Recenzja
RECENZJA: Onar – „Przemytnik Emocji”
Jesteś początkującym raperem i chcesz zrobić karierę, mieć w chuj hajsu i tak, jak Truskawa, najlepsze dupeczki ruchać? Jesteś weteranem, a Twoje płyty nie sprzedają się najlepiej, lecz chciałbyś to zmienić? Potrzebujesz pieniędzy, a wymyśliłeś sobie, że Twoim sposobem na życie jest rap? Chcesz udzielać wywiadów, grać koncerty i widzieć swoją płytę na OLiSie? Nie masz pojęcia jak to zrobić? Więc czytaj teraz uważnie, bo sprzedam Ci receptę na sukces (UWAGA: SPRAWDZA SIĘ TYLKO NA POLSKIEJ SCENIE RAPOWEJ). Cały ten cudowny patent zawiera się w jednym słowie. A jest nim TRUSKUL.
Na samym wstępie chciałbym zaznaczyć, że nie hejtuję truskulu dla zasady. Naprawdę lubię wiele truskulowych płyt, szanuję wielu raperów obracających się w tym nurcie. Wkurwia mnie natomiast zachowywanie się jak chorągiewka na wietrze. Znowu w naszym kraju mamy modę na rap (swoją drogą, to ciekawe, kiedy ten boom się skończy), cedeki sprzedają się coraz lepiej, dla ogromnej części gimnazjalistów raperzy to jacyś kurwa bogowie, których to kochają bardziej, niż swoich rodziców. Sytuacja aż sama się prosi, żeby ją wykorzystać.
Jestem przekonany, że jakoś na początku 2011 roku Onar tak właśnie pomyślał, a skutki możemy zaobserwować dziś – pod koniec 2012. Z czysto biznesowego punktu widzenia jest to doskonale zrozumiałe działanie. Jest popyt, jest podaż. Mówimy jednak o muzyce. Większość pewnie będzie miała bekę z mojego iście gimbiarskiego podejścia do tej kwestii, ale moim zdaniem zmienianie stylu pod taki, jaki jest aktualnie na topie, jest czymś co najmniej żałosnym.
Oczywiście – nie wiem, czy Onar zrobił to tylko dla hajsów, czy autentycznie zdrowo mu odjebało i zamiast zająć się ważnymi rzeczami, takimi, jak bałnsy, gorące cykacze, dupy, samochody i hajs, woli nawijać o tym, że jest szmuglerem emocji i że dorósł do rapu (btw, zawsze mam bekę z tego idiotycznego tytułu, z rapu można co najwyżej wyrosnąć, a nie dorosnąć do niego, no kurwa litości ludzie, zdejmijcie czasem fullcapa i baggy).
Co mówi nam tytuł nowej solówki warszawskiego rapera? Otóż mówi nam, że Marcin jest przemytnikiem emocji. Już tutaj pojawiają się pierwsze wątpliwości. No bo szczerze mówiąc, jakie emocje można przekazać, rapując głosem astmatyka/pijaka? Trzymający w napięciu storytelling o tym, że miałeś atak i nie mogłeś znaleźć inhalatora? A może pokaz wkurwienia w antysystemowym numerze o tym, że w przychodni kolejki długie i jebać rząd, co nie chce prywatyzacji służby zdrowia? Możliwości jest naprawdę wiele. Ale teraz na serio, mamy przed sobą album trzydziestolatka, który za pewne nie jedno w swoim raperskim życiu widział, który być może rzeczywiście dorósł nie tylko do rapu (iksdede, nigdy nie przestanie mnie to śmieszyć), ale i tak ogólnie, życiowo. Nie wiem, jak Ty, ale ja zacieram ręce dzieciak. Na samą myśl o dorosłym, inteligentnym rapie. Prosto z serca Polski. I z serca Onara też.
Tegoroczny cedek promowany był trzema singlami. Pierwszym, który usłyszałem, nosił tytuł „Miejsce w oparach absurdu”. Niestety, po dotrwaniu do refrenu zmuszony byłem numer wyłączyć, bo takiej padaki dawno już nie słyszałem. Elemele, no kurwa, o co chodzi. To już Waka Flocka Flame dając refren składający się wyłącznie ze słów „Young Money, Bricksquad” okazał się być bardziej kreatywny i co najważniejsze mniej żenujący, niż Onar (w zasadzie, to Flocka w ogóle nigdy nie był, nie jest i nie będzie żenujący). Drugi singiel, to „To już jest moje”, który przy okazji otwiera cały krążek. Za pierwszym razem kawałek wydał mi się kompletnie miałki. Z kolejnym odsłuchem numer całkiem mi się wkręcił, ale nie zapomniałem o wadach, takich jak chujowe bębny (jedna miłość dla bitów z trąbką, jedna nienawiść dla ich psucia np. takimi bębnami właśnie) czy też rapowanie truizmów pokroju:
„Moje nogi są po to żeby biec przed siebie.
Stopy by kroczyć, skrzydła by latać,
barki żebym mógł walczyć z ciężarem tego świata.
Moje łokcie nie są po to żeby przepychać się w tłumie.
Są po to żeby się podnieść gdy upadam gdy nie rozumiem”
No shit Sherlock. A moje oczy są po to, żeby patrzeć, uszy, by słuchać polskich wacków, a palce… Palce są po to, żeby stukać nimi w klawiaturę i wytykać chujowość rodzimych rapowych płyt. Nie ważne. No i ostatni (a przynajmniej tak mi się wydaje, nie będę przecież tracić czasu na weryfikowanie takich pierdół) z singli, czyli track tytułowy. Zaliczam go zdecydowanie na plus, głównie za sprawą bitu, który jest moim skromnym zdaniem świetny. Po za tym warszawiak próbuje podśpiewywać sobie w refrenie, co wyszło, no muszę przyznać, całkiem fajnie, a na pewno pociesznie.
