News
Fryderyk 2020: Nominacje do Albumu Roku Hip-Hop
O statuetkę powalczy pięciu hip-hopowców.
ZPAV podał nominowanych do tegorocznych Fryderyków. W najbardziej interesującej nas kategorii Album Roku Hip-Hop pojawiły się wydawnictwa O.S.T.R.-a, Pezeta, PRO8L3M-u, Sokoła i Taco Hemingwaya.
Ogłoszone dziś nominacje do Fryderyków 2020 w dziewiętnastu kategoriach muzyki rozrywkowej i trzech kategoriach jazzowych to wynik głosowania Akademii Fonograficznej – grona ponad 1400 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy muzycznych i przedstawicieli branży fonograficznej. Laureatów nagród poznamy 14 marca podczas otwartej dla publiczności Gali Muzyki Rozrywkowej i Jazzu, która odbędzie się już po raz drugi w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Następnego dnia, 15 marca, odbędzie się druga edycja FRYDERYK Festiwal. Na scenie w MCK-u zagrają artyści reprezentujący różne konwencje i style, m.in. Ørganek, Daria Zawiałow, Król, Natalia Przybysz (nominowana w kategorii Album roku pop z płytą Jak malować ogień oraz Najlepsze nowe wykonanie za piosenkę Krakowski spleen), KęKę i Baranovski (nominacja w kategoriach: Autor roku, Album roku pop za płytę Zbiór oraz Utwór roku za Czułe miejsce). W Katowicach zadebiutuje również Scena Nowego Rapu, na której wystąpią: OKI, Koza, Trill Pem, Miętha i Gverilla.
– Cieszymy się, że w tym roku publiczność po raz kolejny będzie mogła uczestniczyć w ceremonii wręczenia najważniejszych nagród muzycznych w Polsce. – mówi Marek Staszewski, szef Związku Producentów Audio Video, organizatora FRYDERYK Festiwal.
– Otwarcie formuły wydarzenia pozwoliło artystom przeżywać ten wyjątkowy wieczór wspólnie z fanami, których wsparcie jest przecież tak ważne dla muzyków. – dodaje.
Album roku hip-hop
O.S.T.R. – „Instrukcja obsługi świrów”
Pezet – „Muzyka współczesna”
PRO8L3M – Widmo
Sokół – „Wojtek Sokół”
Taco Hemingway – „Pocztówka z WWA, lato ’19”
Fonograficzny debiut roku
Ania Karwan
Hania Rani
sanah
schafter
Viki Gabor
Teledysk roku
Daria Zawiałow – „Szarówka”
Dawid Podsiadło – „Trofea”
Ero – „Przerwa techniczna”
Syny – „Nag Champa”
Viki Gabor – „Superhero”
Utwór roku
Baranovski – „Czułe miejsce”
Daria Zawiałow – „Hej, hej”
Król – „Te smaki i zapachy”
Muniek – „Pola”
Viki Gabor – Superhero
Najlepsze nowe wykonanie
Karaś/Rogucki – „1996”
Mela Koteluk – „Odprowadź” (piano version)
Męskie Granie Orkiestra 2019 – „Zazdrość” (wersja live)
Natalia Przybysz – „Krakowski spleen”
sanah – „projekt nieznajomy nie kłamie”
Producent muzyczny roku
Bartosz Dziedzic
Dominic Buczkowski-Wojtaszek / Patryk Kumór
Hania Rani
Michał Kush
Ralph Kaminski
Autor roku
Baranovski
Błażej Król
Daria Zawiałow
Dominic Buczkowski-Wojtaszek / Patryk Kumór
Zygmunt Staszczyk
Kompozytor roku
Błażej Król
Daria Zawiałow / Michał Kush
Dawid Podsiadło / Olek Świerkot
Dominic Buczkowski-Wojtaszek / Patryk Kumór / Małgorzata Uściłowska
Hania Rani
Artysta roku
Adam Bałdych
Jazz Band Młynarski-Masecki
Marek Napiórkowski
Maciej Obara
Kuba Więcek
Fonograficzny debiut roku
Andrzej Kowalski Quartet
Kamila Drabek
Michał Zaborski Music
Natalia Kordiak Music
Szymon Sutor
Album roku rock
Lion Shepherd – „III”
Mazolewski / Porter – „Philosophia”
Muniek – „Syn miasta”
Sonbird – „Głodny”
Voo Voo – „Za niebawem”
Album roku metal
Batushka – „Hospodi”
Black River – „Humanoid”
Hunter – „Arachne”
Jelonek – „Classical Massacre”
Nocny Kochanek – „Randka w ciemność”
Album roku alternatywa
Hania Rani – „Esja”
Łąki Łan – „Raut”
Mary Komasa – „Disarm”
Piernikowski – „The best of moje getto”
Ralph Kaminski – „Młodość”
Album roku pop alternatywny
Daria Zawiałow – „Helsinki”
Fisz Emade Tworzywo – „Radar”
Król – „Nieumiarkowania”
sanah – „ja na imię niewidzialna mam”
Stanisław Soyka – „Muzyka i słowa”
Album roku pop
Baranovski – „Zbiór”
Margaret – „Gaja Hornby”
Mrozu- „Aura”
Natalia Przybysz – „Jak malować ogień”
Roksana Węgiel – „Roksana Węgiel Deluxe”
Album roku elektronika
Mery Spolsky – „Dekalog Spolsky”
Natalia Nykiel – „Origo”
Novika – „Bez cukru”
Stachursky – „2K19”
Zamilska „Uncovered”
Album roku blues
Agata Karczewska – „I’m Not Good At Having Fun”
Jamal – „Czarny motyl”
Natalia Sikora – „Ailatan”
Różni wykonawcy – „Chce się śpiewać (artyści niewidomi śpiewają utwory Sławka Wierzcholskiego)”
Sosnowski – The Hand Luggage Studio
Album roku muzyka dziecięca i młodzieżowa
4Dreamers – „nb.”
