News
MTV VMA 2022 rozdane – lista zwycięzców
Nicki Minaj z honorową nagrodą za wkład w kulturę.
Ubiegłej nocy w Prudential Center w New Jersey odbyła się gala MTV Video Music Awards 2022. W rolę gospodarzy wcielili się LL Cool J, Nicki Minaj i Jack Harlow. Nie zabrakło również elektryzujących występów, na scenie pokazali się m.in. Eminem, Snoop Dogg, Lizzo, Blackpink, Marshmello, Måneskin i Bad Bunny, Red Hot Chilli Peppers i wspomniana Nicki Minaj.
Kto zgarnął statuetki za najlepsze teledyski roku? Triumfował Jack Harlow z czterema nagrodami. Tuż za nim uplasowali się Lil Nas X oraz Taylor Swift, którzy odebrali po trzy wyróżnienia. Nicki Minaj otrzymała honorową nagrodę za wkład w kulturę, Video Vanguard Award, a z kolei Global Icon Award powędrowała do rockowej grupy Red Hot Chili Peppers.
TELEDYSK ROKU, prezentowane przez Burger King®
- Doja Cat – „Woman” – Kemosabe Records / RCA Records
- Drake ft. Future & Young Thug – „Way 2 Sexy” – OVO/Republic
- Ed Sheeran – „Shivers” – Atlantic Records
- Harry Styles – „As It Was” – Columbia Records
- Lil Nas X, Jack Harlow – „INDUSTRY BABY” – Columbia Records
- Olivia Rodrigo – „brutal” – Geffen Records
- Taylor Swift – „All Too Well” (10 Minute Version) (Taylor’s Version) – Republic Records
ARTYST(K)A ROKU
- Bad Bunny – Rimas Entertainment
- Drake – OVO/Republic
- Ed Sheeran – Atlantic Records
- Harry Styles – Columbia Records
- Jack Harlow – Generation Now / Atlantic Records
- Lil Nas X – Columbia Records
- Lizzo – Atlantic Records
PIOSENKA ROKU
- Adele – „Easy on Me”
- Billie Eilish – „Happier Than Ever”
- Doja Cat – „Woman”
- Elton John & Dua Lipa – „Cold Heart (PNAU Remix)”
- Lizzo – „About Damn Time”
- The Kid Laroi & Justin Bieber – „Stay”
DEBIUT ROKU, prezentowane przez EXTRA® Gum
- Baby Keem – Columbia Records
- Dove Cameron – Disruptor Records / Columbia Records
- GAYLE – Atlantic Records / Arthouse Records
- Latto – Streamcut / RCA Records
- Måneskin – Arista Records
- SEVENTEEN – PLEDIS Entertainment/Geffen Records
PUSH PERFORMANCE ROKU
- wrzesień 2021: Griff – „One Night” – Warner Records
- październik 2021: Remi Wolf – „Sexy Villain” – Island Records
- listopad 2021: Nessa Barrett – „i hope ur miserable until ur dead” – Warner Records
- grudzień 2021: SEVENTEEN – „Rock With You” – PLEDIS Entertainment / Geffen Records
- styczeń 2021: Mae Muller – „Better Days” – Capitol Records UK
- luty 2022: GAYLE – „abcdefu” – Atlantic Records / Arthouse Records
- marzec 2022: Shenseea – „R U That” – Rich Immigrants / Interscope Records
- kwiecień 2022: Omar Apollo – „Tamagotchi” – Warner Records
- maj 2022: Wet Leg – „Chaise Longue” – Domino Recording Company
- czerwiec 2022: Muni Long – „Baby Boo” – Supergiant Records LLC / Def Jam Recording
- lipiec 2022: Doechii – „Persuasive” – Top Dog Entertainment / Capitol Records
NAJLEPSZA WSPÓŁPRACA
- Drake ft. Future & Young Thug – „Way 2 Sexy” – OVO/Republic
- Elton John & Dua Lipa – „Cold Heart (PNAU Remix)” – EMI / Interscope Records
- Lil Nas X, Jack Harlow – „INDUSTRY BABY” – Columbia Records
- Megan Thee Stallion & Dua Lipa – „Sweetest Pie” – 300 Entertainment
- Post Malone & The Weeknd – „One Right Now” – Mercury Records / Republic Records
- ROSALÍA ft. The Weeknd – „LA FAMA” – Columbia Records
- The Kid LAROI & Justin Bieber – „STAY” – Columbia Records
NAJLEPSZY TELEDYSK POPOWY
