Sprawdź nas też tutaj

News

Blue Note Records świętuje 85-lecie

To najdłużej działająca wytwórnia jazzowa na świecie.

Opublikowany

 

Blue Note Records

85 lat temu, 6 stycznia 1939 roku, niemiecki imigrant i pasjonat jazzu Alfred Lion wyprodukował swoją pierwszą sesję nagraniową w Nowym Jorku, zakładając najbardziej kultową i najdłużej działającą wytwórnię jazzową na świecie.

Przez 85 lat Blue Note Records współtworzyła i dokumentowała rozwój jazzu od hot jazzu, boogie woogie i swingu, poprzez bebop, hard bop, post-bop, soul jazz, po avant-garde i fusion, a po ponownym uruchomieniu przez Bruce’a Lundvalla w 1984 roku – pozostała wiodącą wytwórnią, aktywnie rejestrującą dzisiejszą, tętniącą życiem i twórczo kwitnącą scenę jazzową, pod kierownictwem obecnego prezydenta – Dona Wasa, który przejął stery w 2012 roku.

Na cały 2024 rok zaplanowano obchody 85. rocznicy Blue Note Records. W ich ramach odbędzie się między innymi trasa koncertowa The Blue Note Quintet z udziałem młodych gwiazd wytwórni. The Francis Wolff Collection to prezentacje obiektów kolekcjonerskich i wystawy fotografii artystycznej. Powróci seria „Blue Note Review”, kontynuowane będą uznane serie reedycji Tone Poet Vinyl i Classic Vinyl. Ukażą się ekscytujące nowe wydawnictwa m.in. Charlesa Lloyda, Joela Rossa, Melissy Aldany, Ethana Iversona, Juliana Lage’a, Billa Frisella, Nduduzo Makhathiniego, Immanuela Wilkinsa, Meshell Ndegeocello czy Norah Jones.

Najważniejsze pola aktywności firmy Blue Note Records w roku jubileuszowym:

· The Blue Note Quintet – Trasa koncertowa z okazji 85-lecia : Gwiazdorski kolektyw Blue Note w składzie:

Gerald Clayton (fortepian), Immanuel Wilkins (saksofon altowy), Joel Ross (wibrafon), Kendrick Scott (perkusja) i Matt Brewer (kontrabas) wyruszy w 35-dniową trasę koncertową po Ameryce Północnej, która rozpocznie się 18 stycznia i obejmie całe Stany Zjednoczone z występami m.in. w Detroit (Majestic Theater, 19 stycznia), Los Angeles (Lodge Room, 4 lutego), Chicago (Symphony Center, 16 lutego) czy w Nowym Jorku (Symphony Space, 23 lutego). Pełną listę dat i informacje o biletach można znaleźć na stronie bluenote.com.

· The Francis Wolff Collection: Nowa seria limitowanych kolekcjonerskich fotografii artystycznych celebrująca dziedzictwo współzałożyciela Blue Note i fotografa Francisa Wolffa, a także jego ulubionych artystów. Seria została zapoczątkowana kolekcją jedynych w swoim rodzaju dzieł zawierających kultowe fotografie Wolffa, przedstawiające legendarnego saksofonistę Johna Coltrane’a podczas sesji nagraniowej jego arcydzieła „Blue Train” w 1957 roku i będzie kontynuowana w tym roku, z kolejnymi wydaniami. W ostatnich dziesięcioleciach, dzięki niestrudzonemu poświęceniu wieloletniego opiekuna kolekcji Michaela Cuscuny z Mosaic Images, zdjęcia Wolffa nie tylko ocalały jako zbiór, ale cieszą się wciąż uznaniem ekspertów oraz miłośników jazzu. Dzięki temu, że kolekcja jest ponownie własnością Blue Note, firma pracuje nad zachowaniem i szerszą prezentacją tego niezwykłego archiwum, które obejmuje ponad 20 000 czarno-białych i kolorowych zdjęć, wykonanych w latach 1940-1970.

· Okładki klasycznych albumów Blue Note na płótnie (Canvas Wall Art of Classic Blue Note Album Covers): oprawione wydruki na płótnie przedstawiające legendarne projekty okładek albumów Reida Milesa. Nowe projekty obejmują: Art Blakey & The Jazz Messengers „Indestructible”, Hank Mobley „Soul Station”, Grant Green „Idle Moments”, Dexter Gordon „A Swingin’ Affair”, Lee Morgan „Cornbread”, Larry Young „Unity”, Andrew Hill „Black Fire” i wiele innych.

