Sprawdź nas też tutaj

Wywiad

NIEZNANYKLARENZ: „USŁYSZAŁ TO KĘKĘ, ZADZWONIŁ QUEBO, ODEZWAŁ SIĘ PAWBEATS”

Opublikowany

 

Dziś mamy przejemność rozmawiać z Nieznanymklarenzem, 28-letnim raperem ze Śliwic, który dał się poznać szerszej publiczności przy okazji akcji "Młode Wilki".

"Historia zaczęła się około 2003 i od tego czasu nadal usiłuje się rozpocząć na dobre", tylko tyle możemy przeczytać w biografii Klarenza, czas więc poznać go bliżej…

 

Nie ukrywam, że pierwszy kontakt z twoją muzyką miałem przy okazji Młodych Wilków. Myślę, że większość twoich odbiorców miała bardzo podobnie. Mógłbyś streścić co robiłeś do tej pory?

Do tej pory wypuściłem trochę płyt w podziemiu, które nie odbiły się jakimś większym echem. Właściwie było ich tyle, że ciężko mi je zliczyć, bo po zakończeniu jednej zabierałem się za kolejną.  Dopiero ostatnie LP, „ikogotoobchodzi”, wydane w marcu 2014 gdzieś tam samoczynnie dotarło i chyba bardziej chodzi o to, nie ile było odsłuchów a o to kto to usłyszał, bo zainteresował się tym między innymi Marcin Flint. Dla mnie to bardzo ważna osoba, niemal legenda, bo od najmłodszych lat czytałem jego artykuły jeszcze w drukowanym Ślizgu. Usłyszał to KęKę, który nawet wrzucił kawałek „Ucieczka” na swój fanpage. Zadzwonił Quebonafide, że chce kupić płytę. Dla mnie to był totalny szok, bo wyświetlenia na kawałkach miałem w ilościach rzędu 400-500, bez klipów, mashupów i wielkich patronatów, a jednak gdzieś to dotarło… Był to również duży kop motywacyjny. Tak samo to, że Pawbeats zaproponował supportowanie jego dużego koncertu „Utopii” w Artego Arena w kwietniu tego roku. Kolejne wyzwania i motywacje.

 

Jak oceniasz akcję Młode Wilki? Zawiązałeś jakieś znajomości?

Sporo rozmawiałem z Disetem, bardzo spoko gość. Wac Toja też bardzo sympatyczny koleś. Nie było tam niesympatycznych ludzi, tylko ciężko było żeby każdy z każdym rozmawiał, bo ktoś w danym momencie kręcił ujęcia, albo nagrywał zwrotkę i w końcu jest to trochę osób. Z Wac Toja prawdopodobnie będzie jakaś współpraca. JNR też zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie, była jakaś rozmowa o wspólnym tracku, czas pokaże. Żabsona było wszędzie pełno, w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Akcję oceniam jako zajebistą sprawę, bo pozwala się pokazać osobom, które są mniej znane. Szczególnie dla mnie, jako najmniej hypeowanego rapera z grona uczestników. Jest to szansa, którą postaram się wykorzystać jak najlepiej.

 

Pozwoliło to Ci się pokazać. QueQuality wykazało zainteresowanie.  Zapowiada się grubsza współpraca? 

Na chwilę obecną wszystko jest w trakcie rozmów i ciężko mi mówić o jakichś konkretach. Nie jestem pewien czy projekt wyjdzie tam, mam jeszcze jakieś alternatywy, ale nie ukrywam, że chciałbym bo w QueQuality pracują fajni ludzie i dobrze mi się z nimi współpracuje. Plus skład personalny wytwórni jest ciekawy.

 

Będzie wersja fizyczna „Ofbitwarmup”?

Wyjdzie normalnie fizyk. Najpierw planuję uruchomić preorder. Myślę, że jeszcze 2-3 klipy uda mi się zrealizować do tego. Na pewno niejeden mash up. Planuję to zrobić do końca roku, ewentualnie na początku przyszłego.

