News
„JAK TY KURWA MOŻESZ Z CZARNUCHEM PRACOWAĆ”. O RASIZMIE W POLSKIM RAPIE
Twórca wielu polskich klipów hiphopowych oraz współtwórca kanału Diil TV opowiada o rasizmie w polskim rapie.
Miłosz Hunzvi wychował się na Grochowie, jego matka jest Polką, a ojciec, który już nie żyje pochodził z Zimbabwe. Miłosz jest autorem wielu popularnych teledysków hip-hopowych m.in. Hemp Gru – "Zapomniani Bohaterowie", Eldo – "Daniel Drumz Gra Funk" czy W.E.N.A. i Rasmentalism – "Na Wstecznym".
Niektóre klipy wyreżyserowane przez Miłosza mają nawet po 10 milionów wyświetleń na YouTube. – Chyba największym sukcesem jest to, że z moim wspólnikiem Sebastianem Sobieszczańskim i chłopakami z Hemp Gru założyliśmy Diil Tv, jeden z największych kanałów na YouTube w Polsce. Budowaliśmy go od zera, skutecznie go rozwinęliśmy, w tym momencie kanał ma łącznie ponad 170 milionów wyświetleń i ponad 300 tys. subskrybentów – mówi filmowiec w rozmowie z metrowarszawa.gazeta.pl.
Czy spotkały cię jakieś rasistowskie docinki w środowisku hip-hopowym? – Niestety, tak. To jakaś absurdalna sytuacja. Przeraża mnie to, bo hip-hop to nie jest kultura i muzyka, która urodziła się w Polsce. To kultura, która pochodzi od mniejszości narodowych z Nowego Jorku, głównie od czarnych i Latynosów. To jakiś paradoks, bo hip-hop to chyba największa multikulturowa społeczność na świecie, skupia wszystkich od Azjatów po Latynosów, do Afrykańczyków po Europejczyków itd. Miliony ludzi się identyfikuje z tą kulturą, oddaje hołd pionierom stylu i uczestniczy w czymś, co powstało dzięki mniejszościom narodowym w Stanach Zjednoczonych. Absurdalnym jest, że raperzy często są rasistami lub mają rasistowskie poglądy. Dotknęło mnie to wielokrotnie od raperów, po których nigdy byś się tego nie spodziewał – wyjaśnia reżyser.
Miłosz nie chce wymienić nazwisk osób, od których usłyszał rasistowskie docinki, mówi tylko, że są to bardzo popularni raperzy, których znamy z YouTube'a, a niektórych nawet z telewizji. – Pamiętam np. sytuację, kiedy siedziałem z moimi ziomkami, z którymi w tym czasie współpracowałem i jeden z raperów, uważany przez wielu ludzi za hip-hopową legendę, został przez nas zaproszony do stolika. Kiedy mnie zobaczył, podszedł do mojego kumpla i zapytał: „Jak ty, kurwa, możesz z czarnuchem pracować?”. Nie skomentowałem tego. Po krótkiej chwili ten „wielki raper” został wyproszony. Z jednej strony byłem zdziwiony, z drugiej nie aż tak bardzo, bo wcześniej spotykały mnie podobne sytuacje od fanów i słuchaczy hip hopu – relacjonuje.
Filmowiec nie uważa jednak, że środowisko hiphopowe w Polsce jest rasistowskie, chociaż wielu raperów z ugruntowaną pozycją na scenie, biorących udział w tym multikulturowym projekcie ma rasistowskie poglądy i uprzedzenia.
Ostatnimi czasy, lawinę rasistowskich komentarzy wywołało zdjęcie czarnoskórej żony szczecińskiego rapera Soboty. Miłosz wspomina, że coś podobnego go również spotkało. – Kiedy „fani” odkryli, że teledyski dla Hemp Gru od pięciu lat kręci czarnoskóry koleżka. Poszła duża fala hejtu w moją stronę, pod teledyskami pojawiły się obraźliwe komentarze typu: „Jak to, kurwa, czarny koleś robi wam klipy?!”, dostawałem groźby w wiadomościach na Facebooku itd. Zdarzało się, że na koncertach, na które jeździłem z raperami, byłem obrażany przez ich fanów. W wielu sytuacjach odbijało się to na mnie emocjonalnie. Ale ja już znam swoją wartość, tożsamość i ciężko, żeby mi ktoś ją w ten sposób odebrał, czy zniechęcił do działania. Docinki przyjmowałem i przyjmuję z dystansem. Dziś już mnie to nie rusza – zapewnia.
Poniżej mozecie zapoznać się także z komentarzami Vienia i Cywila, które odnoszą się do wywiadu z Miłoszem.
Vienio: – Kiedy opowiadał mi o tym przy piwku w planie b doznałem szoku. Myślałem, że rasistowskie zaczepki nie istnieją w świecie hip hopu. Zadzwoniłem do Igora, mojego kumpla dziennikarza, że koniecznie musi zrobić wywiad z nim – napisał raper.
Cywil: – Oprócz tego, że zrobił kilkadziesiąt klipów dla HG, zrobił również dwa dla mnie – "Po co mi skrzydła" i "Ekspresja". Jest to dla mnie kompletnie niezrozumiałe jak "fan" kultury/muzyki hip-hopowej może być rasistą, no ale cóż… – napisał raper.
Warto przy okazji skonfrontować tutaj wypowiedź A$AP Ferga sprzed kilku dni, który stwierdził, że "rasizm już dziś nie istnieje".
fot. Przemysław Pałubiński
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
50 Cent znów uderza w Diddy’ego, komentując jego wygląd po aresztowaniu i pierwszych wizytach w sądzie.
W rozmowie z Us Weekly Curtis raper wrócił do momentu, w którym po raz pierwszy zobaczył materiały z udziałem Seana Combsa po zatrzymaniu. Jak przyznał, najbardziej zapadły mu w pamięć szkice z sali sądowej.
– Postarzał się w ekspresowym tempie – stwierdził. – Poszedł do więzienia, włosy miał kruczoczarne jak moje. A następnego dnia wyglądał już kompletnie inaczej. Widziałem tylko te rysunki z sali sądowej. Jak go narysowali, wyglądał jak szop pracz. Pomyślałem wtedy: kiedy to się stało? – dodał.
Wypowiedź padła przy okazji rozmowy o serialu dokumentalnym Netflixa „Sean Combs: The Reckoning”, którego 50 Cent jest producentem wykonawczym. Produkcja skupia się na narastającej liczbie oskarżeń oraz problemach prawnych twórcy Bad Boy Records. Choć temat jest poważny, Jackson nie odmówił sobie kolejnej publicznej szpileczki wbitej w wieloletniego rywala.
@usweekly 50 Cent gives his reaction to Diddy's shocking transformation from the courtroom to prison in an exclusive Us Weekly #coverstory ♬ original sound – Us Weekly
Raper odniósł się również do krążących spekulacji wokół samego dokumentu. Wspomniał między innymi o osobach z branży, które jego zdaniem powinny się w nim pojawić, oraz o pogłoskach dotyczących potencjalnego udziału członków rodziny Diddy’ego. Podkreślił też, jak szerokie konsekwencje dla całego środowiska mają obecne zarzuty wobec Combsa.
Jednym z najbardziej kontrowersyjnych wątków „The Reckoning” okazało się użycie niepublikowanych wcześniej nagrań z udziałem Diddy’ego. Do sprawy odniósł się jego wieloletni osobisty operator Michael Oberlies w rozmowie z Rolling Stone.
– Przez ponad dwa lata pracowaliśmy nad projektem poświęconym Diddy’emu. Materiały, o których mowa, nie zostały udostępnione przeze mnie ani przez nikogo upoważnionego do zarządzania archiwum Seana Combsa. Zrobiła to osoba trzecia, która zastępowała mnie przez trzy dni, gdy byłem poza stanem.
Oberlies zaznaczył również, że sytuacja nie miała związku z żadnym sporem kontraktowym, a wykorzystanie nagrań określił wprost jako „nieetyczne i nie do zaakceptowania”.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
French Montana i Max B wydają płytę, której tytułem nawiązują do Donalda Trumpa
Max B niedawno opuścił więzienie po 16 latach odsiadki.
French Montana i Max B wracają do wspólnej gry po latach ciszy. Na pierwszy ogień idzie numer, który już samym tytułem robi zamieszanie.