· Tone Poet Audiophile Vinyl Reissue Series: ta uznana seria została wyprodukowana przez „Tone Poet” Joe Harleya i zawiera w pełni analogowe, audiofilskie reedycje 180-gramowych płyt winylowych, które zostały zmasterowane z oryginalnych taśm przez Kevina Graya z Cohearent Audio, wyprodukowane w RTI i umieszczone w luksusowych opakowaniach typu gatefold tip-on. Tytuły prezentowane w serii są wybierane m.in. przez Harleya i obejmują wyjątkowe tytuły z katalogu Blue Note, a także inne często niedoceniane albumy, w tym także wydawnictwa Pacific Jazz, United Artists i Transition. Listę tych wydawnictw na rok 2024 można znaleźć na stronie bluenote.com.

· Classic Vinyl Reissue Series: Seria klasycznych wznowień winylowych, której kuratorami są Don Was i Cem Kurosman, to eksploracja obszernego katalogu Blue Note, z tytułami obejmującymi wiele okresów i stylów legendarnej wytwórni. Seria prezentuje w pełni analogowe reedycje winylowe 180 g w standardowym opakowaniu, które zostały zmasterowane przez Kevina Graya z oryginalnych taśm i wyprodukowane w Optimal. Obecna seria tytułów prezentuje niektóre z najbardziej kultowych arcydzieł Blue Note autorstwa legend jazzu, w tym Arta Blakeya, Horace’a Silvera, Lee Morgana, Hanka Mobleya, Jimmy’ego Smitha, Donalda Byrda, Milesa Davisa, Wayne’a Shortera, Herbiego Hancocka czy Sonny’ego Rollinsa.

· Blue Note Review: Seria winylowych boxów powraca w tym roku wraz z wydaniem długo oczekiwanego tomu trzeciego, który celebruje dziedzictwo trębacza Lee Morgana. Seria, której kuratorem jest Don Was, obejmuje kontinuum tej legendarnej wytwórni jazzowej, oddających nieprzemijającą estetykę Blue Note. „Blue Note Review: Volume Two – Spirit & Time” jest nadal dostępny na bluenotereview.com.

· VMP Anthology: The Story of Blue Note Records: Pierwszym w historii wydawnictwem z uznanej serii „Anthology Vinyl Me, Please” był wydany na siedmiu płytach winylowych, sześcioalbumowy boks, który celebrował dziedzictwo Blue Note Records i zabrał słuchaczy w wciągającą podróż do historii wytwórni. Pierwszy nakład limitowanej edycji zestawu wyprzedał się w ciągu kilku minut, kiedy został wydany w 2019 roku, a w tym roku pojawi się drugie tłoczenie. Zarejestruj się TUTAJ, aby uzyskać więcej informacji.

· Blue Note Store 85th Anniversary Sale + Rewards Program: Rozpoczęła się akcja sprzedażowa z okazji 85-lecia oraz program lojalnościowy w Blue Note Store, uruchomiony został także nowy program Clubhouse Rewards, który rozszerza specjalne oferty dla najbardziej lojalnych klientów. Blue Note Store to najważniejsze miejsce online, w którym można znaleźć wszystko, co związane z Blue Note, jak nowe wydawnictwa, reedycje winyli i ekskluzywne towary, w tym odzież oraz inne akcesoria.

· Blue Note Playlists: Spędź czas z Blue Note w Apple Music, Spotify, Tidal czy YouTube i ciesz się playlistami, które przedstawiają wiele muzycznych okresów, stylów i artystów, którzy stworzyli The Finest In Jazz Since 1939. Od Classic Hits po Jazz Now. Od Hard Bop po The 70s. Jazz na rano Rise&Shine i na wieczór Night Dreamer. Poczuj funky z Blue Groove lub zrelaksuj się z Calm. Posłuchaj wspaniałych wokalistów lub organistów Blue Note. Odkryj The New Groove lub Jazz Meets Hip-Hop. Nasze playlisty celebrują twórczość legend Blue Note, takich jak Wayne Shorter, Herbie Hancock, Art Blakey, Horace Silver, Lee Morgan, Hank Mobley, Dexter Gordon, Donald Byrd, Grant Green, Jimmy Smith, Freddie Hubbard, Joe Henderson czy Ornette Coleman.


