Wywiad
EMES MILLIGAN: „ZAŁOŻYŁEM SOBIE, ŻE TEN ALBUM BĘDZIE O TYM CO MAM W GŁOWIE”
O jego pierwszym solowym albumie rozmawiamy dziś z Emesem Milliganem, członkiem duetu EgoTrue.
Nad produkcją krążka pod tytułem "Spin OFF" od samego początku do końca czuwał tylko Emes Miligan, który oprócz rapowania zajął się również miksem, masteringiem oraz bitami zawartymi na albumie. Jak przebiegała praca, co raper chiał przekazać i jak wspomina współpracę z Fandago jako duet Egotrue – tego wszystkieo dowiecie się z poniższego wywiadu.
Na płycie, o której będziemy rozmawiać zrobiłeś kawał świetnej roboty – jak długo pracowałeś nad materiałem?
Emes Milligan: Dzięki za docenienie. Od zrobienia pierwszych bitów do oddania albumu do tłoczni minęło 8 miesięcy.
Pracowałeś w tym czasie tylko nad swoim projektem, nie angażowałeś się w nic pobocznego?
Emes Milligan: Byłem w 100% skupiony na tej płycie.
Dlaczego postanowiłeś nie powierzać nikomu odpowiedzialności za warstwę muzyczną, czy chociażby miks i mastering?
Emes Milligan: To duże wyzwanie, ale postanowiłem, że sprawdzę, na co mnie stać. Moim zdaniem poradziłem sobie całkiem nieźle. Lubię realizować swoje wizje, a by to zrobić masz dwie drogi: robisz to sam, albo musisz przedstawić je komuś w taki sposób i takim językiem, by je zrozumiał i umiał odwzorować. Ja, przez to, że ogarniam bity, wokale, mix, master, promocję (chyba większość kwestii związanym z produkcją i wydaniem albumu) mogę w tym momencie, po tylu latach, działać na tych dwóch płaszczyznach.
Takie podejście zalatuje mi trochę a) pracoholizmem, b) perfekcjonizmem – które określenie bardziej pasuje do Ciebie?
Emes Milligan: Perfekcjonizm, który przerodził się w pracoholizm. Jedno i drugie i oby tak zostało.
W takim razie powiedz, Emes Millingan to bardziej raper, producent, inżynier dźwięku?
Emes Milligan: Na pewno nie nazwałbym się inżynierem dźwięku. Co prawda zaczynałem studia w tym kierunku, ale 3 lata ciężkiej matematyki i fizyki to nie dla mnie. Jestem samoukiem w tej kwestii. Nie chciałbym klasyfikować siebie bardziej jako producenta czy rapera. Tu i tu się spełniam.
Jak w takim razie zachowujesz czysty umysł, robiąc wszystko samemu. Tworząc muzykę, pisząc teksty, trzeba mieć do tego zdrowe podejście. Jak udaje Ci się je osiągnąć?
Emes Milligang: Konsekwencją w działaniu i planowaniem. Czytam, słucham i oglądam różne rzeczy, które mnie inspirują.
Fakt, że w EgoTrue odpowiadałeś za muzykę pomógł w pracy nad własnym brzmieniem?
Emes Milligan: Bity robię od prawie 10 lat, więc naturalne jest to, że każdy projekt wzbogacał mnie o kolejny skillsy.
W momencie gdy rozmawiamy EgoTrue zawiesza działalność. Możesz opowiedzieć o powodach takiej decyzji?
Emes Milligan: Nagraliśmy wspólnie trzy płyty na przestrzeni ostatnich paru lat. Doszliśmy do wniosku, że czas najwyższy na solówki.
No właśnie, wypracowałeś oryginalne, własne brzmienie – zawsze w pracy nad muzyką stawiasz na oryginalność?
Emes Milligan: Nie wiem czy wypracowałem. Sam będę mógł to ocenić dopiero za parę lat. Niemniej, kiedyś się na tym skupiałem i to było głupotą. „SpinOFF” jest pierwszym projektem, który stworzyłem nie myśląc o tym nawet przez chwile. Założyłem sobie, że ten album będzie tym co mam w głowie, niezależnie od trendów i innych czynników.
Płyta na pewno ociera się o Hip Hop – jednak czerpiesz z wielu źródeł, w takim razie powiedz do jakiej kategorii przypisał byś własną twórczość?
Emes Milligan: Po co szufladkować? Nie mam takiej potrzeby.
Ok, ale czy spotkałeś się z szuflakowaniem?
Emes Milligan: Nie. To raczej działa w drugą stronę. Często ludzie doceniają różnorodność jaką udaje mi się osiągnąć.
Jak mocno to czego słuchasz w zaciszu prywatnym wpływa na to, co oddajesz słuchaczom?
Emes Milligan: Dość mocno. Między innymi dlatego, na czas powstawania albumu, unikam słuchania rodzimej sceny. Staram się również, i to w szczególności, gdy pracuje nad bitami, nie słuchać skrajnych gatunków, a raczej czegoś w podobnym klimacie.
Pytanie, które musi paść, dlaczego wydajesz się własnym sumptem, a nie przy pomocy wytwórni?
Emes Milligan: Takie było założenie projektu.

Fandango wypuściło EgoTrue, jednak moim zdaniem w natłoku premier, przeszliście gdzieś bez echa, nie masz obaw, że tak może być i z solowym albumem?
Emes Milligan: Nie chce porównywać tych dwóch płyt, bo to dwie różne historie. Nie mam obawy, bo odbiór jest naprawdę dobry, a to dopiero początek.
Ok, ale jak dzisiaj oceniasz współpracę ze wspomnianą wytwórnią? Stanęli na wysokości zadania?
Emes Milligan: Fandango, do tej pory, było jedyną wytwórnią, z która współpracowałem w takim zakresie. Z jednej strony były klipy, płyta w sklepach i jakieś tam wsparcie. Z drugiej – jak już wspominałeś, w którymś pytaniu, płyta przeszła bez większego echa. Oczywiście na odbiór albumu składa się wiele różnych czynników i nie zamierzam tutaj zastanawiać się, co to było konkretnie w tym wypadku. Nie wczuwam się w to co było i po prostu teraz chciałem zająć się tym samemu.
Finalnie krążek zawiera 14 utworów. Słuchając jednak albumu ma się wrażenie, że materiał jest bardzo spójny. Taki miałeś zamiar od samego początku?
Emes Milligan: Tak. Powtórzę się, ale cały ten projekt, to w jakimś stopniu test. Bardzo długo nie pisałem solowych numerów i chciałem sprawdzić się w różnych klimatach.
Zamierzasz nadal eksperymentować?
Emes Milligan: Nie traktuje tego albumu jak eksperyment, więc ciężko mi odpowiedzieć na to pytanie.
Chciałbym abyś powiedział czym inspirowałeś się podczas prac nad albumem zarówno od strony muzycznej jak i tekstowej?
Emes Milligan: Jeśli chodzi o teksty, to głównie książki i odniosłem się do tego w cyklu „Raperzy czytają” u Mikołaja Więckowskiego. Jeśli chodzi o muzykę to słucham wielu gatunków. Zestawienie streamingu z moich kont np. w Spotify pokaże pewnie jak bardzo. Kendrick, J. Cole, Drake, Joey Bada$$… Ale nie tylko rap, bo pojawia się tam też Rudimental, Natalia Przybysz, Dawid Podsiadło, Christian Scott, D’Angelo czy Miles Dawis. Mógłbym pewnie dwa dni wymieniać. Często wracam też do starych rapowych rzeczy jak Guru, Gangstarr, 2pac, Rakim czy B.I.G..
Album promujesz swoimi siłami, czy ktoś Ci pomaga?
Emes Milligan: Od samego początku, zgodnie z założonym planem, wiedziałem, że w pewnym momencie będę potrzebował pomocy. Miesiąc przed premierą zaczął pomagać mi Kuba Stemplowski, którego również znasz.
Mimo wciąż młodego wieku, warstwa tekstowa nie jest o niczym, z płyty płynie przesłanie – mógłbyś sam je zdefiniować?
Emes Milligan: Jak jeszcze byłem w szkole, to zawsze kłóciłem się z polonistką o interpretacje. Dlaczego zawsze musi byc jeden klucz? Magia polega na tym, że każdy przerabia słowa na jakiś własny sposób. Tworzy wizje, która jest unikatowa. Nie chce tego nikomu zabierać. Poza tym lubię dwuznaczność i cieszę się, że moi słuchacze to wyłapują.
Krążek kierowany jest do rówieśników, osób starszych, a może nie kierowałeś się tym wcale podczas prac?
Emes Milligan: Tak jak przy pytaniu o oryginalność. Nie myślałem o tym nawet przez chwilę. Przeniosłem obraz, który ja widzę na kartkę, a potem na bit.
Jednak będąc po premierze na pewno masz odzew do kogo trafiła płyta – możesz powiedzieć, kto najczęściej do Ciebie pisze, komentuje?
Emes Milligan: Trafiają do mnie ludzie, którzy szukają czegoś świeżego, ale nie typowego newschoolu. Rozbieżność wiekowa jest dużą. Cieszę się, że piszą ludzie starsi ode mnie i jest ich naprawdę sporo. Myślę, że świadczy to o dojrzałości tekstów. Z drugiej strony są też młodsi słuchacze i do nich też to trafia, więc chyba trafiłem w punkt. Oby tak dalej.
Na koniec powiedz czego możemy się spodziewać od Ciebie w najbliższych tygodniach, miesiącach, jaki masz plan promocyjny?
Emes Milligan: Przede wszystkim koncert premierowy we Wrocławiu, 24 stycznia w klubie Bezsenność. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na moim fanpage’u. Kolejny koncert w lutym, 27 w Gdyni. Na początku stycznia wlatuje klip do Diogenesa. Kolejne wideo są w trakcie realizacji. Jeszcze będzie sporo rzeczy związanych z płytą “Spin-OFF”.
Dzięki za rozmowę.
Emes Milligan: Dzięki również i wszystkiego dobrego w Nowym Roku…
Poniżej możecie zapoznać się z albumem 'Spin Off".
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Wywiad
Mei: „Bonus RPK i Kali byli prawilniakami i poszli w taką stronę” – wywiad
„Nie zarabiam z rapu i nie muszę kalkulować”
We wrześniu, podczas wizyty w Neapolu przeprowadziliśmy rozmowę z Mei. Raperka nie gryzie się w język i bez problemu rzuca ksywkami, co jest rzadkością na scenie.
Mei wypowiedziała się m.in. na temat kawałka Bonusa RPK wymierzonego w hejterów „XD” z udziałem Oliwki Brazil, który wzbudził sporo emocji i został krytycznie oceniony przez słuchaczy, zdobywając przeważającą ilość łapek w dół.
– Uważam, że facet mega strzelił sobie w kolano. To, na co pracował wiele lat zaprzepaścił swoim głupim ruchem. I to absolutnie nie chodzi o Oliwkę Brazil i oto, że ona nawija o „k*tasach, c*pkach i braniu po same migdały”. Zupełnie nie mam z tym problemu, bo ma taki styl. Poza tym technicznie jest bardzo dobra. Natomiast w tym duecie gorzej wypadł Bonus. Wyszedł bardzo amatorsko. Wygląda to tak, jakby tekst napisał w 2 minuty na kolanie i wpierał wszystkim, że tak nie jest – mówi Mei w rozmowie z Oskarem Brzostowskim dla GlamRap.pl.
– Jest mi przykro, że osoby pokroju Bonusa, Kaliego, Dioxa idą w taką k*rwa stronę, a przez lata wpierali zasady i prawilność – dodaje.
„Tede, nie miałam na myśli Ciebie”
Mei odniosła się także do swojego wpisu na temat raperów, którzy poszli w disco-polo. Raperka nazwała to „muzyczną prostytucją”. Tede zacytował jej wpis, dodając emotkę „facepalm”.
– Mówiąc o tym, że ktoś romansuje z disco-polo – absolutnie nie miałam na myśli Tedego – wyjaśnia w rozmowie Mei. – Także Jacek, to nie było do ciebie. Po tobie się wszystkiego można spodziewać od zawsze. Ty nigdy nie grałeś prawilniaka czy kozaka. Byłeś zupełnie poza skalą, więc do ciebie nie piłam, ale akurat ty się odezwałeś. Myślałam o Kalim i Dioxie, bo bardzo szanuję ich warsztat i dokonania, ale jak usłyszałam kawałek Kaliego na prawie disco-polowym bicie i letniaczka Dioxa (…) wróć na dawne tory stary.
Poniżej wywiad, w którym także o: Mesie, Grande Connection, agencji Tomba, Liberze, Doniu, Fazim i nowej płycie „Synergia”.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Wywiad
DJ Soina: „OKI to dla mnie polski Travis Scott – wywiad
Uznanie od weterana nie tylko oczami, ale też słowami.
DJ Soina szykuje się do premiery nowej płyty „Kręci Mnie Vinyl 5”, a my poznaliśmy listę gości, którą artysta ujawnił przed naszymi kamerami.
Okazało się także, że prawie doszło do współpracy Soiny z Okim i Guralem w jednym numerze. Reprezentant młodej fali nagrał nawet refren, ale nie był zadowolony z efektu i na razie zawiesił tę współpracę.
– Szanuję, że jest z Lubina i nie wybił się na niczyich plecach, a technicznie jest mordercą. Dla mnie to jest polski Travis Scott – powiedział o Okim DJ Soina.
W poniższym wywiadzie poznacie gości nowej płyty, a także historię jak Cyganie przejęli klub, w którym grał DJ Soina.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Kobra z Poznania od 12 lat nie nagrywa. Zapytaliśmy go, co aktualnie robi
Nagrywał z Bezczelem i był managerem Peji. Po latach Kobra ruszył z nowym projektem.
Starsi słuchacze Kobrę mogą pamiętać ze składu Fataem, projektu z Bezczelem czy współpracy z Peją. 12 lat temu ukazał się jego ostatni album. Co dziś robi raper?
Odezwaliśmy się do Kobry, bo ten ruszył z całkiem nowym projektem. Postanowiliśmy go przy okazji podpytać, co robił przez ostatnie lata, jak nie nagrywał.
– Przez ostatnie 12 lat bywałem bardzo sporadycznie na scenie i w studio. Po „Golden Erze” przez długi czas czułem się wypalony artystycznie, a wypaleniu towarzyszył lekki zawód odbiorem ostatniego albumu oraz sporo zawirowań w życiu osobistym. Przez ten czas scena i trendy mocno się zmieniły i nie do końca czułbym się tam komfortowo. W latach 2014-2018 prowadziłem sklep ze streetwearem, a po zamknięciu, poza współpracą z Ryśkiem w charakterze managera, trafiłem do zupełnie innego sektora i jestem tam do dziś – mówi w rozmowie z GlamRap.pl.
Podcast „Co jest Rap”
Wczoraj w sieci zadebiutował nowy projekt Kobry – podcast „Co jest Rap”, który prowadzi z Binkiem. Skąd pomysł na taką formę?
– Pomysł podcastu pojawił się jakoś dwa, może trzy lata temu i nie była to moja inicjatywa, a Wojtka (Binka). Miał dość klarowną wizję tego, co chce zrobić, ale pomysł przeleżał w szufladzie. Ostatecznie, na początku roku rozpoczęły się konkretne działania, a pomoc otrzymaliśmy od naszych Ziomali – Igora i Siarki (realizacja), chłopaków z ZEROLOGO oraz Profesora Smoka. Początkowo prowadzących było trzech, zostało dwóch i w takiej formie można nas posłuchać. Żadnych ciężkich treści. Trochę hip-hopu, trochę humoru i jakieś real talki. Program nie ma stałego szablonu. Taki jest fajny, do kawki porannej – tłumaczy raper.
Kobra wróci do rapu?
Takie pytanie naturalnie paść musiało, ale nie mamy zbyt dobrych wiadomości.
– Uprzedzając ewentualne pytania i wątpliwości – nie ma planów na powrót do muzyki w pełnym wymiarze. Będzie kilka featów u kolegów i to tyle. Nie mówię „nigdy”, ale dziś skupiamy się na podcaście. To dla nas całkowicie nowa forma i tak naprawdę uczymy się od podstaw – mówi Kobra.
Przy okazji przypominamy nasz niedawny artykuł o innym raperze z Poznania – Rafim, który zawodowo jest kierowcą tira.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Wywiad
Yurkosky: „Usunąłbym Fagatę z rap sceny” – wywiad
Aktywista hip-hopowy jest od 11 lat w branży.
Na to pytanie nie wszyscy chcą odpowiadać, ale Yurkosky nie miał oporów, żeby stwierdzić, że według niego Fagata jest postacią szkodliwą i chętnie usunąłby ją ze sceny rapowej.
– Niech sobie robi co chce, ale uważam, że jej ruchy są szkodliwe. Nie chodzi mi o nawijanie, tylko całokształt. Niebieska platforma to dla mnie nowoczesna prostytucja – mówi w rozmowie z Danielem Szczerbakiem dla GlamRap.pl
Z Yurkoskym spotkaliśmy podczas festiwalu w Płocku. Hip-hopowy aktywista jest obecny na scenie od ponad 10 lat i teraz zajmuje się takimi projektami jak np. Under Twist czy managementem innych raperów.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Wywiad
Pikers: „Nie uważam się za legendę” – wywiad
Pikers o Szpaku, Kukonie, Young Igim, VNM, Książulo, a także… o pierogach ruskich.
Do rozmowy z Pikersem podchodziliśmy kilkukrotnie, co wynika m.in. z tego, że raper stroni od mediów i niechętnie udziela tego typu rozmów. Po wielu turbulencjach w końcu udało się zarejestrować taki materiał, który otrzymał zielone światło.
Rapera zapytaliśmy m.in. czy uważa się za legendę polskiej sceny? – Takie rzeczy nie zależą ode mnie czy ludzie będą tak uważać. Nie odczuwam tego, żebym był jakąś legendą.
Tematy poruszone podczas rozmowy to m.in.:
- Sprzedaż bitów
- Płyta z Koneserem
- VNM.
- Kukon.
- Young Igi.
- Szpaku.
- Pikersa chcieli pobić?
- Fan chciał mu oddać dziewczynę na noc.
- Ciekawostka o pierogach ruskich.
- Polityka i Wybory 2025.
- Książulo i jedzeniowi eksperci.
9P „2” – nowy projekt Pikersa
Aktualnie raper skupia się na promocji nadchodzącego projektu 9P „2”. Dzisiaj do sieci trafił nowy singiel z udziałem Fidela i Melona „Diablisko”. Preorder krążka jest dostępny na stronie healthnature.pl
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News4 dni temuZnany muzyk ujawnił mroczne kulisy śmierci Pona
-
News4 dni temuPeja zaskakuje – zdjęcie z Pelsonem i Doniem. „Spotkanie po latach”
-
News1 dzień temuThe Nitrozyniak dissuje Boxdela, Gimpera i Wardęgę
-
News3 dni temuPrzemek Ferguson dissuje Filipka!
-
News2 dni temuBezdomny Bastek dostał propozycję pracy. Jak zareagował?
-
News5 dni temuBedoes o problemach psychicznych Sentino
-
News4 dni temuBastek jest bezdomny. Kliczu zabrał głos: „Próbowałem…”
-
News3 dni temuFilipek odpowiada Fergusonowi po 7 godzinach – diss „Start up”