DJ-em piłkarskiej reprezentacji Polski. Zasiadał w Radzie Akademii Fonograficznej ZPAV, w komisji jurorskiej wyłaniającej uczestników krajowych eliminacji do Konkursu Piosenki Eurowizji, prowadził galę nagród muzycznych “Fryderyk”.
Obecnie jest dyrektorem programowym serwisu Popkiller.pl, współpracuje z redakcją sportową Polsatu, a także ma własną audycję w Esce Rock. Działa też aktywnie jako DJ.




Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl


Smutne wieści z Podkarpacia. Nie żyje Piotr „Jaosh” Skrzela – prekursor tamtejszej sceny hip-hopowej. Zmarł po długiej chorobie.
Jaosh nie żyje
Jako jeden z pierwszych o śmierci Jaosha poinformował Eskaubei. – Spoczywaj w pokoju Pionierze! To jak żyłeś z tą najgorszą z możliwych chorób było inspirujące i poruszające – napisał.
Jaosh był nie tyko raperem, ale też właścicielem marki MC WEAR. To jeden z prekursorów hip-hopu na Podkarpaciu, który cieszył się dużym szacunkiem w środowisku. Był członkiem grupy ZJS Fundament, która tworzyli jeszcze: WDK, Das i Łapi.
Poniżej jeden z jego najbardziej rozpoznawalnych numer „4 lata” z udziałem WDK, który czasy świetności miał jeszcze za czasów telewizji Viva i MTV.
Nieuleczalna choroba
W wieku 38 lat u rapera zdiagnozowano stwardnienie zanikowe boczne. To nieuleczalna choroba neurologiczna, która nieuchronnie prowadzi do śmierci.
– Na ten moment mam całkowity niedowład rąk i praktycznie już nie mówię – informował raper rok temu. Mimo tak strasznej choroby Jaosha nie opuszczał humor, bo potrafił 1 kwietnia dodać np. taką informację:

Miał wsparcie od Gurala
W 2021 roku pionierzy przemyskiego hip hopu połączyli siły po 20 latach by we wspólnym utworze oddać hołd jednemu z najlepszych MC z Podkarpacia – Jaoshowi – oraz wesprzeć go w walce z chorobą.
Rapera wspierał także Donguralesko:

Bliscy żegnają rapera
– Piotr Jaosh Skrzela to osoba, która zauważyła mnie jeszcze za szczyla, gdy coś tam sobie rapowałem. Nakierowywałeś, propsowałeś. Uwierzyłeś w projekt Przemyskiej Sceny Hip Hopowej dając nam duże wsparcie. ZJS Fundament to klasyk, który mocno wbił się w moją głowę i zostawił trwały ślad. Pomimo długiej i ciężkiej choroby nigdy się nie zmieniałeś. Na zawsze zapamiętam momenty naszych rozmów, koncertowych spotkań…Żegnaj Piotrek – Daniel Kuraś z Przemyśla.
– Smutna wiadomość. Wczoraj, po długiej i ciężkiej chorobie odszedł od nas Piotr Jaosh Skrzela. Piotrek od ośmiu lat mierzył się z brutalnym i bezwzględnym przeciwnikiem, każdego dnia z godnością i podniesioną głową stawiając mu czoła. Wojownik! Od pierwszego dnia choroby żył na własnych warunkach i tak też umarł. Spoczywaj w pokoju Bracie! – Maciej Warda.
News
Belmondo zająłby lepsze miejsce na Eurowizji niż Steczkowska?
Tymczasem Peja nagłaśnia eurowizyjny przekręt.

Tegoroczny konkurs Eurowizji był osnuty wieloma teoriami spiskowymi. Jedna z nich dotyczyła ustawienia konkursu pod dobry wynik Izraela, co miało przykryć prawie całkowicie przemilczane ludobójstwo w Strefie Gazy. Przy tej okazji pojawiły się głosy słuchaczy, że utwór Belmondo poradziłby sobie lepiej niż „GAJA” Justyny Steczkowskiej.
Eurowizja 2025 została zapamiętana głównie z jednego powodu – zerowego dorobku punktowego, jaki Polska dostała od Ukraińców. Nic nie pomogło zadłużenie naszego kraju pod korek, żeby wesprzeć znajdujących się w potrzebie sąsiadów, nawet 1 punkt nie powędrował na konto Justyny Steczkowskiej jako symboliczne „dziękuję”. Trudno tu mówić o przypadku, patrząc przez pryzmat ostatnich wydarzeń, gdy Donald Tusk został ograny przez stronę ukraińską i jako jedyny musiał wracać ze spotkania w Kijowie w oddzielnym wagonie niż reszta przywódców europejskich. Jednak trzeba uczciwie napisać, że mroczny utwór polskiej wokalistki był dość toporny i pozbawiony repeat value.
Przy okazji tegorocznego konkursu dowiedzieliśmy się, jak producenci manipulowali widzami. Przekręt nagłośnił m.in. Peja, publikując nagranie reprezentantki Izraela, którą wygwizdano na żywo na widowni, ale ludzie przed telewizorami usłyszeli w tym czasie sztuczne brawa. Trudno nie założyć, iż nie miało to żadnego wpływu punktację.

Polacy internauci nie mieli za to wątpliwości, że można było znacznie lepiej dobrać utwór i skroić go pod oczekiwania geopolityczne. Jako jednego z faworytów do wykręcenia bardziej satysfakcjonującego wyniku wskazano Belmondo. Kluczem do sukcesu miałaby okazać się piosenka „BakoL MiKoL kol”. W komentarzach pod postem pojawiły się też screeny sugerujące, że tegoroczny dobry wynik Izraela związany był z faktem wielokrotnego używania kart kredytowych, zarejestrowanych w różnych krajach, którymi posłużono się przez chwalących się tym w social mediach Żydów.
News
Joey Bada$$ kontra Zachodnie Wybrzeże – nowa wojna w amerykańskim rapie
Joey Bada$$ prowokuje, a Zachód odpowiada bez litości.

Nowy rok w świecie hip-hopu rozpoczął się z hukiem. Głównym bohaterem najnowszego konfliktu na scenie rapowej został Joey Bada$$, nowojorski MC, który swoją twórczością rozpalił na nowo napięcia między Wschodnim a Zachodnim Wybrzeżem USA.
„The Ruler’s Back” – iskrą nowej wojny Wschód vs Zachód
Wszystko zaczęło się od premiery utworu „The Ruler’s Back”, w którym Joey otwarcie zarzucił branży muzycznej faworyzowanie Kalifornii i ignorowanie wkładu Nowego Jorku w rozwój hip-hopu. W tle jego słów słychać echa sukcesu Kendricka Lamara, którego album „GNX” i występ na Super Bowl dominowały w mainstreamie.
Odpowiedź Zachodu: Ray Vaughn, Mick Jenkins i Daylyt w kontrataku
Odpowiedź nadeszła błyskawicznie. Ray Vaughn z wytwórni Top Dawg Entertainment wypuścił diss „Crashout Heritage”, uderzając bezpośrednio w Joeya. Chwilę później do konfliktu dołączył również Mick Jenkins z Chicago z numerem „Wars & Rumors of Wars”, w którym oskarżył Bada$$a o megalomanię.
Joey nie pozostał dłużny. W singlu „Sorry Not Sorry” (wydanym 20 stycznia) uderzył nie tylko w krytyków, ale i w J. Cole’a, który wcześniej usunął swój diss na Kendricka z mixtape’u „Might Delete Later”. Joey dał jasno do zrozumienia: nie zamierza się wycofywać z żadnej konfrontacji.
Freestyle z Ab-Soulem i dalsza eskalacja beefu
W maju doszło do niecodziennej sytuacji – podczas wspólnego nagrania Red Bull Spiral Freestyle z udziałem Big Seana, Joeya i Ab-Soula, ten ostatni żartobliwie zauważył: „Stawiasz mnie w trudnej pozycji, dissując moje strony”. Joey odpowiedział bez wahania: „Tu nie chodzi o wybrzeża. Po prostu wiem, że jestem najlepszy”.
Dzień po freestyle’u Ray Vaughn wypuścił kolejny diss – „H Era”, a Joey zareagował natychmiast numerem „The Finals”, oskarżając go o chęć wypromowania się na konflikcie i rzucając rękawicę Kendrickowi Lamarowi: „Jeśli naprawdę jesteś numerem jeden – zmierz się ze mną”.
Kalifornia kontratakuje – kolejne dissy, kolejne nazwiska
Po „The Finals” do ataku dołączyli kolejni reprezentanci Zachodniego Wybrzeża: Daylyt, REASON oraz AZ Chike. Sytuacja eskaluje z dnia na dzień, a publikowane utwory stają się coraz ostrzejsze.
Kendrick Lamar milczy
Na razie Kendrick Lamar nie odpowiedział bezpośrednio. Ale przy tak otwartych prowokacjach ze strony Joeya, jego milczenie może nie potrwać długo. Rapowa społeczność z z zapartym tchem śledzi rozwój wydarzeń.

Wczoraj jako pierwsi poinformowaliśmy o chrupkach Bambi „Bambiszonki”, które wchodzą do Żabek. Media zaczęły też pisać o energetykach od Bambi. Wyjaśniamy, o co chodzi.
Dzisiaj, oprócz informacji o chrupkach raperki, niektóre media zaczęły podawać wiadomość, że w Żabkach pojawił się także energetyk od Bambi w kooperacji z marką Black. Wszystko wzięło się od zdjęcia, które wypłynęło do sieci z nowymi smakami Blacka, który ma podobną kolorystykę jak „Bambiszonki” i może się kojarzyć z raperką.

Wyjaśniamy: Bambi nie ma nic wspólnego z energetykami i raczej nigdy nie będzie miała, ponieważ jej grupą docelową są raczej osoby poniżej 18 roku życia, a od 1 stycznia 2024 roku w Polsce obowiązuje zakaz sprzedaży napojów energetycznych osobom niepełnoletnim. Tego typu współpraca jest zwyczajnie nieopłacalna i mija się z celem.
Kolorystyka chrupek Bambi i nowego Blacka jest przypadkowa.
News
Czeka nas historyczne starcie w polskim rap battle?
„Zawodnicy już od kilku miesięcy szykują na siebie punchline’y”.

W sobotę 25 maja krakowski Klub Studio ponownie stanie się mekką fanów wolnego stylu. Dziesiąta edycja Bitwy o Południe zapowiada się jako najgłośniejsze wydarzenie na polskiej scenie freestyle od lat – i nie bez powodu. Organizatorzy, na czele z Pueblosem, przygotowali nie tylko jubileuszową oprawę, ale i emocjonujące starcie dwóch tytanów sceny – Szubiego Szubsa i Trzy-Sześcia – w formule rap battle.
Extra fight, który przejdzie do historii?
Tym, co najmocniej elektryzuje fanów, jest zapowiedziany pojedynek w formule rap battle – czyli w pełni przygotowana walka na rymy, pozbawiona elementu improwizacji. W Polsce ten format zyskał popularność dzięki projektom takim jak „Burza mózgów” czy „Rapnokaut”, choć obecnie największą aktywność wykazuje rozwijająca się inicjatywa UNDERDOG.
Podczas Bitwy o Południe vol. 10 na jednej scenie spotkają się dwa znane nazwiska: Szubi Szubs – obecnie czołowy zawodnik rap battle, znany z agresywnych linijek i skomplikowanych wielokrotnych rymów – oraz Trzy-Sześć, niekwestionowana legenda i współtwórca polskiej sceny battle rapu, który w tej formule dotąd nie przegrał żadnej walki.
– Pierwszy tak mocny pojedynek rap battle w Polsce tylko na Bitwie o Południe. Zawodnicy już od kilku miesięcy szykują na siebie punchline’y, które całkowicie zmienią przyszłość – informują organizatorzy.

Czy to będzie najcięższy pojedynek w historii polskich rapowych starć? Wielu tak uważa. Faktem jest, że naprzeciw siebie staną doświadczenie i precyzja kontra legenda i warsztat. Dla fanów hip-hopu to wydarzenie obowiązkowe – zarówno dla tych obecnych na miejscu, jak i tych, którzy śledzić będą transmisję online.
Polska scena freestyle rośnie w siłę
Choć część fanów twierdzi, że współczesny freestyle stracił nieco na technicznej finezji, nie sposób nie zauważyć rosnącej popularności bitew. Dzięki widowiskowości i medialnemu rozmachowi przyciągają one coraz większą publiczność oraz sponsorów. Przekłada się to na realne korzyści – jak choćby nagroda główna 15 000 zł dla zwycięzcy nadchodzącej bitwy.
Od 2017 roku Bitwa o Południe systematycznie zyskuje na znaczeniu. W czasie, gdy legendarna WBW pozostawała zawieszona, BOP przejęła rolę najważniejszej cyklicznej imprezy freestyle w kraju. Choć WBW powróciło w 2024 roku, to właśnie krakowska inicjatywa uchodzi obecnie za motor napędowy sceny.
24.05.2025, godz. 19:00
Klub Studio, Kraków, ul. Budryka 9
Bilety: Biletomat.pl
Live stream: Youtube Bitwa o Południe
-
News5 dni temu
50 Cent zwrócił się do Polaków: „Nie przegapcie tego”
-
News4 dni temu
Łona dissuje: „Nie ma nic gorszego niż rapujący aktor”
-
News3 dni temu
Reklama z udziałem Sokoła ustanowiła rekord wyświetleń
-
News2 dni temu
Zarzuty wobec Peji, że głosował na Trzaskowskiego i jego mocna reakcja
-
News4 dni temu
Ważka G21 nie jest ostry jak maczeta. Przegrana w 20 sekund
-
News3 dni temu
Mata zaatakował TVP w likwidacji
-
News4 dni temu
Suja w niebezpieczeństwie? Słuchacze alarmują w sprawie jego kuchni
-
News2 dni temu
Malik ujawnił, co było powodem jego odklejek