Potrzeba było połączenia wielu sił, aby stworzyć i zdefiniować jedną z największych wytwórni jazzowych, jakie kiedykolwiek istniały. Kochający jazz niemieccy imigranci, uciekający przed nazizmem (Alfred Lion & Francis Wolff), okulista z New Jersey dorabiający jako realizator dźwięku (Rudy Van Gelder), kochający muzykę klasyczną projektant reklamowy (Reid Miles) i najbardziej niesamowici muzycy, jacy kiedykolwiek istnieli. Elementy, które każdy z nich wniósł – bezgraniczna pasja i nienaganny instynkt A&R, elegancka i wnikliwa fotografia, doskonała jakość dźwięku, uderzająco oryginalne okładki i konsekwentnie transcendentna muzyka – były niezbędne do szybkiego sukcesu wytwórni. Razem stworzyły żywą estetykę Blue Note. Całość nie mogłaby istnieć bez którejkolwiek z tych części.

Legendarny katalog Blue Note obejmuje całą historię jazzu od hot jazzu, boogie woogie i swing, poprzez bebop, hard bop, post-bop, soul jazz, po avant-garde i fusion i różnorodne, tętniące życiem współczesne dźwięki. Artyści nagrywani przez Blue Note reprezentują filary historii jazzu: Thelonious Monk, Bud Powell, Miles Davis, John Coltrane, Cannonball Adderley, Horace Silver, Art Blakey, Jimmy Smith, Dexter Gordon, Grant Green, Lou Donaldson, Donald Byrd, Lee Morgan, Freddie Hubbard, Joe Henderson, Herbie Hancock, Wayne Shorter, McCoy Tyner, Andrew Hill, Ornette Coleman, Cecil Taylor i wielu, wielu innych.

Po krótkim uśpieniu w latach 1981-1984, podczas którego producent/historyk Michael Cuscuna utrzymał dziedzictwo wytwórni przy życiu serii wznowień, Blue Note powróciła ożywiona dzięki przywództwu Bruce’a Lundvalla i od tego czasu stała się najbardziej szanowaną i najdłużej działającą wytwórnią jazzową na świecie, pozostając domem dla wybitnych gwiazd i nowatorskich pionierów jazzu. Podczas 30-letniej kadencji Lundvalla, Blue Note pozostała przystanią dla najbardziej kreatywnych głosów w jazzie, a także miała swój udział w komercyjnych sukcesach Bobby’ego McFerrina, Dianne Reeves, Cassandry Wilson, Us3, Norah Jones, Medeski Martin & Wood, Williego Nelsona i Wyntona Marsalisa.

Doświadczony i wszechstronnie utalentowany artysta – Don Was dołączył do Blue Note w 2011 roku jako Chief Creative Officer i został prezydentem wytwórni w 2012 roku. Firma Blue Note z Donem Wasem na czele, powróciła do oryginalnej wizji Liona, że „każdy szczególny styl gry, który reprezentuje autentyczny sposób muzycznego odczuwania, jest prawdziwą ekspresją”. Słowa Liona wciąż wybrzmiewają, a Blue Note jest domem dla eklektycznych wokalistów, takich jak m.in. Norah Jones, Meshell Ndegeocello czy Gregory Porter, a także dla wielu instrumentalistów jazzowych, od legend takich jak Charles Lloyd, Ronnie Foster, Bill Frisell i Joshua Redman do młodych innowatorów, w tym Immanuela Wilkinsa, Joela Rossa, Melissy Aldany, Juliana Lage’a i DOMi & JD BECK. Blue Note Records jest jedną z flagowych wytwórni Capitol Music Group i Universal Music Group.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News

Ekipa Bedoesa 2115 tylko z dwóch płyt osiągnęła przychód ponad 10 mln zł

Wielki sukces rodziny 2115.

Opublikowany

 

Przez

2115 bedoes

Dwa krążki z obozu 2115 osiągnęły w tym tygodniu status diamentowych płyt. Żeby tego dokonać należy sprzedać muzykę na kwotę ponad 10 mln zł.