Głównym zarzutem pod adresem warstwy lirycznej tej płyty jest to, że gospodarz jest przemytnikiem emocji wyłącznie samozwańczym i ten przemyt odbywa się na zasadzie: no to ja raper Onar mówię, że daję wam – moim ukochanym słuchaczom – emocje, przemycam je swoimi trackami, a wy – moi ukochani słuchacze – te emocje dostajecie i to się odbywa tak umownie, ok? Że ja wam o tym powiem i wtedy wy sobie to wyobrazicie i przyjmiemy, że ten przemyt się odbył, spoko? Czy nie? No jak to nie, przecież w tych kawałkach jest full emocji, ja was zapewniam, nie muszę przecież tego udowadniać. No, to teraz się przygotujcie, rozpoczynam przemyt emocji. Elemelemelemelemelemeleem.
Ciężko jest wzbudzić w słuchaczu emocje, rapując na tak banalne tematy w tak banalny sposób. Dostajemy oczywiście kawałek wspominkowy, w którym raper prezentuje nam różnice między tym, jak było kiedyś (a było dobrze, oj jak dobrze), a jak jest teraz (no teraz to Panie, teraz, to dzieciaki ćpajo, ajer maxy można kupić na Chmielnej, a gimnazjalistki wyglądają jak maturzystki, olaboga). Całe szczęście, że o gumach Turbo nie wspomniał. Mamy track, w którym grubsza połowa Płomienia 81 stawia jakże odważną tezę, jakoby dom tworzyli ludzie, a nie tylko ściany i dach. Cholernie odkrywcze. Wiadomo, że nie oczekuję od Onara niewiadomo jakich popisów lirycznych, bo jakim tekściarzem jest każdy dobrze wie. Problemem jest to, że oczywistych oczywistości na tej płycie jest w chuj i trochę. Frazesy takie jak na przykład:
„Nigdy nie skacz na główkę, kiedy nie wiadomo, jaka jest głębokość
bo w chwilę staniesz się kaleką, zgubisz ostrość”
Pojawiają się często i utrudniają branie tej pozycji na poważnie. W sumie nie wiem, czy Onar rzeczywiście tak czuje i naprawdę nad oklepanymi, jak dupa Sienny West, frazesami siedział od roku rozkminiając je w ciszy, czy może są te banały po prostu efektem chłodnych obliczeń. Wiecie, żeby było trochę filozoficznie, życiowo, pokrzepiająco, żeby gimnazja się jarały.
Serio nie wiem, ale wiem, że jest to z całą pewnością płyta lirycznie mizerna. „Przemytnik Emocji” niby jest o czymś, ale tematy jak i sposób opowiadania o nich powodują, że wciąż mamy poczucie, że to już było. Na plus wyróżniają się kawałki takie jak Halo Ziemia!?!? w którym stołeczny raper krytycznie komentuje polską scenę hip-hopową, czy też zamykający album Piękny Dzień który jest smutno kończącym się storytellingiem. Niby nic, ale w połączeniu z bitem rzeczywiście robi robotę i w jakiś tam sposób chwyta mnie za moje rapowe serduszko.
Flow Onara również nie zaskakuje i warszawiak w znacznej części nawija w typowy dla siebie sposób. Powinienem pewnie spropsować próby przyspieszania, ale wypadają one słabo, więc propsa nie będzie. Trochę beka, że gościu z takim stażem potrafi wypierdolić się z bitu, który swoją drogą wcale nie jest jakiś szczególnie ciężki do ujarzmienia (NO BO TO TRUSKUL CO). Zdarzaja się, że gospodarz zmienia flow na lekko podśpiewujący, melodyczny, za co ma plusa, bo robić to umiejętnie z takim głosem jest sztuką skazaną na niepowodzenie, a tu proszę – brzmi to bardzo dobrze. Agresja w Halo Ziemia!?!? również brzmi nieźle. Tyle o roli Onara w jego przedstawieniu.
Warstwa bitowa została powierzona Eljotowi, NNFoF, Pokerbeats, a także Złotym Twarzom. Tak jak pisałem na wstępie, na elektroniczne, syntetyczne jazdy nie ma co liczyć. Całość utrzymana jest w klimacie truskulowo jesiennym, który idealnie nadaje się do tego, żeby kręcić czarno-białe teledyski ukazujące syf ulic (brudnych ulic, brudnych tak, że możesz brud przytulić iksde) oraz lica starych ludzi zmęczonych życiem. Najbardziej podobają mi się oczywiście bity z partiami trąbek i gitar, a kilka takich dostarczyli tu producenci. Podkład z kawałka pt. Przez Wizjer przypomina mi klimatem brzmienie Noona ze Świateł Miasta Grammatika. Generalnie strona produkcyjna nie zawiodła i tak naprawdę to ona wzbudza więcej emocji, niż rap warszawiaka. Aby potwierdzić moje słowa wystarczy odpalić ostatni track na płycie, czyli Piękny Dzień na bicie Eljota. Majstersztyk.
