News
Blue Note Records świętuje 85-lecie
To najdłużej działająca wytwórnia jazzowa na świecie.
85 lat temu, 6 stycznia 1939 roku, niemiecki imigrant i pasjonat jazzu Alfred Lion wyprodukował swoją pierwszą sesję nagraniową w Nowym Jorku, zakładając najbardziej kultową i najdłużej działającą wytwórnię jazzową na świecie.
Przez 85 lat Blue Note Records współtworzyła i dokumentowała rozwój jazzu od hot jazzu, boogie woogie i swingu, poprzez bebop, hard bop, post-bop, soul jazz, po avant-garde i fusion, a po ponownym uruchomieniu przez Bruce’a Lundvalla w 1984 roku – pozostała wiodącą wytwórnią, aktywnie rejestrującą dzisiejszą, tętniącą życiem i twórczo kwitnącą scenę jazzową, pod kierownictwem obecnego prezydenta – Dona Wasa, który przejął stery w 2012 roku.
Na cały 2024 rok zaplanowano obchody 85. rocznicy Blue Note Records. W ich ramach odbędzie się między innymi trasa koncertowa The Blue Note Quintet z udziałem młodych gwiazd wytwórni. The Francis Wolff Collection to prezentacje obiektów kolekcjonerskich i wystawy fotografii artystycznej. Powróci seria „Blue Note Review”, kontynuowane będą uznane serie reedycji Tone Poet Vinyl i Classic Vinyl. Ukażą się ekscytujące nowe wydawnictwa m.in. Charlesa Lloyda, Joela Rossa, Melissy Aldany, Ethana Iversona, Juliana Lage’a, Billa Frisella, Nduduzo Makhathiniego, Immanuela Wilkinsa, Meshell Ndegeocello czy Norah Jones.
Najważniejsze pola aktywności firmy Blue Note Records w roku jubileuszowym:
· The Blue Note Quintet – Trasa koncertowa z okazji 85-lecia : Gwiazdorski kolektyw Blue Note w składzie:
Gerald Clayton (fortepian), Immanuel Wilkins (saksofon altowy), Joel Ross (wibrafon), Kendrick Scott (perkusja) i Matt Brewer (kontrabas) wyruszy w 35-dniową trasę koncertową po Ameryce Północnej, która rozpocznie się 18 stycznia i obejmie całe Stany Zjednoczone z występami m.in. w Detroit (Majestic Theater, 19 stycznia), Los Angeles (Lodge Room, 4 lutego), Chicago (Symphony Center, 16 lutego) czy w Nowym Jorku (Symphony Space, 23 lutego). Pełną listę dat i informacje o biletach można znaleźć na stronie bluenote.com.
· The Francis Wolff Collection: Nowa seria limitowanych kolekcjonerskich fotografii artystycznych celebrująca dziedzictwo współzałożyciela Blue Note i fotografa Francisa Wolffa, a także jego ulubionych artystów. Seria została zapoczątkowana kolekcją jedynych w swoim rodzaju dzieł zawierających kultowe fotografie Wolffa, przedstawiające legendarnego saksofonistę Johna Coltrane’a podczas sesji nagraniowej jego arcydzieła „Blue Train” w 1957 roku i będzie kontynuowana w tym roku, z kolejnymi wydaniami. W ostatnich dziesięcioleciach, dzięki niestrudzonemu poświęceniu wieloletniego opiekuna kolekcji Michaela Cuscuny z Mosaic Images, zdjęcia Wolffa nie tylko ocalały jako zbiór, ale cieszą się wciąż uznaniem ekspertów oraz miłośników jazzu. Dzięki temu, że kolekcja jest ponownie własnością Blue Note, firma pracuje nad zachowaniem i szerszą prezentacją tego niezwykłego archiwum, które obejmuje ponad 20 000 czarno-białych i kolorowych zdjęć, wykonanych w latach 1940-1970.