- Billie Eilish – „Happier Than Ever” – Darkroom / Interscope Records
- Doja Cat – „Woman” – Kemosabe Records / RCA Records
- Ed Sheeran – „Shivers” – Atlantic Records
- Harry Styles – „As It Was” – Columbia Records
- Lizzo – „About Damn Time” – Atlantic Records
- Olivia Rodrigo – „traitor” – Geffen Records
NAJLEPSZY TELEDYSK HIP-HOPOWY
- Eminem & Snoop Dogg – „From The D 2 The LBC” – Shady / Aftermath / Interscope Records
- Future ft. Drake, Tems – „WAIT FOR U” – Freebandz / Epic Records
- Kendrick Lamar – „N95” – pgLang / Top Dawg Entertainment / Aftermath / Interscope Records
- Latto – „Big Energy” – Streamcut / RCA Records
- Nicki Minaj ft. Lil Baby – „Do We Have A Problem?” – Young Money / Cash Money / Republic Records
- Pusha T – „Diet Coke” – G.O.O.D. Music / Def Jam
NAJLEPSZY TELEDYSK ROCKOWY
- Foo Fighters – „Love Dies Young” – RCA Records
- Jack White – „Taking Me Back” – Third Man Records
- Muse – „Won’t Stand Down” – Warner Records
- Red Hot Chili Peppers – „Black Summer” – Warner Records
- Shinedown – „Planet Zero” – Elektra Music Group
- Three Days Grace – „So Called Life” – RCA Records
NAJLEPSZY TELEDYSK ALTERNATYWNY
- Avril Lavigne ft. blackbear – „Love It When You Hate Me” – Elektra Music Group / DTA Records
- Imagine Dragons x JID – „Enemy” – KIDinaKORNER / Interscope Records
- Machine Gun Kelly ft. WILLOW – „emo girl” – Bad Boy / Interscope Records
- Måneskin – „I WANNA BE YOUR SLAVE” – Arista Records
- Panic! At The Disco – „Viva Las Vengeance” – Fueled By Ramen / Elektra Music Group
- Twenty One Pilots – „Saturday” – Fueled By Ramen / Elektra Music Group
- WILLOW, Avril Lavigne ft. Travis Barker – „G R O W” – MSFTSMusic / Roc Nation Records
NAJLEPSZY TELEDYSK LATINO
- Anitta – „Envolver” – Warner Records
- Bad Bunny – „Tití Me Preguntó” – Rimas Entertainment
- Becky G X KAROL G – „MAMIII” – Kemosabe Records / Sony Music Latin / RCA Records
- Daddy Yankee – „REMIX” – Republic Records
- Farruko – „Pepas” – Sony Music US Latin
- J Balvin & Skrillex – „In Da Getto” – Sueños Globales, LLC /Universal Music Latino / Asylum Records UK
NAJLEPSZY TELEDYSK R&B
- Alicia Keys – „City of Gods (Part II)” – AKW
- Chlöe – „Have Mercy” – Parkwood Entertainment / Columbia Records
- H.E.R. – „For Anyone” – RCA Records
- Normani ft. Cardi B – „Wild Side” – Keep Cool/RCA Records
- Summer Walker, SZA & Cardi B – „No Love (Extended Version)” – LVRN / Interscope Records
- The Weeknd – „Out Of Time” – XO / Republic Records
NAJLEPSZY TELEDYSK K-POP
- BTS – „Yet To Come (The Most Beautiful Moment)” – BIGHIT Music / Geffen Records
- ITZY – „LOCO” – JYP Entertainment
- LISA – „LALISA” – YG Entertainment / Interscope Records
- SEVENTEEN – „HOT” – PLEDIS Entertainment/Geffen Records
- Stray Kids – „MANIAC” – JYP Entertainment
- TWICE – „The Feels” – JYP Entertainment
VIDEO FOR GOOD – NAJLEPSZY TELEDYSK ZE SPOŁECZNYM PRZEKAZEM
- Kendrick Lamar – „The Heart Part 5” – pgLang / Top Dawg Entertainment / Aftermath / Interscope Records
- Latto – „P*ssy” – Streamcut / RCA Records
- Lizzo – „About Damn Time” – Atlantic Records
- Rina Sawayama – „This Hell” – Dirty Hit
- Stromae – ”Fils de joie” – Mosaert Label / The Darkroom / Interscope Records
NAJLEPSZY WYSTĘP W METAVERSE
- BLACKPINK The Virtual | PUBG – YG Entertainment / Interscope Records
- BTS | Minecraft – BIGHIT Music / Geffen Records
- Charli XCX | Roblox – Atlantic Records
- Justin Bieber – An Interactive Virtual Experience | Wave – Def Jam
- Rift Tour ft. Ariana Grande | Fortnite – Republic Records
- Twenty One Pilots Concert Experience | Roblox – Fueled By Ramen / Elektra Music Group
NAJLEPSZY TELEDYSK DŁUGOMETRAŻOWY
- Billie Eilish – „Happier Than Ever: A Love Letter to Los Angeles” – Darkroom / Interscope Records
- Foo Fighters – „Studio 666” – RCA Records
- Kacey Musgraves – „star-crossed – Interscope Records” / MCA Nashville
- Madonna – „Madame X” – Interscope Records
- Olivia Rodrigo – „driving home 2 u” – Geffen Records
- Taylor Swift – „All Too Well” (10 Minute Version) (Taylor’s Version) – Republic Records
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
- Baby Keem & Kendrick Lamar – „family ties” – Columbia Records
- Camila Cabello ft. Ed Sheeran – „Bam Bam” – Epic Records
- Harry Styles – „As It Was” – Columbia Records
- Kendrick Lamar – „N95” – pgLang / Top Dawg Entertainment / Aftermath / Interscope Records
- Normani ft. Cardi B – „Wild Side” – Keep Cool / RCA Records
- Taylor Swift – „All Too Well” (10 Minute Version) (Taylor’s Version) – Republic Records
NAJLEPSZA REŻYSERIA
- Baby Keem & Kendrick Lamar – „family ties” – Columbia Records
- Billie Eilish – „Happier Than Ever” – Darkroom / Interscope Records
- Ed Sheeran – „Shivers” – Atlantic Records
- Harry Styles – „As It Was” – Columbia Records
- Lil Nas X, Jack Harlow – „INDUSTRY BABY” – Columbia Records
- Taylor Swift – „All Too Well” (10 Minute Version) (Taylor’s Version) – Republic Records
NAJLEPSZA DYREKCJA ARTYSTYCZNA
- Adele – „Oh My God” – Columbia Records
- Doja Cat – „Get Into It (Yuh)” – Kemosabe Records / RCA Records
- Drake ft. Future & Young Thug – „Way 2 Sexy” – OVO / Republic Records
- Kacey Musgraves – „simple times” – Interscope Records / MCA Nashville
- Lil Nas X, Jack Harlow – „INDUSTRY BABY” – Columbia Records
- Megan Thee Stallion ft. Dua Lipa – „Sweetest Pie” – 300 Entertainment
NAJLEPSZE EFEKTY
- Billie Eilish – „Happier Than Ever” – Darkroom / Interscope Records
- Coldplay X BTS – „My Universe” – Atlantic Records
- Kendrick Lamar – „The Heart Part 5” – pgLang/Top Dawg Entertainment/Aftermath/Interscope Records
- Lil Nas X, Jack Harlow – „INDUSTRY BABY” – Columbia Records
- Megan Thee Stallion & Dua Lipa – „Sweetest Pie” – 300 Entertainment
- The Kid LAROI & Justin Bieber – „STAY” – Columbia Records
NAJLEPSZA CHOREOGRAFIA
- BTS – „Permission to Dance” – BIGHIT Music/Geffen Records
- Doja Cat – „Woman” – Kemosabe Records / RCA Records
- FKA twigs ft. The Weeknd – „Tears In The Club” – Atlantic Records
- Harry Styles – „As It Was” – Columbia Records
- Lil Nas X, Jack Harlow – „INDUSTRY BABY” – Columbia Records
- Normani ft. Cardi B – „Wild Side” – Keep Cool / RCA Records
NAJLEPSZY MONTAŻ
- Baby Keem & Kendrick Lamar – „family ties” – Columbia Records
- Doja Cat – „Get Into It (Yuh)” – Kemosabe Records / RCA Records
- Olivia Rodrigo – „brutal” – Geffen Records
- ROSALÍA – „SAOKO” – Columbia Records
- Taylor Swift – „All Too Well” (10 Minute Version) (Taylor’s Version) – Republic Records
- The Weeknd – „Take My Breath” – XO / Republic Records
GRUPA ROKU
- Blackpink
- BTS
- City Girls
- Foo Fighters
- Imagine Dragons
- Måneskin
- Red Hot Chili Peppers
- Silk Sonic
PIOSENKA LATA
- Bad Bunny & Chencho Corleone – „Me Porto Bonito”
- Beyoncé – „Break My Soul”
- Charlie Puth – „Left and Right (feat. Jung Kook of BTS)”
- Doja Cat – „Vegas (from the Original Motion Picture Soundtrack Elvis)”
- Future ft. Drake, Tems – „Wait for U”
- Harry Styles – „Late Night Talking”
- Jack Harlow – „First Class”
- Kane Brown – „Grand”
- Latto x Mariah Carey – „Big Energy (Remix) ft. DJ Khaled”
- Lizzo – „About Damn Time”
- Marshmello x Khalid – „Numb”
- Nicki Minaj – „Super Freaky Girl”
- Nicky Youre & Dazy – „Sunroof”
- Post Malone with Doja Cat – „I Like You (a Happier Song)”
- ROSALÍA – „BIZCOCHITO”
- Steve Lacy – „Bad Habit”
ALBUM ROKU
- Adele – 30
- Bad Bunny – Un Verano Sin Ti
- Billie Eilish – Happier Than Ever
- Drake – Certified Lover Boy
- Harry Styles – Harry’s House
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
W ramach kampanii świątecznej serwisu Allegro, pojawiła się nie tylko diamentowa płyta Quebonafide „Romantic Psycho”, ale także krążek Taconafide.
W serwisie pojawił się egzemplarz diamentowego wydania „Soma 0.5mg”, albumu Taconafide, który trafił na rynek w 2018 roku.
Cała kwota z licytacji – która kończy się 14 grudnia o godzinie 19 – zostanie przekazana na rzecz warszawskiej Fundacji In Point. Organizacja działa na rzecz dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera i deklaruje, że jej celem jest tworzenie środowiska, w którym podopieczni mogą rozwijać się z poczuciem bezpieczeństwa i zrozumienia.
Obecnie udział w licytacji bierze 7 osób, a aktualna cena to 695 zł. Udział w aukcji można wziąć tutaj.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Mata ogłosił drugi koncert na Narodowym, gdzie pierwszy się jeszcze nie odbył
Młody Matczak idzie śladami Quebonafide.
Mata nie zwalnia tempa. Po błyskawicznym wyprzedaniu Narodowego dorzuca kolejny termin.
Latem bilety na pierwszy koncert Maty na Stadionie Narodowym rozeszły się w trzy dni. Występ zaplanowano na 15 maja 2026, ale dziś raper ogłosił, że dzień później zagra tam ponownie – na finale trasy MATA2040.
Mata podkreślił, że finał trasy musi mieć odpowiednią skalę:
– Ta trasa jest za mocna, żeby za chwilę się skończyła. Zapraszam Was na finałowy koncert #MATA2040 TOUR na @pgenarodowy 16 maja 2026. Jednocześnie potwierdzam, że album ukaże się co najmniej tydzień przed wydarzeniem.
Sprzedaż biletów
Raper podał też pełny harmonogram wejściówek.
- 9 grudnia o 12:00 startuje przedsprzedaż z 33-procentowym rabatem dla osób, które kupiły bilety na trasę MATA2040 lub na pierwszy koncert 15 maja.
- 10 grudnia o 12:00 sprzedaż ruszy dla użytkowników aplikacji Żappka.
- 11 grudnia o 12:00 otwarta sprzedaż dla wszystkich.
Nowa płyta
Mata potwierdził, że nowy album trafi do fanów co najmniej tydzień przed koncertami. To oznacza, że oba występy na PGE Narodowym będą premierowym pokazem świeżego materiału w największej możliwej oprawie.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Żurom ujawnił, że jego konflikt z Peją został zakończony i raperzy od lat są pogodzeni.
W 2008 roku doszło do beefu Peji z Żuromem. Iskrą, od której cały konflikt wybuchł okazała się druga zwrotka numeru „Mieliśmy nagrać” Żuroma. Pada w niej sugestia, że Żurom miał opłacić występ Peji, po którym raper rzekomo zniszczył hotelowy pokój i miał użyć przemocy wobec prostytutki. Dodatkowo Żurom dorzucił zarzuty dotyczące rzekomego zażywania przez Peję narkotyków i sterydów. Raperzy wymienili się wtedy kilkoma dissami, a także zabawnymi filmikami.
Tymczasem od Żuroma dowiadujemy się dzisiaj, że pogodził się z Peją. Ujawnił to przed chwilą w podczas trwającej konferencji Prime 15. Kazik Kartel podczas ostrej wymiany zdań z Żuromem przypomniał mu, że kiedyś został zdissowany przez Peję.
– Peją się nie zastawiaj, bo z Peją się dawno pogodziliśmy – odparł inicjator akcji Stop Pomówieniom.
Nie pozostaje nam nic innego, jak potwierdzenie tej informacji przez drugą stronę konfliktu.

Peja vs Żurom – lista dissów
- Żurom – Mieliśmy Nagrać
- Peja – Jedna runda
- Peja – K.O. / Czysty nokaut
- Żurom – Druga runda i pozamiatane
- Żurom – Chory Książę
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Pokrzywdzony jak artysta. Raperzy walczą z AI – proszę się ustawić po zapomogę – felieton
Artyści likwidują konkurencję i sięgają po nasze pieniądze – każdego z nas oskubią już w 2026 roku.
Young Multi, Białas czy SBM Label boją się, że „rapujący komputer” ich wygryzie z branży i podpisują petycję przeciwko AI w muzyce. Ci sami artyści za chwilę będą dostawać pieniądze za to, że kupisz sobie nowy telefon – oczywiście to ty będziesz musiał sięgnąć głębiej do kieszeni dla rapera, który uraczy cię playbackiem na koncercie.
Artyści to taka bardzo uprzywilejowana grupa społeczna, która jednocześnie ciągle czuje się pokrzywdzona. Z jednej strony płacz, że mają niskie emerytury, bo całe życie odprowadzali najniższe składki i żyli ponad stan, a z drugiej sięgają po nasze pieniądze nawet, jeśli nie mamy z nimi nic wspólnego. Teraz także chcą oficjalnie i przy pomocy różnych organizacji wpływających na rząd, społeczeństwo i korporacje – zlikwidować sobie konkurencję, która dla nas – słuchaczy jest czymś dobrym.
Zablokować Kutas Records!
W ostatnich tygodniach rozgorzała dyskusja na temat Kutas Records i podobnym wytwórniom bazującym na artystach AI. Na topowych playlistach przez chwilę pojawiło się sporo utworów stworzonych przy pomocy sztucznej inteligencji i podniosło się spore larum. W bardzo krótkim czasie pojawiła się inicjatywa „Artist First”, która jest „manifestem przeciwko AI w muzyce”.
– Miejsce polskich artystów w rankingu Viral Top 50 zajmują dziś masowo generowane utwory AI. Dziesiątki twórców, którzy właśnie tam dostali swoją pierwszą szansę, zostają zepchnięci na margines – informują twórcy przedsięwzięcia.
Jeżeli słuchacze wybierają utwory stworzone przez AI, oznacza to tylko tyle, że są one dla nich ciekawsze i lepsze niż te stworzone przez „prawdziwych muzyków”. A tak bardziej poważnie – nagłego wysypu memicznych numerów AI na topowych listach na Spotify nie należy brać jako wyznacznika czegokolwiek, bo tak naprawdę, jak to będzie wyglądało zobaczymy dopiero w przyszłości. W TOP50 Spotify jeżeli chodzi o AI – mamy głównie bekowe numery, na które jest chwilowa moda. Dzieciaki podbijają wulgarne piosenki wyłącznie dla żartu – i było tak od zarania dziejów. Mimo to branża jak najszybciej podnosi larum: OKRADAJOOO.

Pokrzywdzony jak artysta
Czy dochodzimy teraz do sytuacji, kiedy to na siłę ktoś chce uszczęśliwiać odbiorców i pokazywać im palcem – tego nie słuchaj, tamtego nie sprawdzaj – masz tutaj prawdziwego artystę? Nie przypomina to trochę starego systemu, który kontrolował to, co obywatel może, a czego nie, a jak ktoś się nie podporządkował to dostał obowiązkowy masaż pałką po plecach?
Sytuacja na rynku muzycznym powoli robi się podobna do walki taksówkarzy z Boltem i próbą wymuszenia, żeby klienci nie mogli korzystać z wygodnej aplikacji, żeby zamawiać szybkie przejazdy, tylko mają być skazani do korzystania ze skostniałych korporacji taksówkarskich. Sprawa ewidentnie przegrana przez złotówy, bo Bolt czy Uber radzą sobie świetnie i na dobre wpisali się w krajobraz wygodnego i taniego transportu na świecie.
Suno, ghostwriting i Pani z Lidla
Dochodzimy też do ciekawej sytuacji odnośnie zderzenia AI z ghostwritingiem. Z numerami generowanymi przez AI nie jest tak, że powstają za pomocą jednego kliknięcia i bez żadnej pracy mamy gotowy produkt. Tekst utworu musi zostać napisany przez człowieka (najczęściej), dopiero później przy pomocy np. Suno można wygenerować cały utwór w danej stylistyce. Żeby to zrobić, musimy napisać odpowiedni prompt i ustawić to tak, żeby nagranie wpadało w ucho i ktoś chciał w ogóle kliknąć w ten mały trójkącik. Żeby utwór był słuchalny, dochodzi do tego późniejsza poprawa brzmienia, którą kontroluje człowiek. Tego typu kawałki nie trafiają też z miejsca do TOP50 Polska. Muszą być na odpowiednim poziomie i co najważniejsze – muszą spodobać się słuchaczowi.
Jak ma się to teraz do ghostwritingu, gdzie artysta zleca Tombowi napisanie tekstu za pieniądze. Na świecie jest to od lat normalnością. Kiedy jednak zamienimy role i ghostwirter napisze tekst i zleci wykonanie melodii AI – to już „nie jest dobra”. Jedyna różnica polega na tym, że jak zlecimy stworzenie melodii AI, a nie producentowi, to dostaniemy to o wiele taniej, szybciej i więcej. Gdzie wady?
Pani z Lidla może zostać zastąpiona przez kasę samoobsługową, ale artysta, który nie pisze swoich tekstów już nie może zostać zastąpiony przez wykonawcę AI?
Artist First żąda m.in. oddzielnych kategorii dla muzyki tworzonej przy pomocy AI. Ciekawe, czy działa to w jakiejkolwiek innej branży na świecie. Nie widziałem oddzielnego działu w Castoramie, gdzie łóżka są zrobione tylko przez roboty. Meble Pana Mirka z małej stolarni konkurują w tym samym dziale z meblami robionymi maszynowo. Które wybierze klient zależy od klienta, któremu w sposób uczciwy przedstawi się wszystkie walory danego produktu.
Kupujesz smartfona, zapłać raperowi!
Pewnie nie wszyscy wiedzą, ale od wielu lat funkcjonuje w Polsce coś takiego jak opłata reprograficzna. Formalnie płacą ją producenci i importerzy urządzeń elektronicznych oraz czystych nośników, które umożliwiają kopiowanie utworów. W praktyce koszt ten jest przenoszony na konsumentów i wliczany w cenę detaliczną sprzętu.
W skrócie, kupując sprzęt typu drukarka, płyta CD lub pendrive, płacimy za niego o kilka procent więcej, bo ustawa z góry zakłada, że za pośrednictwem wspomnianych urządzeń „okradamy artystów” i na ten poczet pobierają oni taki dodatkowy podatek.
Od stycznia 2026 roku ceny kolejnych urządzeń wzrosną od 1 do 3%, bo opłatą reprograficzną zostaną objęte m.in.:
- smartfony
- laptopy i komputery
- telewizory i dekodery TV
– Opłata reprograficzna powinna być precyzyjną rekompensatą za realną szkodę wynikającą z prywatnego kopiowania, a nie daniną nakładaną na smartfony, laptopy czy telewizory, które służą przede wszystkim do korzystania z legalnych treści – podkreśla Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.
To nieważne, że masz na telefonie Spotify, za którego płacisz comiesięczny abonament albo wykupujesz Youtube Premium. Od stycznia do każdego nowego smartfona doliczą ci kilkadziesiąt zł więcej, które zostanie przekazane m.in. do ZAiKSu, a później do „poszkodowanych artystów”. Tak po prostu, za nic.
O protestach raperów przeciwko opłacie reprograficznej jakoś nie słyszałem.
Kartofle po 30 gr.
Żeby była jasność, nie można ukraść czyjegoś głosu i na jego podstawie tworzyć nowych numerów. To znaczy można, ale trzeba liczyć się z konsekwencjami. Jak pokazują przypadki chociażby polskich lektorów, których głos ktoś wykorzystał w swoich materiałach – sprawę zgłasza się na policję, bo to zwykła kradzież. Nie trzeba tego „specjalnie regulować” i podczepiać do tych regulacji jeszcze dodatkowych podpunktów przyjaznych artystom, a niekoniecznie słuchaczom, bo kradzież od dawien dawna jest uregulowana prawnie.
Jeżeli muzyka AI okaże się za słaba, zbyt sztuczna, monotonna i przewidywalna – to umrze śmiercią naturalną – nie będzie trafiać na żadne playlisty, tylko skończy w undergroundzie. Sztuczne regulowanie rynku nigdy nie jest czymś dobrym, no chyba, że jesteś Baćką, który utrzymuje cenę kartofla na poziomie 30 gr za kilogram – dla dobra obywateli oczywiście.
Słuchacze rapu przełkną wszystko
Pewien krętacz pokazał w tym roku, że z fanami można robić najdziwniejsze fikołki – z pluciem w ryj z repeat value włącznie – a i tak na koniec dnia zamówią preorder za kilka stówek, na który poczekają kilka miesięcy. Niestety, ale większość słuchaczy to zwyczajne wioskowe głupki, którzy dają sobą manipulować, a interes artysty jest dla nich ważniejszy niż własny, bo liczy się dla nich tylko tu i teraz.
Raperzy zaczynają powoli prosić fanów o podpisywanie petycji „chroniącej ich przed AI” i nie trudno się domyślić, że oddani słuchacze będą to robić bez najmniejszego zająknięcia.
Będziemy pracować ciężej i dłużej
Wbrew powszechnej opinii sztuczna inteligencja nie ułatwia nam pracy – wręcz przeciwnie. Powoduje, że praca każdego z nas będzie cięższa i bardziej wymagająca, bo tą lżejszą zrobi za nas AI. Praca artysty stanie się tylko teoretycznie lżejsza, gdy będzie się on wspomagał sztuczną inteligencją i zrobi dzięki temu więcej numerów, bo zdecydowanie trudniej będzie mu się przebić do topek playlist.
Nie dajcie się nabrać na płacz artystów, którzy jak zwykle czują się tymi najbardziej poszkodowanymi. Z powodu postępu technologicznego na całym świecie wzrośnie bezrobocie i ucierpią WSZYSTKIE BRANŻE I KAŻDY Z NAS mimo pozornego „ułatwienia nam życia”. Nie tylko artyści, którzy jako pierwsi chcą zadbać o swój tyłek wysługując się różnego rodzaju organizacjami i słuchaczami.
A jeżeli artystom brakuje do pierwszego – zapraszam do kolejki po zapomogę, gdzie stoją pozostali obywatele…. i Dawid Obserwator.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Arab zawalczy o mistrzowski pas – znamy rywala rapera
„Ten pojedynek może się zapisać grubą czcionką w historii Prime”.
Arab zawalczy z Taazym na styczniowej gali Prime 15. Zwycięzca pojedynku wróci do domu z mistrzowskim pasem.
– Ta walka wisiała w powietrzu od dłuższego czasu. Kamil zmierzy się z Gabrielem, a stawką będzie mistrzowski pas, który tylko jeden z nich zabierze do domu. To pojedynek, o którym dużo osób mówiło już po ostatniej walce Araba. Obaj mają swoją rzeszę fanów i zupełnie różne style, co tylko dodaje temu zestawieniu smaku – informuje federacja.
Prime 15: Merry Freakmess odbędzie się 10 stycznia w puławskiej hali sportowo-widowiskowej.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News4 dni temuThe Nitrozyniak dissuje Boxdela, Gimpera i Wardęgę
-
News5 dni temuBezdomny Bastek dostał propozycję pracy. Jak zareagował?
-
News2 dni temuBastek ma żal, że Firma mu nie pomaga, gdy został bezdomnym?
-
News4 dni temu„Kanapki z hajsem” – Dorota Masłowska i absurdalne oskarżenia o kradzież
-
News22 godziny temuLegendy rapu i kina w filmie opartym na wersach Elity Kaliskiej
-
News21 godzin temuKlip Bonusa RPK z neonazistą przebił magiczną granicę wyświetleń
-
News4 dni temuFani Filipka atakują mamę Przemka Fergusona. Ten wypuszcza drugi diss
-
News4 dni temuAnna-Maria Żukowska stanęła w obronie Malika Montany