Czesłąw Mozil i Grajkowie Przyszłości – „Kiedyś to były Święta”
Joanna Dark, Małgorzata Kożuchowska, Szymon Majewski – „Wyspa dzieci. Piosenki babci i dziadka”
Karimski Club Dla Dzieci – „Kolory Świąt”
Małe TGD – „Wyspa skarbów”
Album roku muzyka ilustracyjna
Daniel Bloom feat. Leszek Możdżer „Dolce Fine Giornata”
Daniel Spaleniak – „Burning Sea”
Leszek Możdżer – „Ikar”
Miro Kępiński – „In This Gray Place”
Teatr Muzyczny ROMA / Jakub Lubowicz – „Przypadki Robinsona Crusoe”
Album roku muzyka poetycka
Janerka / Świetlicki / Nika / Pablopavo / Szubrycht / Waglewski / Nosowska – „Janerka na basy i głosy”
Maja Kleszcz – „Osiecka De Luxe”
Marek Dyjak – „Piękny instalator”
Mikromusic – „Mikromusic z dolnej półki”
Piotr Machalica – „Mój ulubiony Młynarski”
Album roku muzyka świata
Eleni – „Statek do Pireusu”
Hańba! – „1939”
Laboratorium Pieśni – „Rasti”
Provinz Posen – „Provinz Posen”
Żywiołak – „Wendzki sznyt”
Muzyka jazzowa
Album roku:
Adam Bałdych Quartet – „Sacrum Profanum”
Agnieszka Wilczyńska & Andrzej Jagodziński – „Wilcze jagody”
Algorhythm – „Termomix”
Maciej Obara Quartet – „Three Crowns”
Marek Napiórkowski – „Hipokamp”
Fryderyki to nagrody przyznawane przez Akademię Fonograficzną, czyli powołane przez Związek Producentów Audio Video jury, w skład którego wchodzi ponad 1400 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów branży fonograficznej. Nominowani do Fryderyków wyłaniani są w drodze tajnego głosowania wszystkich członków Akademii podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej. Członkowie Akademii mogą należeć wyłącznie do jednej sekcji i tylko w jej obrębie mają prawo głosu. Dzięki temu każdy ma szansę wypowiedzieć się w tej dziedzinie muzyki, która jest mu najbliższa.
W tegorocznej edycji Fryderyków zarejestrowano rekordową w historii konkursu liczbę ponad 1800 zgłoszeń, w tym 356 albumów z muzyką rozrywkową, 108 albumów jazzowych, 411 utworów i 362 teledyski. O nominację w kategorii Fonograficzny Debiut Roku ubiegało się łącznie 118 artystów.
– Rekordowa w tym roku i rosnąca z każdą edycją liczba zgłoszeń potwierdza dobrą kondycję polskiego rynku fonograficznego i pokazuje, że nagroda Fryderyk ma dla branży muzyczne bardzo duże znaczenie. – podkreśla Marek Staszewski.
Na ceremonii 14 marca wręczone zostaną także nagrody specjalne Akademii Fonograficznej za całokształt osiągnięć artystycznych – ZŁOTE FRYDERYKI. Wiemy już, że te szczególne wyróżnienia trafią do ogłoszonych wcześniej laureatów: zespołu Perfect (muzyka rozrywkowa), Tomka Lipińskiego (muzyka rozrywkowa) i Czesława Bartkowskiego (jazz).
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
50 Cent chce wciągnąć Eminema do nowego „Street Fightera”
Luźna propozycja czy coś jest już na rzeczy?
Fifty zapowiedział, że chce wciągnąć Eminema do pracy nad muzyką do nadchodzącego filmu „Street Fighter”, w którym sam wciela się w Balroga.
Raper rzucił temat publicznie i jasno dał do zrozumienia, że celuje w nowy numer sygnowany przez duet znany z czasów Aftermath.
Jego pomysł pojawił się na Instagramie. – Załatwię Eminemowi, żeby zrobił muzykę do filmu „Street Fighter”. Nowa muzyka w drodze! – napisał 50 Cent. Na ten moment nie ma żadnego oficjalnego potwierdzenia, że Eminem faktycznie dołączył do projektu, ale biorąc pod uwagę ich wspólną historię i zaplecze u Dr. Dre, taka opcja nie brzmi wcale jak fantazja rzucona w próżnię.
Zapowiedź nowej muzyki zbiegła się w czasie z intensywnym medialnie okresem dla 50 Centa. Raper jest obecnie jednym z głównych tematów dyskusji wokół głośnego i skrajnie ocenianego serialu dokumentalnego Netfliksa „Sean Combs: The Reckoning”, który uderza w Diddy’ego.
Mimo wieloletniego konfliktu z Combsem, 50 Cent dystansuje się od zarzutów o osobistą vendettę. W rozmowie z GQ podkreślił: – Ja nie zrobiłem tego dokumentu. Zatrudniłem najlepszych możliwych ludzi do jego realizacji, dlatego podczas oglądania nie czuć niczyjego punktu widzenia.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Jeż Jerzy, jeden z najpopularniejszych bohaterów polskiego współczesnego komiksu, przez lata towarzyszył czytelnikom pisma „Ślizg”. W tym roku świętuje swoje 30. urodziny.
Z tej okazji specjalny wywiad z ojcami Jerzego, Tomaszem Leśniakiem i Rafałem Skarżyckim, przeprowadził Tomasz Kołodziejczak, gospodarz vloga „Otwarte Komiksy”, a wcześniej wydawca serii (Egmont).
Autorzy opowiadają o kulisach powstania kolczastego bohatera i innych wspólnych projektach. Wspominają lata 90-te, mówią o relacjach na linii autor-wydawca, pieniądzach w branży komiksowej, swoich projektach filmowych. Wspólnie z Tomaszem Kołodziejczakiem po raz pierwszy publicznie zdradzają tajemnicę przejechania (na desce) Jeża Jerzego z Egmontu do Kultury Gniewu. To wywiad nostalgiczny, zabawny, sympatyczny.
Co z Jerzym mają wspólnego Sokół, Ero i Bilon pisaliśmy tu: Jeż Jerzy ma 30 lat.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Bastek planował się ogarnąć? Wymowny wpis krakowskiej legendy
Współzałożyciel Intoksynatora przeżywa teraz ciężki okres.
Czy Bastek jest jeszcze w stanie wydostać się z odmętów dna życiowego? Bezdomny weteran przechodzi teraz ciężki okres, ale jego najnowszy wpis mógł sugerować podjęcie odpowiedzialnych decyzji wobec swojej przyszłości.
Najprawdopodobniej nie tak wyobrażał sobie kiedyś Bastek miejsce, w którym się aktualnie znalazł. Melanżowy tryb życia doprowadził go do sytuacji, gdy nie może być on pewny nawet tego, co będzie za tydzień – w jego przypadku każdy dzień to wyzwanie i ogromna niewiadoma. Bass przyznał szczerze, że kilkukrotnie groziło mu nawet zamarznięcie i gdyby nie wpłaty od fanów na hostel w ostatniej chwili, moglibyśmy o nim mówić jedynie w czasie przeszłym.
Bastek wyjawił również, że jego zauroczenie alkoholem wynosi ponad 30 lat. Efekty są widoczne, ale jak na taki staż, to na pierwszy rzut oka mogłoby być z nim gorzej. Krakowska legenda jest świadoma sytuacji, bo to najczęściej poruszany temat w komentarzach na jego profilu. Fani lidera Intoksynatora wielokrotnie zachęcali go do ogarnięcia się i pójścia do pracy. Niedawno Bass opublikował wymowny wpis, który mógł oznaczać planowaną przemianę.
– Idę – wyjawił raper, prezentując historię życiową Jerzego Górskiego, narkomana, który rzucił heroinę i zajął się sportem, osiągając w nim olbrzymie sukcesy.

Niedługo później jeden z fanów dopytał Bastka, czy post oznacza plan pójścia na odwyk. – Idź!!! – odpisał mu wymownie Bass, co może oznaczać, że jednak nie chodziło mu o porzucenie destrukcyjnego trybu życia lub szybko zmienił zdanie w temacie.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Adrian Younge i Michał Urbaniak. „Dziękuję za twoją pracę, legendo”
Amerykański kompozytor spotkał się z polskim kompozytorem.
Adrian Younge zagrał w Warszawie koncert promujący album „Something About April III”. Na widowni pojawił się Michał Urbaniak, którego amerykański kompozytor po występie specjalnie uhonorował.
Younge opublikował na Instagramie wspólne zdjęcie z polskim muzykiem, podkreślając, jak ważny był to dla niego moment:
– To był prawdziwy zaszczyt spotkać Michała Urbaniaka na moim show w Warszawie. Dziękuję za twoją pracę, legendo – napisał artysta.
Urbaniak od dekad funkcjonuje jako punkt odniesienia dla twórców ze świata hip-hopu i soulu po drugiej stronie Atlantyku. Jego brzmienie było wykorzystywane przez czołowych producentów i raperów amerykańskiej sceny w tym A Tribe Called Quest, J Cole’a czy Madliba. Dla Younga, który konsekwentnie buduje most między soulem, jazzem i hip hopem, takie spotkanie nie było więc przypadkiem, a symbolicznym zderzeniem dwóch muzycznych światów.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
50 Cent znów uderza w Diddy’ego, komentując jego wygląd po aresztowaniu i pierwszych wizytach w sądzie.
W rozmowie z Us Weekly Curtis raper wrócił do momentu, w którym po raz pierwszy zobaczył materiały z udziałem Seana Combsa po zatrzymaniu. Jak przyznał, najbardziej zapadły mu w pamięć szkice z sali sądowej.
– Postarzał się w ekspresowym tempie – stwierdził. – Poszedł do więzienia, włosy miał kruczoczarne jak moje. A następnego dnia wyglądał już kompletnie inaczej. Widziałem tylko te rysunki z sali sądowej. Jak go narysowali, wyglądał jak szop pracz. Pomyślałem wtedy: kiedy to się stało? – dodał.
Wypowiedź padła przy okazji rozmowy o serialu dokumentalnym Netflixa „Sean Combs: The Reckoning”, którego 50 Cent jest producentem wykonawczym. Produkcja skupia się na narastającej liczbie oskarżeń oraz problemach prawnych twórcy Bad Boy Records. Choć temat jest poważny, Jackson nie odmówił sobie kolejnej publicznej szpileczki wbitej w wieloletniego rywala.
@usweekly 50 Cent gives his reaction to Diddy's shocking transformation from the courtroom to prison in an exclusive Us Weekly #coverstory ♬ original sound – Us Weekly
Raper odniósł się również do krążących spekulacji wokół samego dokumentu. Wspomniał między innymi o osobach z branży, które jego zdaniem powinny się w nim pojawić, oraz o pogłoskach dotyczących potencjalnego udziału członków rodziny Diddy’ego. Podkreślił też, jak szerokie konsekwencje dla całego środowiska mają obecne zarzuty wobec Combsa.
Jednym z najbardziej kontrowersyjnych wątków „The Reckoning” okazało się użycie niepublikowanych wcześniej nagrań z udziałem Diddy’ego. Do sprawy odniósł się jego wieloletni osobisty operator Michael Oberlies w rozmowie z Rolling Stone.
– Przez ponad dwa lata pracowaliśmy nad projektem poświęconym Diddy’emu. Materiały, o których mowa, nie zostały udostępnione przeze mnie ani przez nikogo upoważnionego do zarządzania archiwum Seana Combsa. Zrobiła to osoba trzecia, która zastępowała mnie przez trzy dni, gdy byłem poza stanem.
Oberlies zaznaczył również, że sytuacja nie miała związku z żadnym sporem kontraktowym, a wykorzystanie nagrań określił wprost jako „nieetyczne i nie do zaakceptowania”.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News3 dni temuSokół ma pomysł, jak zabezpieczyć finansowo córkę Pona
-
News4 dni temuPopek odpiął wrotki – przemiana była chwilowa i wrócił do starych nawyków
-
News5 dni temuJeden z największych sklepów streetwear ogłosił upadłość
-
News1 dzień temuBudda zbudował platformę za 6 mln zł i dziękuje Pezetowi
-
News5 dni temuWściekły Bastek odpowiada na komentarze, żeby poszedł do pracy
-
News1 dzień temuTen Typ Mes z odklejką ostateczną? Połączył Tedego ze stanem wojennym
-
News14 godzin temu50 Cent kłamie w sprawie postrzelenia Tupaka w studiu? „Diddy i Notorious nie mieli z tym nic wspólnego”
-
News2 dni temuTede nagrywa klip z Mandaryną – całkiem nowe „Ev’ry night”