Goście niestety nie zaprezentowali się na Przemytniku Emocji tak dobrze, jak bitmejkerzy. Nie znaczy to jednak, że poziom jest tragiczny. Paluch, w którym pokładałem nadzieje (Niebo bardzo dobra płyta, prawilnie przypominam) dał bardzo solidną zwrotkę, która również może nie jest odkrywcza, ale na pewno celna. Sitek, na którego (z tego, co zauważyłem) jest obecnie dość duży hajp, a który mnie ni ziębi, ni grzeje (w sensie, że obojętny mi jest) zniszczył mnie już na początku swojej zwrotki, gdy zarapował:
„Ej, wczoraj oglądałem zdjęcia, brat
Nic już nie jest tak prawdziwe, jak te zdjęcia”
Rym co najmniej chujowy i żałosny, zniesmaczył mnie. Reszta szesnastki jest jak najbardziej w porządku i za tę resztę w stronę Sitka leci props. Tet poleciał poniżej swojego poziomu (a LOT2011 to świetna płyta i będę o tym pisał przy każdej możliwej okazji, wybaczcie). Poziomu Hudego HZD, mówiąc szczerze, nie znam, ale tutaj popisał się w moim odczuciu najsłabiej z wszystkich zaproszonych gości. Ani tekst, ani flow nie robi na mnie wrażenia, co najwyżej lekkie seplenienie dodaje mu sznytu i piszę to bez beki, bo serio uważam to za ciekawy element jego nawijki. Ekonom pojechał normalnie. Po prostu dał całkiem solidną lirycznie zwrotkę, solidnie zarapowaną, ale bez szaleństw. Ogólnie rzecz biorąc, featuringi są, bo są. Żaden z gości nie wybija się ponad szereg, żaden nie powoduje chęci do wracania do jego zwrotki, ale też nie sprawiają, że słuchacz odczuwa nagłą potrzebę skipowania.
Plusy:
– bity
– charakterystyczny głos Onara
– ilość kawałków
– efekty nałożone w niektórych miejscach na głos, świetna sprawa
Minusy:
– no ale gdzie te emocje
– „tylko” solidni goście
– za dużo banałów
– czasami gospodarz nie radzi sobie z bitem
– dużo wypełniaczy aka. wersy, których mogłoby nie być, bo są o niczym
Siódme miejsce na OLiSie jasno mówi, że warto robić truskul pod publiczkę, bo właśnie taki rap sprzedaje się najlepiej. Bez względu na to, że treść, jaką przekazuje nam raper jest w zasadzie żadna, bez względu na to, że wszystko to każdy słuchacz tej muzyki dobrze już zna, bez względu na to, że tak naprawdę Przemytnik Emocji nie wnosi do rapgry niczego nowego i równie dobrze mógłby w ogóle się nie pojawiać na empikowych półkach i nikt tej straty by nie zauważył. Album warto sprawdzić jednak przede wszystkim dla bitów i może dwóch/trzech historii opowiadanych przez gospodarza. Choć bardzo bym chciał, bo w jakiś tam sposób mam sentyment do starszych nagrywek Onara, nie mogę tej płycie wystawić noty większej, niż 2,5/5. Bardzo średnio.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Recenzja
Biografia Sentino „Tatuażyk” – przedpremierowa recenzja
„Wszyscy bliscy albo umierali, albo odchodzili bez słowa”.
Przeczytałem autobiograficzną książkę Sentino… i dzisiaj Wam o niej opowiem.
Ustalmy to jednak na samym początku. Ja nie wierzyłem, że to wydanie kiedykolwiek ujrzy światło dzienne. Brałem ten projekt pod uwagę równie poważnie co szlugi Alvarezy, napój Midas, wódkę Tatuażyk, high-endową markę Sicarios Culture z dresami po 200 euro i całą rzeszę innych pomysłów na komercjalizację postaci Sentino. Jaka była więc szansa na powodzenie tego projektu? A jednak fizyczny egzemplarz biografii Sentence trafił w końcu do mojej ręki. Prosto z drukarni, prosto z rąk Truemana na Złotej 44, prosto do czytelników portalu GlamRap, aby jako pierwsi dowiedzieli się co skrywa w sobie “Tatuażyk”.
Technicznie jest to wywiad rzeka. Sentino naprowadzany pytaniami swojego rozmówcy opowiada o tym, co, gdzie, kiedy, z kim zrobił. Przez większość książki idą oni całkiem chronologicznie, aby pod koniec już stricte wyrywkowo rozwijać najbardziej intrygujące kwestie. Sebastian zaczyna swój wywód od bardzo szczegółowego omówienia swojego dzieciństwa i aspektów, które ukształtowały go jako człowieka. To właśnie tutaj pierwszy raz publicznie opowiada on więcej o swojej rodzinie i wychowaniu. Uważni słuchacze Alvareza od razu wyłapią fragmenty pasujące treścią do konkretnych zwrotek w twórczości rapera. Pojawiają się też tematy nigdzie wcześniej nie poruszane. Dowiecie się z tej lektury między innymi szczegółów pierwszego stosunku seksualnego Sentino oraz rozstania jego rodziców.
Po omówieniu młodzieńczych lat zaczyna się kwestia buntu, która towarzyszy nam do samego końca lektury. Sebastian zdaje się postacią niezmiennie idącą na przekór otaczającym go standardom. Dotknięty specyficznymi sytuacjami za młodu, emigrując z kraju do kraju, nauczył się żyć w niezmiernie specyficzny sposób. I ten lifestyle towarzyszy mu od 16 roku życia, aż po dziś dzień. Tylko że on go nie wybrał a mimowolnie zaczął w nim funkcjonować. Chociaż ewidentnie Sentence przechodzi przez różne etapy życia, które ta książka umiejętnie dzieli kolejnymi rozdziałami, to wciąż pozostaje on tą samą osobą. Zresztą tyczy się to również jego wyglądu. I tutaj pojawia się bardzo ważna kwestia. Bo ogromną zaletą “Tatuażyka” są zawarte w nim materiały z prywatnych zbiorów rodziny Sentino. Fotografie, rysunki, skany rękopisów, które to razem z kodami QR (stanowiącymi odnośniki do konkretnych utworów muzycznych) stały się fenomenalnym uzupełnieniem książki. To w pewien sposób nadało biografii charakteru i bardziej urzeczywistnionego zarysu.
