Sprawdź nas też tutaj

Wywiad

Imigrand: „Nasza scena wygląda dobrze przy innych scenach rapowych w Europie”

Rozmawiamy z entuzjastą Sokoła i PRO8L3MU.

Imigrand / Fot. Anna Pondel

Opublikowany

 

26 kwietnia swoją premierę miał album „777”. W związku z tym wydarzeniem przygotowaliśmy wywiad z jego autorem. Zahaczyliśmy o wiele ciekawych wątków związanych z projektem, jak również o zjawiska zachodzące na scenie. Imigrand jednym tchem wymienia najlepsze produkcje polskiego podziemia i mówi o planach związanych na przyszłość.

Większość naszych czytelników z pewnością pierwszy raz ma styczność z twoją ksywką – powiedz parę słów o sobie i o tym z jakich rzeczy można Cię kojarzyć?

Najprościej rzecz ujmując jestem jednym z wielu chłopaków robiących rap w Polsce. Zajmuję się tym od ponad 7 lat, swój pierwszy nielegal dla stricte lokalnego grona odbiorców wydałem w grudniu 2014r. Myślę, że osoby które spotkały się z moją twórczością, mogą kojarzyć mnie z supportów w wielu miastach Lubelszczyzny, podczas tras koncertowych innych artystów czy Juwenaliów.

Gdybyś miał zobrazować, skategoryzować jaki rodzaj rapu nagrywasz to jak byś go określił?

Zawsze starałem się robić rap, który jest autentyczny. By w każdym moim kawałku odbiorca słyszał, że jest to część mnie, że w ten sposób właśnie widzę pewne sprawy, że właśnie „ta” dana rzecz jest dla mnie ważna. Sam zawsze to definiowałem jako truskulowy niuskul, jeśli w ogóle istnieje coś takiego. Ja po prostu nagrywam na niuskulowych bitach, przy czym treść moich kawałków odbiega od dzisiejszych trendów typowych graczy z nowej szkoły. Którzy moim zdaniem nie mają nic ciekawego do przekazania. Myślę, też, że to jest to co mnie wyróżnia.

Jak z perspektywy czasu wspominasz „I’mGrand” i lokalny rapowy rynek?

„I’mGrand” było dla mnie przełomowym krokiem w przód jeśli chodzi o samą muzykę. Progres liryczny jaki dokonałem na tym albumie dał mi motywację do dalszego działania. Zauważyłem, że z płyty na płytę jest lepiej i powoli coraz więcej ludzi zaczyna to dostrzegać.

Lokalny rapowy rynek przyjął to dobrze na koncertach, po których otrzymywałem wiele pozytywnych opinii, że idę w dobrym kierunku. Nie mniej jednak jak nawijałem na tym albumie w kawałku „Czuję się wyżej” : „Mam duże oczekiwania nie słucham jęków/ Nie mieszczę się w moich planach na mym osiedlu / Jak podświadomość pozwala mi chwytać się chmur / To nie jest dziwne, że z niektórymi na pieńku”. Więc nie do końca jest tak różowo i pierwsze oznaki zawiści już też zdążyłem poznać.

Myślisz, że w dobie Internetu jest jeszcze podział na mainstream i underground?

Myślę, że nie. Z własnych obserwacji zauważyłem, że to by być znanym szerokiemu gronu odbiorców warunkuje dziś popularność. Jedni ją zdobywają robiąc naprawdę kozackie i oryginalne rzeczy, drudzy wybijają się na chwilowych trendach zalewając Internet czymś co nie ma żadnej wartości, ale wpada w ucho i ktoś to podchwytuje.

Co możesz powiedzieć na temat zjawisk zachodzących w głównym nurcie? Co Ci się podoba, co Cię drażni? Może chciałbyś coś zmienić?

Zacznę może od pozytywów, podoba mi się to, że nasza scena wygląda dobrze przy innych scenach rapowych w Europie. Mamy sporo dobrych technicznie graczy, pełnych charyzmy, odnajdujących się w najnowszym brzmieniu, ale jednak brzmiących oryginalnie.

Podoba mi się również to, że starsi raperzy są chętni na współprace z nowym pokoleniem, nie ma jakichś rażących podziałów. Nie podoba mi się natomiast to, że coraz bardziej to wszystko brnie w komercję, nie chodzi mi nawet o występowanie raperów w reklamach czy typowo komercyjnych projektach jak np. ten z EB (który uważam, że wyszedł kozacko, a każdy biorący w nim udział mógł się sprawdzić). Mowa jest o tym, że istnieją w Polsce raperzy, którzy całą swoją twórczość opierają na tym co jest modne i o tym też nawijają. Każdy ich kawałek podyktowany jest tym co będzie popularne i się sprzeda. Uważam, że kiedy nawijasz typowo pod publikę to nie jesteś żadnym artystą. Dla mnie muzyka to forma wyrażania siebie i nie wyobrażam sobie by ktoś mi mówił o czym mam rapować.

Jeśli mógłbym coś zmienić to na pewno mentalność słuchaczy. W obecnych czasach bardzo dużo się raperom wybacza. Ale może to tylko takie moje „stare podejście” do spraw…

Pytanie w drugą stronę – masz swoje ulubione płyty z podziemia z czasów kiedy ten podział był dosyć wyraźny?

Muszę przyznać, że nie sprawdzałem wielu podziemnych płyt, jeżeli już to z lokalnego podwórka. Natomiast płyty, które zapadły mi w pamięć jako typowe nielegale, które zrobiły na mnie wrażenie to na pewno VNM – „Na szlaku po czek”, Kuban – „Co za mixtape”, Taco Hemingway – „Trójkąt Warszawski” oraz Guzior – „Yllom”.

Nie myślałeś żeby zgłosić się do jakiego label’u z materiałem? Albo chociaż do jakiejś akcji pokroju SB Starter?

Myślałem, teraz gdy jestem pewny swojego nowego materiału bardziej niż kiedykolwiek wcześniej uważam, że nawet powinienem. Rozważałem napisanie do kilku wytwórni.

Jak wygląda u Ciebie sprawa z promocją materiału? Myślisz, że własny kanał, fanpage jest wystarczającym narzędziem do pokazania się? Masz w planie kolejne klipy?

Założyłem sobie na początku, że chciałbym wszystkie moje rzeczy trzymać u siebie na kanale i powoli budować go tak by docierać do coraz większego grona odbiorców.

Natomiast jestem świadom, że sam nie zdziałam tyle ile przy pomocy wytwórni, czy chociażby mając możliwość udzielenia wywiadu do takiego portalu informacyjnego jak Wasz. Staram się łapać nowe kontakty i mam nadzieję na to, że zostanę zauważony przez jakiś większy label, który będzie chciał mnie mieć w swoich szeregach. Tak, planuję kolejne klipy.

Jak długo pracowałeś nad „777” i co było najbardziej czasochłonne w całym procesie stworzenia albumu?

Nad „777” pracowałem właściwie od lipca 2018, wtedy zacząłem pisać pierwsze teksty na ten album. Było to jeszcze podczas moich wakacji w UK, jak tylko wróciłem do Polski pod koniec września to zacząłem pierwsze nagrywki. Planowo płyta miała ukazać się pod koniec marca, to natłok innych obowiązków związanych ze studiami czy pracą na pół etatu sprawił, że sesje nagraniowe wydłużyły mi się w czasie. Miałem też problemy charakteru technicznego, musiałem zmienić studio nagraniowe. Myślę, że to było właśnie najbardziej czasochłonne w procesie tworzenia albumu. Same teksty pisałem w przeciągu 6 miesięcy, niektóre leżały i czekały na nagranie, a niektóre z kolei zostały zastąpione nowymi.

Nawiązując do symboliki tytułu. Myślisz, że „777” będzie w sensie muzycznym, twoim rozbiciem banku w kasynie, twoje rzeczy rozejdą się szerzej?

Tak, wierzę w to i myślę, że poczyniłem ku temu odpowiednie kroki. Dając słuchaczowi dobry jakościowo materiał niosący ze sobą jakąś wartość liryczną.

„777”. Sprzedaj nam ten materiał. Dlaczego warto postawić na Ciebie?

„777” jak już wspominaliście w swoich wpisach dotyczących moich singli, to album, który oparty jest na złożonej symbolice. Symbolika ta jest po części antonimem wartości do których dąży dzisiejszy świat. Ten album wyróżnia jego treść, przekaz, trochę mniej brzmienie. Myślę, że ta płyta tekstowo jest czymś co powoli zanika na młodej polskiej scenie rap i czego zaczyna nam brakować. Mam na myśli takie wartości jak przyjaciele, rodzina, miłość, bystrość umysłu, własne zdanie. Podczas gdy słyszymy non stop wałkowane kawałki o hajsie, laskach, narkotykach, lansie – jakoby to były jedyne rzeczy o których może rapować młody raper. Dlaczego warto postawić na mnie? Bo nie jestem nijaki, mam coś do powiedzenia.

Zapewne jesteś nie tylko twórcą, ale również słuchaczem. Jakie pozycje z tego roku zrobiły na tobie największe wrażenie, albo wskaż te na które najbardziej czekasz.

Z Polski jak dotychczas najbardziej „PRO8L3M – Widmo” i Sokół – „Wojtek Sokół”. Natomiast ze Stanów to ostatnio cały czas na głośnikach „Offset – Father of 4”. Najbardziej wyczekiwaną przeze mnie płytą jest nowa produkcja J.Cole, jednego z najbardziej cenionych przeze mnie raperów na świecie. Z rodzimych wydawnictw to jestem ciekaw Gedza, Quebonafide i Rasmentalismu.

Jakbyś chciał pokierować swoją przygodą muzyczną w dłuższej perspektywie? Masz jakieś sprecyzowane plany?

Cały czas pracuję nad tym by zostać zauważonym przez większą wytwórnie muzyczną i podpisać profesjonalny kontrakt, zacząć jeździć z koncertami po całej Polsce i wydawać legalnie swoją twórczość. Na pierwszym miejscu stawiam muzykę, robię ją jak najlepiej potrafię, bo uważam, że obroni się sama. Jeśli chodzi o show biznes, pokierowanie moją karierą, to szukam do tego odpowiednich ludzi.

Więcej o płycie „777” przeczytacie tutaj.

 
12 komentarzy

12
Dodaj komentarz

1500
najnowszy najstarszy oceniany
STOP KUTASOM NA GLAM RAPIE INICJATYWA OBYWATELSKA

CO ZA ŚMIECIE, DO UTYLIZACJI…

WY DEBILE, ANALNE CWELO-ZJEBY, LACHOCIĄGI, DO WORA…!!!

JESTEŚCIE CIĘŻKIMI FRAJERAMI I BITYMI CWELAMI…!!!

JEBAĆ, PUDEL RAP I MODERATORA ANALNEGO Z KUTASEM PRZEBIERAŃCA, TFU…!!!

Odb

Wygląd imigranda jest dobry na scenie w europie gorszy na scenie w polsce

Wojtek

imigrand ty kurwo. bedziesz bity i ruchany smieciu

JJ Okocha Eintrach F1

Dajta mnie tego feata
https://youtu.be/L6rQAC6XBes

P P PP P PP P PP P PP P PP P PP P PP P P
tak to jest yo

ile jeszcze foteczek i gwiazdek uruchomicie żeby mnie sprawdzac ?

piesciejebal

patrząc na tę miniaturkę myślę, że nad tym trywialnym aforyzmem siedział cały rok i raczej nie ma co sprawdzać jego twórczości, bo może się okazać że mieszkam na planecie Ziemia, może nawet okrągłej itp.

Analny

Imigrand: „Nasza scena analna wygląda dobrze przy innych analnych scenach w Europie”

Admin

Trzeba cię przecwelic w końcu, tak jak lubisz, ip namierzony już

Albert ZweinStain

Powtórz to co powiedziałeś, ale powoli.

aaa

Kto to kurwa jest?

ProfesorNauk

Będzie o nim głośno. Albo i nie.

Popularne