News
Pandemia a sprzedaż muzyki. Zmiana lidera w cyfrowej dystrybucji muzyki w Polsce
„Dla polskich muzyków dystrybucja cyfrowa stała się jeszcze ważniejszym źródłem dochodu”.

Independent Digital, polski niezależny dystrybutor cyfrowy, osiągnął w 2020 roku przychód z cyfrowej dystrybucji muzyki w wysokości 47 044 850,25 zł złotych (wzrost o 36 procent w porównaniu z 2019 rokiem). Tym samym firma, założona przez Andrzeja Dąbrowskiego i Marka Włodarczyka wyprzedziła e-Muzykę, której przychód z dystrybucji cyfrowej i fizycznej w 2020 roku wyniósł 45 895 089,81 (wzrost o 31 procent w porównaniu z 2019).
Independent Digital to zatem już największy polski dystrybutor cyfrowy (a także największy w Europie Środkowej), który dostarcza muzykę niezależnych artystów i wytwórni do blisko 80 serwisów cyfrowych w Polsce i na świecie. Współpracuje między innymi z: Spotify, Apple Music, YouTube, Tidal, Amazon, Deezer, TikTok, Facebook, SoundCloud, Pandora, Napster, Tencent, Yandex, Anghami, Claro Musica, Line Music, MelON, Naver i Genie.
Independent Digital prowadzi największą w Polsce sieć kanałów muzycznych w YouTube (multi-channel network), jest również pierwszym dystrybutorem w Europie Środkowej rekomendowanym przez Spotify (Recommended Distributor). We współpracy między innymi z Uniwersytetem Westminsterskim polska firma prowadzi międzynarodowy projekt edukacyjny dla branży muzycznej, którego celem jest zwiększenie konkurencyjności niezależnych europejskich wytwórni i artystów w serwisach streamingowych. Firma powstała w 2002 roku w Warszawie, gdzie mieści się jej główna siedziba. Pozostałe biura zlokalizowane są w Berlinie i Paryżu.
Pandemia a sprzedaż muzyki
Wzrost przychodów Independent Digital z cyfrowej dystrybucji muzyki wpisuje się w szerszy trend na światowym rynku muzycznym, czyli przewagę sprzedaży cyfrowych nagrań nad sprzedażą płyt CD i winyli.
Według IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) sprzedaż nagrań na świecie w 2020 roku wzrosła o 7,4 procent w porównaniu z 2019 i jest to szósty z kolei rok wzrostu. Z danych Global Music Report, opublikowanych przez IFPI wynika, że przychody przemysłu nagraniowego osiągnęły w 2020 roku łącznie 21,6 miliarda dolarów.
– Za wzrost odpowiedzialny jest streaming, w szczególności przychody z abonamentowych usług streamingowych, które wzrosły w porównaniu z 2019 roku o 18,5%. Na koniec 2020 roku 443 miliony użytkowników korzystały z płatnych kont abonamentowych w serwisach streamingowych. Łączne przychody z płatnych oraz wspieranych reklamami usług streamingowych wzrosły o 19,9% i osiągnęły 13,4 miliarda dolarów, co stanowi 62,1% ogólnych światowych przychodów sektora nagraniowego. Ten wzrost zrównoważył spadek przychodów w innych obszarach, w tym przychodów ze sprzedaży nośników fizycznych (w dół o 4,7%) oraz przychodów z tytułu praw do odtwarzania muzyki (spadek o 10,1%) – głównie w wyniku pandemii COVID-19. – informuje ZPAV.
– Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach będziemy obserwować dynamiczny wzrost liczby użytkowników serwisów streamingowych i odchodzenie słuchaczy od dominujących jeszcze kilka lat temu sposobów konsumpcji muzyki (między innymi płyty CD i stacje radiowe). Pandemia ten trend znacząco przyspieszyła, ponieważ w trakcie lockdownów odbiorcy mieli więcej czasu na korzystanie z serwisów streamingowych, a jednocześnie mieli ograniczony dostęp do innego odbioru muzyki (zamknięte sklepy stacjonarne, zawieszone koncerty). Niejasna przyszłość koncertów i obawy publiczności przed powrotem do tłumnie wypełnionych sal to kolejne czynniki, które wzmacniają rozwój muzycznych serwisów streamingowych. Również dla polskich muzyków dystrybucja cyfrowa stała się jeszcze ważniejszym źródłem dochodu. Wraz z rosnącą liczbą subskrybentów tych serwisów, zwiększa się bowiem suma pieniędzy do podziału dla twórców. – mówi Marek Włodarczyk, CEO Independent Digital.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News
Dawid Obserwator reaguje na nasz felieton. „Miałem być skończony”
Raper i disco-polowiec nie zrozumiał przekazu?

Felieton „Śliwa poszedł w disco-polo. Bajorson alfonsem raperów-przegrywów” odbił się szerokim echem w środowisku. Na naszą skrzynkę spłynęły pozytywne słowa od innych muzycznych dziennikarzy i zareagował na niego jeden z bohaterów tekstu.
Dawid Obserwator postanowił pokrótce skomentować tekst, którego zupełnie nie zrozumiał. Jego komentarz brzmi tak:
– Widziałem, że są k…wy, które boli, że mogę coś sobie zarobić, zwłaszcza z pewnych, nazwijmy to, portali. Mnie miało nie być. Miałem być skończony. Od września miałem startować z rapowymi numerami, ale z racji tego porobimy jeszcze trochę „disco”, żeby wpadło trochę grosza dodatkowo – napisał były zawodnik Step Records.
Do jego wypowiedzi odniósł się m.in. Trapstar, wyjaśniając mu, o co chodziło w felietonie Maxymiliana Hozera, i że nikt nie ma problemu z jego zarobkami, tylko postawą i niekonsekwentnym zachowaniem, które prezentuje:

News
Peja czy Bonus RPK? Kto z nich będzie świętował po ogłoszeniu wyniku wyborów?
W niedzielę wybierzemy nowego Prezydenta Polski.

Wydawać by się mogło, że weterani ulicznego rapu nie będą aż tak podzieleni w kwestii poparcia politycznego dla kandydatów w drugiej turze. A jednak – Bonus zaskoczył słuchaczy, nieśmiało sygnalizując sympatię dla Rafała Trzaskowskiego. Diametralnie odmienne stanowisko odnośnie lewicowego kandydata przedstawił Peja. Jedno jest pewne – wraz z ogłoszeniem rezultatu tylko jeden z wspomnianych raperów będzie miał powody do radości.
Co skłoniło Bonusa dla wyrażenia sympatii Trzaskowskiemu? Założyciel Ciemnej Strefy opublikował niedawno wpis z batonem Prince Polo, będącym do wczoraj nieformalnym symbolem kampanii prezydenta Warszawy (teraz na równi z batonem są ziemniaki). Czy sympatia Bonusa została pozyskana dzięki bardzo tolerancyjnemu podejściu tego kandydata do środowiska LGBT? A może chodziło o troskę Trzaskowskiego wobec jak najlepszych relacji z Izraelem, czemu dał wyraz w studiu TVP podczas spiny z Braunem? Być może wkrótce dowiemy się więcej o powodach.
Po drugiej stronie barykady znalazł się Peja. Poznański weteran bardzo jednoznacznie dał odczuć, co myśli o Trzaskowskim, gdy pojawiły się sugestie, że miał oddać na niego głos w pierwszej turze. Rychu otwarcie nie wskazał na poparcie dla Nawrockiego, ale raczej na pewno nie darzy go tak skrajnymi uczuciami, co podopiecznego Donalda Tuska. Peja wrzucił wczoraj na swoje sociale wypowiedź Nawrockiego, w której kandydat do urzędu głowy państwa przyznał, że słuchał w młodości poznaniaka. – Nie wiem, czy byłby z tego zadowolony Rysiek Peja, że mówię o nim jako o kimś, kto dostarcza mi dawkę muzycznych emocji – wyjawił Nawrocki u Żurnalisty. Na podstawie tego gestu Richmonda można przypuszczać, że potencjalna porażka Trzaskowskiego w niedzielę ucieszy rapera.

News
„Synalek” – nowy album Kobika. Goście: Tede, Diho, OG Olgierd
15 album w karierze krakowskiego artysty.

„Synalek” to siódmy studyjny oficjalny album Kobika – reprezentanta Krakowa, a zarazem jego piętnaste wydawnictwo w muzycznym dorobku.
Tytuł krążka jest nawiązaniem do filmu „Good Son” z 1993 roku, w którym młody chłopak ma psychopatyczne skłonności. To symboliczne nawiązanie do dziecięcej fascynacji czymś mrocznym, oraz do prób zrozumienia własnych impulsów, emocji oraz problemów psychicznych otoczonych wszechobecną symboliką. Za warstwę producencką odpowiedzialni są między innymi: Leśny, Pieruun, Chris Carson, ChinoAP czy Zzzipper, natomiast gościnnie reprezentanta BOR wspierają Tede, Abram Montana, OG Olgierd, Kosi JWP oraz Diho GM2L. Ostatnim singlem promującym wydawnictwo został numer “Bestever”, do którego powstał również teledysk.
Specjalna wersja CD do znalezienia na Synalek.com. Warto zaznaczyć, że wydanie fizyczne jest ściśle limitowane i nie trafi do sklepów stacjonarnych.
Tracklista
- KOD prod. Johnnybeatz2k, Naura
- FITNESS prod. LMO
- SKŁADAM PALCE W TAKIE COŚ (FT.TEDE) prod. Leśny, Pieruun
- BESTEVER prod. Zzzipper
- VINTED MONEY prod. Tony2k, Bufu
- KTOŚ JAK TY prod. ChinoAP, Rocket
- ELMER (FT. OG. OLGIERD) prod. Pieruun, Swizzy
- PLAMY OD FARB (FT. KOSI) prod. Zzzipper, Sulim, HugePat
- SYNALEK prod. Prasallo
- GILOTYNA (FT. ABRAM MONTANA) prod. Zacheyak, Leśny
- BECZKA prod. Zzzipper, Sulim, Skibovicz
- TEES W SEREK (FT. DIHO) prod. Chris Carson, Leśny
- PIZZA NA DOWÓZ prod. Raff Jr
- JAK BONUS prod. ChinoAP, Rocket, Piscot
News
Bedoes mówi o najważniejszym wydarzeniu ostatniej dekady w polskim rapie
Odbyło się ono w tym roku.

Najważniejsze wydarzenia ostatnich 10 lat w polskim rapie, to według Bedoesa akcja – zdjęcie 150 raperów.
Młody Borek z przyjemnością wziął udział w projekcie Pat Kustomsa, który zebrał w jednym miejscu 150 polskich raperów i wykonał im ikoniczne zdjęcie.
– To był bardzo ważny dzień dla kultury hip-hop. W Polsce czegoś takiego jeszcze nie było. Uważam, że gdyby mnie tam nie było, to miałbym takie fomo, ponieważ to jest takie ważne dla mnie i dla historii hip-hopu. Przez ostatnią dekadę nie było równie ważnego wydarzenia – jeśli coś przeoczyłem to przepraszam. Tak jak śledzę to wydaję mi się, że są jakieś festiwale itd. ale nie było czegoś takiego, że ktoś zrobił coś dla kultury, dla hip-hopu. To nie było tak, że ty wymyśliłeś sobie teraz nowy sposób na życie i będziesz sprzedawał zdjęcie tylko chciałeś to zrobić dla kultury i zrobiłeś to. To jest mega rzadkość i dlatego nie mogło mnie zabraknąć – mówi Bedi w rozmowie z właścicielem Daily Grind.
Jeżeli jesteście ciekawi kto pojawił się na zdjęciu i kogo zabrakło, to dowiecie się tego tu: Kogo zabrakło na zdjęciu 150 polskich raperów.
News
Kultura hip-hopowa nigdy nie była popularna w naszym kraju? Tak uważa Gural
„Nam było głupio z tego powodu”.

Donguralesko ma swój ciekawy pogląd na kulturę hip-hopowa w Polsce. Według niego, nigdy nie była ona popularna w naszym kraju.
Raper wrócił pamięcią do czasów wspólnej trasy z K-Solo, PMD i DJ-em Hondą:
– Mój mały synek słucha EPMD; lubi na przykład „Da Joint”. Pograłem sobie w koszykówkę z K-Solo, wystąpiłem na scenie z PMD – to dla mnie wielkie rzeczy. PMD w ogóle się nie przejmował tym, że na koncertach było mało ludzi… No bo dalej będę się upierał przy tezie, że kultura hip-hopowa nigdy nie była popularna w naszym kraju. Tego typu ksywy nie budziły wielkiego entuzjazmu. Dlatego też frekwencja na trasie była słaba. Nam było głupio z tego powodu, ale on zawsze powtarzał, że jest na misji i szukał pozytywów. „Robię to, co kocham. Nagłośnienie było dobre” – wiele mnie to nauczyło – powiedział DGE w rozmowie z Marcinem Misztalskim dla Newonce.
Gural jest w trakcie promocji albumu „Atlas”, który zajął wysoką pozycję na OLiSie.
-
Felieton5 dni temu
Śliwa poszedł w disco-polo. Bajorson alfonsem raperów-przegrywów – felieton
-
News4 dni temu
Pijany Sentino obraża Remika z MyMusic, który wydał na niego 1 mln zł
-
News5 dni temu
Gośc specjalny na 20-leciu Diil Gangu
-
News3 dni temu
Raper z Poznania zgarnął 500 000 zł. Wygrał „Rhythm + Flow Polska”
-
News4 dni temu
Pezet wyda płytę „Muzyka popularna”
-
News1 dzień temu
Pih jasno zakomunikował, na kogo zagłosuje w niedzielę
-
News5 dni temu
Peja pisze o desperacji. Donald Tusk powołuje się na Jacka Murańskiego
-
News5 dni temu
Rick Ross zachwala Malika Montanę. „To boss z Polski”