Mam też parę dotkliwych uwag co do “Tatuażyka”. Po omówieniu dzieciństwa zaczyna się istny fabularny rollercoaster. Niektóre lata życia naszego bohatera zawarte są w paru zdaniach. Sentence nie raz stawia w losowym momencie zdecydowaną kropkę, odmawiając kontynuowania danego tematu. Rzecz jasna wynika to z dotkliwości wspomnień do jakich musi on na potrzebę wywiadu wracać. Nie dziwi więc wzmianka o butelce alkoholu towarzyszącej Sentino w trakcie rozmowy. Jednak te urywane kwestie szkodzą książce jako biografii. Ostatecznie “Tatuażyk” to 220 stron tekstu, napisanego bardzo dużą czcionką, wraz z wielkimi odstępami między akapitami. Lektura na jeden wieczór. A szkoda, bo potencjał był tu zdecydowanie na dłuższe dzieło. Brakuje mi też uwzględnienia wielu postaci. Rozmówca dopytuje się co prawda o różne nazwiska ze świata showbiznesu, jak Malik, Mata, Diho, Kaz Bałagane, TPS i Paluch, jednak to stanowczo za mało. Wiele osób jak chociażby Raff Smirnoff zostało niestety pominiętych. A no i jeszcze jedna rzecz, wielokrotnie pojawia się błąd zapisu liczbowego. Zamiast 40 tysięcy mamy “40 000 tysięcy”. To powinna akurat korekta wyłapać.
Wbrew pozorom nie jest to wesoła lektura pełna pięknych opowieści na temat kradzieży małp z Gibraltaru i rzucaniu talerzami w restauracjach z latynoskimi kobietami u boku. Dużo w niej bólu i walki o lepsze dzisiaj, bo „jutro” zdaje się dla Sebastiana mniej ciekawe niż obecna chwila. Sentino z pewnością prezentuje się w „Tatuażyku” jako jedna z najciekawszych person w polskim przemyśle muzycznym jednak nie zawsze w ten sposób, w jaki sam by sobie życzył. Zawód poczują także czytelnicy ciekawi historii Sentence z “ulicy”, nad czym w posłowiu ubolewa sam autor książki. Nadal nie wiemy co wiązało tego polsko-niemieckiego rapera z Hellsami. Zawarta prywata raczej usatysfakcjonuje fanów, chcących, chociaż troszkę lepiej poznać swojego idola. Słowem podsumowania tego tekstu niech będzie poniższy cytat z posłowia, z którym to Was zostawię.
”W jego otoczeniu od zawsze był brak jakiejkolwiek osoby, której mógłby zaufać. W koło tylko k*rwy i gangsterzy. Wszyscy bliscy albo umierali, albo odchodzili bez słowa”.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Recenzja
Sapi Tha King „Wado Loco”: Odklejenia korposzczura – recenzja
Próg wejścia do rap-gry to nieśmieszny żart.
Każda recenzja wymaga ode mnie przynajmniej kilkukrotnego przesłuchania ocenianego materiału. Nieraz kilkunastokrotnego. W międzyczasie sporządzam notatki i spisuję luźne myśli. Naturalnie rzecz biorąc, pierwszy odsłuch daje mi ich najwięcej. Chociaż najbardziej wnikliwe obserwacje przychodzą dopiero z kolejnymi godzinami. No i tak sobie spoglądam na moje notatki po czterech pierwszych numerach „Wado Loco”: Seplenienie, gubienie rytmu, udawanie, że potrafi śpiewać + problemy z tempem i tonacją. Wiem już, że to będzie uciążliwa recenzja. Przed wami debiutant. Sapi Tha King.
“Jebać stare baby, jebać stare baby, jebać stare baby.
U u a a po co dzwoniłaś na psy, kurwa?”
Może Sapi ma problemy z prawie każdym aspektem muzycznym, ale za to porywa głęboką liryką. Nie no, żartuję. Jest taki numer jak „Zamknij ryj”, w którym Sapi zapewnia, że żadne komentarze go nie bolą. Totalnie nie obchodzą. Żadne. Dlatego pełen emocji nagrywa numer, gdzie obraża osoby, którym nie podoba się jego muzyka. Rzuca przy tym pełną gamą obelg i wyzwisk. Skoro tak bardzo ma to w poważaniu to, z jakiego powodu tak sfrustrowany o tym nagrywa? Pytanie retoryczne, wszyscy znamy odpowiedź. Jednak najbardziej mnie zaintrygowały wspomnienia z pracy w korporacji IT. Na przykład w kawałku „Baba z HR” nasz bohater recenzji żali się, że chcieli go zwolnić za przychodzenie pijanym do pracy. Poważnie. Dziwi się on też temu, że na spotkaniach integracyjnych ludzie pozwalają sobie na zabawę, a w zakładzie pracy to już niezbyt. Innym razem pojawia się temat wyzysku i pracy na czarno. To akurat są tematy z kategorii poważnych. Jednak budowanie wokół siebie otoczki korposzczura z ilością odklejeń na poziomie Malika Montany, zupełnie rujnuje sens podejmowania takiej problematyki.
“I k*rwa teraz siedzisz taki sfrustrowany, że my mamy takie durne wersy.
K*rwa nie masz roboty, siedzisz u matki.
Jedyne co jej dorzucasz to k*rwa pranie do pralki.
Ty j*bana parówo, śmieciu. Jesteś nikim”
Techniką Sapi też nie grzeszy. Wiele rymów jest do przewidzenia, jeszcze zanim padną z ust rapera. Zupełna amatorszczyzna. A są jakieś plusy albumu „Wado Loco”? Znajdą się. Utwór „Królowa manipulacji” porusza arcy ważny temat współczesnych relacji w geocentrycznym świecie. Wiecie – mężczyzna zły, kobieta dobra. Nigdy na odwrót. Jakbyście czytali Onet i w jakimś kosmicznym otępieniu stwierdzili, że jego pseudoredaktorzy mogą mówić z sensem. To właśnie o takiej nowoczesnej patologii traktuje ten numer. Z kilometra też czuć od Sapiego mocne przywiązanie do miejsca wychowania. Wplątywanie swojego pochodzenia między wersami, zawsze jest mile widziane w rapie. Nie można też raperowi odmówić charyzmy, która to konsekwentnie buduje autentyczność wokół jego persony. O i jeszcze dwa słowa. Kubi Producent. Bo to on podjął się wyprodukowania wszystkich bitów na ten album. Świetna robota. Gościnne zwrotki położyli natomiast Fukaj i Kizo. No i tutaj chciałbym zwrócić uwagę na tego pierwszego pana. Chłopak, który jest moim zdaniem autorem najgorszego albumu wydanego nakładem SBM Label, nagrał zaskakująco porządną zwrotkę. Prawdopodobnie najlepszą w swojej dotychczasowej karierze. Jeszcze może coś z niego być. Kibicuję.
„Robiłem strony internetowe, configi portów i także grafiki
I cały czas darłeś mordę, straszyłeś brakiem pensji, zamiast zachęcić
Myślałeś, że mając monopol w tym mieście, możesz swoich podwładnych tępić
Chuj ci do mordy, ty stary chamie, jeśli teraz dziwko to słyszysz”
Poziom polskiego rapu leży. Rok 2023 jest wyjątkowo felerny pod tym kątem. Popularność takich person jak Sapi Tha King jest jedynie tego smutnym potwierdzeniem. Gdzie jest biuro ochrony rapu, kiedy jest naprawdę potrzebne? Próg wejścia do rap-gry to nieśmieszny żart. Szczerze, to z coraz większym zaniepokojeniem obserwuję takie ekscesy. Mam spore obawy przed tym, aby takie albumy miały być codziennością na scenie. To nie jest żaden performens wychodzący przed szereg. To wymizerowany produkt. Jednak nie skreślałbym jeszcze Sapiego. Tha King pomimo tego, że aktualnie kuleje w tworzeniu muzyki — przynajmniej próbuje iść własną drogą. W przyszłości mu to zapewne zaowocuje. Ale patrząc na “Wado Loco”… to zdecydowanie w tej dalszej przyszłości.
“Byłaś największą brudaską, jaką poznałem
Stawałem na końcu chuja, a w zamian chuja dostałem
Tyle razy myślałem, że sam odwiedzę Ostrawę
I pojadę na kurwy, jeszcze przed karnawałem”
Ps: A myślałem, że po „Kici Meow” Reto i Leosi już nic gorszego nie usłyszę.
Ocena płyty Sapi Tha King „Wado Loco”:
Tracklista
- Nawet jeśli nie wyjdzie mi z rapem
- Jestem młody
- To wszystko dała mi branża IT
- 10K20K
- 200km/h (Unreleased)
- Baba z HR (Unreleased)
- Terabajt
- Mimo że dzwonisz
- Zamknij ryj (Unreleased)
- Chcę mi się pić (Unreleased)
- Królowa Manipulacji
- Pytasz mnie czy zaufam? (Unreleased)
- Służbistka
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Recenzja
Chivas „młody say10”: tylko hity – recenzja
W zaledwie rok raper zrobił progress jaki większości artystów zająłby pięć lat i z trzy wydane albumy.
Znacie to uczucie, kiedy polski rap was pozytywnie zaskakuje? Ja też niezbyt. Natomiast każdy taki eksces warty jest naszej uwagi. Z tego właśnie powodu spotykamy się dzisiaj w ramach recenzji albumu Chivasa. Fakt, rzadko kiedy tak z góry narzucam moje odczucia przy pisaniu opinii o danym krążku. “Młody say10” jednak jest dla mnie zupełnym przełomem w postrzeganiu postaci jego autora. Stąd recenzja być może nacechowana będzie moją sympatią już od początku, taki wyjątek.
Wyjdę sobie na dwór, bo mieszkam sam
Spotkam kogoś, kto mnie słucha i kojarzy twarz
Jest podobna do Jezusa, to trochę pojebane
Bo nie jestem jego fanem, ale fajnie, gdyby był
Chivasowi nigdy nie można było odmówić zdolności stricte wokalnych. Niestety obrany przez niego styl, zdawał się nie do końca przemyślany czy opanowany przez samego artystę. Tak jak doskonale rozumiałem fenomen podopiecznego Szpaka przy okazji debiutu, daleko mi było do propsowania “nauczyłem się przeklinać”. Co się zmieniło? W zaledwie rok raper zrobił progress jaki większości artystów zająłby z trzy longplaye. “Młody say10” pozbawiony jest chaosu, pomimo dużej dynamiki. Muzyk bezbłędnie lawiruje klimatami popu, rocka, punka i rapu, nie dając nawet na sekundę odlecieć myślami odbiorcy. Materiał płynie, jakby był zaledwie jednym utworem. Dawno nie spotkałem się z taką spójnością.
I się zastanawiam cały czas, czy jej kupić gaz?
Czy ona mnie kocha, czy chce się tylko pieprzyć?
I tak cały czas, czy jej kupić gaz?