 

Jeżeli chodzi o twoją stylówę moim zdaniem jest bardzo prześmiewcza, teksty piszesz z dużym dystansem. Piję tu do „Fuzji Styli”. Celowy zabieg?

Ciężko to nazwać numerem. „Fuzja styli” powstała w trakcie prac nad „ikogotoobchodzi”. Całość zrobiłem raptem w półtora godziny. Zrobiłem to dla jaj, mega spontan i wiem, że mógłbym to zrobić o wiele lepiej, nie spodziewałem się takiego odzewu. Chciałem pokazać, że mógłbym nawijać tak jak inni, gdybym tylko chciał… Ale chodzi mi o tworzenie własnego unikalnego stylu, który być może będzie krystalizował się 2 lata, a może do końca życia.

 

Zatrzymajmy się na chwilę przy kwestii flow. „Następnytyp z Bydgoszczy, którego cała Polska wrzuci na głośnik”. Offbitowe flow inspirowane Biszem?

Szanuję Bisza i lubię go posłuchać, ale nie inspirowałem się nim. Bardziej chodziło o to, że będę następnym z tego miasta o którym usłyszy cały kraj. Wtedy pisane z dużym dystansem, okazało się, że jednak jest to możliwe i Polska jeszcze usłyszy. Co do inspiracji mogę powiedzieć, że bardziej inspiruje mnie podziemie ze Stanów, Outkast, Tech N9ne, Mac Miller, całe TDE i tego typu rzeczy. A inspiracja nie oznacza dla mnie usiłowania skopiowania stylówki tylko to, że ktoś zrobi coś na tyle ciekawie, że czuję pilną potrzebę pisania, zastrzyk weny.

 

Bardzo ostro oceniasz mainstream między innymi za czerpanie trendów ze Stanów, czy za ubiór. Gdzie według ciebie jest linia dobrego smaku?

Granica dobrego smaku zostaje przekroczona jak typ wskoczy w sukienkę. Nie jestem blogerem modowym i nie chcę wdawać się tutaj w szczegóły. Jeżeli chodzi o kwestie muzyczne to czasem mnie drażni jeśli, nazwijmy to, powstaje jakiś typ kawałka, a raperzy starają się zrobić dokładnie takie same flow na bardzo podobnym bicie. Według mnie to jest śmieszne i kompletnie pozbawione własnej inwencji. Taka zabawa w translator.

 

W „Nie zmienię gry” follow upujesz  VNM’a. Przywołuje mi to w pamięci jego wejście na legalną scenę. Myślisz, że wnosisz coś świeżego?

Nie mi to oceniać, ale wydaje mi się, że tak, w kwestii chociażby nietypowego sposobu płynięcia po bicie, czy pisania tekstów – coś jest w mojej muzyce innego i słyszałem to od wielu osób, które się na tej muzyce znają. Nie musi się to podobać wszystkim i na pewno nie będzie.

 

Jesteś też beatmakerem. Jak wygląda strona producencka płyty? Są osoby, na których podkładach chciałbyś nawijać?

Na „ofbitwarmup Mixtape” większość numerów jest na bitach innych ludzi, między innymi Brat Jordah, Szpalowsky, Faded Dollars, SiwySiwek, Raph. Moim zdaniem to dobrze, bo mixtape przez to będzie zróżnicowany muzycznie. Jeżeli chodzi o producentów to w Europie mamy chyba najlepszych. Chociażby takie postacie jak Sir Mich, czy SoDrumatic – chciałbym z nimi nawiązać współpracę, bo się mega jaram tym co robią. Lista takich osób jest na pewno długa. Ciekawe jakby to wyszło, tylko musiałaby być chęć z drugiej strony (śmiech). Na pewno chciałbym współpracować z Oerem i to robię. Będzie też kolejny klip do numeru właśnie jego produkcji. Dwa marzenia to zrobić numer z idolami z czasów małolackich, Noonem i z OSTRem (z tym drugim również na majku).

 

Widzę, że podoba Ci się konwencja mash up'ów. Jest ich chyba więcej niż teledysków. Myślałeś, żeby kontynuować ich tworzenie?

Mash up'y robi dla mnie obecnie Spyral Films. Sam wcześniej zrobiłem ich – parę, chociażby do „Mam to”. Nie wykluczam, że może się jeszcze w to pobawię, bo lubię konwencje starych filmów, reklam. Jednak powoli zaczyna mi na to wszystko brakować czasu, chciałbym zawęzić wszystko tylko do pisania tekstów i rapowania, od czasu do czasu siekając jakiś beat.

 

Jestem ciekaw jak wygląda praca nad takim 4 minutowym mash up'em. Z jakich źródeł korzystasz, jak bardzo jest to czasochłonne?

Przy mash up'ie, który uważam za najlepszy z dotychczas  zrobionych („Mam To”) spędziłem jedno popołudnie i pół nocy, wcześniej mając już pozbierane różne materiały. Pozostałe powstawały dłużej, np. po kilka dni około 2 godziny dziennie. Materiały czerpię przede wszystkim ze starych filmów i reklam, których szukam w necie albo trafiają się czasami jako dodatki do gazet na dvd, w marketach itp. Trzeba mieć oczy otwarte i szukać a nieraz trafi się coś dobrego.

 

Rok się kończy. Wydarzenia, płyty, ludzie którzy zrobili na tobie wrażenie?                                

Przyznam, że dosyć pobieżnie śledzę polską scenę, ale cieszy mnie, że KęKę niesie ważne treści w dobrej formie, i że udało mu się tak jak mu się udało. Inspirujące jest jak dynamicznie rozwinął się Quebo. Gościu, który zaczął od bitew freestylowych, a ostatni rok też przyniósł duży rozwój, nie chodzi nawet o samą muzykę, ale również o osiągnięty zasięg, wykorzystanie go by promować innych na swoim kanale. Ze Stanów świetna płyta Kendricka. Na pewno nowy A$AP. Fajnie, że idzie on w swoim kierunku, że nie robi czegoś co już się sprzedało, tylko obiera nowe drogi. Podobnie było u Mac Millera, który najpierw robił pop-rapowe numery, a gdy zdobył rzeszę fanów zaczął wypuszczać totalnie autorskie zajawki, eksperymentować ze stylem i jego ostatnie albumy katowałem często. Jeszcze nasuwa mi się kozacka płyta Jay Rocka.

 

Administracja gospodarcza, a rap. Z którą stroną wiążesz większe nadzieje?

Ciężko wiązać jakiekolwiek grubsze nadzieje finansowe z rapem. Najpierw musiałbym zobaczyć, że jadę w Polskę z materiałem i że można mieć z zajawki dodatkowe siano. Administracja gospodarcza to tylko ukończone studia, skończyłem też filologię angielską. Nie pracuję w żadnym z tych zawodów. Idę tam gdzie mnie życie poniesie, starając się działać możliwie racjonalnie.

 

Nieznanyklarenz w najbliższym czasie?

Staram się skupiać na swoich rzeczach, na mixtapie. Będę nagrywać też dużo featuringów. Na razie nie chciałbym zdradzić z kim, bo różnie bywa i z rozmaitych przyczyn mogą one nie dojść do skutku. W planach są też poboczne projekty o których powiem jak coś będzie zrobione w tym kierunku. Wyjdzie mixtape ekipy Kontrargument. Możecie spodziewać się też luźnych numerów ode mnie. Co jakiś czas chciałbym wrzucać klip lub mash up zamiast całego albumu. Jeżeli pojawi się taka możliwość to chciałbym trochę pograć po Polsce. Są już co do tego pewne plany. Korzystając z okazji, chciałem podziękować wszystkim tym osobom których nawet nie znam a okazali duże wsparcie, dużo miłych wiadomości po których aż chce się dalej działać, ma to jeszcze większy sens.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

Wywiad

Wini po wywiadach z politykami: „Dzwoniła do mnie masa ludzi” – wywiad

Rozmawiamy z szefem Stoprocent.

Opublikowany

 

Przez

wini wywiad

Wini zapytany o falę krytyki po wywiadach z politykami odparł, że się z nią nie spotkał.

Rozmowy Winiego z Rafałem Trzaskowskim, a później Grzegorzem Braunem wygenerowały sporo złych emocji wśród komentujących. Wini wyjaśnia w rozmowie z nami, że nie czyta obelg pod swoim adresem, bo one będą zawsze.

– Chciałbym zauważyć, że spotykam się cały czas z sympatią na ulicy i w bezpośrednich kontaktach. Cała masa ludzi też dzwoniła do mnie i mówili, że są zadowoleni. Szczególnie młodzi ludzie mówili, że oglądają i decydują o tym, na kogo może zagłosują poprzez pryzmat tych rozmów. Ja nie odbieram tego jak jakąś wielką krytykę. Rozumiem też w jaki sposób rządzi się polityka i jak pewne środowiska robią nagonki. Są to zabiegi polityczne – mówi szef Stoprocent.

Czytaj dalej

Wywiad

Tymek: „Jestem podekscytowany faktem, że w końcu mam coś do powiedzenia”

Polski muzyk był jednym z sześciu artystów z całego świata, który zaprezentował swoją wizję urządzenia z kategorii produktów użytkowych.

Opublikowany

 

Przez

tymek ploom

– Polska rap kariera była moim marzeniem jak miałem 16 lat. Raperem już byłem, a teraz robię to co mnie ekscytuje – zdradził nam Tymek podczas rozmowy na Milan Design Week. Polski muzyk był jednym z sześciu artystów z całego świata, który zaprezentował swoją wizję i projekt elementu urządzenia z kategorii produktów użytkowych – panelu Ploom.

Podczas jednego z najważniejszych wydarzeń w świecie sztuki użytkowej – Milan Design Week marka Ploom zaprosiła nas do pawilonu Connected Sensations, w którym odbyła się oficjalna premiera projektu Tymka.

Mogliśmy nie tylko z nim porozmawiać, ale również na własne oczy przekonać się jak sztuka cyfrowa łączy się z efektami wideo i niezwykłym designem.

– Na początku mojej kariery muzycznej cieszyliśmy się, że możemy wydawać cokolwiek, ale teraz dużo bardziej interesuje się całymi konceptami. Czuję się w tym bezpieczniej – mówi artysta. – Jako odbiorca bardziej szanuje właśnie takie projekty, dlatego chciałbym je również dostarczać swoim fanom – dodaje.

Co stanowi dla Tymka źródło największych inspiracji, skąd pomysł na oryginalny projekt dla marki Ploom i kiedy usłyszymy nową muzykę artysty? Tego dowiecie się z naszego materiału wideo.

Watch on TikTok

Czytaj dalej

Wywiad

Mateusz Natali: „Na Popkillery zaprosiliśmy Fagatę” – wywiad

Redaktor Naczelny Popkiller.pl wyjaśnił dlaczego.

Opublikowany

 

Przez

fot. @tomek_karwinski

W najbliższy czwartek, 24 kwietnia odbędzie się gala Popkillery 2025. Nasza redakcja pojawi się na miejscu kilkuosobowym składem. Z tej okazji odbyliśmy również rozmowę na żywo z Mateuszem Natalim, redaktorem naczelnym Popkiller.pl i pomysłodawcą gali.

Poruszone tematy to m.in.:

  • Zaproszenie na galę Masta Ace.
  • Co by się stało, gdyby Robert Lewandowski wydał rapowy album.
  • Modelki mają większy dorobek muzyczny niż Fagata.
  • Ile osób pojawi się na gali Popkillery 2025.
  • W 2024 roku wydano w Polsce 800 płyt rapowych.

Czytaj dalej

Wywiad

Zdunekk z Rap Generation: „Mam nadzieję, że będę jak Arab po Żywym Rapie” – wywiad

Raperka pójdzie w stronę Oliwki Brazil czy Young Leosi?

Opublikowany

 

Przez

zdunekk wywiad
zdunekk

Zdunekk dotarła do finału programu Rap Generation, pokazując wachlarz swoich umiejętności. Nie udało jej się jednak wygrać. Co zamierza robić dalej?

Ponad 10 lat temu w programie „Żywy Rap” realizowanym przez Hemp Gru, najmocniej wybił się Arab, choć to nie on wygrał rapowe show. Zdunekk ma nadzieję, że jej kariera rozwinie się podobnie.

– Nie chcę się też stawiać gdzieś najwyżej, bo to nie ja ten program wygrałam – mówi skromnie raperka w rozmowie z Oskarem Brzostowskim dla GlamRap.pl.

Czytaj dalej

Wywiad

Favst: „Każdy w Polsce powinien przesłuchać ten utwór”

Seria szybkich pytań do producenta, który zaangażowany jest w program „Rap Generation”.

Opublikowany

 

Przez

Podczas spotkania prasowego programu „Rap Generation”, złapaliśmy się z Favstem, który odpowiedział na serię szybkich pytań.

Favst to jeden z producentów, który współpracuje z finalistami programu „Rap Generation”. To m.in. pod jego okiem uczestnicy show przygotowywali swoje numery, które zostaną zaprezentowane w finale. Wtedy też dowiemy się, kto zgarnie kontrakt z Warner Music Poland.

Tymczasem Favsta zapytaliśmy m.in. o to, co jest najbardziej przereklamowane w show-biznesie, jaki numer powinien przesłuchać każdy Polak czy, co jadł na śniadanie. Producent powiedział także, że w tym roku zamierza wydać coś „ciekawego i kontrowersyjnego”.

Poniżej wideo:

Rap Generation – odcinki

W każdym odcinku zobaczymy występy najbardziej obiecujących artystów, wyłonionych spośród ponad 800 zgłoszeń. Każdy uczestnik dostaje swoją szansę – 90 sekund na scenie, by przekonać do siebie jury. Zanim jednak wejdzie do gry, na ekranie pojawia się jego krótki profil, dzięki czemu widzowie mogą lepiej poznać jego historię.

Po każdym odcinku trzech najlepszych uczestników – tych, którzy zdobędą najwyższe oceny jurorów – przechodzi do kolejnego etapu i wprowadza się do RAP HOUSE. To tam zaczyna się prawdziwa walka o finał!

Odcinki są dostępne na platformie Prime Video.

  • Piątek 7 marca – odc. 1-2
  • Piątek 14 marca – odc. 3-4
  • Piątek 21 marca – odc. 5-6
  • Piątek 28 marca – odc. 7-8

Rap Generation – na czym polega

Każdy juror może przyznać maksymalnie 25 punktów w każdej kategorii, co oznacza, że najlepszy występ może zgarnąć 100 punktów. Średnia ocen jurorów wyświetla się w rankingu danego odcinka, pozwalając widzom i uczestnikom na bieżąco śledzić wyniki.

Jury ocenia uczestników w czterech kluczowych kategoriach:

  • Technika – precyzja, rytm, dykcja
  • Flow – styl, dynamika, swoboda na bicie
  • Teksty – kreatywność, przekaz, zabawa słowem
  • Charyzma – osobowość, energia, sceniczna pewność siebie

Goście specjalni i mentorzy

Gośćmi specjalnymi poszczególnych odcinków będą min. Tede, Włodi, Abradab, a także bardziej newschoolowi twórcy jak Oliwka Brazil i Bambi. Z producentów będą to: Czarny HiFi, Deemz, Favst, Matheo i Francis.

Warsztaty w Rap House poprowadzą Sir Mich, VNM i Mr. Polska.

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: