Sprawdź nas też tutaj

Felieton

4 lata działalności Eripe (cz. 1) |FELIETON

Opublikowany

 

Przez ostatnie lata wypłynęło wielu ciekawych raperów. Niektórzy osiągnęli całkiem fajny poziom, drudzy kontynuują swoją karierę bardziej lub mniej udanie, inni po prostu zmarnowali swój potencjał i odeszli w zapomnienie. Wśród nich pojawił się ktoś nieprzeciętny. Nastawiony na mordercze linijki – dopracowane do granic możliwości, bez parcia na fejm, kładąc nacisk na styl i manifestację swoich poglądów. Mowa tu oczywiście o Eripe –  reprezentancie Krakowa, który  bezpardonowo rozliczał i wytykał błędy konkurencji.

Jego ostatni album Podium EP to podsumowanie 4 lat działalności na scenie. Uznałem, że to dobry moment, by również podsumować jego karierę w felietonie, czy też lepiej przypomnieć jego dokonania i opisać jak wyglądały w poszczególnych latach. Zacznę od początku- nie było burzy, od razu sztorm i tsunami.  

 

2012

Tak, właśnie w tym roku pojawia się znikąd – nieznany raper reprezentujący Kraków. Rok przełomowy dla rap gry, mimo, że jest to osoba związana z podziemiem.  Jego pierwszym kawałkiem w życiu (jak można przeczytać pod trackiem na YT) są Miłosne historie. Dla wtajemniczonych, utwór powstały trochę przed 2012 rokiem. Znalazł się on również na składance macierzystego składu rapera − Zamknij mordę jak gra rap bootleg. Patokalipsa na projekcie tym zamieściła luźne zwrotki jak i całe gotowe numery. Ogólnie, przekrój rapowo-melanżowej działalności z lat  2009-2012. Na ten rok przypada również premiera Chamskich Rzeczy oraz pierwszej części trylogii Odium EP. 

 

Można rzec iście królewskie przywitanie z kulturą, w której uczestniczymy. Nic bardziej mylnego. Tu nie ma mowy o uprzejmościach. Jakość sceny w porównaniu z jego skillsami to przepaść. Raperzy wiodący prym w tzw. umiejętnościach składania wieloznacznych wersów, w tamtych czasach nie byli gotowi na Eripe i chyba dalej nie są. Nikt wcześniej wrzucając swoje pierwsze tracki do sieci nie reprezentował takiej techniki. Doskonale dopracowane zwrotki, nagromadzenie rymów wielokrotnych, to już można rzec – "wizytówka" stylu. Nie można zapomnieć o najważniejszym − punchline'ach. Oczywiście gdy Eripe pojawiał się na scenie królami punch'y byli: Reno, Peerzet, Jimson, VNM, Tetris czy Muflon. On z miejsca stanął na równi z nimi, a dla innych – wręcz ich przeskoczył. Obecnie, przenosząc się z powrotem do teraźniejszości, to on bezapelacyjnie panuje na scenie. Pojawiło się kilku dobrych składaczy punch'y, ale jednak piłka jest po stronie reprezentanta Krakowa. A co z klasykami? Jedni już nie rapują, a drudzy przeszli w zupełnie inny klimat.

 

 Rap tworzony przez Eripe to przede wszystkim mocne i bezkompromisowe linijki. Obrazoburcze bragga, w którym umiejętnie manifestuje swoje kontrowersyjne poglądy. Jest także świetnym twórcą mrocznych, szokujących, wchodzących w konwencję horrocore storytellingów Arogancki rap budzący skrajne emocje, lecz najlepszej jakości. Zaraz parę przykładów dla udowodnienia powyższych słów. Mam nadzieję, że akolici Eripe nie zlinczują mnie za wybór i nie zarzucą mi braku tych najtrafniejszych linijek. Oczywiście będę posiłkował się tekstami z Chamskich Rzeczy i Odium EP, które ukazały się w pierwszym roku działalności Eripe.  