“Młody say10” zawiera jedenaście pozycji na trackliście, a co za tym idzie album trwa jedynie 26 minut. Bez gościnnych wokali. Jednak wbrew pozorom, płyta nie pozostawia po sobie odczucia niedosytu. Dlaczego? Materiał skrojony został na miarę z każdej strony. Z pewnością pomocnym w tym aspekcie był fakt, że za wyprodukowanie wszystkich bitów odpowiedzialny jest sam Chivas. Dalej. Podopieczny Szpaka rapuje o emocjach jakie spotyka przy dobitnie życiowych sytuacjach. Bez wyniosłości. Bez bawienia się w wieszcza. Przebijają się przede wszystkim negatywne myśli, nie raz wypowiedziane w sposób bardzo prosty. Nie doszukiwałbym się jednak legendarnie złożonych zwrotek. Co więcej, ten album wcale taki nie musi taki być, aby pozostać wybitnym dziełem. Poprzez odpowiednią zmianę tempa i akcentu, utwory pozostają prawidłowo skonstruowane bez zmuszania się do pisania wersów pod stałą liczbę sylab.
Moja pierwsza dziewczyna udawała, że ma raka
Dawno temu, no i wcale nie umarła
To nie jest gatunek rapu jaki będę sobie słuchał w wolnym czasie. Jednak docenić muszę jakim ewenementem na naszej scenie jest “młody10”. To świerzość jakiej nie podrobisz. Styl wykreowany przez Chivasa jest unikalny w polskich realiach i pozostawia po sobie wrażenie jeszcze sporego potencjału do wydobycia. Przyjemnie mi jest jeszcze czasem się zaskoczyć słuchając polskiego rapu.
Przez siedem lat adorowałem głupią szmulę
Nie chodzi o D–, ani K–, ani Zuzię, ta pierwsza to zrozumie
A w sumie szczerze niezbyt chciałem gadać o tej drugiej
(Czemu? Czemu?) To ta od raka
Ocena płyty Chivas „młody say10”: 9.3/10
Tracklista
- anyżowe żelki
- narcyz
- koleżanko mojej byłej
- drzewko
- to ostatni raz gdy jadę nad bałtyk
- miałem kolegę bartka
- kupić jej gaz czy torebkę?
- jesteś najlepszy/najlepsza
- mam chyba za drogie auto
- prevka na płytę może (młody say10)
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Recenzja
DeNekstBest „Młyn”: Czarny koń – recenzja
W pełni wykorzystany potencjał przyjętego formatu krążka.
Denekstbest odżyło. Poczynając od kontynuacji mixtapeu z 2016 roku, przez fenomenalny debiut Szymona_C i opus magnum w twórczości Sebastiana Fabijańskiego. Ku mojemu zaskoczeniu, chwilę po tych premierach pojawia się już kolejny projekt pod szyldem DNB. “Młyn” to album nagrany w całości podczas pięciodniowej sesji zrealizowanej na wspólnym wyjeździe artystów związanych z wytwórnią. Koncept równie banalny, co wszystkim dobrze w ostatnich latach znany. Zobaczmy co z tego się narodziło.
Kiedyś się jak zombie kręciliśmy po blokach wkoło
Kilka lat minęło, coś tam się udało paru ziomom
Chłop mnie podał na psach, po pół roku odwołał zeznania
Płakała mama, kiedy pocztą przychodziły wezwania
Domeną takich projektów jest spektakularny luz i porywające linie melodyczne. Odcięci od codziennych bodźców, a tym samym niewychodzący z melanżu artyści płodzą najefektywniejsze bengery. Gorzej już niestety z samą liryką przez nich prezentowaną. Stąd nie jestem zbytnim entuzjastą takiego formatu. Przy czym ekipa DeNekstBest okazuje się wyjątkiem potwierdzającym powyższą regułę. “Młyn” porywa nie tylko świetnymi top line’nami, a również nadzwyczajną błyskotliwością muzyków. Podopieczni VNMa wraz z nim samym, zadbali o to, aby każdy pojedynczy numer posiadał określony zamysł. Coś więcej niż “impreza i używki” oraz “używki i impreza”. To właśnie ta pomysłowość stanowi największą zaletę “Młynu” jednocześnie wyróżniając go na tle konkurencji.
Zostanie wilczy bilet nam
Nie chce został nawet chwilę sam
Za to na chodniku wylewam
Nie wierzę w 21 gram
Udział w zamieszaniu wzięli: VNM, Fontam, Szymon_C, Gverilla, K-Leah, Toster, Veri, Emil Blef, Niko oraz Tomson. Bity wyprodukowali dla nich DrySkull, PMBTZ, Janga oraz SurfAir’a. Pojawiły się również scratche od Dj’a Chederac’a. W tym zespole przygotowali nam łączenie dwanaście utworów, oddając w nasze ręce ponad czterdzieści minut muzyki. Dominuje pozytywny vibe i letni klimat, chociaż pojawiają się bardziej sentymentalne fragmenty. Daleko im jednak do HuczuHucza, ewidentnie artystom z DNB udzielił się letni klimat. A co do naszych bohaterów, widać po nich liczne próby wygimnastykowania wokalu. Raz wychodzące lepiej, raz gorzej. Z pewnością jednak nie pozwalają takimi działaniami na nudę w trakcie odsłuchu. To też dla nich idealne miejsce na takie ekscesy, gdzie nie zostaną tak surowo ocenieni, jak na typowych studyjnych longplayach.
Po co pierdolić, jeśli chuja się znasz
Boli mnie fakt poziom rozprawy
to superexpress czy fakt jak w tabloidzie
Chętnie wyczyściłbym ci pamięć tak jak w androidzie
Od czasu “Molzy” to najlepszy wyjazdowy materiał jaki słyszałem. Masa luzu i przyjemnych linii melodycznych spotkała się tutaj z myślącymi głowami, które potrafiły przełożyć swoją narrację w spójną całość. Artyści wykorzystali do cna potencjał przyjętego formatu, dodając do niego swoje autorskie aspekty. Przyznam, jestem miło zaskoczony. To przecież może być rok DeNekstBestu. Czyżby czarny koń 2022 roku?