· Okładki klasycznych albumów Blue Note na płótnie (Canvas Wall Art of Classic Blue Note Album Covers): oprawione wydruki na płótnie przedstawiające legendarne projekty okładek albumów Reida Milesa. Nowe projekty obejmują: Art Blakey & The Jazz Messengers „Indestructible”, Hank Mobley „Soul Station”, Grant Green „Idle Moments”, Dexter Gordon „A Swingin’ Affair”, Lee Morgan „Cornbread”, Larry Young „Unity”, Andrew Hill „Black Fire” i wiele innych.
· Tone Poet Audiophile Vinyl Reissue Series: ta uznana seria została wyprodukowana przez „Tone Poet” Joe Harleya i zawiera w pełni analogowe, audiofilskie reedycje 180-gramowych płyt winylowych, które zostały zmasterowane z oryginalnych taśm przez Kevina Graya z Cohearent Audio, wyprodukowane w RTI i umieszczone w luksusowych opakowaniach typu gatefold tip-on. Tytuły prezentowane w serii są wybierane m.in. przez Harleya i obejmują wyjątkowe tytuły z katalogu Blue Note, a także inne często niedoceniane albumy, w tym także wydawnictwa Pacific Jazz, United Artists i Transition. Listę tych wydawnictw na rok 2024 można znaleźć na stronie bluenote.com.
· Classic Vinyl Reissue Series: Seria klasycznych wznowień winylowych, której kuratorami są Don Was i Cem Kurosman, to eksploracja obszernego katalogu Blue Note, z tytułami obejmującymi wiele okresów i stylów legendarnej wytwórni. Seria prezentuje w pełni analogowe reedycje winylowe 180 g w standardowym opakowaniu, które zostały zmasterowane przez Kevina Graya z oryginalnych taśm i wyprodukowane w Optimal. Obecna seria tytułów prezentuje niektóre z najbardziej kultowych arcydzieł Blue Note autorstwa legend jazzu, w tym Arta Blakeya, Horace’a Silvera, Lee Morgana, Hanka Mobleya, Jimmy’ego Smitha, Donalda Byrda, Milesa Davisa, Wayne’a Shortera, Herbiego Hancocka czy Sonny’ego Rollinsa.
· Blue Note Review: Seria winylowych boxów powraca w tym roku wraz z wydaniem długo oczekiwanego tomu trzeciego, który celebruje dziedzictwo trębacza Lee Morgana. Seria, której kuratorem jest Don Was, obejmuje kontinuum tej legendarnej wytwórni jazzowej, oddających nieprzemijającą estetykę Blue Note. „Blue Note Review: Volume Two – Spirit & Time” jest nadal dostępny na bluenotereview.com.
· VMP Anthology: The Story of Blue Note Records: Pierwszym w historii wydawnictwem z uznanej serii „Anthology Vinyl Me, Please” był wydany na siedmiu płytach winylowych, sześcioalbumowy boks, który celebrował dziedzictwo Blue Note Records i zabrał słuchaczy w wciągającą podróż do historii wytwórni. Pierwszy nakład limitowanej edycji zestawu wyprzedał się w ciągu kilku minut, kiedy został wydany w 2019 roku, a w tym roku pojawi się drugie tłoczenie. Zarejestruj się TUTAJ, aby uzyskać więcej informacji.
· Blue Note Store 85th Anniversary Sale + Rewards Program: Rozpoczęła się akcja sprzedażowa z okazji 85-lecia oraz program lojalnościowy w Blue Note Store, uruchomiony został także nowy program Clubhouse Rewards, który rozszerza specjalne oferty dla najbardziej lojalnych klientów. Blue Note Store to najważniejsze miejsce online, w którym można znaleźć wszystko, co związane z Blue Note, jak nowe wydawnictwa, reedycje winyli i ekskluzywne towary, w tym odzież oraz inne akcesoria.
· Blue Note Playlists: Spędź czas z Blue Note w Apple Music, Spotify, Tidal czy YouTube i ciesz się playlistami, które przedstawiają wiele muzycznych okresów, stylów i artystów, którzy stworzyli The Finest In Jazz Since 1939. Od Classic Hits po Jazz Now. Od Hard Bop po The 70s. Jazz na rano Rise&Shine i na wieczór Night Dreamer. Poczuj funky z Blue Groove lub zrelaksuj się z Calm. Posłuchaj wspaniałych wokalistów lub organistów Blue Note. Odkryj The New Groove lub Jazz Meets Hip-Hop. Nasze playlisty celebrują twórczość legend Blue Note, takich jak Wayne Shorter, Herbie Hancock, Art Blakey, Horace Silver, Lee Morgan, Hank Mobley, Dexter Gordon, Donald Byrd, Grant Green, Jimmy Smith, Freddie Hubbard, Joe Henderson czy Ornette Coleman.
Potrzeba było połączenia wielu sił, aby stworzyć i zdefiniować jedną z największych wytwórni jazzowych, jakie kiedykolwiek istniały. Kochający jazz niemieccy imigranci, uciekający przed nazizmem (Alfred Lion & Francis Wolff), okulista z New Jersey dorabiający jako realizator dźwięku (Rudy Van Gelder), kochający muzykę klasyczną projektant reklamowy (Reid Miles) i najbardziej niesamowici muzycy, jacy kiedykolwiek istnieli. Elementy, które każdy z nich wniósł – bezgraniczna pasja i nienaganny instynkt A&R, elegancka i wnikliwa fotografia, doskonała jakość dźwięku, uderzająco oryginalne okładki i konsekwentnie transcendentna muzyka – były niezbędne do szybkiego sukcesu wytwórni. Razem stworzyły żywą estetykę Blue Note. Całość nie mogłaby istnieć bez którejkolwiek z tych części.
Legendarny katalog Blue Note obejmuje całą historię jazzu od hot jazzu, boogie woogie i swing, poprzez bebop, hard bop, post-bop, soul jazz, po avant-garde i fusion i różnorodne, tętniące życiem współczesne dźwięki. Artyści nagrywani przez Blue Note reprezentują filary historii jazzu: Thelonious Monk, Bud Powell, Miles Davis, John Coltrane, Cannonball Adderley, Horace Silver, Art Blakey, Jimmy Smith, Dexter Gordon, Grant Green, Lou Donaldson, Donald Byrd, Lee Morgan, Freddie Hubbard, Joe Henderson, Herbie Hancock, Wayne Shorter, McCoy Tyner, Andrew Hill, Ornette Coleman, Cecil Taylor i wielu, wielu innych.
Po krótkim uśpieniu w latach 1981-1984, podczas którego producent/historyk Michael Cuscuna utrzymał dziedzictwo wytwórni przy życiu serii wznowień, Blue Note powróciła ożywiona dzięki przywództwu Bruce’a Lundvalla i od tego czasu stała się najbardziej szanowaną i najdłużej działającą wytwórnią jazzową na świecie, pozostając domem dla wybitnych gwiazd i nowatorskich pionierów jazzu. Podczas 30-letniej kadencji Lundvalla, Blue Note pozostała przystanią dla najbardziej kreatywnych głosów w jazzie, a także miała swój udział w komercyjnych sukcesach Bobby’ego McFerrina, Dianne Reeves, Cassandry Wilson, Us3, Norah Jones, Medeski Martin & Wood, Williego Nelsona i Wyntona Marsalisa.
Doświadczony i wszechstronnie utalentowany artysta – Don Was dołączył do Blue Note w 2011 roku jako Chief Creative Officer i został prezydentem wytwórni w 2012 roku. Firma Blue Note z Donem Wasem na czele, powróciła do oryginalnej wizji Liona, że „każdy szczególny styl gry, który reprezentuje autentyczny sposób muzycznego odczuwania, jest prawdziwą ekspresją”. Słowa Liona wciąż wybrzmiewają, a Blue Note jest domem dla eklektycznych wokalistów, takich jak m.in. Norah Jones, Meshell Ndegeocello czy Gregory Porter, a także dla wielu instrumentalistów jazzowych, od legend takich jak Charles Lloyd, Ronnie Foster, Bill Frisell i Joshua Redman do młodych innowatorów, w tym Immanuela Wilkinsa, Joela Rossa, Melissy Aldany, Juliana Lage’a i DOMi & JD BECK. Blue Note Records jest jedną z flagowych wytwórni Capitol Music Group i Universal Music Group.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
50 Cent kłamie w sprawie postrzelenia Tupaka w studiu? „Diddy i Notorious nie mieli z tym nic wspólnego”
Znany dziennikarz, który był blisko tej sprawy uważa, że Fifty przeinacza fakty.
Touré nie kupuje narracji z nowego dokumentu 50 Centa o Diddym. Dziennikarz wprost mówi, że widzowie są wprowadzani w błąd w sprawie postrzelenia Tupaca w 1994 roku.
Touré prostuje wątek strzelaniny w Quad Studios
W nagraniu opublikowanym na Instagramie Touré odniósł się do fragmentu dokumentu Netflixa o Seanie Combsie, który jego zdaniem sugeruje udział Diddy’ego w strzelaninie w nowojorskim Quad Recording Studios. Reporter podkreślił, że nie zamierza bronić Combsa, ale nie zgadza się na fałszywe skróty myślowe.
– 50 wmówił wam, że Puff stoi za postrzeleniem Paca w Quad Studios. Nie, nie, nie. Nigdy nie będę bronił Puffa, ale będę bronił prawdy – powiedział.

Diddy i Notorious nie mieli z tym nic wspólnego
Touré zaznaczył, że w czasie zdarzenia był bardzo blisko spraw Tupaca, śledząc jego proces o gwałt i widując go niemal codziennie. Według niego nie miało to nic wspólnego ani z Diddym, ani z The Notorious B.I.G., mimo że obaj przebywali w budynku tamtej nocy.
Za kluczową postać uznał Jamesa Jimmy’ego Henchmana Rosemonda, który obecnie odsiaduje wyrok. Jak wyjaśnił, Rosemond zarządzał wówczas karierą rapera Little Shawna związanego z Uptown Records i wielokrotnie kontaktował się z Tupakiem, kusząc go obietnicą 7 tysięcy dolarów za gościnny występ, by zwabić go do studia.
Trudna sytuacja finansowa Tupaca
Touré przypomniał, że Pac był wtedy w trudnej sytuacji finansowej z powodu rosnących kosztów prawnych i braku koncertów, co czyniło tę ofertę atrakcyjną. Gdy raper dotarł do studia, w lobby miało dojść do konfrontacji z trzema uzbrojonymi napastnikami.
– Wszyscy padli na ziemię, ale Pac odmówił. Więc wsadzili w niego pięć kul.

Kto strzelał?
Zdaniem Touré’a strzelcem był Dexter Isaac, który publicznie przyznał się do udziału w ataku i stwierdził, że działał na zlecenie Rosemonda. Sam Henchman również miał potwierdzić, że zaaranżował całą sytuację. Obecność Diddy’ego i Biggiego w Quad Studios nie powinna być interpretowana jako współudział, bo w budynku nagrywało wówczas wielu artystów i producentów.
Touré zwrócił też uwagę na twórczość samego Tupaca, wskazując na numer „Against All Odds”, w którym rapował o podłożeniu mu świni i wprost wspominał Henchmana. Dla dziennikarza to dowód, że Pac doskonale wiedział, kto stał za atakiem.

50 Cent nie komentuje
– Rozumiem, że 50 chce pokazać nową narrację tamtej sytuacji – podsumował Touré.
50 Cent nie odniósł się publicznie do tych słów. Jego dokument wciąż wywołuje gorące dyskusje w środowisku hip hopowym, ponownie otwierając jeden z najbardziej grzejących tematów lat 90.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
21 Savage podzielił się kontrowersyjnym pomysłem, rzucając ideę, która brzmi jak rapowa wersja „The Purge”.
W programie Perspektives with Bank raper poruszył temat przemocy i agresji w środowisku i zaznaczył, że jego zdaniem wszyscy powinni to porzucić. Chwilę później zaproponował jednak rozwiązanie, które wywołało spore poruszenie.
– Uważam, że wszyscy muszą zostawić to przemocowe gówno w spokoju. Powinno się zbudować miasto o nazwie „Crash Out City” dla tych wszystkich poj*banych gangsterów, szczególnie mówię tu o raperach… Trump powinien coś takiego stworzyć – uważa.
Raper kontynuował swoją wizję, tłumacząc, że zamiast wysyłać na takich gości do akcji służby lub wojsko, lepiej zebrać wszystkich gangsterów w jedno miejsce:
– Po co wysyłać na nich Gwardię Narodową? My ich wszystkich zbierzemy, tych, którzy są tacy wyszczekani i tak bardzo nienawidzą swoich wrogów, wsadzimy ich do samolotu i wyślemy do Crash Out City – dodał.
21 Savage poszedł jeszcze dalej, opisując jak według niego wyglądałoby życie w takim mieście:
– Jak tam trafisz, to będzie jak w „Call of Duty”. Wchodzisz do domu, a tam leży broń. Musisz znaleźć magazynek, naboje. Później wychodzisz na zewnątrz i każdy walczy o przetrwanie. Nikt nie idzie do więzienia. Kto przeżyje, to wraca do domu – dodał, podkreślając przy tym absurdalny charakter całej koncepcji.
Warto dodać, że 12 grudnia 21 Savage wypuścił nowy album „What Happened to the Streets?„. Na płycie pojawiają się gościnnie między innymi Drake, GloRilla, G Herbo oraz Young Nudy.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Ja Rule wyśmiewa filmowy look 50 Centa. „Wygląda jak żaba”
Fifty bierze udział w nowej odsłonie filmu „Street Fighter”.
Ja Rule kolejny raz podkręca swój konflikt z 50 Centem. Tym razem obiektem kpin stała się jego filmowa metamorfoza.
Raper z Queens skomentował wygląd 50 Centa w roli Balroga w nadchodzącym reboocie „Street Fighter”. Na platformie X odniósł się do kadru z teasera filmu:
– Ten typ wygląda obłędnie… hahaha #NoFiddy #bullfrog” – napisał Ja Rule, wyśmiewając ekranowy wizerunek swojego wieloletniego rywala.

Udostępniony przez niego kadr pochodzi z krótkiej zapowiedzi filmu i pokazuje 50 Centa w mocno przerysowanej stylizacji. Wciela się on w Balroga, kultowego boksera znanego fanom serii Capcomu.
Nowa odsłona „Street Fightera” powstaje pod szyldem Legendary Entertainment, które przejęło prawa filmowe i telewizyjne do marki. Projekt ma na nowo otworzyć serię po wcześniejszych adaptacjach aktorskich i animowanych, w tym głośnym filmie z 1994 roku z Jean Claude Van Damme’em.
W obsadzie rebootu znaleźli się między innymi Noah Centineo, Andrew Koji, Jason Momoa, Joe Roman Reigns Anoaʻi, Cody Rhodes, Andrew Schulz oraz Eric André, co zapowiada jedną z bardziej nietypowych mieszanek nazwisk w kinie akcji ostatnich lat.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
21 Savage nazwał 6ix9ine „szczurem”, a ten go zezłomował jednym filmikiem
„Nie mogę być Central Cee ani Skeptą”.
Beef 21 Savage’a z 6ix9ine’em znów eskaluje i tym razem poleciało grubo. Tekashi odpowiedział skeczem, który uderza w najbardziej drażliwy punkt rywala.
21 Savage w nowym wywiadzie, bez podawania nazwisk wyraźnie odniósł się do 6ix9ine’a, sugerując, że jego kariera została zakończona. – To szczurzy dzieciak w peruce, który donosił i wydał wszystkich w Nowym Jorku. Internet go skasował. Go już nigdzie nie będzie – stwierdził.
Reakcja Tekashiego była natychmiastowa i przesycona kpiną. Wrzucił na Instagram skecz, w którym wciela się w brytyjskiego urzędnika sądowego, a inny aktor gra postać wzorowaną na 21 Savage’u. Całość została zbudowana na żartach z pochodzenia i wizerunku rapera z Atlanty.
– Musisz zrozumieć, ja muszę być z Atlanty – mówi aktor grający 21. – Muszę być gangster-raperem. Nie mogę być Central Cee ani Skeptą i tymi typami. Nikt ich nie traktuje poważnie. Znam Jay-Z, mogę zadzwonić do Jay-Z. Błagam, zrobię wszystko, możesz wziąć mój łańcuch.
W kulminacyjnym momencie 6ix9ine jako sędzia rusza w pogoń za fałszywym 21 Savagem, obala go na ziemię, po czym już jako on sam mówi: „Nigdy nie będziesz Amerykaninem” i wymierza mu policzek.
Skecz bezpośrednio nawiązuje do problemów imigracyjnych 21 Savage’a. W 2019 roku raper został zatrzymany przez ICE za przekroczenie terminu wizy i ujawnienie brytyjskiego obywatelstwa. Sprawa ciągnęła się przez cztery lata, aż w 2023 roku artysta otrzymał zieloną kartę.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Ten Typ Mes z odklejką ostateczną? Połączył Tedego ze stanem wojennym
„Co wtedy robił Tede, otwierał prezenty od wujka z ZSRR”?
Beef Tedego i Mesa muzycznie już nic nie wniesie, bo ten drugi skapitulował. Konflikt trwa jednak nadal i ewidentnie ciągle siedzi w głowie współzałożyciela Alkopligamii.
W sobotę, 13 grudnia upamiętnialiśmy rocznicę wprowadzenia stanu wojennego. Czy można to połączyć jakoś z Tede, żeby mu wbić szpilę? Ten Typ Mes potrafi robić i takie fikołki, bo inaczej się tego nazwać nie da.
– Rocznica wprowadzenia stanu wojennego.. Ciekawe co mały tede wtedy porabiał: patrzył jak rodzice odpalają szampana? Otwierał prezenty od wujka z ZSRR? Świecił przepustką taty, kiedy ten mijał posterunki wojskowe na ulicach Warszawy? Uczciwi ludzie chowali się przed godziną policyjną, a bohaterowie mieli wkrótce ginąć od kul. Moskwa dokręciła Polakom śrubę, ale przecież nie wszystkim! Partyjni pupile cieszyli się „spokojem”. Resortowa córka miała już pięć lat, rezolutna jaculka na pewno korzystała z życia na miarę swoich słodziakowych możliwości. A dziś? Dzisiaj bryluje telewizji. Prawicowej i antykomunistycznej rzecz jasna XD
Tego typu wpisy Mesa coraz mocniej mogą utwierdzać słuchaczy, że konflikt z TDF-em niezbyt dobrze wpłynął na jego stan zdrowotny.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News2 dni temuSokół ma pomysł, jak zabezpieczyć finansowo córkę Pona
-
News3 dni temuPopek odpiął wrotki – przemiana była chwilowa i wrócił do starych nawyków
-
News5 dni temuJeden z największych sklepów streetwear ogłosił upadłość
-
News19 godzin temuBudda zbudował platformę za 6 mln zł i dziękuje Pezetowi
-
News4 dni temuWściekły Bastek odpowiada na komentarze, żeby poszedł do pracy
-
News18 godzin temuTen Typ Mes z odklejką ostateczną? Połączył Tedego ze stanem wojennym
-
Singiel3 dni temuŻabson & Wiz Khalifa „Klasyk” – mistrzowska kolaboracja dostępna
-
News1 dzień temuTede nagrywa klip z Mandaryną – całkiem nowe „Ev’ry night”