Diamentem pokrył się krążek Bedoesa „Kwiat Polskiej Młodzieży” oraz album White 2115 „Rockstar”. Każdy z krążków sprzedał się w 150 tys. nakładzie. W związku z tym, że od kilku lat ZPAV stosuje kryterium dochodowe w przypadku streamingu, wiemy, że żeby dostać diamentową płytę musi ona osiągnąć przychód 5 250 000 zł. Po podwojeniu tej sumy wychodzi nam kwota 10 500 000 zł.

Nie zapominajmy, że przychód to nie dochód (kwota na rękę). Od tej sumy należy odliczyć koszty produkcji albumu i podatki.

W przypadku Łajciora to pierwsza diamentowa płyta za album. Natomiast Borys ma już na koncie podobne wyróżnienie za krążek „Opowieści z Doliny Smoków”.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

21 Savage prawie jak Bedoes: wezwał Young Thuga i Gunnę do pogodzenia

„Ogarnijcie to gówno, przecież się kochacie”.

Opublikowany

 

21 savage gunna young thug

Podobnie jak przed laty Bedoes chciał pogodzić Young Multiego i Oliwkę Brazil słynnym wpisem „pogódźcie się, bo nie ma sensu żeby młodzi, utalentowani ludzie się kłócili” – tak teraz 21 Savage w identycznym tonie chce pogodzić Young Thuga i Gunnę.

21 Savage zwrócił się do obu raperów we wpisie na X:

– Ogarnijcie to gówno, przecież się kochacie. Dobrze wiedziałeś, że Gunna nie był żadnym gangsterem (…) Wiesz, że on nie chciał zostawić cię samego na pastwę losu. Pieprzyć ulice – nie dostaliśmy z niej nic poza traumą.

21 savage gunna young thug

Kilka dni wcześniej Savage w programie Perspektives with Bank tłumaczył, że jego zdaniem droga do zakończenia konfliktu istnieje, ale pierwszy krok powinien wykonać Gunna.

W obronie Gunny wielokrotnie wypowiadał się jego adwokat Steve Sadow. Prawnik stanowczo zaprzecza zarzutom o współpracę z prokuraturą.

– Gunna NIE współpracował i NIE zrobił ani NIE powiedział niczego, co mogłoby zaszkodzić sprawie Thuga”- napisał na X.

Sam Gunna również wydał oświadczenie, w którym podkreślił, że nigdy nie składał zeznań, nie współpracował z organami ścigania, nie zgodził się zeznawać w sądzie ani nie miał być świadkiem w sprawie YSL RICO.

Mimo apeli i deklaracji o wzajemnym szacunku, Young Thug pozostaje nieugięty. W podcaście It’s Up There jasno odciął się od pomysłu pojednania.

– Nie będę w stanie patrzeć na ciebie tak samo, bez względu na wszystko. Możemy razem zarobić bilion dolarów. I tak nie będę w stanie spojrzeć na ciebie tak, jak patrzyłem przed tym, jak trafiliśmy do więzienia.

Young Thug na razie postawił mur na drodze do pojednania.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Fu był w rozsypce po śmierci Pona. Wiemy, skąd przyszło wsparcie

„To był jeden z najcięższych okresów w moim życiu”.

Opublikowany

 

fu pono

Fusznik to raper, który przez wiele lat znajdował się blisko Pona zarówno artystycznie, jak i towarzysko. Reprezentant ZIP Składu wyjawił, że przedwczesne odejście kompana okazało się jednym z najtrudniejszych doświadczeń w jego życiu.

Fu i Pono przecinali się na majku przez prawie 30 lat. Jeszcze dłużej trwała ich znajomość, która rozpoczęła się w drugiej połowie lat 90-tych, czego efektem były m.in. projekty na składance RRX i Volta, a chwilę później „Chleb powszedni”. Apogeum współpracy stanowił projekt Zipery, która z perspektywy czasu broni się chyba najlepiej w ich wspólnym dorobku artystycznym.

Ogromna ilość czasu, przez jaki raperzy wspólnie tworzyli, czy też razem spędzili, siłą rzeczy musiała się przełożyć na traumatyczną porcję przeżyć związanych z odejściem Pona. Szczerze przyznał to Fusznik, który przekazał fanom, jak wyglądał u niego ten bolesny okres. Fu wyjawił, że szczególną rolę odegrało dla niego wsparcie bliskich, a zwłaszcza żony i braci z ZIP Składu, którym podziękował za pomoc w dojściu do równowagi psychicznej.

