News
DEBIUT W ASFALT RECORDS I SUPPORT PRZED TALIBEM KWELI
Jako support przed koncertem Talib Kweli w warszawkiej Iskrze 24/11 zagra duet Lajt & Tafel, których wspólny debiutancki album ma właśnie dzisiaj premierę nakładem wytwórni Asfalt Records.
Płytę w całości wyprodukował Innotic, a zmixował i zmasterował DJ Eprom, co dało bogate, a zarazem boombapowe brzmienie. Zapraszamy do obejrzenia pierwszego teledysku promującego “Funky Blunty”, oraz do bezpłatnego downloadu tego albumu tutaj.
Lajt i Tafel poznali się w 2013 roku w czasie nagrań hiphopowego talent show “Żywyrap 2”. Obaj zresztą znaleźli się w finale. Tak zawarta znajomość przerodziła się w przyjaźń, a spontanicznie złożony numer dał początek całej płycie. Materiał powstawał w rodzinnej Pile i Tarnowie wedle zasady "tu i teraz": “Zamieszkaliśmy w piwnicy na miesiąc, pisząc i nagrywając wszystko wspólnie od początku do końca. Do zrobienia albumu zainspirowały nas głównie nasze relacje, w tym – mimo krótkiego czasu znajomości – umiejętność porozumiewania się ''bez słów''. Bity Innotica zagrały pierwsze skrzypce, wyznaczając kierunek brzmienia – refleksyjne, a zarazem agresywne podkłady, o bardzo unikatowej specyfice. Na celu mieliśmy głównie stworzenie ''czegoś czego jeszcze nie było''. Dzielące nasze miasta 600 km nie dało rady powstrzymać zajawki, a efekt zmieszania dwóch zupełnie odmiennych flow zaskoczy niejednego słuchacza. Od setek godzin prób, szlifowania zwrotek i aranżu, przez profesjonalny mix/master prosto z Eprom Sounds Studio, aż do wydania kasety w Asfalt Records. To czego słuchacie powstawało o najdziwniejszych porach dnia i nocy, w sceneriach i stanach które ciężko opisać słowami:)”
Tracklista:
01. Funky Blunt
02. Brudna piwnica
03. Inna planeta
04. Otchłań
05. Szkoła
06. Pacman
07. Pan w garniturze
08. Zima bez śniegu
09. Jaskiniowcy
10. OCB
11. Wracam, wyjeżdżam
12. PKP
Lajt, rocznik 1991. MC, beatboxer pochodzący spod Tarnowa. Na koncie 6 wydawnictw podziemnych, w tym 5 solowych, długogrających krążków. Miłośnik nowojorskich, boombapowych brzmień. Znany ze specyficznego bawienia się słowem i zaczepnych, błyskotliwych wersów.
"31 maja 1991 służbowo przelatuje nad Tarnowem Bocian, trzymając w dziobie małe zawiniątko z podpisem Lajt. Niestety byłem tak brzydki, że mnie nie chciano, no więc zwrot do adresata. Niestety… adresat zapomniał się podpisać. Bocian, któremu zrobiło się żal tak paskudnego niemowlaka,
stwierdził, że zabierze mnie z powrotem do Głównej Siedziby przesyłek Bocian Express, która całkowicie przypadkiem znajdowała się w Nowym Jorku, w dzielnicy Bronx.
Nikt nie zgłaszał się po odbiór paczki, wylądowałem na ulicy. Historia rodem z Tarzana. Przez całe dzieciństwo karmili mnie i wychowywali bezdomni, czarnoskórzy mieszkańcy Bronx'u. Ogrzewając dłonie przy metalowych beczkach, w których delikatnie tlił się płomyk, przyjmowałem techniki i nauki od muzykalnych czarnoskórych, z boku obserwując Golden Age of Hip-Hop. I co? I teraz jarasz się człowiekiem z dżungli. I'm a King of the Jungle! Po latach rymowania na ulicach i zbierania do puszki po Porkchops-o-Chunky cent do centa, udaje mi się odłożyć na podróż i wracam do nieznanej mi Ojczyzny…"
Tafel, rocznik 1993. MC, producent i twórca teledysków reprezentujący Piłę wraz ze swoim składem JTS. Właściciel studia filmowego Dobry Motyw, gdzie powstały m.in. klipy Lajt & Tafel. Charakteryzuje się mocnym i agresywnym wokalem, dobrze znajduje się na brudnych nowojorskich bitach.
“Odnaleziono mnie w latach 90’ w nowojorskich kanałach. Byłem wyjątkowo głośnym i nieznośnym dzieciakiem. Nie nadawałem się do życia w mieszkaniu. Przeróżni opiekunowie, dla świętego spokoju, zamykali mnie w wygłuszonych piwnicach i strychach. Nie obyło się bez problemów w szkole. Często wagarowałem na innych planetach. Dotarłem do otchłani, gdzie po tragicznym w skutkach uderzeniu werbla, zaszły we mnie nieodwracalne zmiany. Odkryłem RAP. Zszokowany niespodziewanym darem wróciłem do kanałów. Tam trafiłem gościa o bardzo podobnych schorzeniach i z tym samym skillem. Od tego czasu podążamy z Lajtem po ścieżkach z wokalem przez wiele scen, plenerów, dworców i peronów. Po długich poszukiwaniach w końcu trafiliśmy na właściwy pociąg. Pociąg do BOOMBAPU.”
Innotic, rocznik 1989. Producent pochodzący z Nakła – małego miasteczka na Górnym Śląsku. Jego bity charakteryzują się mocnym brzmieniem z epoki Golden Age.
"Gdy byłem w kołysce wychodziło "3 Feet High and Rising", a gdy raczkowałem – "People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm". Dzieciństwo przeleciało tak, że gdybym był raperem to nie mógłbym zarapować o patologii, blokowiskach i pustych garnkach. Rodzice się spisali. Ale skąd bity? Był to przypadek – znacznie starsi znajomi wpadli kiedyś pożyczyć kasetowego decka – chcieli ponagrywać swoje melorecytacyjne wyczyny i zapytali czy robię podkłady. Wtedy faktycznie ich nie robiłem, ale to był impuls żeby spróbować. Był 2006 rok – zajawka na bity, deskorolkę i życie.
Lajta poznałem (jeśli można w ogóle tak to nazwać) na przełomie 2008/2009 roku dostawszy na skrzynkę w serwisie mySpace (R.I.P.) prywatną wiadomość z prośbą o bity. W 2013r . ruszył “Żywyrap 2” i to był kamień milowy naszej współpracy. Poznaliśmy Tafla, Lajt doszedł do finału. Połączyliśmy siły i wytłoczyliśmy epkę "DEMO" gdzie zamieściliśmy w/w kawałki i kilka nowych – w tym "Groupie", który doczekał się klipu i 50 tyś. wyświetleń."
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
W T Love znów zatrzęsło się w posadach. Po trzech dekadach w ekipie Sidney Polak odpuszcza granie z zespołem.
Sidney Polak, który był filarem składu od połowy lat 90. Muzyk wyjaśnił, że zamyka wieloletni etap i nie zamierza oglądać się za siebie.
– Wczoraj zamknął się naprawdę gruby rozdział mojego życia. Pierwsze uczucie – szok a chwile później – ogromna ulga. A potem kolejny szok, na widok wszystkich komentarzy wsparcia od fanów. Wow. I tak naprawdę to się liczy, bo te 35 lat pracy i zaangażowania było przede wszystkim dla Was. Idę dalej swoją drogą, bez oglądania się za siebie. I zapraszam serdecznie na moje koncerty.
Muniek Staszczyk jako pierwszy ogłosił, że Sidney Polak odchodzi z zespołu:
– Drodzy T Fani, 35 lat to kawał historii. Wspaniałej historii, którą od 1990 roku współtworzył z nami Sidney Polak. Dziś jednak nadszedł moment, w którym nasze drogi artystyczne i zawodowe się rozchodzą. Sidney to niezwykle zdolny artysta, z pewnością jeszcze nie raz nas zaskoczy. Wszystkiego najlepszego bracie.
Internauci zastanawiają się, co dalej z T.Love, bo to już drugi w krótkim czasie tak istotny ubytek po odejściu Jana Benedeka. Fani zaczęli spekulować o możliwym końcu zespołu.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
W tym roku młodzi jednogłośnie postawili na słowo, które brzmi jak mem, a działa jak wielofunkcyjny przycisk emocji. „Szponcić” oficjalnie przejęło tytuł Młodzieżowego Słowa Roku.
„Szponcić” zgarnęło koronę w plebiscycie Wydawnictwa Naukowego PWN, które od 2016 roku sprawdza, jakim językiem naprawdę mówi młode pokolenie. Słowo ma kilka znaczeń i potrafi zmienić wydźwięk w zależności od kontekstu. Bywa komentarzem dezaprobaty, kiedy oznacza robienie czegoś niewłaściwego lub ryzykownego. Może też funkcjonować jako sygnał uznania, gdy ktoś robi coś nietypowego, kreatywnego albo po prostu idzie pod prąd. W dawnych miejskich gwarach i slangu przestępczym znaczyło „kombinować” i „mącić”.
W tegorocznym finale znalazły się m.in. 6 7, brainrot, bro, fr, freaky, GOAT, klasa, lowkey, OKPA, skibidi, slay, szacun, szponcić/szpont, tuff i twin. Zwycięzcę ogłoszono 8 grudnia podczas gali w Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Plebiscyt, realizowany w ramach projektu „Słowa klucze” oraz programu Narodowego Centrum Kultury „Ojczysty – dodaj do ulubionych”, od lat pokazuje, jak szybko zmieniają się językowe przyzwyczajenia młodych i jak zaskakujące potrafią być ich językowe wybory.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
W ramach kampanii świątecznej serwisu Allegro, pojawiła się nie tylko diamentowa płyta Quebonafide „Romantic Psycho”, ale także krążek Taconafide.
W serwisie pojawił się egzemplarz diamentowego wydania „Soma 0.5mg”, albumu Taconafide, który trafił na rynek w 2018 roku.
Cała kwota z licytacji – która kończy się 14 grudnia o godzinie 19 – zostanie przekazana na rzecz warszawskiej Fundacji In Point. Organizacja działa na rzecz dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera i deklaruje, że jej celem jest tworzenie środowiska, w którym podopieczni mogą rozwijać się z poczuciem bezpieczeństwa i zrozumienia.
Obecnie udział w licytacji bierze 7 osób, a aktualna cena to 695 zł. Udział w aukcji można wziąć tutaj.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Mata ogłosił drugi koncert na Narodowym, gdzie pierwszy się jeszcze nie odbył
Młody Matczak idzie śladami Quebonafide.
Mata nie zwalnia tempa. Po błyskawicznym wyprzedaniu Narodowego dorzuca kolejny termin.
Latem bilety na pierwszy koncert Maty na Stadionie Narodowym rozeszły się w trzy dni. Występ zaplanowano na 15 maja 2026, ale dziś raper ogłosił, że dzień później zagra tam ponownie – na finale trasy MATA2040.
Mata podkreślił, że finał trasy musi mieć odpowiednią skalę:
– Ta trasa jest za mocna, żeby za chwilę się skończyła. Zapraszam Was na finałowy koncert #MATA2040 TOUR na @pgenarodowy 16 maja 2026. Jednocześnie potwierdzam, że album ukaże się co najmniej tydzień przed wydarzeniem.
Sprzedaż biletów
Raper podał też pełny harmonogram wejściówek.
- 9 grudnia o 12:00 startuje przedsprzedaż z 33-procentowym rabatem dla osób, które kupiły bilety na trasę MATA2040 lub na pierwszy koncert 15 maja.
- 10 grudnia o 12:00 sprzedaż ruszy dla użytkowników aplikacji Żappka.
- 11 grudnia o 12:00 otwarta sprzedaż dla wszystkich.
Nowa płyta
Mata potwierdził, że nowy album trafi do fanów co najmniej tydzień przed koncertami. To oznacza, że oba występy na PGE Narodowym będą premierowym pokazem świeżego materiału w największej możliwej oprawie.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Żurom ujawnił, że jego konflikt z Peją został zakończony i raperzy od lat są pogodzeni.
W 2008 roku doszło do beefu Peji z Żuromem. Iskrą, od której cały konflikt wybuchł okazała się druga zwrotka numeru „Mieliśmy nagrać” Żuroma. Pada w niej sugestia, że Żurom miał opłacić występ Peji, po którym raper rzekomo zniszczył hotelowy pokój i miał użyć przemocy wobec prostytutki. Dodatkowo Żurom dorzucił zarzuty dotyczące rzekomego zażywania przez Peję narkotyków i sterydów. Raperzy wymienili się wtedy kilkoma dissami, a także zabawnymi filmikami.
Tymczasem od Żuroma dowiadujemy się dzisiaj, że pogodził się z Peją. Ujawnił to przed chwilą w podczas trwającej konferencji Prime 15. Kazik Kartel podczas ostrej wymiany zdań z Żuromem przypomniał mu, że kiedyś został zdissowany przez Peję.
– Peją się nie zastawiaj, bo z Peją się dawno pogodziliśmy – odparł inicjator akcji Stop Pomówieniom.
Nie pozostaje nam nic innego, jak potwierdzenie tej informacji przez drugą stronę konfliktu.

Peja vs Żurom – lista dissów
- Żurom – Mieliśmy Nagrać
- Peja – Jedna runda
- Peja – K.O. / Czysty nokaut
- Żurom – Druga runda i pozamiatane
- Żurom – Chory Książę
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News4 dni temuThe Nitrozyniak dissuje Boxdela, Gimpera i Wardęgę
-
News5 dni temuBezdomny Bastek dostał propozycję pracy. Jak zareagował?
-
News2 dni temuBastek ma żal, że Firma mu nie pomaga, gdy został bezdomnym?
-
News4 dni temu„Kanapki z hajsem” – Dorota Masłowska i absurdalne oskarżenia o kradzież
-
News1 dzień temuLegendy rapu i kina w filmie opartym na wersach Elity Kaliskiej
-
News1 dzień temuKlip Bonusa RPK z neonazistą przebił magiczną granicę wyświetleń
-
News5 dni temuFani Filipka atakują mamę Przemka Fergusona. Ten wypuszcza drugi diss
-
News4 dni temuAnna-Maria Żukowska stanęła w obronie Malika Montany