Miałem ją robić od przodu
ale miała na tył napęd
cały czas gonimy za tym trapem
Ocena płyty DeNekstBest „Młyn”
Tracklista
- Krzywe miny prod. Janga, Szymon_C (1 SINGIEL)
- Nie robimy kroku w tył prod. PMBTZ (4 SINGIEL)
- Wrak prod. Dryskull, Tomson, Gverilla (5 SINGIEL)
- Andromeda prod. Janga (3 SINGIEL)
- Mam dość prod. Dryskull (2 SINGIEL)
- Cool story bro prod. SurfAir
- Trap Skoda prod. PMBTZ (6 SINGIEL)
- Odmienne prod. Dryskull
- Żyć jak chce prod. Dryskull
- Mamo nie krzycz plz prod. Dryskull
- Las prod. Niko
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Recenzja
L1.PA „Nie, dziękuję”: świeżość na tle obskurnie cuchnącej sceny – recenzja
Nie trzeba być Sentino, aby dostać 10/10 za teksty.
Słucham wszystkiego. Dosłownie każdej polskojęzycznej płyty z gatunku rap. Brzmi jak sroga kara, a w rzeczywistości jest jeszcze gorzej. Mamy dopiero marzec, a ja już się nacierpiałem w objęciach generycznego trapu i nietrafiających w bit pseudo uliczników. Po co to w takim razie robię? Przede wszystkim, chcę być na bieżąco z całą sceną, aby nie ominęła mnie żadna perełka. Także dzisiaj mam dla was jedną z nich. Przed wami L1.PA. Nie, nie ten Lipa z Biura Ochrony Ksera, który jako jedyny utrzymuje w nim poziom. Po prostu L1.PA.
Jadę przed siebie, nawet kiedy czerwone na semaforach
A tak szczerze no to poznasz mnie po tych metaforach
Się nie wywiniesz z tego nawet jak masz ojca senatora
Odetnę raz na zawsze spekulacje za pomocą sekatora
Sebastian Fabijański w zeszłym roku zdefiniował rap, jako rymowaną anatomię prawdy. Niby rzecz oczywista, że słowa w hip-hopie powinny sięrymować, a nadal pół mainstreamu tego nie ogarnęła. A to przecież główny wyznacznik jakości w tym gatunku. L1.PA przy tekstach posiedział i dał nam materiał wypełniony, jednym z trudniejszych sposobów na składania wersów. Co więcej, umiejętnie ciągnie na jednym układzie brzmieniowym całą zwrotkę. No i żeby za łatwo nie było, to żadnej sylaby nie upuści po drodze. Tak proszę państwa, wygląda dobrze napisany tekst rapowy. Wszystko w akompaniamencie całkiem nieprzeładowanych bitów i wolnych BMPów, dodatkowo wyostrzając każdy z wyrazów. Przez dziesięć numerów, dających nam prawie pół godziny czystej muzyki.
Za dwa lata to będę miał trzydziestkę
A nigdy nie szedłem bardziej niż teraz konsekwentnie
Polecam zacząć zmieniać przestarzałą percepcję
Tu żeby coś osiągnąć musisz mieć jebaną obsesję
Tematyka? L1.PA rozwodzi się nad nieoczywistymi aspektami życia. Raczej z perspektywy osoby dorosłej i tu nie mylić z pojęciem persony pełnoletniej. Pojawiają się kwestie obycia w systemie społecznym, podejścia do rzeczywistości oraz bezsensownych nawyków. Bez small talku, raper poddaje ostrej krytyce co mu się akurat narzuci. Największe wrażenie wyparł na mnie utwór „Pocztówka”, gdzie L1.PA z nostalgicznym podkładem spowiada się z patologii młodości. Wydźwięk kłócący się z treścią utworzył absurdalnie przyjemny w odsłuchu oksymoron. Dalej. Bity na „Nie, dziękuję” wyprodukowali: Highself, Eeryskies, Marow, Beatowski, Uzeeebeats, Falak, Balance Cooper, JCHL, oraz Phil Tyler z Chubeats. Na jednym numerze ukazały się gościnne wersy, nawinięte przez Loko, Cart I Zbycha. Nic nadto wartego uwagi.
Niedługo potem paliliśmy jointy w gimnazjum
Niedługo potem handlowałem tym dla hajsu
Nie minął moment miałem wpisy już do aktów
Młody Al Capone dostał kuratora nadzór
“Nie, dziękuję” okazało się dla mnie swoistym powiewem świeżości, na tle obskurnie cuchnącej sceny. Spory paradoks, bo samo brzmienie albumu jest do bólu klasyczne. To, że takie osoby nie są doceniane w naszym kraju, jest świetnym wyznacznikiem wartości tych wszystkich cyferek kupowanych przez wasze ulubione wytwórnie. Abstrahując, jak widać, nie trzeba być Sentino, aby dostać 10 za teksty na Glamrapie.
Stara szkoła, nowa szkoła, odwieczny dysonans
Gram tak aby zgadzał się wewnętrzny rezonans
Skręca wewnątrz, jak na majku widzę te pizdy
Bo przez nich bycie raperem to zwrot pejoratywny
Ocena płyty FracTalle „Alert”: L1.PA „Nie, dziękuję”:
Tracklista
- Rick i Morty (prod.Highself)
- Głód tworzenia (prod. Eeryskies)
- Atrapa (prod. Marow)
- Oktagon (prod. Beatowski)
- Droga (feat.Loko, Cart, Zbych prod. Uzeeebeats)
- Zero oczekiwań (prod. Falak)
- Pocztówka (prod. Balance cooper)
- Epiktet (bit: instumental)
- Matryca (prod. JCHL)
- Rezonans (feat.Antyk prod. Phil Tyler & Chubeats)
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Mam dzisiaj dla Was coś ciekawego. Gdańsko-rzeszowsko-warszawski skład, który łączy starą szkołę rapu z elektroniką. Brzmi ciekawie? Tektyw, Bereu i Aras Dobrado muzykę tworzą od przełomu zeszłego wieku, jednak jako zespół Fractalle przedstawiają się od zaledwie dwóch lat. Ze skrajności w skrajność, przeskoczmy od recenzowania mainstreamowych albumów, aż do kompletnego podziemia.