 

Na początek styl braggadacio rozumiany w podstawowym znaczeniu, czyli wychwalanie swoich umiejętności i udowadnianie wyższości nad innymi. Zacznę od tego jak Rip ładnie się przedstawił i zapowiedział czym będzie rozpieszczał swoich słuchaczy: Mów mi Timothy Mcveigh, przez sposób w jaki działam // Typ znikąd wchodzi i od kopa wszystko rozpierdala // Dam wam hardcore, bragga i storytellingi // jak w jednym ciele Vinnie Paz,    K-rino i Slick Rick // Połącze flow Rugged'a z siłą Freddie'go Foxx'a // zgarnę debiut roku jak La Coka Nostra. Odnośnie jakości i ilości swoich punchy: Na razie spłukany tak, że dla wielu jestem zerem // Daj mi grosz za każdy punch, a będę tu milioneremScenie też się dostałoProszę, nie porównuj mnie do nikogo w tym kraju // Jestem one'n'only jakbym kładł zwrotki w języku MajówSkurwysyny chcą  mój poziom osiągnąć nie ma co gadać // Całe życie by się wspinali ja bym musiał wciąż spadaćNie wiem, kurwa, ile oni myślą nad panczem // Ale dłużej Mel Gibson rozkminiał jak zakończyć Pasję // Tu masz dopracowane do granic linijki zawsze // Nawet Stephen Hawking robi stojącą owację. Barsy mocne, bezkompromisowe i kontrowersyjne. Również w tym roku padły sławetne linijki uderzające w zmarłego MagikaTacy jak ty skaczą z okien, jak się odurzą lekami // Jeden już nazwał się Bogiem, a nie pofrunął z ptakami. Obrazoburcze, jednak w kawałku Gardzę samobójcami doskonale wyjaśnił swoje poglądy na temat ludzi, którzy nie radzą sobie z "presją" życia.  

 

Jak już jestem przy poglądach, to te również są bardzo wyraziste. Rip ma sobie za nic poprawność polityczną. Nie godzi się na narzucanie zdania przez większość czy po prostu śmieje się z idiotów. Kontestuje nowoczesne poglądy i nie przebierając w słowach drwi z otaczającego go świata. Teraz parę luźnych wstawek. Zacznę cynicznie i brutalnie: Mam dzisiaj chujowy humor, rozkleiły mi się nike'i // Te jebane chińskie dzieci chyba znów za dużo zjadły. Jest to jedynie chamski dwu wers, a może dwuznaczność − na co świat przymyka oko, bo ekonomia musi się zgadzać. Coś o nowoczesnym stylu życia, proszę bardzo: Dalej kontempluj życie i jedz zbożowe jogurty // Po śmierci zgnijesz tak samo jak te przydrożne kurwyDostaje się też Unii i polskiej polityce. Trochę sztampowo, bo większość raperów uderza negatywnie w polityków. Tutaj jednak jest to trafnie ujęte: Unia ciągle stara się by żyło nam się lepiej // Zmienili kształt bananów i próbują z Internetem // W sejmie wszystko gra, Monty Python ciągle z nami // Baby z kutasami albo pojeby z kadzidełkamiNo i jeszcze o "kwiecie narodu", który zamienił się w głuchy pęd ciżby: Gwiazdy tańczą z gwiazdami w telewizji o tej porze // Maciek tak wkurwiony, że się wyżywa na monitorze // Z każdej strony wciskają mi jakieś z dupy racje // Co mam robić, kiedy, z kim i dlaczego to tak ważne // Słuchając ich pierdolenia, bym przestał myśleć wkrótce // A nie mam zamiaru tu skończyć z wypranym mózgiem // Ale patrzę w koło i widzę, że nie każdy tak ma // Może to nie wszystko jest spierdolone, tylko ja.

 

Gdyby tego było mało, to proszę – tu kwintesencja jakości wersów, których budowy nie powstydziliby się najwięksi twórcy. Linijki oprócz niedoścignionej konstrukcji opisują trafnie ludzkie zachowania czy też degrengoladę społeczną. Zastosowany zabieg to oczywiście aliteracja, która również wpływa na dźwięczność, ot tak zastosowana figura retoryczna.  

 

POlityczna POprawność, POpulizm na każdym kroku, 
POpulacja POjebów PO studiach bez własnych POglądów.

czy

Lepiej PRZEstać i PRZEspać życie, PRZEklinając siebie,

PRZEz strach i PRZEz fakt, że to PRZEjebane wiedzieć,

Że nie PRZEznaczenie PRZEszkodziło, tylko sam PRZEgrałem,

I to PRZEświadczenie PRZEmieniło Twe życie w kabaret,

PRZEcież PRZEszkody PRZEskoczyć ciężej niż PRZEwrócić się

Możesz być PRZEchujem, i tak PRZElejesz niejedną łzę.