– Psychika powoli się uspokaja… To był jeden z najcięższych okresów w moim życiu. Po śmierci Pona byłem w rozsypce, a moja rodzina musiała wiele ze mną znieść. Z całego serca dziękuję mojej żonie – była przy mnie w każdej chwili, nie odwróciła się ani na moment. Dziękuję całej mojej rodzinie za cierpliwość, wsparcie i miłość. Nie zawiodłem się na was. Dziękuję też ekipie ZIP – byliście ze mną, kiedy było najtrudniej. Kocham was wszystkich – napisał.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Ero JWP zrobił tag na okładkę płyty Polskiej Wersji. „Powrót do korzeni hip-hopu”

Jano i Hinol tłumaczą, że nie gonią za trendami.

Opublikowany

 

Przez

polska wersja
fot. materiały prasowe

Polska Wersja wraca z czwartą płytą „PW4EVER”. Jano i Hinol ujawnili genezę tytułu i okładki wydawnictwa, do której rękę przyłożył Ero JWP.

Front nadchodzącego albumu duetu możemy uznać za „klasyczny i mocno hip-hopowy” i jak się okazuje, taki był zamysł. Oto komentarz Polskiej Wersji:

– Oto okładka naszej nadchodzącej płyty zatytułowanej „PW4EVER”. Zarówno sam tytuł, jak i oprawa graficzna mają szczególne znaczenie – są nośnikiem idei i wartości, które od lat nam towarzyszą.

W pierwszej kolejności dziękujemy Ero JWP, autorowi tytułowego taga. Front okładki to powrót do korzeni hip-hopu – do jego pierwotnego języka, opartego na bezkompromisowości, szczerości i wierności źródłom, z których wszystko się wywodzi. Chcemy, żeby autentyczność towarzyszyła naszej muzyce na zawsze.

Ta okładka nie jest próbą gonienia za chwilową modą ani powielaniem zachodnich schematów, tak często spotykanych na polskiej scenie. Jest wyrazem sprzeciwu wobec ulotnych trendów i manifestem wierności temu, co nieprzemijające. Jej przekaz tkwi w prostocie, chcemy abyście to rozumieli.

Sam tytuł „PW4EVER” – poza oczywistym odniesieniem do liczby „4”, symbolizującej naszą czwartą płytę – jest afirmacją trwałości. To zapis przekonania, że pewne zasady nie podlegają negocjacjom ani korektom. Są stałe, niezmienne i definiują nas zarówno jako muzyków, jak i jako ludzi. Te zasady będą z nami na zawsze.

Chcieliśmy, abyście zamawiając naszą płytę i stawiając ją na półce, mieli poczucie obcowania z przedmiotem, który wymyka się procesowi starzenia. Zależało nam na tym, by była to rzecz odporna na upływ lat – napisał duet.

Kilka dni temu ukazał się pierwszy singiel Polskiej Wersji z nowej płyty „W kontakcie” oraz ruszył preorder krążka.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Żurom zdissowany przez anonimowych raperów. Kazik Kartel wyjdzie do tego dissu do walki

Raperzy zmierzą się na przyszłorocznej gali.

Opublikowany

 

Przez

żurom kazik diss

Nadchodzącą walka Żuroma z Kazikiem Kartelem została podkręcona o diss anonimowych raperów, którzy nie chcą ujawnić swojej tożsamości.

Kilka dni temu powstały social media nowego tworu „Diss Records”, w których promowany jest kawałek „Żurom diss” nagrany przez kilku raperów. Chociaż wygląda to wszystko trochę jakby było wspomagane AI, „nowa wytwórnia” podkreśla, że „wszystko zostało napisane własnoręcznie bez pomocy sztucznej inteligencji”.

Diss na Żuroma w swoich mediach promuje oczywiście jeden z największych wrogów twórcy akcji „Stop Pomówieniom” – Kazik Kartel, którego chcieliśmy podpytać, kto stoi za tym numerem, ale ten był bardzo tajemniczy.

– Oni się jeszcze nie ujawnili, ale będę wychodził do ich dissu do walki z Żuromem – mówi w rozmowie z GlamRap.pl.

Żuromski cały czas zaczepia swojego rywala na Instagramie, nazywając go „Głupim Kaziem” i zapowiada, że podczas dzisiejszego programu „Zadyma” pokaże coś specjalnego.

Kazik Kartel i Żurom staną naprzeciwko siebie 10 stycznia na gali Prime 15.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: