News
Liber o czasach tzw. hiphopolo: „Pierwsze lata były ciężkie”
Czy powinniśmy przeprosić Libera, Mezo i innych za hejt?

Grzeczna i przaśna hybryda rapu, jak nazywano kiedyś twórczość m.in. Libera i Mezo nie jest w obecnych czasach tak kontrowersyjna. Wręcz przeciwnie, raperzy idealnie dopasowali się do panujących trendów, śpiewanych refrenów i wszędobylskiego auto-tune’a. Nie zawsze było jednak tak kolorowo.
Liber: „Pierwsze lata były ciężkie”
– Były lata, kiedy słowo „raper” troszkę mi ciążyło. Dzisiaj, kiedy minęło już kilka takich gorących lat, mimo wszystko nazwałbym się raperem. To, co robię, forma muzyczna, w której występuję, to nie jest przecież śpiew. To jest po prostu rap – mówi Liber w rozmowie z Ignacym Puśledzkim dla Interii.
Kiedy fala hejtu sięgnęła zenitu, a Liber i jemu podobni raperzy popadli w ostracyzm, postanowił on nazywać swoją twórczość popem. Czy żałuje tej decyzji?
– Zdecydowanie nie żałuję. Były oczywiście ciężkie lata hiphopolo, którego byliśmy jednymi z głównych bohaterów. Pierwsze lata faktycznie były ciężkie, bo jednak w rapowym undergroundzie coś już naprawdę zaznaczyliśmy. Zaczynaliśmy tak jak wszyscy: festiwale, demówki, nielegale, a nasza twórczość została oceniona przez pryzmat dwóch-trzech piosenek na tle pewnie ze stu innych. Jak ktoś zna naszą twórczość i słuchał starych płyt, to powinien wiedzieć, że robiliśmy też klasyczny rap, ale wyszło, jak wyszło – mówi artysta w rozmowie z Ignacym Puśledzkim dla Interii.
„Wejście w pop otworzyło mi dużo możliwości”
Jak wspomina Liber, chodzenie do psychoterapeuty nie było w tamtych czasach popularne i musieli oni sobie poradzić z tym sami. – To wejście w pop otworzyło mi dużo nowych możliwości, więc nie żałuję, absolutnie. Nie wiem kim bym dzisiaj był gdyby nie to, może bym dalej opowiadał dzieciakom, jak się żyje na ulicy (śmiech). Poszedłem z prądem, z tym co życie podsuwało. Pojawiło się pisanie piosenek, projekt z Sylwią, później z innymi wokalistkami. To były fajne rzeczy. Oczywiście jedne były lepsze, inne gorsze, ale jestem bardzo zadowolony z tej drogi, którą przeszedłem – tłumaczy.
Powinniśmy przeprosić Libera i Mezo za hejt?
Od jakiegoś czasu pojawiają się głosy, że Libera, Mezo i innych muzyków tego pokroju powinno się przeprosić za hejt, patrząc na to jak obecnie wygląda polska scena rapowa.
– To jest bardzo ciekawe, co się wydarzyło. Jeszcze jakieś 7-8 lat temu nie widziałem tego, a dzisiaj po 20 latach od debiutanckiej płyty Mezo przeszło to od hejtu, do niemalże hype’owania. Ja cały czas rozkminiam sobie np. „Jak zapomnieć” Jeden Osiem L, czyli chyba największy hymn hiphopolo. Przecież to jest fajny kawałek! Co jest złego w tym numerze? Do dzisiaj można go sobie pośpiewać. Owszem, on nie jest może hiphopowy, ale dzisiaj jeszcze trudniej jest zdefiniować hip-hop i rap. Przecież ten numer był całkiem nieźle zaśpiewany przez Łukasza, miał fajną historię i melodię. O co w ogóle chodzi? – komentuje autor „Bógmachera”.
W 2020 roku Liber wrócił z rapową płytą „ID”. Gościnnie pojawili się na niej Deep (52 Dębiec), Bobson oraz Pastor Kris (długo niesłyszany kompan Libera z formacji Ascetoholix). Swoją cegiełkę dorzucił też Kwas – legenda elbląskiego hip-hopu.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News
Bekaksh i Qbik przerwali trasę koncertową. „Zostałem oszukany”
Jeden z artystów poszedł w cug alkoholowy.

Nieczęsto się zdarza, żeby trasa koncertowa została przerwana w połowie. Tak właśnie się stało w przypadku Alkolove Tour 2025, o czym dowiedzieliśmy się z rozczarowującego fanów wpisu Beki KSH.
Mimo iż do końca planowanej trasy bohaterów tego tekstu zostało jeszcze 6 koncertów, już wiemy, że na pewno się one nie odbędą. Beka jako powód podał problemy z alkoholem swojego kompana, który według jego relacji nie nadaje się w tym momencie do grania, bo wciągnął go cug melanżowy. Kością niezgody mają być też rozliczenia finansowe i brak wzajemnego zaufania.
Beka przedstawił fanom obszerny opis aktualnych relacji z Qbikiem. Wyłania się z nich obraz, który raczej definitywnie przekreśla dalszą możliwość współpracy w przyszłości.
Oddzielną kwestią jest rozliczenie się z fanami, którzy starają się odzyskać pieniądze za niezrealizowane świadczenia. Na naszą skrzynkę kontaktową piszą osoby, które nie otrzymały np. obiecanych płyt, które były w cenie biletu VIP (180 zł) nie wspominając już o braku Qbika na scenie.



Kilka miesięcy temu, zapowiadając płytę producencką, PSR zapewniał, że kilka razy nas zaskoczy. Kolejne single tylko to potwierdzają.
Po połączeniu na bicie Kubańczyka i Bonusa RPK, tym razem multiplatynowy producent wypuści mocarny numer z udziałem Słonia, Hinola i Białasa.
– Białas, Hinol, Słoń moimi gośćmi w nadchodzącym singlu. Premiera we wtorek 29 kwietnia. Co myślicie o takim połączeniu? – pyta PSR.

A$AP Rocky został oficjalnie drugim headlinerem tegorocznego CLOUT Festival presented by JD. Szykujcie się na legendarny występ jednej z rapowych ikon i artysty z gigantycznym wpływem na światową scenę – informują organizatorzy.
Zaczynając od legendarnych collabów z Clamsem Casino oraz początków A$AP Mob po współczesną erę i oczekiwanie na “Don’t Be Dumb”, który ma być najbardziej kompletnym albumem w karierze Rakima Mayersa.
Raper wypuścił kilka singli promujących materiał: viralowy “Tailor Swif” czy “High Jack” i “Ruby Rosary”, na których udzielają się kolejno Jessica Pratt oraz J.Cole. Wśród producentów odpowiedzialnych za beaty na płycie mają znaleźć się m.in. Metro Boomin, The Alchemist, Dean Blunt, Tyler, the Creator, Madlib, Clams Casino czy Mike Dean.
Rocky to artysta łączący oryginalne stilo z pogłębioną liryką, niezwykłą melodyjnością i wyznaczaniem trendów. Impakt albumów “LiveLoveA$AP, “Long.Live.A$AP” czy “TESTING”, które potwierdziły niesamowitą jakość i kreatywną wizję rapera z Harlemu jest niepodważalny
A$AP Rocky to znacznie więcej niż muzyka. Rakim Mayers jest jednym z najbardziej stylowych artystów ever. Od mody przez teledyski po ekskluzywne kampanie
z największymi brandami na świecie. Chodząca legenda hip-hopu
i współczesnej sztuki.
CLOUT Festival presented by JD, 11-12 lipca, Lotnisko Bemowo, Warszawa.

News
Oki głównym zwycięzcą Popkillerów 2025. Pełne wyniki gali
Molesta Ewenement została „Grupą 35-lecia”.

Gala Popkillery 2025 za nami. Największym zwycięzcą czwartkowego wieczoru okazał się być Oki. Statuetki odebrali również Szpaku, Bambi, KęKę czy Sobel.
Najwięcej statuetek – 4 – zdobył Oki. Dwie przypadły Szpakowi, a Bambi triumfowała w kategorii „Raperka Roku”. Grupą 35-lecia została Molesta Ewenement, a Złotego Popkillera otrzymał Marcin „Tytus” Grabski.
Na wydarzeniu zagrali: Adi Nowak, Sobel, Masta Ace czy BSK, a podczas bitwy freestyle zmierzyli się Koro i Recha.
Popkillery 2025 – wyniki gali
KATEGORIE POLSKIE:
Album Roku Nagroda Gremium: Otsochodzi – TTHE GRIND
Album Roku Nagroda Publiczności: OKI – Era47
Próba Czasu (Album Roku 2014, oceniany z perspektywy 10 lat): PRO8L3M – Art Brut
Singiel Roku Nagroda Gremium: Szpaku – Plaster
SingielRoku Nagroda Publiczności: Quebonafide – Futurama 3
Raper Roku Nagroda Gremium: Szpaku
Raper Roku Nagroda Publiczności: OKI
Producent Roku: Kubi Producent
Grupa/Duet 35-lecia: Molesta Ewenement
Złoty Popkiller: Marcin „Tytus” Grabski
Odkrycie Roku: BSK
Grupa/Duet Roku: Rów Babicze
Progres Roku: Sobel
Trendsetter Roku: OKI
DJ Roku: DJ Plash Liryczny
Raper Roku: KęKę
Hardkorowy Raper/Grupa Roku: Rów Babicze
Raperka Roku: Bambi
Klasyczny/Trueschoolowy Album Roku: O.S.T.R. – XX
Alternatywny Album Roku: Hubert. – kolorowe domy
Newschoolowy Album Roku: Vkie – Barbara
Kooperacja Roku: OKI ft. Sobel – Ile lat?
Międzynarodowa Kooperacja Roku: Kanye West x Ty Dolla $ign feat. Playboi Carti, Travis Scott – FUK SUMN (prod. Timbaland, JPEGMafia, SHDOW [PL], Hubi [PL])
Najlepszy Kontakt z Fanami: Young Multi
Nagroda #DoWhatMovesYou: Pat Kustoms za „Iconic” – zdjęcie 150 raperów
Okładka/Wydanie Roku: Gedz – Anatema [M. Lengling, J. Śmigasiewicz, Gedz]
Teledysk Roku: Quebonafide – Futurama 3 [A. Dragan, P. Uznański]
KATEGORIE ZAGRANICZNE:
Złoty Popkiller USA: Masta Ace
Album Roku USA Nagroda Gremium: Tyler, The Creator – Chromakopia
Album Roku USA Nagroda Publiczności: Kendrick Lamar – GNX
Singiel Roku USA Nagroda Gremium: Kendrick Lamar – Not Like Us
Singiel Roku USA Nagroda Publiczności: Kendrick Lamar – Not Like Us
Raper Roku USA: Kendrick Lamar
Odkrycie Roku USA: Doechii
Album Roku Europa Nagroda Gremium: Pa Salieu – Afrikan Alien
Album Roku Europa Nagroda Publiczności: Yung Lean x Bladee – Psykos
Singiel Roku Europa: Central Cee & Lil Baby – BAND4BAND
News
Bambi raperką roku. „Mam nadzieję, że będę doceniana za moje dokonania, a nie za płeć”
Statuetkę raperce wręczyła Gabi Drzewiecka.

Bambi udało się pokonać koleżanki po fachu, takie jak Young Leosia, Oliwka Brazil czy Dziarma i zdobyła nagrodę w kategorii „Raperka Roku” na gali Popkillery 2025.
Bambi chce być doceniana za swoje dokonania
– Ta nagroda mnie ogromnie cieszy i cieszę się, że kolejny rok mogę ją zdobyć. Mam nadzieję, że będę doceniana za moje dokonania, a nie za płeć – powiedziała ze sceny zawodniczka Baila Ella.
Poniżej wideo:
Bambi wygrała z Leosią i Oliwką Brazil
W kategorii „Raperka Roku” nominowane były prawdziwe kobiece tuzy. Oprócz Bambi o statuetkę walczyły:
- Dziarma
- Inee
- Oliwka Brazil
- Ryfa Ri
- Young Leosia
-
News3 dni temu
Wujek o sprzedaży książek na ulicy: „Dowiedziałem się, że to totalny upadek”
-
News4 dni temu
Jongmenowi anulowali paszport. Chcą ściągnąć rapera z Dubaju
-
News2 dni temu
Szpaku odbiera Popkillera za Young Multiego i mówi o Fagacie
-
News4 dni temu
O.S.T.R. nie odwoła swojego festiwalu mimo żałoby narodowej
-
News3 dni temu
Mata ujawnił, dlaczego McDonald’s się od niego odciął
-
News8 godzin temu
Kafara boli serce jak widzi, co robi jego kolega ze sceny
-
News2 dni temu
Mata chce iść do wojska
-
News4 dni temu
Prezydent ogłosił żałobę narodową. Co z koncertami KęKę, Ostrego i Young Leosi?