 

Konkludując pierwszy rok działalności Eripe, nie muszę chyba więcej pisać. Dwa ostatnie cytaty odpowiednio z Apogeum wkurwienia oraz z Prędzej martwy niż słaby doskonale odzwierciedlają jakość wersów. Pozostało mi jeszcze dopowiedzieć parę mocnych słów. Inwazja na rap czyli 100 linijek szaleństwa 2, to bezkompromisowe rozliczenie sceny i kryptodissy, gdyż nie pada tam żadna ksywka, jednak wersy są tak skonstruowane, że i bez pseudonimów czy nazwisk wiadomo o kogo chodzi. Ja tylko wspomnę, iż najbardziej dostało się Vnm'owi. Na melanżach dla beki leci niejedna znana ksywka, Ktoś kiedyś o tym nawijał – karma to dziwka. Zręczny follow up do tracku Skąd spadli autorstwa Venoma. Jeszcze w Balladzie o Marianie dostało się ówczesnemu reprezentantowi Prosto.  Venom uważał się w tamtych czasach za najlepiej składającego rymy wielokrotne. W bekowych szesnastu wersach, Rip udowodnił mu, że pisanie takich zwrotek nie jest niczym trudnym. Pamiętajcie, chcąc rzucać wielokrotne to z sensem, a nie w taki sposób: Weź pierdol jakość sprawdź bity i rymy // Daje rapier burakom smak grypy anginy // Drzwi Gerdą jakąś trzym cichy i silny // A wpadnę z werwą na to, bo flow niszczy futryny. Tymi oto zabawnymi wersami kończę tę część podsumowania działalności Eripe. Niedługo pojawi się kolejna, a w niej rok 2013.  


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Felieton

„Kutas Records” – żart Kuqe 2115 to tak naprawdę spory problem – felieton

Wspomniana wytwórnia istnieje, jest z Polski i ma pół miliona słuchaczy.

Opublikowany

 

kutas records

Kilka dni temu Kuqe 2115 opublikował żartobliwy film, w którym mówi, że odchodzi z 2115 Label na rzecz nowej wytwórni „Kutas Records”. Pośmialiśmy się z rzekomo czerstwego żartu, który tak naprawdę nie do końca był żartem. Jak sprawdziliśmy, wytwórnia „Kutas Records” istnieje, jest z Polski i podbija Spotify.

„Kutas Records” – o co w tym chodzi?

Na Youtube powstał kanał zatytułowany „Kutas Records”. Uśmiech na twarzy może budzić nie tylko nazwa kanału, ale także współgrające logo z plemnikiem. Od razu więc mamy jasny komunikat, że mamy do czynienia z trollingiem. Tylko ten żart powoli wymyka się spod kontroli, bo jest całkiem sprawnie zarządzany.

Kawałki, które pojawiają się na kanale mają zawsze podtekst erotyczny i są w pełni wygenerowane przez skrypt AI. Ich treść jest dość wulgarna, ale dla młodszych odbiorców może być interesująca i zabawna. Każdy kawałek jest dobrze opisany i ma wygenerowaną unikalną okładkę. Tytuły numerów, podobnie jak ich treść jest nacechowana seksualnie.

Oto kilka przykładów:

  • Dariusz Jebadło – Podziemny Drąg
  • Gejtos – Bóg Morza
  • Cwelgar – Gejowski Łowca Potworów
  • Johnny Cwel – NNN (Nie Orzech Listopad)
  • Homo Erectus – Gejowski Jaskiniowiec II (prod. Kutas Records)

W ciągu roku, odkąd istnieje „wytwórnia” na Youtube wygenerowano 163 utwory, które łącznie mają ponad 4 mln wyświetleń.

Spotify podbite przez „Kutas Records”

Jeszcze większe cyfry żartobliwa wytwórnia wykręca na Spotify. Przed kilkoma dniami doszło do sytuacji, kiedy na pierwszych 15 miejsc najbardziej viralujących numerów aż 8 pochodziło z labelu „Kutas Records”. Na pierwszym miejscu mogliśmy zobaczyć „Antycznego Napaleńca”, który przebił już barierę 1 mln streamów.

