News
Lech Polish Hip-Hop Music Awards Płock 2022 – nominacje
Nagrody będą przyznawane w 18 kategoriach.
Zeszłoroczne, debiutanckie LPHHMA okazało się wydarzeniem o dużej randze artystycznej i świętem branży hip-hopowej. – Pokazaliśmy że można produkować jakościowe rzeczy – nawet w tak trudnych dla kultury czasach – przyznał organizator Marcin Siwek. Trzy lata przygotowań dały efekt, choć ograniczenia pandemiczne nie pozwoliły niestety celebrować w pełni. Z tym większą radością zapraszamy 14 sierpnia do płockiej Orlen Areny. Ceremonia będzie zwieńczeniem trzydniowego Lech Polish Hip-Hop Festival który w dniach 11-13 sierpnia odbędzie się na nadwiślańskiej plaży w Płocku.
Rebelianci w stolicy hip-hopu
Dlaczego Płock? Bo tu wszystko się zaczęło, historyczna stolica Mazowsza (i Polski!) stanie się na kilka dni także stolicą polskiego hip-hopu.
– Płock jest niezwykle przyjaznym miejscem dla hiphopowców, ale także dla samych uczestników. Zdecydowanie poprawiło się skomunikowanie z innymi miastami – jest kilka połączeń kolejowych, regularne linie busów, a od autostrady A1 Płock dzieli nieco ponad 35 km. Bardzo atrakcyjny jest również sam obiekt w którym odbędzie się gala – czyli płocka Orlen Arena, nowoczesna hala, mogąca pomieścić ponad 5000 uczestników. W tym roku ponownie stawiamy na rozbudowaną infrastrukturę multimedialną, świetne nagłośnienie oraz przywiązujemy dużą wagę do części artystycznej. Jestem przekonany, że obsadą gali wszyscy będą mile zaskoczeni – mówi Marcin Siwek.
Setki metrów kwadratowych ekranów LED, rozbudowana technika sceny i jej imponujący rozmiar to nie wszystko. Wyjątkowe widowisko z pewnością zapewni L.U.C. i jego Rebel Babel. Ta innowacyjna orkiestra 360’ potrafi łączyć języki, kultury świata i style hip-hopu z jazzem i folkiem. Na jej czele stoi raper i kompozytor, laureat wielu nagród kulturalnych, m.in. Paszportu Polityki. Za swoje niekonwencjonalne pomysły i zmysł łączenia sztuki z technologią okrzyknięty został przez dziennikarzy artystą XXI wieku.
Gala, której przyświecają gwiazdy
To oczywiście tylko preludium, bowiem line-up jest przepełniony gwiazdami muzyki. Na pewno jedną z najjaśniejszych gwiazd, które tego wieczora wystąpią w Płocku będzie Kalush Orchestra – eklektyczna, a co więcej wybuchowa mieszanka, w której nie brakło rapu i która pozwoliła zwyciężyć na tegorocznej Eurowizji! Energii płynącej ze sceny z pewnością nie zabraknie także podczas występów Margaret, Szczyla, Jetlagz, Włodiego, VaeVistic, Bonsona oraz zespołu Cukier. Bez wątpienia tego wieczora hip-hopu będzie w Orlen Arenie po sufit!
W kwestii prowadzących ponownie stawiamy na połączenie dziennikarskiego profesjonalizmu z hiphopowym doświadczeniem – powróci bezbłędny duet: Gabi Drzewiecka z Te-Trisem. Nagrody po raz kolejny będą przyznawane w 18 kategoriach, honorujących hiphopowe tradycje EPki i mixtape’u, oddających szacunek DJ-om i producentom (również tym bez raperów przy boku), baczni przy tym obserwujących underground, debiuty i odkrycia.
Gremium – transparentnie i wśród specjalistów
Gremium wyłaniające honorowanych artystów i artystki nie obyło się bez zmian. Kładliśmy nacisk na to, by uwzględniało tych najsumienniej głosujących rok temu, a przede wszystkim osoby w 2021 roku dziennikarsko aktywne, szeroko dyskutowanych liderów opinii i konsekwentnych w działaniach promotorów muzyki. Tym razem działalność twórcza i wewnątrzbranżowe kooperacje nie wykluczają z jury. Traciliśmy w ten sposób zbyt wielu specjalistów, ale przedłożony regulamin jasno określa kwestię głosowania na swoich klientów bądź współpracowników. Nie ma nagród bez transparentności.
– Zależało nam, żeby swoich przedstawicieli miał ogół redakcji zróżnicowanych pod względem preferencji, ale nagroda ma mieć swoją powagę, dlatego przedkładamy dziennikarstwo nad influencerkę, prowokacje, PR i sensacyjne newsy; jakość jurorowania ponad liczebność jury. To nasz sposób uhonorowania tych pracujących u podstaw – prowadzących audycje w radiach regionalnych, tworzących pasjonackie fanpages zaglądające tam, gdzie komercyjne media dawno przestały patrzeć. Hip-hop wiele im zawdzięcza – przyznaje przewodniczący gremium LPHHMA, Marcin Flint. Zachęcamy do obserwowania naszych sociali, gdyż jurorki i jurorzy zostali tam przedstawieni.
Nominacje Lech Polish Hip-Hop Music Awards 2022
Album roku
- Barto Katt – YUPPIE
- Bisz x Kosa – Blady król
- Ero – Eroizm
- Sokół – Nic
- Szczyl – Polska Floryda
EP roku
- Belmondawg – H.A.U.
- Lowpass – +
- Miszel – Eurotrap
- Pstykidd – Treasure chest
- Ryfa Ri x Panama – Elo polo
Singiel roku
- Belmondawg – CAPTCHA (prod. Expo 2000)
- Hodak/2K x Deemz – Oh no (prod. 2K, Deemz)
- Kaz Bałagane feat. Młody Dron – Blueface (prod. Sher7ock)
- Mata – Patoreakcja (prod. Trooh Hippi)
- Szczyl – Hiphopkryta (prod. Magiera)
Utwór roku
- Barto Katt feat. Miły ATZ, Ras – 99’skarg (prod. Barto Katt)
- Belmondawg – W te i wewte (prod. Expo 2000)
- Mata – 67-410 (prod. Pedro, M. Żółtański)
- Sokół feat. Zespół Dziecięcy Fasolki – Jak urosnę (prod. Pereł)
- Gruby Mielzky feat. Miły ATZ – Co to ten rap? (prod. The Returners)
Kooperacja roku
- Belmondawg feat. Dizkret – Followup (prod. Expo 2000)
- Kaz Bałagane feat. Młody Dron – Blueface (prod. Sher7ock)
- Mata feat. Quebonafide, Malik Montana – Papuga (prod. JOSKEE)
- Tommy Cash & Quebonafide – Benz-Dealer (prod. Danny)
- Szczyl feat. Piotr Rogucki – Cień (prod. nolyrics)
Raper/Raperka roku
- Belmondawg
- Ero
- Mata
- Sokół
- Szczyl
Zespół roku
- Hałastra
- JWP/BC
- Lowpass
- OIO
- WRR
Debiut roku
- asthma x Młody – Manifest
- CatchUp – Perypetie
- Sobel – Pułapka na motyle
- Szczyl – Polska Floryda
- Zdechły Osa – Sprzedałem dupę
Odkrycie roku
- Hałastra
- Jerzyk Krzyżyk
- Kinny Zimmer
- Rusina
- Vkie
Label roku
- 2020
- Asfalt Records
- Def Jam Recordings Poland
- SBM Label
- QueQuality
Wydarzenie roku
- #MuremZaBonusem
- Jubileusz „S.P.O.R.T.” – reedycja albumu, trasa koncertowa i pogodzenie Tede z Borixonem
- Koncert Maty na Bemowie
- Mata przejmuje McDonald’s
- Rozwój kobiecego rapu i jego odbiór
Undergroundowa płyta roku
- Barto Katt – YUPPIE
- Konarski – Kryzys wieku średniego
- Kuba Knap x Bonny Larmes – Namazane
- Ryfa Ri x Panama – Elo polo
- Vkie – Dżungla
Mixtape roku
- DeNekstBest – DeNekstBest Mixtape 2
- Kaz Bałagane – COCK.0Z MIXTAPE
- SB Maffija – Znowu razem mixtape
- Skrubol i JupiJej – Sprzedam Merca mixtape
- Żabson – Ziomalski mixtape
Instrumentalna płyta roku
- Amatowsky – Dilla dawg
- 600V – Funky Grooves pt. 1
- Emapea – Bees, trees And flowers
- Pejzaż – Wyspa
- RTN – Vibestrumentals
Producent roku
- @atutowy
- Barto Katt
- Gibbs
- Lanek
- Magiera
Video roku
- Mata – Kiss cam (reżyseria Nastazja Gonera)
- Mata feat. Quebonafide, Malik Montana – Papuga (reżyseria Igor Ignacy Leśniewski)
- Mata – Patoreakcja (reżyseria Maciej Buchwald)
- Tommy Cash & Quebonafide – Benz-Dealer (reżyseria Sebastian Pańczyk)
- Sokół – Jednorożec (reżyseria Sebastian Pańczyk)
Featuring roku
- Ras w „99’skarg” Barto Katta
- Dizkret w „Followup” Belmondawg
- Słoń w „Klękaj przed panem” Białasa
- Miły ATZ w „Co to ten rap?” Grubego Mielzkiego
- Młody Dron w „Blueface” Kaza Bałagane
DJ roku
- Eprom
- Falcon1
- HWR
- Lazy1
- Phunk’ill
Partnerem tytularnym wydarzenia jest marka LECH należąca do Kompanii Piwowarskiej, która od lat aktywnie wspiera wiele projektów muzycznych i kulturalnych, m.in. wspomniany Polish Hip-Hop Festival.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
W T Love znów zatrzęsło się w posadach. Po trzech dekadach w ekipie Sidney Polak odpuszcza granie z zespołem.