Kto pije i pali, ten nie ma robali
Ja nie pije, bo piłem jak pojebany
Parafrazując tytuł filmu Andrzeja Gajewskiego, to nie jest rap dla młodych ludzi. Zresztą tworzą go muzycy, ze stażem dłuższym od życia statystycznego słuchacza polskiego rapu. Przez co nie raz bywa boomersko. Panowie mają własny świat, który łączą pomimo różnych miast. Twardo sprzeciwiają się niepasującym im aspektom aktualnej rzeczywistości. Mierzą się z szarością, którą kolorują rapem. To perspektywa raperów doświadczonych życiowo. Czy ma to swój klimat? Niepodważalny. Jeśli jednak macie 20 lat, to nie będzie muzyka dla Was. Jeśli jednak twoje dziecko jest w tym wieku, szybciej bym sięgnął po “Alert”.
Maski na mordach i rozpierdolka
Wymyślili se wirus żeby wszystkich nas kitrać do worka
Jedno trzeba przyznać. Panowie potrafią nawijać, jednak gorzej już z samymi tekstami. Rymy się gubią nieraz razem z sylabami. Nie tyczy się to całego trio, bo różnice poziomu między nimi są wyraźnie zauważalne. Momentami to boli. Ciężko też doszukiwać się rewolucyjnego flow. Bity na płytę wyprodukowali: NWRbeatz, self made beats, Marcin Sokollo Beats, Andrzej Bez Struktury Dybiec, Liberthez Ireneusz Praczuk, a nawet sam Tektyw. Na wyróżnienie zasługuje Bez Struktury, ścisła topka w Polsce. Na “Alercie” gościnnie udzielili się: H35ed, Aulkan, Mupens, Dezinte, Zaginiony, Kuba Klasiik Walczak, Nieuk alboalbo, Angelika Irauth, Stopaatentów, Order LG, Ziemba i Najduch. Całkiem spora gromada. Trochę dzisiaj wam chłopaki ksywek wymyślili.
Zdążyłem pomóc jeszcze tej starszej pani
Rozmowę miałem aż do końca przejażdżki
20 minut, nie dała mi przenieść się na słuchawki
Zdecydowanie za młody jestem na takie albumy. Jednak osobom ciut starszym ode mnie, mógłbym Fractalle odpalić. Szczególnie jeśli nie oczekujecie rewolucji muzycznej, a po prostu klasycznego polskiego rapu, z nutką brzmienia elektronicznego. Podkreślę, że z nutką, bo nadal “Alert” to stricte rapowy album. Jeszcze jedno. Bity na tej płycie są fenomenalne. Chociażby dla nich warto sprawdzić ten międzymiastowy kolektyw.
Bereu, Tektyw i Aras
Nie po to by słyszeć brawa
Ocena płyty FracTalle „Alert”: 7/10
Tracklista
- Algorytm
Tektyw, Aras Dobrado, Bereu – prod. NWRbeatz - Nietrafiony przelot
Tektyw, Aras Dobrado, Bereu – prod. self made beats - Psy szczekają
Bereu, Tektyw, Ziemba, Najduch, Aras Dobrado – prod. Marcin Sokollo Beats - Nadzieja
Tektyw, Order LG , Mupens , Bereu, Aras Dobrado – prod. Marcin Sokollo Beats - Kończy się dzień
Tektyw, ADE, Bereu – prod. Marcin Sokollo Beats - Serwus
Tektyw, Rico, Symono – prod. Andrzej Bez Struktury Dybiec - Siedem minut
Tektyw, Mupens, Bereu, Aras Dobrado – prod. Marcin Sokollo Beats - Maskrada
Tektyw, Mupens, Bereu, Aras Dobrado – prod. Marcin Sokollo Beats - Usłysz muzykę swej duszy
Tektyw, Stopaatentów – dawne 7 łez, Dezinte – prod. Andrzej Bez Struktury Dybiec - Twardonanienaniewygodnym
Tektyw, Zaginiony, Kuba Klasiik Walczak, Nieuk alboalbo, Angelika Irauth – prod. Andrzej Bez Struktury Dybiec - Online i offset
Aras Dobrado, Tektyw, Dezinte, Bereu – prod. Liberthez Ireneusz Praczuk - Nie nadążąm za światem
Tektyw, Mupens, Aras Dobrado – prod. Tektyw - Polimetria
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News4 dni temu
Gangster, który pobił Wilka z Hemp Gru, opowiedział o tym przed kamerą
-
News21 godzin temu
Kali o powrocie Quebonafide: „Błagajcie go na kolanach…”
-
News2 dni temu
Ostatni koncert Quebonafide – wyciekła dokładna data
-
teledysk4 dni temu
Oliwka Brazil: „Dziewczyny z branży mają chcice jak zwierzęta”
-
News4 dni temu
Bambi w dwa lata została rap superstar. Przegoniła nawet swoją szefową
-
News1 dzień temu
Quebonafide: „Sfingowałem swoją muzyczną śmierć”
-
News2 dni temu
Zwrotka podziemnego rapera robi furorę 3 lata po premierze
-
News3 dni temu
Bonus RPK: „Na tym mikrofonie Gabi nagrała diss na Chadę”