News
Choina: „Kukon był wyjątkiem i wysłał zwrotkę już po godzinie” – wywiad
Z raperem i producentem rozmawiamy na temat płyty „Widzę więcej”.

W minionym roku ukazał się solowy album producenta i rapera Choiny „Widzę więcej”. Wtedy też z raperem przeprowadziliśmy krótką rozmowę na temat tego wydawnictwa, która zawieruszyła się gdzieś w naszym archiwum. Mimo poślizgu warto jednak przedstawić punkt widzenia rapera na temat albumu, na którym pojawili się m.in. Kukon, Hinol, Kleszcz, Małach & Rufuz, Heron, BRZ, Kobik oraz Głowa PMM.
Jesteśmy chwilę po wydaniu twojego debiutanckiego albumu “Widzę Więcej”, także zacznijmy może od klasycznego pytania, jak oceniasz na ten moment odbiór krążka? Nie da się ukryć, pierwszy singiel momentalnie wystrzelił wyświetleniami.
Choina: Jako producent jestem przyzwyczajony do nieco większych liczb, jeśli chodzi o wyświetlenia, ale jestem zadowolony z odbioru. Zdaniem wydawcy, jak na debiut to wynik jest bardzo dobry. Album mocno spodobał się osobom z mojego otoczenia… Ich nie zawiodłem i to jest chyba najważniejsze.
Pandemia dla rynku muzycznego jest nieubłagana. Jak wygląda proces twórczy w tym czasie, ile tak właściwie zajęło Ci nagranie tej płyty?
Miałem bardzo długi zastój w tworzeniu krążka, dlatego połowę numerów, które znalazły się na płycie trzymałem kilka dobrych lat „w szufladzie”. Przez to można wyczuć, że niektóre kawałki są na całkiem innym poziomie lub w innym klimacie. Jeśli chodzi o „plandemie”, to mocno spowolniła proces wydania krążka.
Sam jesteś platynowym producentem, lecz na swoim albumie nie przyłożyłeś ręki do bitów, skąd taka decyzja?
Tworzenie bitów męczy ucho i szybko się nudzą, przez to ciężko coś napisać pod bit, który leci godzinami jak się go dopieszcza. Chociaż nie wykluczam, że kiedyś coś usłyszycie pod moje produkcje.
Skoro już mówimy o bitach, to mam jedno pytanie do Choiny, jako producenta. Odmówiłbyś współpracy jakiemuś artyście, ze względu na niechęć do jego twórczości?
Nie zawsze sprawdzam twórczość wszystkich raperów, którzy kupują ode mnie bity, więc pewnie przewijają się ludzie, którzy powinni odłożyć mikrofon dla dobra innych, ale business is business.
Całkiem poważnie, Peja czy Tede?
Peja, chociaż doceniam obydwu za wkład w kulturę hip-hop.
Jak tak właściwie wygląda współpraca z wytwórnią Soul Records?
Do tej pory wzorowo.
“Widzę więcej” to krążek bogaty w gości. Praktycznie sama pierwsza liga ulicznego rapu oraz Kukon, którego muzykę wyjątkowo ciężko zdefiniować, aczkolwiek bezsprzecznie wyróżnia się on na tle reszty featuringów. Dla naszego portalu to też w pewien sposób postać ikoniczna. Opowiedz nam trochę o tej współpracy.
Po prostu zapytałem się, czy chciałby dograć się do kawałka i oczekiwałem na odpowiedź, którą otrzymałem od razu. Z tym, że Kukon był wyjątkiem. Zajarał się numerem i gotową zwrotkę wysłał już po godzinie. Pozdro Kukon.
Autotune, rewolucyjne narzędzie czy zmora muzyki rozrywkowej?
Kiedyś byłem całkowicie anty. Pewnie dlatego, że była to nowość, której nikt nie potrafił dobrze użyć. Dzisiaj, jeśli ktoś potrafi to fajnie wykorzystać, to zajebiste narzędzie.
Najlepszy polski krążek rapowy 2020 roku?
Będą dwa: Lukasyno – Pachne ogniem oraz Kacper HTA x Fonos – Mantra.
Co dalej będzie z Tobą? Usiądziesz z miejsca do kolejnego albumu, może wrócisz stricte do bitów lub spróbujesz pogodzić te dwie kwestie?
Trzeba kuć żelazo póki gorące, dlatego też jestem w trakcie pisania kawałków na kolejną płytę i mimo, że więcej czasu będę poświęcał pisaniu, to na pewno z bitów nie zrezygnuje nigdy. Pozdro.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News
Bonus RPK odwołał koncert, bo klub należy do funkcjonariusza CBŚP
„Kłóci się z moimi wartościami”.

W piątek Bonus RPK miał zagrać koncert w klubie „Długi Weekend” w Białej Podlaskiej. Kilka godzin przed występem doszło do jego odwołania.
– Siemanko Ludzie! Z przykrością informuję, że dzisiejszy koncert w Białej Podlaskiej musimy odwołać! Przyczynę stanowią powody osobiste. Koncert w klubie Długi Weekend kłóci się z moimi wartościami oraz przekazem, jaki serwuję Wam ze sceny. KMWTW. Wszystkich, którzy czekali na mój koncert, z góry przepraszam! Na pewno się spotkamy w innym klubie i w innym terminie. Jestem w trakcie ustalania szczegółów – poinformował raper.
Jak dowiedział się serwis GlamRap.pl, klub należy do byłego funkcjonariusza CBŚP. To dlatego BGU postanowił odwołać występ.


Charakterny i uliczny Dawid Obserwator zaczął robić disco-polo. Co o tym sądzi jego kolega ze sceny Kafar Dixon37? Nie jest z tego zadowolony, ale też poniekąd usprawiedliwia kolegę.
Bajorson i Dawid Obserwator wydali disco-polowy numer, który okazał się strzałem w dziesiątkę i wielkim hitem. Po trzech tygodniach ma 5 mln wyświetleń na Youtube.
– Mega mi żal, że Dawid poszedł w tę stronę, ale musimy pamiętać o jednym. Mało który raper został tak zgnojony i zajechany przez publikę i media jak on. Po prostu miał dosyć. Ciężko mi się z tym pogodzić, bo np. w „Moi ludzie” miał pancze, które ja propsowałem – mówi Kafar w rozmowie z Mateuszem Kaniowskim.
– Zdziwili mnie. To nie moja bajka. Serce mnie boli, bo robiliśmy zupełnie inny rap i o co innego walczyliśmy – dodaje.
News
Zaskakujący DJ SET Tymka w Mediolanie. Tak było na Milan Design Week 2025
Tymek m.in. zaśpiewał na lotnisku Chopina.

Za nami jedno z największych wydarzeń poświęconych sztuce użytkowej! Kilka dni temu razem z Tymkiem i Bartoszem Pniewskim (HighBart) odwiedziliśmy Milan Desing Week 2025. W ciągu zaledwie kilku godzin Tymek zdążył wystąpić, aż dwukrotnie!
Tegoroczna odsłona mediolańskiego wydarzenia o światowej renomie, pod hasłem „Connected Worlds” skupiona była wokół fuzji technologii, natury i kultury w projektowaniu. Wśród niezliczonej ilości wystaw i instalacji przeważały te mówiące o zrównoważonym rozwoju, nieoczywistych połączeniach czy sztucznej inteligencji która coraz śmielej wkracza w świat designu.
Dzięki ogromnej różnorodności Milan Design Week stał się również świetną platformą dla marek, które w swoich projektach stawiają na kreatywność i aspirują do eksperymentów na pograniczu wielu dziedzin kultury. Jedną z nich jest marka Ploom, której strefę udało nam się odwiedzić w towarzystwie gospodarzy projektu “Unique. IRL by Ploom”.

Jedyny taki występ! Tymek zaśpiewał na lotnisku Chopina
W skład wspomnianego kolektywu wchodzą: Bartosz Pniewski znany w sieci, jako HighBart, stylistka Małgorzata Mordarska oraz jedna z najciekawszych postaci polskiej sceny muzycznej – Tymek.
Ten ostatni zaskoczył nas jeszcze przed odlotem. Tymek ustawił się obok stojącego na jednym z terminali lotniska fortepianu i zaprezentował kilka utworów ze swojego repertuaru. Nagranie z tego wydarzenia mogliście zobaczyć na profilu CGM na Instagramie.

Tymek: szanuję artystów, którzy mają stworzony cały koncept swoich projektów
Udział Tymka w wydarzeniu nakręconym przez markę Ploom był o tyle wyjątkowy, że jako jeden z zaledwie sześciu twórców z całego świata zaprezentował swoją wizję i projekt elementu urządzenia z kategorii produktów użytkowych – panelu Ploom.
Jego oficjalna premiera odbyła się w pawilonie marki pod nazwą CONNECTED SENSATIONS, w którym na własne oczy mogliśmy przekonać się jak sztuka cyfrowa łączy się z efektami wideo i niezwykłym designem.

„Sam jako odbiorca najbardziej szanuję artystów, którzy mają stworzony cały koncept swoich projektów” – mówił Tymek w naszej rozmowie. „Fani z pewnością nie chcieliby dostawać nowej muzyki od artysty, który robi ją na siłę” – dodał w materiale, który możecie obejrzeć na naszych kanałach w SM.
Tymek uświetnił również wieczór w Mediolanie. W pawilonie Connected Sensations by Ploom zagrał ponad godzinny DJ set, w którym po raz kolejny dał popis swojej kreatywności.
Mediolan inspiracją dla HighBarta
W designerskim pawilonie marki pojawił się również Bartosz Pniewski znany szerzej, jako HighBart.
Podczas pobytu w Mediolanie wystartował z ankietą uliczną i sprawdzał co inspiruje ludzi w modzie. „Jestem gościem, który inspiruje się wszystkim, co tylko możliwe, a przede wszystkim podróżami i obcymi kulturami” – mówił podczas naszej rozmowy. „Jaram się, jak ludzie patrzą na mnie jak na dziwaka” — dodał.

Na Popkillerach była obecna także Kotolga, która pokazała się po gali w towarzystwie Szpaka. TikTokera ma na koncie kilka numerów. Czy następny będzie z szefem Gugu?
Kotolga to viralowa twórczyni z TikToka, a jej wizerunek jest bardzo charakterystyczny. Ma długie, czarne włosy, czapkę z uszami i oczy podkreślone mocnym makijażem. Do sieci trafiły już jej dwa single „Jara mnie to” oraz „Finalndia”. Jakiś czas temu influencerka zapowiedziała współpracę z Young Leosią.
Tymczasem po gali Popkillerów Kotolga pozowała do zdjęć ze Szpakiem, który zdobył dwie statuetki. Kotolga również trzyma nagrodę w ręku, ale nie była nawet nominowana w żadnej kategorii, więc należy ona do kogoś innego.


Autentyczność, emocje i ogromna presja – tego mogą spodziewać się widzowie Nowego Rozdania: Rhythm + Flow Polska, pierwszego polskiego sezonu globalnego formatu Netflixa. Oficjalny zwiastun właśnie ujrzał światło dzienne i jasno pokazuje, że stawka jest wysoka, a uczestnicy – głodni sukcesu.
Trójka jurorów – DZIARMA, Bedoes 2115 i Sokół – przemierzyła Polskę wzdłuż i wszerz, by odnaleźć przyszłe gwiazdy sceny rapowej. Od lokalnych castingów po wielki finał, uczestnicy mierzą się z wymagającymi wyzwaniami – cypherami, bitwami, produkcją teledysków, duetami z topowymi artystami i wreszcie – tworzeniem finałowego hitu z czołowymi polskimi producentami. Zobacz kto wytrzyma presję, kto zachwyci jurorów i kto naprawdę zasługuje na miejsce na szczycie. Ten program to nie tylko muzyka – to marzenia, determinacja i walka o wszystko.
„W programie szukałem osoby, która ma ten błysk w oku, który miałem jak byłem 14–15-latkiem i zaczynałem robić muzę. Ten błysk i prawda to rzeczy, których nie może stworzyć wytwórnia – to się po prostu ma. Bardzo chciałbym, aby Nowe Rozdanie: Rhythm + Flow Polska przyniósł spotlight na uczestników, którzy się w nim pojawili. Chciałbym zobaczyć jak ci ludzie, którzy na co dzień są taksówkarzami czy pracują w gastro robią po prostu karierę, bo na to zasługują” – mówi Bedoes 2115.

DZIARMA dodaje: „Jestem na maksa podekscytowana premierą. Moim zdaniem ten program bardzo namiesza. Mamy tu nowych artystów ze świeżym spojrzeniem na muzykę, świetnych songwriterów i ludzi z twardą dupą, bo nie każdy odważyłby się na takie wyzwanie. Oni są jak czołgi – jak udało im się przetrwać ten program, to są gotowi na wszystko”.
„Nagrywając program byłem pod wrażeniem prawdziwych emocji, które udzieliły się nie tylko w oczywisty sposób uczestnikom, ale też nam, jurorom. Kilku uczestników, okazało się naprawdę kreatywnych i bardzo zdolnych, więc misję uważam za udaną” – przyznaje Sokół.
Program podzielony jest na trzy części:
14 maja – premiera czterech pierwszych odcinków: castingi regionalne, casting w Warszawie oraz cyphery.
21 maja – premiera trzech odcinków: bitwy, teledyski i duety z topowymi polskimi artystami.
28 maja – Wielki Finał, w którym trójka finalistów stanie do walki o główną nagrodę – 500 000 zł i szansę na realny start w branży. Bez kontraktów. Bez kompromisów.
O programie Nowe Rozdanie: Rhythm + Flow Polska
DZIARMA, Bedoes 2115 i Sokół wyruszają w ogólnopolską podróż, by wyłonić następną wielką gwiazdę polskiego rapu. Po przejściu przez serię wymagających castingów, młodzi wykonawcy zmierzą się w bitwach rapowych, pisaniu własnych kawałków oraz produkcji klipów. Na końcu tej drogi czeka na nich przełomowa nagroda – 500 000 złotych.
-
News3 dni temu
Wujek o sprzedaży książek na ulicy: „Dowiedziałem się, że to totalny upadek”
-
News5 dni temu
Jongmenowi anulowali paszport. Chcą ściągnąć rapera z Dubaju
-
News2 dni temu
Szpaku odbiera Popkillera za Young Multiego i mówi o Fagacie
-
News15 godzin temu
Kafara boli serce jak widzi, co robi jego kolega ze sceny
-
News13 godzin temu
Bonus RPK odwołał koncert, bo klub należy do funkcjonariusza CBŚP
-
News4 dni temu
O.S.T.R. nie odwoła swojego festiwalu mimo żałoby narodowej
-
News3 dni temu
Mata ujawnił, dlaczego McDonald’s się od niego odciął
-
News2 dni temu
Mata chce iść do wojska