Sidney Polak, który był filarem składu od połowy lat 90. Muzyk wyjaśnił, że zamyka wieloletni etap i nie zamierza oglądać się za siebie.
– Wczoraj zamknął się naprawdę gruby rozdział mojego życia. Pierwsze uczucie – szok a chwile później – ogromna ulga. A potem kolejny szok, na widok wszystkich komentarzy wsparcia od fanów. Wow. I tak naprawdę to się liczy, bo te 35 lat pracy i zaangażowania było przede wszystkim dla Was. Idę dalej swoją drogą, bez oglądania się za siebie. I zapraszam serdecznie na moje koncerty.
Muniek Staszczyk jako pierwszy ogłosił, że Sidney Polak odchodzi z zespołu:
– Drodzy T Fani, 35 lat to kawał historii. Wspaniałej historii, którą od 1990 roku współtworzył z nami Sidney Polak. Dziś jednak nadszedł moment, w którym nasze drogi artystyczne i zawodowe się rozchodzą. Sidney to niezwykle zdolny artysta, z pewnością jeszcze nie raz nas zaskoczy. Wszystkiego najlepszego bracie.
Internauci zastanawiają się, co dalej z T.Love, bo to już drugi w krótkim czasie tak istotny ubytek po odejściu Jana Benedeka. Fani zaczęli spekulować o możliwym końcu zespołu.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
W tym roku młodzi jednogłośnie postawili na słowo, które brzmi jak mem, a działa jak wielofunkcyjny przycisk emocji. „Szponcić” oficjalnie przejęło tytuł Młodzieżowego Słowa Roku.
„Szponcić” zgarnęło koronę w plebiscycie Wydawnictwa Naukowego PWN, które od 2016 roku sprawdza, jakim językiem naprawdę mówi młode pokolenie. Słowo ma kilka znaczeń i potrafi zmienić wydźwięk w zależności od kontekstu. Bywa komentarzem dezaprobaty, kiedy oznacza robienie czegoś niewłaściwego lub ryzykownego. Może też funkcjonować jako sygnał uznania, gdy ktoś robi coś nietypowego, kreatywnego albo po prostu idzie pod prąd. W dawnych miejskich gwarach i slangu przestępczym znaczyło „kombinować” i „mącić”.
W tegorocznym finale znalazły się m.in. 6 7, brainrot, bro, fr, freaky, GOAT, klasa, lowkey, OKPA, skibidi, slay, szacun, szponcić/szpont, tuff i twin. Zwycięzcę ogłoszono 8 grudnia podczas gali w Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Plebiscyt, realizowany w ramach projektu „Słowa klucze” oraz programu Narodowego Centrum Kultury „Ojczysty – dodaj do ulubionych”, od lat pokazuje, jak szybko zmieniają się językowe przyzwyczajenia młodych i jak zaskakujące potrafią być ich językowe wybory.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
W ramach kampanii świątecznej serwisu Allegro, pojawiła się nie tylko diamentowa płyta Quebonafide „Romantic Psycho”, ale także krążek Taconafide.
W serwisie pojawił się egzemplarz diamentowego wydania „Soma 0.5mg”, albumu Taconafide, który trafił na rynek w 2018 roku.
Cała kwota z licytacji – która kończy się 14 grudnia o godzinie 19 – zostanie przekazana na rzecz warszawskiej Fundacji In Point. Organizacja działa na rzecz dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera i deklaruje, że jej celem jest tworzenie środowiska, w którym podopieczni mogą rozwijać się z poczuciem bezpieczeństwa i zrozumienia.
Obecnie udział w licytacji bierze 7 osób, a aktualna cena to 695 zł. Udział w aukcji można wziąć tutaj.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Mata ogłosił drugi koncert na Narodowym, gdzie pierwszy się jeszcze nie odbył
Młody Matczak idzie śladami Quebonafide.
Mata nie zwalnia tempa. Po błyskawicznym wyprzedaniu Narodowego dorzuca kolejny termin.
Latem bilety na pierwszy koncert Maty na Stadionie Narodowym rozeszły się w trzy dni. Występ zaplanowano na 15 maja 2026, ale dziś raper ogłosił, że dzień później zagra tam ponownie – na finale trasy MATA2040.
Mata podkreślił, że finał trasy musi mieć odpowiednią skalę:
– Ta trasa jest za mocna, żeby za chwilę się skończyła. Zapraszam Was na finałowy koncert #MATA2040 TOUR na @pgenarodowy 16 maja 2026. Jednocześnie potwierdzam, że album ukaże się co najmniej tydzień przed wydarzeniem.
Sprzedaż biletów
Raper podał też pełny harmonogram wejściówek.
- 9 grudnia o 12:00 startuje przedsprzedaż z 33-procentowym rabatem dla osób, które kupiły bilety na trasę MATA2040 lub na pierwszy koncert 15 maja.
- 10 grudnia o 12:00 sprzedaż ruszy dla użytkowników aplikacji Żappka.
- 11 grudnia o 12:00 otwarta sprzedaż dla wszystkich.
Nowa płyta
Mata potwierdził, że nowy album trafi do fanów co najmniej tydzień przed koncertami. To oznacza, że oba występy na PGE Narodowym będą premierowym pokazem świeżego materiału w największej możliwej oprawie.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Żurom ujawnił, że jego konflikt z Peją został zakończony i raperzy od lat są pogodzeni.
W 2008 roku doszło do beefu Peji z Żuromem. Iskrą, od której cały konflikt wybuchł okazała się druga zwrotka numeru „Mieliśmy nagrać” Żuroma. Pada w niej sugestia, że Żurom miał opłacić występ Peji, po którym raper rzekomo zniszczył hotelowy pokój i miał użyć przemocy wobec prostytutki. Dodatkowo Żurom dorzucił zarzuty dotyczące rzekomego zażywania przez Peję narkotyków i sterydów. Raperzy wymienili się wtedy kilkoma dissami, a także zabawnymi filmikami.
Tymczasem od Żuroma dowiadujemy się dzisiaj, że pogodził się z Peją. Ujawnił to przed chwilą w podczas trwającej konferencji Prime 15. Kazik Kartel podczas ostrej wymiany zdań z Żuromem przypomniał mu, że kiedyś został zdissowany przez Peję.
– Peją się nie zastawiaj, bo z Peją się dawno pogodziliśmy – odparł inicjator akcji Stop Pomówieniom.
Nie pozostaje nam nic innego, jak potwierdzenie tej informacji przez drugą stronę konfliktu.

Peja vs Żurom – lista dissów
- Żurom – Mieliśmy Nagrać
- Peja – Jedna runda
- Peja – K.O. / Czysty nokaut
- Żurom – Druga runda i pozamiatane
- Żurom – Chory Książę
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News4 dni temuThe Nitrozyniak dissuje Boxdela, Gimpera i Wardęgę
-
News5 dni temuBezdomny Bastek dostał propozycję pracy. Jak zareagował?
-
News2 dni temuBastek ma żal, że Firma mu nie pomaga, gdy został bezdomnym?
-
News4 dni temu„Kanapki z hajsem” – Dorota Masłowska i absurdalne oskarżenia o kradzież
-
News1 dzień temuLegendy rapu i kina w filmie opartym na wersach Elity Kaliskiej
-
News1 dzień temuKlip Bonusa RPK z neonazistą przebił magiczną granicę wyświetleń
-
News5 dni temuFani Filipka atakują mamę Przemka Fergusona. Ten wypuszcza drugi diss
-
News4 dni temuAnna-Maria Żukowska stanęła w obronie Malika Montany