Duet wypuścił singiel „MAWA (Make America Wavy Again)”, zapowiadający wspólny projekt o tej samej nazwie. Kawałek trafił do sieci 12 grudnia wraz z dopracowanym klipem w reżyserii Kid Arta. Tytuł to oczywiste przekształcenie hasła „Make America Great Again”, którym posługiwał się Donald Trump, tym razem jednak przerobione na slangowy manifest „wavy” estetyki Maxa B.
French Montana i Max B podgrzewali atmosferę wokół numeru od początku grudnia. Na dwa dni przed premierą pokazali w sieci fragmenty z planu teledysku, dając fanom jasny sygnał, że długo wyczekiwany powrót jest już za rogiem.
„MAWA (Make America Wavy Again)” to pierwszy oficjalny przedsmak ich wspólnego projektu, który ma ukazać się 9 stycznia. Będzie to ich pierwszy wspólny mixtape od sześciu lat, ale nie jedyny materiał, nad którym obecnie pracują.
W listopadzie, krótko po wyjściu Maxa B z więzienia, raperzy zapowiedzieli kolejny projekt we wspólnym poście na Instagramie:
– Coke Wave ‘NARCOS’ 3.5 – 9 stycznia 2026. Sezon Coke Wavy oficjalnie wraca do gry.
Ten sam miesiąc przyniósł także oficjalny powrót Maxa B do muzyki. Raper był wielokrotnie widywany w studiu, a jego comebackowym numerem został singiel „No More Tricks”. Utwór miał otwierać album „Public Domain 7: The First Purge (Patient Zero)”, zapowiadany na 28 listopada, jednak projekt ostatecznie nie ujrzał światła dziennego.
W rozmowie z Billboardem Max B otwarcie mówił o powrocie do formy: – Zajmie mi chwilę, żeby pozbyć się tej rdzy. Nadchodzi moja muzyka, to się dzieje.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Fergie świętuje z The Black Eyed Peas. Czy zespół wróci?
„W końcu udało się nam zasiąść przy jednym stole”.
Członkowie The Black Eyed Peas znów pojawili się razem w jednym kadrze. Wystarczyło jedno spotkanie, by uruchomić lawinę spekulacji o powrocie składu.
Fergie opublikowała w serwisie X zdjęcia z kameralnego spotkania urodzinowego, na którym pojawili się także will.i.am, apl.de.ap i Taboo. Na fotografiach widać uśmiechy, luźną atmosferę i wyraźną chemię, która momentalnie rozpaliła fanów grupy na całym świecie.
– W końcu udało się nam zasiąść przy jednym stole i wspólnie uczcić nasze okrągłe urodziny. To była wyjątkowa noc z moimi braćmi, pełna miłości – napisała Fergie.
Ten moment ma dodatkowy ciężar, biorąc pod uwagę historię zespołu. W 2017 roku Fergie zakończyła współpracę z The Black Eyed Peas, skupiając się na solowej karierze i życiu prywatnym. Pozostali członkowie kontynuowali działalność bez niej, regularnie wydając muzykę i koncertując. Przez lata temat ewentualnego powrotu pełnego składu pojawiał się wielokrotnie, ale zespół konsekwentnie unikał jednoznacznych deklaracji.
Pod postem natychmiast zaroiło się od komentarzy fanów, którzy domagają się nie tylko wspólnych zdjęć, ale też nowej muzyki i trasy koncertowej. Trudno się dziwić, skoro The Black Eyed Peas to autorzy hitów, które zdefiniowały pop i hip hop lat 2000., takich jak „Where Is the Love?”, „Boom Boom Pow” czy „I Gotta Feeling”.
Na razie nie padły żadne oficjalne zapowiedzi dotyczące reaktywacji zespołu. Jedno jest pewne: samo spotkanie wystarczyło, by przypomnieć, jak silna była i wciąż jest marka The Black Eyed Peas.
Finally got to break bread and celebrate our milestone birthdays together. What a special night with my brothers, filled with so much love 🫛🫛♥️♥️ pic.twitter.com/WLLnqqnHyC
— Fergie (@Fergie) December 13, 2025
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Pablo Novacci: „Zostałem oszukany, jestem na dnie i z długami”
Raper skończył 33 lata, ale jak informuje, to najgorsze urodziny w jego życiu.
Raper i producent z Jeleniej Góry podzielił się ze słuchaczami smutnymi wieściami. Novacciemu nie poszło w biznesie – bo jak informuje – zaufał nieodpowiednim ludziom.
– Ogólnie to myślałem, że rok temu (12.12) miałem najgorsze urodziny w życiu, ale w tym roku te przebiją wszystko. Nie odbierajcie tego jako jakieś żalenie się, po prostu to najgorszy rok w moim całym życiu, jestem chodzącym zombie i jestem na samym dnie. Zostałem potężnie oszukany i wpieprzony w długi, w dodatku chcąc dobrze – napisał.
– Chciałem wrzucić numer na moje urodziny jak co roku to robię, ale bez ściemy zamuliłem bo nie miałem siły podnieść się z łóżka, a co dopiero coś tam klikać. Sorry, wrzucę na dniach, więc wyjdzie trochę później na Spotify, a na YouTube to zaraz mogę wrzucić w sumie – dajcie znać czy w ogóle chcecie. Muzyka to ostatnie co mi zostało, tak samo jak słuchacze. Jeszcze raz sorry za tak depresyjny post, ale jest jak jest, koniec z jakąkolwiek ściemą. 33 lata w dupę j*bane – dodał.
Pablo Novacci sporą część swojego życia spędził na Wyspach Brytyjskich. Współpracował ze śmietanką polskiej sceny hip-hopowej, m.in. z Białasem, Bedoesem, Koldim, Sentino, Smolastym, Sponsem, White 2115 czy Young Multim.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
The Game w rozmowie z Shannonem Sharpe’em bez wahania ogłosił się numerem jeden z Compton.
Podczas wizyty w programie Club Shay Shay raper wrócił do starej, ale zawsze gorącej dyskusji o hierarchii muzycznej swojego miasta. The Game postawił sprawę jasno i bez półśrodków:
– Zdecydowanie jestem najlepszym raperem z Compton – powiedział wprost, a chwilę później poszerzył tę tezę na całe Zachodnie Wybrzeże.
Raper przekonywał, że jego pozycja wynika z połączenia warsztatu i ulicznego doświadczenia:
– Nikt nie jest w stanie mnie przegadać. Każdy, kto się zna, to wie.
Game podkreślił technikę i autentyczność jako fundament swojej twórczości. Na koniec dorzucił jeszcze jedno zdanie, które tylko podgrzało atmosferę: – Jestem najlepszym raperem w tym mieście.
Fragment rozmowy szybko obiegł sieć po tym, jak udostępnił go DJ Akademiks na Instagramie. W komentarzach momentalnie pojawiło się nazwisko Kendricka Lamara, a fani podzielili się na obozy. Jedni bronili legendy Kendricka, inni przyklaskiwali Game’owi, część próbowała godzić oba światy.
Jeden z komentarzy zwrócił uwagę na ponadczasowość twórczości Lamara. – Kendrick jest najlepszy, a jego muzyka przetrwa, bo mówi o realnych sprawach, a nie tylko rzuca wyzwiskami – napisał fan. Pojawiły się też głosy, że choć The Game ma prawo do takiego zdania, wpływ Kendricka na tożsamość Compton jest nie do podważenia.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News2 dni temuSokół ma pomysł, jak zabezpieczyć finansowo córkę Pona
-
News3 dni temuPopek odpiął wrotki – przemiana była chwilowa i wrócił do starych nawyków
-
ranking5 dni temuMata przejął największe polskie miasta, a Pezet stworzył ogólnopolski hymn
-
News4 dni temuJeden z największych sklepów streetwear ogłosił upadłość
-
News4 dni temuWściekły Bastek odpowiada na komentarze, żeby poszedł do pracy
-
News5 dni temuBonus RPK stanął po stronie córki Pona. Ośmieli tym Sokoła?
-
News5 dni temuDoda obejrzała dokument 50 Centa o Diddym: „Zboczeniec”
-
Singiel2 dni temuŻabson & Wiz Khalifa „Klasyk” – mistrzowska kolaboracja dostępna