Wytwórnia AI ma już blisko pół miliona słuchaczy na Spotify. To więcej niż Belmondo (300 tys.), Liroy (160 tys.) czy Ten Typ Mes (240 tys.). Niewiele więcej od żartownisiów ma np. O.S.T.R. (580 tys.), który jest w ciągu wydawniczym od ponad 25 lat.

Co więcej, kawałki wygenerowane przez AI zaczynają trafiać też do TOP 50 Polska. Wspomniany „Napaleniec” jest obecnie na 8. pozycji, wyprzedzając m.in. Malika Montanę, Kaza Bałagane czy Pezeta.

AI w muzyce – mamy problem

Sztucznie generowane kawałki i całe „wirtualne wytwórnie” oparte na AI to coraz większe wyzwanie dla branży muzycznej. Z jednej strony zalew tanich, żartobliwych produkcji obniża próg wejścia, ale z drugiej – rozmywa granice między twórczością a automatem.

To jest też problem dla słuchaczy, bo coraz częściej mają oni problem z odróżnieniem prawdziwej muzyki od algorytmicznej masówki. Branża stoi więc przed pytaniem, jak chronić kreatywność i unikalność w czasach, gdy muzykę można „wyklikać” w kilka sekund.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Felieton

Eminem ma polskie korzenie? Dokumenty wskazują na wieś pod Strzegomiem

„Pradziadek rapera wpisywał w dokumentach narodowość polską”.

Opublikowany

 

eminem polskie korzenie

Brzmi absurdalnie? Z dokumentów wynika, że jeden z największych raperów świata ma rodzinne powiązania z Polską. Według badań genealogicznych część przodków Eminema pochodzi z Dolnego Śląska.

Od lat w mediach powraca temat polskich korzeni Marshalla Mathersa. Wiele portali pisze wprost – pradziadek Eminema był Polakiem. Choć historia ta nigdy nie zyskała takiej popularności jak internetowe plotki o jego rzekomej niechęci do Polski, fakty wskazują, że raper rzeczywiście może mieć polskie pochodzenie.

Polskie korzenie Eminema

Jak ustalono, jeden z pradziadków Eminema od strony matki – Georg A. Scheinert – urodził się 29 stycznia 1851 roku we wsi Kostrza, znajdującej się dziś w gminie Strzegom (woj. dolnośląskie).

Miejscowość ta, znana z wydobycia granitu, należała wówczas do Prus i nosiła nazwę Häslicht. Przodkowie Eminema mieli być z nią związani od pokoleń. W dokumentach pojawiają się nazwiska Joseph Scheinert (ur. ok. 1825) i Ewa Wasuzki (1827–1901) – rodzice wspomnianego Georga. To właśnie nazwisko Wasuzki, zapisane błędnie przez amerykańskich urzędników imigracyjnych, może sugerować polskie pochodzenie matki przodka rapera.

Nagrobki Józefa i Evy Scheinertów w Nebrasce

Przodkowie rapera – „Ger Polish”

Sprawą zainteresował się Janusz Andrasz, autor bloga „Genealogiczne śledztwo”, który odnalazł szereg dokumentów potwierdzających ten trop. Jak wskazuje, część aktów metrykalnych nie zachowała się, jednak dostępne źródła sugerują, że przodkowie rapera rzeczywiście mogli pochodzić z terenów dzisiejszej Polski.

Co więcej, w amerykańskich spisach ludności z początku XX wieku pojawia się przy rodzinie Scheinert określenie „Ger Polish”, co tłumaczone jest jako narodowość polska, kraj pochodzenia – Niemcy.

– Znalazłem zagadkowo brzmiący wpis w spisie mieszkańców USA z 1910 r., gdzie w przypadku jednej z córek Georga (wspomnianego 3x pradziadka Eminema) – Marcie Scheinert, po mężu Roesch, w rubryce „Miejsce urodzenia ojca”, znajduje się zapis „Ger Polish”. Potem znalazłem analogiczną kartę ze spisu, dotyczącego samego Josepha Scheinerta, czyli jej ojca. I tu również pada określenie „Ger Polish„, które znalazło się zarówno w rubryce jego matki, czego można byłoby się spodziewać, mając na uwadze jej polsko brzmiące nazwisko Wasuzki, jak i w rubryce podającej pochodzenie ojca Georga – Josepha Scheinerta! – pisze badacz.

Spis mieszkańców USA z 1910 (córka Georga)

W Eminemie płynie polska krew?

Wnioski z przeprowadzonego śledztwa odnośnie „polskości Eminema” są niejednoznaczne, ale coś ewidentnie jest na rzeczy.

– Skoro urodzony w 1851 roku w pruskim Häslicht Georg Scheinert, mieszkając w USA już od 46 lat, wpisuje w roku 1910 jako swoją narodowość polską, to coś jednak na rzeczy musi być. Niestety, bez dostępu do metryk tej tajemnicy wyjaśnić się nie da. Przyznam, że na początku tego genealogicznego śledztwa myślałem, iż wzmianka o polskich korzeniach Eminema była pomyłką. Teraz jednak widzę, że to raczej tajemnica, która wciąż czeka na swoje rozwiązanie.

Choć metryki z XIX-wiecznej Kostrzy nie są dostępne online, odkryte zapisy pozwalają przypuszczać, że w żyłach Eminema rzeczywiście może płynąć kropla polskiej krwi.

Fakty kontra plotki

W przeciwieństwie do dawnych, nieprawdziwych historii o rzekomym spaleniu polskiej flagi przez Eminema czy jego niechęci do występów w Polsce, informacje o polskim pochodzeniu rapera mają częściowo podstawy w dostępnych dokumentach.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Felieton

Schwesta Ewa i Loredana – jedna z najbardziej wyczekiwanych kolaboracji od lat! – felieton

Polsko-niemiecko-albański mix, który może podbić rynek naszych zachodnich sąsiadów.

Opublikowany

 

Przez

loredana schwesta ewa

Fani komentują nieustannie sociale, upominając się o wyczekiwaną kolaborację dwóch kluczowych artystek w Niemczech. Kilka miesięcy temu pojawiły się filmiki jak Loredana czekała na Schwesta Ewę, przetrzymywaną dłużej przez celników na lotnisku. Wtedy pojawiły się pierwsze plotki na temat ich współpracy.

Takiego koktajlu nikt się jednak nie spodziewał. Można powiedzieć, że to muzyczne kamikadze przyprawiające o skoki ciśnienia. Jak mówi mój znajomy z Albanii: „Nie ma nic niebezpieczniejszego niż polsko-albański mix”. I chyba coś w tym jest.

Schwesta Ewa od dłuższego nie wypuściła żadnego nowego projektu i mocno ucichła w social mediach, zwłaszcza po tragicznej śmierci Xatar’a. Dużo osób oczekiwało od niej publicznego statementu, jednak ona przeżywała żałobę prywatnie.

Naturalnie, każdy z nas miał ochotę na nowe projekty jednej z najbardziej kontrowersyjnych raperek w Niemczech. W połowie października ukazała się świetna, nowa płyta rapera SSIO, wypromowana z resztą z wielkim sarkazmem, komizmem, rozmachem oraz zabawnymi i politycznymi reels, które viralowo latały w socialach. Niemiecki rynek nie widział jeszcze czegoś takiego, współtwórcą wizuali był jeden z najbardziej utalentowanych video makerów Mac Duke, który jest w połowie Polakiem. Raper zaprosił naszą rodaczkę m.in. na „Bitte keine Anzeige machen”, gdzie Ewa nawija do bardzo chilloutowego beatu:

Prześlizgam się przez system sprawiedliwości w szpilkach Versace
Wyślij laskę – Sandy do inspektora
Nancy do sędziego, gdzie uprawia seks na pieska
Albo duplikat Rolexa jako
akt wdzięczności za utracone dokumenty.

Fakt, że Ewa nie przebiera w słowach czyni ją jedną z najbardziej autentycznych postaci na niemieckiej scenie muzycznej. Do tematu bycia real odniosła się ostatnio Albanka, która w “Privileg” mocno krytykowała inne raperki i ich wizerunek, zarzucając im poniekąd kopiowanie jej osoby oraz wiele sztuczności. Loredana ma od wielu lat status gwiazdy, wybijając się typowymi chartowymi hitami. Już na początku kariery zyskała szybko popularność i uznanie. Niemcy potrzebowali nowej ikony damskiego rapu, kogoś kto nie tylko dobrze wygląda, ale potrafi faktycznie nawijać.

