News
Fryderyki 2024 – wyniki gali
Dwie nagrody zdobyli hip-hopowcy.
30. jubileuszowa Gala Muzyki Rozrywkowej i Jazzu Fryderyk Festiwal 2024 za nami. Hania Rani Artystką Roku, Lech Janerka Artystą Roku, „Dupa jak sofa” utworem roku.
W piątek 22 marca PreZero Arena Gliwice rozbłysła od gwiazd. Do województwa śląskiego zjechali najlepsi artyści i artystki w kraju, by swymi występami uświetnić 30. jubileuszową Galę Muzyki Rozrywkowej i Jazzu. Nowoczesna PreZero Arena Gliwice, znana z organizacji spektakularnych wydarzeń kulturalnych, już drugi raz stała się sceną wręczenia najważniejszych nagród muzycznych w kraju. Do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli tłumnie ściągnęli także fani muzyki, by oklaskiwać swoich ulubieńców i trzymać kciuki za nominowanych.
Triumfatorem wieczoru okazał się Lech Janerka, którego powrót na rynek po osiemnastu latach przerwy zaowocował pięcioma nominacjami i… pięcioma statuetkami. Akademia Fonograficzna nagrodziła go w kategorii Artysta Roku, Autor Roku i Kompozytor Roku, jego album Gipsowy odlew falsyfikatu dostał tytuł Albumu Roku Alternatywa, a pochodzący z niego singiel Dupa jak sofa statuetkę w kategorii Utwór Roku.
Dwa Fryderyki dostali „poeci hip hopu”, czyli team Łona x Konieczny X Krupa za krążek Taxi w kategorii Album Roku Hip Hop oraz w kategorii Zespół/Projekt Artystyczny Roku. A klip do ich utworu Bym poszedł przyniósł wyróżnienie reżyserowi Krzysztofowi Kiziewiczowi za Teledysk Roku.
Mrozu ponownie wyjechał z Gliwic z Fryderykami, tym razem dwoma – za MTV Unpplugged w kategorii Najlepsze Nagranie Koncertowe oraz za pochodzący z tego krążka utwór Nie stało się nic w kategorii Najlepsze Nowe Wykonanie.
Tyle samo statuetek zebrała Hani Rani wyróżniona tytułem Artystki Roku i Producentki Roku oraz Daria Ze Śląska, uhonorowana Fryderykiem w kategorii Fonograficzny Debiut Roku i Album Roku Indie Pop za płytę Tu była.
WaluśKraksaKryzys odebrał nagrodę za krążek +piekło+ niebo wyróżniony w kategorii Album Roku Rock, a L.U.C i Rebel Babel Film Orchestra statuetkę za soudtrack do filmu Chłopi w kategorii Muzyka Filmowa Teatralna i Ilustracyjna.
Daria Zawiałow zakończyła wieczór z Fryderykiem za album Dziewczyna Pop w kategorii Album Roku Pop, a Paulina Przybysz z nagrodą w kategorii Album Roku Soul/R&B/Reggae za krążek Wracając.
Fryderykiem za Album Roku Jazz zostały nagrodzone ex aequo dwie płyty Parallel Agi Derlak oraz Flying Lion w wykonaniu Andrzej Święs Trio. Agę Derlak Akademia wyróżniła również w kategorii Artysta Roku Jazz. Druga statuetka w tej kategorii została przyznana Zbigniewowi Jakubkowi za pośmiertny album Tribute to Zbigniew Jakubek. Artysta odszedł po długiej chorobie 1 maja 2023 r.
Tradycyjnie kulminacyjnym punktem wieczoru było wręczenie Złotych Fryderyków – honorowych nagród przyznawanych przez Akademię za wybitne osiągnięcia artystyczne. Anna Markowska – wiceprzewodnicząca Związku Artystów Wykonawców STOART wręczyła statuetkę Kazimierzowi Jonkiszowi, muzykowi jazzowemu i perkusiście, a Katarzyna Kuczyńska-Budka, radna miasta Gliwice wraz z dziennikarzem muzycznym Piotrem Metzem uhonorowali jedną z najbardziej charakterystycznych wokalistek – Martynę Jakubowicz. Sebastianowi Imbierowiczowi (DJ 600 Volt) producentowi muzyki hip-hopowej, Złotego Fryderyka wręczył przedstawiciel sceny rapowej Paluch.
Za nami pełna emocji 30. jubileuszowa edycja Gali Muzyki Rozrywkowej i Jazzu Fryderyk Festiwal. Wszystkim nominowanym i laureatom serdecznie gratuluję. To dzięki wam scena muzyczna w naszym kraju jest tak różnorodna i pełna dobrej muzyki. Życzę Wam dalszych sukcesów i inspiracji. Niech ta edycja Fryderyków będzie dla was dobrą prognozą na przyszłość – powiedział Bogusław Pluta, dyrektor generalny ZPAV.
FONOGRAFICZNY DEBIUT ROKU
Daria ze Śląska
ALBUM ROKU ROCK
WaluśKraksaKryzys
+piekło+niebo+
Wydawca: Mystic Production
ALBUM ROKU METAL
FLAPJACK
SUGAR FREE
Wydawca: Stage Diving Club
ALBUM ROKU ALTERNATYWA
Lech Janerka
Gipsowy odlew falsyfikatu
Wydawca: Mystic Production
ALBUM ROKU ELEKTRONIKA
Zima Stulecia
Minus 30° C
Wydawca: Astigmatic Records
ALBUM ROKU SOUL, R&B, REGGAE
Paulina Przybysz
Wracając
Wydawca: Universal Music Polska
ALBUM ROKU HIP HOP
Łona x Konieczny x Krupa
TAXI
Wydawca: Def Jam Recordings Poland
ALBUM ROKU INDIE POP
Daria ze Śląska
Tu była
Wydawca: Jazzboy Records
ALBUM ROKU POP
Daria Zawiałow
Dziewczyna Pop
Wydawca: Sony Music Entertainment Poland
ZESPÓŁ / PROJEKT ARTYSTYCZNY ROKU
Łona x Konieczny x Krupa
ARTYSTA ROKU
Lech Janerka
ARTYSTKA ROKU
hania rani
UTWÓR ROKU
Lech Janerka
Dupa jak sofa
Wydawca: Mystic Production
TELEDYSK ROKU
Krzysztof Kiziewicz
za teledysk: Bym poszedł – Łona x Konieczny x Krupa
Wydawca: Def Jam Recordings Poland
NAJLEPSZE NAGRANIE KONCERTOWE
MROZU
MTV Unplugged
Wydawca: MROZU
ALBUM ROKU MUZYKA KORZENI
EABS meets JAUBI
In Search of a Better Tomorrow
Wydawca: Astigmatic Records
ALBUM ROKU BLUES
PORTER/KARCZEWSKA
On The Wrong Planet
Wydawca: Mystic Production
PRODUCENT/PRODUCENTKA/TEAM PRODUCENCKI ROKU
hania rani
KOMPOZYTOR/KOMPOZYTORKA/TEAM KOMPOZYTORSKI ROKU
Lech Janerka
AUTOR/AUTORKA/TEAM AUTORSKI ROKU
Lech Janerka
ALBUM ROKU MUZYKA FILMOWA, TEATRALNA, ILUSTRACYJNA
L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra
Chłopi
Wydawca: Agora S.A.
ALBUM ROKU PIOSENKA POETYCKA I LITERACKA
Katarzyna Groniec
Konstelacje
Wydawca: Adapter / Warner Music Poland
ALBUM ROKU MUZYKA DZIECIĘCA
Czesław Mozil i Grajkowie Przyszłości
Inwazja Nerdów vol. 1
Wydawca: Spivart Czesław Mozil
NAJLEPSZE NOWE WYKONANIE
MROZU
Nie stało się nic (MTV Unplugged)
Wydawca: MROZU
MUZYKA JAZZOWA
FONOGRAFICZNY DEBIUT ROKU JAZZ
Michał Aftyka
ARTYSTA ROKU JAZZ
Aga Derlak
Zbigniew Jakubek
ALBUM ROKU JAZZ
Aga Derlak
Parallel
Wydawca: Echo Production
Andrzej Święs Trio
FLYING LION
Wydawca: SJ Records
Fryderyki to najważniejsze narody muzyczne przyznawane od 1995 r. przez Akademię Fonograficzną, czyli powołane przez Związek Producentów Audio Video jury, w skład którego wchodzi niemal 1800 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów branży fonograficznej. Nominowani do Fryderyków wyłaniani są w drodze tajnego głosowania wszystkich członków Akademii podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej. Członkowie Akademii mogą należeć wyłącznie do jednej sekcji i tylko w jej obrębie mają prawo głosu. Dzięki temu każdy ma szansę wypowiedzieć się w tej dziedzinie muzyki, która jest mu najbliższa.
Zwycięzcy są wybierani w drugiej turze tajnego głosowania. Wówczas członkowie Akademii wskazują już tylko jedną pozycję w danej kategorii. W przypadku uzyskania tej samej liczby głosów przez dwie lub więcej nominowanych pozycji odpowiedniemu zwiększeniu ulega liczba zwycięzców.
Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce.
Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Ekipa Bedoesa 2115 tylko z dwóch płyt osiągnęła przychód ponad 10 mln zł
Wielki sukces rodziny 2115.
Dwa krążki z obozu 2115 osiągnęły w tym tygodniu status diamentowych płyt. Żeby tego dokonać należy sprzedać muzykę na kwotę ponad 10 mln zł.
Diamentem pokrył się krążek Bedoesa „Kwiat Polskiej Młodzieży” oraz album White 2115 „Rockstar”. Każdy z krążków sprzedał się w 150 tys. nakładzie. W związku z tym, że od kilku lat ZPAV stosuje kryterium dochodowe w przypadku streamingu, wiemy, że żeby dostać diamentową płytę musi ona osiągnąć przychód 5 250 000 zł. Po podwojeniu tej sumy wychodzi nam kwota 10 500 000 zł.
Nie zapominajmy, że przychód to nie dochód (kwota na rękę). Od tej sumy należy odliczyć koszty produkcji albumu i podatki.
W przypadku Łajciora to pierwsza diamentowa płyta za album. Natomiast Borys ma już na koncie podobne wyróżnienie za krążek „Opowieści z Doliny Smoków”.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
21 Savage prawie jak Bedoes: wezwał Young Thuga i Gunnę do pogodzenia
„Ogarnijcie to gówno, przecież się kochacie”.
Podobnie jak przed laty Bedoes chciał pogodzić Young Multiego i Oliwkę Brazil słynnym wpisem „pogódźcie się, bo nie ma sensu żeby młodzi, utalentowani ludzie się kłócili” – tak teraz 21 Savage w identycznym tonie chce pogodzić Young Thuga i Gunnę.
21 Savage zwrócił się do obu raperów we wpisie na X:
– Ogarnijcie to gówno, przecież się kochacie. Dobrze wiedziałeś, że Gunna nie był żadnym gangsterem (…) Wiesz, że on nie chciał zostawić cię samego na pastwę losu. Pieprzyć ulice – nie dostaliśmy z niej nic poza traumą.

Kilka dni wcześniej Savage w programie Perspektives with Bank tłumaczył, że jego zdaniem droga do zakończenia konfliktu istnieje, ale pierwszy krok powinien wykonać Gunna.
W obronie Gunny wielokrotnie wypowiadał się jego adwokat Steve Sadow. Prawnik stanowczo zaprzecza zarzutom o współpracę z prokuraturą.
– Gunna NIE współpracował i NIE zrobił ani NIE powiedział niczego, co mogłoby zaszkodzić sprawie Thuga”- napisał na X.
Sam Gunna również wydał oświadczenie, w którym podkreślił, że nigdy nie składał zeznań, nie współpracował z organami ścigania, nie zgodził się zeznawać w sądzie ani nie miał być świadkiem w sprawie YSL RICO.
Mimo apeli i deklaracji o wzajemnym szacunku, Young Thug pozostaje nieugięty. W podcaście It’s Up There jasno odciął się od pomysłu pojednania.
– Nie będę w stanie patrzeć na ciebie tak samo, bez względu na wszystko. Możemy razem zarobić bilion dolarów. I tak nie będę w stanie spojrzeć na ciebie tak, jak patrzyłem przed tym, jak trafiliśmy do więzienia.
Young Thug na razie postawił mur na drodze do pojednania.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Fu był w rozsypce po śmierci Pona. Wiemy, skąd przyszło wsparcie
„To był jeden z najcięższych okresów w moim życiu”.
Fusznik to raper, który przez wiele lat znajdował się blisko Pona zarówno artystycznie, jak i towarzysko. Reprezentant ZIP Składu wyjawił, że przedwczesne odejście kompana okazało się jednym z najtrudniejszych doświadczeń w jego życiu.
Fu i Pono przecinali się na majku przez prawie 30 lat. Jeszcze dłużej trwała ich znajomość, która rozpoczęła się w drugiej połowie lat 90-tych, czego efektem były m.in. projekty na składance RRX i Volta, a chwilę później „Chleb powszedni”. Apogeum współpracy stanowił projekt Zipery, która z perspektywy czasu broni się chyba najlepiej w ich wspólnym dorobku artystycznym.
Ogromna ilość czasu, przez jaki raperzy wspólnie tworzyli, czy też razem spędzili, siłą rzeczy musiała się przełożyć na traumatyczną porcję przeżyć związanych z odejściem Pona. Szczerze przyznał to Fusznik, który przekazał fanom, jak wyglądał u niego ten bolesny okres. Fu wyjawił, że szczególną rolę odegrało dla niego wsparcie bliskich, a zwłaszcza żony i braci z ZIP Składu, którym podziękował za pomoc w dojściu do równowagi psychicznej.
– Psychika powoli się uspokaja… To był jeden z najcięższych okresów w moim życiu. Po śmierci Pona byłem w rozsypce, a moja rodzina musiała wiele ze mną znieść. Z całego serca dziękuję mojej żonie – była przy mnie w każdej chwili, nie odwróciła się ani na moment. Dziękuję całej mojej rodzinie za cierpliwość, wsparcie i miłość. Nie zawiodłem się na was. Dziękuję też ekipie ZIP – byliście ze mną, kiedy było najtrudniej. Kocham was wszystkich – napisał.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Ero JWP zrobił tag na okładkę płyty Polskiej Wersji. „Powrót do korzeni hip-hopu”
Jano i Hinol tłumaczą, że nie gonią za trendami.
Polska Wersja wraca z czwartą płytą „PW4EVER”. Jano i Hinol ujawnili genezę tytułu i okładki wydawnictwa, do której rękę przyłożył Ero JWP.
Front nadchodzącego albumu duetu możemy uznać za „klasyczny i mocno hip-hopowy” i jak się okazuje, taki był zamysł. Oto komentarz Polskiej Wersji:
– Oto okładka naszej nadchodzącej płyty zatytułowanej „PW4EVER”. Zarówno sam tytuł, jak i oprawa graficzna mają szczególne znaczenie – są nośnikiem idei i wartości, które od lat nam towarzyszą.
W pierwszej kolejności dziękujemy Ero JWP, autorowi tytułowego taga. Front okładki to powrót do korzeni hip-hopu – do jego pierwotnego języka, opartego na bezkompromisowości, szczerości i wierności źródłom, z których wszystko się wywodzi. Chcemy, żeby autentyczność towarzyszyła naszej muzyce na zawsze.
Ta okładka nie jest próbą gonienia za chwilową modą ani powielaniem zachodnich schematów, tak często spotykanych na polskiej scenie. Jest wyrazem sprzeciwu wobec ulotnych trendów i manifestem wierności temu, co nieprzemijające. Jej przekaz tkwi w prostocie, chcemy abyście to rozumieli.
Sam tytuł „PW4EVER” – poza oczywistym odniesieniem do liczby „4”, symbolizującej naszą czwartą płytę – jest afirmacją trwałości. To zapis przekonania, że pewne zasady nie podlegają negocjacjom ani korektom. Są stałe, niezmienne i definiują nas zarówno jako muzyków, jak i jako ludzi. Te zasady będą z nami na zawsze.
Chcieliśmy, abyście zamawiając naszą płytę i stawiając ją na półce, mieli poczucie obcowania z przedmiotem, który wymyka się procesowi starzenia. Zależało nam na tym, by była to rzecz odporna na upływ lat – napisał duet.
Kilka dni temu ukazał się pierwszy singiel Polskiej Wersji z nowej płyty „W kontakcie” oraz ruszył preorder krążka.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Żurom zdissowany przez anonimowych raperów. Kazik Kartel wyjdzie do tego dissu do walki
Raperzy zmierzą się na przyszłorocznej gali.
Nadchodzącą walka Żuroma z Kazikiem Kartelem została podkręcona o diss anonimowych raperów, którzy nie chcą ujawnić swojej tożsamości.
Kilka dni temu powstały social media nowego tworu „Diss Records”, w których promowany jest kawałek „Żurom diss” nagrany przez kilku raperów. Chociaż wygląda to wszystko trochę jakby było wspomagane AI, „nowa wytwórnia” podkreśla, że „wszystko zostało napisane własnoręcznie bez pomocy sztucznej inteligencji”.
Diss na Żuroma w swoich mediach promuje oczywiście jeden z największych wrogów twórcy akcji „Stop Pomówieniom” – Kazik Kartel, którego chcieliśmy podpytać, kto stoi za tym numerem, ale ten był bardzo tajemniczy.
– Oni się jeszcze nie ujawnili, ale będę wychodził do ich dissu do walki z Żuromem – mówi w rozmowie z GlamRap.pl.
Żuromski cały czas zaczepia swojego rywala na Instagramie, nazywając go „Głupim Kaziem” i zapowiada, że podczas dzisiejszego programu „Zadyma” pokaże coś specjalnego.
Kazik Kartel i Żurom staną naprzeciwko siebie 10 stycznia na gali Prime 15.



Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News4 dni temuPeja do przewodniczącego Lewicy: „Czerwony nygusie”
-
News4 dni temuNas ujawnił, dlaczego Eminem odmówił mu zwrotki
-
News3 dni temuWaldemar Kasta dołączył do rosyjskiej federacji
-
News3 dni temuFu był w rozsypce po śmierci Pona. Wiemy, skąd przyszło wsparcie
-
News2 dni temuRumunia: Wiz Khalifa skazany na więzienie
-
News2 dni temuWaldemar Kasta zrezygnował z gali w Moskwie. „Przerwałem udział w wydarzeniu na żywo”
-
News1 dzień temuTaco Hemingway „Latarnie wszędzie dawno zgasły”- nowa pyta promowana na Narodowym
-
News3 dni temuSprzedał katalog za miliard dolarów, nie sprzedając go. The Weeknd ustawił nowy standard dla artystów