Jej burzliwy związek z raperem Mozzim, turbulentne sytuację życiowe, przeobraziły Albankę w artystkę, która odcięła się od starego brzmienia. King Lori mówi wprost, że ma dosyć robienia muzyki typowo pod label. Jej ostatni projekt jest osobisty, dlatego tak dobry. Prawda jest taka, że mimo komercyjnych początków Loredana jako jedna z nielicznych, autentycznie odzwierciedla wizerunek i definicję Hip-Hopu. Co ciekawe, nie pokazuje się w głębokich dekoltach czy kusych sukienkach, nie twerkuje na klipach, co jest w obecnych czasach dość unikalne.

Dwie silne kobiety – połączenie albańskiego i polskiego temperamentu to jedna z najbardziej ekscytujących kolaboracji od lat na niemieckim rynku muzycznym! Loredana i Schwesta Ewa w „Ihr möchtegern”.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Felieton

Koniec kariery Quebonafide to farsa. Jego fani to „Psikutasy”, ale bez „s” – felieton

Opluj, zdepcz, ale na koniec przeproś.

Opublikowany

 

quebonafide

Każdy element końca rapowej kariery Quebonafide miał wtopę i jest szeroko krytykowany nawet przez jego fanów. Od wydarzenia online, przez koncert na Narodowym, po wysyłkę płyt.

Z polskimi raperami jest dokładnie tak, jak z polskimi politykami. Mogą odpi*rdolić największą kaszanę, a i tak za chwilę wszyscy o tym zapomną. Tak jest teraz chociażby z Popkiem, który po kilku miesiącach od afery z psem wrócił do mainstreamowych mediów, a Kuba Wojewódzki przywitał go jak króla. To samo dzieje się z Januszem Palikotem, który jest w trakcie ocieplania swojego wizerunku w mediach. Komentatorzy zastanawiają się np. ile kosztuje wybielenie się u Żurnalisty, u którego był ostatnio pseudo biznesmen z Biłgoraja.

Jeszcze inaczej jest z Quebonafide, bo fani rapu są jeszcze bardziej podatni na dymanie i można to robić długofalowo – spokojnie – oni wybaczą wszystko, bo mają wyjątkowo silną psychikę. Takie Psikutasy, ale bez „s” na końcu.

Zakończenie rapowej kariery Quebonafide poszło jak krew z nosa – wyjątkowo dużego nosa. Większość pewnie już nie pamięta, ale budowanie napięcia przed ostatnim koncertem trwało naprawdę długo, a balonik był napuchnięty jak konserwa po surstrommingu. Media i fani robili „ochy i achy” na każde pierdnięcie rapera, a Krętacz z Ciechanowa to sprytnie wykorzystywał. Kiedy jednak przyszedł moment, żeby powiedzieć „sprawdzam”. Po stronie artysty tego nie udźwignięto.

Wydarzenie online reklamowane jako coś ekskluzywnego, i żeby to obejrzeć wiele osób musiało się zwalniać z pracy – ma być za chwilę dostępne online w każdej chwili dla każdego – kiedy tylko będziesz miał na to czas. Awesome! To tak się da? Da, no chyba, że chciało się włączyć tryb dymania, to się nie dało, ale teraz już się będzie dało, bo Canal+ rzucił kilka monet.

Koncert na Narodowym był pokazem chciwości i braku szacunku dla fanów. Kupiłeś bilet na ostatni koncert, a tu bach! Dzień wcześniej 60 tys. osób zobaczy ten sam koncert – szybciej niż ty – wierny fan, który kupując bilet był przekonany o wyjątkowości ostatniego koncertu. Znów zwolniłeś się z roboty, żeby klikać F5 na stronie, próbując załapać się na wejściówkę. Jakby tego było mało, piątkowi koncertowicze zleakują go w sieci – tysiące TikToków i artykułów prasowych i brak efektu pierwszeństwa – znów zostałeś przegrywem, ale mimo wszystko dalej czujesz się kimś elitarnym. No tak, elitarnym przegrywem też można być.

To oczywiście nie wszystko, bo z boxem „Północ/Południe” jest jeszcze większa wtopa. Preorderowicze mieli dostać zakupione boxy pod koniec sierpnia. Mamy tydzień do listopada… i oświadczenie Dawida Szynola, że na boxy jeszcze…. poczekacie. Kilka tygodni.

Koniec, bo szkoda strzępić ryja. Ha tfu!


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Felieton

Dawid Obserwator, na litość boską! „Nie miałem co jeść, mama robiła mi obiady” – felieton

Były raper dziękuje Bajorsonowi, a potem Bogu.

Opublikowany

 

dawid obserwator

Dawid Obserwator to idealny przykład, jak swoim karczemnym zachowaniem można zaprzepaścić i tak ledwo funkcjonującą karierę rapera, by potem żalić się, że mama musiała mu gotować obiady, bo ten ma dwie lewe ręce i nie może iść do normalnej pracy.

Dawid Obserwator od zawsze był 3-ligowcem z przebłyskami wyświetleniowymi, bez perspektyw na większy zarobek z rapu, bo sprzedaż jego płyt oscylowała wokół błędu statystycznego, a koncerty można było policzyć na palcach jednej ręki. W przypadku ulicznych raperów trzeba być naprawdę topką, żeby mieć booking koncertowy, z którego można utrzymać się na poziomie. Nawet Peja, który jest weteranem przez lata był pomijany w line’upach największych hip-hopowych festiwali, bo według organizatorów uliczny rap nie nadawał się na taką imprezę i wprowadzał negatywny klimat.

„Boję się, że w rapie nie osiągnę więcej” – rapował w maju 2022 roku były zawodnik Step Records. Trzy miesiące później okazało się, że młody Dawid Obserwator próbował zrobić karierę polityczną w strukturach PiSu. Był jednym z twórców młodzieżówki tej partii w Wałbrzychu. Gryzło się to trochę z jego późniejszą karierę ulicznika, ale wciąż to było do przełknięcia przez jego garstkę fanów. Wystarczyło się przyznać, obrócić w żart, zrobić cokolwiek innego niż kłamać. Tymczasem Dawid postanowił brnąć w fejki, że nic takiego nie miało miejsca i tak właściwie znalazł się tam przypadkiem i było to jednorazowe, więc nie ma tematu. Większy reserach sprawił, że pojawiły zdjęcia Obserwatora z prominentnymi działaczami PiSu, a także wyszły na jaw dokumenty, że raper z ramienia partii Jarosława Kaczyńskiego zasiadał w komisjach obwodowych.

Ledwo zipiąca rapowa kariera Dawida załamała się na amen, bo nie był już wiarygodny dla swoich słuchaczy. Na odchodne zdissował GlamRap.pl bo opisał jego przeszłość polityczną i wytknął kłamstwa. A prawdziwy uliczny raper przecież taki nie jest, bo to nieskazitelny gracz i dobry chłopak, który zawsze dorzuci się do rakiety.

Wałbrzyski raper po załamaniu kariery bynajmniej nie poszedł do pracy. Wynika to z jego najnowszych statementów, bo teraz żali się, że nie miał co jeść i obiady musiała mu gotować mama. To kolejna bezczelna zagrywka byłego rapera, czyli branie ludzi na litość i jednoczesne chwalenie się wynikami w branży disco-polo. To trochę tak jakby ksiądz zrzucił sutannę, został najbardziej aktywnym ze Świadków Jehowy i odtrąbił sukces, żaląc się na brak gosposi.

– Chciałem podziękować wam z całego serca, ekipie siemano soprano i Bogu, i też przede wszystkim sobie kochani, bo jak mam mówić szczerze to rok temu byłem na dnie nie miałem co jeść mama mi przynosiła obiady. Zobaczcie, ile zrobiłem w rok. I to nie chodzi o to, że chcę się chwalić, ale skoro taki wulkanizator z Wałbrzycha może to wy też.

To zabawne jak szybko można przemianować się z rapera na disco-polowca. W którym momencie w głowie zachodzi ten proces, że zamiast sztywnym chłopakiem z ulicy jesteś zabawnym grajkiem do kotleta z narkotycznymi refrenami, którym do tej pory twoje środowisko gardziło. Money is bitch.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: